Kristillinen avioliitto – anteeksi antaminen

Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä. Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut. (Ef. 4:29-32)

Anteeksi antaminen

Miksi anteeksi antaminen aviopuolisolle on vaikeaa; montako kertaa pitää antaa anteeksi, jos aviopuolisomme (tai lähimmäisemme) kohtelee uudelleen kaltoin (vert. Matt. 18:21-22)?


Miksi on tärkeää haluta antaa anteeksi, vaikka loukkaus vielä tekisi kipeää; mikä avuksi?

 

Miksi aviopuolisolle on (tai ei ole) helpompi antaa anteeksi kuin muille lähimmäisille?

 

Miksi meidän pitää rakastaa myös vihollisiamme ja pyrkiä elämään rauhassa kaikkien kanssa?

 

Miksi ei saisi antaa auringon laskea, ennen kuin olemme sopineet riitamme (vert. Ef. 4:26-27)?

 

Mikä tekee kristillisestä avioliitosta onnellisen?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Luonnolliselle ihmiselle on mahdotonta rakastaa lähimmäisiä, sillä ihmisillä on syntymästään paatunut sydän, mutta kun ihminen kohtaa tämän mahdottomuutensa ja nöyrtyy Jumalan vetäessä ja tekee parannuksen niin Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja Jumala vuodattaa Pyhän Henkensä kautta Oman RAKKAUTENSA eli senjälkeen uudestisyntyneelle on mahdollista rakastaa lähimmäisiä sillä rakkaudella jonka Jumala antaa, AAAAAMEN.

    Jeesus Kristus on ainoa tie.

    • Ari, miten on avioliittosi ja perheesi? Osaatko rakastaa vaimoasi ja lapsiasi?

      Jumala antaa meille anteeksi, joten antakaamme mekin omille aviopuolisollemme ja lapsillemme. Samoin pyytäkäämme anteeksi aviopuolisoltamme ja lapsiltamme, jos ja kun olemme jotain väärin tehneet.

      Jeesus Kristus on Herra!

    • Seppo, Kristuksen opin vastaiset kommentit, joita olet kirjoitellut K24:ssä kertovat sen vallan mainiosti. Kabbalaa ja muita väännöksiä sinun on turha esittää blogillani, koska poistan ne joka tapauksessa.

      Minulle Jumalan sana on totuus, eikä siinä muuta tarvita.

  2. Se on siinä Heinilä ettei Sinulla ole edellytyksiä arvioida mitä kaikea Krituksen oppi on sisältänyt,sillä itse Raamatun mukan Jeesus teki paljon muutakin kuin mitä Raamattuun on painettu:

    ”Paljon muutakin Jeesus teki. Jos kaikki vietäisiin kohta kohdalta kirjaan, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.” (Joh 21:25).”

    • Pyhässä Raamatussa on kaikki ja ainoastaan siinä, jota meidän tarvitsee tietää Kristuksen opista. Emme saa siitä mitään ottaa pois, eikä meillä oikeutta lisätä siihen mitään. Jumalan sana on koko totuus!

  3. Siis tekikö Jeesus sen ’kaiken muun’ jota Raamattuun ei ole kirjoitettu turhaan?
    Todellisuudessa Heinilä Uuden testamentin kirkjoittajat eivät tieneet kirjoitavansa jotain ’Raamattuia’ jasen koostumus on useiden inhimillisten kokoustaistelujen ja intressien ja äänestysten tulos, jopka aikasaatiin loipulisen muotoon vasta 400 vuotta taphtumien jälkeen:
    http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Karthagon_kolmas_kirkolliskokous&action=edit&redlink=1

    • Pyhässä Raamatussa on kaikki mitä Kaikkivaltias Jumala halusi siinä olevan. Ei Jeesus parantanut turhaan jotain ihmistä, vaikka sitä ei ole tallennettuna Raamattuun. Meillä on täydellinen ja ikuinen Raamattu ja täydellinen ja ikuinen on Jumalan sanan oikea ymmärrys.

  4. Montako kertaa pitää antaa anteeksi, jos aviopuolisomme (tai lähimmäisemme) kohtelee uudelleen kaltoin (vert. Matt. 18:21-22)?

    Jeesuksen vastaus oli selkeä. Kristityn on aina annettava anteeksi aviopuolisollemme, vaikka kaltoin kohtelu toistuisi. Anteeksi antaminen ei aina ole helppoa, vaan joskus se vaatii paljon työstämistä.

    • Pienenä tarkennuksena, ettei Rttu puhu kaltoinkohtelusta.

      Mitä on kaltoinkohtelu

      Hyväksikäyttö tarkoittaa sitä, että toisen ihmisen heikkoutta käytetään oman edun tavoitteluun. Kaltoinkohtelussa kohdellaan toista ihmistä syystä tai toisesta huonosti. Molemmissa tapauksissa toista ihmistä loukataan fyysisesti, psyykkisesti tai sosiaalisesti. Kaltoinkohtelu pysyy usein piilossa kuten muukin perheväkivalta.

      http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content3A6A9F

      Toivon, ettei kannusteta hyväksymään kaltoinkohtelua vieläpä Raamattuun vedoten.

    • Sonja, ei kukaan kehoita hyväksymää kaltoinkohtelua. Avioliitossa kaikki asiat pitää aina sopia ja oppia ymmärtämään toista paremmin. Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Monet asiat toinen voi kokea kaltoinkohteluna, vaikka toinen ei sitä niin tarkoittanut. Sovitun asian unohtaminen on esimerkki kaltoin kohtelusta.

    • No, on sulla erikoiset näkemykset. Lieneekö hengellisellä viitekehyksellä vaikutusta. Kaltoinkohtelua ei pidä missään tapauksessa hyväksyä. Jos noin opettaa, niin lisää Rttuun omiaan. Ja voi viedä toisen pois jopa pelastuksesta.

      Rttu lyhenteen olen oppinut täältä muistaakseni Kari-Matti Laaksoselta. Nykysuomen sanakirjassa käytettävä raam. ei ole minusta hyvä.

    • Sonja, ilmeisesti et osaa lukea vai onko se vain tapa vääristää kaiken mitä joku sanoo tai mitä Raamatussa on. Kohtelet näissä keskusteluissa kaltoin, kun vääristät tarkoituksella toisten kirjoituksia.

      Kirjoitin: ”ei kukaan kehoita hyväksymää kaltoinkohtelua.”

    • Sinä puhut blogissa ja kommenteissa toistuvasti kaltoinkohtelusta ja vieläpä viittaat Matteuksen evankeliumiin, joka muka puhuisi kaltoinkohtelusta.

      Väkivaltaa (kaltoinkohtelua) ja sen hyväksymistä ei pidä sotkea evankeliumiin.

    • Sonja, kaltoinkohtelu on kaikenlaista vääryyttä, jota toinen saa osakseen ja pitää sitä pahana.

      En ole koskaan kuullutkaan, että väkivalta tai muut väärät teot olisi evankeliumia. Anteeksiantaminen ei ole väärän teon hyväksymistä. Ei Jumalakaan hyväksy meidän vääriä tekoja, vaikka ne saamme anteeksi. Ainoastaan silloin voimme antaa toiselle anteeksi, jos olemme tulleet hänen toimesta kaltoin kohdelluksi. Milloin muulloin pitäisi antaa anteeksi?

      Nyt tuntuu, että sinulla on asiat pikkasen sekaisin.

    • ”Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: ”Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?”

      ”Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa”, vastasi Jeesus.” Matt.18:21-22

      Minun veljeni on tehnyt minulle vain erittäin rakkaudellisia tekoja. Jumalalle kiitos maailman parhaasta veljestä!

    • Sonja, en tiedä mitä ymmärsit ko. kohdasta. Kohtaa selventää siihen liittyvä Jeesuksen vertaus armottomasta palvelijasta (vert. Matt. 18:23-35). Minkälainen on meidän sydämemme?

    • Älä viitsi muuttaa evankeliumin tekstiä mielesi mukaisesti. Kaltoinkohtelu on ihan määritelty termi, jonka nyt joko tietoisesti tai ymmärtämättömyyttäsi sen tähän Matteukseen sotkit.

      Tässä vielä linkki, niin voit paneutua asioihin tarkemmin, jos kerta koet tämän aiheen omaksi julistuksen kohteeksi.

      Näe väkivalta</strong

      – Kristinuskosta nousevia pohdintoja perhe- ja lähisuhdeväkivallan vastustamiseksi

      Suomen ev.lut. kirkon kirkkohallituksen julkaisuja 2007:2

      https://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/C9501C6FD3EC1939C22577180023F174/$file/NaeVakivalta.pdf

    • Sonja, en ole muuttanut kohtaa mieleiseksi, vaan se on sellaisenaan paikallaan, jota jokainen voi pohtia.

      Kuten sanoin kaikki väärin kohtelu on väärin. Väkivalta niin henkinen kuin fyysinen on väärin kohtelua. Tämä on aina väärin. Väärin kohtelua pitää aina vastustaa ja pitää löytää oikeat toimintatavat.

      Kaikkiin ongelmiin on löydettävissä Jumalan tahdon mukainen ratkaisu. Väärät ratkaisut löytyvät helposti omasta sydämestä.

    • ”Väärät ratkaisut löytyvät helposti omasta sydämestä.” Juha Heinilä

      Sinä kyllä latelet pelottavan varmana kaikkea. Jumala puhuu myös sydämelle. Ja ihmisillä on järki ja omatunto.

      Luepa tuosta linkistä esim. Päivin tarina noin aluksi, jos aiot mestaroida ihmissuhdeasioissa. Ja sitten muut. Keskustellaan sitten.

    • Sonja, ei minun tarvitse mitään mestaroida. Ongelmiin on hyvä hakea ajoissa apua. Pienet ongelmat on helppo ratkaista, mutta jos ne jäävät kytemään, niin on varma, että suuret ongelmat tulevat joskus eteen. Avioliittokurssit, -leirit ja -tapahtumat antavat hyvän pohjan onnelliseen avioliittoon. Lisäksi on saatavilla eri tilanteeseen apua ja tukea tarpeen mukaan. Anteeksi pyytäminen ja antaminen ovat tärkeitä kristillisessä avioliitossa.

    • Nyt sitten puhut pienistä ongelmista. Kaltoinkohtelu ei ole pieni ongelma. Pitää olla tarkkana.

      Mutta palataan asiaan sitten kun sinullakin on teologi-terapeutin koulutus ja kokemusta.

    • Sonja, aluksi on pieniä ongelmia ja nekin ovat kaltoin kohtelua. Lupauksen pettäminen on kaltoin kohtelua, samoin valehtelu, räyhääminen ja muut rakkauden tuhoajat. Pettäminenkin on kaltoin kohtelua, vaikka aviopuoliso sitä ei heti tietäisi. Jokainen voi itse pohtia miten on osannut omat ongelmat ratkaista.

  5. Juha Heinilä, nyt sitten puhut asiaa kun sanot että RAAMATUSSA on kakki mitä tarvitaan Jeesuksen oppiin, no voitko sitten tuikata tuleen KAIKKI muut teokset, esim tunnustuskirjat, katekismukset ym???

    Tässä on se ero minulla ja sinulla, minulle riittää vain ja ainoastaan Raamattu, sinun oppisi on jostain muualta.

    • Ari, vaikuttaa siltä, että tunnet Raamatusta ainoastaan pari jaetta ja suurin osa Raamatusta on sinulle tuntematonta. Raamattu ei kirjahyllyssä tai yöpöydällä paljoa vaikuta, ellei sitä lue. Raamattuun kannattaa tutustua kaikessa rauhassa. Yksi hyvä tapa on lukea se alusta loppuun järjestyksessä. Rinnalla voi tutkia Raamattua aiheen mukaan vaikka Raamatun jakeiden alaviittausten mukaan, ellei muuten tunne Raamattua niin hyvin, että löytää kohdat ilman apua. Hyvä on aina pysähtyä ja pohtia oliko luetussa kohdassa Jumalan lakia tai evankeliumia.

    • Pesukoneen käyttöohjeet ovat huuhaata. Ne eivät ole iankaikkisia totuuksia. Otahan käteen 50 vuotta vanha ”ohje” ja sovella sitä. Tai mitä teet pyhällä ohjeellasi tulevaisuudessa, et mitään.

  6. Matteuksen 5:sä luvussa Jeesus tuo esille ennen kaikkea sen, että kristillinen usko ei vaadi lähimmäisen rakastamista, vaan sen sijaan vaaditaan rakkautta vihollista kohtaan. On helppoa rakastaa omia rakkaitaan, silloin teemme sen mikä kuuluu tavalliseen elämään, riippumatta siitä olemmeko uskossa vai ei.

    Kristinusko ei ole vain yleistä moraalia ja filosofiaa, vaan se on kokonaan aivan muuta. Esimerkiksi silloin kun rakkaus kohdistuu viholliseen, silloin vasta kyseessä on se rakkauden muoto, jota Jeesus odottaa meiltä.

    On helppoa rakastaa omia ystäviään, omaa perhettä, rakkaita lapsiaan ja omaa vaimoaan. Myöskään kaukana hädässä olevan ihmisen rakastaminen ei laita meitä lujille, sillä huonoa omatuntoa voi keventää muutamalla kymmenellä eurolla.

    Mutta miten suhtaudumme sellaiseen ihmisiin, jotka ovat pahasti loukanneet meitä, ylitse kipukynnyksemme, silloin kun luottamus on menetetty ja on tultu petetyksi ? Eikö silloin nouse helposti viha ja katkeruus niin syvältä, ettei se helposti sammu. Juuri tällaiseen tilanteeseen Jeesuksen opettama vihollisen rakastaminen kohdistuu, silloin se kolahtaa oikeaan kohteeseen: ” Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, mikä palkka on siitä tuleva. Eivätkö pakanatkin tee samoin” ?

    • Martti, kiitos erinomaisesta kommentista. Vihan tunne voi tulla ensiksi, kun meitä on pahasti loukattu. Mutta se pitää jäädä siihen ja jatko ei saa olla vihan tunteesta johtuvia, vaan rakkaudesta.

      ”Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö.” (Ef. 4:26)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.