Klassinen kristinusko

Ainoa oikea pelastava usko on klassinen kristinusko.

Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. (1. Kor. 15:1-2)

Klassinen kristinusko

Mitä klassinen kristinusko on?

Mitä eroa on klassisella kristinuskolla ja liberaalisella Raamatun tulkinnalla?

Mikä merkitys Pyhällä Raamatulla on klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskontunnustukset ovat tärkeitä mittareita klassisessa kristinuskossa?

Miksi uskomme kohde pitää olla Raamatun Jeesus Kristus?

Miksi on väärin (tai oikein) sanoa, että Jeesus kuoli ainoastaan häneen uskovien puolesta?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Uudestikastamista ei tarvita mihinkään. Kastetta tarvitaan. Raamattu ei puhu mitään lapsikasteesta, eikä voikaan, koska se on sille tuntematon. Raamattu tuntee vain kasteen, joka toimitetaan uskovalle ihmisille. Mitään muuta kastetta Raamatusta ei löydy. Eikä sieltä löydy muunlaista seurakuntaakaan kuin uskovien seurakunta, johon tullaan usk(oontul)on ja kasteen kautta.

    Kannattaa lukea peräjälkeen kaikki ne UT:n kohdat, joissa puhutaan kasteesta, ja miettiä, tukevatko kohdat lapsikastetta vai uskovien kastetta. Jos vastaus lukemisen jälkeen on, että lapsikastetta, niin silloin on tullut luettua liikaa Matti Väisäsen ja sleyläisten kastekirjoja Raamatun asemesta. Niistä on tullut vääristävät silmälasit.

    • Bibliasta ja Novumista kannattaa lukea kastekohdat. Muuten piispa Matti Väisäsen kastekirjat ovat erinomaiset. Vedestä ja hengestä uudestisynnytään. On ainoastaan yksi oikea kaste ja meidät luterilaiset on sillä jo lapsena kastettu.

    • Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Keskustelu on osoittanut, että vanhasta oikeasta opista ei kannata luopua. Blogin johdantojae on hyvä muistojae meille luterilaisille.

      Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. (1. Kor. 15:1-2)

    • Hyvä kysymys, kiitos Jari. Paimenista on kiinni mitä seurakunnissa opetetaan. Opissa ei ole vikaa vaan opettajissa. Onneksi saan olla seurakunnassa, jossa on hyvät papit ja opettajat.

    • Sinun, jos jonkun, luulisi näkevän asioita hiukan syvemmältä kuin Ari.
      Katos vaan, kun et vielä ehtinyt kysymään:
      ”Jos Jeesuksen oppi kerran oli oikea, miksi koko Israel ei yhtenä miehenä istunut säkissä ja tuhkassa.”
      Sinä herätyskristittynä ihmettelet, miksi koko Suomi ei ole yhtä herätysliikettä.
      Kun siellä linnassa kalterien takana istuu hellareitakin, kertooko se siitä, ettei uskovien kaste olekaan oikea kaste? Minulle eräs paikallinen helluntailainen sanoi taannoin, että heillä ”peräseinä vuotaa”.
      Katsos, Jari.
      Kun kastan lapsen, hänen vanhempansa eivät muutu siitä vitoslaiseksi, evankeliseks, lestadiolaiseksii tai hellariksi.
      Jos he ovat välinpitämättömiä lapsi ei saa kristillistä kasvatusta. Kun he mieltyvät maailmaan, lapsikin mieltyy maailmaan ja kadottaa uskonsa.
      Onneksi käy niin, että Jumala meille tuntemattomasta syystä herättää jonkun Jarin, Juhan tai Jorman ja he saavat palata tuhlaajapojan lailla armoon. Iloitaan siitä henkseleitä paukuttamatta.

  2. Jorma Ojala, esität :”“Jos Jeesuksen oppi kerran oli oikea, miksi koko Israel ei yhtenä miehenä istunut säkissä ja tuhkassa.”

    Jeesus vastaa selkeästi:”

    Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’ Matt. 13:15

    Siis juutalaisillaoli paatunut sydän, vaikka heillä oli liiton lupaus ja siitä merkkinä ympärileikkaus, siis Jumalan asettamana.

    Onko nyt sitten pakanoilla paatunut sydän siihen asti kunnes Jeesus parantaa?

    46 Ja hän sanoi heille: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista,
    47 ja että parannusta syntien ANTEEKSISAAMISEKSI on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.(Luuk.24)

  3. Jarin vastaus on juuri sitä mitä odotinkin. Eli Jari miettii ja tulee tulokseen, ettei lapsikaste ole oikein. Mitään perustetta tähän hän ei voi kuitenkaan Raamatusta löytää. Jarin on pakko tulkita tekstiä. Jarille ei riitä Jumalan sana. Tämähän tässä asiassa on mielenkiitoinen juttu. Samalla kun Jari tahtoo perustella näkemystään Raamatulla, niin hän ei kuitenkaan sitä tee. vaan perustelee asian omilla mietteillään.

    • Pekka, kiitos hyvistä kommenteista. Jeesus Kristus on itse asettanut Kristuksen kirkon kasteen. Kasteen sakramentti on sama vauvasta vaariin asti. Raamatussa ei ole mitään ikärajoja kastetulle, jolloin voidaan kastaa vaikka vastasyntyneen tai 100 vuotiaan, jos ei ole häntä ennemmin Kristuksen kirkon kasteella kastettu.

      Jeesus Kristus sanoo: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. (Matt. 28:18-20)

    • Osoita, Pekka, yksikin lapsen kastaminen Raamatusta. Osoita, älä tulkitse Raamattua. Perustele lapsikaste Raamatulla.

  4. Autuas tohtori Martti Luther kirjoittaa päivän mannassa uskon vanhurskaudesta meille jokaiselle:

    Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä. (1. Moos. 22:18)

    Tähän lyhyeen lauseeseen sisältyy kaikki, minkä evankeliumi lupaa ja usko käsittää, että nimittäin on oleva toinen elämä kuoleman jälkeen, että yksin uskon kautta tullaan vanhurskaiksi ja autuaiksi ja ettei kukaan siis voi tekojensa varassa kestää Jumalan edessä. Tämä lausehan merkitsee samaa kuin: Oma voimasi ei auta sinua, sillä perkele on saanut sinut täysin valtaansa. Mikään ei siis auta, vaan kaikki on kadotettua. Lunastetuksi tulemiseen ei ole mitään muuta keinoa kuin tämä ”vaimon siemen”.

    Nämä ovat ankaria sanoja. Ne kumoavat kaiken muun saarnan. Niiden järkähtämättömän päätöksen mukaisesti meidän on välttämättä oltava epätoivoisia koko omasta voimastamme. On luotettava vain tähän siemeneen, joka yksin voi pelastaa. Jos näet olisi olemassa jokin muu pelastuksen tie, nämä sanat olisivat vääriä. Ota siis huomioon, kuinka voimakkaasti Vanha testamentti puhuu tästä asiasta. Toteamme siis, että Aabraham oli kristitty jo kauan ennen Kristuksen syntymistä. Hänellä on ollut sama usko kuin meilläkin.

    Uskon asiassa aika ei merkitse mitään. Usko on ollut sama hamasta maailman alusta. Aabraham on siis saanut uskonsa kautta saman kuin minäkin. Kristusta hän ei tosin ole silmin nähnyt, niin kuin mekään emme ole nähneet. Kristus oli hänellä sanassa, niin kuin hän meilläkin on sanassa.

    Pyhä Martti Luther: Mannaa Jumalan lapsille

  5. Näin entisenä luterilaisena koen aina hyvin hassuna hehkutuksen siitä, että luterilainen oppi olisi jotenkin erityisen raamatullista. Silloin, kun itse olin luterilainen uskova, jouduin varsin pian tekemisiin sen tosiasian kanssa, että luterilaisuus on monessa kohtaa sekä opillisesti että varsinkin käytännöllisesti varsin kaukana oikeasta raamatullisesta kristinuskosta. Asia kiusasi minua niin kauan kuin olin kirkon jäsen. Oli hyvin vapauttavaa erota sellaisesta, mihin ei ollut oikeastaan koskaan pystynyt täysin rinnoin uskomaan.

    Mutta jos luterilaisuus tuottaa teille sisäistä tyydytystä, niin toki sen sallin teille.

    • Jari, kiitos kommentista. Vastaavanlaisen kommentin voisi helluntailiikkeestä poislähtenyt kirjoittaa helluntailiikkeestä.

      Toki evl-kirkon etelän seurakunnat ja piispat eivät ole ihan sitä mitä voisi toivoa. Onneksi me voimme itse valita oman luterilaisen henkilöseurakunnan (jos osoitteen mukaista seurakuntaa ei koe hyväksi), jossa saa kuulla Jumalan sanaa ja nauttia alttarin sakramentin.

    • ”…varsin kaukana oikeasta raamatullisesta kristinuskosta.” Tämä raamatullisuuden ja oikeauskoisuuden mittaaminen on ollut historian mittaan syynä moneen onnettomaan kiistaan ja toisinaan väkivaltaankin. Raamattua voi lukea monella tavalla ja tulkita vielä useammalla. Tärkeämpää kuin vahtia opin vivahteiden aitoutta on tarttua uskon keskukseen, Kristukseen.

  6. Jari pyysit minulta mahdotonta. Tiedät sen hyvin. Vastaan näin: kaikki sakramentit ovat Jumalan salaisuuksia. Mitään niistä ei meille tyhjentävästi ole selvitetty. Sana sanoo: se mikä on ilmoitettu on meitä ja meidän lapsiamme varten. Se mikä on salattu on Jumalan.
    Niinpä emme tiedä sitäkään, mitä kasteessamme taivaassa tapahtuu. Me näemme vain veden ja heikon papin, sekä Jumalan sanan. Jumala näkee jotakin enemmän. Meidän ei tarvitse tietää, eikä nähdä muuta, kuin totella. Varmasti ylhäällä tiedettiin miten tämä asia tulee hiertämään keskinäistä rakkauttamme.Ehkäpä juuri siksi kasteen suorittamisen tavasta ei anneta selkää ohjetta. Miksi kristitty jättäisi rakkaat lapsensa pukematta häntä heti Kristuksen vanhurskauteen. Kasteen uusiminen on mielestäni aivan samaa, kuin joidenkin vanhempien lapsiltaan kieltämä uskonasioihin tutustuminen. Sitten aikuisena nämä muka vasta voivat itsenäisesti päättää haluavatko uskoa. Ero on vain siinä, että uskovissa perheissä uskonasiat on esillä.

  7. Tuntuu vähän hassulle vääntää opillisista asioista Jorman ja Juhan kanssa samaan aikaan kun yhteiskuntamme hukkuu syntiin eläen kristinuskolle ja Jumalalle vieraana. Nyt ei ole akuutein aika tällaisille keskusteluille. Tämän päivän tunnussanassa oli:”synnin palkka on kuolema.” Juuri tätä synnin palkkaa kansamme on tällä hetkellä täyttämässä, kiihtyvään tahtiin.

    Minun teologisen katsantokannan ero verrattuna Jorman ja Juhan katsantokantaan on hyttysen ininää verrattuna Jorman ja Juhan katsantokantojen eroon luterilaisiin kristinuskon uudelleensanottajiin, jotka eivät enää, ainakin osa, enää edes operoi kristillisen viitekehyksen sisällä. Arvostan teitä molempia.

    Haluan siunata Jormaa ja Juhaa ja myös Pekkaa. Olkaa valona ja suolana pimenevässä ajassa luterilaisessa kirkossa. Teitä tarvitaan.

    • Kiitos hyvistä kommenteista, Jari. Monesta asiasta ajattelemme samalla lailla, mutta sakramenteista emme. Luopiokirkko poikkeaa meidän molempien ajatusten kanssa paljon. Kuulin juuri, että adventin aikana erotetaan useampi vanhauskoinen pappi evl-kirkosta. Toivottavasti huhut eivät pidä paikkansa.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.