Suomen evlut kirkon mukaan Jeesuksen viimeinen ateria olisi ollut laiton ehtoollinen: Hän ei ollut vihitty pappi, ehtoollista ei vietetty kirkossa, osallistujia ei oltu konfirmoitu eikä tilaisuudesta oltu ilmoitettu paikallislehdessä. Tuskin oli edes kirkkoherran lupaa.
Onkohan ehtoollisen säätely mennyt hiukkasen liian pitkälle?!
Harmittaa ihan vietävästi, ettei kirkolliskokous tajunnut etsikkoaikaansa ja höllentänyt älytöntä säätelyä. Pelättiin, että muuten olisivat saattaneet viettää ateriaa jopa ilman naispappeja – sellainen ei kuulemma käy!
Päätöksen myötä mm maailmalla valtavana buumina leviävä kotiseurakuntaliike ei tule kanavoitumaan kirkkoon. Edes korona-aikana ei saatu viettää ehtoollista pienessä ryhmässä papin johdolla kun kirkkoherra kielsi. Samoin piispa. Kontrollin tarve voitti taas ihmisen. Niin tuntuu kirkossa aina käyvän.
Jeesus ei asettanut ehtoolliselle m i t ä ä n muita ehtoja kuin että se vietettäisiin
hänen muistokseen !!!! Mutta vähäkös Jeesuksen kanta mitään merkitsee traditioitten ja vallanhalun rinnalla?
Timo Pöyhönen. Lyhyt vastaus ja kaksi kommenttia: koska kirkko elää suorassa helluntaina alkaneessa historiallisessa jatkumossa maan päällä eikä Hengen taivaasta tulevien sadekuurojen kastelemana. Kirkkohistoria on täynnä esimerkkejä erilaisista yrityksistä perustaa ”raamatullinen seurakunta” uuden testamentin ohjeiden mukaan. Ne ovat kaikki keskenään erilaisia riippuen siitä aikakaudesta, teologiasta ja ympäristöstä, jossa perustajat ovat eläneet.
Luterilaisuus lähtee siitä, että ulkoiset järjestysmuodot ja liturgiset käytännöt voivat vaihdella, kunhan teologia on kunnossa.
Maailmalta löytyy totta kai iso liuta erilaisia ratkaisuja, joissa on ”hypätty” Uuteen testamenttiin. Kyseiset kirkot ja seurakunnat ovat kuitenkin teologialtaan mitä erilaisimpia. Juuri siitä johtuen, että ne tai niiden taustayhteisöt ovat yrittäneet ”hypätä” uuteen testamenttiin. Juuret kun menevät radikaalireformaatioon ja sen sukulaisiin.
”Luterilaisuus lähtee siitä, että ulkoiset järjestysmuodot ja liturgiset käytännöt voivat vaihdella, kunhan teologia on kunnossa.” Teologia on ihmisten kehittelemä oppijärjestelmä, jonka tarkoitus on kuvata Jumalaa ja Hänen suhdettaan luomakuntaansa ja ihmisiin. Oppijärjestelmät ovat ’kunnossa’, kun niitä jatkuvasti kehitetään ja korjataan. Teologia ei ole totuus vaan keino etsiä totuutta.
Kirkko pitäisi muuttaa liikelaitokseksi, näin se joutuisi itse hankkimaan varat toimintansa pyörittämiseen.
Kirkossa ei enää voisi olla myöskään virkoja, virat voisi muuttaa toimihenkilö nimitykseksi, näin irtisanominen helpottuisi esim, tuotannollisista ja taloudellista syistä, tai tottelemattomuudesta, kapinasta, tai aikeista hävittää koko kirkko, niin ettei jää kiveä kiven päälle.