Kristuksen kirkko

Kristuksen kirkko maan päällä on niiden yhteisö, jotka uskovat evankeliumin, sanoman Kristuksen kautta tapahtuneesta lunastuksesta. (Franz Pieper) 

Kristuksen kirkko

Miten Kristuksen kirkon voi löytää ja mistä tunnistat sen?

 

Kuka on Kristuksen kirkon pää eli kenellä on ylin valta tässä kirkossa?

Mitä tarkoittaa, kun puhutaan kahdesta erilaisesta kirkosta?

Miksi kannattaa kuulua Kristuksen kirkkoon?

Mitä on kirkon yhteys ja ykseys?

Mitä tarkoittaa kansankirkko ja kansan kirkollisuus?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Martti sanoo: ”Harvemmin saa kuulla siitä minkälaiseksi Jumala on itsensä määritellyt sanassaan, ja minkälaiseksi hänen sanansa meidät osoittaa.”

    Tuossa on mielestäni yksi merkittävin ongelma, ei uskota enää Jumalan ilmoitusta, sehän kertoo meille Totuuden siitä, mitä me ihmiset olemme, samoin kertoo oman olemuksensa Luojana ja lopulta Kristuksessa ilmaisee meille Rakkautensa Luotujaan kohtaan.

    Jumalasta saa olla montaa mieltä ja ihmisestä myös, mutta se lienee aika selvää, mitä Raamattu ilmoittaa, siitä ei voi olla sataa mielipidettä, yksi riittää ja siinäkin on kylliksi ihmettä. Ihminen ei kovin helposti nöyrry Raamatun sanan alle, vaikka juuri se olisi ihmiselle parasta mitä sattua voi. Kirkon julistus tulisi olla tässä Raamatun alle asettumisessa esimerkillinen. Jos ne, joiden tulisi olla kuuliaisia sanalle, alkavat kapinoida sitä vastaan, niin suola on käynyt mauttomaksi ja kukaan ei kohta löydä valoa.

    Usein kuulee tarjottavaksi ”moralismin kovia kiviä” (kuten Sakari kuvaa), avuksi nykyiseen menoon ja totta onkin, että kirkkoon on juurtunut humanismin ja filosofian kukkia, jotka eivät kyllä auta sitä, joka etsii puhdasta lähdettä syntinsä pesuvedeksi.
    ”Savivelli” on hyvä profeettojen ilmaisu, joka kuvaa ihmiskeskeistä julistusta, jossa moraalinen selkäranka tuntuu olevan yhtä kuin Kristinusko. Kristityn moraali on jotain muuta kuin lain noudattaminen. Rakkautta ei voi näytellä, eikä moraalia voi ostaa. Kristus ei näytellyt hyvää ihmistä, vaan oli Tosi Ihminen.

    Tämän edessä on joutunut monesti pysähtymään, kun katsoo omaa olemista, eikä siihen kannata kyllä kauan katsoa. Kun on kerran peiliin katsonut, niin muistaa kyllä lopun ikäänsä mikä siellä sydämessä on vikana. Jospa olisinkin Tosi ihminen toiselle ihmiselle… Mutta ei löydy mitään hyvää. Vain Armo jää jäljelle.

  2. ”Kristityn moraali on jotain muuta kuin lain noudattaminen.” Tästä muistuttaminen on usein vaikeaa. Jos tuo esiin sen, mikä on Galatalaiskirjeessä ilmaistu: ”Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: ’Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi'”, ruvetaan pian puhumaan ’halvasta armosta’ ja lain vesittämisestä.

    • Martti Pentti, laki ei koskaan ole armoa. Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi on täyttä lakia. Tarvitsemme armoa, koska emme pysty täyttämään Jumalan lain käskyjä.

    • Moraali tarkoittaakin sitä, mitä meidän pitäisi tehdä eikä sitä mihin me pystymme. Sekin on siis lakia. Kristillinen moraali tosin sisältää kehotuksen olla lähimmäiselle armollinen. Armo on muutakin kuin anteeksiantoa.

    • Kiitos hyvistä kommenteista. Meidän pitää olla armollinen lähimmäiselle. Miten siinä onnistumme? Kuka on lähimmäisemme ja kuka ei ole?

      Jumalan armo on paljon enemmän. Se on kaikki mitä täällä elämässä tarvitsemme ja ilman armoa emme Taivaaseen pääse.

  3. JUHA HEINILÄ:”Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi on täyttä lakia. ”

    Tuo on kyllä selkeää perkeleen valhetta. Kun Jeesus tekee todella vapaaksi synnin ja kuoleman laista niin kun senjälkeen saa Pyhän Hengen niin tässä uudessa tilassa on vapaana Pyhän Hengen voimassa mahdollista rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, AAAAAAAMEN. Tämä on evankeliumin ilosanoma.

    • Ari, Jeesus ei opettanut perkeleen valhetta vaan Jumalan sanaa. Sinä olet pihalla Kristuksen opista.


      ”Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?” Niin Jeesus sanoi hänelle: ”’Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. Toinen, tämän vertainen, on: ’Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.”

      (Matt. 22:36-40)

  4. ”Siinä on rakkaus — ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme.” Olen tässä asiassa Ari Pasasen kanssa samoilla linjoilla. Rakkauden käsky on meille ylivoimainen, jos sen ajattelee laiksi, mutta Jumalan rakkaudesta osallisina voimme tulla myös sen välikappaleiksi. Se on minusta suurta armoa.

    • Aviopuolisoa ja muuta perhettämme on helppo rakastaa. Lähimmäisiä on myös vihamiehet, joita voi olla vähän vaikeampi rakastaa. Toivottavasti Jumalan rakkaus heijastuu meistä myös lähimmäisiimme. Mitä teidän mielestä on Jumalan rakastaminen?

  5. Juha Heinilä, luet kuin piru Raamattua eli sekotat eri asioita omaan näkemyksiisi sopiviksi.

    Ensinnäkin Jeesus ei julistanut lakia koska oli lain loppu eli Hän julisti Jumalan valtakuntaa, mitä eroa niillä on, ensinnäkin lain alla olevien tuli noudattaa lakia kaikissa kohdin pelastuakseen, he kyllä olivat lupauksen liiton kautta Jumalan kansaa siis juutalaisia siis syntyperältään.

    Pakanat eivät ole lain alaisia, mutta eivät myöskään liiton kautta Jumalan kansaa eli pakanoitten on käytävä Jeesuksen kautta sisään Jumalan valtakuntaan.

    Jeesus selkeästi Sanoo etteivät kaikki jotka sanovat ”Herra, Herra ” pelastu vaan ne jotka tekevät Jumalan tahdon. Laittomuuden tekijät eivät pelastu.

    Matt.7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.

  6. Ari Pasanen ilmestyy”pusikosta” ja ampuu kovilla! Tuo mitä bologin kirjoittaja sanoo täydellisesti totta, eikä suinkaan p – leen valhetta.
    Vuorisaarnan ”täydellisyys” vaatimus on linjassa Jumalan rakastamisen kanssa. Vuorisaarna paljastaa ihmisen täydellisen avuttomuuden ja kelvottomuuden vanhurskaan ja pyhän Jumalan edessä. On täyttä hengellistä huuhaata väittää, olettaa ja uskoa, että ihminen kykenisi olemaan täydellinen kuin Jumala. Väite on järkyttävän naivi ja älytön teologisesti ja osoittaa suurta sokeutta
    Ja oikeastaan Kristuksen persoonan ja työn halveksuntaa: mitä varten Kristus sitten tuli, mikä on hänen ristinkuolemansa arvo ja merkitys, jos ihmisellä olisi edes osittainenkin kyky olla Jumalan vertainen. Ihmisen ”perusvalhe”: te tulette olemaan kuin Jumala.
    Tässä on hengellisen sokeuden juuri, koko Jumala – suhteen traaginen perusvirhe, josta sikiävät kaikki muut harhat: hurmahenkisyys, hengellinen ylpeys ja sun muut senkaltaiset ilmiöt ja asenteet.

  7. Tuo Ari Pasasen mainitsema Mt 7: 21 – 23 puhuu hurmahengistä,
    Jotka käyttävät Jeesuksen nimeä eräänlaisena mantrana tehdessään tekojaan, jotka jäljittelevät Kristus-totuudessa tehtyjä tekojs ( egyptiläiset noidat ”ihmetekoineen” faaraon edessä. ).

  8. Sakari Pöyhönen, Jeesus Sanoi fariseuksille ja kirjanoppineille että nämä olivat sokeita ja kuuroja, miksikö, he eivät nähneet omaa tilaansa eli he kuvittelivat olevansa Jumalan liiton perillisiä ja oikealla tiellä MUTTA eivät nähneet että heidän isänsä olivat jo rikkoneet liiton ja Jumala oli hyljännyt kansansa, he eivät nähneet omaa surkeaa tilaansa vaan kuvittelivat olevansa oikealla tiellä kun seurasivat isiensä uskoa.

    Samoin tänä päivänä väärien profeetojen seuraajat kuvittelevat olevansa oikealla tiellä vaikka historia todistaa uskon isien kauheudet, ei nähdä omaa surkeaa tilaa eikä kuulla Jeesusta että HÄN PARANTAISI paatuneen sydämen.

    Mitä on kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen, Pyhän Hengen kautta JUMALA vuodattaa RAKKAUTENSA uskovaan eli siinä on se rakkaus jolla voi rakastaa kaikkein vaikeintakin lähimmäistä niinkuin Jeesus rakasti, AAAAAMEN.

    Matt.7:15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

    • Ari, kaapissa ei pajoa lähimmäisiä rakasteta, ei ainakaan auteta. Toki ei tehdä pahaa, mutta mitään hyvää ei tehdä myöskään. Kaapissa on aina väärä profeetta, joka ei seuraa Jeesusta. Kaapissa on vain kuolleita oksia, joista ei hedelmää tule. Lähimmäisen rakastaminen vaatii aina meiltä uhrauksia, ilman niitä emme ole rakastaneet.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.