Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)
Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:
”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)
Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)
Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.
Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi. Esimerkiksi:
”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?…Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)
”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)
”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)
Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)
Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: ”Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella.”(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.
Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)
Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?
Muuten, ”aurinko pimenee ja ku värjäytyy vereen”, kuvaa aivan yksinkertasai ilmiöitä, kyllähän auringonpimenyksiä tapahtuu ja ns. verikuu tarkoitaa tätä:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000999934.html
Jehovan todistajien perustajan Russelin opetuksissa löytyy kyllä kaikenlaista hölynpölyä. Yksi sivujuonne on Russelin kiinnostus Kheopsin pyrdamidia kohtaan. Kirjassa tulkoon valtakuntasi on käytetty 71 sivua pyramidin esittelyyn ja aikalaskemiin. Russell ( jehovan todistajien perustaja) nimittää pyramidia Jlan. kivitodistajaksi ja profeetaksi. Russell opetti Raamatun mukaan ja Kheopsin pyramidin mukaan lopun ajat päättyisivät lokakuun alaussa 1914. Syksy tuli ja meni. Mitään ei tapahtunut.
Jehovan todistajat myös ajattelevat että Jumala asuu alcyonella joka on Plejadien kirkkain tähti. Mormoonien Jumala asuu taas Kolob planeetalla.
Jehovan todistajat esittävät vakavaa Raamatun tulkitaa. Oletko sinä samaa mieltä?
Et kai kuvitele Sami ettei ulkopuolisen kulttuurin silmin kristinusko sisältäsi aivan yhtä kummallisia oletuksia?
Liekö Russellia nimitettävä perustajaksi… Rutherford käsittääkseni muokkasi opetuksia merkittävästi.
Seppo, en tietenkään. Sana rististä on hullutus niille jotka joutuvat kadotukseen. Näin oppinut juutalainen Paavali sanoi. Hän vainosi ennen kristittyjä, mutta kohtasi ylösnouseen Vapahtajan.
Jehovan todistajat ovat sen sijaan järjellinen järjestö joka pyrkii tulkitsemaan Raamattu pelkästään järjellä. Heille kaikki järjenvastaisuudet ovat ” likvitoitu” Raamatusta. Heillä on oma raamatun käännös. Sana rististä on hullutus tässäkin mielessä. He seuraavat oikeastaan Hegelin filosofiaa.
Jehovan todistajien raamatuntulkinta on tarkasti ohjattua. Raamattua luetaan seuran lehtien kautta. Lehtien kautta myös ihmiset pidetään sidottuna järjestöön. Pisteitä kerätään ovityöllä. Kristikunnassa ei tarvitse todistaa, vaan saa olla vapaa ja taivaan Isän lapsi.
”Kristikunnassa ei tarvitse todistaa, vaan saa olla vapaa ja taivaan Isän lapsi.”
No ei se nyt ihan noin mene Sami, lähetystyössä ihmiset ensin pelotellaan helvetillä ja sitten tarjotaan Jeesus-lääkettä. Joku voisi pitää tuota kiristyksenä. Todellinen vapaus on sisäistä vapautta niin helveteistä kuin taivaista.
Totta tuokin. Helvetistäkin kerrotaan, mutta sinne ei tarvitse mennä. Se jos pelästyy helvettiä johtuu ihmisestä itsestään. Taitaa olla huono omatunto. Kirkko tehtävä ei ole sen sijaan ensisijaisesti saarnata helvetistä vaan taivaasta. Paljon virheitä on varmasti tehty kun ihmisiä on peloteltu helvetillä.
Palataanpas takaisin tuohon otsikkoomme, joka oli ”korkeimman pyhien kansa”.
Kaikki lukijat ovat varmasti havainneet, kuinka Raamatun mukaan Jeesus Kristus hallitsee pyhiensä kanssa tuhat vuotta taivaasta käsin.(Ilm20:6) Sepon kanssa keskustelimme sitten siitä siitä, mitä taivaankappaleet symboloivat tai eivät symboloi. Ajatuksia on esitetty koskien Raamatun jakeiden tulkintaa, jokainen omasta suunnastaan.
Oli varsin yllättävää, eikä niin kovinkaan miellyttävää, lukea omaa uskoani sivuten: ”Jehovan todistajat myös ajattelevat että Jumala asuu alcyonella joka on Plejadien kirkkain tähti.”
Vaan entäs kun minä en noin usko, eikä tietysti kukaan muukaan Jehovan todistaja? En tietysti voi mitään sille, jos Sami sellaista väittää. Menneisyydestä en tietenkään voi mennä takuuseen, minustakin nuo Russelin pyramidijutut olivat kovasti kaukana siitä, mitä Raamattu opettaa. Ne onkin jo kovasti menneen talven lumia.
Aivan vastaavasti voisimme yhdessä tässä jälkiviisaina herkutella Martti Lutherin tietyillä ajatuksilla hänen kirjoituksissaan. Ei tulisi kyllä mieleenkään väittää, että Samilla olisi samanlaiset käsitykset esimerkiksi juutalaisista kuin mitä Martti-tohtorilla oli. Minä arvostan Lutherin antauksellista työtä ja vilpitöntä etsintää., kuten myös Russelin. Heidän aikanaan ei voinut sen pidemmälle Raamatun ymmärtämisessä päästä. Onneksi olemme menneet eteenpäin, eiköhän keskitytä siihen, Sami.
Missä sitten tuo taivaallinen hallitus hallitsee? Kaikkivaltiaan Jumalan Jehovan asuinpaikasta Raamattu esittää mielenkiintoisen ajatuksen: ”Mutta asuisiko Jumala maan päällä? Taivasten taivaatkaan eivät ole sinulle kyllin avarat — miten sitten tämä temppeli, jonka olen rakentanut!”(1.Ku8:27) Lienemme kaikki samaa mieltä siitä, etä kyllä silloin ”Alcyon, joka on Plejadien kirkkain tähti”, on kovasti vajaamittainen koti Kaikkivaltiaalle. Vaikka kai se niin minun pitäisi uskoa, kun kerran Sami niin sanoo.
Tuossa pyhien hallinnossa on mielenkiintoinen ilmaus se, että ”Jumalan asuinsija (on) ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan.”(Ilm21:3). Miten mahdollista kun toinen raamatunkohta alleviivaa sitä, että Jumala ei asu maan päällä? Ilmeinen ristiriita, – vai eikö sittenkään.
Vanhan Testamenti puolella Jehova lupasi Israelin kansalle: ”Minä pystytän asumukseni teidän keskellenne enkä väsy teihinvaan vaellan teidän mukananne ja olen teidän Jumalanne, ja te olette minun kansani.”(3.Mo26:11,12) Jokainen tietää, ettei Kaikkivaltias tänne maapallolle muuttanut, eikä kyllä sinne ”Alcyoniinkaan, joka on Plejadien kirkkain tähti”. Tämän johtopäätöksen tekemisessä kyllä sitten tarvitaan sitä järkeäkin, vaikka Sami sen käytöstä niin kovasti minua varoitteli.
Tuhatvuotisen hallituskautensa aikana Jeesus Kristus siis hallintonsa voimin tekee Isälleen Jehovalle ”asuinsijan” tänne Tellukselle. Aivan samaan tapaan kuin hän toimii nykyisinkin. Raamatun ilmauksen mukaan Jeesus on läsnä siellä, ”missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni,” ja seuraajiensa kanssa jopa ”kaikki päivät maailman loppuun asti.”(Mat18;20;28:20)
Missä Sami sinä uskot taivaallisen hallituksen asemapaikan olevan? Et tietenkään ”Alcyonilla, joka on Plejadien kirkkain tähti”.
Minulla olisi sinulle muutamia kysymyksiä aloittamaasi aiheeseen liittyen.
1) Toteat, että Russelin opetus oli kaukana siitä mitä Raamattu opettaa. Oletko siis sitä mieltä, että hänen aikanaan todistajien opetus oli epäraamatullista? Tämän johtopäätöksen voi vastauksestasi tehdä.
2) Opetatte, että aikana jolloin kaikki pahuus on poistunut maailmasta Jeesus tarvitsee 144 000 ihmistä avukseen hallitsemaan ja vieläpä niin, että kyseinen joukko olisi sijoitettu jonnekin täysin eri ulottuvuuteen. Miksi näin?
Jos ajatellaan että Suomen vajaata kuusimiljoonaista kansaa johtaa presidentti ja 200 kansanedustajaa niin miksi ihmeessä Jeesus epäilemättä kaikkien aikojen täydellisimpänä kuninkaana tarvitsisi 144 000 hallitsijatoveria?
Nyt teillä on seitsemän miehen hallintoelin, mutta ajanjaksona jolloin kaiken pitäisi olla kunnossa tarvitaankin monituhatkertaisesti hallintoa. Osaatko kertoa miksi ihmeessä? Ovatko ihmiset paratiisissanne tyhmiä, tottelemattomia vai jotenkin muuten vajaita?
3) Olet sitä mieltä, että Jeesus on taivaassa. Niin minäkin. Jeesus kertoi menevänsä tekemään sijaa hänen omilleen. Opetatteko siis, että vain 144 000 kuuluvat Jeesukselle? Kenen omia muut ovat?
4) Uuden testamentin mukaan paratiisi on taivaassa. Uusi testamentti ei sano sanaakaan maanpäällisestä paratiisista. Onko paratiiseja siis kaksi niin kuin Jeesuksen paluita on oppinne mukaan myös kaksi (1914 ja Harmageddon)?
Kirjoitit: ”Tuossa pyhien hallinnossa on mielenkiintoinen ilmaus se, että “Jumalan asuinsija (on) ihmisten keskellä! Hän asuu heidän luonaan, ja heistä tulee hänen kansansa. Jumala itse on heidän luonaan.”(Ilm21:3). Miten mahdollista kun toinen raamatunkohta alleviivaa sitä, että Jumala ei asu maan päällä? Ilmeinen ristiriita, – vai eikö sittenkään. ”
Ei ole ristiriitaa. Jumala on ihmisten luona, sillä Uuden testamentin mukaan paratiisi on kolmannessa taivaassa. Loogista eikö totta?
Kiitos kysymästä. Sinun kysymyksiäsi on mietitty ja pohdiskeltu. Vastaan niihin oikein mielelläni.
1) Kirjoitin, että ”Russelin pyramidijutut olivat kovasti kaukana siitä, mitä Raamattu opettaa”. Sitä mieltä minä olen edelleenkin. Monet Raamatun totuudet Russel ymmärsi sitten oikein hyvin, esimerkiksi kolminaisuusopin ongelmallisuuden ja kidutushelvetin epäraamatullisuuden. Arvostan hänet hyvin korkealle vajavaisuuksistaan huolimatta, mutta en tietenkään mitään erityisjalustaa hänelle rakentele.
2) Kyllä olen Raamatusta ymmärtänyt, että ”Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta… he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm21:4) Ilmeisesti ei tarvitse erikseen perustella sitä, että taivaassahan tuo joukko on? Ja kyllähän taivaasta voi käyttää oikein hyvin ilmaisua ”täysin eri ulottuvuus”, kuten sinä asian ilmaiset.
3) Olen monasti ihmetellyt Psalmin sanoin ”mikä on ihminen! Kuitenkin sinä häntä muistat.”(Ps8:4) Raamatun Jumala Jehova kun pärjäisi oikein hyvin ilman meitä, jotka olemme syntiinlangenneita erehtyjiä. Ehkä sinäkin olet joskus ihmetellyt Luojamme suurenmoista rakkautta meitä ihmisiä kohtaan, uhrasi oman Poikansakin meidän vuoksemme!
Raamattu osoittaa, että Kaikkivaltias on käyttänyt meitä ihmisiä monissa tehtävissä, jotka hän itse tekisi täydellisesti ja nopeammin kuin käden käänteessä. Kristus viittasi opetuslastensa saarnaamistehtävään sanoessaan: ”Minä sanon teille: jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat.”(Mat19:40) Ei tarvinnut kivien huutaa.
Ymmärrän tuon taivaallisen hallinnnon ihmisvahvistuksen valtavana rakkaudenosoituksena. ”Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin,” ilmaisee Paavali Raamatussa palan suurenmoisesta tulevaisuudestaan. (1.Ko6:3) Toki varmasti Kristus ja hänen Isänsä tuomiot olisivat oikeita, mutta eikö ole hienoa, että meistä ihmisistä on tuohon tuomarikuntaan ja kunikaiden joukkoon edustajia otettu?
4) Ehkä huomasit tuosta Mooseksen kirjan sitaatista, että Raamattu käyttää Vanhan Testamentin puolella kielikuvaa ”Minä pystytän asumukseni teidän keskellenne”(3.Mo26:11). Edelleen olet varmasti pannut merkille, miten paljon Ilmestyskirja käyttää kielikuvia VT:stä.
Kun siis ”Uusi Jerusalem” laskeutuu 21. luvussa taivaasta ja muodostaa ”Jumalan asuinsijan” maapallolla, on kyse tsamankaltaisesta tilanteesta kuin muinaisen Israelin matkalla erämaassa. Tuolloinen huolenpito oli mannaa pullollaan, ja sitä piisaa kyllä varmasti tuossa ”uudessa maassakin”.
Kyllähän sitä paratiisia voi yrittää asemoida sinne taivaaseenkin. Joskus olen kuullut sellaisista ajatuksista kuten sinulla tuntuu olevan. Miten perustelet sitä, että paratiisi ”olisi sijoitettu jonnekin täysin eri ulottuvuuteen”, kuten ymmärsin sinun taivaan koordinaatteja kuvailevan?
1) Olet ilmeisesti kuitenkin siis sitä mieltä, että Russel opetti myös epäraamatullisesti ja osa hänen opetuksistaan oli hyvin kaukana siitä mitä Raamattu opettaa ja jopa täysin harhaoppia kuten esimerkiksi pyramidilaskennat ja Jeesuksen paluuvuosi 1874?
Myös Russelin jälkeen todistajien käsityksissä on ollut paljon epäraamatullista, eikö vain?
2) Voitko avata vielä tätä.
> Nyt teillä on seitsemän miehen hallintoelin, mutta ajanjaksona jolloin kaiken pitäisi olla kunnossa tarvitaankin monituhatkertaisesti hallintoa. Osaatko kertoa miksi ihmeessä? Ovatko ihmiset paratiisissanne tyhmiä, tottelemattomia vai jotenkin muuten vajaita?
Jos kaikki pahuus on poissa, niin tuomitseminen ei liene hallitsijoiden päätehtäviä.
En kykene näkemään tuomitsemistyötä suurenmoisena tulevaisuutena. Onko se sitä sinun mielestäsi? En myöskään usko, että enkeleiden tuomitsemiseen tarvittaisiin 144 000 ihmistä ja tuhatta vuotta.
3) Tähän seuraavaan et vastannut. Jäikö se epähuomiossa välistä?
> Olet sitä mieltä, että Jeesus on taivaassa. Niin minäkin. Jeesus kertoi menevänsä tekemään sijaa hänen omilleen. Opetatteko siis, että vain 144 000 kuuluvat Jeesukselle? Kenen omia muut ovat?
4) Jos maanpäällinen paratiisi on hyvän uutisen ydin, miksi Jeesus ei puhunut siitä? Maanpäällistä paratiisia ei mainita kertaakaan Uuden testamentin puolella, ei myöskään sanaparia paratiisin ennallistaminen.
Kysyit: ”Miten perustelet sitä, että paratiisi “olisi sijoitettu jonnekin täysin eri ulottuvuuteen”, kuten ymmärsin sinun taivaan koordinaatteja kuvailevan?”
Perustelen sitä Raamatun tekstillä, jossa todetaan että paratiisi on kolmannessa taivaassa. Kohta lienee sinullekin tuttu vai kuinka? Myös UM-käännös puhuu kolmannesta taivaasta.
Raamatun mukaan Jeesuskin tulee olemaan paratiisissa, ihan hänen omien sanojensa mukaan. Eli tuntuisi hieman oudolta jos hän olisi paratiisissa ja 144000 hallitsijaa olisivat taivaassa, eikä totta?
1) On totta, että Russel ymmärsi Raamattua osin virheellisesti. Hänhän lähti melkoisen nollasta ryhtyessään korjaamaan vallitsevia käsityksiä Raamatusta löytämillään. Täydelliseen Raamatun ymmärtämiseen Russel ei eläessään päässyt, korjattavaa jäi kosolti.
Olen sitä mieltä, että ongelma on silloin kouriintuntuva, jos joku tai jotkut luulevat ymmärtävänsä kaikki aivan oikein ja täydellisesti, kyllä rehellinen tunnustaa päivitysten tarpeen. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapsetkin ymmärsivät aikanaan vain sen tarpeellisen., ei heillekään kaikkea tietoa kerralla kaadettu. Vai oletko Aila tästä eri mieltä?
Ehkä kannattaa hiukan vilkaista Raamatun ymmärryksen kehitystä ns suuremmissa kirkkokunnissa. Aika kauan pärjättiin miespapeilla ja heteroavioliitoilla. Nyt ymmärrys on avannut portit myös naispappeudelle ja sukupuolineutraalille avioliitolle myös meillä Suomessa.
2) Tuohon taivaalliseen hallintoon jo viittasinkin, se järjestely lienee Korkeamman Käden arvioitavaa. Raamattu kun vaan itsepintaisesti kertoo, että Jeesuksella on hallitsijatovereita ja esimerkiksi Paavali ilmoittautui hallitukseen mukaan eivätkä varsinaiset apostolitakaan olleet kampanjoimatta hallituspaikkojensa puolessta.
Raamattu kertoo suoraan, että tottelemattomuutta esiintyy myös siinä ”uudessa maassa”, jota myös paratiisiksi tituleerataan. Pieni näyttö tulkoon siitä esille.
Jesajan 65:20 kertoo ajasta, jolloin eläimetkin ovat kesyjä pienen yksityiskohdan: ”Sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.” Ilmeinen epäsuotuisa tuomio joillekin yksilöille jo tuhannen vuoden aikana.
Tuhatvuotisen valtakunnan loppuvaiheesta Raamattu kirjoittaa, että ”Kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
ja se lähtee liikkeelle, kiertää maan neljä kolkkaa ja johtaa kansat harhaan. Se eksyttää niin Gogin kuin Magogin ja kokoaa kansat sotaan, ja joukkoja on kuin meren rannalla hiekkaa.”
Loppuvaiheessa ”uuden maan” joukoista löytyy siis kapainallisia, lukumäärää ei tietenkään ole etujkäteen määrätty, ken elää se näkee. Tuhatvuotiskauden lopussa siis jaetaan jälleen epäsuotuisia tuomioita. Tietysti ne suotuisat, ikuiseen elämään vapauttavat ovat kristitylle se tähtäyspiste.
Nyt kutsuu talousmatikan tunti ja kemiallisen reaktion tasapainoasema, siis ansiotyö Täydennän keskusteluosuuttani myöhemmin.
Ja nyt sitten jatketaan.
3) Raamatussa nuo Jeesuksen hallitsijatoverit tunnetaan monin termein. ”Pyhät” on nimike, joka siis alkaa jo Danielin kirjasta. Muita ovat esimerkiksi ”Jumalan lapset”, joka viittaa Jeesuksen veljeyteen ja siihen uudestisyntymistapahtumaan, jonka Jeesus edellyttää hallitsijatovereiltaan: ”Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.”(Joh3:5)
Kun UT puhuu ”Jeesuksen omista”, tarkoitetaan nimenomaan tätä ”pyhien ” joukkoa. Sitähän Jeesus tuli kokoamaan, vaikka lopullisesta valinnasta hän sanoi: ”Ne paikat ovat niiden, joille Isäni on ne tarkoittanut.”
Tessalonikalaiskirjeessä kuvaillaan näiden ”Jeesuksen omien” taivaaseen menoa harmoniassa muun UT:n opetuksen kanssa: ”Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.” Joukko saa sitten jatkoa tuolloin vielä elossa olevien kuollessa(1.Tess4:16) Kuten muistat, Ilmestyskirjahan erottelee ensimmäisen ja myöhemmän ylösnousemuksen siten, että ensimmäisessä ylösnoumuksessa herätettävät Kristuksen hallitsijatoverit eivät voi kohdata tuhatvuotiskauden lopulla maapallolla koittavaa ”toista kuolemaa”.(Ilm20:5,6)
Tuollaista harmoniaa minä Raamatussa ihastelen. Entä sinä?
4) Lähtöoletuksesi siitä, että ”maanpäällinen paratiisi on hyvän uutisen ydin”, on väärä. Jeesuksen julistuksen ydin oli ja on edelleen Jumalan valtakunta, eikös vain sinustakin? Jumalan taivaallinen hallitus oli se uusi paljastus, jonne ensimmäiset Jeesuksen seuraajat ymmyrkäisinä kyselivät tietä.(Joh14:4)
Jos UT puhuu lähes pelkästään taivastoivosta Jehovan palvelijoille, sitä enemmän VT kertoo ”maan perimisestä”. Jeesuskin kyllä ajatuksen tuo esille useitakin kertoja, suorimmin ehkä Matteuksen 5:5.
Raamattu on kokonaisuus, ei Jeesus suinkaan tullut kumoamaan noita ihania paratiisikuvia, joita esimerkiksi Jesajan kirjassa ja Psalmeissa runsaasti on. Hän tuli maan päälle täydentäen opettamaan Isänsä tahdon seuraavia yksityiskohtia: ”ihmisiä menee myös Jumalan luo taivaaseen ja istuvat jopa sikäläisillä valtaistuimilla.
Jeesus sanoi ryövärille Golgatalla olevansa hänen kanssaan paratiisissa.(Lu23:43) Totta. Mutta niinhän hän opetti meillekin, että kaverina ollaan siellä, missä kaksi tai kolme on ”nimessäni koolla”.(Mat18:20) Mutta oletkos sinä Jeesusta tällä maapallolla persoonana kahteen vuosituhanteen tavannut? Taivaasta käsin hän operoi ja johtaa seuraajiaan, eikö? Ja erinomaisesti johtaakin, on selkeä ja kokemusperäinen todennukseni.
Tuohon Paavalin näkyys siitä paratiisista siellä ”kolmannessa taivaassa” myöhemmin. Työmaa kun taas kutsuu.
1) Vastasit näin: ”Olen sitä mieltä, että ongelma on silloin kouriintuntuva, jos joku tai jotkut luulevat ymmärtävänsä kaikki aivan oikein ja täydellisesti, kyllä rehellinen tunnustaa päivitysten tarpeen. Jeesuksen ensimmäiset opetuslapsetkin ymmärsivät aikanaan vain sen tarpeellisen., ei heillekään kaikkea tietoa kerralla kaadettu. Vai oletko Aila tästä eri mieltä?”
Olen osittain samaa mieltä ja osittain en.
Minun mielestäni ongelma on todellakin kouriintuntuva jos yhteisön kulloistakin ymmärrystä kutsutaan totuudeksi eikä sitä saa arvostella. Jos oppeja pitää päivittää, eikö niitä olisi syytä kutsua enemmänkin oletuksiksi kuin totuudeksi? Totuushan ei muutu.
Jos oppi muuttuu täysin toiseksi kuin alkuperäinen tai jopa päinvastaiseksi, niin eihän se ole tarkentumista tai päivittämistä vaan muuttamista. Eikä silloin ole ollut kyse totuudesta vaan oletuksesta, luulosta tai arvauksesta.
Jos joku tieto tulee Pyhältä Hengeltä niin se ei muutu muutaman vuoden päästä erilaiseksi. Jos totuus on vihreä se ei voi tarkentua punaiseksi.
Jeesuksen opetuslapset epäilivät, eivätkä he tienneet kaikkea. He eivät kuitenkaan missään vaiheessa julistaneet ihmisille asioita jotka olisivat myöhemmin osoittautuneet täysin vääriksi.
Kuka ottaa vastuun kun väärinymmärretyn opin seurauksena joku yhteisön jäsen kuolee? On väärin, jos omatunto sidotaan ja joutuu luottamaan yhteisölliseen omatuntoon ja johonkin ”totuuteen” joka on kenties ymmärretty aivan täysin väärin.
2) Rehellisesti sanoen paratiisitoivonne ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta jos siellä on tottelemattomuutta, kuolemaa, kirottuja synnintekijöitä ja 144 000 armeija, jonka yhtenä päätyönä on tuomita.
(Olen miettinyt myös sitä, miksi paratiisikuvissanne on aina kesä. Raamattu sanoo, että niin pitkään kuin maa pysyy pysyvät myös kesä ja talvi. Jos paratiisi on maanpäällinen siellä sataa myös lunta.)
Vasta tänä vuonna minulle selvisi, että oppinne mukaan 144 000 voideltua tulevat olemaan mukana Harmagedonin taistelussa jossa uskotte Jeesuksen tulevan teurastamaan koko ihmiskunnan maan päältä. Ei kovinkaan ylentävä homma, varsinkin kun ajattelee kuinka ehdottoman kielteisesti aseisiin suhtaudutaan.
Surullisinta on se, että kutsutte sitä hyväksi uutiseksi.
3) Kirjoitit: ”Raamatussa nuo Jeesuksen hallitsijatoverit tunnetaan monin termein. “Pyhät” on nimike, joka siis alkaa jo Danielin kirjasta. Muita ovat esimerkiksi “Jumalan lapset”, joka viittaa Jeesuksen veljeyteen ja siihen uudestisyntymistapahtumaan, jonka Jeesus edellyttää hallitsijatovereiltaan: “Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.”(Joh3:5)”
> Joh.1:12 ”Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan,
hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi,
kaikille, jotka uskovat häneen.
13 He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.”
Johannesksen evankeliumin mukaan kaikilla, jotka ottavat Jeesuksen vastaan ON oikeus tulla Jumalan lapsiksi, aivan kaikilla jotka uskovat häneen. Tässä ei puhuta erillisestä kutsusta tai harvoista valituista. Lupaus koskettaa aivan kaikkia ihmisiä.
Valehteliko Johannes?
Tästä valtakunta-aiheesta olen keskustellut useasti. Oppilogiikkanne mukaan maanpäällinen paratiisi EI liene Jumalan valtakuntaa, koska hyväksytte uudestisyntyneiksi vain osan ihmisistä.
Tämä ajatusmalli tuo monenlaista ristiriitaa raamatuntulkintoihin. Olen useasti yrittänyt kysyä, kenen valtakuntaa paratiisinne on, jos se ei ole Jumalan valtakuntaa? Tämäkin on asia, joka ei loogisesti ajatellen voi olla sekä on että ei.
4) Kirjoitit: ”Lähtöoletuksesi siitä, että “maanpäällinen paratiisi on hyvän uutisen ydin”, on väärä. Jeesuksen julistuksen ydin oli ja on edelleen Jumalan valtakunta, eikös vain sinustakin?”
Loogisesti ajatellen todistajien opin mukaan Jeesuksen julistuksen ydin oli tarkoitettu siis vain 144 000 ihmiselle, jotka pääsisivät Jumalan valtakuntaan uudestisyntymisen kautta?
Raamatun mukaan on yksi ruumis, yksi Henki, yksi usko ja yksi toivo ja toisessa kohdassa puhutaan yhdestä laumasta.
Sen lisäksi että Jeesuksen paluita olisi kaksi (?), paratiiseja olisi kaksi (?), niin myös toivoja ja laumojakin olisi kaksi. Ei tunnu ihan raamatulliselta.
Jehovan todistajien mukaan Jeesus on arkkienkeli Miikael. Tämä Miikael joka tunnetaan Jeesuksena täällä maanpäällä on Jehovan todistajien mukaan luotu olento. Heille Jeesus on vain osa luomakuntaa, kristikansa ajattelee toisin. Jeesus on Jumala ja Luoja. Heillä on erilainen kristologia kuin kristillisillä kirkoilla. Jo aikoinaan Russel oli pettynyt perinteisiin kristillisiin oppeihin ja hän muodosti näin uuden opin. Ja monia muita oppeja. Helvettiä ei myöskään ole, eikä ihmistä rangaista tekojen mukaan. Heidän slougan on, että Jumala ei kiduta ihmistä, siksi helvettiä ei ole. He ovat väärässä, synnin palkka on kuolema ja ainkaikkinen kuolema, ikuinen ero Jumalasta ( ei tyhjiin raukeaminen).
Jehovan todistajat ovat varsin nuori järjestö. Olen usein miettynyt mihin he asemoivat itsensä, ennen järjestön syntymistä. Mikä on se historiallinen kirjallisuus jossa heidän oppinsa on luettavissa. Missä he kokoontuivat ennen valtakunnan saleja? Millaista ovityötä he tekivät. Mistä löytyy heidän opillinen konstruksio? Ja millaisiin lähteisiin he viittaavat ennen 1800 lukua? Kaikki mitä saamme lukea tulee nimittäin Amerikasta heidän päämajastaan. Ennen järjestön syntymistä ei mitään!!! Heidän historiallinen jatkumo on kapea.
Kaikki katollisen ( kaikki kristityt, kristilliset kirkot) opettavat, että usko Jeesukseen pelastaa ihmisen ikuiseen elämään. Saamme aina olla Jeesuksen kanssa. Ei tarvitse kokouksissa miettiä kuulunto voideltuihin tai valittuihin. Uskon Jeesukseen se riittää. Olen vapaa ja Jumalan lapsi.
Jehovan todistajien mukaan ”pieni lauma”, 144000 ihmistä valitaan hallitsemaan taivaalliseen hallitukseen Kristuksen kanssa ikuisesti. Ennalta määrittelemätön ”suuri joukko” ihmisiä saa elää maan päällä paratiisissa ikuisesti. Pelastumisen edellytyksenä on Vartiotorniseuran mukaan se, että kuuluu Jehovan todistajiin.
Näyttää kuitenkin siltä, että 144000:n määrä tuli periaatteessa täyteen 1930-luvun puolivälissä.
Jehovan todistajilla on KAHDEN KERROKSEN VÄKEÄ. He ymmärtävät 144 000 kirjaimelliseksi luvuksi. Raamatun opetus on toinen.
Paavali esim kirjoittaa, että jos seuraamme Kristus saamme myös hallita hänen kanssaan ( 2 Tim 2:12) Kuka seuraa Kristus? Sekö joka käy salilla? Ei, vaan ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen Jumalalle, se joka uskoo on kerran hallitseva.
Toisaalta kristitty on jo nyt osallinen Jlan. valtakunnasta ja näin hallitsee.
Raamatussa on totta ajatus hallitsemisesta jo nyt ei vielä.
Luvun 144000 ovat niin jehovantodistajat kuin ev. lut. kristitytkin ymmärtäneet perusteellisesti pieleen. Tämä 12x12x1000 liitty Ilmestyskirjan lukuun 12×12 eli 144.
Kyseessä on mittaluku, jonka avulla rakennetaan esitys aurinkokuntamme tiettyjen kappaleitten valiideista mitoista.
http://blog.world-mysteries.com/science/the-new-jerusalem-diagram/
Seppo kerropa nyt miten Luterilaiset ymmärtävät luvun 144 000?
Kritityillä ei ole aivan yhtenäistä tulkintaa, mutta mikään monista olettamukista ei ole oikea. Yleisimmin luku 144000 otetaan kuvaamaan pelastuvia merkittyjä juutalaisia, (Vrt. Ilm. 7:4) mitä se ei siis oikeasti tee. Mutta kerropa miten sinä Sami sen ymmärrät, jos et noin kuten sanoin?