Kristillinen avioliitto – yksimielinen liitto

Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.

b2ap3_thumbnail_Yksimielinen-liitto.jpg

Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista? 

Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?  

Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)? 

Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?

Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?

Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.” Ei tämä kovin yksiääniseltä kuulosta. Seurakunnan keskellä kuuluvan Kristuksen sanan tulee olla uskoakseni runsasta niin laadullisesti kuin määrällisestikin.

  2. Kristuksen ääni kuuluu, mutta kuullaanko sitä? Ja miten se kuullaan?

    Kari, kiitos hyvistä kysymyksistä.

    Jeesus sanoo: ”Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani. Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä. Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.” (Joh. 8:43-45) 

  3. Sellaiselle, joka Raamattua lukemalla haluaa kuulla Jumalan ääntä, ja oppia tuntemaan ja toteuttamaan Hänen tahtoaan, Raamattu ei ole mitenkään ylivoimaisen sekava kirja, päinvastoin. Sellaiselle, joka haluaa saivarrella ja etsiä sieltä tekosyitä tottelemattomuudelleen, se varmasti on ja pysyykin sekavana.

  4. Aivan näin, Jari Raappana. Miten Paavalin opetuksesta voi tulla jonkunlainen opetuksellisen moniäänisyyden peruste? Puuttuuko nyt Pyhä Henki, jonka tulisi avata kirjoituksia?
    Jos Kristuksen ääni kuuluu runsaana, eiköhän se kerro siitä, että moniääninen ihmismeteli väistyy sen tieltä?
    Kun lukee Apostolien tekoja tai vaikkapa Galatalaiskirjettä ei moniäänisyydestä näe minkäänlaista ohjetta, mutta päinvastaisesta kyllä. Timoteustakin neuvotaan pysymään siinä, mitä on nuoresta pitäen oppinut, eikä häntä neuvota säveltämään mitään uutta.

  5. Miten tämä on sopusoinnussa ’älä tapa!’ -käskyn kanssa? Minusta tämä on selvä kehotus tappamaan: ”Herra lähetti sinut toteuttamaan tätä käskyä: ’Julista Herralle kuuluvaksi uhriksi pahantekijät, nuo amalekilaiset, ja sodi heitä vastaan, kunnes olet hävittänyt viimeisenkin heistä.'”

  6. Sellaiselle, joka Raamattua lukemalla haluaa kuulla Jumalan ääntä, ja oppia tuntemaan ja toteuttamaan Hänen tahtoaan, Raamattu ei ole mitenkään ylivoimaisen sekava kirja, päinvastoin. Sellaiselle, joka haluaa saivarrella ja etsiä sieltä tekosyitä tottelemattomuudelleen, se varmasti on ja pysyykin sekavana.

    Jari, kiitos erinomaisista kommenteistasi.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.