Kristillinen avioliitto – yksimielinen liitto

Martti Luther: ”Hyvä avioliitto on se, missä on oikea keskinäinen rakkaus ja autuaallinen yksimielisyys”.

b2ap3_thumbnail_Yksimielinen-liitto.jpg

Miksi aviopuolisoiden yksimielisyys keskeisistä asioista on parempi kuin erimielisyys, jota ei haluta ratkaista? 

Miten saavutetaan yksimielisyys avioliitossa?  

Miksi Raamattu puhuu seurakunnasta Kristuksen morsiamena, joka on kaunistettu sulhasta varten (vert. Ilm. 19:7 ja Ilm. 21:2)? 

Miksi Paavalikin vertaa kristillistä avioliittoa esimerkkinä Kristuksen rakkauteen, ja siihen puhtauteen, jolla hän on seurakunnan pyhittänyt Sanalla ja vedellä (vert. Ef. 5:25-27 )?

Minkälainen on seurakunta, jossa ei ole mistään asiasta yksimielisyyttä?

Mistä johtuvat riidat kirkossamme ja avioliitoissamme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Kari. Minullakin tulee Raamattua lukiessani paljonkin ajatuksia ja kysymyksiä mieleeni. Osaan kysymyksistä koen saavani Raamatusta vastauksia, osaan taas en, ainakaan sillä hetkellä. Raamattu on hyvin monitahoinen kirja, ja se puhuttelee ihmistä hyvin monella tasolla. Raamattua lukiessa on hyvä säilyttää tietty nöyryys ja kunnioitus. Viime kädessä minä en tutki Raamattua, vaan Raamattu tutkii minua.

    Raamatun kanssa pärjää yllättävän pitkälle aivan sisälukutaidolla. Vielä parempi on tietysti se, että lukiessa vilpittömästi pyytää Pyhää Henkeä avaamaan kirjoituksia. Raamattua tietysti myös tulkitaan. Silloin on hyvä muistaa, että tulkitsemisessakin on olemassa tietyt rajat. Tulkitseminen ei siis ole eikä saa olla aivan villiä. Jos Raamattu esimerkiksi jonkin asian kieltää, sitä ei saa tulkinnalla tehdä luvalliseksi ja päinvastoin.

  2. Kari, Raamatun on aina ylin ohje, näin meillä luterilaisilla.

    Pyhä Raamattu säilyy ainoana tuomarina, sääntönä ja ohjeena. Se on ainoa koetinkivi, jonka avulla kaikki opit on tutkittava ja arvioitava; se ratkaisee, ovatko ne hyviä vai pahoja, oikeita vai vääriä. Muita tekstejä taas, sen enempää uskontunnustuksia kuin muitakaan tunnustuskirjan kirjoituksia, ei saa käyttää tuomarina niin kuin Pyhää Raamattua. Ne ovat ainoastaan uskon todistuksia ja julkilausumia, jotka osoittavat, kuinka kunakin aikana eläneet opettajat ovat Jumalan kirkossa ymmärtäneet ja tulkinneet Pyhää Raamattua kiistanalaisten opinkohtien osalta ja kuinka raamatunvastainen oppi on hylätty ja tuomittu.
    Tunnustuskirjat/Yksimielisyyden ohje (sivu 428, kohdat 7 ja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.