Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.
Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista?
Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?
Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)?
Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?
Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?
Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?
Kaikki julkaistut blogini:
”Raamatun oikea ymmärrys on sama aina ja ikuisesti.” Raamatun lukemisessa ja tulkitsemisessa on useita eri perinteitä. Yksi niistä ymmärtää tulkinnan kolmikerroksiseki: somaattinen eli kirjaimellinen, psyykkinen eli moraalinen ja pneumaattinen eli hengellinen. ’Sama aina ja ikuisesti’ -ajatus on mielestäni kovin kapea ja Raamattua aliarvioiva.
Martti Pentti, kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Raamattua ei tarvitse tulkita. Pyhä Henki antaa siihen oikean ymmärryksen. Kaikki ajan hengen mukaiset tulkinnat voi heittää romukoppaan, koska Jumalan sana ei muutu ajan mukaisesti tai mukaiseksi. Tulkinnat tulevat ja menevät, mutta Jumalan sanan oikea ymmärrys säilyy.
”Pyhä Henki antaa siihen oikean ymmärryksen.” Henki kirkastaa itse kullekin Raamatun sanasta sen, minkä parhaaksi näkee. Se, minkä sinä olet Hengen johdatuksessa oivaltanut, on sinulle rakennukseksi, mutta ei mikään lopullinen totuus. Jollekin toiselle Henki saattaa valaista samoista jakeista aivan toisenlaisen sanoman, joka on yhtä oikea ja tosi. Meidän kannattaa kuunnella toisiamme kunnioittaen ja joskus ihmetellenkin.
Martti Pentti, toki ymmärryksemme on vajavaista ja vasta Taivaissa ymmärrämme kaiken. Jokatapauksessa meidän pitää koetella henget, ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta. Ainoastaan Jumalaa saamme totella. Saatana eksyttää myös meidän aikanamme.
”Ainoastaan Jumalaa saamme totella.” Ei se ihan tarkkaan ottaen ole noin edes Raamatun mukaan: ”…totelkaa kaikessa maallisia isäntiänne, ei silmänpalvelijoina ja mielistellen, vaan vilpittömin sydämin, Herraa peläten.”
Martti Pentti, otit lauseen kommentista erilleen ja siitä saivartelit. Henkien koetteleminen on ilmeisesti sinulle vierasta.
Kirjoitin edellisessä kommentissa: ”Jokatapauksessa meidän pitää koetella henget, ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta. Ainoastaan Jumalaa saamme totella. Saatana eksyttää myös meidän aikanamme”.
”Henkien koetteleminen on ilmeisesti sinulle vierasta.” Minusta näyttää, että se on vierasta monelle sellaisellekin, joka luulee siinä eteväkin olevansa. Galatalaiskirjeen: ”…vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus…” sekoitetaan usein henkien koetteluun.
Martti Pentti, kiitos erinomaisesta kommentista. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kristuksen kirkko on yksiääninen kirkko, jossa kuuluu Jeesuksen Kristuksen ääni, joka on ainut oikea ääni kirkossa.
Eiköhän Jumalan ääni kuulu aivan sanan mukaan?
Lutherin mukaan Esivallan totteleminenkin on Jumalan kuulemista, koska esivalta on Jumalasta. Siihen neuvoo meitä myös siveyslaki, kuten Katekismus opettaa.
Voihan vieraskin ääni kuulua, eikö vain, Juha. Jeesuksen lampaat pakenevat sitä, kuten tällä pasltallakin joskus tapahtuu.
Jorma, kiitos hyvästä kommentista. Kristuksen kirkon ääni on aina Jumalan kirjoitetun sanan mukainen ja se on Kristuksen ääni. Vieraat äänet ovat luopiokirkon ääniä ja ne yrittävät tukahduttaa oikean kirkon äänen.