Laulun mukaan koko maailma räjähtää, kun sata salamaa iskee tulta. Empiiristä näyttöä tästä ei tiettävästi ole. Yksittäisten salamoiden iskujen jäljet sen sijaan tunnetaan.
Yksi kuuluisimmista salamoista iski 2.7.1505 eli 510 vuotta sitten nuoren Martti Lutherin viereen lähellä Stotternheimia.
Monenlainen jyrinä seurasi salamaa. Luther vaihtoi lakiopinnot luostariin, mistä hänen vanhempansa eivät olleet tiettävästi riemuissaan. Pojan opintoihin sijoitetut varat näyttivät valuvan sadeveden mukana viemäriin.
Kun Luther pääsi kunnolla vauhtiin, räjähtivät monet rajat ja tutut rakenteet. Reformaatio muokkasi ensin Euroopan ja sittemmin koko maailman kirkollista ja yhteiskunnallista elämää.
Salama ei vielä valaissut Lutherille uskon salaisuuksia, mutta se ajoi nuoren opiskelijan tielle, joka vei kohti uusia ja voimakkaita oivalluksia. Pitkän tien kulkenut ja monet painit vääntänyt Luther on osaltaan auttanut monia löytämään armon Kristuksessa.
Vääräleuat ovat verranneet toisinaan salamaa insinööriin. Ensin välähtää, sen jälkeen muut saavat korjata jäljet. Stotternheimin salama jätti paljon tekemistä jälkipolville. Sodat ja kirkolliset kiistat ovat tehneet pinnan alla piilleen rikkinäisyyden näkyväksi ja rikkoneet lisää. Sillanrakentajia on tarvittu ja tarvitaan yhdistämään sitä, mikä on hajonnut yhdessä välähdyksessä tai pitkän jyrinän myötä.
Lainoppinut Luther ei olisi välttämättä jäänyt historiaan suurhenkilönä. Sen sijaan historialle kävi munkki – monissa myrskyissä lionnut. 510 vuotta myöhemmin tuo salaman säikäyttämä mies viittoo tietä kohti reformaation merkkivuotta 2017. Mitä tässä ajassa pitää valaista tai iskeä rikki? Mikä pitää saada ehjäksi jälleen?
Kaiken tämän lisäksi Tolvanen painottaa nuorten kouluttamisen ja valistamisen tärkeyttä.
Tämä on erittäin tärkeätä varsinkin yhteisöissä, joissa vaietaan näistä julmista ja törkeistä rikoksista ja julistetaan rikoksen tekijöille synninpäästö. Synninpäästöllä ei auteta ketään.
Karkean hyytävänä esimerkkinä siitä, kuinka lasten hätää ei haluta kuulla, on Eevan kertomus kirjassa Taivaan taimi:
”Isä ja äiti saattoivat kahvitella samaan aikaan kun tämä raiskasi mua yläkerran vessassa. Että miksi ne ei tulleet, vaikka mä huusin suoraa huutoa!”
Pahimmillaan joku voi käyttää tällaista kuvauskonstia uhrin kiristämiseen. Julkisella paikallahan voi tulla kuvatuksi kuka hyvänsä ja perään voi siis saada myös aiheettoman väitteen seksuaalisesta ahdistelusta.
Takavuosina kerrottiin jonkun liftarin uhanneen ilmoittaa poliisille kyytiin ottaneen raiskausyrityksestä, jollei tämä suostuisi maksamaan liftarille. Nopeaälynen kuljettaja ajoikin itse suoraan poliisiasemalle liftari kyydissään ja teki tästä ilmoituksen.
Miten syyttömänä kuvattu ja aiheetta ahdistelusta syytetty voisi kuvatussa uudessa tilanteessa toimia vastaavalla tavalla?
Miten tuomitaan silloin kun on sana sanaa vastaan?
Raiskauksista ja alaikäiseen sekaantumisesta pitäisi aina tuomita ehdottomaan vankeuteen, jotta edes rangaistuksen pelko estäisi tekemästä noita kauheuksia.
Nuorten valistaminen on tosiaan tärkeää ja uutisen yhteydessä on ehkä hyvä muistuttaa, että monipuolista valistusta pitäisi olla myös nuorille, joilla on kiinnostusta omaa sukupuolta kohtaan. Vaikka Tolvasen kommentit koskevatkin hyväksikäyttöä ja ehdottelua, on hänkin tunnistanut homoseksuaalisuuteen liittyvän tabuluonteen, jolla mielestäni on moninaisia kielteisiä seuraamuksia, joita moni ei ehkä tule edes miettineeksi, koska asia ei ole ollut omakohtainen.
Timo-Matti Haapiainen :”Mitä tässä ajassa pitää valaista tai iskeä rikki? Mikä pitää saada ehjäksi jälleen?”
Enpä osaa sakoa mikä pitää iskeä rikki, mutta sodanjälkeisen poliittisen laskelmoinnin, vallanahneuden ja ihmisille valehtelemisen jälkeen olen edelleenkin samaa mieltä, kuin olin ensimmäisessä yleisönosastokirjoituksessani joskus 80-luvun alkupuolella: ”Adolf Leonid Ronald, jonakin päivänä sydämeni halkeaa kumeasti paukahtaen ja luo uudet taivaat ja uudet maat, joihin teillä ei ole osaa eikä arpaa.”
Ehjäksi pitää mielestäni saada jälleen usko Jumalaan ja siihen, että Hän on.