Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)
Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:
”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)
Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)
Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.
Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi. Esimerkiksi:
”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?…Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)
”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)
”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)
Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)
Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: ”Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella.”(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.
Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)
Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?
Mobiililaitteella vaalikone on hidas ja sekava navigoida. Kun esim. bussissa tai ratikassa haluaisi selata ehdokkaita, tulee poistumispysäkki äkkiä vastaan ennen kuin sivusto edes kunnolla aukeaa. Pieni haitta, ehkä, mutta mielestäni tärkeä korjata. Joten, tehkää ensi kerralla käyttäjäystävällisemmät ja selkeämmät tekniset sovellukset. Auttaa varmasti äänestysvilkkauteenkin.
Toivoisi kuitenkin, että ehdokkailla olisi koulusivistykseen kuuluvaa tietoa kirkon herätysliikkeistä.
Olettaisin vaalikoneessa olevan paljon vastauksia ihmisoikeuksiin liittyen. Toivottavasti ehdokkaat ovat perehtyneet ihmisoikeuksiin myös asiakysymyksenä. Pelkkä mielikuva siitä, että ne ovat tärkeitä, ei vielä kanna pitkälle. Koska ihmisoikeuksissa on ollut paljon hämmennystä kirkossa, sallittaneen pieni kertaus YK:n ihmisoikeuksien julistuksen periaatteisiin.
Useimmilla meillä on omat suosikkikohtamme julistuksessa. Kun tämä suosikkikohta liitetään 1. ja 2. artiklaan, syntyy vastuullista toimintaa. Julistushan syntyi 2. maailmansodan jälkimainingeissa, ja siksi nämä ensimmäiset artiklat sisältävät suuntaviivat siitä, miten julistusta tulee soveltaa. Niistä nousee se yksinkertainen ja itsestäänselvän oloinen periaate, ettei ihmisoikeusargumentteja voi käyttää toisia ihmisiä vastaan. Kirkon keskusteluissa näkee juuri tässä kohden paljon sekavuutta, ja toivoisin ehdokkaiden ja äänestäjien olevan tarkkana tämän kysymyksen kohdalla. Artikloiden käytännön soveltaminen on tarkkaa puuhaa, mutta tuiki tärkeää kestävän toiminnan kannalta.
Nähdäksenni tämänkertaiset vaalikonekysymykset eivät tuoneet esille niiden ehdokkaiden paneutumista kirkollisiin asioihin, joilla ei ole jyrkkiä mielipiteitä.
Kysymykset joista nimenomaan kirkko- ja seurakuntaneuvoiston jäsenet tai kirkkovaltuutetut päättävät, eivät nouseet riittävän selväati esiin. Eivät edes niiltä osin kun kysymykset ova yleisesti ylittäneet mediakynnyksen. Verrattuna kuntavaalien vaalikonekysymyksiin kokonaisuus jäi latteammaksi.
Vaalikonessa oltaisiin voitu kysyä jotakin esimerkiksi seurakunnan sakraali- ja muiden tilojen käytösta tai vaikka lähetystyön painopistealueista. Nyt kysyttiin tilojen osalta vain kysymystä niistä luopumisesta ja lähetystyön osalta vain painotusta lähetystyön ja kehitysavun välillä.
Toki tekstivastauksissa ehdokas saattoi tuoda esiin myös käytännöllisempiäkin asioita. Sellaisia jotka vaikuttavat seurakunnassa mukanaolevan äänestäjän arkeen.
Onkohan unohtunut tiedottaa ehdokkaille vaalikoneen uudelleen avaamisesta, vaikka ehdokkaan vastaussivulla kerrotaan viestin lähteneen 15.10.? Ei ole minun sähköpostilaatikkoni ainakaan kolahtanut. – Joidenkin henkilöiden vastaamattomuus johtui omassa seurakunnasssani osittain siitä, että vaalikoneeseen liittyvä sähköpostiviesti tuli aivan vieraasta osoitteesta eli toimeksisaaneelta taholta. Moni ehti tuhota viestin pelätessään sen sisältävän haitallista aineistoa. Esitimme kirkon tiedotuskeskukselle toivomuksen viestistä, jolla olisi kerrottu em lähetyksen turvallisuudesta. Sellaista ei kuulunut. Vaalikoneen uudelleen aukaiseminen ei auta niitä henkilöitä, jotka ovat hävittäneet oman tunnuksensa. Saako sellaisen jostain uudelleen käyttöönsä, vai miten muokkaaminen onnistuu? Itse en kaipaa muokkausmahdollisuutta, antamani vastaukset pitävät.
Minua on aina huvittanut tämä ”taivaallinen hallitus”.
Mihin tarvitaan hallitusta taivaassa? Tarinan mukaan siellä ei ole kipua ja sairautta, niin ei varmaan mietitä SOTE-uudistustakaan. Ja ainakin JT-kirjallisuudessa ei näy taivaallisia poliisivoimia, armeijoista nyt puhumattakaan. Niin että mitä se hallitus oikeastaan tekee?
Jotkut huvittuvat myös näistä maallisten hallitusten tekemisistä, mutta Raamattu kyllä velvoittaa meitä kristittyjä olemaan alamaisia kaikelle nykyjärjestelylle. Hauskuus tulee sitten ihan optiona, no joo…
Kysyt, että mitä taivaallinen hallitus tekee ja samalla tunnut tietävän, ettei Jeesuksen johtaman hallituksen asemapaikassa taivaassa kovin kummoiseen remonttiin ole tarvetta. Maapallolla tarve on sitäkin ilmeisempi, ja se tällä taivaallisella hallinnolla onkin pääkohde.
Eikö sinänsä olisi hyvä juttu, jos meitä ihmisiä viisampi instanssi ottaisi ohjat maapallon ongelmien ratkaisemiseksi? Minä jopa uskon sellaiseen.
Tuosta tuhatvuotisjaksosta kerrotaan todellakin, ettei ”kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.”(Ilm21:4) Taivaassa sellaisia probeemoja ei ole Raamatun mukaan koskaan ollutkaan, joten tällaista ”täydellistä sote-uudistusta” ei siellä tarvita. Ilmestyskirja kuvailee taivaallisen hallituksen huolenpitoa maapallostamme ikäänkuin olisi ”Jumalan asuinsija ihmisten keskellä”(jae3).
Tällä taivaallisella hallituksella on kyllä sotavoimat, ja erittäin iskukykyiset ovatkin. Juuri edellisissä Ilmestyksen luvuissa kerrotaan, että maapallon nykyiset sotajoukot osoittautuvat köykäisiksi, kun Jeesus-kuninkaan taivaalliset sotajoukot tekevät invaasionsa tänne Tellukselle. Luku 19 on varsin suorasukaista taistelukuvausta eikä jätä epäselvyyttää voittajasta.
Mutta mitä se hallitus tekee nykyisin, juuri nyt?
Kristus johtaa globaalia informaatiokampanjaa taivaallisena kuninkaana. Kaikkialla kerrotaan tuosta taivaallisesta hallituksesta, eli kuten Raamattu sen sanoo ”Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.”(Mat24:14)
Tuo valtakunta sana Strongin sanakirjan mukaan merkitsee ”the royal power of Jesus as the triumphant Messiah”. Eli hyvää uutista Jeesuksen kuninkaallisesta voimasta voittoisana Messiaana kerrotaan jo melkoisen mittavassa määrin asuinplaneetallamme. Ja se kampanja jatkaa voimakkaassa kasvussa.
Ei tämä vastannut kysymykseen. Otetaan pala kerrallaan: ilmeisesti tämä tuleva hallitus ei sisällä ainakaan puolustusministeriä, kun ei ole enää sotilaita eikä valtioitakaan jotka sotisivat?
Pala kerrallaan on oikein hyvä ajatus. Sorry, jos polkaisin liikaa rönsyjä pääasian jäädessä sivuun.
Puolustusministerin rooli käy todellakin tarpeettomaksi tuhannen vuoden ajaksi, näin Raamatun tekstistä voi päätellä. Opetusministerillä on sitäkin enemmän hommia, kuten myös ympäristöministerillä. Opetustyötä nimittäin jatketaan varsin voimaperäisesti, ja putsattavaahan nykyhallinnon jäljiltä riittää.
Tulikohan nyt kohdattua kysymyksesi kärki?
Siis kaikkivaltias voisi tehdä maapallolle mitä haluaa, mutta päättääkin että maapalloa aletaan kunnostaa ihmisvoimin? Ja tähän sitten tarvitaan hallitusta joka johtaa tätä työtä?
Nojoo, tuosta nyt varmaan saa jollain mittarilla sisäisesti koherentin kuvitelman.
Raamattu kertoo ihan alusta asti, että Kaikkivaltias Luojamme on antanut meidän tehdä hommia, jotka Häneltä sujuisivat nopeammin kuin käden käänteessä.
Mutta niinhän me ihmisvanhemmatkin iloitsemme lastemme vaatimattomistakin työpanoksista. Ja kokemukseni mukaan molemmilla osapuolilla on yhteistyöstä iloa.
Kyse on oikeastaan siitä, mistä Paavali kirjoitti Raamattuun: ”Me olemme Jumalan työtovereita.” Ei hullumpaa toveruutta, ja varsinkin kun lopputuloskin on loistava.
Minkä päättelyketjun mukaan sinun mielestäsi Kaikkiavaltiaan pitäisi tehdä kaikki itse vain sen vuoksi, että on kaikkivoipa?
Sanaa g n o s i s käytettiin antiikissa sekä tieteellistä että filosofista tietoa tarkoittaen. Sanasta tuli myöhemmän gnostilaisuuden pääkäsite muiden käyttäessä useimmin tiedosta sanaa ginosko tai epiginosko, jotka Uudessa testamentissa esiintyvät lähes 200 kertaa ja jotka merkitsivät myös jonkin asian yleensä älyllistä ymmärtämistä. Kreikkalaisessa ajattelussa gnosis liittyi läheisesti totuuden tuntemiseen ja sanan olivat adoptoineet myös eräät esoteeriset ryhmät, kuten essealaiset ’pyhät’, jotka väittivät että heillä on gnosis eli tieto Jeesuksen opetusten todellisista salaisista merkityksistä.
Tieto-sana on yllättävän keskeisellä sijalla Uuden testamentin ajattelussa ja siksi sana kannattanee analysoida siis myös gematrian keinoin.
Ja tulos on varsin merkittävä, sillä gnosis -sanan lukuarvoksi eli erillisten kirjainarvojen summaksi tulee 1271. Tämä on tärkeä havainto siksi, että saman lukuarvon 1271 saavat myös sanonta he kleronomia hagia eli p y h i e n perimätieto ja sana s t a u r o s eli risti!
Suotta ei Jeesus sanaa Luukas 11:52:ssa siis käytä, kun hän eli kreikan gnostilaiseen tapaan toteaa: ” Voi teitä te lainoppineet, kun te olette kadottaneet g n o s i k s e n
a v a i m e n. Itse ette ole menneet sisälle, ja muita olette sisälle menemästä estäneet.…”
Kertooko sinun laskelmasi mitään tuosta Jeesuksen johtamasta halituksesta? Onko siitä gnosista tai peräti epignosista, siis täsmätietoa?
Toinen asia: Raamatun mukaan pitää toimia ”sen kaupungin parhaaksi” (tjsp, ei ole nyt UM käsillä) jossa on. Miksi tämä ei voi sisältää esimerkiksi kunnanvaltuustossa toimimista?
Ehkä viittaat Jeremian 29:7:ään, joka sanoo ”Toimikaa sen kaupungin parhaaksi, johon minä olen teidät siirtänyt.”
Ohjeistus annettiin juutalaiselle siihen aikaan, kun Israel vielä oli Jumalan omaisuuskansa. Sama ajatus tietysti sopii myös kristittyihin. Mutta onko valtuustossa tai muussa poliittisessa toimessa se ainoa tai edes paras mahdollisuus ”toimia kaupungin parhaaksi”? Minusta ei.
Itse asiassa Raamatun uudempi osa velvoittaa ”etsimään ensin Jumalan valtakuntaa”.(Mat6:33) En mitenkään löydä sitä nykyisessä hallinnossa, jolle toki olen erittäin lojaali. Siksi olen toimissani kallellaan siihen uuteen hallitukseen päin.
Miksi ei olisi? Jos kerran harjoittelee suorastaan Jumalan työtoveriksi, eikö sitten osaa tehdä viisaita päätöksiä myös vaikkapa kouluverkostosta päätettäessä?
Missä JT ylipäänsä saa olla (joojoo, ”on suotavaa olla”, tai miten muotoiletkin) mukana? Ajattelen esimerkiksi koulun vanhempainyhdistystä. Onko väärin olla siinä mukana?
Se ”Jumalan työtoveruus”, johon Paavali viittasi on mukanaoloa Luojamme ohjaamissa hankkeissa. Kouluverkkojen säätäminen ei sellaisiin kuulu. Ihan meidän ihmisten keskinäisestä asioiden hoitamisesta sellaisessa on kyse, poliittisesta päätöksenteosta. Usein ainakin meillä sivukoulujen lakkauttamiset ovat olleet sellaisia katkeria päätöksiä, joissa puoluerajat kylläkin ovat paukkuneet.
Ajattelehan, miten ikävä olisi lähteä kertomaan taivaallisesta hallituksesta sellaisille kansalaisille, joiden kyläkoulua olisi henkilökohtaisesti ollut lakkauttamassa. Toki sellaisessa tilanteessa, että ”minä sitä teidän koulua puolustin”, voisi tietysti vastaanotto jopa suopeutua.
Puolueettomuus polittiisissa kysymyksissä on erinomainen selkänoja, kun ihmisiä lähestyy heidän kotiovillaan. Jeesuksen antama malli siitä, että ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta” toimii omankin kokemukseni mukaan erinomaisesti.
Jokainen Jehovan todistaja joutuu määrittämään puolueettomuutensa ihan itse. Sivistyslautakunta on selkeästi polliittisesti valittu elin, mutta erilaiset vanhempain yhteenliittymät vapaaehtoiselta pohjalta eivät sitä ole.
Raamattu puhuu kristityistä ”Kristuksen lähettiläinä”(1.Ko5:20). Tämä ”diplomaatti-status” tuon taivaallisen hallituksen edustajana kertoo jotakin oleellista myös siitä, millaisiin asioihin voi kristitty itsensä sotkea. Asemamaan politiikkaan ei ole asiaa, jos autossa on CD-kilvet. Eikös se niin mene?
Henkilökohtaisella tasolla voin kertoa, että priorisoin erittäin vahvasti sellaiseen, joka pysyy pinnalla vielä miljoonan vuodenkin päästä. Siksi en käytä aikaani tämän maailmanajan yhä enemmän vuotavissa hankkeissa – pakollisia kuvioita enempää.
Rauli, Danielin profetia koskee taivaalta laskeutuvaa ’ihmisen pojan k a l t a i s t a. Ei siis ihmislasta , jollainen esim. Jeesus oli.
Se on kristillinen tulkinta että Daniel viittaisi Jeesukseen. Monet tulkitsevat ettei ko Ihmisenpojan kaltainen ole vielä tullut.
Jeesukseen yhdistetään Raamatussa termi ”ihmisen poika”, evankeliumeissa likimain 80 kertaa. Tämä tietenkin korostaa Jeesuksen syntymää ihmiseksi, ei pelkästään henkipersoonan aineellistumista.
Kun Danielin kirjan aramelainen ilmaus käyttää sanontaa ”ihmisen pojan kaltainen”, eikö mielestäsi kyse voi olla siitä, että Daniel selostaa näkyään likimäärää käyttäen? Ihmisen poikahan oli kovasti profeetallinen tuossa Raamatun vaiheessa.
Mitä vikaa yleisesti vallalla olevassa tulkinnassa samaistaa ”ihmisen pojan kaltainen” ja ”ihmisen poika” sinun mielestäsi sitten on?
Rauli, ihmisen pojan kaltainen viittaa olentoon,jota näkijä ei tunnista, mutta joka jotenkin muistuttaa ihmistä. Näkyy liitty Hesekielin näkyyn ja ylipäätään ns. Merkaba-mystiikkaan.(Merkaba=vaunut)
Ko Danilein kirjassa 7:9 puhutan myös ns. ’Vanhaikäisestä’ hepr. Attiq Joomin, eli 7. ja 8. sana oikealta vasemmalle laskien:
חָזֵה הֲוֵית, עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו, וְעַתִּיק יוֹמִין, יְתִב; לְבוּשֵׁהּ כִּתְלַג חִוָּר, וּשְׂעַר רֵאשֵׁהּ כַּעֲמַר נְקֵא, כָּרְסְיֵהּ שְׁבִבִין דִּי-נוּר, גַּלְגִּלּוֹהִי נוּר דָּלִק.
Insinööri George Sassoonin mukaan tämä ’vanhaikäinen’ (oikeammin ’säihkyvä astia’)
ei ole mikään Olento vana tekninen laite, ns., Mannakone. Kannattaa lukea Sassoonin kirjoittamat ’The Kabbalah Decoded Mysteries of the Zohar ja The Manna Machine.
Jos otat jakeen 7:10 נְהַר דִּי-נוּר, נָגֵד וְנָפֵק מִן-קֳדָמוֹהִי, אֶלֶף אלפים oikealta 6 kirjainta hypäten,on 7, kirjain VAV masoreeppipisteen tekiessä siitä’ U:n ja sitten taas 6 kirjainta hypäten saat kirjaimen Ph eli F ja sitten taas 6 kirjainta hypäten tulee VAV masoreettipisteen tekiessä siitä O:n eli els/skip 6 tuotta koodikirjamet וּ פֵ וֹ . (ufo)
Jae 1o 1. säe suomeksi: Ja t u l i v i r t a vuoti siitä ja tuhannen tuhatta…
Olen sitä mieltä, ettei Danielin kirjan 7:13:ssa pidä tuijottaa silmiään kipeäksi tuohon ”kaltainen”-sanaan. Danielhan näki näyn, jota hän itse ei lainkaan ymmärtänyt(Dan12:8). Hän siis tuossa lausumassa vain toteaa, että ”ihmishahmoltahan tuo näyttää”. Käyttäähän tuo raamatunkirjoittaja myös itsestään ilmausta ”ihmisen poika”, jolla siis korostetaan ihmisyyttä.(Dan8:17)
Sama korostus on myös Hesekielin kirjassa, kymmeniä kertoja. Silläkin tietysti ilman ”kaltainen”-lisäystä.
Kun otetaan Raamattu kokonaisuutena ja huomioon se, miten paljon Jeesuksen messiaanisuudesta ja vallasta puhutaan, on suorastaan välttämätöntä päätyä siihen johtopäätökseen, että Danielin 7. luvussa puhutaan Jehovasta, joka antaa toimeksiannon Pojalleen Jeesukselle. Varsinkin, jos vaihtoehtona on tuo varsin kryptinen selostus, jonka sinä olet esille poiminut.
Miksei Raamattua voi lukea yksinkertaisesti, Seppo? Sillä tavoin harmonisoimalla se johdonmukaiseen tapahtumainkulkuun?
Rauli, Raamattu on kirjoitettu monmeen tasoon lukijoiden kulloinekin vastaaoyttokyky huomioiden. Siksi Paavalinkin puhui ’maidosta’ ja ’väkevästä ruuasta’. Väkevä ruoka edellyttää jo kehittynyttä ruuansulatusta eli omaksumiskykyä. Tämä kryptinen tulkinta
on tuota väkevää ruokaa. Ihmisen pojan kaltainen voi hyvinkin viitata Jahveen , mutta nyt siinä mielessä, että tuota Metaronia eli ’Kasvjen prinssiä’ kutsuttiin myös ’pikku Jahveksi’.
Ihmisen poika hepr. bar anash on yksinkertaisesti synonyymi sanalle ihmislapsi eli
ih minen.
Ja ihmisen kaltainen ei ole sama kuin ihminen vaan jotain joka vain muistuttaa ihmistä.
Muistathan Rauli,etä nimeoman Jehovantodistajat korostavat kuinka yksi mahdolinen pilkkukin lauseessa muutaa sen ajatuksen. Näin on yhdestystä sanasta puhumattakaan…
Kyllä kääntäjien lisäämillä välimerkeillä on merkitystä, nehän voivat muuttaa koko lauseen ajatuksen. Ja myös yksittäisellä sanalla voidaan ymmärrykseemme vaikuttaa.
Otitko nyt huomioon sen, että kyseessä oli näky jostakin sellaisesta, josta Daniel ei itse pätkääkään ymmärtänyt? Eikä tämä ole ainoa kerta, kun Daniel avoimesti kertoo näkymänsä olevan hiukan täsmentymätön, siis vain ”kaltainen”.
Danielin eräässä aiemmassa näyssä tapahtumainkuvaus menee seuraavasti: ”Mutta minä näen nyt neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet! Ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta.”(Dan3:25)(KR92)(”Neljäs on näöltänsä niinkuin jumalan poika”KR38)
Tuon jakeen lopun englantilaiset käännökset liittävät jakeen tähän meidän ”kaltainen”-yksityiskohtaamme:
”the fourth is like a son of the gods.”(HNV),
”the fourth is like the son of God.”(KJV,WEB)
”And the fourth looks like a god(NLT).
Daniel kirjoittaa siis muun Raamatun kanssa yhtäpitävästi sen tosisian, että Jehovan Pojalle Jeesukselle Kristukselle annetaan se valtikka, josta jo Mooseksen kirjassa ennustetaan: ”Ei siirry valtikka pois Juudalta, ei käskijän sauva hänen suvultaan. Hänen heimostaan on tuleva se, jolla on valta, häntä kansat tottelevat.”(.Mo49:10)