Kristillinen avioliitto – yksimielinen liitto

Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.

b2ap3_thumbnail_Yksimielinen-liitto.jpg

Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista? 

Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?  

Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)? 

Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?

Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?

Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Raamatun oikea ymmärrys on sama aina ja ikuisesti.” Raamatun lukemisessa ja tulkitsemisessa on useita eri perinteitä. Yksi niistä ymmärtää tulkinnan kolmikerroksiseki: somaattinen eli kirjaimellinen, psyykkinen eli moraalinen ja pneumaattinen eli hengellinen. ’Sama aina ja ikuisesti’ -ajatus on mielestäni kovin kapea ja Raamattua aliarvioiva.

  2. Raamatun lukemisessa ja tulkitsemisessa on useita eri perinteitä. Yksi niistä ymmärtää tulkinnan kolmikerroksiseki: somaattinen eli kirjaimellinen, psyykkinen eli moraalinen ja pneumaattinen eli hengellinen. ’Sama aina ja ikuisesti’ -ajatus on mielestäni kovin kapea ja Raamattua aliarvioiva.

    Martti Pentti, kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Raamattua ei tarvitse tulkita. Pyhä Henki antaa siihen oikean ymmärryksen. Kaikki ajan hengen mukaiset tulkinnat voi heittää romukoppaan, koska Jumalan sana ei muutu ajan mukaisesti tai mukaiseksi. Tulkinnat tulevat ja menevät, mutta Jumalan sanan oikea ymmärrys säilyy.

  3. ”Pyhä Henki antaa siihen oikean ymmärryksen.” Henki kirkastaa itse kullekin Raamatun sanasta sen, minkä parhaaksi näkee. Se, minkä sinä olet Hengen johdatuksessa oivaltanut, on sinulle rakennukseksi, mutta ei mikään lopullinen totuus. Jollekin toiselle Henki saattaa valaista samoista jakeista aivan toisenlaisen sanoman, joka on yhtä oikea ja tosi. Meidän kannattaa kuunnella toisiamme kunnioittaen ja joskus ihmetellenkin.

  4. Martti Pentti, toki ymmärryksemme on vajavaista ja vasta Taivaissa ymmärrämme kaiken. Jokatapauksessa meidän pitää koetella henget, ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta. Ainoastaan Jumalaa saamme totella. Saatana eksyttää myös meidän aikanamme.

    Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: ”Onko Jumala todellakin sanonut: ’Älkää syökö kaikista paratiisin puista’?” Niin vaimo vastasi käärmeelle: ”Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa, mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: ’Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi.'” Niin käärme sanoi vaimolle: ”Ette suinkaan kuole; vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan.” Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot. Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: ”Missä olet?” Hän vastasi: ”Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin.” Ja hän sanoi: ”Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?” Mies vastasi: ”Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin.” Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: ”Mitäs olet tehnyt?” Vaimo vastasi: ”Käärme petti minut, ja minä söin.” (1. Moos. 3:1-13)

  5. Martti Pentti, otit lauseen kommentista erilleen ja siitä saivartelit. Henkien koetteleminen on ilmeisesti sinulle vierasta.

    Kirjoitin edellisessä kommentissa: ”Jokatapauksessa meidän pitää koetella henget, ovatko ne Jumalasta vai Saatanasta. Ainoastaan Jumalaa saamme totella. Saatana eksyttää myös meidän aikanamme”.

    Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen. (1. Joh. 4:1-6)

    Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itsekutakin. (Apt. 20:28-31)

  6. ”Henkien koetteleminen on ilmeisesti sinulle vierasta.” Minusta näyttää, että se on vierasta monelle sellaisellekin, joka luulee siinä eteväkin olevansa. Galatalaiskirjeen: ”…vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus…” sekoitetaan usein henkien koetteluun.

  7. ”Henkien koetteleminen on ilmeisesti sinulle vierasta.” Minusta näyttää, että se on vierasta monelle sellaisellekin, joka luulee siinä eteväkin olevansa. Galatalaiskirjeen: ”…vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus…” sekoitetaan usein henkien koetteluun.

    Martti Pentti, kiitos erinomaisesta kommentista. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kristuksen kirkko on yksiääninen kirkko, jossa kuuluu Jeesuksen Kristuksen ääni, joka on ainut oikea ääni kirkossa.

  8. Eiköhän Jumalan ääni kuulu aivan sanan mukaan?
    Lutherin mukaan Esivallan totteleminenkin on Jumalan kuulemista, koska esivalta on Jumalasta. Siihen neuvoo meitä myös siveyslaki, kuten Katekismus opettaa.
    Voihan vieraskin ääni kuulua, eikö vain, Juha. Jeesuksen lampaat pakenevat sitä, kuten tällä pasltallakin joskus tapahtuu.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.