Kristuksen kirkko maan päällä on niiden yhteisö, jotka uskovat evankeliumin, sanoman Kristuksen kautta tapahtuneesta lunastuksesta. (Franz Pieper)
Miten Kristuksen kirkon voi löytää ja mistä tunnistat sen?
Kuka on Kristuksen kirkon pää eli kenellä on ylin valta tässä kirkossa?
Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kahdesta erilaisesta kirkosta?
Miksi kannattaa kuulua Kristuksen kirkkoon?
Mitä on kirkon yhteys ja ykseys?
Mitä tarkoittaa kansankirkko ja kansan kirkollisuus?
Kaikki julkaistut blogini:
Sanon, jos tästä olisi jotain apua.
Nämä Juhan kysymykset kasteen paikasta tms. kuvastavat
sitä asiaa, että Ordo Salutis sekoitetaan pyhityselämään.
Se on väärin!
Uskovien kaste, uskoontulon erilaiset vaatimukset, ne ovat
pyhittymiseen kuuluvia asioita.
Ei niistä saa puhua tässä yhteydessä.
Luterilaisen pietistinkin pyhitys on Jeesus Kristus.
Ei se tietenkään kohteliasta ole, mutta luulet armonjärjestyksen olevan jotain sellaista, mitä se ei ole.
Minäkin olen vain ihminen, en osaa selittää tämän paremmin.
Ihmettelen tuota tapaa erottaa kaste siitä, mitä on tapahtunut.
Kukaan ei olisi ottanut kastetta, ellei sitä ennen
sana olisi näissä ihmisissä vaikuttanut.
Ei myöskään etiopialainen hoviherra olisi ehdottanut kastetta,
ellei hän olisi ennen vakuuttunut siitä, että Jesaja puhuu Messiaasta.
Ei evankeliumin sanaa ja sakramentteja saa asettaa vastakkain tai erottaa toisistaan.
>>>osaat erottaa kasteen armonjärjestyksestä.>>>>
Suoraan sanoen, en tiedä mitä tämä tarkaan ottaen tarkoittaa.
Oikeastaan minä en eroita.
Meidät on kaikki lapsena kastettu.
Langennut palaa kasteen armoon, jos Jumala hänet herättää.
Se alkaa katumuksella.
Se kuuluu armonjärjestykseen, sillä katumaton kääntää selkänsä armolle ja Kristukselle.
Ei kai tämä mainio ”kanssapuhelu” tähän pääty?
Etiopialaisen ministerin ohella mieleen tuli Simon noita Apostolien teoista.
Erikoinen tapaus sinänsä! Uskoi ja kastettiin ja kuitenkin paholainen
miehen sydämessä? Tästähän voisi jatkaa jutustelua ennen nukkumaanmenoa. Parasta kuitenkin lienee jättää itsekukin Herran
hyvään siunaukseen ja hoitoon! Guten Nacht!
Kiitos Sakari hyvistä kommenteista. Katsotaan päästäänkö me kommenteissa armonjärjestyksestä vielä Kristuksen kirkkoon.
Lyhyt armonjärjestys:
Paavali sanoi: ”Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi.” (Apt. 16:31)
Kuule, Sakari Pöyhönen.
Minulle nuo kastekysymykset paljastivat sen, ettei asiaa Ordo Salutis ole edes haluttu ymmärtää.
En ole hämmästynyt. Evankelisessa liikkeessä on omat betoniin valetut käsityksensä jos on
lestadiolaisuudessa.
Jos ei edes haluta lukea, mitä kirjoitetaan, on tämä hukkaan heitettyä keskustelua.
Kun minulta kysytään, mikä on kasteen asema armonjärjestyksessä, on kysymys minusta outo.
Eihän kukaan ota vastaan kastetta
Eihän kukaan ota vastaan synninpäästöä
Eihän kukaan ota vastaan ehtoollista
ellei niihin ole tullut sisäinen tarve.
Sehän koko Ordo Salutis-idea on, että on olemassa sisäinen tarve, jonka sana synnyttää.
Ei kai nyt Juha Heinilälkään kuvittele, että Pietari kastoi koko Jerusalemin helluntaina 33?
Ordo Salutis kun ei ole mikään pistesuoritus, vaan kertoo siitä, mitä Jumala ihmisessä tekee.
Jumalattomissahan hän ei tee mitään, vaan antaa heidän paatua, ja siitä Ordo Salutis juuri kertoo.
Mikä tätä estää ymmärtämästä?
”Ne, jotka Jumala on edeltä määrännyt, hän on myös kutsunut; ne, jotka hän on kutsunut, hän on myös tehnyt vanhurskaiksi; niille, jotka hän on tehnyt vanhurskaiksi, hän on myös lahjoittanut kirkkautensa.” Tämän voi ymmärtää toisiaan seuraavana tapahtumien ketjuna: ennalta määrääminen – kutsu – vanhurskaaksi tekeminen – kirkauden lahjoittaminen. Se ei kuitenkaan ole ainoa tulkinnan tapa. Ehkä ainoastaan Paavalin ajatus on kulkenut tällaista loogista rataa.
Martti Pentti, kiitos hyvistä kommenteista. Näin on. Jumala lahjoittaa meille kaiken.
Tohtori Martti Luther kirjoitti hyvän kirjan, Sidottu ratkaisuvalta. Kannattaa tutustua.
Sakari Pöyhöselle
Ongelma on kaikelle nettikeskustelulle tyypillinen: Useimmiten ei lueta mitä kirjoitetaan, vaan lukija prosessoi omia entisiä mielikuviaan asiasta ja sulkee vastaanottimensa – ja tuomitsee.
1
Näkökulma termiin Ordo Salutis on ulkokohtainen. Se on ilmiötä kuvaileva, eikä suoritusportaikko.
1.1
Se EI ole sisäkohtainen. Minä uskovana EN KERRO itsestäni. En hanki ansiota tms.
Tässä tapahtuu juuri virhe, luullaan tarkastelun olevan sisäkohtaista, ja asiaa verrataan sitten helluntailaisiin tms. uskonsuoritusta korostaviin.
Sitä nuo kysymykset kasteen asemasta paljastavat.
1.1.1.
Jos luemme Apt., huomaamme kuinka kasteen ottivat vain ne, jotka ottivat sanan vastaan:
Pietarin syytös herätti heidät, he uskoivat evankeliumin ja antoivat itsensä kastaa.
On aivan toisarvoista puhua terminologiaa, onko se uskonkaste vai ei.
Eikö ole loogista sanoa, että heissä tapahtui se,
mitä Ordo Salutis heissä u l k o k o h t a i s e s t i kuvaa: kääntyminen, usko ja ilo?
1.1.2
Sen sijaan ne, jotka Stefanoksen puhuessa kiristivät hampaitaan, ottivat kiviä jne. eivät he ottaneet sanaa vastaan. ei heitä kastettukaan, eihän?
Eikö ole loogista sanoa, että he eivät heränneet, he eivät katuneet, he eivät uskoneet?
Eikö ole myös loogista sanoa, että heissä EI tapahtunut sitä, mitä Ordo Salutis kuvaa?
1.1.3
Eikö tässä ole nyt 2 erilaista ihmisryhmää, joita me ulkokohtaisesti tarkastelemme?
a) ottaa sanan vastaan b) ei ota sanaa vastaan.
Eikö maailmassa ole edelleenkin tällainen kahtiajako.
Sitä Ordo Salutis kuvaa, yksilön s i s ä i s t ä kehitystä
u l k o k o h t a i s e s t i.
Se on siis ilmiötä kuvaava, eikä mikään suoritusportaikko.
1.1.3.1
Ne, jotka ottivat sanan vastaan (ja kastettiin). Eikö voida sanoa, että he uskoivat?
Nyt on huomattava, että tässä EI ole kysymys uskonsuorituksesta, vaan tapahtuman kuvauksesta.
Me Raamatun lukijana ulkokohtaisesti tarkastelemme, mitä näissä ihmisissä sisäisesti
Jumalan sanan vaikutuksesta tapahtui.
Proselyytin kääntyminen, kysyminen jne. EI siis OLE mikään suorite, vaan looginen tapahtumajärjestys. Sitä on myös sen kuvaus Ordo Salutis: Hätä-Apu-Kiitos.
1.1.3.2
Entäs ne, jotka kiristivät hampaitaan Stefanoksen puhuessa?
Eikö heistä näe ulkokohtaisesti, mitä heissä sisäisesti jäi puuttumaan: He eivät ottaneet sanaa vastaan,
he eivät uskoneet, he eivät antaneet itseään kastaa.
Siis Ordo Salutiksen termein: Ei Hätä-Apu-Kiitos. He jäivät hengellisesti kuolleeksi.
2
Meidät luterilaiset on lapsena kastettu.
Armonjärjestys Ordo Salutis kohdistuu k o k o n a a n kuvaamaan sitä
a) vaellammeko kasteen armossa? b) emmekö vaella kasteen armossa?
Se joka nyt lukemansa ymmärtää, voi unohtaa ajatuksensa pietistien uskonportaista.
Kysymyksessä on Pyhän Hengen individin eksistenssissä saaman muutoksen kuvaus.
Kun sanon MUUTOS, en tarkoita kvalitatiivista muutosta sinänsä. Tarkoita aseman muutosta.
Muutos suhteessa Jumalaan: syntisestä on tullut armahdettu syntinen.
Eivät Länsi-Suomen rukoilevaiset tai muut kirkkomme herätyskristityt mitään uudestikastajia ole.
En ole kuullut heidän kohdallaan mistään kastekriisistä.
3
Uskonsuoritus.
Keskustelutekninen ongelma.
Minua askarruttaa, ovatko helluntailaiset ym. korostamassa uskonsuoritustaan niin kuin me
luterilaiset usein sanomme?
Jos asia onkin niin, että me emme ymmärrä heidän viestiään??
Jos he huutavat: verenpaineemme on 80/160 ja ruumiinlämpömme 36.6, eivät he välttämättä tee siitä suoritetta: minä nostin ruumiinlämpöni ja verenpaineeni!
He tahtovat vain sanoa, ruumiinlämpömme ei ole 18 ja verenpaineemme 0/0.
Näin he tahtovat selittää, mikä ero on elävällä ja kuolleella.
Raamattu ja elävä elämä tänään
1) Kaste Apostolien teoissa
Pietari saarnasi, ne jotka ottivat sanan vastaan, ne kastettiin.
Kuulijoille tuli HÄTÄ, he saivat AVUN ja he sanoivat KIITOS
2) Olen kastanut monta lasta.
Yhdelläkään ei ole ollut mitään hätää, yhdellä oli pissahätä.
2.1)
Yks lapsensa kastettu kaveri ei piitanut hevon herttaista
Jumalasta eikä Raamatusta.
Sitten hän lähti Pattayalle, menetti rahansa
ja sai HIV:n.
2.2)
Herra armahti häntä, hän sai uskoa anteeksi ja alkoi uuden elämän Jeesuksen omana.
Siinä nähtiin HÄTÄ – APU-KIITOS
Mikä siinä on, ettei näin yksinkertainen asia mene kaaliin?
Jorma ojala on kyllin yksinkertaisesti ja ymmärrettävästi kertonut meille armonjärjestyksestä. Syntiseksi heränneelle se on selkeää puhetta. Kiitos siitä.
Tauno, kiitos tärkeästä kommentista. Armahdettuja syntisiä ollaan.
Jorma, valitettavasti tuo armonjärjestys on sinun henkilökohtainen ongelma. Voit aivan vapaasti noudattaa omaa ohjelmaa ja pyhittyä ja mennä vaikka uskovien kasteelle, jos niin sana sinua kehoittaa. Minulle riittää, kun olen lapsena kastettu ja Jumala on kasteessa lahjoittanut minulle Pyhän Hengen ja pelastavan uskon. Ei siinä mitään muuta järjestystä tarvita, eikä kaipaa omatekoisia itsevanhurskauden tikapuitten rakennelmaa. Saat aivan vapaasti haukkua minua. Ei minun rauhani niistä sanoista mene.
Juha Heinilä.
Armahdettu syntinen muistaa 8. käskyn.
Onkohan sinulla yksi ongelma: Totuudessa pysyminen ja rehellisyys?
Jokainen on hyvä tutkia omia sanomisia, jos alkaa tulkitsemaan tai vääntämään toisen kommenteja vinoon. Itselleni on aivan sama mitä ohjelmaa, jotkut noudattavat, mutta jos niistä tehdään vaatimuksia muille, niin silloin ollaan hakoteillä.
Tämän vaivani kanssa yhä uudelleen vaikeroin:” Sinä katselet aivan liian paljon syntiäsi ja heikkouttasi, sinä palvelet kahta herraa: lakia ja evankeliumia. Kun se tapahtuu? Siten, että tuomitset itseäsi ja
kulutat paljon aikaa puutteitasi katsellen, kun aika pitäisi käyttää vain Kristuksen katselemiseen. Salaa ja tietämättäsi sinä koetat tappaa synnin joka taholla, kun sinun pitäisi jättää kaikki muu, antaa synnin olla syntinä, ja yksinomaan puhua armonvaltakunnan kuninkaalle, että hän ottaisi sinut elämän tielle, so. ’Tulkoon sinun valtakuntasi’. Pysähdy nyt omatuntosi eteen ja tutki, mistä nuo kaikki itse tuomitsemiset, nuo epävakaisuutesi ja häilyväisyytesi valittamiset johtuvat. Eivätkö ne ole kotoisin Siinain vuorelta?”,
kysyi Jonas Lagus.
Lagus haluaa jättää kaiken muun sivuun ja antaa ”kerjäläsmäisen köyhän rukouksen” olla ”kirjeenäni Kuninkaalleni”.
Synnin sijasta tulee katsella Kristusta, valittamisen sijasta tulee puhutella Vapahtajaa! Laguksen mukaan Kristuksen katseleminen on sitä, että on ”tekemisissä vain evankeliumin, ei lain kanssa”.
Kun tällaista tekstiä lukee, kokee olevansa vasta ”alkumetreillä” taivaan tiellä.
Sakari, kiitos erinomaisesta kommentista. Laki paljastaa syntisairauden ja evankeliumi on ainut lääke tähän sairauteen.
Kun ihminen esittää sellaisia väitteitä, mitä tuossa minusta nyt yllä (kello 8:40) lukee,
on jossakin todella suuri ongelma.
Minun tekstini ja minun teologiani ei oikeuta tuollaisiin vihjailuihin.
1) ”omaa ohjelmaa ja pyhittyä”
2) ”mennä vaikka uskovien kasteelle, jos niin sana sinua kehoittaa”
Mitä mieletöntä ilkkumista tuo on?
Jos lukemaansa ei ymmärrä, kannattaa noudattaa Lutherin neuvoa, nostaa hattua ja kulkea ohitse.
Tehdä toisesta sellainen, mitä tämä opetuksensa puolesta ei taatustikaan ole,
menee pahasti kristillisen rakkauden väärälle puolelle..
Jorma, minulle kuuluu ainoastaan se, mitä kirjoitat blogilleni. Olet saanut sanottavasi sanoa. Kiitos kommenteista.
No, kerropa sitten, missä kirjoitukseni pitää oikeana ”uskovien kasteelle” menemistä ja ”lihan pyhittämisen” teologiaa? Minulle kaikki tuollainen on aivan vierasta. Ordo Salutis ei liity niihin millään tavalla.
En usko Länsi-Suomen rukoilevaistenkaan kiiruhtavan uskovien kasteelle
Jorma, alla kommentti, jossa kerrot mitä ajattelet kasteesta. En lähde tulkitsemaan sitä, koska selkeä kommentti se on.
jorma ojala 06.08.2014 08:38 :
Raamattu ja elävä elämä tänään
1) Kaste Apostolien teoissa
Pietari saarnasi, ne jotka ottivat sanan vastaan, ne kastettiin. Kuulijoille tuli HÄTÄ, he saivat AVUN ja he sanoivat KIITOS
2) Olen kastanut monta lasta. Yhdelläkään ei ole ollut mitään hätää, yhdellä oli pissahätä.
2.1) Yks lapsensa kastettu kaveri ei piitanut hevon herttaista Jumalasta eikä Raamatusta. Sitten hän lähti Pattayalle, menetti rahansa ja sai HIV:n.
2.2) Herra armahti häntä, hän sai uskoa anteeksi ja alkoi uuden elämän Jeesuksen omana. Siinä nähtiin HÄTÄ – APU-KIITOS
Mikä siinä on, ettei näin yksinkertainen asia mene kaaliin?