Ainoa oikea pelastava usko on klassinen kristinusko.
Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. (1. Kor. 15:1-2)
Mitä klassinen kristinusko on?
Mitä eroa on klassisella kristinuskolla ja liberaalisella Raamatun tulkinnalla?
Mikä merkitys Pyhällä Raamatulla on klassisessa kristinuskossa?
Miksi uskontunnustukset ovat tärkeitä mittareita klassisessa kristinuskossa?
Miksi uskomme kohde pitää olla Raamatun Jeesus Kristus?
Miksi on väärin (tai oikein) sanoa, että Jeesus kuoli ainoastaan häneen uskovien puolesta?
Kaikki julkaistut blogini:
Juha Heinilä, onko siis uskontunnustuksetkin ns ”muuttuvia” ja näin ollen aikaansa sidottuja???
Jeesus on Jumala, aina ja iankaikkisesti. Totuus ei muutu, vaikka se olisi kirjoitettuna missä tahansa, vaikka uskontunnustuksissa. Jos sinä et usko, niin voi voi.
Tuo Ari Pasasen tavaramerkki, hervoton määrä kysymysmerkkejä peräkkäin, on Arin ikioma hyperbola. Sitäkään ei ole tarkoitettu otettavaksi kirjaimellisesti, vaan pelkkänä tyylikeinona:)
Jari Raappana, no lopetan tämän oman ”hyperbolan” käytön jos se sais teitä vastaamaan kysymyksiin eikä tarttumaan ”lillukanvarsiin”.
Juha,
Et näemmä osannut antaa vastausta kysymykseeni omasta / Pyhän Hengen viisaudesta. Et tietenkään, koska ei kukaan osaa siihen vastata, kuin omilla mielipiteillään.
Mikä tekee Raamatusta sinulle täydellisen ja erehtymättömän kirjan? Sehän on ihmisten kirjoittama kirjasarja kuten mikä tahansa kristityn/juutalaisen kirjoittama kirja. Mistään muusta kirjasta kuitenkaan ei puhuta täydellisenä ja erehtymättömänä, vaikka siinä puhuttaisiin miten oikein Jumalasta ja Jeesuksesta. Ei edes Lutherin. Onko niin mielestäsi, että Pyhä Henki osallistui vain Raamatun kirjojen kirjoittamiseen täydellisesti mutta ei minkään muun kirjan kirjoittamiseen?
Näillä kysymyksillä en tietenkään tahdo aliarvioida Raamatussa olevia tekstejä vaan kysyn ihan vilpittömästi, että missä on se olennainen ero jos sellaista on.
Kirkkomme oppi on kirjoitettuna Raamattuun, eikä mikään sitä korvaa. Raamattu on Jumalan sanaa ihan kokonaan. Kaikki muut kirjat pitää koetella Raamatun sanan valossa. Raamattu on paljon arvokkaampi kirja kuin kaikki maailman kirjat. Yksi yksittäinen Lutherin teos (tai kaikki) ei ole Raamattuun verrattuna minkään arvoinen, vaikka ne kaikki ovat erinomaisia ja lukemisen ja pohtimisen arvoisia.
Juha Heinilä, olen kyllä jo sanonut että uskon Jeesuksen olevan Jumala, ei kaiketi siitä ole epäilystä?
Tarkoitan aivan yksinkertaisesti sitä että kun puhutaan ”uskontunnustuksista” ja niiden mukaan uskovia ja ei-uskovia erotellaan, niin olisi hyvä selkeästi tuoda esiin mitä ovat nämä ”muuttumattomat” uskontunnustukset?
Käytyjen keskustelujen perusteella on tullut esille ettei tunnu olevan ”muuttumatonta” uskontunnustusta vaan niihin voidaan lisätä omia ”ajatuksia” sen mukaan miten itse näkee parhaaksi?
Ari, kirkkomme uskontunnustukset ovat muuttumattomia. Kirkkomme jumalanpalveluksessa on aina yksi kolmesta uskontunnustuksesta, joka yhdessä tunnustamme. Vuoden aikana tulee jokainen kolmesta uskontunnustuksesta käytyä ainakin kerran läpi. Meillä normaalisti messussa käytetään Nikean uskontunnustusta, mutta muitakin käytetään joka vuosi. Jokainen niistä on täydellinen, eikä niissä ole mitään, josta olisi eri mieltä.
Athanasioksen tunnustus
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava KOKONAISUUDESSAAN ja VÄÄRENTÄMÄTTÄ. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
……..
Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.
Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!
Edellä siis yksi ns ”muuttumattomista” uskontunnustuksista, siis pitääkö edellä oleva lainaus siitä paikkaansa kokonaisuudessaan ja väärentämättä?
Ari, sinun kannattaa pohtia mitä niissä uskontunnustuksissa on kirjoitettu. Jokainen niistä on erinomainen.
Ei meistä yksikään omilla teoillamme voi pelastua. Meistä jokainen teoillamme ansaitsee ainoastaan ikuiset Helvetin tulet. Onneksi meillä kristityillä on nimi Karitsan elämänkirjassa.
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan. (Ilm. 21:27)
Meidän on aina pidettävä mielessämme, että Jumala on paljon suurempi kuin meidän ymmärryksemme.
Kun Jeesus avasi sokeana syntyneen silmät, niin sitä ei aikansa kirkollinen eliitti voinut hyväksyä, koska he olivat lukinneet käsityksensä Mooseksen lakiin ja sen mukaan heillä oli tarkka käsitys synnistä ja he tiesivät mielessään, että ovat vanhurskaita, koska tunsivat kirjoitukset ja noudattivat niitä pilkulleen.
Heidän mielestään Jumalan armon ansaitsivat vain ne, jotka tekivät parannusta synneistään, eli kuten he olivat tehneet, he olivat ns. uskovaisia ihmisiä ja hurskaita kristittyjä, voisi kaiketi sanoa nykykielellä.
Fariseusten mielestä syntymäsokeus oli seurausta vanhempien synneistä seurausta heidän huonosta vaelluksesta.
Jeesus teki sokealle silmävoiteen ja lähetti sokean (Joh.9) peseytymään lammikossa, kun palasi niin hän oli saanut näkönsä, jota kansa sitten kovasti ihmetteli. Lopulta menivät näyttämään tätä ihmettä myös kirkkoväelle.
Se miten tämä kirjanoppinut kirkkoväki arvio tapahtunutta on meille hyvä oppitunti siitä mitä klassinen Kristinusko ei ole. Kirkkoväki nimittäin tyrmäsi tapahtuneen mahdottomaksi, koska syntiset ihmiset olivat saaneet Jumalan Armon kohdalleen ja vielä syntisemmän Jeesuksen kautta. He eivät tunnistaneet Jumalan Voimaa vaan luottivat omaan käsitykseensä ja tuomitsivat tämän entisen sokean ja ajoivat hänet pois luotaan. (lue Joh.9)
Tästä kertomuksesta voimme oppia, että sokea ihminen saa näkönsä Jeesukselta ja sen tähden hän uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika.
Joka taas sanoo näkevänsä, koska tuntee Raamatun kirjoitukset, on kuten nuo aikalaiset, jotka olivat varmoja, että heillä oli ainoa oikea tieto pelastuksesta.
He ajattelivat, että Jumala toimii heidän mukaansa ja palkitsee seuraajansa. Heillä oli laki ja he luottivat itseensä lain noudattajina. Armo oli heille sitä, että ovat saaneet etuoikeuden noudattaa kirjoituksia.
Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”.
Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?”
Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”. Joh.9:39-41
Maailmassa on paljon näitä ”lähetettyjä” sokeita, jotka ovat saaneet näkönsä Jeesukselta. Sokeita on edelleen paljon, mutta mistä saisimme Jeesuksen joka avaisi meidän silmät? Vai onko oma ylpeys meissä sittenkin edelleen pahinta sokeutta?
Ismo, kiitos hyvästä kommentista. Onko meillä kuuleva korva ja näkevä silmä ja mistä sen tiedämme?
Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan. (Ilm. 21:27)
Mitä yllä olevassa Sanoo Jeesus?
Eikö selkeästi että kauhistusten TEKIJÄT eivät pääse sisälle JA eivätkä VALHETTELIJAT, siis ketä ovat nämä VALHETTELIJAT, he ovat esim laittomuuden julistajat jotka selittävät etteivät ihmisten teot ole este päästä sisälle, siis he väittävät jopa että kauhistuksien tekijät pääsevät sisälle?
Olen pahoillani puolestasi, jos toivot tulla tuomituksi tekojesi mukaan. Minä joudun turvaamaan Jeesukseen Kristukseen. Ilman armoa en pelastu.
Juha Heinilä, ei se mun ”toive” ole vaan selkeästi Raamatun ilmoitus, siis kyllä Pietari selkeästi sen sanoo:
1. Piet. 1:17
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
Nikeian uskontunnustus:
”Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,”
tämä keskein kohta ja ja harha, jos Raamattuun vedotaan.
Tämä on myös sovittuna 1999 solmitussa Yhteisessä Julistuksessa Vanhurkauttamisesta, Eli ”ei ole mitään autuuttavaa ennen eikä jälkeen kasteen (lapsikasteen)”
Juha, minä en niin napakasti sitoutuisi luterilaiseen oppiin ja samalla pastaisi pitkästi Raamattua. Kun aikasi sitä teet, sieltä tulee vastaan, että ei voi uskoa kasteeseen syntienanteeksisaamiseksi.
Siksi Ari sinua kimputtaa, koska armeliaasti puhut eri asiasta, kuin Raamatun keskeisin totuus on, ennen kastetta. Ei ole pelastavaa kastetta.
Reijo, vaikuttaa siltä, että sinulla ja Arilla on yhteinen usko. Onnea vaelluksellesi.
Tällainen vinoilu ei rakenna. Usko Jumalaan on Jumalan vaikuttama, ellemme me siitä sanouduta irti.
Mitä mieltä olet Nikeian tunnustuksen kasteen voimasta. Sitähän ei ole apostolisessa uskontunnustuksessa, vaikka se evlut kirkon sivulla esitellään lapsikastetunnustuksena. Eli näillä lyhyillä töksäytyksilläsi et Tietä Taivaaseen viitoita.
Ei minusta ole sinua ohjaamaa. Oman tiesi olet itse valinnut. Onnea vaelluksellesi.
”Siunatkaa toisianne”, kehottaa Sana.
Kerrot samaa kantaasi koko ajan ja noin 3 pitemmin kirjoittavaa selittää lausahduksesi.
Eli tiedän kyllä, että ”olen uskossa, olen kastettu” on jo tullut esille ja saisi siihen jäädä, jos se ei taas korostuis tämän klassisen kristinuskon myötä, joka on yhtä kuin lapsikaste, mitä perusteisiin tulee.
Voihan olla, että Ojala tai Malinen tai joku muu pureutuu esille ottamaani. En ole täällä piikittelemässä enkä pätkimässä Raamattua tokaisuiksi, niinkuin varmaan huomaat.
Myös jos oikein pitkän pätkän pastaat Raamattua, niin laita jonkinasteinen selitys miten se sinuun on sulautunut.
Ari, eikö olisi syytä keskittyä niihin, jotka pääsevät sisään? Raamattu ilmoittaa selvästi, että kaikki eivät pääse, sille me emme voi mitään. Mutta on myös niitä joiden nimet ovat kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan.
Meidän on ihmisinä mahdotonta omin neuvoin päästä sisään, siksi vain ne jotka turvaavat syntisenä Jeesukseen. Nuo jotka eivät turvaa Jeesukseen ovat oma lukunsa, ei ole syytä keskittyä heidän puuhiinsa. meille on sanottu, auta lähimmäisiäsi, katso sitä mikä hyvää, se ei ole sitä, että tuomitsemme toisiamme.
Sinä olet tunnustava Kristitty, minä myös. Miksi meidän tulisi etsiä yhteyttä toisiimme, sen sijaan, että revimme toisiamme? Ei riidat rakenna vaan ne saavat aikaan hajaannusta. Onhan selvää, etteivät kaikki jotka sanovat Herra, Herra, pääse sisään. Jos me tuijotamme vain toistemme vääryyksiä, sen sijaan, että katsoisimme yksin Kristukseen, olemme tyhjän veroisia. vaikka pitäisin kaiken lain, mutta minulta puuttuisi rakkaus, se olisi yhtä tyhjän kanssa.
Lain pitäminen, ei ole rakkauden päämäärä, vaan se on lain täyttymys. Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden ja siitä meidät tunnetaan Isän lapsiksi, että meillä on yhteys keskenämme. Jos yhteyttä ei ole, niin on syytä katsoa ensin Kristukseen ja kysyä, miksi olet minua Armahtanut vaikka olen syntinen?
Jos löydät yhdenkin syyn itsessäsi, olet vielä lain alla, etkä ole vielä ymmärtänyt mitä on se Armo, jota Raamattu julistaa alusta loppuun.
Jumalan edessä ei kelpaa meidän oma ymmärrys.
Hieno kommentti. Kun meillä on Jumalan kanssa rauha, niin se pitäisi näkyä täällä meidän keskusteluissa. Keskinäisestä rakkaudesta tunnistaa kristityt – .