Kirkkoon käykäämme Jumalan luo

Kuvassa näkymä Somerniemen kirkosta

SUNNUNTAI 28.7.2024

10. sunnuntai helluntaista

Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa

Jumalanpalvelus on Jumalan kansan kokoontuminen Jumalaa ylistämään. Saamme käydä turvallisin mielin. Jeesus on meidän puolellamme. Hän on meidät lunastanut, vapautttanut elämään seurassaan, hänen rakkauttaan ja hyvyyttään kokemaan, lahjaksi vastaan ottaen.

Jumalan pyhäkössä taivas ja maa yhdentyvät. Jumalan enkelit ovat joukossamme, ympärillämme, kanssamme Jumalan suurista teoista ylistystä laulaessamme.

Herran pöydässä nautimme pyhän aterian. Jeesus itse on siinä läsnä. Antaa ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä. Saamme iankaikkisen elämän lääkettä. Elämämme liitetään ylösnousemuksen voimaan. Taivaan kirkkauden odotus täyttää mielemme. Syntimme annetaan anteeksi ja elämän murheet, vaivamme ja kipumme saamme heittää Vapahtajamme eteen. Hän meitä kuulee ja avun antaa.

meillä on siis täysi oikeus

astua sisälle kaikkeinpyhimpään,

koska Jeesus on uhrannut verensä

ja näin avannut meille

uuden, elämään vievän tien,

Raamatussa kerrotaan veden vihmonnasta. Jumala itse valaa yllemme pelastuksemme vettä. Koko Raamattu puhuu eläväksi tekevän veden voimasta.

Jo alussa tästä kerrotaan. Luomisessa Pyhä Henki liikkui veden mukana. Tyhjä, kuiva ja eloton autiomaa heräsi henkiin. Elämä luotiin. Maapallomme sai kasvit, eläimet ja ihmiset päällensä.

Myös Raamatun lopussa, Ilmestyskirjassa kerrotaan perille päässeitten ikuisen elämän lähteestä, Karitsan valtaistuimelta virtaavasta vedestä.

Myös uskollisuuden sunnuntain epistola kertoo vihmotun veden eli pyhän kasteen antamasta ihanasta lahjasta.

Astukaamme sen tähden Jumalan eteen

vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme,

sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta

ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

Tämä Jumalan lupaama puhdistus antaa meille yhteyden Jumalan ja toinen toisemme kanssa. Kokoonnumme yhteen. Rukoilemme yhdessä. Kiitämme Jumalaa yhdessä. Jeesus on keskellämme ja yhdistää meidät. Olemme Jumalan edessä yhteisenä kansana yhteisessä ylistyksessä.

  Me emme saa lyödä laimin

seurakuntamme yhteisiä kokouksia,

niin kuin muutamilla on tapana,

vaan meidän tulee rohkaista toisiamme,

sitä enemmän mitä lähempänä

näette Herran päivän olevan.

Iloiten yhteen käymme. Kirkkona kokoontukaamme. Jumalan kansan toivoon. Suruumme lohdun saamaan, toinen toistamme tukemaan. Yhdessä rukouksemme Herralle tuomme. Silmät taivasta kohti luomme. Kaikissa elämämme vaiheissa vauvasta vanhukseen, naiset, miehet, nuoret, aikuiset, kaikki yhteen käymme. Jumalan eteen astukaamme, yhdessä läsnäolostaan riemuitkaamme.

Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 10:19–25

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 10

Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon – hänen ruumiinsa – kautta. Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.
    Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

191 KOMMENTIT

  1. Antisemitismiä oli jo paljon ennen kirkon vaikutusta. Esterin kirja kertoo siitä. Voisithan nostaa esille ne kohdat, joissa juutalaisuus mainitaan. Matias voisi sitten asiantuntijana kertoa meille onko kyseessä juutalainen kansa, – uskonto vai jokin juutalaisen uskonnon haara tai jotain muuta. Minuakin on alkanut kiinnostaa se kun Raamatussa monissa kohdissa on kyse juutalaisista, mutta ei mitään siitä mikä merkitys sanalla kulloinkin on.

    • Pekka voitko ottaa yhtää opetuksen sanaa sellaiselta joka kiroaa juutalaisia (lue esim Luther)????

    • Ari

      Oma opetuksesi on mennyt lintalleen siksi ettet ota todesta aikansa etevimmän opettajan Lutherin opetusta, vaan sen sijaan olet sulkenut itsesi omaan koppiisi Hubmeierin opetusten pariin kytkettynä.

    • Pekka

      1)

      Kysymyksesi juutalaisuus -käsitteestä vaatisi niin pitkän selityksen, etten siihen nyt voi ryhtyä.

      Meidän sukuperinteeltämme ei-juutalaisten kannalta on hyvä muistaa, että Abraham on meille uskon isä, mutta juutalaiselle kansalle heidän esi-isänsä, tai käännynnäisten kannalta, sosiaalinen esi-isänsä.

      2)

      Antisemitismistä puheen olen. Sitä on esintynyt jo muinaisuudesta alkaen. Eri kulttuurit ovat sitä harjoittaneet eri muodoissaan. Yksi sen muoto on ollut yleistä vähemmistöön kohdistunutta syrjintää. Toinen on ollut painostus valtaväestön tai vieraan valtiaan alaisen väestön uskontoon painostaminen.

      Hyppään yli useammankin vaiheen.

      Roomalaisten keskuudessa oli taistelu Karthagoa vastaan kova koettelemuksen aika. Hannibal oli vallannut jo lähes tulkoon koko Italian ja piiritti Roomaa. Rooma oli luhistumisen partaalla ja muitakin vaikeuksia oli, mm Hannibal oli ottanut Rooman konsulin vaimon omaksi naisekseen. Kun roomalaiset lopulta kuitenkin selvisivät, niin pysyvä pelko jäi heidän mieliinsä. Antisemitismi on noista ajoista alkaen seurannut roomalaista kulttuuria mitä erilaisimmissa muodoissaan. Foinikialaista eli puunilaista se on heijastunut muihinkin seemiläisiin kansoihin eli siis juutalaisiin..

      Tässä vain muutama yksittäinen näkökohta monimuotoisesta ongelmasta. Valitettavasti vain tynkä ja pinnnan raapaisu.

    • Valma Luukka eikö vanhemmat opeta lapsiaan, siis JOS kaste antaisi Jumalan lapseuden niin eikö silloin Jumala Isänä opettaisi vauvoja eikä mikään valhe pääsisi lapseen vaan Pyhä Henki kirkastaisi Jeesuksen sanat ja antaisi voiman elää niiden mukaan????

    • Ari

      Mitä höpötät toisten lankeamisesta, kun itse et ota opiksesi Raamatun sanaa, vaan mitä voimakkaimmin kiellät Raamatun lupaukset Jeesuksen armosta syntisiä ihmisiä kohtaan.

      Raamattu sanoo, että KASTE PELASTA, 1. Piet. 3:21

      Kaste kuuluu lapsillekin. ”LAPSILLENNE” Ap.t. 2:38-39

      Jos näitä et ota tosissasi vastaan, niin kaikki mitä höpötät on turhaa pulinaa.

    • Reijo

      Yhteisöllisessä ympäristössä eläneet juutalaiset pitivät hyvää huolta kaikista ikäluokista. Näin myös isien erityinen velvoite oli huolehtia, että lapset jo pienestä vauvasta asti opetettiin ja totutettiin seuraamaan hyvin tarkasti kaikkea uskonnon perinteeseen kuuluvaa.

      Niinpä jo Rabbi Hillel aikoinaan puhui, että koko kansa on kastettava ja että kansa jo Punaisen meren läpi kulkemisessa sai kasteen. Tämä opetus siirtyi hänen pojalleen Simeonille ja edelleen pojanpojalleen Gamalielille, jolta se siirtyi tämän oppilaalle Paavalille. Paavali sanoo 1, Kor. 10. Luvun alussa, että koko kansa sai kasteen. Näin myös pienet vauvat saivat kasteen samalla kertaa aikuisten kanssa.

      Tämä riittäköön näyttämään koko kansojen opetuslapseuttamisen käskyn sisällyttävän myös vauvojen kasteen kansojen opetuslapseksi saattamisessa. ”—- tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA —-.”

  2. Matias Roto miksi toistat edelleen tätä valheellista väitettäsi:””Etkö muista, että sinun kasteoppisi KEKSIJÄ Hubmeier””??

    Minulla ei ole mitään yhteyttä hänen tai hänen oppiinsa kuten olen sinulle jo niin monta kertaa selittänyt, siis olen oman kasteelle menoni saanut suoraan Raamatusta Pyhän Hengen kautta, ei kukaan ihminen ole minulle sitä opettanut vaan ainoastaan Pyhä Henki.

    • Ari

      Historian tuntemisesi täydellinen puutteellisuus estää sinua. näkemästä kenen viisuja veisaat.

      Jos lukisit kirkon historiaa, niin huomaisit kulkevasi Hubmeierin opetusten sinua perässään raahaamassa.

    • Matias Roto olin TÄYSIN kirkon opetuksen sisällä ja kuuntelin sitä enkä hakenut mistään mitään oppia muualta kunnes Pyhä Henki avasi Pietarin sanat helluntai saarnasta ””tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen….””, siis toimin täysin Pyhän Hengen ohjaamana.

    • Ari

      Olet siis saanut opetusta elämän tiestä Pysy sillä tiellä niin pelastut.

      Sen sijaan kääntymyksesi harhaoppeihin on poikkeamista elämän tieltä. Sellainen
      ei hyvää tiedä. Olet poikennut oikealta tieltä.

      Harhojen perään hinkuminen ei ole Jumalan mielen mukaista, vaan sellainen vetää pois Jumalan kansan eli siis Pyhän Hengen yhteisön yhteydestä.

      Pyhä Henki ei puhu sanaansa vastaan. Joten älä syytä HÄNTÄ harhoistasi!

    • Ari

      Raamattu sanoo, että kaste on yksi. Sinä sait sen lapsena. Siinä sait liiton Kolmiyhteisen Jumalan kanssa. Kun sitten hylkäsit tuon jo lapsena lahjaksi saamasi liiton, niin siinä käännyit omille teillesi.

    • Matias Roto voisitko näyttää Raamatusta missä kohden mainitaan että voidaan kastaa ilman kastettavan omaa tahtoa?

      Se etten usko samalla tavalla kuin sinä tai kirkko ei tee minun kirjoituksista Raamatun vastaisia, siis kun en pidä kirkon suorittamia vauvakasteita oikeina kasteina niin se on minulle Raamatusta löytyvä.

    • Ari

      Olen jo aiemmin tässä keskustelussa näyttänyt että pelastus on JUMALAN tahdon asia.

      Ja olen myös todennut aiemmin, että kaste pelastaa.

      Joten pelastavan kääntymyksen antaa Jumala oman tahtonsa päättämän mukaan.

      Sen sijaan varoitetaan OMAN tahdon tiestä, kun puhutaan Jumalan hylkäämisestä: Te ette tahtoneet.

      Pelastava kääntymys on sitä, että Jumala kääntyy puoleemme:

      ”Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi!”

      Mutta ihmisen oma kääntymys on selkänsä kääntäminen Jumalalle.

    • Ari

      Olen huomannut sinun toimivan kuin pieni lapsi joka sanoo: ”Mää ittte!”

      Mutta uskon asioissa sinun pitäisi sanoa: ”Jumala itse!” niin että annat hänelle täyden kunnian kaikesta, mikä pelastumiseesi kuuluu.

      Valinnan teki Jumala ! ! !

      Anna siis kunnia hänelle. Hän on se, joka valitsee, emme me ! ! !

      Kristukseen uskovien mollaamisen sijaan sinun siis pitäisi asennoitua myönteisesti kristikunnan yhteiseen uskoon, kuten apostoli Paavali sanoo:

      2. Tim. 2:13 sanoo

      Meidän on syytä kiittää aina Jumalaa teistä,

      te Herralle rakkaat veljet ja sisaret,

      Jumala valitsi jo alun perin teidät pelastumaan,

      kun Henki pyhitti teidät ja te uskoitte totuuteen.

    • Valma Luukka Johannes kastaja ja Jeesus julistivat tehkää parannus ja kun ihmiset tunnustivat syntinsä niin heidät kastettiin.

      Eivät fariseukset ja kirjanoppineet nöyrtyneet tunnustamaan syntiään vaan luottivat isiltä perittyyn uskoonsa.

      Samoin tänä päivänä on ns ”kristittyjä” jotka eivät nöyrry parannukseen vaan luottavat isiltä perittyyn uskoonsa.

    • Ari

      Miksi rääkkäät Raamaun sanomaa. Johanneksen luo tuli PALJON fariseuksia ja kansan johtajistoon kuluneita saddukeuksia parannuKSEN kasteen vastaanottamaan.

      Matteuksen evankeliumi:

      3:7 —— nähdessään PALJON fariseuksia ja saddukeuksia tulevan KASTEELLE hän ——

    • Ari

      Miksi halveksi Ikiaikojen Jumalan uskoa kieltämällä HÄNEN työnsä menneinä vuosituhansina.

      Hylkäämällä isiltä perityn uskon sinä palvelet tämän perinteisen uskonnon sijaan itse itsellesi keksimäsi uskonnon elikkä teet omatekoisen epäjumalan itsellesi.

      Me perinteisenä kirkkona pidämme suuressa arvossa isiltä perittyä uskoa, koska Ikiaikojen Jumala on meidän tukemme ja turvamme kautta aikojen, halki vuosituhansien, ikuisuudesta ikuisuuteen.

    • Ari

      Sinulla on EPÄRAAMATULLINEN käsitys menneistä ajoista, kun kirjoitat:

      ”—vaan luottavat isiltä perittyyn uskoonsa.”

      Raamattuhan kehottaa muistelemaan Jumalan suuria tekoja MENNEITÄ AIKOINA.

      5.Mooseksen kirja:

      4:32 Sillä kysy menneiltä ajoilta, jotka ovat olleet ennen sinua, alkaen siitä päivästä, jona Jumala loi ihmiset maan päälle, kysy taivaan äärestä toiseen: onko koskaan mitään näin suurta tapahtunut, tai onko mitään tällaista ikinä kuultu?

      32:7 Muistele muinaisia päiviä, ajattele menneiden sukupolvien vuosia. Kysy isältäsi, niin hän sen sinulle ilmoittaa, vanhimmiltasi, niin he sen sinulle sanovat.

      Psalmit:

      77:6 Minä ajattelen muinaisia päiviä, ammoin menneitä vuosia.

      JOTEN

      Koeta hyvä ihminen antaa Jumalalle kunnia hänen menneitten sukupolvien aikana meidän ihmisten hyväksi tekemästään työstä.

      Olisi hyvä jos sinäkin voisit nähdä oman sukupuusi historian niin että antaisit arvon menneille sukupolville ja heidän uurastamisestaan kulloistenkin elämänolosuhteiden vaiheissa.

      En vaadi että välttämättä pääset kolmea vuosisataa vanhempaan aikaan, kun monien sukujen kohdalla kirkonkirjat eivät sitä vanhemmasta ajasta kerro. Jo edesmenneen ensimmäisen vaimoni yksi esi-isistä oli 1600 -luvulta lähtöisin Roton talon naapurista, tästä lähistöltä naapurikylästä Sylvänältä.

      Puhumattakaan että voisit päästä esi-isiisi 1350 -luvulle asti kuten vaimoni esi-isä, josta alkoi tolloin perustetun Bakongin ruhtinaskunnan dynastia.

    • Valma

      Kiitos tästä kaksin verroin vahvistetuista sanomasta. Erinomaisen hyvin tuot esille sen, että parannus on Jumalan teko. Me vain anomme häntä sen meille antamaan. Enenpää emme voi.

    • Matias Roto kuinka vauva ”anoo” Jumalaa antamaan parannuksen kun kerran selität aiemmin että parannus annetaan jo vauvalle (ilman anomista)?????

    • Ari

      Miksi muutat ihmisen hädässään avukseen huutamisen eli anomisen omasta hätätilassaan Jumalan omana työnään ja omasta aloitteestaan tekemäksi EHDOKSI.

      Näennäisesti näsäviisauttasi ylistävä lauselmasi sisältääkin ilmauksen funktion eli käytön siirtämisen elämän yhdeltä alueelta ajatuksellisesti täysin toiselle tasolle. Tällaisia kesken lauseita esiintyviä ajatuksen liukumia ajatusluokasta toiseen sisältyy teksteihisi luvattoman paljon.

      Valitettavasti juuri tällaisilla lauseilla sinut on houkuteltu harhaoppien mukaan, kun et ole huomannut varoa lauseen sisältämää kahta toisensa ulossulkevaa ajatusta.

    • ”Kuinka vauva ’anoo’ Jumalaa antamaan parannuksen?”Pieni lapsi on niin riippuvainen vanhemmistaan, että ei ymmärrä olevansa heistä – varsinkaan äidistä – irrallinen henkilö. Näin saamme uskoa, että vanhempien, perheen, kummien ja seurakunnan rukous on myös heidän keskellään olevan pienokaisen rukousta.

    • Martti Pentti nyt menee kyllä selitykset aivan uusiin fääreihin, siis luitko mitä kirjoitin eli JOS KASTE tekisi vauvasta Jumalan lapsen niin eikö silloin vauvaa opettaisi Jumala eikä ”entiset” maalliset vanhemmat????

      11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
      12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
      13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.(Joh.1)

    • Ari

      Tuo Johanneksen evankeliumin ilmaus puhuu Jumalasta syntymisestä.

      Johanneksen evankeliumissa tuo ilmaus tarkoittaa PYHÄÄ. kASTETTA.

      Huomaa myös, että eka luku puhuu kollektiivisesta yhteisöstä. Lause on monikollinen ja sana KAIKILLE on ilmaisun kannalta korostetun painollinen.

    • Matias Roto siis ensin sanotaan ””hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.”” ja sitten ””Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, ””, siis eikö tuo ole selvää mitä tapahtui?

    • Ari

      Kun syntymäpäiväsankari ottaa vastaan lahjan, niin sen antamisesta päättää

      Y K S I N O M A A N

      lahjan antaja.

      Joten älä hyvä ihminen kuvittele voivasi kiristää Kaikkivaltiasta Jumalaa, että Hänen on PAKKO antaa sinulle lahja.

      Etkö todellakaan saata ymmärtää Jumalan täydellistä suvereenia päätöstä, mitä tulee meidän ihmisten pelastumiseen. Miksimyrität tarjota omaa oljista punottua naruasi, kun Jumalalla pitää olla erikoisen luja laivaköysi voidakseen kiskoa sinut meren myrskyistä turvalliseen satamaan turvaa

    • Matias Roto miksi edelleenkin käännät kirjoittelusi minuun kun olisi ASIA josta kirjoittaa?

      Puhut niin monesti kollektiivisesta uskosta ja kuitenkin kuten tässä selkeästi sanotaan etteivät kaikki ottaneet Jeesusta vastaan mutta oli siis joitakin jotka ottivat, sitten on Pietarin helluntai saarna, tuot esille kuinka siellä oli miljoonia ja kuitenkin vain 3000 kastettiin eli siellä oli suurin osa joita ei kastettu, sitten on Jeesuksen vangitseminen, kuinka monta seurasi Häntä, ei yhtään, entäpä kun Jeesus ristiinnaulitiin niin kuinka monta kastetuista palasi alkuseurakuntaan, siitä suuresta määrästä joita oli kastettu ei montaakaan eli tapahtui se mitä kylväjä vertauksessa sanotaan, tulee vaino niin luovutaan.

    • Ari

      Miksi mässäilet toisten heikkouksista ja lankeemuksilla, mutta toisaalla kuitenkin petät itseäsi kuvitellessasi olevasi jo kokonaan täydellisesti uudistunut, niin että omasta mielestsi ei enää sinussa virheä näy.

      Huomaapa 1. Joh. 1. Luvun lopun sanoma itsesi pettämisestä ja tavastisi tehdä Jumala valehtelijaksi.

    • ”Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,” Niinpä Hänen nimeensä uskovat Jumalan lapset saavat voiman tehdä Jumalan tekoja, joita ovat kastaminen ja sanan opettaminen.

    • Ari

      Täydellinen sekasotku esiintyy lauseessasi: ” JOS KASTE tekisi vauvasta Jumalan lapsen niin eikö silloin vauvaa opettaisi Jumala eikä ”entiset” maalliset vanhemmat????”

      Aivan järjettömästi asetat Jumalan ja ihmisen samalle tasolle. Miksi alennat Jumalan jonkun teatterin kuiskaajan tasolle.

      Käytä hyvä ihminen tervettä järkeä asioiden mittasuhteiden ymmärtämiseksi. Etkö todellakaan ole ymmärtänyt, että kastetun lapsen hoidossa Jumalan ääni tulee vanhempien rakastavan persoonan kokonaissanoman välityksellä. Joka kerta kun lapsi kokee isän, äidin ja sisarusten ja muun lähipiirin rakastavan sitä, niin lsilloin tämä kuulee Jumalan sanovat, että HÄN rakastaa tuota lasta.

      Joten hirveän ilmaisusi, Jumalan rakkauden ja vanhempien rakkauden paneminen vastakohdikseen, sijaan sinun on otettava aidon Raamatun opetuksen mukainen ilmaisu, missä todetaan jokaisen vanhempien ja muun lähipiirin ystävällisen sanan, jokaisen ymmärtävän ja sydämellisen hymyn mukana Jumala hymyilee lapselle.

    • Ari

      Huomaan yhden kohdan jääneen aiemmin käsittelemättä.

      Sanot: ” entäpä kun Jeesus ristiinnaulitiin niin kuinka monta kastetuista palasi alkuseurakuntaan, siitä suuresta määrästä joita oli kastettu ei montaakaan eli tapahtui se mitä kylväjä vertauksessa sanotaan, tulee vaino niin luovutaan”

      Asetat tässä loogisen ristriidan, kun erotat pyhän kasteen ja seurakuntaan liittymisen (palasi) toisistaa.

      Koeta hyvä ihminen käyttää tolkkuasi ja ota todesta se, että kasteen saaminen ON seurakuntaan liittyminen, ja että seurakunta ON kastettujen yhteisö, Pyhän Hengen liikkumisen yhteisö.

      Toiseksi puhut luopuneista ikään kuin itsesi ulkopuolisena ilmiönä. Avaa silmäsi näkemään, että juuri sinun pitää tehdä parannus omasta poismenostasi, kun olet kulkeutunut Kristuksen kirkon ulkopuolelle, eli hänen elimistönsä ulkopuolelle lentäneeksi irralliseksi kappaleeksi.

    • Olenkin ihmetellyt miten jaksat vastailla samoihin kysymyksiin. Kysymyksiin jotka eivät edes ole oikeita kysymyksiä, vaan selkeästi viritettyjä ansoja. Vastaamisesta kun on seurauksena aina jokin syytös väärästä asenteesta, opista, tai mistä tahansa. Syytökseen vastaamisesta seuraa lisää uusia syytöksiä. jne.

    • Pekka

      Et suinkaan ole ainoa asiaa ihmettelevä.

      Olen jo tullut niin vanhaksi etten jaksa enää riidellä kenenkään kanssa, vaikka nämä kuinka yrittäisivät verta nenästään haastaa.

      No eivätpä Arin oikosulut myöskään ole minua mitenkään heilauttaneet. Ne ovat vain kuin kärpäsen kävely huonekalun pinnalla.

      Sen sijaan ihmisenä pyrin häneen suhtautumaan kuin muihinkin, Lauantainakin Somerniemen torilla tuhansien joukossa tyydyin vain ryyppäämään kahvia tavallisten somerolaisten seurassa, vaikka pari ministeriäkin ja kansainvälisestikin kuuluisa autoilijakin näytti paikalla olevan. Muuan kansallisesti kuuluisa kirjailijakin väkijoukossa liikkui. Toki vaihdoin muutaman sanan mm. kaupunginhallituksemme puheenjohtajan kanssa yms, mutta muutoin vain rupattelin ihmisten kanssa milloin mistäkin aiheesta.

      Kotiseutuni kuvaan kuuluu koko kansa, kaikki yhdessä, ilman sen kummempaa eroa tekemättä, onko joku nuori tai vanha, mies tai nainen, oppinut tai heikosti ymmärtävä.

      Vain seurueeseeni kuuluneet kaksi prinsessaa ja yksi prinssi saivat perheeseeni kuuluvina erityishuomiota.

      Yhtä tasapuolisesti yritän suhtautua myös Ariin. Vain käytöksensä töksäyttelyt pitää hoitaa. Niinpä huitaisen ne pois kuin rakas vaimoni huiskaisee kuoliaaksi iholleni laskeutuneet kärpäset, niiden näin kesähelteen hetkinä lähelleni tupatessa.

  3. Luin kommentteja

    Kaste ei pelasta mistään, eikä varsinkaan vastasyntynyttä, koska hän on puhtaampi kaikkia kastajia. Eikö teidän oppikin sano, että Jumalan valtakunta on lasten kaltainen, eli teidän kuuluisi puhdistua vastasyntyneen puhtauteen ja polttaa poroksi oma turmeluksen viittanne.

    Aikuisten kaste on sekin vain rituaali, eli tapa, jolloin esim. juutalaisuuteen kääntynyt tai palannut ikäänkuin pesee entisen pois. Viittaan rabbi Hilleliin.

    Luin kommentteja ja Matti jälleen kerran vetää puunilaissodat pelastukseksi, ikäänkuin, ’me emme ole aloittaneet antisemitismia.’ Olette kuitenkin jatkaneet, siitä ei päästä mihinkään, lukekaa vaikka omienne, eli saksalaisten Maria sisarten kirjoitus: ”Kristikunnan syyllisyys juutalaisia kohtaan.” löytyy myös netistä.

    En minä suinkaa ole ainut, joka tästä puhuu, eikä tämä aikakausi mitenkään poikkeuksellinen, paitsi että Israelin valtio on syntynyt uudelleen, sinne on palannut entinen hallitus ihan kirjoitusten mukaan. Jeesus ei tullut perustamaan valtakuntaa, vaikka lupasi tulla takaisin ennen kuin silloinen sukupolvi edes katoaa.

    Usein vedetään esiin se, että jo ennen kristinuskoa oli juutalaisvihaa.
    Se on hyvin ymmärrettävää, koska juutalaisilla oli Laki jossa sanotaan mm. Älä tapa. Aika jolloin sota, ryöstöt, valloitukset ja rikastuminen sitä kautta, sekä sankaruus tappamisen kautta, oli miehille henki ja elämä, ja heidän jumalansa vaativat sitä, ja näyttivät voimansa sitä kautta. Apollo, Zeus, Baalit ja muut vaativat voittoja.

    Ja sitten joku tulee sanomaan ,että Jumala jota ei edes näe, ei ole minäänlaista kuvaa tai patsasta missään, sanoo että ei saisi tappaa eikä ryöstää, eikä kiduttaa, eikä uhrata ihmisiä, eikä juoda verta ja pitäisi elää rauhassa naapurimaiden kanssa. Eivät naapurikansojen miehet sellaista ota vastaan, ei todellakaan, rauha ei ole elämää, se on lälläripuhetta ja vain naisia varten. Parempi kun miekka erottaa sielun ruumiista, eikä miehen tarvitse tulla vanhaksi ja raihnaiseksi, ja kuolla ilman sankarin viittaa.

    Tässä hyvin ymmärrettäviä syitä, aikakausi huomioon ottaen. Hyvät asiast eivät yleensä menesty, koska pahoilla menestyy paremmin.

    • Tarja

      Kiitos, että kaskustelu kiinnostaa!

      Vain muutamaan näkökohtaan annan vastineen, jottei vastauksista yhteensä tulisi liian pitkä osia. Nämäkin suppeasti, jolloin toki puheenvuorojen takana oleva aineisto ei mahdu mukaan, mutta teksti tulee luettavammaksi.

      1)

      Kristinuskoon liitytään nimenomaan kasteen välityksellä. Kastamaton on pakana, kuten Luther sanoi kastettuaan poikansa: ” Jälleen yksi pakana kääntyi kristityksi.”

    • Tarja

      2) Roomalaisten antisemitismin synnyn syyksi selvin perustein ja laajan tilanteen kuvauksen pohjalle näkökulmansa esiin tuoden esitti Puunilaisten historiassaan puunulaissotien aikaisen roomalaisten pelon oman tuhonsa lähellä oltuaan. Luin tuon kirjan jo monia vuosikymmeniä vuosia sitten, niin että olen unohtanut sekä äijän että kirjansa nimen.

    • Tarja

      3) Saksalaisten kansallinen trauma järkyttävän tiedon paljastuttua oli valtava. Sodan aikana moni polttouuneista ulkomaisten radiolähetyksistä kuultuaan luuli niitä vihollisen propagandaksi eikä voinut pitää niitä totena.
      Kunn totuus sitten paljastui, niin shokki oli valtava..Tämän syvyyttä kuvaa mainitsemasi kirjakin valtavan määrän muidenkin tuon ajan asioita aidosti kokeneiden tuotannoissa on tehty.

    • Tarja

      4)

      Ihmisuhreja on esiintynyt useammallakin mantereellakin vielä 1900-luvun puolellakin siellä täällä.

      Nämä eivät kuitenkaan millään tavoin olte Jeesuksen ristinkuoleman sanomaan liittyviä, vaan kukin niistä liittyi omien uskontojensa kokonaisuuksiin.

      Sen sijaan kristinuskon sanoman teologinen tausta liittyy vanhan testamentin eläinuhreihin, kuten esimerkiksi Kastaja Johanneksen sanat Jeesuksesta: ”Katso Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin!”

      Herran pyhän ehtoollisen uhria käsittelevä teologisen osion selitykseen soveltuu ortodoksien liturgiasaan laulama käsite ”veretön uhri”. Joten tässä tarjotaan Jeesuksen ruumis leivässä ja veri viinissä.

      Aiheesta on tehty useita valtavan laajoja teoksia.. joten en tällä,kertaa kirjoita tästä tarkastelukulmasta enempää.

    • Pekka nyt en kysy enkä aseta ansoja vaan sanon selkeästi ettei kristin usko ole mainitsemallasi tavalla oikeudenmukainen, siis vaikka sinulle tehtäisiin mitä tahansa pahaa niin et voi vaatia toiselle rangaistusta.

    • ”Vaikka sinulle tehtäisiin mitä tahansa pahaa, et voi vaatia toiselle rangaistusta.” Toki voin. Jumala on vanhurskas tuomari, jolle saan rukouksessa tuoda nämäkin asiat. Psalmeissa on esimerkkejä. Tämä on psalmista 28: ”Herra, sinua minä huudan, sinä olet minun kallioni. Älä ole vaiti, kun puhun sinulle! Jos sinä et vastaa, olen kuoleman oma. Kuule minun rukoukseni, kun huudan sinua avuksi ja kohotan käteni temppelisi pyhintä kohti. Älä tempaa minua pois jumalattomien kanssa, älä väärintekijöiden mukana. He puhuvat kyllä sopuisasti mutta hautovat mielessään pahaa. Anna heille heidän tekojensa mukaan, heidän pahojen töittensä mukaan! Vaadi heidät tilille rikkomuksistaan, maksa heille heidän tekojensa palkka!”

    • Pekka

      Kiitos kommentistasi

      Kiitos myös sen esille tuominen, että kansamme keskeiset arvot ovat vuosisatojen juutalais-kristillisen perinteen antaman kasvatuksen hedelmiä!

    • Ari

      Yhteiskunnallisesti periaatteesi noudattaminen johtaisi kaaokseen.

      Meillä on lukuisia esimerkkejä tilanteista, missä järjestys on tilapäisesti väistynyt.

      Tulos on kuin aikoinaan Saksan talonpoikaiskapinan eräästä kuvauksesta: ryöstöjä, raiskauksia, väkivaltaa ja kuolemaa.

      Nykytilanteissa kaupoista on viety tavaroita ja ruokaa minkä jaksettu, paikkoja rikottu, tulipaloja sytytetty, varsinkin autoja tuhottu tai pantu palamaan!tuntemattomia ohikulkijoita hakattu tai tapettu, naisia raiskattu, huumeita myyty ja pakkomyyty sekä pakotettu kokeilemaan jne.

      Raamattu puhuu esivallan tehtäväksi pitää yllä järjestystä.

      Jeesuksen lähipiirissä oli yhteiskunnan eri piirien edustajia.

      Suurimmaksi uskon sankariksi Jeesus mainitsee roomalaisen upseerin. Korneliuksesta tuli Kesarean toinen piispa verovuokraaja Sakkeuksen jälkeen. Tämä publikaani toimi aikaisemmin verovuokraajana Jerikossa.

      Toinen verovuokraaja eli publikaani Matteus toimi elämänsä lopulla Etiopian piispana jne

      Eli julkisessa hommassa toiminta ei ollut Jeesuksen lähipiirissä vierasta, vaan nämä ovat käyttäneet omaa asiantuntemustaan yhteisen kirkon sanoman edistämiseksi.

      Tuomarien kirjassa kerrotaan suurista rappion ajoista, jolloin maalla ei ollut kungasta.

      Esim. Tuom. 17:6 ja 17:25.

      Joten Ari

      Ota järki käteen ja lopeta laittomuuden tilaan johtavan ideologian markkinointi.

  4. Roto Matias
    Ihmisuhri perustuu siis eläinuhreihin.

    Ihmeellistä, että lampaasta, eli eläinuhrista joka hokkus pokkus muuttui juutalaiseksi nuorukaiseksi, tuli jumala niin, että meillä ei saanut pitkään aikaan edes syödä lammasta, piti syödä sikaa, koska taas sitä juutalaiset eivät saaneet syödä.

    Lammas jumalan esikuva on tietysti Egyptin Amon, jonka oinaspäinen ulkomuoto ja ihmishahmoisena kantama Ankh- eli risti, ja sauvana kantama valtikka käsissään sopii hyvin Kristilliseksi jumala-kuvan juurihahmoksi.

    Kun vielä henegellisyys otetaan mukaan, yhditettiin Amun tuulen henkäykseen, koska hänen nimesnä merkitsee ” katkettyä,” hänet saatettiin kuvata myös sinisenä, koska se on Egyptin mytologiassa näkymättämyyden väri.

    Myöhemmin Amun yhdistyi auringonjumala RA;n kanssa, ja silloin siitä tuli hyvin laajan alueen jumal-hahmo, nimellä Amun-Ra, tai Amon- Re. Ikäänkuin isä ja poika,

    • Mahdoitko tieten käyttää juuri taikasanaa ’hokkus pokkus’ tässä yhteydessä? Sehän on peräisin latinalaisesta messusta. ’Hoc est corpus meum’ – tämä on minun ruumiini – on keskeinen osa asetussanoja, ehtoollisen salaisuutta. Ymmärtämättömät ovat yhdistäneet pyhän ihmeen taikureiden silmänkääntötemppuihin.

    • Tarja

      Orientaalisessa kulttuurissa lampaiden hoito oli merkittävä elinkeino varsinkinkin autiomaiden lähistöllä ja vuorten ruohoisilla rinteillä.

      Näin ollen eläintä käytettiin mitä erilaisimpien asioiden kuvauksen esimerkkieläimenä. Olen jo aikaisemmissa blogikeskusteluissani maininnut mm Lagshin Gudean itsestään käyttämästä kunnianimestä ”Hyvä paimen”.

      Erilaiset vertauskuvalliset sanojen käytöt levisivät maasta maahan, vähitellen myös Egyptiin Egyptiläisen kulttuurin mukana myös sitä kautta on monen vuosisadan yhteisen historian aikana tullut monia lammasta vertauskuvanaan käyttävää ilmausta.

      Pyhä kansa ei kulttuurinsa puolesta elänyt missään tyhjiössä vaan läpikulkumaana Mesopotamian ja Egyptin välillä sekä karavaaniteidensä puolesta Arabian niemimaan ja foinikialaisen (eli puunilaisen) merenkulun yhdysaluetta. Näin ollen se oli monien kulttuurien ja niiden virtausten kohtaamispaikka. Näiden vaikutteiden keskellä Pyhän kansan uskonnon erityispiirre: Usko yhteen Jumalaan, Abrahamin, Isakin ja Jaakobin Jumalaan, Ikiaikojen Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen ja Kaikkivoimaiseen jne oli kansan olemassa olemisen tae.

      HÄN ON AINOA JUMALA

      Häntä ainoata palvokaamme ja hänelle kunnia antakaamme!

      Tämä usko piti kansan koossa ja antoi elämälle mielekkyyden ja toivon tulevaisuuteen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25