”Korkeimman pyhien kansa”

Tätä päivää monet suomalaiset viettävät pyhäinpäivänä. Kenties on sopiva ottaa tällaisena ajankohtana esille se, mitä Raamattu kertoo heistä, jotka ovat Raamatun mukaan pyhiä. ”Jumalalle erotettuja”, kuten ilmaus ”pyhä” voidaan alkukielen perusteella ymmärtää. (http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Pyh%C3%A4)

Raamatun vanhalla puolella sekä Kaikkivaltiaan palvelijoita että koko Israelia kutsuttiin pyhäksi.(Ps34:9) Erityisen mielenkiintoinen on kuitenkin se ennustus, jonka Danielin kirja pyhistä esittää. Ensin Daniel näki, kuinka Kristuksesta tuli hyvin voimakas vallankäyttäjä:

”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kansakuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä.”(Dan7:14)

Joitakin jakeita myöhemmin Raamattu kertoo, että Jeesus-kuningas jakaa valtaansa pyhien kanssa: ” Kuninkuus ja valta ja valtakuntien mahti kaiken taivaan alla annetaan Korkeimman pyhien kansalle. Sen kansan valtakunta on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä.”(Dan7:27)

Danielin kirja ei kerro tietenkään yksityiskohtia siitä, keitä tuohon ”Korkeimman pyhien kansaan” kuuluu. Mutta Uudeksi Testamentiksi kutsuttu osa Raamattua ei jätä meitä siitä tietämättömäksi.

Oletko pannut merkille, että useimmat Paavalin kirjeet on otsikoitu alkuseurakunnan pyhille? Esimerkiksi Roomalaiskirjeen alkulauseessa: ”Paavali, Kristuksen Jeesuksen palvelija… tervehtii kaikkia Roomassa olevia … pyhiä.” On mielenkiintoista, että hän esittää kirjeissään usein tuon ajatuksen hallitsemisesta, siis siitä, johon Danielin kirja ”pyhät” asemoi.  Esimerkiksi:

”Ettekö tiedä, että pyhät tulevat kerran olemaan maailman tuomareina?…Ettekö tiedä, että me tulemme tuomitsemaan enkeleitäkin”(1.Ko6:2,3)

”Kunpa olisittekin kuninkaita, niin että mekin saisimme kuninkaina hallita teidän kanssanne!”(1.Ko4:8)

”Jos kestämme lujina, saamme myös hallita hänen kanssaan.”(2.Tim2:12)

Jeesus Kristus tiesi olevansa se ”Ihmisen Pojan kaltainen”(KR38), jolle globaali kuninkuus annettaisiin yli nykyisten kansallisten rajojen. Erään kerran hänen apostolinsa kysyivätkin tulevaisuudestaan: ”Me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua. Mitä me siitä saamme?” Vastauksessaan Messias kertoi heille delegoitavasta hallitusvastuusta: ”Totisesti: kun Ihmisen Poika uuden maailman syntyessä istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle, silloin tekin, jotka olette seuranneet minua, saatte istua kahdellatoista valtaistuimella ja hallita Israelin kahtatoista heimoa.”(Mat27,28)

Tällainen hallitusvastuu kiinnosti sitten eräitä opetuslapsia liiankin kovasti. Jotkut laittoivat oikein äidin asialle pyytämään: ”Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella.”(Mat20:21) Jatkokeskustelussa Jeesus osoitti selvästi, ettei hänen tulevassa valtakunnassaan siedetä minkäänlaista korruptiota.

Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)

Mitä sinä ajattelet niistä pyhistä, joilla ”on ikuinen valtakunta, ja kaikki vallat palvelevat ja tottelevat sitä”? Eikö sellaisten pyhien hallinnon vuoksi kannattaisi jo nyt viettää pyhäinpäivää 365 kertaa vuodessa? Ja sitten heidän alamaisinaan 1000 vuotta?

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Tämä maailma katoaa ja Jla luo uuden taivaan ja maan. Kun Jumala on luonut uuden taivaan ja maan, taivaan ja maan väliilä on uudistettu yhteys. Niitten välillä ei ole enään vastakkaisuutta, sillä Jlan. valtakunta on perustettu myös maan päälle.
    Näin toteutuu sana: ” Autuita ovat hiljaiset,( krisityt) sillä he saavat periä maan” ( Mt 5:3, 5).

    Jlan lupauksen mukaan kristitty odottaa uusia taivaita ja maata joissa vanhurskaus asuu ( 2 Piet 2:13) Kristuksessa yhdistetään yhdeksi kaikki ( Ef 1:10, Kl. 1:20). Näin pistottu luomakunta on yhdistetty. Jlan tulevassa luomistyössä palamme alkuperäiseen.

    Jos siis uskot Kristukseen se riittää. Pääset perille. Kaikki tämä tapahtuu silloin kun: ”
    Sillä itse Herra ( Jeesus) on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ( Mikaelin) ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. ( 1 Tess 4).

    Tämä on maailman viimeinen päivä toinen otetaan Jumalan luokse ja toinen jätetään ( hylätään, kadotukseen).

  2. Oppi lopunajoista ( eskatologia) ei ole Raamatussa helpoimpia. Syytä huoleen ei kuitenkaan ole, sillä kristtty tietää muutaman tärkeä perusasian.

    Hän on Jeesusken oma jo nyt
    Hän odottaa Jeesusta takaisin
    Jos hän ei näe Kristuksen paluuta ( paruusiaa) omana elinaikana
    Hän pääseen Jeesuksen luokse kuolllessaan
    Silloin kaikki on selvää

  3. Pyhän ehtoollisen rajoittaminen aniharvojen kuviteltujen 144 000 kuuluvien nautittavaksi on Vartiotornin johtajien keksintö. Raamtun mukaan ehtoollinen on kaikkia uskovia varten. Se on lahja syntien anteeksisaamiseksi.

  4. Pieni otanta mm. luvun 144 käytöstä Ut:ssa

    Uusi Jerusalem Joh. Ilm.
    Mitat: Kuutio 12000 stadionia, ympäriinsä 48000 x 2o1,17 m=9656160 metriä
    Muuri on Johanneksen mukaan 144 ’ihmisen’ mittaa, joka on ’enkelin’ mitta.
    Ei ole epäilystäkään,etteikö Johannes viittaisi tässä Adamin nimen lukuarvoon 1 4 4 0, joka on siis Adam eli nimen ihminen lukuarvon ’mitta’ ja samalla tulo 12×12. Luku on kotoisin Babyloniasta, missä 6 ja 60 järjestelmiä käytettiin. Sanoohan myös Eeva: ”Olen mitannut ihmisen.” Babylonialaisessa paikkajärjestelmässä luvun loppuun ei merkitty nollaa vaan se piti päätellä asiayhteydestä.(H. Karttunen: Vanhin tiede)
    Kun UJ:n kuution yhden sivun pinta-ala on 144000 000 neliövakomittaa, on kuution 6.n sivun ala 864 000 000 neliövakomittaa. Ja luku 864 on myös kovin keskeinen kosmologisissa mitoissa, olihan auringon halkaisija 864000 mailia. Nimen Jerusalem gematrinen arvo on –864.
    ’Gonia’ eli maan ’kulma’, jolla enkeli seisoi, arvo on 864. Käsitteen ’pyhä’ (agion) arvo on 864, samoin sanan theu (jumalan). Ilman artikkelia em. sana alttari on 864.
    Hindumytolgiassa 864000 on suuren vuoden 4320000 viidennes. Brahmaan yö on 8640000000 vuotta, mikä on 33333,3333 prekessiovuotta. (Kolmossarja esiintyi siis myös UJ:n neliön kiertävän ympyrän alana: 3330000 neliökyynärää)
    Vuorokaudessa on 86400 sekuntia. Kristillisessä pyhässä geometriassa sanan ’kirkko’
    eli eklesia arvo on 294 ja jos kirkon pohjapiirustuksen sivu on 294 ja kirkko on neliö niin pinta-ala on 86436 yksikköä ja pohjan seinien yhteispituus 1176. (Variaatio tästä tulee heprean sanasta arets 296, sillä 4 x 296=1184, mikä on suorakulmaisen Iesous Christhos- kolmion 888 1184 ja 1480 tekijä ja siis suorakaiteen 888×1184 pitkä sivu.) Nyt 1176 on kreikan gematriassa lukuarvo sanalle ’ainosyntyinen poika.’ Kristillistä gematriaa myös sanonnassa ’pääkallopaikka’ ó topos kranion, joka on 1440 ja 1440 oli myös Uuuden Jerusalemin pohja-ala aareissa.

  5. Aila Ruoholle. Hiukan keskustelumme tuossa katkeilee, koska minulle sattui sitä niin sanottua muuta tekemistä juuri tälle illalle Ja Sami maalaili tuohon väliin taas meikäläisiä varsin rumin värein. Mutta jatkakaamme nyt teemasta ”pyhät”/”Jumalan lapset” ja heidän muodostamansa Jumalan valtakunta.

    Koetan hiukan ryhmitellä, jotta ajatusten vaihtaminen saisi hiukan täsmällisemmän muodostelman, ja meidän olisi helpompi kommentoida toistemme ajatuksia. On hienoa saada pohdiskella alustamaani teemaa sellaisen kanssa, jolla on myös jotakin omaa ja pohdittua sanottavaa.

    Toteat, että ”Rehellisesti sanoen paratiisitoivonne ei kuulosta kovinkaan houkuttelevalta jos siellä on tottelemattomuutta, kuolemaa, kirottuja synnintekijöitä ja 144 000 armeija, jonka yhtenä päätyönä on tuomita.”

    En tietysti edellytä keskustelukumppaniltani, että paratiisitoivo häntä houkuttelisi edes pätkän vertaa. Aika monia ihmisistä ei nappaa oikeastaan mikään sellainen, minkä Raamattu lupaa. Ei siitä taivastoivostakaan kovin runsaasti olla kiinnostuneita. Joitakin vaan se sitten asioiden oikean ymmärtämisen jälkeen alkaa kiinnostamaan. Miksi minä sinut ”tuomitsisin” sen mukaan, miltä paratiisi sinusta tällä hetkellä tuntuu.

    Nyt on ilmeisesti niin, että sinä et ole sisäistänyt sitä positiivista, joka ”uudessa maassa” ikuisesti eläviä odottaa. Lieneekin parempi, että käytän ilmausta ”uusi maa”, koska sellaisen odottaminen näytti olevan apostoli Pietarinkin ajatuksissa: ”Mutta meillä on hänen lupauksensa, ja siihen luottaen me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus vallitsee.”2.Piet3:13) Noin toteaa siis itse taivaaseen menossa oleva raamatunkirjoittaja.

    Pietaria ”uusi maa” tuntui kovasti kiinnostavan.

    Pietari tiesikin joitakin tärkeitä piirteitä ”uudesta maasta”. Esimerkiksi sen, että se tulee korvaamaan tämän vanhan:: ”Nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan.”(2.Piet3:7) Pietarin mainitsema lupaus on (KR-viitteidenkin mukaan) Jesajan kirjan 65. luvusta, esimerkiksi. Ja Pietari tiesi, mitä siellä sluvataan.

    Jesajan kirjassa kerrotaan eläinten muuttuneesta käytöksestä, hienoista rakennusprojekteista, maatalouden menstyksellisestä harjoittamisesta ja siitä, että ”Niin kuin puiden päivät, niin ovat minun omieni päivät. Minun valittuni saavat itse nauttia työnsä tuloksista.” Ja tiedätkö mitä, ne satavuotiaana rangaistuksensa saavat ja tuhatvuotiskauden lopussa surmattavat ovat vain väliaikaista siinä ”uudessa maassa”. Tuhatvuotiskauden lopussa Saatana heitetään tulijärveen, kuolema samoin ja myös ne, jotka loppukoitoksesta eivät selvinneet. Näinhän se Ilmestyksen 20. luvun loppu meille kertoo.

    Kun Jeesus on poistanut jopa kuoleman maapallolta, alkaa sitten sellainen elämä, jonka luulisi kiinnostavan kaikkia ihmisiä. Uskosta tietysti Raamatun lupauksiin voi tulla uupelo.

    Ajattelehan ikuista elämää juuri sellaisena kuin se 1. Mooseksen kirjan alussa kuvailtiin. Jumalan valtakunta, Jeesuksen johtama taivaallinen hallitus toteuttaa Jehova Jumalan maapallolle asettaman tarkoituksen: ”Taivas on Herran, maan hän on antanut ihmisille”.(Ps115:16)

    • Pitääpä vielä tehdä mielenkiintoisesta tekstistäsi yksi nosto ennen kuin poistun hetkeksi.

      Kirjoitit: ”Raamattu osoittaa myös sen, kuinka kauan ”pyhät” tulevat maapalloa hallitsemaan. Ilmestyskirjan luvusta 20 ilmenee hallintoaika: ” Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta! Heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he ovat Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta.”(Ilm20:6)”

      Todistajilla on tapana nostaa esille aina samoja tiettyjä jakeita, joille on helppo antaa selityksiä. Katsotaanpa Raamatusta mitä esille ottamasi jakeen edellä on kerrottu.

      Ilm. 20:4. Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja HE virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
      5. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ENNENKUIN ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
      (korostukset lisätty)

      Ensimmäisessä jakeessa mainitaan a) marttyyrikristityt (Jumalan sanan tähden teloitetut ja ne, jotka eivät ole kumartaneet petoa. Toisessa jakeessa puhutaan muista kuolleista ts. niistä, jotka eivät kuulu edellisiin ryhmin.

      Keitä olivat siis ne, joille tuomiovalta annettiin? Miten he olivat elämänsä aikana käyttäytyneet? (Ilm.20:4)

      Minkä ajanjakson jälkeen muut kuolleet herätettiin eloon (Ilm.20:5)?

    • Kirjoitit näin: ”En tietysti edellytä keskustelukumppaniltani, että paratiisitoivo häntä houkuttelisi edes pätkän vertaa. Aika monia ihmisistä ei nappaa oikeastaan mikään sellainen, minkä Raamattu lupaa. Ei siitä taivastoivostakaan kovin runsaasti olla kiinnostuneita. Joitakin vaan se sitten asioiden oikean ymmärtämisen jälkeen alkaa kiinnostamaan. Miksi minä sinut “tuomitsisin” sen mukaan, miltä paratiisi sinusta tällä hetkellä tuntuu.”

      Niin. Valitettavasti sellainen kuva, jonka olen saanut todistajien odottamasta paratiisista ei kauheasti houkuta. Kirjojenne kuvituksissa paratiisi esitetään kauniina puutarhana, jossa onnelliset ihmiset kävelevät hyvinpukeutuneena ja keräävät hedelmiä.
      Mutta …
      … mitä jätetään kuvaamatta? Kerrotaanko paratiisista haaveileville se ”pienellä painettu teksti”?

      Olen ymmärtänyt, että saavuttaakseen tuon paratiisitilan, Harmagedonista jäljelle jääneiden on oppinne mukaan tehtävä mittavasti raakaa työtä, johon ei ihan tuhat vuottakaan riitä, siltä työmäärä kuulostaa.
      Julkaisujenne kuvituksista päätellen koko infrastruktuuri on Jeesuksen toisen paluun (ensimmäinen paluu oli 1914) jälkeen pistaleina. Rakennukset ovat tohjona, planeetta on täynnä miljardeja ja miljardeja kuolleita ihmisiä ja eläimiä. Vaikka linnut osallistuisivat ruumiiden hautaustyöhän, voisi kuvitella tuhon ja hajun olevan järkyttäviä monen viikon tai kuukauden ajan.

      Todennäköisesti vesi ja sähkövoima menisivät poikki. Kauppojen ruokatiskeillä olevat ruuat mätänisivät ja pilaantuisivat. Osassa maapalloa olisi talvi ja tilanne varmasti hirveääkin hirveämpi – tosin haju ei olisi kylmän vuoksi aivan niin paha.
      Jos miettii kuinka paljon työtä jonkin yksittäisen maanjäristyksen jälkeen on, niin voi kuvitella millainen maapallon tila on, jos koko maapallo on kokenut saman potenssiin kaksi.

      Ja kun tilanne hellittää, aletaan oppinne mukaan ennallistaa aiemmin kuolleita. Jos mietit, että Jeesuksen ajoista on parituhatta vuotta ja siitä taaksepäin useita tuhansia ja suurin osa ei ole kuullut todistajista mitään (uskonto syntyi 1800-luvulla), herätettäviä riittää paljon.
      Yhdessä vuodessa pitäisi ennallistaa enemmän väkeä kuin yhden vuoden aikana on kuollut, jotta kaikki jotka eivät ole kuulleen Hyvää uutista saisivat mahdollisuuden. Vauhti olisi mekoinen ja työtä olisi enemmän kuin liikaa.

      Eli ne todistajat, jotka haaveilevat tekevänsä lapset vasta paratiisissa, harrastavansa ja matkustavansa vasta sitten … niin sanoisin, että ei taida olla aikaa. Työtä riittäisi kaikille 24/7.

      * * *

      Termeihin nykyinen maa ja nykyiset taivaat lienee turha mennä. Tietääkseni käsitätte kyseiset sanat vertauskuvallisina, ettekä usko siihen, että Jumala valmistaa oikeasti uudet taivaat ja uuden maan Jeesuksen omille. Vai onko tähän asiaan tullut joku uusi tulkinta?

    • 1) Pyhien ylösnousemuksesta

      Kuten sinäkin luit Ilmestyskirjasta, ylösnousseita on todellakin kaksi ryhmää: ”ensimmäisestä ylösnousemuksesta” herätettävät ja sitten joku muu joukko, jotka aloittaa uudelleen elämisensä.

      Ja tuo ensimmäisenä herätettävien joukko siis hallitsee Kristuksen kanssa sen tuhat vuotta. Tämä ilmeisesti meille molemmille nyt selvä, jos emme nyt mene tuohon marttyyriaiheeseen, noiden muiden herättämisaikatauluun tai muihin detaljeihin.

      Paavalikin kertoo, että aikataulutusta on. ”Esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.”(1.Ko15:23)

      2) Uudessa maassa tehdään työtä!

      Kauhistelet tuossa vastineessasi, että ”Harmagedonista jäljelle jääneiden on oppinne mukaan tehtävä mittavasti raakaa työtä.” Niin se kyllä Raamatun mukaan menee. Jo Raamatun alkulehdillä kerrotaan, ettei meitä laiskottelemaan tänne luotu:: ”viljellä ja varjella” kuului toimeksianto.

      Jesajan 65. luku kuvailee tuota ”raakaa työtä” ”uudessa maassa” seuraavin sanakääntein: ”He rakentavat taloja ja saavat asua niissä, he istuttavat viinitarhoja ja nauttivat itse niiden hedelmän,”(Jes65:21)

      Itsekkäitäkin ovat mokomat:” Ei niin, että he rakentaisivat ja toinen taloa asuisi, eikä niin, että he istuttaisivat ja toinen söisi hedelmän.”(65:22)) Tosin asiaan vaikuttaa lieventävänä asianhaarana huomattavan pitkä elinikä jo tuhatvuotisen kauden aikana: talo loppuu ennen kuin isäntä.

      Älä Aila kuitenkaa pelkää tuota ”hiki hatussa” työskentelyä. Se kun on hiukan erilaista kuin nykyisenä it– ja yt-aikana: ”Enää he eivät näe vaivaa tyhjän vuoksi, eivät synny kuollakseen kohta, vaan he ovat Herran siunaama suku.”(23) ”Maistuis varmaan sullekin”, sanottiin jossakin mainoksessa. Ehkä voin sanoa saman sinulle?

      Ja Jeesushan tätä hommaa taivaasta käsin hoitelee hallituksensa kera. Jesajakin tiesi tästä jo Raamattuun kirjoittaa: ”Iisain kannosta nousee verso…Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki …Hän ei tuomitse silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta
      Hän halajaa Herran pelkoa; ei hän tuomitse silmän näöltä eikä jaa oikeutta korvan kuulolta, vaan antaa heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa huultensa henkäyksellä väärintekijän.”

      Ilmeisesti se Ilmestyksen suusta lähtevän miekan asemasta voi oll ihan vain ”huulten henkäys”.

      Olot ovat kuitenkin ne paratiisilliset tuossa ”uudessa maassa”, jota Kristus hallitsee: Kukaan ei tee pahaa…maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan.”(sitaatit Jes11:1-9)

      Kyllä minä noissa olosuhteissa haluan työtä tehdä kovastikin, miksi se sinusta niin pahalta tuntuu?

    • Kirjoitit: ”Ja tuo ensimmäisenä herätettävien joukko siis hallitsee Kristuksen kanssa sen tuhat vuotta. Tämä ilmeisesti meille molemmille nyt selvä, jos emme nyt mene tuohon marttyyriaiheeseen, noiden muiden herättämisaikatauluun tai muihin detaljeihin.”

      Nämä yksityiskohdat ovat olennaisia asioita. Ei tunnu kovinkaan loogiselta, jos pitkästä tekstipätkästä poimitaan vain yksi itseä miellyttävä jae ja viitataan edeltäviin jakeisiin ikään kuin ne olisivat merkityksettömiä detaljeja jotka voi sivuuttaa.

      Vai onko liian haastava kysymys vastata, minkä ajanjakson jälkeen muut kuolleet herätetään kyseisen raamatunkohdan mukaan henkiin? Yritin muodostaa kysymyksen samaan tyyliin, kuin miten kysymykset esitetään todistajien kirjallisuudessa, eli vastaus löytyy suoraan yllä olevasta tekstistä.

      * * *

      Kirjoitit: ”Olot ovat kuitenkin ne paratiisilliset tuossa “uudessa maassa”, jota Kristus hallitsee: Kukaan ei tee pahaa…maa on täynnä Herran tuntemusta niin kuin meri on vettä tulvillaan.”(sitaatit Jes11:1-9)”

      Aiemmin kirjoitit: ”Raamattu kertoo suoraan, että tottelemattomuutta esiintyy myös siinä “uudessa maassa”, jota myös paratiisiksi tituleerataan. – – Jesajan 65:20 kertoo ajasta, jolloin eläimetkin ovat kesyjä pienen yksityiskohdan: “Sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.” ”

      Tekevätkö tottelemattomat siis hyviä asioita?
      Onko synnin tekeminen hyvän tekemistä?

      Kirjoitat, ettei kukaan tee pahaa ja toisaalta kirjoitat, että on tottelemattomia ja syntisiä. Miten tämä tulee tulkita?

  6. Kerroit, että ”Vasta tänä vuonna minulle selvisi, että oppinne mukaan 144 000 voideltua tulevat olemaan mukana Harmagedonin taistelussa jossa uskotte Jeesuksen tulevan teurastamaan koko ihmiskunnan maan päältä. Ei kovinkaan ylentävä homma, varsinkin kun ajattelee kuinka ehdottoman kielteisesti aseisiin suhtaudutaan. Surullisinta on se, että kutsutte sitä hyväksi uutiseksi.”

    No ei se Jeesus kyllä ihan koko ihmiskuntaa teurasta. Mutta kyllähän Raamattu kertoo, että Kristuksen miekasta aika moni surmansa saa. Vai oletko seuraavasta kuinka paljon eri mieltä Raamatun kanssa:

    ”Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti….Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja, hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin. Hänen viittaansa on reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra. ”(Ilm19:11,14-16)

    Kuka sinun mielestäsi tämä maan kuninkaat ja sotapäälliköt kukistava on? Mitä ajattelet Raamatun paljastuksesta jakeessa 14: ”hänen nimensä on Jumalan Sana”?

    Myös evankeliumikertomuksissa kerrotaan Jumalan valtakunnan kuninkaan manööveristä. ”Kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan kaikkien enkeliensä kanssa, hän istuutuu kirkkautensa valtaistuimelle…Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.”(Mat25:31,42)

    Miksi et hyväksy Raamatun ilmoitusta siitä, että Jumalan valtakunta, Jeesuksen johtama hallitus, astuu valtaan muiden hallintojen ja niiden kannattajien poistuessa olemattomuuden aikaansaavaan tulijärveen?

    Hyvä uutinen valtakunnasta sisältää ajatuksen kaiken pahuuden väkivaltaisesta lopusta, sitä voi sitten vapaasti kauhistella: ”Se(jumalan valtakunta) murskaa lopullisesti kaikki nuo valtakunnat, ja se pysyy ikuisesti.”(Dan2:44)Olisiko sinulla kenties parempi resepti nykymenon juurimiseksi toisella tavalla kuin mitä Kristus sen näyttää tekevän?

    • Tähän pikainen vastaus, jatkan muusta sitten myöhemmin.

      Kirjoitit: ”No ei se Jeesus kyllä ihan koko ihmiskuntaa teurasta. Mutta kyllähän Raamattu kertoo, että Kristuksen miekasta aika moni surmansa saa. ”

      Aivan. En ollut tarkka ja pahoittelen. Odotteenne ja opetuksenne on, että Jeesus tulee enkeleineen ja 144 000 taivaaseen ylösnousseen Jehovan todistajan kanssa teurastamaan vain 7 miljardia ihmistä naiset ja lapset mukaan lukien.
      Muutama miljoona (hyvät ihmiset = todistajat) jätetään.

      Hyvä uutinen?

      Erottelette aina kirjaimelliset tapahtumat kuvaannollisista. Oletko koskaan ajatellut seuraavan ilmestyskirjan kohdan olevan kuvaannollinen ja symboloivan lopunajan tapahtumia?

      “Minä näin taivaan avoinna: näin valkoisen hevosen ja sen selässä miehen. Hän on uskollinen ja totuudellinen, hän tuomitsee ja taistelee vanhurskaasti….Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.Hänen suustaan lähtee terävä miekka. Sillä miekalla hän lyö kansoja, hän paimentaa niitä rautaisella sauvalla ja polkee viinikuurnassa kaikkivaltiaan Jumalan hehkuvan vihan viinin. Hänen viittaansa on reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra. “(Ilm19:11,14-16)

      Onko miekka kirjaimellisesti Jeesuksen suussa?
      Paimentaako ja lyökö Jeesus kansoja sauvalla kirjaimellisesti?
      Polkeeko Jeesus viinikuurnassa viiniä kirjaimellisesti?

      Ei tunnu nimittäin kovinkaan loogiselta, jos ottaa jakeista ”joka toisen” sanan kirjaimellisena ja ”joka toisen” sanan kuvainnollisena.

    • Niin, pahuuden lopettaminen voimatoimin, todellinen ”rauhaanpakottaminen” tulee esille lukemattomissa raamatunjakeissa sekä uudella että vanhalla puolella. Olkoon Jeesuksen miekka sitten vaikka Jeesuksen suussa, kuten Johannes näkymäänsä kuvailee.

      Mitä ajattelet esimerkiksi seuraavista parista esimerkkikatkelmista? Niissä on erilaisia kielikuvia mukana mutta lopputulos Jeesuksen sotajoukkojen toiminnasta sama kuin Ilmestyksen 19. luvussa.

      ”Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin — sanoo Herra Sebaot — eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta. Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko, ja te parannutte sen siipien alla. Te astutte ulos, hypitte riemusta kuin vasikat laitumella.” Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot.”(Mal4:1-3))

      Vosiko mielestäsi olla samasta tilanteeesta kyse edelleen seuraavassa Tessalonikalaisille kirjoitetussa: ”Kun Herra Jeesus väkevien enkeleittensä kanssa ilmestyy taivaasta tulenlieskojen keskellä ja rankaisee niitä, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä suostu olemaan kuuliaisia Herramme Jeesuksen evankeliumille.”(2.Tess1:7,8)

      Panitko Aila merkille ilmaisun ”suostu olemaan kuuliaisia”. Kannattaa olla kuuliainen, jos tuossa tilanteessa aikoo hengissä pysyä. Onneksi ei synnittömyyttä ja täydellisyyttä edellytetä.

      Oletko huomannut, että Raamatun ilmoittamista tuhoista selvisi melkoisen pieni prosentti hengissä, etten sanoisi mitätön. Nooa oli yksi kahdeksasta arkkiin kömpineestä. Jos väestöä olisi ollut 8000, olisi vain promille pelastunut. Tiedämme molemmat, sinä ja minä, että väkeä varmasti oli vähemmän.

      Loot selvisi tyttärineen. Millaisesta joukosta? Tuskin Sodomassa nyt alle 3000 ihmistä oli?

      Meistä kumpikaan ei tiedä, kuinka monta ihmistä jää jäljelle silloin, kuin linnut syövät sotapäälliköiden lihaa ja aseita poltetaan vuosikausia, kuten Hesekielin kirjassa pahan maailman loppua kuvaillaan. Laskutoimituksia ei kannata tehdä vielä, ne oikeat numerot kun ovat vastaisuudessa niissä Oikeissa Käsissä.

      Varsinainen hyvä uutinen ei ole se, että jotkut tuhoutuvat. Ei Jumalankaan mielestä: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”, sanoi Jeesus tunetussa lausunnossaan. Mutta niin vain Raamatun mukaan näyttää käyvän, että huomattava enemmistö kanssaihmisistämme on totaalikatoamisen uhan alla: menee sekä nykyinen että tuleva eksistenssi sen sileän tien.

      Kyllä meidän pitää Aila yrittää estää lähimmäistemme tuho Jeesuksen miekalta, tuli se sitten hänen suustaan tai jotenkin muuten.

    • Kirjoitit: ”Panitko Aila merkille ilmaisun “suostu olemaan kuuliaisia”. Kannattaa olla kuuliainen, jos tuossa tilanteessa aikoo hengissä pysyä. Onneksi ei synnittömyyttä ja täydellisyyttä edellytetä.”

      Kyllä Rauli. Tunnen kyseisen raamatunkohdan ja pyrin olemaan kuuliainen Kristukselle ja hänen evankeliumilleen. Sitähän raamatunkohta tarkoittaa – ei kuuliaisuutta jollekin ihmisjohtoiselle uskonnolliselle yhteisölle.

      Kirjoitit: ”Varsinainen hyvä uutinen ei ole se, että jotkut tuhoutuvat. Ei Jumalankaan mielestä: “Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän”, sanoi Jeesus tunetussa lausunnossaan. Mutta niin vain Raamatun mukaan näyttää käyvän, että huomattava enemmistö kanssaihmisistämme on totaalikatoamisen uhan alla: menee sekä nykyinen että tuleva eksistenssi sen sileän tien.”

      Niinpä, yksikään joka uskoo Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan ja laittaa toivonsa häneen. Mutta riittääkö se teidän järjestönne mielestä? Epäilen vahvasti.

      > Vanhoillislestadiolaiset uskovat, että vain heidän yhteisönsä kautta pelastuu (plus kaikki lapset ja vammaiset), kaikki muut kuuluvat maailmaan ja ovat pahoja.
      > Esikoislestadiolaiset uskovat, että vain heidän yhteisönsä kautta voi pelastua ja kaikki muut ovat maailmassa ja pahoja.
      > Mormonien mielestä pelastus löytyy mormonikirkosta.

      Entäpä todistajat?
      Olenko väärässä siinä, että todistajat uskovat, ettei usko Jeesukseen yksin riitä ja antamasi raamatunkohta on vajaa? Että vain laittamalla luottamuksensa Vt-seuran kulloinkin voimassa olevaan oppiin pelastuminen on mahdollista ja koko muu maailma on pahan vallassa?

      Riittääkö se, että ottaa Kristuksen vastaan henkilökohtaisena vapahtajanaan?

    • Yksi huomio.

      Kirjoitit: ”Nooa oli yksi kahdeksasta arkkiin kömpineestä. Jos väestöä olisi ollut 8000, olisi vain promille pelastunut. Tiedämme molemmat, sinä ja minä, että väkeä varmasti oli vähemmän. ”

      Minä en todellakaan tiedä kyseistä ihmisten määrää. Lukua ei kerrota Raamatussa. Jos sinulla on joku tieto asiasta, niin ainakaan Raamatusta se ei ole peräisin.

    • Niin, Raamattuhan kertoo, että ”vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.”(1.Piet3:20)

      Vedenpaisumusta edeltäneen väestön määrästä ei todellakaan ole mitään lukuja käytössä missään. Valistunut tai valistumaton arvioni on, että yli 8000. Muutaman sadan ihmisen ylläpitämä pahuus ei olisi tarvinnut niin laajamittaista operaatiota kuin mitä Raamatun kertomus ”Nooan päivistä” antaa ymmärtää.

      Sikäli tuhoutumisprosentti antaa jotakin vihiä tulevasta, koska Jeesus vertasi Matteuksen 24. luvussa ”Nooan päiviä” ja ”Ihmisen Pojan päiviä”. Ja Pietari kirjoitti Raamattuun, että muinoin vedellä ja tulevaisuudessa tulella.(2.Piet3. luku)

  7. Ailalle edelleen.
    Kerrot, että ”olet useasti yrittänyt kysyä, kenen valtakuntaa paratiisinne on, jos se ei ole Jumalan valtakuntaa?” Ja vastausta olet jäänyt vaille. Jospa nyt tärppää.

    Raamattu opettaa Jeesuksen antamien lunnaiden seurauksista: ”Sinut on teurastettu, olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmisiä kaikista heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja maista. Olet tehnyt heistä kuningassuvun, meidän Jumalamme pappeja; he tulevat hallitsemaan maan päällä.”(Ilm5:10)

    Tuon saman lauseen hyvin monet englantilaiset käännökset esittävät muodossa , jossa kerrotaan, että noista verellä ostetuista on tehty kingdom, eli ”valtakunta”(oikeastaan kuningaskunta). Esimerkiksi ”You have made them to be a kingdom and priests to serve our God”(NIV,NLT, HCSP,ESV,NASB jne)

    Jumalan valtakunta on siis Jeesuksen johtama taivaallinen hallitus. Ja kuten tiedät Raamatun perusteella, Jeesus pyhineen hallitsee tuhat vuotta maapalloa, joka muutetaan ”uudeksi maaksi”, paratiisilliseen olotilaan alkuperäisen mallin mukaisesti.

    Ja nyt se vastaus: ”uusi maa”(siis se paratiisi) on Jumalan valtakunnan taivaasta hallitsemaa aluetta. Hallitus on taivaassa, alamaiset Telluksella. Minä väitän, että nyt viimeistään sait vastauksen. Mitä sinä väität, Aila?

    • Kiitos Rauli. Ainakin yrität sitkeästi.

      Väittäisin kuitenkin, että asia ei ole aivan noin yksiselitteinen, joten tämä vastauksesi ei ole ihan riittävä. Raamatusta löytyy vielä toinenkin käsite Taivasten valtakunta. Onko Jumalan valtakunta eri asia kuin taivasten valtakunta? Jos ei ole, niin mitä eroa niillä on???

      Vastauksestasi: ”Ja nyt se vastaus: “uusi maa”(siis se paratiisi) on Jumalan valtakunnan taivaasta hallitsemaa aluetta. Hallitus on taivaassa, alamaiset Telluksella. Minä väitän, että nyt viimeistään sait vastauksen. Mitä sinä väität, Aila?”

      Minä en väitä mitään. Minä pohdin asioita. 🙂

      Yritän nyt pohtia vastaustasi.
      > Jumalan valtakunta on mielestäsi vain Jeesuksen johtama taivaallinen hallitus. Paratiisi on Jumalan valtakunnan hallitsemaa aluetta, mutta ei ole osa Jumalan valtakuntaa, vaikka kaikki alamaiset sijaitsevat käsityksesi mukaan siellä?

      Eli vertauksena voisi ajatella että vaikkapa Rooman valtakuntaa hallinnut keisari olisi ollut hovinsa kanssa toisella puolella maapalloa olevalla alueella. Tätä hallitsijajoukkoa olisi kutsuttu Rooman valtakunnaksi. Alamaiset, joita hallinto olisi johtanut, olisivat olleet varsinaisen Rooman maa-alueella, mutta se alue ei olisi ollut kuintenkaan osa Rooman valtakuntaa eivätkä alamaiset.

      Minusta tämmöinen ajattelu on epäloogista.

      Jos joku hallitsija hallitsee jotain aluetta, niin eikö se alue ole osa tämän hallitsijan valtakuntaa? Onko joskus historiassa ollut tilanne, jossa valtakunta on koostunut yksinomaan hallituksesta, eikä siihen olisi kuulunut olemassa olevia alamaisia eikä olemassa olevaa hallittavaa aluetta?

      Kysymys, joka on yhä edelleen vailla vastausta on se, että KENEN valtakuntaa maanpäällinen paratiisinne on, jos se ei ole osa Jumalan valtakuntaa? Vai eikö se kuulu kenellekään?

    • Niin, siis Jumalan valtakunta,(tai kuten Matteus on muistiin merkinnyt ”taivasten valtakunta) on Jeesuksen johtama hallitus. Ja sen valta-aluetta tulee Tellus olemaan täydessä merkityksessä.

      Vaikka jo nykyisin Jeesukselle on annettu ”kaikki valta taivaassa ja maan päällä”, tuo valta ei ole vielä kaikilta osin realisoitunut. Jeesus hallitsee toistaiseksi vielä ”vihollistensa keskellä”(Ps110:2)

      Vertailu johonkin maalliseen valtaan ja valtakuntaan ontuu kyllä pahasti, mutta eikös Suomi ole meidän demokraattisen hallintomme valta-aluetta koko laajuudeltaan, vaikka hallitus päätöksiään tekee Helsingissä? Jotkut virastot edustavat tuota hallintoa maakunnissa, ja kyllä paratiisimaassakin voi olla taivaallisen hallituksen jonkinlaisia edustajia hallinnollista tietoa alamaisille kertomassa. Esimerkiksi noista ydinjätteistä päästään sutjakammin eroon, kun knowhow:n tasoa taivaasta käsin kohotetaan.

      Termeillä maallinen valtakunta ja Jumalan Valtakunta on se oleellinen ero, että sana valtakunta tarkoittaa meillä myös rajattua maa-aluetta, Jumalan valtakunnasta puhuttaessa on siis kyse vain ja ainoastaann hallinnosta(kings/kingdom), alamaiset eivät ole osa Jumalan valtakuntaa eli hallitusta.

      Ehkä sinun ja monen muun ajattelua sotkee tämä nykyinen systeemimme, jossa jokakinen planeettamme maapalanen on osa jotakin valtakuntaa. Mutta ajattelehan, kenen valtakuntaa esimerkiksi Mars ja Jupiter ovat? Taitavat kierrellä ihan Tekijänsä tahdissa, vaikka sinne jonkun luotaimen lähettäisimme kansallislipun kera.

      Eräänä kauniina päivänä täällä ei ole enää rajoja, joista verissäpäin tapella. Jokainen aari on taivaallisen hallituksen korvamerkitsemää, ja ”niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea”, kuten tuhanne vuoden lopusta Raamattu toteaa. [1. Ko15:28)

    • Tarkennus vielä …

      Vastasit: ”Niin, siis Jumalan valtakunta,(tai kuten Matteus on muistiin merkinnyt “taivasten valtakunta) on Jeesuksen johtama hallitus. ”

      Tarkoitatko siis, että oppinne mukaan Jumalan valtakunta = taivasten valtakunta = Jeesuksen johtama hallitus = Jeesus + 144 000 voideltua?

    • Jos taivasten valtakunta ja Jumalan valtakunta tarkoittavat mielestäsi samaa kuin Jeesuksen johtama hallitus, niin sallinet että käytän jakeissa sanoja Jeesuksen johtama hallitus, niin voimme pohtia tulkintaanne paremmin?

      Katsotaan muutamia raamatunkohtia.

      1) Onko Jeesuksen johtamassa hallituksessa publikaaneja ja porttoja? (Matt. 21:28-31)

      2) Oliko Jeesuksen johtama hallitus ollut joskus ylipappien ja kansan vanhinten hallussa? Milloin ja miksi? (Matt. 21:33-43)

      3) Miten tulkitsette raamatunkohdan jossa joku on tehnyt itsensä avioon kelpaamattomaksi (eunukiksi UM) Jeesuksen johtaman hallituksen vuoksi? (Matt. 19:12)

      4) Miksi Abraham, Iisak, Jaakob ja kaikki profeetat ovat aterioimassa Jeesuksen johtamassa hallituksessa? (Luuk. 13:28-29)

      * * * * *

      Miksi Jeesus rinnastaa opetuksessaan Jumalan valtakuntaan pääsemisen ja pelastumisen, jos valtakunta tarkoittaa vain harvoille tarjottua hallituspaikkaa? Luepa ajatuksella kyseiset jakeet.

      Rikas mies ei mielestäni kysynyt hallituspaikkaa, hän oli huolissaan siitä mitä hänelle tapahtuisi kuolemansa jälkeen. Myös opetuslapset puhuvat kaiketikin yleisesti pelastumisesta, eivät mistään hallituspaikasta. Vai?

      Mark. 10:17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?”
      18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
      19. Käskyt sinä tiedät: ’Älä tapa’, ’Älä tee huorin’, ’Älä varasta’, ’Älä sano väärää todistusta’, ’Älä toiselta anasta’, ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’.”
      20. Mutta hän sanoi hänelle: ”Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti”.
      21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: ”Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua”.
      22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. 23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: ”Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan!”
      24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: ”Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan valtakuntaan!
      25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.”
      26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: ”Kuka sitten voi pelastua?”
      27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”.

      Vaihdetaan nyt sanoja ja korvataan Jumalan valtakunta Jeesuksen johtamalla hallituksella ja voit sitten selittää minulle, mitä kyseinen keskustelu oikein tarkoittaa, jos tulkintanne on oikea.

      Mark. 10:17. Ja hänen sieltä tielle mennessään juoksi muuan hänen luoksensa, polvistui hänen eteensä ja kysyi häneltä: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?”
      18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: ”Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.
      19. Käskyt sinä tiedät: ’Älä tapa’, ’Älä tee huorin’, ’Älä varasta’, ’Älä sano väärää todistusta’, ’Älä toiselta anasta’, ’Kunnioita isääsi ja äitiäsi’.”
      20. Mutta hän sanoi hänelle: ”Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti”.
      21. Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: ”Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua”.
      22. Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. 23. Silloin Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa: ”Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä minun johtamaani hallitukseen!”
      24. Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan. Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi heille: ”Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden, jotka luottavat tavaraansa, päästä hallitsemaan minun hallitukseeni!
      25. Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä hallitsemaan minun hallitukseeni.”
      26. Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: ”Kuka sitten voi pelastua?”
      27. Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”.

      Missä on tarinan logiikka, selitätkö minulle?

      * * * * *

      Otan vielä yhden raamatunkohdan.
      Matt. 25: 31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
      32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
      33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
      34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

      a) Kenen valtakunnan nämä Jeesuksen oikealla puolella olevat Isän siunatut saavat omistaa?

  8. Aila. Asemoit tuolla aiemmin paratiisin kolmanteen taivaaseen ja viittasit epäilemättä Paavalin (kenties omiin) kokemuksiin, joista hän kertoo Korinttilaisille kirjoittamassaan 2. kirjeessä. Näin Raamattu paratiisin ja ”kolmannen taivaan” kytköksestä:

    ”Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.”(2.Ko12:1-3)

    Huomasitko, ettei Paavali itse missään käynyt? Kenties oli ihan omassa vuoteessaan. Mutta hän sai ilmestyksen, jossa hänelle näytettiin jotakin ”paratiisia kolmannessa taivaassa”.

    Nyt se taivas, josta Raamattu puhuu Jehovan ikiaikaisena kotina ja ”pyhien” ja Kristuksen hallituspaikkana ei ole mikään visio ”kolmannesta taivaasta”. Kirjaimellisesti sinne ei ihmistä tsellaisenaan tempaista, kuten Raamattu opettaa. Paavalinkaan ei ollut aika vielä tuolloin Jeesuksen luo hallitsemaan mennä. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen, hän kirjoittaa meille opetukseksi.

    Oletko Aila tietoinen sanan paratiisi etymologiasta? Kyllä se aika paljon tänne maan päälle taitaa viitata, taivaan koordinaatit ovat sitten asia erikseen. Ei niitä kannata yhden Raamatun vaikeaselkoisen ilmestyksen perusteella mennä keskenään sotkemaan.

    • Kirjoitit näin: ”Huomasitko, ettei Paavali itse missään käynyt? Kenties oli ihan omassa vuoteessaan. Mutta hän sai ilmestyksen, jossa hänelle näytettiin jotakin “paratiisia kolmannessa taivaassa”. ”

      Rauli, luitko tarpeeksi tarkkaan mitä Paavali kirjoitti, ihan ajatuksella?

      Paavali kertoo miehestä (todennäköisesti itsestään), joka temmattiin kolmanteen taivaaseen. Paavali ei kuitenkaan tiedä, oliko kyseinen mies tuolloin ruumiissaan vaiko ei ja toteaa, että sen tiesi vain Jumala.

      En todellakaan huomannut, ettei Paavali käynyt itse missään. Hän kun ei sitä tekstiä kirjoittaessaan tiennyt itsekään ja jumala en todellakaan ole.

      Sinä kuitenkin näytät tietävän asian paremmin kuin Paavali, joka sentään (oletettavasti) koki itse kyseisen tapahtuman.
      Totesit tuolla aiemmin, että jotkut järjestösi opetukset ovat olleet kovasti kaukana siitä mitä Raamattu opettaa. Voisiko tämä opetus olla teillä väärin ymmärretty?

      Kyseisessä kohdassa ei ole minulle mitään vaikeaselkoista. Luen ja ymmärrän sen juuri niin kuin se on kirjoitettu. Ymmärrän myös, että todistajien opissa tapahtumalle on luotava omanlaisensa selitys, sillä jo yksin tässä jakeessa on monta kohtaa, jotka ovat hyvin vaikeasti selitettäviä Vt-seuralle ilman että lähdetään muodostamaan omaa logiikkaa.

      Lisäät: ”Kirjaimellisesti sinne [taivaaseen] ei ihmistä sellaisenaan tempaista, kuten Raamattu opettaa.”

      Eikö todellakaan? En usko, että seuraava kohta on sinulle vieras.

      2.Kun. 2:1 Sinä päivänä, jona Herra oli nostava Elian tuulenpyörteessä taivaaseen, Elia ja Elisa olivat lähdössä Gilgalista.

      Kyseinen tapaus löytyy vanhan testamentin puolelta, mutta selitätte sen tyhjäksi, koska pidätte tapausta mahdottomana.
      Samoin vesitätte Jeesuksen keskustelun Mooseksen ja Elian kanssa kirkastusvuorella. Kaikki nämä raamatunkohdat ovat hyvin loogisia ja sanasta sanaan ymmärrettäviä, kun katsoo niitä ilman silmälaseja, jotka vääristävät kokonaisuuden.

    • Käsittelen myöhemmin noita näkyjä, jotka eivät ole todellakaan henkilökohtaista liikkumista johonkin. Vai olisiko Johannes mielestäsi matkannut metriäkään Patmos-saarelta joutuessaan vaikka minkälaisten petojen joukkoon?

      Tuo Elian taivaaseen meno on hyvin yksinkertainen nollata. Johanneksen 3: 13 kun sanoo, että ”Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika.” Ei edes profeetta Elia, vaikka hätiköidyt havainnot voivat sellaisen ajatuksen mieleen väläyttää.

    • Niin, itsestään Paavali todennäköisesti kirjoittaa, siltä se näyttää. Ja hän kertoo johdantonsa huomion ottaen, että hän näki näyn, jossa hänet temmattiin ”paratiisiin” ja ”kolmanteen taivaaseen”. Otetaan pari vastaavaa esimerkkiä Raamatusta.

      Hesekiel kirjoitti esimerkiksi 37. luvun alussa näyssä tapahtuneista siirtymisistä: ”Herran käsi tarttui minuun, ja Herran henki vei minut kauas pois ja laski minut keskelle laaksoa, joka oli täynnä kuolleitten luita.” Uskotko, että tuollainen laakso todella oli olemassa?

      Onneksi jakeessa 11 selitetään: ”Herra sanoi minulle: ”Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa.” Ja sitten Hesekielille kerrottiin, miksi näky esitti hänelle henkiin herätettäviä luita. Uskotko, että ihan oikeasti luita heräsi tuolloin eloon?

      Ja sittten toinen esimerkki siitä, kuinka liukkaasti Raamatun näkyjen mukana liikutaan, otettu Hesekielin 8. luvusta.

      ”Oli kuudes vuosi, kuudennen kuun viides päivä. Minä istuin sisällä asunnossani, ja luonani olivat Juudan vanhimmat. Siellä minuun tarttui Herran Jumalan käsi….henki nosti minut maan ja taivaan välille ja vei minut Jerusalemiin näyssä, jonka Jumala antoi.”

      Lienemme samaa mieltä siitä, että näyssä Hesekielille esiteltiin sitä, kuinka syvälle omaisuuskansa oli mennyt. Koko ajan Hesekiel oli fyysisesti ollut Babylonian valtakunna alueella ”sisällä asunnossaan” Juudan vanhimpien kanssa.

      Uskotko, että Hesekiel teki kaikki näkyinä esitetyt reissut ihan oikeasti? Miksi silloin edes puhua näystä, jos oikeasti matkustelee? ”Minut siirrettiin etelän hiekkarannalle virtuaalitodellisuudessa” on ihan eri asia kuin käydä siellä ihan itse. Jos tällainen nykyaikaistus sallitaan.

      Kirkastusvuoren tapahtumia edeltää myös johdanto. Jeesus nimittäin lupasi Matteuksen 16. luvun lopussa: ”Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.” Oletko Aila sitä mieltä, että noin siinä kävi Jeesuksen päivinä? Vai oliko Jeesuksen lupaus vain opetuslapsille suunnattu hyperbola?

      Raamattu onneksemme jatkaa ja kertoo, mitä Jumalan valtakunnan kuningas lupauksellaan tarkoitti:: ”Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.”(Mat17:1-)

      Jeesus todella vastasi sanoistaan tuossa näyssä. Se oli todellakin kohdistettu ”joukossa oleville muutamille”, jopa niin räätälöitynä, että kun he laskeutuivat vuorenrinnettä, Jeesus sanoi heille: ”Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään ennen kuin Ihmisen Poika on herätetty kuolleista.”Mat17:9)

      Pietari kirjoittikin Jeesuksen kuoleman jälkeen jopa Raamatun lehdille: ”Olimme omin silmin saaneet nähdä hänen jumalallisen suuruutensa.Hän sai Jumalalta, Isältä, kunnian ja kirkkauden, kun hänelle kantautui Ylhäisimmän Kirkkauden ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.”Tämän äänen me itse kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.”(2.Piet1:16-18)

      Luulisin, että oivallat seuraavan tosiasian: Jos Jeesuksen ”tulo kuninkaana” oli näky, ihan samasta puusta oli veistetty myös Jehovan uskollisten, Elian ja Mooseksen ylösnousemus. Eiköhän heidänkin ole määrä Danielin tavoin ”nousta saamaan osasi aikojen lopussa”.(Dan12:13) Se päivä ei vielä ole tullut, vaikka lähellä voi ollakin.

    • Tuntuu siltä että taidamme tässä näkyasiassa puhua vähän eri asioista. Ensinnäkin esitin ihan yksinkertaisen kysymyksen, johon on varmasti helppo vastata. Eli …

      a) Uskoiko Paavali sinun mielestäsi, että ihminen voi olla irti ruumiistaan? Kyllä vai ei?

      Jakeiden mukaan paratiisi oli ainakin tuossa hetkessä esitetty olevaksi kolmannessa taivaassa, eikö totta?

      * * * * *

      Sitten palaan tuohon kirkastusvuoritapahtumaan. Minä käsitän asian niin, että on näkyjä ja on näkyjä. On sellaisia näkyjä, joissa tapahtumat ovat vertauskuvallisia ja on sellaisia näkyjä, joissa nähdään todellisia asioita tai persoonia.

      Uskon, että kirkastusvuoritapahtumassa Jeesus keskusteli aivan oikeasti Mooseksen ja Elian kanssa. Miksi uskon näin? Katsotaanpa kohtaa hieman tarkemmin ja sinä voit sitten kertoa sen jälkeen, miksi itse uskot niin kuin uskot. Sopiiko tämä?

      Luuk. 9:28. Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.
      29. Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa näkö muuttui, ja hänen vaatteensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
      30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.
      31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.
      32. Mutta Pietari ja ne, jotka olivat hänen kanssansa, olivat unen raskauttamia; mutta kun he siitä heräsivät, näkivät he hänen kirkkautensa ja ne kaksi miestä, jotka seisoivat hänen luonansa.
      33. Ja kun nämä olivat eroamassa hänestä, sanoi Pietari Jeesukselle: ”Mestari, meidän on tässä hyvä olla; tehkäämme kolme majaa, sinulle yksi ja Moosekselle yksi ja Elialle yksi”. Mutta hän ei tiennyt, mitä sanoi.

      Kyseinen kohta kertoo, että Mooses ja Elia puhuivat Jeesuksen kanssa tämän tulevasta kuolemasta (poismenosta) Jerusalemissa, eikö totta? Olemmeko tästä samaa mieltä?

      Itse ajattelen, että tapahtuma oli tarkoitettu Jeesukselle rohkaisuksi, kun hän sai jakaa ajatuksiaan ja tunteitaan noiden hengellisesti vahvojen henkilöiden kanssa.

      Mietipä, että jos sinä tietäisit joutuvasi teloitetuksi hyvin lyhyen ajan kuluttua ja sinulla olisi mahdollisuus puhua tulevasta kokemuksesta jonkun kanssa, niin valitsisitko sinä keskustelukumppaniksi virtuaalihahmon? Vaikka sinulla olisi mahdollisuus ja taivaasta annettu valta valita aivan kenet haluat, niin valitsisit virtuaalihahmon tai keinotekoisen robotin?

      Mitä hyötyä, rohkaisua tai lohtua Jeesus olisi saanut puhumalla ”virtuaaliolentojen” Elian ja Mooseksen ”kuvajaisten” kanssa?

      Kerro minulle joku looginen selitys oppinne tueksi.

      * * * *

      Apt. 10: 1. Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
      2. Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.
      3. Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: ”Kornelius!” – – ”

      a) Oliko enkeli aito enkeli vai jotain muuta?

      Luuk. 1:11. Silloin ilmestyi hänelle Herran enkeli seisoen suitsutusalttarin oikealla puolella.
      12. Ja hänet nähdessään Sakarias hämmästyi, ja hänet valtasi pelko.
      13. Mutta enkeli sanoi hänelle: ”Älä pelkää, Sakarias; sillä sinun rukouksesi on kuultu, ja vaimosi Elisabet on synnyttävä sinulle pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Johannes.
      14. Ja hän on oleva sinulle iloksi ja riemuksi, ja monet iloitsevat hänen syntymisestään.
      15. Sillä hän on oleva suuri Herran edessä; viiniä ja väkijuomaa hän ei juo, ja hän on oleva täytetty Pyhällä Hengellä hamasta äitinsä kohdusta.
      16. Ja hän kääntää monta Israelin lapsista Herran, heidän Jumalansa, tykö.
      17. Ja hän käy hänen edellään Eliaan hengessä ja voimassa, kääntääksensä isien sydämet lasten puoleen ja tottelemattomat vanhurskasten mielenlaatuun, näin Herralle toimittaaksensa valmistetun kansan.”
      18. Niin Sakarias sanoi enkelille: ”Kuinka minä tämän käsittäisin? Sillä minä olen vanha, ja minun vaimoni on iälliseksi tullut.”
      19. Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: ”Minä olen Gabriel, joka seison Jumalan edessä, ja minä olen lähetetty puhumaan sinulle ja julistamaan sinulle tämän ilosanoman.
      20. Ja katso, sinä tulet mykäksi etkä kykene mitään puhumaan siihen päivään saakka, jona tämä tapahtuu, sentähden ettet uskonut minun sanojani, jotka käyvät aikanansa toteen.”
      21. Ja kansa oli odottamassa Sakariasta, ja he ihmettelivät, että hän niin kauan viipyi temppelissä.
      22. Mutta ulos tullessaan hän ei kyennyt puhumaan heille; silloin he ymmärsivät, että hän oli nähnyt näyn temppelissä. Ja hän viittoi heille ja jäi mykäksi.

      b) Oliko Sakariaan tapaama enkeli aito enkeli vaiko jotain muuta? Jos muuta niin mitä? Virtuaalienkeli?

      Vielä Luuk. 24:22. Ovatpa vielä muutamat naiset joukostamme saattaneet meidät hämmästyksiin. He kävivät aamulla varhain haudalla
      23. eivätkä löytäneet hänen ruumistaan, ja tulivat ja sanoivat myös nähneensä enkelinäyn, ja enkelit olivat sanoneet hänen elävän.

      c) Jeesuksen haudalla käyneet naiset olivat tavanneet enkeleitä. Olivatko he tavanneet oikeita enkeleitä vaiko jotain muuta? Jos oli muuta niin mitä?

  9. PARATIISI:

    Edenin Gan-puutarhan kirjaimien G ja N nimet ovat ’kala’ ja ’kameli’ ja muut merkitykset ovat mm. aidattu puutarha sanajuuresta, joka merkitsee yrttitarha, myös suljettu puutarha; viimeksi mainittu viittaa nuoreen siveään neitoon, jonka ’tarha’ on vielä suljettu, so. että neito on neitsyt. Tässä mielessä onkin mielenkiintoista, että sana geeni nykyhepreassa on myös gan ja että sukupuolta tarkoittava moderni latinan sana genus on selvästi samaa juurta. Genitalis oli roomalainen synnytyksen jumalatar. Suljetusta puutarhasta kerrotaan Laulujen laulun luvussa 4 jakeessa 12-14:

    12. Mies: Rakkaani, valittuni! Sinä olet suljettu puutarha, lukittu tarha, sinetöity lähde,
    13. paratiisi, jonka purojen äärellä kasvaa granaattiomenoita, monia maukkaita hedelmiä, hennaa ja nardusta,
    14. nardusta ja sahramia, kanelia ja mausteruokoa ja suitsukepuita, mirhaa ja aloeta, kaikkein parasta balsamia.
    15. Sinä olet puutarhan lähde, elävän veden kaivo, johon virtaavat Libanonin vuorten vedet!

    Merkittävää on, että paratiisi sanaa gan käytetään myös koko ihmisestä (sinä olet) ja tässä lienee yksi avain myös paratiisikertomuksen avaamiseksi.

    Sillä sanamukaisesti kääntämättä jätetty paratiisin puutarhan nimi Eden merkitsee intohimoa, nautintoa. Sanajuurena on kiehumiseen viittaava ad josta johdetaan myös taipuisuutta ja pehmeyttä tarkoittavat adjektiivit.

    Tässä mielessä kirjainsymbolit ovat kuvaavia: A:sta Ajin eli ’lähde, D:stä dalet eli kolmio, kieli ja N:stä nun eli kala. Piirroksina voisimme siis kuvata intohimoa soikiolla, joka vastaa sekä lähdettä, silmää että kalaa ja soikion yläosaan voimme piirtää pienen kolmion ja hieroglyfi kuvaamassa intohimon lähdettä on valmis.

    Huomattavaa on myös, että Vanhan testamentin Laulujen laulussa esiintyy myös varsinainen sana Paratiisi, Pardes,’, jonka juuri ei ole kuten luulisi kreikan paradeioksessa eikä hepreassa vaan sanskritin sanassa paradeca, joka merkitsee talon lähellä olevaa puutarhaa.
    Heprean pardes-puutarhassa kasvaa granaattiomenoita ja onkin luultavaa että ns. ’paratiisihedelmä’ on kirjaimellisessa mielessä ollut granaattiomena, mutta ajatellen Intiaan palautuvaa pardes-juurta ja ’kielletyn hedelmän’ symboliikkaa on mahdollista, että ’omena’ onkin ollut pomelo-hedelmä, nykyisen greipin esi-isä, koska pomelo muistuttaa päärynää ja kasvaa Induslaaksossa.

    Paratiisi-kertomuksessa ’elämän puu’ kääntyy myös ’elämän sauva’ ja kun se seisoi ’keskellä paratiisia’ eli ’intohimon kaivoa’, lähdettä tai puutarhaa ja kasvoi rypäleen muodossa ’hedelmiä’ joita vastaavat sanat viittaavat myös heprean sanaan ashka (kives) ei ole vaikea ajatella, mitä vertauskuvastolla on tarkoitettu.

  10. “Siirryn nyt näkyihin ja Herran ilmestyksiin. Tunnen erään Kristuksen oman, joka neljätoista vuotta sitten temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oliko hän silloin ruumiissaan vai poissa siitä, en tiedä, sen tietää Jumala. Ja tästä miehestä tiedän, että hänet temmattiin paratiisiin ja hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua.”(2.Ko12:1-3)

    Muutama ajatus noista Paavalin näyistä ja ilmestyksistä.

    Tunnen erään Kristuksen oman kr. oida anthropon en Khristoi ”tiedän Kristuksessa (olevan) ihmisen”. Kertomus sen miehen kokemuksesta on kerskumista, sillä mies on apostoli itse. Hän laimentaa kerskumisen loukkaavuutta kertomalla tapahtumasta ikään kuin olisi kuullut siitä kerrottavan.

    Arameassa voidaan ”minän” asemesta käyttää sanoja ”eräs/tämä mies” tai ”ihmisen poika/ihminen”. Jeesus oli sanonut itseään ”ihmisen pojaksi” puhuessaan (a) nykyisestä vallastaan, (b) tulevasta kirkkaudestaan tai (c) kärsimyksestään ja kuolemastaan. Nimittämällä itseään ”erääksi ihmiseksi”, Paavali tekee tavallaan eron kahden minän välillä. Taannoin tasavallan presidentti puolusti pontevasti ”presidentin valtaoikeuksia”, eikä se kuulostanut ollenkaan niin pahalta, kuin jos hän olisi puhunut ”minun vallastani”. Sitä paitsi: Paavalille ruumis on ”minän” oleellinen osa. Jos hän ei tiedä, oliko hän sillä matkalla ruumiissaan vai ei (ek-stasis merkitsee ’ulkona oleminen’), hän ei oikein voisikaan sanoa: ”Minä pistäydyin paratiisissa.”

    joka… temmattiin kolmanteen taivaaseen Herran omien lopullinen ylöstempaaminen tapahtuu Kristuksen päivänä, 1. Tess. 4:17. Mutta Paavali on kerran kokenut siirtyvänsä kuin sfääristä toiseen. ”Kolmannella taivaalla” on kirjallisia esikuvia. Henok, seitsemäs Aadamista, on VT:n mukaan temmattu taivaaseen, ja juutalainen Henok-kirjallisuus kuvailee seikkaperäisesti hänen matkojaan ja kokemuksiaan siellä (I-III Hen). 2. Hen. 8:8-9:1 tietää, että kolmannessa taivaassa on paratiisi. Jo fariseuksena Saul on voinut pohtia taivasmatkan mahdollisuutta, mutta vasta apostolina hän on matkan tehnyt.
    R. Aqiba kumppaneineen uskoi myöhemmin tehneensä sen.

    Taivaiden ajateltiin koostuvan kolmesta tai useammasta puolipallosta; myöhemmin kuviteltiin seitsemän, kahdeksan tai useamman taivaan systeemejä. Jumalan puisto, Edenin paratiisin alkukuva, on tavallisesti ylin taivas tai senkin yläpuolella. – Paratiisiin Jeesus lupasi ottaa ristiinnaulitun ryövärin heti kuoleman jälkeen.

    Hillelin-Gamalielin koulukunnan traditio tietää rabbi Aqiban ja parin muun päässeen käymään taivaassa. Toisille se koitui turmioksi (kuolemaksi, hulluudeksi tai kerettiläisyydeksi), vain Aqiba säilyi elossa, oikeaoppisena ja järjissään. Diteistiseen harhaan sortuneelle Elisa b. Abujalle annettiin pilkkanimeksi acher ’toinen’, mikä on konsonanttitekstissä hyvin samannäköinen kuin ächad ’yksi’. Jotkut arvelevat hänen kääntyneen kristityksi, toiset gnostikoksi. Myös Saulin kollegat saattoivat päätellä, että taivasmatka oli sekoittanut miehen pään, Ap. t. 23:9.

    neljätoista vuotta sitten Matka on tehty vuoden 40 paikkeilla, monta vuotta Damaskoksen tien ilmestyksen jälkeen. Siitä Paavalin elämänvaiheesta emme muuta tiedäkään. Matka paratiisiin oli ainutkertainen elämys, mutta ”tavallisia” näkyjä Paavali sai usein, esim. Ap. t. 16:9; Ap. t. 22:17. Kutsumusilmestyksestä hän on kertonut korinttilaisille riittävästi, sitä hän ei nyt muistele erikseen. Muut ilmestykset ja näyt oli tarkoitettu hänen itsensä ja työtoverien rohkaisemiseksi ja ohjaamiseksi; hyvin vastahakoisesti ja ylimalkaisesti hän kertoo niistä nyt seurakunnalle.

    Oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiistaan, en tiedä – enkä välitäkään tietää! Shamaanit hallitsevat tekniikan, jolla pääsee ”pois ruumiista” tekemään pitkiä matkoja ja löytää lopulta takaisin. Gamalielin koulukunta kehitteli ns. theurgista tekniikkaa, mihin kuului mm. Hes. 1:n mietiskely (hekalot-kirjallisuus, III Hen). Paavali ei tekniikkaa tarvinnut, vaan matka oli hänelle armolahja. Häntä ei suuremmin kiinnosta kysymys, onko sielun tilapäinen poistuminen ruumiista mahdollinen. Tärkeää on koko ihmisen jatkuva yhteys Herraan.

    2. Kor. 12:3-5 hän kuuli sanoja, joita ihminen ei voi eikä saa lausua Tämä kokemus oli erilainen kuin kutsumus, josta apostoli tekee auliisti selkoa kerran toisensa jälkeen. Oxymoron arreta remata ”sanomattomia sanoja” saa selittävän lisäyksen, joko: ”joita ihmisen ei ole luvallista lausua” tai: ”joita ei ole lupa puhua ihmiselle” vaan ainoastaan taivaallisille olennoille (jollaiseksi Saulkin siksi hetkeksi ylennettiin). Korinttilaiset ovat yhä ”ihmisiä” (1. Kor. 3:4), joille niitä asioita ei ole lupa paljastaa. Paavali tietää sittenkin yhtä ja toista, mistä hän ei saa puhua avoimesti eikä kaikille ollenkaan. Joskus hän kumminkin saa luvan paljastaa osan salattua pelastussuunnitelmaa, Room. 11:25ss.

    Apokalyptiikan ja mysteeriuskontojen kielellä Paavali ilmoittaa, että hänkin on kuullut asioita, joita ei sovi opettaa kenelle tahansa. Vrt. Dan 12:4 ja erit. Ilm. 14:3: Johannes kuuli ukkosenjyrinän (Jumalan äänen) puhuvan salaisuuksia, joita ei ole lupa kirjoittaa muistiin. Paavali luo lauseita, joilla hän ottaa etäisyyttä näkijä minäänsä. ”Eräs/ tämä mies” tarkoittaa häntä itseään, mutta tilanteissa, joita kukaan ei voi kontrolloida. Jumala antaa näyn ja ilmestyksen kenelle ja milloin tahtoo, usein tehtyään ensin ihmislapsen heikkouden mahdollisimman ilmeiseksi. Ap. t. 16:6-10 on hyvä esimerkki: Henki on pitkään estänyt Paavalia toteuttamasta järkevältä tuntuvia mutta omatekoisia toimintasuunnitelmiaan. Lopulta Henki antaa näyssä kutsun työhön, jota yksikään matkamiehistä ei ollut suunnitellut.

    Kaikkien kristillisten kirkkojen kilvoitusperinteessä tunnetaan ruumistairtautumiskokemuksia, jolloin ihminen on siirtynyt toisenlaiseen maailmaan. Paavali tuskin oli tästä poikkeus.

    • ”Henok, seitsemäs Aadamista, on VT:n mukaan temmattu taivaaseen.” Missäs Raamattu niin sanoo?

      ”Juutalainen Henok-kirjallisuus kuvailee seikkaperäisesti hänen matkojaan ja kokemuksiaan siellä.”

      ”Hillelin-Gamalielin koulukunnan traditio tietää rabbi Aqiban ja parin muun päässeen käymään taivaassa.”

      ”Shamaanit hallitsevat tekniikan, jolla pääsee “pois ruumiista” tekemään pitkiä matkoja ja löytää lopulta takaisin. ”

      ”Kaikkien kristillisten kirkkojen kilvoitusperinteessä tunnetaan ruumistairtautumiskokemuksia, jolloin ihminen on siirtynyt toisenlaiseen maailmaan.”

      Olet Sami varmasti oikeassa siinä, että em auktoriteetit noin opettavat. Nyt vain on niin, että minua vakuuttaa vain se, mitä Raamatussa seisoo.

Rauli Toivonen
Rauli Toivonen
Olen Jehovan todistaja Pyhäjärveltä. Leipäni olen ansainnut perheelleni viimeiset 35 vuotta opettamalla kemiaa ja matematiikkaa paikallisessa lukiossa. Lokakuun alusta 2017 siirryin eläkkeelle ja opetan nyt kanssaihmisilleni vain Raamattua. Harrastan liikuntaa varsin tarmokkaasti: pallopelejä, kuntosalia ja lenkkejä kuuluu viikottaiseen ohjelmaani. Olen kolmen lapsen isä ja myös kolmen lapsen isoisä. Vaimon kanssa yhteistä taivalta on tänä vuonna 42 vuotta. Voit kirjoitella minulle myös meiliä osoitteseen raulitoivonen1@gmail.com