Pane minut sinetiksi sydämellesi, sinetiksi käsivarrellesi. Sillä rakkaus on väkevä kuin kuolema, tuima kuin tuonela on sen kiivaus, sen hehku on tulen hehku, on Herran liekki. Eivät suuret vedet voi rakkautta sammuttaa, eivät virrat sitä tulvaansa upottaa. Jos joku tarjoaisi kaikki talonsa tavarat rakkauden hinnaksi, häntä vain halveksuttaisiin. (Kork.v. 8:6-8)
Miksi on tärkeää, että kristillinen avioliitto on aina rakkausliitto, jota ei ihminen voi särkeä?
Miksi puolison edelle ei saa mennä kukaan tai mikään asia maanpäällä?
Miten osoitat rakkautta puolisolle vai onko se totta ilman mitään tekoja?
Kaikki julkaistut blogini:
Juha Heinilä, en tiedä kuinka ajatuksesi ja ymmärryksesi toimii, siis vertasinko itseäni Jeesukseen tai Paavaliin, en vaan sinun kirjoituksiasi siteeraten että kun ei ole naimisissa niin ei voi ymmärtää avioliittoa???
Teenkö vääryyttä kun sovellan sanojasi toisiin vai olenko ainoa naimaton joka ei ymmärrä???
Ari, on käsittämätöntä, jos sinä et halua kuunnelle ja ymmärtää muita, niin siitä teet johtopäätökset että kaikki muutkin naimattomat ovat kaltaisiasi ymmärtämättömiä.
”Martti Pentti, hyvä pohtia myös Jumalan luomistekoa.” Luomiskertomus on tuskin mikään romanttinen rakkaustarina. Minusta se viittaa enimmäkseen biologiseen suvunjatkamiseen. Syvien tunnesiteiden kuvauksista Raamatussa tulee mieleen ensiksi Daavidin ja Joonatanin ystävyyden ylistys. Laulujen laulukin on aika lailla aistilliseen erotiikkaan pitäytyvä.
Martti Pentti, Paratiisissa eläminen oli romanttista syntiinlankeemukseen asti.
Kerjäläisiä me olemme ?
Kun uskonpuhdistaja Martti Luther oli nukkunut pois, hänen pöydältään löydettiin lappunen. Se oli kirjoitettu 16.2. 1546. Tämä viesti jäi tavallaan hänen testamentikseen.
”Mitä Vergilius tarkoittaa Bucolica- ja Georgica-runoelmissaan, sitä ei kukaan voi ymmärtää olematta viittä vuotta paimenena tai maanviljelijänä. Ciceron kirjeitä (niin minusta tuntuu) ei kukaan ymmärrä toimimatta kahtakymmentä vuotta jossakin huomattavassa valtion virassa. Raamattua älköön kukaan luulko tuntevansa tarpeeksi, vaikkapa olisi sata vuotta johtanut kirkkoja profeettojen kanssa. Sen tähden ovat ensiksikin Johannes Kastaja, toiseksi Kristus ja kolmanneksi apostolit niin suunnattoman ihmeellisiä. Älä sinä kajoa tähän jumalalliseen Aeneis-runoelmaan, vaan kunnioita kumartaen sen jalanjälkiä. Kerjäläisiä me olemme; se on totta.”
Tämän johdosta voisin jatkaa: ovatko sellaiset ihmiset jotka eivät itse ole eläneet avioliitossa, kaikkein parhaimpia avioliitto -neuvojia. Itse olen opetellut aviosäädyssä olemista lähes 50 vuotta, enkä todellakaan osaa antaa vieläkään antamaan oikeita neuvoja. Vaan yhä edelleen kilvoitettelemme toinen toisemme kunnioittamista ja olen kiitollinen siitä , että olen niin kauan saanut elää aviossa.
Kiitos hyvästä kommentista, Martti. Lainaus Lutherista Roland Baintonin kirjasta – Tässä seison; Martti Lutherin elämä.
”Paratiisissa eläminen oli romanttista syntiinlankeemukseen asti.” Kadotettuun paratiisiin kaipaaminen on romanttista. Raamattu ei juurikaan kuvaa millaista elämä oli ennen syntiinlankeemusta.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Ihan riittävästi tiedämme ja voimme aavistaa minkälaista elämä oli ilman syntiä Paratiisissa, jolloin miehen ja vaimon välinen suhde oli ilman säröä ja suhde Jumalaan oli täydellinen.
”…voimme aavistaa minkälaista elämä oli ilman syntiä…” Tällainen aavistelu lienee inhimillistä tunteilua eli romantiikkaa. Raamatun suomat ainekset aavistelulle ovat kovin vähäiset.
Martti Pentti, kiitos kommentista. Meidän voi olla vaikeaa ymmärtää, mikä on Jumalan tahdon mukaista seksuaalisuutta (ja miten kaunista ja luonnollista se oli) ja mitenkä se särkyi reilu 6000 vuotta sitten kun Eeva ja Aatami söivät kielletystä puusta. Tosiasia on, että tänäpänä liian moni on sairas seksuaalisuuden alueella. Tällä alueella moni kaipaa eheytymistä, joka suoraan vaikuttaa avioliittojen onnellisuuteen.