1. En ole yksin
Herra, ennen kuin minua vielä olikaan, jo ennen kuin elin ja pystyin mitään tekemään, sinä varjelit minua äidinruumiissa, otit minut ystävällisesti vastaan, pidit minusta sydämellistä huolta, suojelit elämääni ihmeellisellä tavalla.
Kuinka paljon enemmän annat hoivaasi nyt, sinä uskollinen ihmisten suojelija, kun olen syntynyt ihmiseksi, kun elän, kävelen, seison ja puuhailen ja tunnen sinut sanastasi, vaikka ihmissilmä näkeekin monet seikat toisin ja vanha Aatamini väittää että asiat ovat päinvastoin.
Mutta näyttäköön ja tuntukoon miltä vain, minä en palaa vanhoille jäljilleni enkä salli eksyttää itseäni, vaan pysyttelen sanassasi, että sinä olet minun Herrani äidinkohdusta saakka. Se sana ei muutu eikä petä.
Siihen minä luotan, herätä ja vahvista sillä uskoani, joka ei katso siihen mikä näkyy, vaan odottaa sitä mikä ei näy toivossa, kärsivällisesti.
Ole ylistetty, sinä Jumalani ja Herrani, iankaikkisesti.
”Sinä (Herra) olet minun tukeni syntymästäni saakka, sinä päästit minut äitini kohdusta; sinua minä alati ylistän.” Psalmi 71:6
2. Autuas vaihtokauppa
Herra Jeesus Kristus, sinä olet minun vanhurskauteni ja minä olen sinun syntisi:
Sinä olet ottanut kantaaksesi sen mikä on minun ja antanut minulle sen mikä on sinun.
Sinä otit kantaaksesi sen mitä sinä itse et ollut ja olet antanut minulle mitä minä en ollut.
”Sen (Jeesuksen), joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.” 2 Kor. 5:21
3. Minkä varassa kestän
Herra Kristus, minä pysyn sinussa ja riipun sinussa ja uskon sinuun, sillä sinä olet ainoa, jonka varassa se on mahdollista.
Tähän suuntaan pyrin, kymmenen käskyä pidän mielessä ja opettelen tekemään hyviä töitä.
Mutta pääasiani olkoon, että pysyn kiinni sinussa, koska vain sinun kauttasi saan lahjaksi elämän.
”Sillä minun (Jeesuksen) Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä (Jeesus) herätän hänet viimeisenä päivänä.” Johannes 6:40
Rukouskirjasta ”Rukoilemme Lutherin kanssa tänään”, (Heute mit Luther beten), valikoima Martti Lutherin rukouksia Anna-Maija Raittilan (1928-2012) suomennoksina, SLEY-Kirjat, 1980.
Hei kaverit! Onko teidän helppo päästä kommentoimaan toisten blogeja. Mulla näyttää olevan vaikeaa / mahdotonta?
Lieneekö tilapäinen nettiongelma vaiko vain ikä ja -näkörajoitteisen erityisongelma?
Yksi Mertii Lurherin rulous lisää.
Juutalaiset on tuhottava. Oikein yhden kirjan kirjoitti aiheesta.
Luther on tietysti ristiriitainen olento, mutta niin taidamme olla lähes kaikki. Paavalin opetus: Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä on hyvä. Miksi me ihmiset tuppaamme aina ensin muistamaan sen pahan ja huonon. Paha nousee pintaan, ettei hyvä saisi kasvaa. Toisaalta Lutherin puutteet osoittavat, että hän oli ihminen joka pelastui armosta, jos pelastui. En anna Jumalalle kuuluvaa lausuntoa hänestä.
Lauri Lahtinen, ovatko siis nämä rukoukset sinusta Raamatun vastaisia? Minusta ainakin ne ovat hengellisesti opettavia, viisaita ja rakentavia.
Sori! Huolimaton kommentointi hämmentää. Juttu oli Sunille. Olen kanssasi samaa m ieltä, Mika Rantanen.
OK. Tärkeäähän ei ole ainoastaan kuka puhuu, vaan myös mitä hän puhuu. Muuten teosta juutalaisista ei lueta Lutherin pääteoksiin kuuluvaksi. Ehkä Luther myös pettyi myöhäisellä iällään siihen, että niin vähän juutalaisia yleensä kääntyi kristityiksi.
Lauri Lahtinen tuot esille Paavalin kirjoituksista seuraavan ajatuksesi:
””Paavalin opetus: Koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä on hyvä. Miksi me ihmiset tuppaamme aina ensin muistamaan sen pahan ja huonon. Paha nousee pintaan, ettei hyvä saisi kasvaa. ””
Mietippä nyt mitä Jeesus sanoo:
15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?(Matt.7)
Siis eikö tuossa Jeesus selkeästi sano että huono hedelmä on se josta tunnistetaan väärä profeetta eikä tältä tule etsiä mitään.
Siis vaikkapa kirja juutalaisista on selkeääkin selkeämpi todiste huonosta hedelmästä niin voiko sen kirjoittajalta etsiä MITÄÄN, ei voi kun seuraa Jeesusta.
Ari Pasanen, Lutherilla oli omat heikkoutensa ja vikansa niin kuin on sinulla ja minullakin. Oletko muuten edes lukenut koko kirjaa?
Uskonpuhdistuksen suurin löytö oli: Syntinen ihminen pelastuu ja vanhurskautetaan armosta, Kristuksen tähden, uskon kautta.
Mm.Paavali kirjoitti myös suoraan veljistään juutalaisista, kuinka epäusko on sitkeä voima. Samalla meille kaikille.
Kristus on ansainnut, Jumala antaa, evankeliumi tarjoo lahjaksi, usko omistaa.
F. G. Hedberg, Ainoa autuuden tie, s. 51, SLEY-Kirjat, 1987. Siis armosta ja uudesta elämästä on kysymys.
Öinen varjo musta poistuu,
Sumu epäuskon jo hälvenee,
Koitontähti taivaan säteilee.
Jopa näkyy päivän koitto,
Sana voiton pimeydestä saa
Aurinko jo maita valistaa.
Aurinko Sä Jesus olet,
Tulikuuma rakkaus Jumalan,
Edestämme lasket kuolemaan
Kristus, valo valkeuden,
Murheellista lohdutat sydäntä
Saatat eloon kuolon keskeltä!
Hengellinen Virvottaja, vuoden 1894 painos.
Muistan joskus kuulleeni, että HIFKN pukuhuoneeseen ei saa koskaan tulla pitkissä kalsareissa.
Mika Rantanen siis uskot enemmin Lutheria kuin Jeesusta?
Minulle usko Jeesukseen on Hänen sanoihinsa uskomista.
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Mika Rantanen anteeksi voisitko selittää missä annan ”väärää todistusta” lähimmäisestä?
Kysyin sinulta kumpaa uskot ennemmin, onko tuo todistus siitä miten uskon sinun uskovan?
Eikö ole selkeää että huonoa hedelmää tuottava ”profeetta” on se jota tulee kavahtaa eikä etsiä tältä MITÄÄN? Näin minä uskon kun Jeesus sen selkeästi sanoo.
Ajatteleppa nyt kun joku antaa ohjeen nuorista eli kuinka heitä tulee opettaa ja kuinka kohdella elleivät he halua opetella ulkoa tiettyjä opetuksia:
. Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.
Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois.(http://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)
Raamatun Sanaa on hyvä osata ulkoa. Sillä on aina vakavat seuraukset, jos ei mitään välitetä siitä.
Lopetan, Ari, keskustelun nyt kanssasi.
Luther antoi kerran neuvon, miten evankelisen kristillisyyden erottaa hurmahenkisyydestä: ”Evankelisen kristillisyyden tunnistat särkyneestä sydämestä ja koetellusta uskosta. Jos he sanovat aina vain iloitsevansa, älä usko heitä.”
Fredrik Wislöff, Raitis usko, s. 59, Kirjaneliö, 1977.
Me kaikki olemme ikuisuuden kansalaisia.
Fjodor Dostojevski (1821-1881)