
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Pastori Johan Helkkula Facebookissa:
Viime aikona Väinölän kirkko on pullistellut väkeä sunnuntain messuissa. Meitä on siunattu monin tavoin. Yhteistyö Teljän seurakunnan kanssa on ollut erinomaista. Erityisen lämpimän kiitoksen haluan sanoa kirkkoherra Kaisa Huhtalalle, joka on suhtautunut meihin suurella kunnioituksella. Hän on aidosti ymmärtänyt ja halunnut antaa tilaa Sleyn messuyhteisölle, vaikka meillä on erilainen käsitys siitä, mitä Raamattu opettaa paimenvirasta vain miehen tehtävänä. Kaisan hienosta persoonasta kertoo haastattelu viimeisessä Kotimaassa. Meillä on ollut mielenkiintoisia yhteisiä projekteja ja rukousaiheita. Niin on varmaan jatkossakin. Messujen suhteen yhteistyö tulee päätökseensä meidän kummankaan sitä haluamatta. Ajatus Teljän mallista ratkaista asioita kirkkomme parhaaksi, on käynyt mahdottomaksi. Varsinkaan piispojen joukossa hengellistä näkyä ei ole. On vain valtapolitiikkaa ja vahvemman oikeutta. Kirkon ykseyden vaalimisen sijaan on tarjolla vain kieltoja, pakkoa ja sopeutumista. Kirkkomme yhteistä parasta ja mahdollisimman monen sielun pelastumista etsivät herätysliikkeet nähdään vain ongelmina, joista on päästävä eroon. Keskustelut piispojen taholta näyttävät ajanpeluulta, jossa toiveena toisen osapuolen murtuminen ja kantojen muuttaminen, kompromissit ja vastaan tuleminen. Samaan aikaan vallan ja verorahojen päällä istuvat piispat tuovat lisää Jumalan sanan vastaisia asioita kirkkoomme. Piispojen linja on koko ajan kiristynyt herätysliikkeisiin kun taas toisaalla Raamatun selvän sanan ja kirkkomme järjestyksen vastaiset touhut katsotaan läpi sormien. Kirkon hajottamisen auran kärkenä tuntuu olevan Turun piispa, joka lähestyy asioita oman uhriutumisensa kautta toisten yläpuolelle asettuen. Viimeisessä Kotimaassa paraatiesimerkki. Hänelle ei paljon paina parinsadan ihmisen messuyhteisö ja hengellinen koti, eivät veroa maksavat kirkon jäsenet eikä täysin ongelmitta sujunut kymmenen vuoden yhteistyö Sleyn ja seurakunnan välillä. Omasta ideologiastaan käsin hän on halukas uhraamaan tämän joukon puhdistaakseen kirkkonsa näistä pesäkkeistä. Piispan sanoin toiminnan jatkamisen edellytyksenä ovat myös naispuoliset papit toimittamassa messuja. Tähän on mahdoton suostua koska Raamattu. Luottamuksen Jumalan sanaan ja kirkkaan armon evankeliumin perinnön haluamme jättää myös lastenlastemme kirkolle. Mistä kertoo se, että näitä lapsiperheitä, nuoria ja isovanhempia on runsaasti niin Porissa kuin muissa vastaavissa messuyhteisöissä? Myös naisten on hyvä olla omilla lahjoillaan näitä yhteisöjä rakentamassa ilman ohittamista ja mitätöintiä. Vaikka olemme monin tavoin vajavaisia ja syntisiä ihmisiä, Herra on hyvä ja uskollinen. On suuri ilo olla tällaisen yhteisön paimen.
Kaksi kertaa saamme messuyhteisönä kokoontua vielä Väinölän kirkossa. 9.3. alkaen kokoonnumme toisessa tilassa. Sleyn messut Porissa siis jatkuvat keskeytyksettä. Tästä tulossa lisää infoa.
Messu Väinölän kirkossa sunnuntaina klo 16
Toimittaa Johan Helkkula
Kanttori Marjaana Nummi
Suntio Petri Lindholm
Lapsille pyhäkoulu
Kirkkokahvit
Striimaus http://www.facebook.com/sleyporissa
Lämpimästi tervetuloa!
Kiitos kirkkoherra Kaisa Huhtalalle hienosta tavasta ja halusta rakentaa Kristuksen kirkon yhteyttä! ”Kaikille on tilaa kirkossa”, on toteutunut Väinölässä.
Suomen luterilainen kansankirkko on linjansa valinnut. Kaikille ei näköjään sittenkään ole tilaa. Taivaan Isä armahtakoon piispaa, jonka lavea polku on kuitenkin ahdas kontekstista riippuen.
Olen poistanut Arin kommentin sopimattoman kielenkäytön vuoksi
Kysymme, kenelle Jeesuksen verellään hankkima armo oikein kuuluu? Dogmaatikko Franz Pieper (1852-1931) vastaa: ”Sitä, kuinka välttämätöntä on, että armo on ilman muuta yleinen, ei ihminen tajua niin kauan kuin hän vielä ei ole sydämessään saanut kokea omantunnon kauhuja. Todellisessa synninhädässä (terrores conscientiae) ei ole lohtua mistään muusta kuin armosta, joka rajoituksetta koskee kaikkia syntisiä kuuluen yhtä hyvin ryövärille kuin Pietarille, portolle yhtä hyvin kuin pyhälle Neitsyelle, kuten Luther asian sanoo.”
Kristillinen dogmatiikka, s. 598, SLEY, 1961.
Isä on Kristuksen tähden lepytetty, myötämielinen ja suosiokas.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 190, SLEY, 1957. Suosiokas tarkoittaa varmaankin suosiollista.
Mika
Kiitos hyvistä teksteistä