Koronadenialismi ja uskonnollisuus

Koska ihminen on taipuvainen näkemään mitä haluaa, ilmiö on ylettynyt luonnollisesti myös vallitsevaan koronakeskusteluun. Vaikka valtaosa ihmisistä luottaa tieteeseen ja lääketieteeseen, aina löytyy niitä, jotka ajattelevat tietävänsä asiantuntijoita paremmin. Ovathan he lukeneet vaihtoehtomediaa ja katsoneet youtube-videoita, joten hehän ovat asiantuntijoita itsekin.

Salaliittoihin mieltyneet yksilöt ovat esitelleet koronan alusta asti villejä teorioitaan faktoina. Kun rokotteet astuivat näyttämölle, teoriat sen kuin villiintyivät. Koronarokotevastaiset valistivat meitä muita siitä, että koronarokotteet tuhoavat ihmisen immuunijärjestelmän ja viimeistään puolen vuoden kuluttua rokotteen ottamisesta immuunijärjestelmä romahtaa. Tämän taas piti johtaa massiivisiin kuolonuhreihin ympäri maapallon. Tällä hetkellä menossa on kolmas rokotuskierros, eikä tällaisesta ole mitään viitteitä. ”Asiantuntijat” jäivät odottelemaan ennusteensa toteutumista.

Rokotteen teho on niin ikään puhuttanut. Koronarokotevastaiset ovat esittäneet, ettei rokotteista ole mitään (tai juurikaan) hyötyä. Tämän hetken kuuminta hottia on esitellä tilastoja, joissa rokotetut sairastuvat ja levittävät virusta siinä missä rokotetutkin. Tämä ei ole mikään yllätys, sillä toisen rokotteen tehoajaksi on arvioitu noin kuusi kuukautta. Valtaosalla toisen rokotteen ottaneista aikaa on jo kulunut sen kuusi kuukautta, joten paras tehoaika on jo ohitettu.

Perusteltua kritiikkiä voisi antaa siitä, miksi kolmatta kierrosta ei ole aloitettu jo aikaisemmin. Kolmannen rokotteen tehoaikakin on huomattavasti aikaisempia pidempi, sen on arvioitu kestävän ainakin vuoden.

Israelissa kolmas kierros on saatu kutakuinkin maaliin ja tulokset ovat yhtä hienoja kuin toisen rokotteen jälkeen – tartunnat laskivat dramaattisesti.

 

 

Rokotteiden olennainen teho lasketaan kuitenkin siitä, mikä niiden vaikutus on sairaalatapausten eli vaikeiden tautitapausten ilmaantumiseen. Siihen rokotteet antavat erinomaisen suojan. Kahteen kertaan rokotettuja on Suomessa 73 % väestöstä ja heidän osuus sairaalahoitoa vaativista tapauksista on hyvin pieni. Rokottamattomat ovat merkittävässä vähemmistössä mutta vastaavat huomattavan suuresta osasta sairaalahoitoa vaativista tapauksista.

 

 

Koronarokotevastaisia on onneksi vähän, mutta rokottamattomat joka tapauksessa kuormittavat sairaalakapasiteettiamme liikaa. Muita hoitoja joudutaan kapasiteettipulan johdosta siirtämään eikä sekään ole aivan riskitöntä.

Uskovia koronarokotevastaisia näyttäisi oman arvioni mukaan olevan suunnilleen saman verran kuin väestössä keskimäärin muutenkin. Uskovissa koronarokotevastaisissa korostuu taipumus konservatiiviseen ja fundamentalistiseen raamatuntulkintaan. Uskova koronarokotevastainen on omien havaintojeni mukaan useammin kreationisti kuin maltillisemmin Raamattua tulkitseva. Tämä ei olisi yllätys, sillä myös kreationismiin vaaditaan faktojen ja tieteen kieltämistä.

Korona on onneksemme tauti, joka pyyhkii useimpien yli ilman erityisen vaikeita oireita. Tartuntoja on WHO:n aikaisemman arvion mukaan ehkä jopa 20 kertaa enemmän kuin mitä niitä on todettu. Niin monet sairastavat koronan lievänä tai ilman oireita. Samalla on kuitenkin selvää, että se millaisen koronan sattuu sairastamaan riippuu täysin geneettisestä lottoarvonnasta saaduista ominaisuuksista. Se osa ihmisistä, joka kokee taudin vaikeimman kautta, on aidosti vaarassa ja etenkin ilman rokotetta. Omassakin työyhteisössä on haudattu alle nelikymppinen työkaveri. Rokottamaton.

Voikaa hyvin – näkemyksistänne riippumatta.

  1. Heinilä, rokottamattomat levittävät tautia vaarallisemmassa muodossa ja enemmän kuin rokotetut ,joiden sairastuminen on harvinaista, ja eivät rokottamattomat sairastuneen suinkaan heti vuoteeseen mene. Heissäkin on myös lievästi sairastuneita, jolloin eitä mene välttämättä edes testeihin.

    • Seppo, saan kohta kolmannen koronarokotteen. Siitä huolimatta voin saada koronan ja sitä levittää, vaikka olisin kuinka varovainen. Omalla toiminnalla me voimme pienentää riskiä saada koronan tai sen saatuamme voisimme olla levittämättä sitä. Koronavirus voi levitä vielä useita vuosia tai jopa vuosikymmeniä. On hyvä oppia elämään vastuullisesti. Mahdollisesti moni meistä saa koronan jossain vaiheessa, joten ylimielisyys on tyhmää.

    • En saa kiinni, mihin kommenttiin Heinilä vastasi? Sain 3. rokotteen 5.10.2021. otan 4. jos sitä tarjotaan. Rokottamattomat tarvitsevat useammin sairaalahoitoa kuin rokottamattomat.

      Toimin sairaanhoitajana kolmivuorotyössä sairaalan osastolla. Rokotusten ottaminen minulle oli selvää ”pässin lihaa”

    • Kävin tänään rouvan kanssa Finnkinossa katsomassa elokuvan: Tunturin tarina. Elämäni ensimmäisen kerran näytin koronapassin valokuvan älypuhelimesta. Homma toimi hienosti. Mikä tässä on vaikeaa?

    • Unohdin mainita, vaimoni ja minun lisäkseni elokuvateatterissa oli Nooan arkin verran ihmisiä, kahdeksan.

    • Korjaan edellistä. Meitä oli teatterissa yhteensä kahdeksan. Numerolla kahdeksan on paljon syvällisempi merkitys kuin porukalla tänään klo 1715-1845.

    • ”Omalla toiminnalla me voimme pienentää riskiä saada koronan tai sen saatuamme voisimme olla levittämättä sitä. ”

      Aivan ja mm. kronapassin hankkiminen ja käyttäminen on sitä hyvää omaa toimintaa.

    • Kari, teet arvokasta työtä, jossa joutuu huomioimaan muita. Hienoa kun otat huomioon koronan omassa toiminnassa. Sairaanhoitajat, lääkärit ja monet muut menevät koronatestiin riippumatta rokotteiden määrästä, jos saavat koronaoireita. Huolehtikaamme itsestämme ja lähimmäisitämme. Nyt ei ole aika toimia vastuuttomasti.

  2. Kari Paukkunen kirjoitti: Kävin tänään rouvan kanssa Finnkinossa katsomassa elokuvan: Tunturin tarina. Elämäni ensimmäisen kerran näytin koronapassin valokuvan älypuhelimesta. Homma toimi hienosti. Mikä tässä on vaikeaa?

    Ei minun mielestäni tuossa mitään vaikeata ole. Jos on puhelin kunnossa homma toimii. Koronapassilla pääse. Jos ei ole koronapassia ei pääse, sekin on helppoa.

    Mutta Kari, luuletko, että tämä kokonaisuus jää vain tähän? Koronapassi ei ole se juttu, vaan pakkorokotukset. Se on se pihvi. Ne jotka eivät ota rokotusta eristetään. Näin se homma menee.

    • Kari, luuletko, että tämä kokonaisuus jää vain tähän?

      Tilanne elää koko ajan kuten virus myös. Saa nähdä miten jatko avautuu?

    • Antterolla ajankohtaisia kirjoituksia, ja ne kiinnostavat ihmisiä ja siksi niitä luetaan ja kommentoidaan.

    • Mutta miksi eivät selvästi hyvät hengelliset kirjoitukset kiinnosta lainkaan samalla tavalla? Kertooko se myös siitä, että todellisia uskovaisia ja etsijöitäkin on tämän blogisivuston lukijoista selvä vähemmistö?

    • Anteron kirjoitukset kuuluvat elämään. Ei ole olemassa jotakin kategoriaa jotakin erityistä hengellistä, elämä ei ole lokeroissa elämistä. Koko elämä on hengellistä. Korona pahuuden manifestaatiota.

    • Kaikki elämään kuuluva ei ole hengellistä, vaan on myös maallista ja maallistunutta elämää ja tapaa elää.

    • Maallistuminen tai sekularisaatio on yhteiskunnan muuttumista siten, että uskonnolliset arvot ja instituutiot väistyvät ja ne korvautuvat ei-uskonnollisilla arvoilla ja maallisilla instituutioilla. Wikipedia

    • ”Kaikki elämään kuuluva ei ole hengellistä, vaan on myös maallista ja maallistunutta elämää ja tapaa elää.”

      Tämä on tällainen protestanttinen illuusio jolla ei ole todellisuuspohjaa.

    • Arvelisin että se mitkä blogit ovat luetuimpia, riippuu monesta asiasta. Ajankohtaisuus, otsikko, sisältö, tekstin raflaavuus, kontrasti sivuston yleisiin näkemyksiin ja blogitekstin herättämät mielipiteet lienevät määrittävässä asemassa blogin saamaan huomioon.

      Se, että uskonnottoman tekstit saavat lukijoita ja kommentteja uskonnollisella sivustolla liittynee yleensä juuri edellä mainittuun kontrastiin. Tämä taas ei ole riippuvainen sivuston aiheesta. Jos entisten Jehovan todistajien keskustelufoorumille kirjoittaa joku, joka uskoo todistajien järjestöön ja esittää näkemyksiä, jotka myötäilevät todistajien järjestön näkemyksiä, kontrasti luo luontaisesti kiinnostusta ja kommentteja. Vastakohdat ovat aina kiinnostaneet ihmisiä.

      On siis täysin yhdentekevää, minkä ilmiön äärellä tällaista todistetaan – ilmiö on universaali eikä riipu siitä, liittyykö sivuston aihe lähtökohtaisesti politiikkaan, uskontoon tai johonkin muuhun ideologiaan.

    • Sami, onko sinusta sitten esim. kaikkien ihmisten elämä aina Raamatun mukaista ja sopusoinnussa Raamatun sanoman kanssa?

    • Raamattu käyttää kyllä uskovista sanaa ”te, hengelliset”. Gal. 6:1. Samoin ”Hengen opettamilla sanoilla, selittäen hengelliset hengellisesti.” I. Kor. 2:13

    • Hyvin kirjoitettu mielenkiintoinen teksti yleisesti innostaa ihmisiä lukemaan sen riippumatta siitä kuka sen on kirjoittanut ja millainen tausta hänellä on. Täällä on suhteellisen vähän niin tunnettuja ja maineikkaita kirjoittajia, että ihmiset lukisivat tekstin sen vuoksi, että joku tietty ihminen on sen kirjoittanut.

      Blogi jossa käydään paljon keskustelua saa aikaan enemmän lukukertoja, koska kommentoijat palaavat blogin ääreen yhä uudestaan ja uudestaan. Eivät he sitä itse blogitekstiä montaa kertaa lue, mutta järjestelmä toki kirjaa heidän vierailunsa aina kun he tulevat lukemaan ja kirjoittamaan kommentteja blogin kommenttiosioon.

      On kaksi aihetta, jotka keräävät tyypillisesti paljon kommentteja, koska ne herättävät voimakkaampia mielipiteitä: toinen on koronarokotteet ja toinen on samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen.

      Blogin otsikko usein ratkaisee sen, avaako lukija blogin ja lähteekö sitä lukemaan. Muutaman blogistin tyyli kirjoittaa on sellainen, ettei blogissa ole koskaan mitään omaa sisältöä tai ajatusta. Lisäksi joillakin blogisteilla on aika heikko kielellinen ilmaisukyky ja taipumus kirjoittaa aiheista, jotka eivät herätä halua osallistua keskusteluun. Nämä kirjoitukset jätän aika kategorisesti lukematta.

Antero Syrjänen
Antero Syrjänen
Olen 70-luvun lopulla syntynyt nuori mies läntisestä Suomesta. Perheeseen kuuluu vaimo ja muutama pörröinen lemmikki. Synnyin Jehovan todistaja -sukuun ja -perheeseen. Blogeissani tulen käsittelemään, ainakin aluksi, elämää Jehovan todistajien maailmassa ja ympäristössä. Jos haluat kysyä todistajuudesta (tai ottaa muuten yhteyttä) yksityisemmin, sähköpostiosoite on: tantero.syrjanen@gmail.com