Ihan turha enää tarjota vihkimiskäytännön muuttamista sellaiseksi ratkaisuksi, joka pelastaisi kirkon. Sellaiset kuvitelmat ovat täyttä harhaa. Samalla ne väitteet vievät huomion niistä asioista, joiden avulla kirkon toiminnan alasajoa voitaisiin tehdä hallitusti.
Ehkä vielä tätäkin harhaa vaarallisempaa kirkolle on se, että aitoa keskustelua kansankirkon kuolemasta ei ole. Asia on yhä kielletty puheenaihe. Eli tabu. Sen havaitsee silloin, jos joku uskaltaa asian nostaa esille. Siitä ei synny keskustelua. Asia tyrmätään heti jollakin väittämillä. Vaikkapa: ”Kirkkoon kuuluu väestöstä yhä yli neljä miljoonaa jäsentä”, tai joillakin Raamatun lauseilla, ym.
Sen sijaan sitä ei tahdota huomioida lainkaan, että kirkosta eroaa väkeä jatkuvalla syötöllä. Samalla taloustilanne menee alamäkeen ja se mäki sen kun jyrkkenee jatkuvasti. Seurakuntia yhdistetään paniikissa. Jotta työntekijöitä ei tarvitse vähentää. Toimitiloja myydään ja toimintaa vähennetään.
Silti säilytetään vakaa usko siihen, ettei mitään katastrofia ole näkyvissä. Eihän sitä ole, jos ei haluta nähdä sitä kehitystä, joka silmiemme edessä on. Kirkko on ikään kuin saattohoidossa. Kansankirkon kuolema on täysin selvä jo nyt. Tietyn ajan kuluessa se tulee tapahtumaan.
Helppoheikit voivat nyt esiintyä messiaina, jotka lupaavat kirkolle hyvää tulevaisuutta, kunhan heidän omat tavoitteensa toteutetaan. Monet lähtevät näiden väärien opettajien mukaan. Uskoen ihan oikeasti pelastavansa kirkon.
Sellaisen kansankirkon, – joka me tunnemme- aika on jo ohi. Siksi sen pelastaminen ei ole enää mahdollista.
Kuolevalle on tyypillistä, voimakas tarve kieltää koko asia. Kirkko ei tee tässä mitään poikkeusta.
Ei se sana niin selkeä ole etteikö syylisiä voi tuomita syyllisiksi.
Pekka koko evankeliumi perustuu armoon eli siihen että ihminen tunnustaa eläneensä ja tehneensä Jumalaa vastaan, siis saa ennen tehdyt synnit anteeksi ja näin ymmärtää eläneensä pimeydessä täysin ymmärtämättä ja kuulematta Jumalaa ja näin ei voi tuomita ketään kun kerran itsekkin on saanut kaiken ARMOSTA anteeksi ja kun KUULEE Jeesuksen äänen ja ymmärtää että JOS tuomitsee toisia niin samalla tuomitsee itsensäkin.
En tuosta nyt saanut selvää, mistä tuomitsemisesta on kyse. Jos joku tekee väärin, niin kai se voidaan hänelle sanoa.? Jos joku tekee rikoksen, niin kaipa siitä voidaan rangaista ? Ei kai syyllistä voi sanoa syyttömäksi. Joten kenen tuomitsemisesta nyt on kyse?
Onko sinulla Ari ihan oma selitys sille mitä armo on. Väitätkö, että se on sitä, että saamme syntimme anteeksi siksi, että ne tunnustamme ? Eihän se ole armoa vaan lakia. Syntimme saamme anteeksi vain siksi että Jeesus on ne omalla kalliilla verellään sovittanut Golgatan ristillä. Se on armoa. Tunnustamme syntimme, koska meidät on jo armahdettu.
Pekka mielenkiintoinen käsityksesi laista, siis laki oli juutalaisille ja se opetettiin pienestä pitäen ja kuka sen piti pelastui, rikkomuksista rangaistiin jopa kuolemalla.
Armo taasen on täydellisesti Jumalan teko kun ihminen kääntyy parannukseen ja uskomaan evankeliumin.
Jeesus sovitti ihmiset Jumalan kanssa eli ristillä suoritettiin uhri jonka ansiosta ihminen voi edes lähestyä Jumalaa.
Kaikki ihmiset syntyvät ”sokeina” eli eivät näe omaa eroaan Jumalasta, toiset kuvittelevat olevansa jo sisällä toiset eivät usko edes Jumalaan, mutta kaikki ovat erossa Jumalasta ja tarvitsevat tehdä parannuksen ja päästä pimeydestä valoon kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen.
Miksi Jumala armahtaa ihmisen, koska Hän tietää ihmisen elävän pimeydessä pahan vallan alla, synnin orjana. Parannus on oman tilan ja tekojen tunnustamista.
Jeesus käskee saarnaamaan parannusta syntien anteeksisaamiseksi Hänen nimessään:
Luuk. 24:47
ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
Mielenkiintoinen käsitykseni laista on siis aivan erilainen kuin sinun. Joten, kun keskustelemme uskonasioista emme oikeasti ymmärrä toisiamme. Sillä peruskäsitteille meillä on ihan erilaiset merkitykset.
Parannus on sinulle syntien tunnustamista. Minulle se taas on armon vastaanottamista, koska olen syntinen. Minun ei tarvitse tunnustaa mitään syntejä, jos en ole niitä tieten tehnyt. Raamattu puhuu kuitenkin synneistä joita teemme tietämättämme. Niitä on hankala tunnustaa, kun ei niistä ole edes tietoinen. Jos saisimme synnit anteeksi vain siksi, että ne tunnustamme, niin olisimme pahassa
pulassa.
Evankeliumi tarkoittaa sinulle sitä, mitä Jeesus on käskenyt tehdä. Minulle se merkitsee sitä iloista sanomaa, että minun koko syntinen olemukseni on sovitettu ja mikään ei erota minua Jumalan rakkaudesta Hänen pojassaan. Minulta ei siis voi vaatia yhtään mitään. Jokaisen vaatimuksen voin huoletta heittää syrjään. Sinulle sellainen puhe on varmaan kauhistus.
Olenko käsittänyt oppisi oikein?
Pekka: ”Jos saisimme synnit anteeksi vain siksi, että ne tunnustamme, niin olisimme pahassa pulassa.”
Missä ihmeen pulassa???
Pekka nyt olet osittain oikeassa, siis sinä et ymmärrä mitä minä puhun, minä kyllä ymmärrän mitä sinä puhut, ei noita luterilaisuuden oppeja ole vaikea ymmärtää, kaikki perustuu lapsikasteelle ja Lutherin oppeihin siitä.
Kun lukee evankeliumia niin niissä on selkeästi sanottu etteivät ihmiset, edes opetuslapset, ymmärtäneet Jeesuksen Sanoja. Luonnollinen ihminen ei voi kuulla Jeesuksen Sanoja.
Kuinka alkaa kuulemaan Jeesuksen ääntä, kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen, tämä tapahtuu kun Jumala kutsuu ihmistä ja ihminen tekee parannuksen eli kääntyy Jumalan puoleen.
Tämän sanoittaa Pietari hyvin Ap.t.2 helluntai saarnassaan.
38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
Mitä sitten tapahtuu, ihminen uudestisyntyy Jumalan hengestä, pääsee pois pimeydestä, alkaa kuulemaan Jeesuksen äänen, Jumala laittaa lakinsa uskovan sydämeen, SIIS TULEE sydämen halu elää Jumalan tahdon mukaan. Toisaalta kun kuulee Jeesuksen äänen tulee myös todellinen Jumalan pelko, siis kun Jeesus varoittaa jostakin mikä erottaa Jumalasta niin sen ottaa sydämestään todesta ettai nimeä pyyhittäisi pois elämänkirjasta.
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.(Matt.7)
Parannus on ainutkertainen tapahtuma ei jatkuvaa oman elämän parantelua, siis ihminen siirtyy synnin orjasta Jumalan lapseksi.
Evankeliumissa on juuri kuinka Jeesus julisti parannusta kuten myös Johannes kastaja, kun ihmiset tunnustivat syntinsä eli tekivät parannuksen heidät kastettiin.
Parannus tai kääntyminen on ratkaiseva suunnanmuutos. Se ei kuitenkaan merkitse yhtäkkistä täydelliseksi tulemista vaan vasta kristillisen vaelluksen alkua. Päämäärä on vasta iäisyydessä. Sinne taivaltava Jumalan lapsi kompastelee ja eksyy monta kertaa. Silloin on tarpeen yhä uudestaan tarkistaa suunta. Sitäkin on tapana kutsua parannuksen tekemiseksi.
Martti Pentti siis parannus on täydellisen kääntymisen ja uudestisyntymisen alku.
Kun ihminen uudestisyntyy Jumala hengestä hänestä tulee täydellisesti kykenevä elämään Jumalan tahdossa, siis Jumala vuodattaa henkensä ja rakkautensa ihmiseen, näin kuulee Jeesuksen äänen ja on voima elää sen mukaan. Nyt onkin täysin omasta nöyryydestä ja halusta kiinni kuinka elää, täyttääkö niitä himoja joiden orja ennen oli vai uudistaako mielensä Jumalan tahdon mukaiseksi. Tätä on PYHITYS, jota ei pidä sotkea parannukseen.
Ari: ”Kun ihminen uudestisyntyy Jumala hengestä hänestä tulee täydellisesti kykenevä elämään Jumalan tahdossa”.
Tuo voi koskea joitakin ilmeisiä syntejä, kuten vaikkapa huoruutta, mutta sydäntä se ei muuta. Jos Arin oppi olisi oikea, niin ristillä tapahtunut sovitus olisi turha. Mitä hyötyä siitä kenellekään olisi, jos voisimme pelkällä omalla päätöksellä ja parannuksen tekemisellä saada Jumalan suosion. Ari ylistää jatkuvasti omaa uskoaan ja tekemäänsä parannusta. Se jo paljastaa sen mihin hänen uskonsa perustuu. Oikeat kristityt ylistävät pelastuksesta yksi Vapahtajaa.
Pekka todistat kommentillasi juuri paatuneen sydämen ongelman, ei usko Jumalan voimaan, Jumala on juuri se joka voi parantaa paatuneen sydämen:
Matt. 13:15
Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Sydämestä lähtee kaikki niinkuin Jeesus Sanoo:
Matt. 15:19
Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.
Entä kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen:
Luuk. 8:15
Mutta mikä hyvään maahan putosi, ne ovat ne, jotka sanan kuultuansa säilyttävät sen vilpittömässä ja hyvässä sydämessä ja tuottavat hedelmän kärsivällisyydessä.
Ilman Jumala henkeä ei voi kuulla Jeesusta ja elää Jumalalle otollisena pyhityksessä, siis kaikki on JUMALAN tekoa, ei ihminen itse voi mitään itsessään.
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.