Kävin pitkästä aikaa kirkossa. Välillä tulee sellainen fiilis, että kirkkoon on päästävä.
Asuessani ulkomailla piipahdin kirkossa joka viikko. En aina messussa, vaan muuten vain hiljentymässä, rukoilemassa, sytyttämässä kynttilän. Roomalaiskatolisissa maissa useat kirkot ovat auki aamusta iltaan hiljentymistä, messua ja yksityistä rukousta varten. Suomessa käyn kirkossa todella harvoin, vaikka olen ”aktiivinen kirkon jäsen” ja Helsingissä olen kirkkojen ympäröimä. Valitettavasti kirkon ovet ovat harvoin auki, kun halu poiketa siellä tulee. Mahdollisuus hiljentymiseen ei myöskään aina toteudu, sillä uteliaiden turistien ohella kirkossa saattaa olla urkuharjoituksia ja työntekijöitä toimittamassa asioita. Tämä on ihan ok, kirkkohan on kaikkien paikka. Mutta hiljentymiseen olisi hienoa saada mahdollisuus, jos kirkkoon sitä varten tulee.
Kirkko on minulle pyhä paikka. Rakennus, jonne menen kohtamaan Jumalan erityisesti. Samalla kirkko on turistinähtävyys, kulttuurinen ja historiallinen rakennus, monitoimitila ja kohtaamispaikka. Kaikki arvokkaita toimintoja. Monipuolisessa käytössä kirkkorakennuksen merkitys pyhänä paikkana kuitenkin herkästi unohtuu. Omasta elämästäni tulee mieleen kaksi esimerkkiä, kuinka pyhien paikkojen pyhää tarkoitusta voi vaalia ja kuinka hiljentymiselle voisi tehdä tilaa:
- Moskeijavierailut Pariisissa, Turkissa ja Singaporessa: Turistina käyn mielelläni kaikissa pyhissä paikoissa. Vierailemissani moskeijoissa turisteille oli omat vierailuajat sekä sisäänkäynnit. Varsinkin Singaporen moskeijaan oli vaikea päästä sisään, rakennus oli rukoilijoiden käytössä lähes koko ajan. Turistina vierailumahdollisuus oli tiettyinä päivinä ainoastaan muutaman tunnin ajan. Upeaa sanon minä! Rakennus oli siinä tarkoituksessa mihin se oli rakennettukin: pyhänä paikkana, jossa lähestyä Jumalaa. Oivallinen muistutus, että useat turistikohteet ovat myös osa ihmisten arkea ja uskonelämää.
- Helsingin Tuomiokirkko elämäni kriisikohdassa: Olin jäämässä työttömäksi syksyllä 2015 ja päätin hädän hetkellä mennä sinne, missä tunnen oloni turvalliseksi. Halusin mennä kirkkoon itkemään, rukoilemaan ja hiljentymään. Rauhassa, anonyymisti ja yksin. Oli ensinnäkin työn ja tuskan takana, että ehdin silloisesta työstäni Tuomiokirkkoon ennen sen sulkeutumista (klo 18.00). Toisekseen julkinen itkeminen kirkon penkissä rukouksen ja ahdistuksen keskellä oli varmasti kiintoisa näytös paikalla olleille vierailijoille. En ole luonteeltani ujo, joten katselijat eivät minua häirinneet. Mutta olisin arvostanut, jos kirkossa olisi ollut jossain sivupenkissä rajattu paikka yksityiselle hiljentymiselle. Olisin saanut itkeä siellä rauhassa poissa kanssaihmisten katseiden alta.
Hiljentymisen ja yksityisen rukouksen lisäksi kirkko on minulle paikka, jossa osallistua messuun. Pidän rituaaleista. Jollen olisi luterilainen, olisin varmaan roomalaiskatolilainen. Jollen olisi kristitty, olisin varmaan hindu tai juutalainen, koska näissä uskonnoissa käsinkosketeltavien rituaalien kirjo on valtava. Rakastan messussa kaavaa. Tämä oli itselleni yllätys, kun sen aikanaan tajusin. Olen monessa asioissa kirkon silmissä liberaali mutta messun kaava ja tietyt muuttumattomat osat ovat minulle todella merkityksellisiä. Historian ja tradition jäljet puhuttelevat. Tietyt sanamuodot lohduttavat ja liikuttavat. Messun muuttumattomat elementit linkittävät minut osaksi kristillisen perinteen ketjua. Ehtoollinen on aina hieno kokemus.
Sunnuntaimessu ei kuitenkaan kuulu rutiineihini. Pääasiassa siitä syystä, että ne ovat itselleni väärään kellonaikaan, klo 10.00 on liian aikaisin, klo 14.00 alkavat ”perhemessut” on suunnattu ennen kaikkea lapsiperheille – olen sinkku aikuinen eli en kohderyhmäläinen – ja klo 18.00 Helsingissä alkava Tuomasmessu ei tyyliltään aina puhuttele itseäni. On upeaa, että messutarjontaa on enkä halua kuulostaa valittajalta. Vierailemattomuuteni messussa ei johdukaan pelkästään kellonajoista. Kyse on siitä, että varsin usein messu ei puhuttele minua – yleensä mitenkään. Siksi käyn (sunnuntaisin) messussa kovin harvoin, vaikka ehtoollinen on minulle tärkeä rituaali. Jos messu puhuttelisi, menisin sinne mihin kellonaikaan tahansa.
Messun ongelma itselleni on, että niin hieno rituaali kuin se onkin, sen irrallisuus arkielämästä häiritsee. Harvoin koen messussa myöskään pyhyyttä. Jos raamatuntekstit eivät puhuttele ja saarna ei kosketa, niin miksi käydä kirkossa niitä kuuntelemassa? Jos virret eivät innosta, miksi mennä laulamaan niitä? Jos messun liturgia ja vuorolausunnan sanat tuntuvat ulkokultaisilta eikä tunnelma tunnu pyhältä, miksi osallistua messuun? Varsin usein koen kirkossa näitä tunteita. Tekstit ja saarna eivät puhuttele minua millään tavalla. Niitä ei avata tai linkitetä osaksi arkikokemusta, jolloin ne jäävät ontoiksi. Jos minulle sanotaan, että mene ja palvele Herraa, niin mitä se nykyihmisille tarkoittaa? Tähän toivoisin kirkossa sanoitusta.
Messussa lohdullisinta itselleni on anonyymius ja muuttumattomuus. En usko Jumalan tarvitsevan messua, vaan minun ihmisenä tarvitsevan sitä. Ja siksi on mahtavaa, että meillä on jumalanpalvelustraditio, joka siirtyy ajasta aikaan, sukupolvelta toiselle. Toivosin vain, että jos luterilaisen oppimme keskiössä on evankeliumi ja sananjulistus, niin sitä tehtäisiin sillä tavoin, että se koskettaisi ihmisten elämää jotenkin. Tiedän kokemuksesta, että saarnaaminen on vaikeaa eikä kirkkovuoden raamatunkohtien sisällöstä ammentaminen nykyhetkeen aina ole helppoa. Toivoisin silti, että tähän panostettaisiin. Olisi hienoa, jos Raamatun rikas sanoma löytäisi yhtymäkohdan arkitodellisuteeni kanssa. Valitettavan usein tämä ei messussa toteudu ja siksi en sinne tahdo mennä, vaikka rituaalisuutta kaipaankin.
Olin messussa viime sunnuntaina ja se oli tylsä. Voi tietysti keskustella, että kuuluuko messun olla viihdyttävä, mutta jos kirkkona suremme tyhjiä penkkirivejä, voimme mennä itseemme ja kysyä, mistä niiden tyhjyys johtuu. Jos emme välitä evankeliumia ihmisiä kiinnostavalla ja koskettavalla tavalla, niin kuihtuuko sen julistus lopulta kokonaan? Nykyihminen kaipaa elämyksiä ja kokemuksia, messu voi parhaillaan tarjoilla näitä liikutaanhan siinä syvällä uskon kysymysten äärellä. Mystisyys on messusta kuitenkin riisuttu ja varsin usein se tuntuu näytelmältä, jota seuraa sivusta. Tunnekokemus puuttuu ja ainakin sitä minä juuri kaipaan. Usko on elämystä, tunnetta ja jotain käsittämätöntä. Olisi hienoa elää näitä asioita todeksi niin kirkossa kuin messussa.
Kyllä, Jumalanpalveluskokemuksesta kirjallisen työn tehneenä kysymyksenne ovat hyviä. Ei se toki pitkä ollut mutta tutkielma suunnitelmaseminaarissa aiemmin, sitten myöhemmin, Akatemia Professori kysyjälle sanoi ettei sen pitkä tarvitse olla kunhan on hyvä. Itse sain ykkösen, joten ei jatkoon. Kysyjä en ollut itse.
Ehtoollista tarjoaisin kirkon rivijäsenille useammin kuin nyt. Itse kerroitte haasteista yksinelävänä, miten perheelliset.
Ajankohtia olisivat keskellä viikkoa, perjantai, ja lauantai ajankohtia harkiten ja kokeillen katsoen.
Asia onnistuu kun seurakuntalaisille kerrotaan opettamalla uudessa asiassa kastemaljaan nyökkäämisen tai kumartamisen tarkoittavan syntien tunnustamista, ja tämä katumuksen ja syyllisyyden asiassa henkilökohtaiseen prosessiin suostumista.
Näin talviaikanakin kauppa·asioilla käyminen tarvitsisi sopivassa hetkessä niin lasten kuin yksin Ehtoolliselle tulijalta hieman vaatteiden vähentämistä penkkiin. Lapset pieninä siunattaisiin.
Aikaa jatkuvassa pöydässä ei menisi kauan, ja sanat syntien tunnustamisen asiaan on helppo lisätä Ehtoollisen sanoihin henkilökohtaisesti.
Kun pieneen hiljentymiseen Ehtoollisella käyneellä on aikaa voi pappi tietyin välein sanoa lähettämisen kaikille vieraille, tai henkilökohtaisesti jokaiselle vieraalle jo pöydässä.
Aiempaa olen esittänyt aiemminkin ilman vastakaikuja.
Hartauskirjoitusten vähentyminen täälläpäin saa kysymään miksi näin. Tuntuisi papeilla olevan niitä määrässä tarjolle jolloin omansa julkaisemista saa tovin odottaa. Kuitenkaan emme voi tai saa puhua pappiemme saarnakunnosta. Hartauspuheethan menevät katsomalla eri vuosikertojen tekstejä sopivasti vaihtamalla.
Yhteenvetona, kirkon rivijäsenillä on vähän mahdollisuuksia vaikuttaa käytänteisiin vaikka aihettakin olisi.
Seurakuntiemme tarjoamaa, ja maksettua, saarnakoulutusta kirkon kurssitarjonta on tehnyt mahdolliseksi hakea ainakin useamman kymmenen vuotta.
Aikanaan kysyin onko pyydetty minkälaista palautetta mitä olisi voitu katsoa eteenpäin sisällön huomaamisessa kurssilaisille. No, ei yhtään kommenttia.
Varmasti hermeneutiikka sanan selityksen ohjaamisessa on huomannut katsoa yhteen Evankeliumien ja Vanhan Testamentin kirjausten muodollisen yhteennivoutumisen.
Aikaamme sidottu todistus onkin haasteellinen jo Lutherin rippiin katsoen missä Hän yhdisti katolisen synnintunnon ja katumuksen katumukseksi, missä Lutherin katumuksen sisältö on Oikeasta Uskosta syntynyt synnintunto.
Edellinen on haasteellinen epäuskonhetkille jolloin Ihminen kovin helposti palaa vanhaan, jo anteeksi luettuun.
Pienistä ei kuitenkaan haluta puhua, keskustella, kun ”suuri” asia säilyy.
Aiemmin blogeissa on todettu ettei Luther ollut ennaltamäärämisen asiassa samaa mieltä kuin toiset Uskonpuhdistajat.
Eivät kyllä olleet Zwingli ja Calvinkaan vaan ehdottivat vapaanpaa muotoilua Jumalan Armon vastaanottamisen asiassa.
Luther, kun oli kirjoittava Ihminen, meni elämässään eteenpäin, ja katsoi viimekädessä Jumalan Armon olevan ainoa tärkeä asia pelastumisemme asiassa.
Luther totesi kuitenkin Oikean Uskon voivan antaa vain Jumalan Itse, ja näin lausuma aikanaan koskee myös Hänen rippikäsitystään.
Päivitystä tarvittaisiin kirkkomme rippiin hengellisenä aarteena huomata katumuksen ja syyllisyyden henkisen substanssin merkitystä olla muutosta Ihmisessä tuova tekijä. Ja tämä syntyy Ihmisellä vain kokemuksen uutta luovana tekijänä.
Muutoinhan käytöksemme ei hae uusia uria elää säällisemmin.
Kiitos, Laura, hyvästä blogista. Kirjoituksesi ovat hyvin puhuttelevia ja rehellisiä. Koen itse aika samalla tavalla nuo blogissasi mainitsemasi asiat. Tunteet ovat usein hieman ristiriitaisiakin. Toisaalta, kuten sinäkin kirjoitat, kaipaamme kosketusta arkeen, toisaalta taas jotain pyhää ja mystistä. Kaipaamme yhteyttä ja toisaalta henkilökohtaista rauhaa ja hiljaisuutta. Kaipausta on, mutta tuntuu, että toteutus ei oikein vastaa kaipaukseemme. Voin kuvitella, että messujen ja muidenkin tilaisuuksien järjestäminen jotenkin uudella tavalla on hankalaa, kun ei oikein tiedetä, mitä kukin meistä kaipaa. Sitten mennään aina sen saman kaavan mukaan. Minua rasittaa eniten ne noin seitsemän pitkää raskasta laahaavaa virttä. Niitä voisi olla vaikka kaksi seitsemän sijaan. Saarna ja ehtoollinen ovat messun parasta antia sekä esitettävä musiikki. Millainen olisi kiinnostava messu? Ajattelen, että sen ei tarvitse olla viihdyttävä vaan koskettavuus on tärkeämpää.
Minä tykkään veisata. Mitä laahaavampi virsi, sen parempi. Laahaus on hartautta. Hartaus on hiljentymistä. Kokemuksien etsimisessä kirkko ei ole oikea paikka, sirkus on.
Jos ei osaa hiljentyä vanhoja kaavoja kuullessaan, ottaa nöyrän asenteen. Jumalan huoneessa puhuu Hän, minä kuuntelen. Usein Kaikkivaltias on hiljaa. On odotettava. Kyllä se siitä ja kyllä se sieltä…
Jos messu keksittäisiin nyt, niin mikä olisi kaikkein epäsopivin ajankohta sille? Varmasti sunnuntai-aamu klo 10.00.
Entä varmin tapa vaivuttaa osallistujat puoli horrokseen? Lukematon määrää laahaavia virsiä. Eikö umpitylsiä virsiä fanittaville ole jo olemassa muusta sisällöstä tyhjennetty seuraliike?
”Eikö umpitylsiä virsiä fanittaville ole jo olemassa muusta sisällöstä tyhjennetty seuraliike?”
Seurat ovat liikettä. Kauniit virret valaisevat. Elämä on liikettä. Seurat ovat elämää, jonka yksi ilmentymä on virsi.
Virret ovat ovat jumalanpalveluksen parasta osaa. Virisen sanat puhuttelevat usein paljon enemmän, kuin saarna, tai muu osuus tapahtumasta. Jos virsien tempo olisi nopea, niin ajatus ei virsien syvällisissä sanoissa pysyisi kunnolla mukana.
Tietysti satunnaiselle kävijälle jumalanpalvelus voi näyttäytyä tylsänä. Ahkeralle kävijälle liturgia ja virret ovat hyvin merkittäviä voiman lähteitä alkavaan viikkoon. Ehkä vasta sadannen käyntikerran jälkeen jumalanpalveluksen koko rikas hengellinen sisältö alkaa avautua kokonaisuudessaan.
Oikeastaan on aika turha valitella vähäistä kävijämäärää. Vippaskonsteilla kävijöitä ei voi pysyvästi lisätä. Jumalanpalvelus on niitä varten, jotka kykenevät rakentamaan sen avulla omaa hengellistä elämäänsä. Heille nämä tilanteet ovat tärkeitä, mutta muille tietenkin tylsiä.
Jollei oman hengellisen elämän kasvulle näe mitään tarvetta, niin ei jumalanpalvelustakaan kykene kokemaan omakseen. Ei ainakaan niitä laahaavia virsiä.
En ole koskaan ollut Jumalanpalveluksessa, joka olisi ollut tylsä tai ikävä. Kuinka voisikaan olla niin, sillä Jumalanpalveluksessa Jumala palvelee minua ja samalla koko seurakuntaa. Siinä minä voin palvella Jumalaa tunnustamalla hänelle syntini ja luottamalla siihen, että saan ne anteeksi. Rukouksessa voin kertoa huoleni. Ehtoolliseen liittyy ylistystä ja ehtoollisen jälkeen kiitetään. Minun puolestani annettu ja vuodatettu. Nämä sanat minulle sanotaan alttarilla. On outo ajatus, että Jumalan palveltavana oleminen on tylsää ja ikävää.
”Jumalanpalveluksella tarkoitetaan kirkon jumalanpalveluselämään kuuluvaa tapahtumaa, esimerkiksi messua, kastetta, hautaan siunaamista tai rukoushetkeä. Suomen kielen sana jumalanpalvelus (saks. Gottesdienst, ruots. gudstjänst) ilmaisee tapahtuman luonteen: toisaalta Jumala palvelee ihmistä ja toisaalta ihminen palvelee ja ylistää Jumalaa. Katekismuksen mukaan ”pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle.” Myös kristityn arkinen elämä on jumalanpalvelusta.
Seurakunnan yhteinen jumalanpalvelus sunnuntaina tai muuna päivänä on seurakunnan elämän ja toiminnan keskus. Jumalanpalvelus on Jumalan kansan juhla, jonka toteuttamiseen osallistuu koko seurakunta.”
https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Jumalanpalvelus
Käytetty 12.7.21 klo 13.42
Lapsuuteni kotikirkossa alttari on vieläkin kiinni seinässä, alttaritaulun alla. Välitäessään seurakuntalaisten viestiä Jumalalle, kuten esim. synnintunnustuksessa, pappi seisoi selin seurakuntaan ja välittäessään Jumalan viestiä seurakunnalle, kuten esim. synninpäästössä, pappi katsoi seurakuntaan. Tämä tapa havainnollisti Jumalan ja seurakunnan vuorovaikutusta Jumalanpalveluksessa.
Olikohan se jotain 30-40v. sitten kun luin siitä miten lähennymme monin tavoin Katollista kirkkoa. Jäi mieleen se, kun kirjoittaja tekstissään kyseli, että alammekohan pian repiä alttareita irti kirkon seinistä. Silloin sitä ei vielä tehty. Nyt harvassa kirkossa on alttari seinässä kiinni.