Kuvassa näkymä Somerniemen kirkosta
SUNNUNTAI 28.7.2024
10. sunnuntai helluntaista
Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa
Jumalanpalvelus on Jumalan kansan kokoontuminen Jumalaa ylistämään. Saamme käydä turvallisin mielin. Jeesus on meidän puolellamme. Hän on meidät lunastanut, vapautttanut elämään seurassaan, hänen rakkauttaan ja hyvyyttään kokemaan, lahjaksi vastaan ottaen.
Jumalan pyhäkössä taivas ja maa yhdentyvät. Jumalan enkelit ovat joukossamme, ympärillämme, kanssamme Jumalan suurista teoista ylistystä laulaessamme.
Herran pöydässä nautimme pyhän aterian. Jeesus itse on siinä läsnä. Antaa ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä. Saamme iankaikkisen elämän lääkettä. Elämämme liitetään ylösnousemuksen voimaan. Taivaan kirkkauden odotus täyttää mielemme. Syntimme annetaan anteeksi ja elämän murheet, vaivamme ja kipumme saamme heittää Vapahtajamme eteen. Hän meitä kuulee ja avun antaa.
meillä on siis täysi oikeus
astua sisälle kaikkeinpyhimpään,
koska Jeesus on uhrannut verensä
ja näin avannut meille
uuden, elämään vievän tien,
Raamatussa kerrotaan veden vihmonnasta. Jumala itse valaa yllemme pelastuksemme vettä. Koko Raamattu puhuu eläväksi tekevän veden voimasta.
Jo alussa tästä kerrotaan. Luomisessa Pyhä Henki liikkui veden mukana. Tyhjä, kuiva ja eloton autiomaa heräsi henkiin. Elämä luotiin. Maapallomme sai kasvit, eläimet ja ihmiset päällensä.
Myös Raamatun lopussa, Ilmestyskirjassa kerrotaan perille päässeitten ikuisen elämän lähteestä, Karitsan valtaistuimelta virtaavasta vedestä.
Myös uskollisuuden sunnuntain epistola kertoo vihmotun veden eli pyhän kasteen antamasta ihanasta lahjasta.
Astukaamme sen tähden Jumalan eteen
vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme,
sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta
ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.
Tämä Jumalan lupaama puhdistus antaa meille yhteyden Jumalan ja toinen toisemme kanssa. Kokoonnumme yhteen. Rukoilemme yhdessä. Kiitämme Jumalaa yhdessä. Jeesus on keskellämme ja yhdistää meidät. Olemme Jumalan edessä yhteisenä kansana yhteisessä ylistyksessä.
Me emme saa lyödä laimin
seurakuntamme yhteisiä kokouksia,
niin kuin muutamilla on tapana,
vaan meidän tulee rohkaista toisiamme,
sitä enemmän mitä lähempänä
näette Herran päivän olevan.
Iloiten yhteen käymme. Kirkkona kokoontukaamme. Jumalan kansan toivoon. Suruumme lohdun saamaan, toinen toistamme tukemaan. Yhdessä rukouksemme Herralle tuomme. Silmät taivasta kohti luomme. Kaikissa elämämme vaiheissa vauvasta vanhukseen, naiset, miehet, nuoret, aikuiset, kaikki yhteen käymme. Jumalan eteen astukaamme, yhdessä läsnäolostaan riemuitkaamme.
Toinen lukukappale eli epistola Hepr. 10:19–25
Kirjeestä heprealaisille, luvusta 10
Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon – hänen ruumiinsa – kautta. Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä. Pysykäämme horjumatta tunnustuksessa ja toivossa, sillä hän, joka on antanut meille lupauksensa, on luotettava. Pitäkäämme huolta toinen toisestamme ja kannustakaamme toisiamme rakkauteen ja hyviin tekoihin.
Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.
Pentti Martti
Ihan tietoisesti käytin, koska ensin teurastettiin Egyptistä lähdön kunniaksi lammas jonka luita ei saanut rikkoa, evankeliumissa tämä lammas muuttuu ”hokkus pokkus ”, juutalaiseksi nuoreksi mieheksi ja ”Filoque- pojasta” ,jonka luita ei saanut rikkoa, ja jälleen ilmentyskirjassa, ”hokkus pokkus,” hän onkin lammas, eli karitsa, joka vaikuttaa teurastetulta. Ja hänen kanssaan pitäisi viettää häitä. Hokkus pokkus filiokkus. Monta muodonmuutoasta hänellä, vai pitäiskö sanoa, uudestisyntymää.
Tarja
1)
Etkä ole kuullut rakennusten harjakaisjuhlista mitään. Etkö ole kuullut valmistujaisjuhlista mitään. Yhtä lailla orjuudesta vapautumisen kunniaksi vietettävä muistojuhla on sisältänyt uhriaterian syömisen.
Uhriaterioita käytettiin myös lukuisiin erilaisiin muihinkin tapahtumiin. Yhteinen ateria Jumalan kunniaksi oli noiden tapausten toimittamisen huippuhetki.
Tarja
2) Ilmestyskirjan Jeesuksesta käyttämä nimitys ”Karitsa” kertoo, että Jeesuksen ristin työ oli niin valtava, että siinä annettu uhri koko maailman puolesta ja kaiken lisäksi kaikkien maailmanajan sukupolvien hyväksi, riitti sovittamaan koko maailman kaikki rikkomukset ja koko maailman synnin.
Tämä VAPAHTAJAEMME on Ilmestyskirjan voiton ja toivon sankari. Hänen sovintoverensä turvin koko maailma on saanut tulevaisuuden ja toivon. Jeesuksen rajaton valta ja rajaton rakkaus kukistavat synnin, kuoleman ja Perkeleen vallan.
Karitsa -nimitys Vapahtajastamme ei siis ole mikään taikatemppu, vaan julistusta hänen voitollisesta työstään koko maailman pelastumisen vuoksi.
Tarja
3) Raamatun sana uudestisyntymä EI OLE intialaisten uskomusten jälleensyntymä, ei mitään sinne päinkään olevaa.
Sana viittaa kasteessa annetavan kokonaan uuden elämän alkamiseen. Kasteessa kasteen saava aloittaa koko elämänsä aivan alusta. Hän siis alkaa elämänsä uudesta nollapisteestä, Vapahtajamme aikakauden matematiikan mukaisesti kasteen saaneen aloittavan koko elämänsä ”yhden päivän iästä alkaen”.
”Ihan tietoisesti käytin.” Nåin arvelinkin. Se kertoo jotain kyvystäsi kunnioittaa toisten ihmisten arvoja.
Matias Roto mitä tarkoitat kun sanot:””Ota järki käteen ja lopeta laittomuuden tilaan johtavan ideologian markkinointi.””
Kuinka ymmärrät Jeesuksen vertauksen:
23 Sentähden taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltansa tiliä.
24 Ja kun hän rupesi tilintekoon, tuotiin hänen eteensä eräs, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta leiviskää.
25 Mutta kun tällä ei ollut, millä maksaa, niin hänen herransa määräsi myytäväksi hänet ja hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaikki, mitä hänellä oli, ja velan maksettavaksi.
26 Silloin palvelija lankesi maahan ja rukoili häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle kaikki’.
27 Niin herran kävi sääliksi sitä palvelijaa, ja hän päästi hänet ja antoi hänelle velan anteeksi.
28 Mutta mentyään ulos se palvelija tapasi erään kanssapalvelijoistaan, joka oli hänelle velkaa sata denaria; ja hän tarttui häneen, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: ’Maksa, minkä olet velkaa’.
29 Niin hänen kanssapalvelijansa lankesi maahan ja pyysi häntä sanoen: ’Ole pitkämielinen minua kohtaan, niin minä maksan sinulle’.
30 Mutta hän ei tahtonut, vaan meni ja heitti hänet vankeuteen, kunnes hän maksaisi velkansa.
31 Kun nyt hänen kanssapalvelijansa näkivät, mitä tapahtui, tulivat he kovin murheellisiksi ja menivät ja ilmoittivat herrallensa kaiken, mitä oli tapahtunut.
32 Silloin hänen herransa kutsui hänet eteensä ja sanoi hänelle: ’Sinä paha palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi kaiken sen velan, koska sitä minulta pyysit;
33 eikö sinunkin olisi pitänyt armahtaa kanssapalvelijaasi, niinkuin minäkin sinua armahdin?’
34 Ja hänen herransa vihastui ja antoi hänet vanginvartijan käsiin, kunnes hän maksaisi kaiken, minkä oli hänelle velkaa.
35 Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi.”(Matt.18)
Ari
Tuo teksti liittyy edellä olevaan puheeseen ”lapsen kaltaiseksi tulemisesta” eli siis kasteen antamasta uudesta elämästä eli vanhan laskutavan mukaan ”yhden päivän ikäiseksi” tulemiseen, meidän matikkamme mukaan ”aloittaa uudelleen nollapisteestä eli kokonaan alusta” eli siis siirtyä Perkeleen lapsesta Jumalan lapseksi. Matt. 18:1-10.
Näitä kasteen kautta Jumalan lapsiksi kääntyneitä eli Jumalan palvelijoiksi päässeitä ei saa vietellä vääriin oppeihin eikä muihinkaan mielettömiin kiusauksiin.
Uuden elämän lahjaksi saaneita ei saa ruveta ahdistelemaan millään muotoa.
K U M M A L L A K A A N
isännän palvelijalla
eli siis armosta autuaaksi tulleella ei ollut oikeutta ruveta rähisemään toinen toistaan vastaan.
Mutta nytpä toinen noista isännän palvelijoiksi tekemistään, kertomuksen armahdett velallinen alkoi kaltoin kohtelemaan toista saman isännän palveluksessa olevaa tämän veloista.
Hän siis unohti itse saaneensa
K A I K E N
A N T E E K S I
Y K S I S T Ä Ä N
A R M O S T A
sillä että velanantaja oli hänelle anteeksi antanut.
Tämän päättömän unohtamisen takia hän rupesi kovistelemaan toista palvelijaa.
Tämän ahdistelun takia hän murskasi palasiksi oman lahjaksi saaneen armahduksensa. Siksi hänet tuomittiin armottomuudestaan.
Joten huomaapa tämä sinun omassa suhteessasi Kristuksen omaksi pyhän kasteen välityksellä päässeitä, ja tämän pyhän sakramentin välityksellä JUMALAN palvelijaksi otettuja kohtaan.
Oletko aikoinaan jo lapsena saaneen kasteesi kautta Kristuksen sovintotyön antaman armahduksen saaneena osoittanut kunnioitusta toisia kasteen saaneita kohtaan, vai oletko tuon anteeksiannon saamisensa unohtaen tuon armottoman palvelijan tavoin alkanut moittia kristillisen kirkon jäseniä eli Kristuksen omia syyttäen näitä milloin milläkin sanoilla jumalattomiksi.
SIIS
Miten suhtautat asenteellisen kristittyjen uskon vähättelysi tämän vertauksen armottomaan palvelijaan?
Meidän ei tarvitse kiinnittää huomiota velallisten velkojen määrään, ne ovat vain kerronnan värityksen kannalta merkittäviä,
VAAN
meidän on nähtävä vertauksen opetus siitä, että isännän armo oli ÄÄRETTÖMN SUURI. Hän oli saanut armahduksen yli hänen kaikkien omien mahdollisuuksiensa rajan yli ulottuvalla, siis käytännössä ilman mitään rajaa olevalla syntien anteeksiannolla.
Hänen onnettomuudeksensa seinä nousi vastaan hänen armottomansa ja anteeksi antamattoman asenteensa vuoksi. Vaikka oli isännän armahtama, ei ymmärtänyt armahtaa kanssapalvelijaansa.
Siitä syystä
Ota vertaus opiksesi ja lopeta Kristukseen kastettujen yhteisön eli siis Kristuksen omiksi otettujen Kristukseen uskovien mollaaminen, ja sen sijaan suostu siihen, että Hyvä Paimen kantaa sinut sisälle omaan laumaansa yhdessä muiden Kristuksen armahtamien kanssa Jumalan suurta kunniaa ylistäen ja aidon rakkauden osoittamista yhteistä kirkkoa eli Jumalan kansaa kohtaan.
Matias Roto aikamoisen ”vuodatuksen” sait tästä aikaan, siis nyt herääkin kysymys kumpi pelastaa kaste vai kirkko?
Entäpä kun joku sanoo samalla tavalla kastetulle ettei tämä pelastu kun ei kuulu kirkkoon eli tuomitsee kadotukseen???
Ari
Asetat kysymyksen väärin, kun panet kasteen ja kirkon toistensa vastakohdiksi. Tällainen loogisen virheen teko osoittaa, että kristillisen opin tuntemuksesi on täysi nolla.
Tämä on yhtä suuri virhe kuin kysyä lasta sylissäni pitäessäni kysyisi, pidänkö minä vaiko sylini lasta sylissäni.
Niinpä kun lapsena sait kasteen niin siinä sinut yhdistettiin Jumalaan eli tulit jäseneksi hänen kansaansa. Mutta kun harhojesi takia erosit kirkosta, niin tuolla teolla sanouduit irti Kristuksen omien joukosta eli siis nykyisin olet kieltäytynyt kasteen antamasta siunauksesta ja torjunut Jumalan kaiken hyvyyden tarjoukset.
Tee siis parannus ja palaa pelastuksen yhteisön yhteyteen eli siis avaa uudelleen kasteen armon tuova kristikunnan yhteyden eli kirkon jäsenille tarjona oleva armon .hana.
Muista, että kasteen armon vesi ei ole heikontunut, koska Jumala ei lahjojansa kadu, mutta kirkosta eron tuoma elämän veden hanojen sulkeminen estää sen nauttimisen. Parannus tarkoittaa palaamista kirkon jakamaan pelastukseen eli siis on tämän kasteen veden antaman armon uudelleen käyttöön ottoon.
Ari
Kun ajattelet jonkun pudonneen veneestä veteen keskellä ulappaa, niin eihän se ole tuomion asennetta hukkuvaa kohtaan, että yrittää saada veteen pudonneen takaisin veneeseen.
Näin ei myöskään se, että yritän vetää sinua takaisin yhteisen kristikunnan yhteyteen ole muuta, kuin yrittää nostaa sinua takaisin pelastuksen paattiin.
Matias Roto niinpä sinä voit asettua tuomariksi että voit sanoa ettei toinen pelastu kun ei kuulu sinun kirkkoosi vaikka toinen on tehnyt parannuksen ja ottanut kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi ja saanut Pyhän Hengen, tämä kaikki Raamatun sanan mukaisesti.
Ari
Itsepä olet nimittänyt kristikunnan yhteistä uskoa valheeksi.
Tämä on niin törkeää herjaa Jeesusta ja hänen opetuslapsiaan kohtaan, että siihen soveltuvat Jeesuksen sanat siitä, että mitä ihmiset teille (kirkon jäsenet eli Jeesuksen opetuslapset) tekevät, sen he tekevät hänelle (Jeesukselle).
Mietipä omia rakkaudettomia sanojasi uskovia lähimmäisiäsi vastaan.
Toiseksi.
Jo edellä olen todennut, ettei minulla ole mitään henkilökohtaista tarvetta ruveta sinua tuomitsemaan. Tarkoitukseni on päin vastoin auttaa sinut vapautumaan harhoistasi ja käymään sisälle pelastuksen paattiin eli siis taivaaseen matkalla olevan Jumalan kansan eli kirkon joukkoon.
Matias Roto miten ohjaat ihmistä ”näkemään” eli ymmärtämään evankeliumia?
Miksi minä en ymmärtänyt ensimmäisten 40 vuoden aikana jolloin olin täydellisesti luterilainen?
Ari
Vain sinä itse voit miettiä, mikä sai sinut jättämään käytön ulkopuolelle lapsena saamasi kasteen armon.
Ei ole minun asiani sotkeutua sinun elämäsi kulkuun. Mutta jos apua tarvitset, niin yritän auttaa sen mukaan, kuin iän mukana heikentyneillä voimillani jaksan.
Ari
Kysyt miten ohjaan ihmisiä ymmärtämään evankeliumia.
Eihän meille ole muuta neuvoa annettu kuin julistaa evankeliumia. Usko tulee kuuulemisesta, sanoo Raamattu. Toki nyt jo iäkkäänä eläkeläisenä pidän saarnoja vähemmän kuin aikaisemmin. Mutta aina silloin tällöin tulee siihen mahdollisuuksia.
Sen sijaan huomaan, että iän myötä yhä enemmän olen alkanut saada kuulla kohtaamieni ihmisten suusta elämäni aikana pitämistäni saarnoista tai antamistani opetuksista ja niiden merkityksistä heidän elämässään.
Tänäänkin naapurikunnan aluella yhden prinsessan 31-vuotishääpäivän kunniaksi tekemäni matkan aikana sain kohdata useita ihmisiä, jotka ilahtunein ilmein ja silmät kirkkaina kertoivat olleensa minun oppilaitani tai sanankuulijoitani. .
”Miksi minä en ymmärtänyt ensimmäisten 40 vuoden aikana, jolloin olin täydellisesti luterilainen?” Tekee mieli kysyä, olitko lainkaan luterilainen, jos et ymmärtänyt evankeliumia. Kysymyksesi on hyvä. Miksi et tosiaankaan ymmärtänyt? Osuiko kohdallesi sellaisia kasvattajia, jotka eivät osanneet sinua ohjata? Oliko sinussa itsessäsi joku lukko, joka esti ottamasta evankeliumia vastaan? Esteet eivät varmaankaan johtuneet luterilaisuudesta. Tuskin kannattaa syytä muuten näin jälkikäteen hakeakaan kuin vainsinun mielenrauhasi vuoksi. Katkeruutesi on nähdäkseni esteenä seurakuntayhteyden löytymiselle.
Martti
Kiitos hyvästä puheenvuorostasi
Matias Roto ajatteletko tosiaan että kun olet saanut anteeksi omat synnit niin voit velkoa toisilta heidän tekemiään vääryyksiä/syntejä?
Eikö Jeesus selkeästi sano että Jumala antaa meille meidän syntimme anteeksi niinkuin mekin annamme meitä rikkoneille???
Ari
Ensin asetat johonkin kuvitteelliseen kohteeseen suunnatun piikin etkä huomaa sen ainoaksi kohteeksi soveltuvan sinun itsesi, koska syytät toisia vääryksien tekemisestä, vaikka tämän kanssa ristiriidassa olevan ajatuksen mukaan ajattelet saaneesi syntisi anteeksi.
Oma toinen kohtasi kysymys paljastaa mitä ristiriitaa tarkoitan
Ari
Pitkin matkaa keskusteluissamme olen huomannut, että sinä erittäin itsekeskeisesti olet kuvitellut, että KAIKKI sinun kanssasi keskustelleet ovat kokeneet SAMANLAISIA ongelmia elämässään kuin mitä sinä olet joutunut kokemaan.
Tällainen itsekeskeinen maailmankuva ei rakenna ketään niitä, joille sen suuntaat, vaan päin vastoin, antaa toisille mielikuvan henkilöstä, joka omia ongelmia luotaan pois huitoessaan tuottaa ympärillään liikkuville vaaratilanteita.
Olisi miellyttävämpää keskustella kanssasi, jos kuuntelisit keskustelukavereitasi ja ottaisit heidän todistuksensa todesta, yrittämättä vääntää niitä omien ongelmiesi projektioksi.
Matias Roto kuinka itse kuuntelet Jeesuksen sanoja?
En löydä niitä kirjoituksistasi niin että ne on kantaneet hedelmää alkaen parannuksen teosta, siis kääntymisestä seuraamaan Häntä?
Toistat oman kirkkosi oppia jolla ”todistat” minun olevan harhassa, siis siinä olet oikeassa etten usko kirkon opin mukaan vaan uskon Raamatun sanan mukaan.
Evankeliumin sisältö lähtee Jumalan rakkaudesta ja uskoviin tämä Jumalan rakkaus vuodatetaan Pyhän Hengen kautta, siis lihallisilla ns ”uskovilla” ei ole Jumalan rakkautta itsessään ja se näkyy teoista eli hedelmistä.
Ari
Kysyt kuinka kuuntelen Jeesuksen ääntä.
1) Seurustelemme hänen kanssaan joka aamu ja ehtoo lukiessamme Lutherin opettaman rukouksen täydellisen kaavan mukaisesti, yleensä ranskaksi, muiden kieliryhmien läsnä ollessa eri kieliä vaihdellen.
– Alkutervehdys
– Apostolinen uskontunnustus
– Isä meidän rkous
– Lutherin opettama aamu- tai iltarukous
– Virsi
2) Ennen ja jälkeen ruokailun luemme ruokarukoukset, milloin ranskaksi, milloin suomeksi tai ruotsiksi.
3) Luen Raamattua säännöllisesti joka päivä milloin milläkin kielellä. Näin saan joka päivä nauttia Pyhän Hengen opastuksesta runsain määrin. Määrättyjä tarkoituksia varten toistan joitakin tekstejä niin, että ne paremmin menevät syvätajuntaan
Esimerkiksi nyt sunnuntaina 4.8.2024 klo 15 julkaistavan blogin raamatuntekstiä 1, Joh. 1:8 – 2:2 toistin englanniksi 46 eri versiona yhtensä yli sata kertaa sekä alkukielellä kreikaksi 16 eri tekstilaitoksen mukaisesti yhteensä yli 30 kertaa.
4) Koska Jumalan taivas ja maa yhdistyvät jokaisessa mesussa, niin käymme messussa säännöllisesti. Herran Pyhässä ehtoollisessa Jeesus itse antaa ruumiinsa ja verensä leivässä ja viinissä, niin saamme todellisesti aivan reaalisesti vastaanottaa hänet pyhässä ateriassa. Näin me säännöllisesti nautimme iankaikkisen elämän lääkkeen aina kun siihen sopiva tilaisuus tulee.
Ari
Ihmettelet milloin olen kääntynyt seuraamaan Jumalaa.
5) Muista että kääntymys on Jumalan teko, ei meidän valintamme.
”Herra KÄÄNTÄKÖÖN kasvonsa teidän puoleenne”, sanotaan jokaisessa messussa Herran siunauksessa.
”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät”: sanoo Jeesus.
6) Jo sota-aikana syntymäni jälkeen pääsin pakanuudesta kristinuskon yhteyteen pyhän kasteen toimituksessa. Jo silloin minut vapautettiin Perkeleen vallasta ja pääsin Jumalan lapseksi hänen huolenpitonsa osallisuuteen. Silloin myös ajallisesti syntynyt syntyi ikuisen elämän perilliseksi. Pyhä Henki pitää huolta että kerran saan ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.
Ari
Asetat kirkon opin ja Raamatun toistensa vastakohdiksi. Siinä et viisaasti tee, vaan osoitat vain oman tietämättömyytesi kristinopin todellisuudesta.
7) Kirkko on Jumalan kansa, Kristuksen ruumis. Kirkko on Pyhän Hengen yhteisö. Hänen työnsä kutsuu meitä kirkon yhteyteen ja ylläpitää meitä kirkon yhteydessä. Hän myös vie kirkon taivaan kotiin ylösnousemukse suuressa tapahumassa. Silloin taistelevasta seurakunnasta tulee voittanyt seurakunta ja KOKO Jumalan kansa eli Kristuksen kirkko ylistää Pyhää Kolmiyhteyttä sanomattoman suloisin sävelmin.
Jatkuu
Ari
Jatkuu
8) Kirkko on vuosituhansien kuluessa ahkerasti Jumalan sanaa Raamattua tutkien päässyt syventymään Jumalan ilmoituksen viisauteen. Pyhä perintö on kulkeutunut sukupolvelta toiselle nimenomaan siten että edelliset sukupolvet ovat opettaneet lapsilleen pyhän perinnön valtaista Jumalan teoista kautta aikojen.
Kun ajatellaan Abramin käymää sotaa Jordanin laaksossa noin vuonna 1690 eKr. (1. Moos. 14. Luku), nIin siis kirkon opetus on mennyt Uskon Isän Aaprahamin ajoista meidän aikaamme jo yli 3700 vuotta.
Tähän vuosituhansien ja vuosisatojen ketjuun me kirkkona kuulumme Jumalan yhteydessä eläessämme.
Tuon ajan kuluessa Raamattu on vähitellen kasvanut ja lopulta saanut nykyisen laajuutensa.
9) Koko tuona aikana Jumalan sanaa on opetettu isiltä pojille ja opettajilta oppilaille (Myös näistä käytettiin aikoinaan heprean kielessä isä ja lapsi -nimityksiä, rabbi ja [opetus]lapsi, kuten Vapahtajamme ja opetuslapsetkin sanoivat.) Runomitta ja sävelmin laulaen auttoivat pyhän perinnön säilymistä. Liturginen laulu on suora jatkumo tälle käytännölle. Vanha testamentti on alkukielellä hyvin runollinen. Noin puolet jopa meidän länsimaistenkin, vähemmän runollisten, runoksi ymmärtämiä.
10) Koululaitoskin oli nimenomaan kirkon ansiosta päässyt merkittävään asemaan ihmiskunnan kasvatuksessa. Muinoin ainakin Samuelista alkaen profeettakoulut olivat merkittäviä oppilaitoksia. Heistä kehittyi vähitellen kirjanoppineitten ja heidän oppilaittensa opiskeluyhteisöjä.
Synagogien yhteydessä opiskeltiin.
Jerusalemin temppeli oli aikansa suurimpia korkeakouluja. Siellä säilyneen perinteen mukaan Neitsyt Mariakin oli opiskellut pyhäkön kankaiden kutomista. Siellä Vapahtajammekin opetti, aikansa oppinein juutalainen.
Vanhan ajan kirkon oppineet olivat saaneet hyvän sivistyksen. Esim Origeneella oli aikaansa nähden valtava kirjasto.
Länsimaisen kulttuurin perintö säilyi meille nykyaikaan kirkon luostareissa ja muissa opilaitoksissa tehdyn työn ansiosta.
Ylioppistolaitos syntyi kirkon antaman opetuksen vaalimiseksi ja kristillisen sivistyksen edistämiseksi.
11) Yhä edelleen teologinen työskentely on merkittävä koko maailmanlaajuisen kristinuskon ymmärtämisen palveluksessa.
Esimerkiksi vuosituhannen vaihteessa meitä oli 60 eksegeettiä eli Raamatun tieteellisen tutkimuksen tekijää Suomen akatemian huippuyksikössä mukana.
12) Joten tämän osion lopuksi voisi sanoa, ettet sinäkään tähän keskusteluun olisi pystynyt osallistumaan, ellei kirkko olisi meille suomalaisille sivistystä antanut, vaan kylmän ilmanalamme takia olisimme kulttuurisesti hyvinkin takapajuinen maa, ja jopa,
sinäkin nykymielessä pojankloppi, olisit ikihonkien vertainen muinaismuistomerkki muun sinua nuoremman väestön keskuudessa.
Ari
Kyselet uskon vaikutusta rakkaudelliseen elämään.
Voisit käyttää tervettä järkeä nähdäksesi mitä hedelmiä luterilainen kirkko on maahamme antanut.
Esimerkiksi. Tässä muutama vuosi sitten tehtyjen vertailujen mukaan:
Suomi on maailman onnellisin maa.
Suomi on maailman turvallisin maa.
Suomi on maailman vakain valtio.
Suomessa on maailman paras hallinto.
Suomessa on maailman riippumattomin oikeuslaitos.
Suomessa on maailman puhtainta ilmaa.
Suomi on vesivaroiltaan maailman rikkain maa.
Jne
Voit lukea tästä enemmän valtavan pitkästä luettelosta:
https://stat.fi/tup/satavuotias-suomi/suomi-maailman-karjessa.html
Joten kuvitelmasi,
että näissä keskusteluissa kerta toisensa jälkeen puolustamallasi individualistisella yksilökeskeisellä kunkin omaan henkiseen vankilaansa lukkiutuneella uskonnolla saataisiin näin hyviä hedelmiä,
on mielestäni pelkkää päiväunien haaveilun tasoista fantasiaa.
”Evankeliumin sisältö lähtee Jumalan rakkaudesta. Uskoviin tämä Jumalan rakkaus vuodatetaan Pyhän Hengen kautta. Lihallisilla ns ’uskovilla’ ei siis ole Jumalan rakkautta itsessään. Se näkyy teoista eli hedelmistä.” Pyhän Hengen vuodattamaan rakkauden hedelmät ovat näkyvillä sille, jolla on silmät nähdä. Sinun näkökykysi lienee tässä suhteessa olematon, Ari Pasanen. Huomaisitko edes sitä, jos tätä kristillistä rakkautta osoitettaisiin juuri sinulle?
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Olen huomannut samantapaisen ongelman Arin kyvyssä vastaanottaa rakkautta tai muita myönteisiä elämän todellisuuksia välittäviä viestejä. Kerta toisensa jälkeen hän on kääntänyt huomionsa pois näistä elämää pursuavista teksteistä ja sen sijan yrittänyt kääntää huomion rakkaudettomuuteen ja elämää taakkana rasittaviin pahuuksien töljöttämisiin.
Tänään torstaina 1.8. klo 20 kävimme kuuntelemassa kesäillan konserttia Someron kirkossa. Siellä esiintyi Lavrenchukin musiikkiperhe. Pidimme heidän musiikistaan.
Martti Pentti onko sinulla Jumalan rakkaus sydämessäsi ja jos on niin milloin olet sen saanut?
Ari
1) Puheesi ja tekojesi ristiriidasta
Aikaisemmin ihmettelit, mitä varten keskustelukaverisi puhuu sinun persoonastasi eikä sinun opistasi.
Juuri tässä puheenvuorossasi näet miten sinä itse koko ajan kohdistat puheenvuorosi henkilöön, etkä asiaamme, mistä puhelemme.
Muistuuko mieleesi Vapahtajamme ajatus
KAHDELLA
keskenään ristiriidassa olevalla tavalla,
ei henkilöä koskeva puhe >< henkilöön kohdistuva puhe.
eli siis puheen ja tekojen välinen ristiriita:
Matteuksen evankeliumi:
23:3 "—- , sillä he sanovat, mutta eivät tee."
2)
Mitä tulee Jumalan rakkauden viemisestä eteenpäin, niin voimme antaa Martista hyvän todistuksen.
Martti on ollut lähetyssaarnaaja jo hyvin pienenä. Hän siis on jo lapsuudessaan voinut yhdistää kahden kulttuurin parhaat puolet miellyttävässä persoonassaan.
Hän on jo pienestä lapsesta saanut viedä Jumalan rakkauden sanomaa eteenpäin.
Suomeen tultuaan hän on Esra Elovainio eläköön -sarjassaan aivan ihastuttavalla tavalla tuonut esille mitä syvällisintä lähimmäisen rakkauden sanomaa erittäin arkisiin havaintoihin kytkeytyen.
Nytkin viimeksi näkemässäni hän tuo esille afrikkalaisen naisen tapaa pitää pienokainen äidin lähellä selässä kantaen. Tuota ihanaa tapaa käytti myös rakkaani Colette pienokaista kantaessaan meidän Kamerunissa asuessamme.
Voin siis omalta osaltani todistaa Martin aivan käytännön tasolla osoittavan aitoa rakkautta, samaa kuin afrikkalaiset naiset pienokaista selässään kantaen yhä uudelleen ja uudelleen välittävät lapselleen.
Vielä yksi opetus, jota vaimoni usein toisti Kamerunissa asuessamme: "Eurooppalaisilla on rahaa, mutta meillä afrikkalaisilla on rakkautta."
Samaa aitoa sisarusrakkautta, toinen toisestaan välittämistä, olen kokenut aivan suloisen runsaasti nyt tänä kesänä, kun vaimoni sisko ja veli ovat luonamme käymässä.
Matias Roto edelleenkin todistat rakkaudesta kun rakastaa niitä jotka rakastavat toisiaan, MITÄ HYVÄÄ siinä on?
Ari
On tieteellisesti todistettu, että ne ihmiset, joilla on parhaat suhteet lähimmän perheensä kanssa, niillä samoilla ihmisillä on parhaat suhteet myös omaan sukuunsa. Samaten näillä samoilla on myös parhaat suhteet naapureihinsa ja edelleen tasan tarkkaan näillä samoilla ihmisillä on parhaat suhteet myös itselleen vieraampiin ihmisiin.
JOTEN
Huomautuksesi on holtittomasti ilmassa leijuvaa, arkirealismin vastaista läheisemmän ja kauemman rakkauden VASTAKKAINASETTELUA.
Kysymyksesi edellyttämää väärin asettettua vastakkainasettelua muuten ei Jeesuskaan edellyttänyt.
Hänen vertailunsa kärki oli toisaalla. Hepreassa EI OLE VERTAILUMUOTOJA. Niinpä jonkun todella hyvän asian vertaamista varten asetettiin sen kanssa vastakohdaksi toiseksi paras vaihtoehto. Siis tuo toinenkin oli TODELLA HYVÄ VAIHTOEHTO. Vain todella hyvä ja tärkeä kelpasi tähän vertailuun parasta vastaan verrattavaksi, jotta asioiden keskinäinen järjestys saataisiin nostetuksi esille.
JOTEN
Omaa OPPIMATTOMUUTTASI menet tölväisemään lauseeseesi todella vakavan ASIAVIRHEEN.
Sinulta on jäänyt näkemättä, että Jeesus asetti OMAN PERHEEN RAKASTAMISEN rakkauden keskukseen. Vain sellaisena todella ratkaisevan tärkeänä rakkauden ilmaisuna se on riittävän hyvä kannustamaan rakkauden ulottamista oman lähipiirinsä ulkopuolelle ja OMAN LÄHIPIIRINSÄ ULOTTAMISEN JOPA VIHOLLISEEN SAAKKA.
Vihollisrakkaus siis ei ole jokin ylimääräisen ansion saamisen muoto, vaan oman kaikkein rakkaimman lähimmäisen rakkauden piirin antaman mallin ojentaminen kauempanakin asuville ihmisille ja jopa vihollisillekin.
Näin siis lähimmäisen rakkauden rajaa siirretään kauemmaksi, EI MUUTA.
Joten tässäkin tulee,
kuten lukemattomia kertoja ennenkin olen sinulle huomauttanut,
sinulle välttämättömäksi luopua itsekeskeisestä omaan itseesi keskittyvästä eristäytymisestäsi
ja sen sijaan nöyrtyä ottamaan oppia YHTEISESTÄ tiedon perinteestä,
niin ettet enää jatkossa OMAA tyhmyyttäsi
karauta elämäsi ajoneuvoa
milloin toiseen, milloin toiseen ojaan,
milloin kivikkoon, milloin rotkon reunalta alas pudoten.
Sananlaskut:
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
En todellakaan voi muistaa, milloin olen saanut Jumalan rakkauden sydämeeni. Varhaisesta lapsuudestani olen vanhempieni ja sisarusten kanssa laulanut sellaisia lauluja kuin ’Rakas Isä taivahan, kiitos rauhaisesta yöstä’ ja ’Jeesus mua rakastaa, Raamattu sen ilmoittaa’. Matias Roto kehuu minua liian kauniisti, mutta siinä on totuuttakin joukossa.
”Edelleenkin todistat rakkaudesta, kun rakastaa niitä jotka rakastavat toisiaan. MItä hyvää siinä on?” Jäin miettimään tätä Ari Pasasen kysymystä. Eikö hän pidä ihmisten keskinäistä rakkautta minään? Onko ainoa rakkaus, jolle hän antaa arvoa, muukalaisen tai vihollisen rakastaminen? Asettaako hän vaatimustason liian korkealle? Tällaisella perusteella hänen on taatusti vaikea nähdä lähimmäisissään mitään hyvää. Arveleeko hän itse täyttävänsä asettamansa tavoitteet? Nähtävästi hän ratkaisee omalla kohdallaan asian niin, että ymmärtää rakkauden passiivisena armollisuutena, valmiutena antautumaan oletetun väkivaltaisen hyökkääjän edessä. Mitään ei tarvitse tehdä, kun vihamiehen kohtaaminen on jokseenkin epätodennäköistä. – – – Missä on armo tässä ajatusmallissa, armeliaisuus toisia ja armo itseä kohtaan?
Martti
Kiitos tästä kommentista
Analysoit Arin rakkauden -käsitteen tarkasti
Miten voisi nimittää aidoksi rakkaudeksi sellaista, missä toisen auttaminen laiminlyödään, vaikka häntä pystyisi antamaan.
Pasanen,
Mitä on lähimmäisen rakastaminen Jumalan tahdon mukaan? Miten lähimmäinen määritellään?
Kari Paukkunen kenen puolesta Jeesus kuoli, eikö Hän rakastanut kaikkia ihmisiä?
Kenen puolesta Jeesus rukoili anteeksiantoa eikö niiden jotka tietämättöminä tekivät syntiä (jopa ristiinnaulitsivat Hänet)?
Siis kun samanlainen Jumalan rakkaus tulee syntiseen (synteihinsä kuolleiseen) niin se saa aikaan nöyryyden ettei voi tuomita ketään lähimmäistä eikä vaatia rangaistusta kenellekkään lähimmäiselle, siis ei kenellekkään ihmiselle.
Ari
Nyt esität hyvää tekstiä.
Mutta älä jätä sitä tähän!
Isäni ajatusta mukaellen:
”Nyt se om miätitty. Nyt se pittää tehrä.”
Joten osoita rakkautesi eli lopeta hyvä ihminen toisten ihmisten uskon mollaaminen!
Äläkä enää sopimattomilla naljailluillasi osoita kateuttasi terveellistä tietoa hankkineita,
äläkä väärin asetetuin vastakohdin vähättele niiden avioparien aitoa rakkautta, jotka omalle puolisolleen sanovat puolesta tusinasta moneen tusinaan kertaan päivässä, että rakastavat tätä (meidän tapamme armaan Coletteni kanssa).
Ja muista myös osoittaa samaa anteeksiantavaa rakkautta sellaisillekin, jotka uudelleen ja uudelleen tekevät väärin. Muista että jos et voi hyväksyä lankeavia ihmisiä, et voi hyväksyä yhtäkään ihmistä koko ihmiskunnassa Vapahtajaamme lukuunottamatta.
Jos nimittäin et hyväksy lähimmäiseksesi koko ikänsä syntiä tekevää, niin silloin et voi hyväksyä itseäsikään. Koska jos kuvittelet itseäsi ettet muka syntiä tekisi, niin petät itseäsi ja väität Jumalaa valehtelijaksi. Raamattuhan varoittaa tästä vain pilvilinnoissa haaveillen kuvittelemalla saadusta harhasta, ettei muka jokaisessa Jumalan pyhittämälläkin olisi hänen syntinen luontonsa jäljellä aina siihen asti, kunnes hän siirtyy taivaan ikisaleihin sisälle.
Käsittelen tätä 1. Joh. 1:8-2:2 ilmoitettua elämämme todellisuutta sunnuntaina 4.8.2024 klo 15.00 julkaistavaksi ajastetussa blogissani.
”Siis kun samanlainen Jumalan rakkaus tulee syntiseen (synteihinsä kuolleiseen) niin se saa aikaan nöyryyden ettei voi tuomita ketään lähimmäistä eikä vaatia rangaistusta kenellekkään lähimmäiselle, siis ei kenellekkään ihmiselle.” (Pasanen Ari)
Tuskin kukaan omistaa samanlaista rakkautta kuin Jeesus.
Pasanen, Epäilet kommenteissasi muiden kristittyjen rakkautta. Kyselet rakkauden perään?
En ole huomannut, että Matias Roto vaatisi rangaistusta ihmiskunnalle. Evankeliumin ääni hänen blogeillaan on sen sijaan voimakas.
Hyvää pyhäpäivää kristityt!
Kari Paukkunen mainitset ”evankeliumin äänen”, siis mistä löytää puhtaan evankeliumin, eikö vain ja ainoastaan Raamatusta, sieltä minä ainakin olen sen löytänyt???
Miten voi erottaa Totuuden sanan valheesta, eikö ainoastaan Raamatun sanan kautta, siis kun tuo jotain sen ulkopuolelta niin silloin Raamatun sana näyttää onko se oikein vai valhetta.
Ketä Jumala rakastaa, sen sanoo Jeesus selkeästi:
Joh. 14:23
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Toisaalla Jeesus sanoo:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani.” Tässä on järjestys nähdäkseni tärkeä. Ensin on rakkaus Jeesukseen, sen seurauksena on kuuliaisuus Hänen sanoilleen. Lause ei siis kuulu: ”Jos joku pitää minun sanani, niin hän rakastaa minua.” Mikä sitten herättää tuon rakkauden? Voisiko se ollakaan mikään muu kuin Jeesuksen pelastustyöllään ihmisiä kohtaan osoittama rakkaus?
Ari
Olen varoittanut sinua käyttämästä valhe -sanaa, koska tekstisi on täynnään sellaisia Raamatun sanan väärin ymmärtämisiä, että jos tekstissäsi esiintyy sana VALHE, niin silloin puhut oman sydämesi kyllyydestä. ”Sydämen kyllyydestä suu puhuu”, sanoo sananlasku.
Koska en ole huomannut sinun tahallasi puhuneen pötyä, vaan olet vain kritiikittömästi seurannut sanan vääristelijötä, tai itse käsittänyt väärin totuuden sanaa vastaan kinaten inttämiäsi tekstin ajatusten vastaisia käsityksiäsi, niin siksi käytän nimityksinä ”väärinkäsitys”, ”oikosulku” tai muita kuhunkin ajatusyhteyteen sopivia nimityksiä.
Valhe -sanan esiintyminen tekstissäsi aiheuttaa AINA mielessäni pohdinnan siitä, onko tämä niin paha riman alitus yrittää tapella asiatietoa vastaan, että se on aihetta poistaa. Tällä kertaa vain Martin erittäin hyvä ja asiallisen vastineen säilyttämisen takia annan kommenttisi jäädä tähän tekstiin.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Ari
Viittaat kahteen raamatunkohtaan:
1) Joh. 14:23
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
On hyvä että viittaat Raamattuun. Mutta olisi hyvä myös huomata, missä yhteydessä tuo lupaus Jumalan läsnäolosta annetaan. Se nimittäin on lausuttu siinä juutalaisen kaavan mukaisessa pääsiäisenvietossa, missä Herran Pyhä Ehtoollinen asetettiin. Rinnakkaiset evankeliumit nimittäin toistavat tuossa tilanteessa Alttarin sakramentin ASETUSSANAT.
Kysymykseni siis kuuluu, milloin sinä olet nauttinut oikean liturgian vieton mukaisen EUKARISTIAN nauttimisen?
Edelleen huomaapa mitä JOHANNES kertoo tuosta tapauksesta. Sen paikka oli TÄSSÄ MAAILMASSA KONKREETTISESSA OPETUSLASTEN KANSSA KOKOONTUMISESSA.
Joh. 13: 1-2
1. —- Hän oli rakastanut niitä, jotka tässä maailmassa olivat hänen omiaan, ja hän osoitti rakastavansa heitä loppuun asti.
2. Jeesus ja oppilaat olivat illallisella. –—
Kysymykseni kuuluu: Milloin olet viimeksi osallistunut oikeaan liturgiseen tilanteeseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Elikä siis: Pyhään messun liturgiaan, joka on jatkumo kolmesta juutalaisesta aterialiturgiasta, pääsiäisliturgia yhtenä näistä kolmesta.
Ari
2) Myös toiseen viittaamaasi tekstiin aivan ratkaiseva näkökulmaan kohdistuva huomautus.
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Tässäkin on huomattava, että juuri edellä Jeesus oli esiintynyt SUURESSA JUUTALAISTEN JUHLASSA.
Sen aikana tuli ratkaiseva käänne Johanneksen evankeliumin kerronnassa.
Muiden kansojen edustajia tuli hänen luokseen.
Tästä avautui Johanneksen evankeliumin toinen puoli,
kertomus hänen YLENTÄMISESTÄÄN RISTILLE.
Joh. 12
Kreikkalaiset pyrkivät Jeesuksen luo
20 Juhlille saapuneiden joukossa oli myös muutama kreikkalainen, jotka olivat tulleet kunnioittamaan Jumalaa. 21 He tulivat Filippoksen luokse. Filippos oli kotoisin Galilean Betsaidasta. Kreikkalaiset pyysivät: »Herra, tahtoisimme tavata Jeesuksen.» 22 Filippos lähti kertomaan pyynnöstä Andreakselle. Sitten he menivät yhdessä Jeesuksen puheille.
Vehnänjyvän kuolema
23 Jeesus sanoi Filippokselle ja Andreakselle: »On tullut hetki, jolloin Ihmisen Poika kirkastetaan. 24 Minä vakuutan teille: Jos vehnänjyvä ei putoa maahan ja kuole, se jää yksin. Mutta jos se kuolee, se tuottaa runsaan sadon. 25 Se, joka rakastaa elämäänsä, tuhoaa sen; se, joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, pääsee ikuiseen elämään. 26 Jos haluaa olla minun palveluksessani, on seurattava minua. Minun palvelijani on siellä missä minäkin.
Tämä vaihe koitui KOKOON SAAPUNEILLE KUULIJOILLE ratkaisun hetkeksi. Haluavatko he KONKREETTISESTI seurata Jeesuksen omien JOUKKOA, vai haluavatko he jäädä Jeesuksen seuraajien joukon ulkopuolelle.
Toiset loukkaantuivat ja he jäivät opetuslasten ulkopuolelle. Toiset uskoivat Jeesukseen ja heidän osansa oli pelastuksen porukkaan mukaan pääsy. Tämän konkreettisen mukaan tulon lupaus ulottuu yli rajojen, sillä myös kreikkalaiset pääsivät mukaan.
Mutta tämä tie kulkee ristin kuoleman antaman
A N T E E K S I A N N O N
V A R A S S A .
Kertomuksessa ei mainita sen paremmin juutalaisten kuin kreikkalaistenkaan moraalisesta elämästä yhtään mitään, mutta siinä kerrotaan USKON TAI EPÄUSKON välisestä suhteesta.
Siis pelastus on
yksistään uskosta,
yksistään armosta
ja yksistään JEESUKSEN TEKEMÄN RISTIN SOVITUKSEN tähden.
RISTILLÄ JEESUS YLENNETTIIN.
Siellä hän sovitti maailman.
Siellä tapahtui koko
MAAILMANHISTORIAN RATKAISEVA AJANKOHTA,
PELASTUKSEN HETKI,
IHMISKUNNAN SOVITUS.
Kun tämän sanoman, jonka Jeesus lausui SUUREN VÄEN KOKOUKSEN sanojen yhteydessä
ja sen saaman hedelmän vaikutuksesta avautuminen koko maailmaan ulottuvan
pelastuksen YHTEISÖN laajenemisen sanoman kauteen, uuteen vaiheeseen pelastushistoriassa.
”Miten voi erottaa Totuuden sanan valheesta, eikö ainoastaan Raamatun sanan kautta? Kun siis tuo jotain sen ulkopuolelta, Raamatun sana näyttää, onko se oikein vai valhetta.” Tällainen asenne Raamattuun on mielestäni lähellä epäjumalanpalvelusta. Siinä korotetaan Raamattu jumalaksi. Kirja on kuitenkin vain Jumalan ilmoituksen väline. Se on syntynyt useiden vuosisatojen kuluessa. Siinä on paljon sellaista, mikä heijastaa niiden aikojen maailmankuvaa, jolloin se on kirjoitettu, toimitettu ja koottu yhteen. Yksinkertaistaen: Raamattu ei ole Totuus. Se ilmoittaa meille Kristuksen, joka on tie, totuus ja elämä.
Martti
Kiitos kommentistasi.
1)
Kun olen verrannut Raamatun ja Jeesuksen välistä suhdetta islamin Koraanin ja Muhammedin välillä, niin olen todennut että
islamissa Muhammed on vain ilmoituksen välikappale, mutta Koraani on itse pelastuksen tulo ihmisten luo, Profeetta Muhammedin suun välityksellä Koraani ilmoitettiin.
mutta kristinuskossa Kristus itse on ilmoitus, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa, mutta Raamattu on vain Jumalan ilmoituksen väline. Vapahtajamme Kristus ilmoitetaan Raamatun sanan välityksellä.
2) Raamatun ilmoituksen pitkäaikaisesta synnystä olen jo edellä kertonut Arille tässä kommentissani
https://www.kotimaa.fi/blogit/kirkkoon-kaykaamme-jumalan-luo/comment-page-4/#comment-389586
”Mitä on lähimmäisen rakastaminen Jumalan tahdon mukaan?” Tämähän Kari Paukkusen kysymys oli. Ari Pasanen vastasi, että se on anteeksi antamista. Riittääkö se lähimmäisenrakkauden sisällöksi? Tuskin. Matteuksen evankeliumin 25. luvussa ei puhuta anteeksiannosta vaan käytännöllisemmästä rakkaudesta: ”Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle ruokaa. Minun oli jano, ja te annoitte minulle juotavaa. Minä olin koditon, ja te otitte minut luoksenne. Minä olin alasti, ja te vaatetitte minut. Minä olin sairas, ja te kävitte minua katsomassa. Minä olin vankilassa, ja te tulitte minun luokseni. – – – Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.”
Martti
Kiitos kommentistasi
Viittaamasi teksti puhuu hyvin käytännöllisistä rakkauden teoista.
Kamerunissa kuulin usein ajatuksen: Pankaamme käytäntöön se Jumalan sana, minkä olemme kuulleet.
Pasanen,
Missä Roto nousee Totuuden sanaa vastaan?
Poistin Arin kommentin, koska hän käytti sopimatonta sanaa.
Hyvätkin sanat muuttuvat vastakohdikseen, kun ne sijoitetaan väärään yhteyteen.
Rakennustiiliäkin pitää käyttää rakentamiseen eikä toisten niskaan nakkeluun.
.
Niinpä, kadotukseen voi tuo ita mutta puhdasta evankeliumia ei saa tuoda???
”Niinpä, kadotukseen voi tuomita, mutta puhdasta evankeliumia ei saa tuoda?” Mikä on mielestäsi puhdasta evankeliumia? Sanonnalla tarkoitetaan usein julistusta, joka jättää lain syrjään ja keskittyy armoon ja anteeksiantoon. Sinun julistuksessasi, Ari Pasanen, on aina olennaisena osana vaatimus parannuksentekoon. Senkin ymmärrät mielestäni kapeasti syntisistä teoista luopumisena. Näin koen, että olet enemmän lain kuin evankeliumin saarnaaja.
Ari
Miksi levität täysin perättömiä väitteitä lauseessasi:
”Niinpä, kadotukseen voi tuo ita mutta puhdasta evankeliumia ei saa tuoda???”
Etkö todellakaan tajua, että koko ajan olen julistanut PUHDASTA OPPIA sinun mielettömiä vääristelyjäsi vastaan.
Olet kuin eräs pieni poika, joka vasaralla löi nauloilla kahta lautaa ristikkäin toinen toisensa kanssa yhteen. Kun isänsä kysyi mitä hän tekee, niin hän sanoi, että hän rakentaa lentokonetta.
Juuri tuolla tavalla oman mielikuvituksesi viettelemänä sinä naulailet yhteen erilaisia raamatunjakeita, mutta lopputuloksena ei ole kuitenkaan oikea lentävä laite, toimiva kokonaisuus, vaan ainoastaan omien ajatusten keskenään yhdistäneitä toimimaton härveli.
Panenpa tähän sen, miten erään ruhtinaskunnan prinsessan lähtiessä kotiinsa päin olimme saattamassa häntä lentokentälle. Hän lähti YHTEISEEN lentoon toisten matkustajien kanssa. Siksi hän myös pääsi onnellisesti perille.
Mutta sinun toimintasi on verrattavissa siihen, että juuri kun olet saanut lentoon kirjautumisen kuntoon, sinä
OMAAN KÄÄNTYMYKSEESI perustaen
teetkin lentokoneen sisäänkäynnin edessä TÄYSKÄÄNNÖSEN, jätät yhteisen porukan ja sen sijaan OMIIN TEKOIHISI LUOTTAEN tuon esimerkin pojanklopin tavoin alat itse rakentaa itsellesi lentävää härveliä muka aidommista laudoista kuin tuo metallista valmistettu lentovalmis luomus, jonka matkustamossa rauhassa tuoleillaan leväten MATKUSTAJAT YHDESSÄ MATKATEN pääsivät perille.
Etkö voi ottaa tosissasi sitä Raamatun sanaa, että
KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS. Ef. 1:22-23.
Ja sitä ettei pelastusta saa omin teoin vaan yksistään Kristuksen armosta:
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Lauantaina 3.8.2024 kävimme Someron katutansseissa. Oli sateinen ilta joten rakkaan seurueemme kanssa tyydyimme keskustelemaan useamman erittäin mielenkiintoisen ihmisen kanssa.
Sunnuntaina 4.8.2024 osallistuimme Someron kirkossa pidettyyn messuun. Oli yhden ryhmän konfirmaatio. Väkeä oli niin paljon, että piti järjestää alttarin lisäksi toinenkin ehtoollisen jakopiste kirkon perälle. Messun jälkeen pidimme sadetta jonkin aikaa ennen kuin lähdimme kirkosta ulos automme luo.
Joskus rupesin Raamatun ääressä pohtimaan, mihin perustuu käsitys tanssin synnillisyydesta. Huomasin, että vanhempi käännös käytti sanaa vain Salomen tanssin yhteydessä. Sen sijaan hyvin monessa kohdassa Vanhan testamentin puolella karkeloiden – usein Jumalan kunniaksi. Daavidin karkelo taisi olla niin railakasta, että Miikal joutui häpeämään miehensä käytöstä.
Po karkeloidaan.
Martti
Raamatussa tanssi esiintyy yleisimmin Jumalan ylistyksen ilmauksena.
Joidenkin kohtien kritiikki tanssia kohtaan ei ole tanssin takia, vaan sen käyttö vääryyden tai epäjumalanpalveluksen käytössä.
Kamerunin liturgiassa musiikki on niin rytmikästä, että kaikki seurakuntalaiset paikoillaan alkavat tanssia. Jos joku ei tanssi, niin häneltä saatetaan kysyä eikö hän vielä ole löytänyt uskoa Jeesukseen, – ei tungetellen vaan rakentavassa ja rohkaisevassa sävyssä, että tämäkim uusi tulokas saisi uskon ihanan lahjan oman elämänsä tueksi ja turvaksi.
33/38 suomennoksen sanavalinnan olen ymmärtänyt niin, että haluttiin paheksua erityisesti eroottisesti sävyttynyttä esittävää tanssia. Sellaiseksihan Salomen tanssi mielletään. Uskonnollista tanssia olen katsellut Jerusalemin itkumuurilla ja Kappadokiassa. Varsinkin pyörivien dervissien hartaus teki vaikutuksen.
Martti
Kiitos kommentistasi
Huomaan, että olet käynyt pyhillä paikoilla niin Pyhässä maassa kuin apostoli Paavalin jalanjäljillä.
Kappadokian hylättyjen luola-asumusten joukossa on runsaasti pieniä kirkkoja. Katto- ja seinämaalauksista oli jäänteitä jäljellä. Saatoin näin sielläkin ’käydä kirkkoon Jumalan luo’. Aikoinaan elänyt seurakunta oli jättänyt jälkeensä aavistuksen yhteydestään.
Martti
Ihanaa !
Kiitos kommentistasi