Freija Özkan on kirjoittanut ja puhunut etusivulla artikkelin, josta allaoleva ote:
”Amerikkalainen näyttelijä Denzel Washington on kastettu kristityksi 21.12. Kelly Templen helluntaiseurakunnassa New Yorkissa. Samalla hänelle annettiin saarnaajan lupakirja.”
Uutinen on täynnä virheitä, tahattomia tai tahallisia?
Tämän blogini syvällisyys saattaa hämmentää teologisessa tiedekunnassa-kin hankittua opin muotoa, siis luterilaista.
———————
Virheet määrittelen kristitty-määritelmän alkuperäisellä merkityksellä. Eli on kysymys noin puolenkymmenestä kreikasta suomen kieleen johdetusta väännöksestä, joista yksi on kristitty-sana. Alkuperäinen sana translitteroituna kirjaimistollemme on ”Christianos”. Iso alkukirjain, koska merkitys viittaa ensimmäiseen Jeesuksen seuraajien kreikankieliseen nimittelyyn, vt. Apt. 11:26.
Jeesuksen seuraaja on uskoontullut ihminen, joka uskoontulo kerrotaan kreikaksi metanoia-sanalla. On kysymys Jumalan työstä ihmisessä, joka siihen on suostunut.
Jeesuksen seuraajat halusivat tulla kastetuiksi Hänen nimessään, uskoviksi tultuaan, vt. Apostolien tekojen toinen luku ja sen jakeet 38 ja 41. Eli Jeesuksen opetuslapseksi, seuraajaksi tullaan Jumalan työn kautta, jonka vaikutukseen suostutaan, kuten jakeessa 41 on kirjoitettu ”Jotka siis mielellänsä (kr. asmenos)hänen sanansa ottivat vastaan, ne kastettiin; ..”. Tuo vapaaehtoisuutta ilmaiseva sana ”asmenos” putosi suomekielisestä kirkollisista 38-käännöksestä lähtien, koska sen vaikutus vahingoittaa sakramentalista pelastusoppia.
USA:n helluntailiikkeissä seurakunnan yhteyteen liitetään uskoontulleita, jotka pääasiassa ovat sen jälkeen kastettuja. Jostain syystä muutamat pyytävät tulla kastetuksi monenkin vuoden kuluttua uskoontulostaan. Tämä Denzel W:n tapaus ja hänen oma viittauksensa viittaa juuri kasteeseen, joka lausuman jälkeen toteutettiin, ”Aikansa siinä meni, mutta vihdoin olen tässä, Washington sanoi ennen kuin hänet upotettiin kastealtaaseen.”
Kotimaan päätoimittaja Freija Özkan on osoittanut ystävällisyyttä minua kohtaan niinkuin edellinen päätoimittajakin ja Olli Seppälä, julkaisujohtaja. Tämän haluan sanoa, koska kritisoin Freija Ö:n kirjoitusta, tietäen, että hänellä kyllä on ollut selkeä käsitys Jeesuksen seuraajaksi tulemisesta, jollaisena Denzel W pyysi tulla kastetuksi.
On väärin mainita kristityksi tulemisesta kasteen yhteydessä, kasteen vaikutuksena. Etenkin, koska Denzel W:n lausumat eivät sitä tue. Yleisessä tiedossa on ollut hänen saamansa esimerkki lapsuudenkodissa ja monet maininnat hänessä vaikuttavasta elävästä uskosta.
Markolle ja Ismolle ; näin varmaan on käynyt. Tässä nään syyksi sen meillä Suomessa kun kristillisyys ”hengitti ” myös paljon vuosikymmeniä herätysliikkeiden piirissä , jotka eivät ole kirkko ja seurakunnallinen elämä armonvälineiden yhteydessä ei ollut keskus seurakunnalle , niin armonvälineiden merkitys ja tulkinta on ollut kirjavaa. Myös tiettyjen herätysliikkeiden syntyhistoria ei ole antanut tukea kaste ja ehtoollisyhteyteen , vaan jopa ristiriidat kansankirkon pappeja kohtaan muodustui kylmäksi . On ollut tilanne monissa paikoissa että kirkolla ollut armonvälineet ( kaste ja ehtoolinen) ja sana on jäänyt herätysliikeväelle , varsinkin niissä paikoissa jossa yhteistyö ei sujunut kirkon pappien kanssa . Ulkoa asioita on mielestäni vaikea edes ymmärtää jos ei ole seurakuntayhteyttä jossa on armonvälineet läsnä . Silloin kun messun merkitys avautuu ja nähdään uskomme perustautuvan yksin Kristuksen armotekojen varaan niin myös kristityn elämä vapautuu ja ymmärtää armonvälineiden merkityksen . Puhun edellä myös omakohtaisen elämän kokemuksen kautta . Kauan on kulkeneet herätysliikkeet jännitteisessä tilassa ja nyt on nuori polvi mm herännyt kaipaamaan messuja ja ennenkaikkea huoli omien lapsiensa kristillisestä kasvatuksesta ja perheen toisesta kodista. Ja varmaan tämä jo inhimmillisesti tuo haasteita rakentaa messuyhteisöjä lisää . Luulen että kaikkialla missä niitä on pitäytyen raamatulliseen opetukseen niin niihin Jumala lähettää ihmisiä . Ainakin kuulen monista luterilaisista messuista että porukkaa on mukavasti . Ainakin sley . Sekl ja lhpk messuissa kävijät on lisääntyneet ja tämä kertoo siitä tarpeesta mitä on . On vuosikymmeniä järjestetty yhteiskristillisiä ja viihdyttäviä tapahtumia tai karismaattisia tilaisuuksia , mutta ihminen tarvitsee kodin itselle ja koko perheellensä , eikä hetken kestäviä tapahtumia. Kaikki opetuslapseuttamiset jotka tapahtuvat seurakunnan ulkopuolella ovat hetken innostuksia , ihmisvetoisia yrityksiä . Ensin Kristus tahtoo meitä palvella ja rakkaudella levittää tahtoaan vaikuttaen tahtomista ja tekemistä täysin vapaaehtoisuuden vallitessa , kuten raha- asioissa että antaa kuten sydän vaatii tietäen että Kristus tuli köyhäksi meidän tähtemme että me hänen köyhyydestä rikastuisimme . Useamman vuosikymmenen jälkeen muutos on myös ollut mieltää raamatuntekstejä . Vaikka Paavalinkirjeiden jatkuva näkymä siitä että ne on kirjoitettu seurakunnalle on hyvin erilaista ajattelua kun että minä ajattelen kirjeiden aina puhuvan minulle yksilönä , tietysti se sitäkin tekee mutta jos konteksti puuttuu niin vaikutus ja ymmärrys on erilainen .
Ismo ja Timo. Varsinainen haaste ei ole vapaakirkollinen hapatus ja siihen liittyvä epäselvyys lapsikasteesta (tai sen leimaaminen epäraamatulliseksi). Haaste on yhtäältä kansankirkon omassa hajoamisessa sisältä päin ja toisaalta 100-150 vuotta jatkuneessa eri herätysliikkeiden ja yliopistoteologien kasteteologioiden eriytymisessä. Tämä on tapahtunut useampaa jakolinjaa pitkin: viidesläiset vs evankeliset; (vanhoillis)lestadiolaiset vs kirkon ”virallinen” kastekäsitys; körttiläinen kansankirkollisuus vs parannuksesta ja uskosta puhuvat herätysliikkeet sekä nyttemmin yhä vahvempi, lähinnä humanistinen seremoniakristillisyys.
Sekä tietysti yleinen kristillisyydestä luopuminen.
Niin varmaan näin , mutta eikö siinäkin ole oleellista , jos Srk ei ole armonvälineiden yhteydessä ja opetuksessa siinä ja tämä opetus on välttämätöntä , niin saarnoissa kuin Srk yhteisissä kokoontumisissa . Messun ja rippisaarnan voj pitää niin monellalailla . Raamatuntekstien äärellä jos papit valmistelee saarnoja sanan pohjalta niin se olisi jo hyvä .
Missä Marko näät tuota humanistista seremoniakristillisyyttå ? Ajatteletko että ihmiset hakeutuvat myös messujen yhteyteen liturgian vuoksi ?
Timo G. Netistä löytyy kaikille luettavana kansankirkon viimeisin synodaalikirja pelastuksesta. Kun lukee sen kastetta käsittelevän luvun ei jää epäselväksi, miten merkilliseksi kansankirkon kasteteologia on muuttunut (ainakin joissakin paikoissa). Lapset pitää saada kastetuksi, jotta kirkon jäsenmäärä ei laskisi vieläkin voimakkaammin.Vanhempien kastetta koskevat odotukset kertovat, että kuilu sen välillä, mitä kirkko opettaa kasteen tarpeellisuudesta ja miksi vanhemmat vielä tuovat lapsia kasteelle, on anmottava. Ja siksi kasteen merkitys yritetään sanoittaa täysin uudella tavalla. Itse kastetta käsittelevä paksu kirja on teologisesti paljon tukevampaa tekoa, mutta siinäkin tulee näkyviin tarve kehitellä täysin uusia ratkaisuja ja jopa toimituksia lasten kastamisen tilalle.
Siinä, jos ”seremoniat” tai liturgia puhutteleva ja vetävät ihmisiä mukaan, ei minusta ole sinänsä mitään väärää tai ongelmallista.
Niin kyllä se varmasti hyvin totta että kansankirkko ei ole opettanut luterilaista uskoa kansankirkossa ja se luopumus on tullut kun ei ole opetusta ja sille on jäänyt tilaa muunlaiselle opetukselle . Ei tietysti voi syyttää eri kirkkoja jos oma tunnustus ei ole tärkeä elettäväksi todeksi . Kuitenkin kansankirkon luopumus on vaikuttanut samalla myös muiden suuntien kristilliseen elämään , vaikkapa virkakysymyksen kohdalla. Varmaan juurisyitä löytyy teologien opetuksen muuttumisesta mihin ovat tulleet liberaalit opit . Eräs pappi sanoi että teologisen tiedekunnan opinnot voi läpäistä ilman että avaa edes raamattua .
Blogini tarkoitus oli kiinniittää huomio uskoontuloon, mikä kreikaksi UT:n tekstissä ilmaistaan ”metanoia”-sanalla. Viittaan Apt. 11:26, .. Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia (kr. mathetes) ensiksi nimittämään kristityiksi (kr. Christianos).
Jeesuksen opetuslapseus, uskovaksi tulo, (vt. Apt. 19:2 ..”Saitteko Pyhän Hengen kun tulitte uskoon) on Jumalan työ ihmisessä, joka sitä haluaa, sitä etsii. Tällä kohdalla viittaan uskoontuloon. He olivat tulleet uskoon, tehneet parannuksen, niinkuin kaikki Johanneksen kastamat. Uskoontulo on Jumalan työ, Henkensä kautta. Huomioinnin arvoista on Johannes Kastajan ilmoitus kirjanoppineille ja fariseuksille, Matt.3:
7 Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?
Olen käyttänyt ilmaisua ”jutustella”, kommentoidessani Ismo M:lle ja Timo G:lle. He, niinkuin Marko S:kin haluavat edusta ”oikeaa” ja jopa tarkkuutta, mutta TULKINTAA, eli jutustelua mm. kahden sakramentin katveessa. Tarkkuus ei liity tulkinta-ilmaisuun. Se perustuu Kirjoitusten ulkopuoliseen, parhaimmillaan kehällisiin asioihin, joita on vatkattu sitten Augustinuksen, kirkkojen oppeihin, lähinnä katolisiin ja luterilaiseen.
Sanon vatkattu, koska muuten niitä ei saada näyttämään osaksi Itse Ainetta. (Tämän vertauksen olen usein selittänyt, mutta voin tehdä sen uudelleen, jos joku ei sitä käsitä.)
Kaste liittyy blogiini keskeisesti, koska sen Freija Özkan kirjoituksessaan sanoo Denzel Woshingtonilla olleen hetki, kun hän tuli kristityksi. Olen käsitellyt ”kristitty”-sanaa, joka on väännös kreikan kielestä, ”Christianos”.
– Miksi tämä väännös?, koska onhan oikea käännöskin ja kielen osaajia on riittävästi.
—
Freijan toimittajauran huippu on Kotimaa-lehtien päätoimittajan asema.
Historia toistaa kääntäenverrannollisesti itseään. Kotimaan ensimmäinen päätoimittaja Pekka Brofeldt menetti paikkansa, koska hänen kirjoituksensa olivat liian ”helluntalaisia”. Tämä voi vaikuttaa arvoituksilliselta, mutta selitän, jos on tarvetta.