Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.
Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista?
Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?
Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)?
Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?
Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?
Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?
Kaikki julkaistut blogini:
”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.” Ei tämä kovin yksiääniseltä kuulosta. Seurakunnan keskellä kuuluvan Kristuksen sanan tulee olla uskoakseni runsasta niin laadullisesti kuin määrällisestikin.
Kari, kiitos hyvistä kysymyksistä.
Martti Pentti, Kristuksen sana ei koskaan ole ristiriitaista vaan aina yhdenmukaista. Esim. Älä tapa on aina älä tapa, ei koskaan kehotusta tappamaan.
Sellaiselle, joka Raamattua lukemalla haluaa kuulla Jumalan ääntä, ja oppia tuntemaan ja toteuttamaan Hänen tahtoaan, Raamattu ei ole mitenkään ylivoimaisen sekava kirja, päinvastoin. Sellaiselle, joka haluaa saivarrella ja etsiä sieltä tekosyitä tottelemattomuudelleen, se varmasti on ja pysyykin sekavana.
Kari, Jeesus sanoo sen myös meille. Se on kovaa puhetta ja totta joka sana. Älä tapa on Jumalan käsky, eikä minulla ole mitään syytä vesittää sitä muiden teoilla. Se käsky on voimassa meille ihmisille aina ja iankaikkisesti.
Aivan näin, Jari Raappana. Miten Paavalin opetuksesta voi tulla jonkunlainen opetuksellisen moniäänisyyden peruste? Puuttuuko nyt Pyhä Henki, jonka tulisi avata kirjoituksia?
Jos Kristuksen ääni kuuluu runsaana, eiköhän se kerro siitä, että moniääninen ihmismeteli väistyy sen tieltä?
Kun lukee Apostolien tekoja tai vaikkapa Galatalaiskirjettä ei moniäänisyydestä näe minkäänlaista ohjetta, mutta päinvastaisesta kyllä. Timoteustakin neuvotaan pysymään siinä, mitä on nuoresta pitäen oppinut, eikä häntä neuvota säveltämään mitään uutta.
Miten tämä on sopusoinnussa ’älä tapa!’ -käskyn kanssa? Minusta tämä on selvä kehotus tappamaan: ”Herra lähetti sinut toteuttamaan tätä käskyä: ’Julista Herralle kuuluvaksi uhriksi pahantekijät, nuo amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet hävittänyt viimeisenkin heistä.'”
Jari, kiitos erinomaisista kommenteistasi.
Näin on, Jorma. Lampaat kyllä kuulevat Hyvän Paimenen äänen, eikä se ääni ole kakofoniaa tai maailman ääntä.
Martti Pentti, lue katekismuksesta selitys, niin tiedät miten meidän luterilaisten on tämä käsky ymmärrettävä.