3. adventtisunnuntai 17.12.2017
Tehkää tie kuninkaalle, adventus spiritualis et sanctificationis
Evankeliumi: Joh. 1: 19-27 tai Joh. 3: 26–30
Johannes Kastajan toiminta keskittyi kasteeseen. Hän valmisti tietä Jeesuksen tulolle. Pyhän kasteen kautta hän välitti Jumalan anteeksiannon. Kasteessa vaikutti Jumala, antoi synnit anteeksi ja vapautti ihmiset Jumalan lapsen vapauteen.
Johanneksen aikana kaste oli juutalaisille niin tärkeä, että heidän oppineensa alkoivat kysyä, oliko Johannes Messias, tulevan Jumalan valtakunnan kuningas. Näihin kysymyksiin Johannes vastasi ettei ole. Sen sijaan hän ennusti, että hänen jälkeensä tulee toinen, joka on tämä täyttymyksen ajan Kristus, Messias.
Johannes Kastaja viittasi Jeesukseen. Jeesus on profetiain täyttymys. Hän on Messias, Kristus.
Jeesus opetti. Hän teki ihmeitä. Häntä kuulivat suuret joukot kansaa. Ihmiset tekivät parannusta. Kaiken tämän valtaisan tapahtuman Johanneksen evankeliumi keskittää yhteen lauseeseen: ”Jeesus kastoi.” Kasteessa Jeesus otti ihmisen yhteyteensä. Siksi kasteeseen sisältyy koko evankeliumi.
Lähetyskentillä kasteen ratkaiseva merkitys korostuu. Ihmiset tajuavat, että tässä on se raja, missä ratkaistaan pysyvätkö he vanhassa uskossaan, vai kääntyvätkö he kristinuskoon.
Meillä täällä Suomessa kasteen ihana siunaus on niin yleinen, ettei tapahtuma herätä samalla tavoin ratkaisun tunnelmaa vaan ainoastaan perinteen mukanaan tuomaa turvallisuutta.
Kuitenkin kaste on kaikkialla uudestisyntymän tapahtuma. Luonnollisessa syntymässä ihminen saa ajallisen elämän, kasteen uudestisyntymässä ikuisen elämän osallisuuden. Adamin lankeemuksen alainen siirretään Kristuksen uudistamaksi anteeksiannosta eläväksi Jumalan lapseksi. Saatanan valta murretaan ja Jumalan valtakunta tulee esille. Pyhä Henki annetaan ihmiselle lahjaksi ja ihminen vapautuu synnin, kuoleman ja perkeleen vallasta.
Vuoden 1992 käännös sanoo Johannes Kastajan ja Jeesuksen toimittamasta kasteesta Johanneksen evankeliumin kolmannessa luvussa seuraavaa:
Johannes Kastaja ja Messias
22 Tämän jälkeen Jeesus lähti opetuslapsineen Juudeaan. Hän viipyi siellä heidän kanssaan jonkin aikaa ja kastoi ihmisiä. 23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
Miksi Johannes kastaja ei kastanut niitä jotka olisivat tulleet kasteelle mutta eivät tunnustaneet syntejään?
7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
8 Tehkää sentähden parannuksen soveliaita hedelmiä,
9 Älkääkä luulko saattavanne sanoa mielessänne: ’Onhan meillä isänä Aabraham’; sillä minä sanon teille, että Jumala voi näistä kivistä herättää lapsia Aabrahamille.
10 Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään tuleen.
11 Minä kastan teidät vedellä PARANNUKSEEN, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. (Matt.3)
Mitä tarkoitti kastaa parannukseen, kastoiko kaikki vai vain ne jotka tunnustivat syntinsä ensin?
Matt. 3:6
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Mark. 1:5
Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Tuossa sanotaan että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä, siis niin kuin Raamattu todistaa ei Pyhää Henkeä annettu kasteessa vaan opetuslapsetkin saivat Hänet myöhemmin.
Jeesus selkeästi Sanoo mikä Hänen tehtävänsä oli maanpäällä, kutsua syntisiä parannukseen, ei siis kastamaan.
Luuk. 5:32
En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.”
Ari
Tuo syntien tunnustaminen ei ollut mikään kääntymykseen tulevien kasteen ehto, vaan ainoastaan parkaisu heidän hädänalaisesta asemastaan Jumalan edessä.
Sen sijaan parannuksen ainoa todellinen ratkaiseva kohta oli itse kaste. Siinä synnit annettiin anteeksi. Siinä ihminen sai parannuksen.
Huomaapa tuossa siteeraamassasi tekstissä tuo sana jonka itse korostit.
Siinä ei sanota että kaste olisi jo ennen kastetta parannuksen tehneen kaste. Siinä ei myöskään sanota että tämä kaste on ikään kuin esivalmisteluja joskus myöhemmin tapahtuvaan parannukseen.
Siinä sanotaan että kaste siirtää ihmisen saatanan ja synnin orjuuttaman vankileirin kahleista ulos parannukseen eli Jumalan lapsen riemulliseen vapauteen. Vankilan ovet avautuvat ja ihminen marssii ulos vapautettuna. Uusi elämä on edessä ilman orjuuden tai vankeuden kahleita.
Tuo sanan taivutusmuoto parannuKSEEN kertoo mitä itse tuossa kasteessa tapahtuu juuri tuon vastaanotetun kasteen välityksellä. Kyseessä siis on parannuksen vaikuttava kaste.
Ari
Toiseksi. Puhut Raamatun vastaisesti kun sanot ettei Pyhää Henkeä annettu kasteessa.
Hes. 36: 25-27 kertoo: ”25 Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, — 27 Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne —”
Ap.t. 2:38-39 huomaapa tuo _ n i i n _ -sana seuraavassa: ”38 Niin Pietari sanoi — ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”
Tiituksen kirje 3:4-7 sisältää myös selvän sanan siitä että kaste sekä vaikuttaa uudestisyntymisen että lahjoittaa Pyhän Hengen. Huomaa tässäkin tuo NIIN sana: ”5 hän (Jumala) pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi (= antamalla kasteen), niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. ”
Kolmannen adventtisunnuntain teksteihin voi tutustua osoitteessa
http://notes.evl.fi/Evkirja.nsf/ppFI?OpenPage&id=0004#IIIvsk3
Kiitos, Matias Roto.
Marko
Ole hyvä!
Matias Roto käyn keskustelua julkisesti niin että jokainen voi itse lukea mitä kirjoitan ja tarkistaa Raamatusta olenko ottanut sieltä oikein.
Se että tuot esille minun ”virheitä” ja ”virheellisiksi” katsomiasi kommentteja ilman että hyväksyt minun vastata niihin (poistat kommentit), on tietenkin sallittua tällä blogi alustalla, mutta onko se rehellistä ja toista kunnioittavaa?
Minä tiedän mistä olen oppini saanut ja se on täydellisen varma lähde, Pyhä henki on evankeliumin kirkastanut, ihmisiltä en sitä ole saanut, kaikki mitä tuon esille Raamatusta on sieltä, jokainen sen voi tarkistaa. Uskoni on lapsenkaltaista, siis kun Jeesus Sanoo: ” älkää tuomitko” niin en tuomitse ketään.
Ari
1. Olen poistanut muutaman kommenttisi siitä syystä, etteivät ne täytä asialliselle keskustelulle sopivia kriteereitä. En hyväksy asiatonta hyökkäävää tyyliä puheenvuoroissa joita ketjussamme käymme. Edellytän että myös sinä itse toteutat siteeraamaasi Raamatunkohtaa: ”Älkäät tuomitko, ettei teitä tuomittaisi.”
http://biblehub.com/multi/matthew/7-1.htm
2. Lisää keskustelusta jossa olen nostanut esille oikaisun Raamatun vastaiseen väitteeseesi.
Kyseessä on väitteesi ettei kaste muka lahjoita Pyhää Henkeä. Yllä olen nostanut esille kolme Raamatun kohtaa, joissa jokaisessa aivan sanatarkasti reaalisesti sanotaan että saamme Pyhän Hengen lahjan kasteessa. Jumala itse toimittaa kasteen ja siksi hän myös antaa lahjoista suurimman oman läsnäolonsa.
Kasteeseen liittyvä Jumalan läsnäolo sisältyy myös Matteuksen evankeliumin lähetyskäskyyn. Siinä Jeesus käskee tekemään kaikki kansat opetuslapsikseen kasteen välityksellä. Näin opetuslapseutettuja pitää luonnollisesti opettaa, mutta aiheemme kannalta on oleellista kasteeseen liittyvä lupaus. Jeesus sanoo: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”
Johanneksen evankeliumissa myös kerrotaan erinomaisen selkeästi se että pyhässä kasteessa Pyhä Henki tekee työtään veden välityksellä ja synnyttää ihmisen Jumalan valtakunnan jäseneksi, kun Jeesus sanoo, että pitää syntyä ”vedestä ja Hengestä”, jotta pääsee pelastettujen joukkoon taivasten valtakuntaan.
Joh. 3:5: ”Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. ”
http://biblehub.com/multi/john/3-5.htm
Matias Roto seuraavassa on Apostolien tekojen kohta:
14 Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.
15 Ja tultuaan sinne nämä rukoilivat heidän edestänsä, että he saisivat Pyhän Hengen;
16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.
17 Silloin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen. (Ap.t.8)
Kuinka siinä on, saivatko ihmiset Pyhän Hengen kasteessa vai sen jälkeen?
Ari
Tässä apostolien tekojen kohdassa on kyseessä konfirmaatio. Apostolit tulivat konfirmoimaan aikaisemmin kastetut ihmiset. Tämä perinne elää edelleen perinteisissä kirkoissa. Roomalaiskatolisessa kirkossa jopa niin tarkoin tätä tapahtumaa seuraten, että samaten kun apostolit Pietari ja Johannes tulivat tekemään piispallisen konfirmaation, niin yhä edelleenkin katolisessa kirkossa konfirmaation voi tehdä vain piispa. Meillä luterilaisessa kirkossa konfirmaation toimittaminen on uskottu piispojen ohella myös muulle papistolle.
Matias Roto minulle olisi riittänyt selkeä vastaus saiko ihmiset Pyhän Hengen kasteessa vai eivät?
Otetaanpa nyt sitten tuo konfirmaatio, eikö luterilaiset suomessa konfirmoida rippikoulun jälkeen, siis saavatko näin konfirmoidut Pyhän Hengen silloin?
Ari
1.) Olen jo yllä näyttänyt raamatunkohtia, jotka todistavat sen että ihmiset saavat Pyhän Hengen kasteessa. Toivon että otat nämä kohdat todesta ja luet ne aivan niin kuin ne on kirjoitettu.
2) Myös konfirmaatio on Pyhän Hengen toimintaa. Kukaan ei voi sanoa että Jeesus on Kristus muuta kuin Pyhässä Hengessä ja konfirmaatiossa sen oleellinen osa on uskonsa tunnustaminen. Ylle keskusteluumme mukaan tuomasi Apostolien tekojen kohta myös kertoo miten Pyhä Henki tulee konfirmoitaviin pyhässä toimituksessa.
3) Ei pidä lukkiutua liian kapeaan käsitykseen Pyhän Hengen työstä. Hän vaikutti jo luomisessa. Niin kuin sadepilvi kulkee aution maan yli ja noiden pisaroiden voimasta ruskea maa herää henkiin ja kukkameri nousee väriloistoonsa, niin jo luomisessa Pyhä Henki liikkui vesipilven mukana ja niin luomisessa syntyi aution ja tyhjän maan päälle ensiksi kasvusto ja sitten eläimistö sekä lopuksi ihmiset. Kasteen oleelliset tuntomerkit toteutuivat jo luomisessa: Pyhä Henki toimi veden välityksellä ja niin luomisen valo koitti ja maailma täyttyi elämän vilinästä.
4) Pyhän Hengen toiminta ulottuu myös kansojen välisten suhteiden keskellä toimiviin. Bileam oli pyydetty kiroamaan pyhä kansa joka vaelsi Siinain autiomaassa. Kun Bileam näki kansan niin Pyhä Henki käänsi Bileamin sydämen ja kiroamisen sijaan hän siunasi kansan. Huomattakoon että tässäkin Pyhä Henki käytti ristin merkkiä julistuksensa välikappaleena. Pyhä kansa asettui aina majoittuessaan ristin muotoisen asetelmaan, Jumalan asumus Ilmestysmaja keskellä, kolme heimoa pohjoisessa, kolme heimoa idässä, kolme heimoa etelässä ja kolme heimoa lännessä, niin että koko kansa yhdessä muodosti valtavan ristinmerkin.
4. Moos. 24:2 Ja kun Bileam nosti silmänsä ja näki Israelin leiriytyneenä heimokunnittain, niin Jumalan Henki tuli häneen.
5) Vanha testamentti on täynnään todistuksia siitä että Pyhä Henki on laskeutunut ihmisiin ja saanut nämä toimimaan eri tavoin aina kulloisenkin tilanteen edellyttämin toimin.
Esim. Hallitsijan tehtävään siunaamisessa 4. Moos. 27:18 Ja Herra sanoi Moosekselle: ”Ota Joosua, Nuunin poika, mies, jossa on Henki, ja pane kätesi hänen päällensä. ”
6) Otan muutaman jakeen parista Vanhan testamentin kirjasta, missä kerrotaan Pyhän Hengen työstä pyhän kansan palveluksessa.
Tuomarien kirja:
3:10 Ja Herran henki tuli häneen, ja hän oli tuomarina Israelissa; hän lähti sotaan, ja Herra antoi Kuusan-Risataimin, Aramin kuninkaan, hänen käsiinsä, ja Kuusan-Risataim sai tuntea hänen kätensä voimaa.
6:34 Silloin Herran henki täytti Gideonin; hän puhalsi pasunaan, ja niin abieserilaiset kutsuttiin koolle seuraamaan häntä.
11:29 Silloin Herran henki tuli Jeftaan, ja hän kulki Gileadin ja Manassen läpi ja kulki edelleen Gileadin Mispeen, ja Gileadin Mispestä hän lähti ammonilaisia vastaan.
13:25 Ja Herran henki alkoi hänessä vaikuttaa Daanin leirissä, Soran ja Estaolin välillä.
14:6 Silloin Herran henki tuli häneen, niin että hän repäisi sen, niin kuin olisi reväissyt vohlan, sulin käsin. Eikä hän ilmoittanut isälleen eikä äidilleen, mitä oli tehnyt.
14:19 Silloin Herran henki tuli häneen, ja hän meni Askeloniin, löi siellä kuoliaaksi kolmekymmentä miestä, otti heiltä vaatteet ja antoi juhlapuvut arvoituksen selittäjille. Ja hänen vihansa syttyi, ja hän meni isänsä kotiin.
15:14 Kun hän saapui Lehiin, niin filistealaiset riensivät riemuhuudoin häntä vastaan. Silloin Herran henki tuli häneen, ja samalla köydet hänen käsivarsissaan olivat kuin tulen polttamat aivinalangat, ja hänen siteensä sulivat pois hänen käsistänsä.
1.Samuelin kirja:
10:6 Ja Herran henki tulee sinuun, ja sinäkin joudut hurmoksiin niinkuin hekin; ja sinä muutut toiseksi mieheksi.
10:10 Ja kun he tulivat sinne, Gibeaan, niin katso, joukko profeettoja tuli häntä vastaan. Silloin Jumalan henki tuli häneen, ja hänkin joutui hurmoksiin heidän keskellänsä.
11:6 Kun Saul kuuli tämän asian, tuli Jumalan henki häneen, ja hän vihastui kovin.
16:13 Niin Samuel otti öljysarven ja voiteli hänet hänen veljiensä keskellä. Ja Herran henki tuli Daavidiin, siitä päivästä ja yhä edelleen. Sitten Samuel nousi ja meni Raamaan.
Luetteloa voisi jatkaa, mutta nämä raamatunkohdat jo todistavat että Pyhä Henki toimii äärettömästi laajemmissa ympyröissä kuin mitä rajattu ihmismieli yleensä pystyy ajattelemaan. Jumalan toiminnan monipuolisuudelle ja avaruudelle ei pidä panna rajoja, vaan päin vastoin, ihmisen on avarruttava ja annettava kunnia Jumalalle hänen ihanan avarasta ja rajattoman laajasta toiminnastaan.
Matias Roto toteat:””Myös konfirmaatio on Pyhän Hengen toimintaa. Kukaan ei voi sanoa että Jeesus on Kristus muuta kuin Pyhässä Hengessä ja konfirmaatiossa sen oleellinen osa on uskonsa tunnustaminen.””
Kohta johon tuossa viittaat on Paavalin sanoja eli
1. Kor. 12:3
Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.
Entä kun Jeesus Sanoo evankeliumissa:
Matt. 7:21
Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
Siis kun ihmisen ja Jeesuksen Sanojen välillä on ristiriita niin kumpi on oikeassa, kummalla on iankaikkisen elämän Sanat?
Itse voin todistaa ettei minulla ollut Pyhää Henkeä kun lausuin konfirmaatiossa mitä lausuin, en yhtään kuullut Jeesuksen ääntä, enkä todellakaan elänyt Taivaallisen Isän tahdon mukaan.
Ari
Puhut konfirmaatiostasi.
Jumalan puolelta kaikki oli valmiina konfirmaation toimituksessa. Jumalan sana oli läsnä ja seurakunta eli Kristuksen ruumis oli paikalla eli siis Kristus itse oli läsnä.
On valitettavaa jos uskosi ei vielä toiminut tuossa tilaisuudessa. Epäusko nimittäin jättää ihmisen osattomaksi niistä taivaallisista lahjoista, jotka ovat läsnä jokaisessa messussa ja aivan erityisesti niissä messuissa joiden yhteydessä nuoret tunnustavat uskonsa pyhän Jumalan ja hänen kansansa edessä.
Nyt kun olet herännyt kiinnostumaan uskon asioista, voit rohkeasti käydä kotiseurakuntasi messuyhteyteen ja aloittaa elämään todeksi sen minkä suullasi konfirmaatiossa tunnustit meidän pyhän, yhteisen ja apostolisen uskomme, johon me koko maailmanlaajuisen eli katolisen eli yhteisen kirkon eli seurakunnan elämässä olemme sitoutuneet.
Huomaa että usko on yhteistä uskoa. Tästä Hebrealaiskirje puhuu selkeää kieltään.
Hebrealaiskirje:
2:12 kun hän sanoo: ”Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä”;
10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niin kuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
12:23 taivaissa kirjoitettujen esikoisten juhlajoukon ja seurakunnan tykö, ja tuomarin tykö, joka on kaikkien Jumala, ja täydellisiksi tulleitten vanhurskasten henkien tykö,
Matias Roto ohitat selkeät asiat mitään sanomatta( jatkat aivan eri asiasta).
Eli edellisessä juuri voiko sanoa ”Herra Herra” ilman Pyhää Henkeä?
Miksi todistukseni konfirmaatiosta on pätevä, koska nyt tiedän eläneeni tekemättä Jumalan tahtoa.
Aiemmista kommenteista vielä se että olet ohittanut sen etteivät ihmiset saaneet Pyhää Henkeä kasteessa Jeesuksen nimeen vaan vasta Pietarin ja Johanneksen kätten päälle panemisen kautta, siis aloit puhumaan konfirmaatiosta sivuuttaen täysin selkeän todisteen ettei kasteessa ihmisille annettu Pyhää Henkeä? (Ap.t.4:14-17)
Ari
Kiivastut aivan turhasta. Käytät poissulkevaa logiikkaa siellä missä logiikan pitäisi olla avointa.
Yrität vangita Jumalan toiminnan vain yhteen ainoaan hetkeen. Huomaa että Pyhä Henki on Jumala, joka on elänyt jo ikuisuudesta asti ja toiminut jo ennen maailman luomista. Hän toimi luomisessa veden mukana liikkuen ”Jumalan Henki liikkui vetten päällä” eli siis jo tuolloin kasteen osat vesi ja Jumalan Hengen toiminta olivat olemassa.
Huomaa edelleen että Pyhä Henki toimi jo Vanhan testamentin aikana yhtä lailla kuin Uudenkin testamentin aikana. Hän toimi myös silloin kun Vapahtajamme otti ihmisyyden autuaan neitsyt Marian kohdussa ja hän myös toimi Johannes Kastajassa jo silloin kun tämä oli vielä äitinsä kohdussa.
Hän on siis toiminut koko ajan ja samalla tavoin hän voimallisesti toimii ylläpitämänsä kirkon yhteydessä ja välityksellä. Hän käyttää kirkkoaan työvälineenään ja antaa joka päivä syntien anteeksiantoa. Kerran hän herättää meidät yhdessä koko kirkon kanssa ruumiin ylösnousemukseen ja antaa meille kirkkonsa yhteydessä eli Jumalan kansana iankaikkisen elämän taivaan kirkkaudessa.
Ei siis pidä rajoittaa Pyhän Hengen toimintaa koska hän on Jumala ja hänen tekonssa ovat Jumalan tekoja, äärettömän rajoittamattoman suuret ja valtaisat ilman meidän ihmisten rajallisia esteitä.
Korjaan sen verran että edellä piti olla Ap.t.8:14-17 eikä Ap.t.4:14-17
Ari
Tuo Apostolien tekojen kohta kuvaa sitä ettei konfirmaatiota vielä ollut toimitettu. Esimerkiksi ortodoksit toimittavat konfirmaatiota vastaavan toimituksen jo kasteen yhteydessä. Näin heillä myös vauvoille annetaan Herran pyhä ehtoollinen yhdessä muun kirkkokansan kanssa.