Konservatiiviset kristityt
Jälleen kerran,nyt arkkipiispan vaalien yhteydessä,on mediassa ollut tekstiä ”konservatiivisista” piireistä ja kristityistä!
Keitä ovat konservatiiviset kristityt?
He ovat niitä,jotka uskovat,että Raamattu on Jumalan sana.
He ovat niitä,jotka uskovat,että Jumala loi maailman sanallaan.
He ovat niitä jotka uskovat,että Jumala loi ihmisen,mieheksi ja naiseksi Hän loi heidät ja siten paratiisistä asti on ollut voimassa miehen ja naisen avioliitto.
He uskovat,että jo paratiisissa Adam toimitti jumalanpalvelusta ja tämä miehelle uskottu pappisvirka on voimassa Tuomiopäivään asti.
He uskovat,että Jeesus Kristus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.
Että hänet ristiinnaulittiin meidän syntiemme tähden ja kuoli kaikkien ihmisten syntien sovitukseksi.
Että hän astui alas tuonelaan ja nousi kolmantena päivänä kuolleista.
Että hän astui ylös taivaisiin ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Konservatiiviset kristityt kirkossamme uskovat Pyhään Henkeen,pyhän,yhteisen seurakunnan,ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
Kristillinen kirkko kaikkialla maailmassa on aina uskonut näin. Se on konservatiivinen,sillä se tahtoo säilyttää ja pitää voimassa (conservare =säilyttää,pitää voimassa)raamatullisen uskon loukkaamattomana. Tätä konservatiivisuutta en möisi mistään hinnasta.
Luopiokirkkomme prelaattien edessä olen todistanut ja tulen edelleen todistamaan (niin kauan kuin henki pihisee)apostoli Paavalin tekstiä Maaherra Feeliksin kuulustelussa : Ap. t. 24:14 ”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, (tänä päivänä ehkä Luther-säätiö)niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa, ” (tänään koko Raamatussa).
Jukka Teininen
Lähetyshiippakunta (Luther-säätiö) Forssan yhteisön jäsen.
Em uutinen ilahduttaa sydäntä ja mieltäni lämmittää. 🙂
Iloitsen tästä kehityksestä!
Kun puhuu ”luopiokirkosta”, niin ehkä kannattaisi miettiä sitäkin, onko kirkossa sisäistetty hellenistinen vai heprealainen näkemys Toorasta. Netistä löytyvien tietojen mukaan ”kristitty” sanaa käytettiin ensimmäisen kerran Syyriaan kuuluneessa ja nykyisin Turkin valtioon kuuluvassa Antiokiassa, joka oli hellenistikristittyjen tärkein keskus ja samalla kristinuskon toinen keskus heprealaisen Jerusalemin ohella. Apostoli Paavali oli tuon tulkinnan mukaan myös yksi hellenistikristityistä.
Konservatiivinen teologia perustuu juuri tuohon, mistä Jukka kirjoittaa. Liberaaliteologiaa ei enää käytännössä ole – on ainoastaan sosiaalieettisiä tavoitteita, jotka sellaisenaan sopivat melkein minkä tahansa puolueen tavoitteisiin. Jos kirkolliset liberaalit eksplisiittisesti, ja rehellisesti, kirjoittaisivat auki käsityksensä Raamatusta ja vanhan kirkon uskontunnustuksista sekä tunnustus kirjoista, jälki olisi kamalaa: kaikki pelkkää tulkintaa. Syrjimättömyys ja tasa-arvo ovat liberaalit perusdogmit.
Kari-Matti Laaksonen,
on tunnustettava, että ”saatananpalvojiin” luokitelluina sivusttolla vuosien varrella käyty keskustelu on ollut haavoittavampaa ja arvojamme repivämpää kuin mikään muu mitä aiemmin olen/olemme kokeneet. Positiivista on ollut se, että filosofian harrastajana ja apostoli Paavalin kreikkalaisen filosofian mukaiseen tekstiin ”hullaantuneena” olen huomannut olevani ”aleksandrialainen hellenisti#ti”, joiden suhtautuminen Tooraan oli vapaampaa kuin suppeampaan palestiinalaisen kaanonin mukaiseen tulkintaan pitäytyneiden heprealaisten.
Netistä löytyneiden tietojen mukaan hellenistit päätyivät tulkinnoissan lopulta myös gnostllaisuutena tuomittuihin oppeihin, joista Luoja meitä varjelkoon.
”He uskovat, että jo paratiisissa Adam toimitti jumalanpalvelusta ja tämä miehelle uskottu pappisvirka on voimassa Tuomiopäivään asti.” Aadam ei tarkoita miestä vaan ihmistä. Sen voi kääntää myös ihmiskunnaksi.
No ei todellakaan voi. Pääosin adam-sanaa kyllä on käytetty erisnimenä. Martti Pentti antoi oivan esimerkin liberaalista tulkinnasta, joka ilmeisen tahattomassa anakronistisuudessa on lystikästäkin.
Todellakin voi. Jukka Teininenkin käytti yksikkömuotoja ’mies’ ja ’nainen’ tarkoittaessaan kaikkia miehiä ja kaikkia naisia: ”Paratiisistä asti on ollut voimassa miehen ja naisen avioliitto.”
Minulle tuli muuten mieleen: onko sanoilla Aatami ja atomi jotain yhteistä pohjaa?
Alkuperäinen teksti ei ole suomenkielinen.
Aadam (אָדָם, ihminen, ihmiskunta) on hepreaa ja atomi (ἄτομος, atomos, jakamaton) on kreikkaa. Samankaltaisuus on sattumaa.
Adamin olessa muutaman kerran myös ’erisnimi’ ei se silloinkaan ole olut välttämätä miehe erisnimi vaan androgyynin alkuihmisen: varisnainen mies vasta kun Eeva oli miehen eli kaJn’n synnyttänyt.
Adam,jonka nimessä on vahvasti heprean verta tarkoitava sana dam, sisältää numeroarvoissaan 44 45 ja 46 ihmisen luu-ytimestä otetun verisoluun perustuvan kormosomiluokittelun (44 45 46).
Nimi tulee myös hyvin lähelle sanaa adom, joka on yksi Mars-planeetan heprealainen nimi. (vrt. madim)
Jahven lukuarvo on 26 ja ihmisen perusluku 45.
Nyt 45:26 on neliöjuuri 3, joka on pyhän ’kohdun’ eli vesica pisciksen korkeuden suhde leveyteen.
Huomaa myös tämä, että Geneiksen 1. virkeenarvo 12 x 225 eli Venuksen 12 vuotta päivinä siis 2701 = 26² + 45². Jahven יהוה (YHWH) arvo siis 26 ja Adamin (אדם) 45 ). Nyt vielä’ Eevan arvo (חוה) on 19, joka on 45 – 26.
Raamatussa on sen tärkemmät käsitteet ja sanonnat läpäisevä matemaattinen paljolti astronomiaa ja luomisgeometriaa palveleva rakenne, joka on peräisin… niin mistä?
”Keitä ovat konservatiiviset kristityt? He ovat niitä, jotka uskovat,että Raamattu on Jumalan sana.” Jos he pitäisivät Raamattua totena, he löytäisivät siitä muidenkin sanoja, jopa Saatanan. He ymmärtäisivät senkin, että Raamatun mukaan Jumalan Sana on Kristus.
”Konservatiiviset kristityt kirkossamme uskovat Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.” Unohtuiko pyhäin yhteys? Ainakin ehtoollisyhteyteen eräät konservatiivit ovat asettaneet tiukkojakin rajoituksia.
Martti Pentti :” Ainakin ehtoollisyhteyteen eräät konservatiivit ovat asettaneet tiukkojakin rajoituksia.”
Entisenä ortodoksikirkon(kin) seurakunta-aktivistina olen yksi mainitsemistasi ”eräistä konservatiiveista”, joka erehtyi kannattamaan uuden avioliittolain kansalaisaloitetta, kun uskoi kansalaisaloitteessa olleeseen mainintaan kirkkojen autonomiasta. Jos muistat, niin tällä sivustolla alku oli se, kun puolustin lehti-ilmoituksessa ollutta ”raamatullinen” sanan käyttöä.
Fakta on se, että meillä puolisoni kanssa ei enää vuosiin ole ollut kirkkoa, jossa voisimme nauttia ”oikean ehtoollisen” eikä meistä kummastakaan tule enää koskaan seurakunta-aktivisteja. Niin että se siitä…
… pyhien yhteydestä.