
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-9-2-2025/
Kolossalaiskirjeen luku kolme on luottavissa täällä. Panen linkin Pipliaseuran sivustolle ja näkyviin suomennokset 2020 ja 1992, ruotsinnoksen 2000 sekä käännökset vienankarjalaksi 2011 ja pohjoissaameksi 2019.
https://www.raamattu.fi/raamattu/UT2020,B2000,KR92,KAR11,Biibbal/COL.3
Vaikka siis olenkin tehnyt monta ja suurta syntiä, niin kuitenkin uskoessani häneen (Kristukseen) hänen vanhurskautensa nielee ne kaikki.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 582, SLEY, 1957. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.
Evankeliumi ei kuvaile Kristusta syyttäjäksi, ankaraksi vaatijaksi, vaan lempeäksi, sydämeltä nöyräksi, laupeaaksi (laupiaaksi) Vapahtajaksi ja lohduttajaksi.
Kristus, maailman Vapahtaja, sanoo tulleensa maailmaan ”syntisiä vapahtamaan”, ”toivottomia lohduttamaan” ja ”saarnaamaan vangeille vapautusta”.
Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, sivut 581 ja 583, SLEY, 1957. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.
Mika
Kiitos hyvin kauniista tekstistäsi.
Ihanasti osaat tuoda esille oppimestarimme suuren löydön tuoman lohdutuksen.
Yllä olevassa etsitään ihmisen seliseliselitystä, siis eikö Raamatun sana riitä?
Jeesus antoi oman elämänsä uhriksi syntien tähden, siis kun ihminen Jumalan kutsuessa lähestyy Jumalaa niin tämä uhri on se miksi näin voi tehdä, ei tätä uhria ole annettu että tulevaisuudessa saa kaikki synnit anteeksi kun on tullut tuntemaan Totuuden. Siis armo on kun syntinen ihminen tulee Jumalan luo niin saa kaikki ennen tehdyt synnit anteeksi vain ja ainoastaan Jeesuksen sovitustyön tähden.
Ari
Sinulla on useampi ahtaasti itseäsi elämän realiteettien keskuudessa sitova orjankahle mielessäsi.
1) Ota huomioon ettei edes sama sana merkitse samaa elämän todellisuutta, silloin kun se sanotaan uudessa tilanteessa. Koska jokainen lausuttu sana saa uuden merkityksen joka kerta, kun ympäristö vaihtuu. Tästä syystä evankeliumin julistus on aina Jumalan sanan tuominen uuteen tilanteeseen uudistunein voimin. Mikäli tätä ei tehdä, niin silloin käy kuten Paavali sanoo, että kirjain kuolettaa.
Paavalihan sanoo, ettei kukaan voi uskoa evankeliumia ilman, että kuulee Jumalan sanan saarnan, ja edelleen, ettei kukaan voi kuulla ellei sanaa julisteta.
Roomalaiskirje:
10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään”.
10:13 Sillä ”jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu”.
10:14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
10:15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: ”Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!”
10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
Ari
2) Vielä karkeampaa jumalanpilkkaa on väittää, ettei JUMALA muka voi antaa anteeksi KOKO ELÄMÄN AJAN. Jos hän ei tähän pystyisi, niin eihän hän silloin voisi edes herättää meitä kuolleistakaan, koska silloin hän olisi niin heikko ja voimaton.
Ota todesta mitä Jeesus opetti juutalaisten joka aamu lukeman tai laulaman aamuliturgian sanamuodoksi. Isä meidän rukous on keskellä juutalaista aamurukousperinnettä kulkeva rukouksen muoto. Siinä Vapahtajamme opettaa:
”Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Tuon pyynnön ANNA sanan muoto alkukielessä kreikassa on aoristi eli ilman mitään ajallisia sidonnaisuuksia oleva verbi. Joten sinun mieletön ajallinen rajauksesi sotii tätä kieliopillista ajasta riippumattomuutta vastaan,
Joten sinun tulkintasi on kaikilla kriteereillä todella harhainen sekä juutalaisen ympäristön taustan tapakulttuurin että niin kieliopin kuin typistyneen Jumala -käsityksesi surkea yritys rajoittaa Jumalan toimintaa vain menneitten pahojen poistajaksi.
Kari
Kiitos sinulle kommentistasi, missä tuot esille Arin vanginneita harhaoppeja.
Useat noista ovat 1500 -luvulla uskossaan harhaan menneitten vääristelijöitten omissa mielissään kuvittelemia harhoja, joista tunnustuskirjoissammekin varoitetaan.
Nuo Arin tulkinnathan eivät ole peräisin Raamatusta, vaan sellaisenaan nieltyjä harhaoppisten ongenkoukkuja leukapielien rikkomiseksi ja saaliin vangitsemiseksi.
Ymmärtämättömyyttään Ari toistaa noita muka omina löytöinään Raamatusta, vaikka ne ovat Raamatun vastaisia oppeja.
Matias Roto kommentoin taasen pitkästä aikaa kun jatkat edelleen näitä ristiriitaisia kirjoitelmiasi, siis tuot nyt esille:
”Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.””
Siis mitä tarkoittaa ””yhden ja saman ruumiin jäseninä”?
Siis se mitä olet aiemmin tuonut on että kaikki vauvoina kastetut ovat tuota saamaa yhtä ruumista ja liitätpä sen Jeesus ruumiiseen, siis et ymmärrä pinemmissäkään määrin miten ruumis toimii vai väitätkö ymmärtäväsi?
Mikä ohjaa koko ruumista eli sen jäseniä? Vastaa tähän selkeästi niin voidaan jatkaa.
Ari
Kiitos kommentistasi.
Olen nuustavani puheestasi katkeruuden aiheuttamaa ilmapiirin tunkkaisuutta.
Vastaan silti muutamaan kohtaan.
1) Väität tekstiäni ristiriitaiseksi.
Saanen kertoa sinulle että tämän tekstin tutkin sangen perusteellisesti.
Analysoin alkukielisen tekstin kreikaksi viiden sanankirjan pohjalta tehdyin yhteenvedoin. Myös jokaisen sanan kieliopillisen muodon tarkistin useampaan kertaan. Kertasin koko alkukielisen tekstin YLI 50 KERTAA. Yksistään englanninkielisiä käännöksiä minulla oli 46 eri versiota käytössäni ja kertasin englanninkielisen tekstin YLI 150 KERTAA.
Ongelmani tekstiäni kirjoitettaessa ei ollut, mistä keksiä kirjoitettavaa, vaan nimenomaan päin vastoin: Mitä keräämästäni aineksesta on viisasta jättää ulkopuolelle.
Jos koet jonkun ajatuksen ristiriitaiseksi, niin syynä saattaa olla se, että selkeä ajatuksen looginen silta kohdasta toiseen on sinun ajattelussasi liian pitkä, kun taas minulle se on itsestään selvyys, jonka loogisen kytköksen näkee välittömästi.
Vertaanpa erääseen Napoleonin aikaiseen matemaatikkoon, joka luennoillaan opetti vaikeita matemaattisia ongelmia. Sitten ratkaistuaan perustavan ongelmakohdan hän saattoi sanoa, että tästä näemme lopputuloksen. Oppilaat menivät luennolta kotiinsa ja yrittivät laskea tehtävän loppuun. Saattoivat todeta, että heiltä saattoi mennä viikko ennen kuin he kohta kohdalta olivat laskeneet läpi tuon kohdan, mitä professori oli vähätellyt sanoessaan, että tästähän SE NÄKYY.
Ari
Jatkoa vastauksiin
2) Kysyt mitä tarkoittaa ilmaus ”ruumiin jäsen”.
Kreikkalaisessa yhteiskunnassa orjia pitävä yläluokka saattoi käyttää alkukielen ruumis -sanaa toisinaan myös ruumiillista työtä tekevistä orjista. Tämä nimitys ilmaisi ajatusta, että työn tekijä oli vain lihasmassaa, jota tarvittiin töiden tekemiseen aikakautena, jolloin nykyaikaisia koneita ei vielä ollut käytössä.
Uudessa testamentissa samaa sanaa käytettiin Kristuksen omakseen vallitsemista eli yhteyteensä kasteen välitykseen ottamista seuraajistaan kuvaamaan näiden yhteyttä toinen toiseensa, yhteyttä, missä Jeesus itse on yhteyden perusta.
Ihmettelemäsi ajatus, mikä tekstissämme sanotaan sanoin: ” —— johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu”, sisältää täysin saman ajatuksen kuin Efesolaiskirjekin, missä Ef. 1.22-23 sama ajatus YHDESTÄ KIRKOSTA YHDESSÄ USKOSSA YHTEISEN KRISTUKSEN JÄSENINÄ sanotaan sanoin:
22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään 23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.
Matias Roto et vastaa kuinka ruumis toimii, kuinka sen eri jäsenet toimivat, kuka/mikä ohjaa ruumista ja sen kaikkia jäseniä?
Siis yksinkertaisesti ymmärrätkö mikä on ihmisruumis ja kuinka se toimii?
Ari
Jatkoa vastauksiin
3) Kirjoitat: ”Siis se mitä olet aiemmin tuonut on että kaikki vauvoina kastetut ovat tuota saamaa yhtä ruumista ja liitätpä sen Jeesus ruumiiseen, –”
Kolossalaiskirjeessä sanotaan selkeästi, että pyhä kaste liittää meidät KRISTUKSEEN ja hänen pelastustyöhönsä Golgatan ristillä ja riemullisessa ylösnousemuksessa . Toistanpa tämän, että jos mahdollista, sinäkin voisit sen oppia: Kolossalaiskirjeessä siis sanotaan, että kaste yhdistää meidät Kristukseen. Kaste liittää meidät Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.
Kol. 2: 12-13
12 Kasteessa teidät haudattiin yhdessä hänen kanssaan. Samalla teidät herätettiin eloon. Teidät herätti uskollisen Jumalan voima, joka herätti myös Jeesuksen kuolleiden joukosta. 13 Jumala antoi teille elämän yhdessä Jeesuksen kanssa, kun olitte kuolemaan tuomittuja rikkomustenne vuoksi.
Galatalaiskirjeessä samasta tapahtumasta lausutaan kasteessa käytettyyn kastepukuun ja sen esille tuomaan sanomaan liittyen, että kasteessa meidät puetaan Kristukseen.
Galatalaiskirje:
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ari
Jatkoa alkuperäiseen kommenttiisi
4) Väität kummallisen arvolauselman sisältävän kysymyksen lausuessasi:
”— et ymmärrä pinemmissäkään määrin miten ruumis toimii vai väitätkö ymmärtäväsi? ” ja sitten tämän jälkeen esität kysymyksen: ” Mikä ohjaa koko ruumista eli sen jäseniä?”
Vastaus varsinaiseen kysymykseesi sisältyy jo edellä viittaamaani Efesolaiskirjeeseen. Siinä sanottiin, että KIRKKO on KRISTUKSEN RUUMIS ja että Kristus on kirkon pää.
Ari
Jatkoa
5) Pienen lapsen kärsimättömyyttä osoittaa toistettu kysymyksesi.
Kysyt ymmärränkö miten ihmisen ruumis toimii.
Vastaukseni on etten ole lääkäri. Hehän ovat ihmiskropan spesialisteja.
Sen sijaan olen teologi ja siksi pystyn vastaamaan kysymyksesi varsinaiseen ytimeen. Jeesus on kirkon pää. Hänen tekonsa tulevat esiin pyhissä sakramenteissa ja hänen puheensa Jumalan sanan saarnassa. Näissähän pappi ei toimi omissa nimissään, vaan työ on VAPAHTAJAN TYÖ koska se tehdään hänen nimessään.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Ari Pasanen. Kristuksen ruumis toimii seurakuntansa kautta. Tämä on sinulle vierasta oppia? Raamattu puhuu toistuvasti Jumalan ja Kristuksen seurakunnasta tai Pyhien yhteydestä. Sinä et silti hyväksy mitään kristillistä seurakuntaa omaksesi. Sinä ymmärrät seurakunnan näkymättömäksi?
12:5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; 12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.
5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa, 5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
Kari
Kiitos puheenvuorostasi
Ari ei todellakaan näytä osaavan edes apostolista uskontunnustusta, koska hän ei huomaa, että samoin kuin Isän työ tulee ilmi luomisessa ja Pojan työ tulee ilmi lunastuksessa eli hänen tekemässään pelastuksessa, niin
PYHÄN HENGEN TYÖ tulee ilmi hänen teoissaan eli siis
– KIRKOSSA eli pyhän kristikansan keskuudessa eli siis Jumalan kansan eli seurakunnan välityksellä
– PYHÄIN YHTEYDEN välityksellä eli siis Kristusta ylistäen keskinäistä yhteyttä pitävien keskuudessa
– SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUKSEN välityksellä eli siis jatkuvan Jeesuksen antaman anteeksiannon varassa elämisen lahjoittamalla
– ja IANKAIKKISEN ELÄMÄN välityksellä, eli HÄN siis noutaa pyhän kristikunnan taivaan kirkkauteen.
Kuuntelin äänikirjana Kolossalaiskirjeen WordProject sivustolta
ukrainaksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/67_ukrainian/b51.htm
Kuuntelin äänikirjana Kolossalaiskirjeen WordProject sivustolta
urduksi
https://www.wordproject.org/bibles/audio/21_urdu/b51.htm
Matias Roto toteat minulle:””Pienen lapsen kärsimättömyyttä osoittaa toistettu kysymyksesi.
Kysyt ymmärränkö miten ihmisen ruumis toimii.
Vastaukseni on etten ole lääkäri. Hehän ovat ihmiskropan spesialisteja.””
En pidä sinua ”tyhmänä” vaan inhimillisesti viisaana joten kun väistelet vastaamasta kysymykseeni niin se tuo vaan kuvan siitä ettet halua ottaa keskusteluun mitä todellinen Jeesus ruumis tarkoittaa kun se paljastaisi sen valheen jota tuot esille, tiedän että ymmärrät tämän.
Ari
Mistä kummasta sinä tempaat nuo ajatukset, että Paavalin määritelmä Kristuksen ruumiista muka ei olisi oikea. Olen jo edellä pannut silmiesi eteen Efesolaiskirjeen eka luvun jakeet 22 ja 23, jotka ovat vastanneet sinun kysymykseesi.
Mikäli olet sitä mieltä etteivät nuo vastaukset ole päteviä niin samalla sanot Pyhälle Hengelle, ettei HÄNEN sanansa kelpaa. Raamattuhan on Pyhän Hengen innoittama sana.
KERRATAANPA TÄMÄ USKON ALKEISIIN KUULUVA OPINKOHTA, ETTÄ KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.
Ef. 1.22-23 ajatus YHDESTÄ KIRKOSTA YHDESSÄ USKOSSA YHTEISEN KRISTUKSEN JÄSENINÄ sanotaan sanoin:
22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään
23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.
Joten
Avaa silmäsi ja sydämesi JUMALAN puhuttelulle, niin että opit edes alkeelliset aakkoset Jumalan valinnasta.
Ari Pasanen. Mitä todellinen Jeesuksen ruumis maan päällä tarkoittaa sinun mielestäsi?
Kari
Hyvä kysymys
Mielenkiintoista nähdä mitä Ari vastaa
Matias Roto pyydän anteeksi että olin väärässä, siis et taidakkaan ”tietoisesti” vältellä vastaamasta kysymykseeni kuinka ruumis toimii, et taida ymmärtää mitä haen.
Siis Jeesuksen ruumis on seurakunta jonka päänä on Jeesus, siis niinkuin ihmisenkin ruumis toimii kuten pää käskee niin samoin Jeesus ruumis toimi Jeesuksen sanojen mukaan eli sen jäsenet tekevät mitä Jeesus sanoo.
Eihän ihmisenkään ruumis voi toimia jos sen jäsent eivät toimi yhdessä niinkuin pää käskee, voiko kävellä jos toinen jalka ei tahdo mennä sinne minne pää käskee tai voiko edes pysyä hengissä jos käsi hakkaa jalan irti?
Samoin Jeesus ruumis toimii että kaikki sen jäsenet rakastavat toisiaan eivätkä tee mitään pahaa toisilleen, sanoohan Jeesus että keskinäisestä rakkaudesta Hänen ruumiin jäsenet tunnistetaan.
Ari
Kiitos puheenvuorostasi
Puhut kauniisti keskinäisestä rakkaudesta, kerrot siis omin sanoin sen, mistä blogini perusteena oleva epistolakin puhuu:
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
Kamerunissa oli tapana sanoa hyvän saarnan jälkeen, että nyt olemme hyvän sanoman kuulleet, nyt se on myös pantava käytännössä toimimaan, eli siis annetaan sen toimia käytännössä.
Tämän periaatteen mukaisesti pyydän sinuakin panemaan käytännössä toimintaan tämän rakkauden periaatteen, mitä peräänkuulutat.
Käy siis rohkeasti mukaan paikallisen seurakunnan toimintaan. Osoita rakkautta niille ihmisille, joita siellä kohtaat. Hymyile ystävällisesti, puhu kauniisti, auta auliisti heikkojalkaisille kahvi tai mehu heidän pöytäänsä kirkkokahveilla, lopeta Kristukseen uskovien uskon vähättely, kuuntele, mitä murheellisilla on ongelmia, toimi ahdistuneitten huokausten korvana, ilahduta naapureitasi reippaalla tervehdyksellä, luo ympärillesi lämminhenkinen ilmapiiri jne
eli siis pane täytäntöön tekstin kehotus aitoon rakkauteen!
Matias Roto on sulla kyllä mielenkiintoinen kyky kääntää kaikki siihen että minä toimin ja uskon väärin, siis ajatteletko todella että menisin kirkkoon ja toimisin siellä kun juuri Jeesus (Pääni) käskee pysyä sieltä poissa?
Kohtelen kaikkia lähimmäisiä rakastaen, en valikoi kuuluvatko he mihin ryhmään tahansa, en tee heille pahaa vaikka he tekisivät minulle mitä tahansa, näin Jeesus (Pääni) käskee.
Ari Pasanen. Et mene kirkkoon, mutta et ole minkään kristillisen seurakunnan (sisältää siis vapaat suunnat) yhteydessä/ jäsen?
Kristuksen lähetyskäskyn jälkeen alettiin perustaa seurakuntia, jotta Kristuksen sana asuisi runsaana keskellämme Matiaksen blogin otsikon mukaisesti. Kaste, ehtoollinen, diakonia sekä lähetystyö Jerusalemista aina maan ääriin saakka ei toteudu ilman seurakuntia ja niiden jäseniä. On siis olemassa suuren suuri joukko ihmisiä, jotka toimivat Jeesuksen ohjeiden mukaisesti.
Luterilainen kirkko tunnustaa yhden pyhän yhteisen seurakunnan (Apostolisen kirkon), johon kuuluvat Kristuksen omat. Kristuksen seurakunta toimii kaikkialla maailmassa hänen toiseen tulemiseen asti.
Sinä esität, että olet ainoa, joka tekee niin kuin Jeesus käskee.
Kari Paukkunen en esitä mitään omaa, näytä missä sen tekisin, jos siis tuon jotain Raamatun ulkopuolelta niin näytä se?
Tuomasi ”” Kaste, ehtoollinen, diakonia sekä lähetystyö Jerusalemista aina maan ääriin saakka”” ovat oletuksia oikeasta ns ”uskosta”, siis kun alunperinkin tämä esille tuomasi ”usko” litetään siihen että vauva kastetaan eli liitetään tähän sinun esille tuomaasi ”oikeaan uskoon/kirkkoon” niin kun tätä oppiasi opetetaan vauvasta alkaen niin silloin ihminen alkaa uskoa siihen kun kaikki vierellä siihen uskovat, samoin on myös kaikissa muissa uskonnoissa, siis olisiko Jumala antanut yhdelle ryhmälle ”oikotien” pelastukseen vauvakasteen avulla ja jättänyt maailman kaikki muut ihmiset pois tästä? Siis ajatteleppa kuin vaikeaa on muiden uskontojen harjoittajien/jäsenien luopua omasta opitusta uskonnostaan tai uskonnottomuudestaan, luopuminen saattaa olla hengenvaarallistakin, siis nyt olette ryhmä jonka ei tarvitse luopua mistään, siis korostan ei mistään vaan voitte luottaa/turvata siihen opetukseen jonka saatte vauvasta asti. Ei tarvitse tehdä parannusta, ei ottaa Jeesuksen sanoja todesta vaan olla möllöttä vaan omassa oikeassa uskossa saaden kaikki synnit anteeksi tekipä mitä tahansa.
Ari
Äsken edellä puhuit rakkaudesta.
Heti seuraavassa puheenvuorossasi sinun oma pääsi sitten kieltää rakastamasta Jumalan kansaa eli KIRKKOA.
Sanot rakastavasi kaikkia, mutta sitten kiellät RAKKAUDEN AIDON LÄHTEEN eli kirkon Herran Jeesuksen omien kanssa elämisen.
Matias Roto toteat minulle:””Heti seuraavassa puheenvuorossasi sinun oma pääsi sitten kieltää rakastamasta Jumalan kansaa eli KIRKKOA.””
Ihmisiä tulee rakasta kaikkia, ei kirkko ole mitään jota Jeesus käskee rakastaa ja kun se vielä opettaa valhetta niin kuinka voisin sieltä etsiä mitään, siis kun sen jäsenet eivät toimi Jeesuksen sanan mukaan.
Ari
Karille suuntaamassasi puheenvuorossa sinun OMA PÄÄSI keksii mitä sattuu vääristelyjä kristinuskosta. Koko tekstisi opettaa RAAMATUN VASTAISESTI.
1) Kaste kuuluu KAIKILLE ihmisille. Tämän perusteena on se, että Jeesuksen sovitustyö tapahtui KAIKKIEN IHMISTEN PELASTAMISEKSI. Tämän pelastustyön osallisuuteen meidät liittää juuri meidän kasteemme.
Roomalaiskirje:
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
1.Korinttolaiskirje:
10:2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Galatalaiskirje:
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kolossalaiskirje:
2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
1.Pietarin kirje:
3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena – joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta – Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,
OMAN PÄÄSI viettelyksistä puhuu se että haluat kieltää tämän pelastuksen yhteyteen pääsemisen kieltämällä vauvoilta kasteen.
Matias Roto tuot ajatelmasi:”” Kaste kuuluu KAIKILLE ihmisille. Tämän perusteena on se, että Jeesuksen sovitustyö tapahtui KAIKKIEN IHMISTEN PELASTAMISEKSI. Tämän pelastustyön osallisuuteen meidät liittää juuri meidän kasteemme.””
Siis tuossa on selkeä valhe, ei kaste liitä mihinkään Jeesuksen sovitustyöhön, se kuuluu kaikille ilman kastetta, parannus vasta on se askel jolla lähdetään pelastukseen, et voi ketään pelastaa kastamalla heitä ilman että nämä itse tekevät parannuksen.
Ari
Sotket kasteen ja parannuksen keskinäisen suhteen aivan kokonaan.
Kastehan antaa parannuksen.
Markuksen evankeliumi:
1:4 niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuKSEN kastetta syntien anteeksisaamiSEKSI.
Luukkaan evankeliumi:
3:3 Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuKSEN kastetta syntien anteeksisaamiSEKSI,
Kasteen jälkeen tapahtuneesta lankeemuksesta parannuksen tekeminen merkitsee siis palaamista tämän alkuperäisen parannuksen yhteyteen eli palaamista KASTEEN ARMOON.
Ari
Tunnustuskirjamme Augsburgin tunnustus tuo esille selkeästi sen, että uudelleen kastaminen EI OLE pannuksen tekemistä, vaan että palataan kasteen armoon. Parannuksen oleellinen osa on se että SAA SYNNINPÄÄSTÖN. Ja huomaapa myös että parannuksen julistaa KIRKKO.
XII Parannus
Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.
Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.
Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.
Matias Roto miksi et vastaisi kysymyksiin ja jättäisit minun henkilökohtaisen arvioinnin edes vähemmälle?
Siis oletteko saaneet jotenkin ”oikotien” pelastukseen vauvakasteenne avulla verrattuna kaikkiin muihin maailman ihmisiin?
Siis vielä kuinka ruumis toimii, et ota siihen mitään kantaa kun sanon ettei ruumiin jäsenet voi toimia ilman että pää käskee niiden toimia ja ne toimivat juuri tämän käskyn mukaan kaikki? (on tietysti autonomisia elimiä jotka eivät tarvitse käskyä mutta tässä ei ole kyse niistä)
Ari
Miksi jankutat pienen kakaran tavoin. On kuin yrittäisit sanoa minulle että minun on aihetta pitää ylläni villa-asua. Eikä mieleesi tule alkuunkaan että jo vauvasta asti olen pitänyt villaisia töppösiä ja vanttuita. Opiskeluaikanani asunani minun itse neulomani villapaita. Yhä edelleen minulla on papinpukuun pukeutuneenakin kesät talvet jaloissani villasukat. Kesällä ilmavat, talvella lämpimät.
Sinun jankutuksesi ruumiista on yhtä mieletön. Kuvittelet olevasi Kristuksen ruumiin jäsen, vaikka tietoisesti pysyttelet hänen yhteisönsä ulkopuolella.
Olen jo edellä pariinkin otteeseen näyttänyt sinulle raamatunkohdat, mitkä selvästi kertovat että KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.
Ari
Kaste ei ole oikotie pelastukseen vaan se on AINOA TIE pelastuksen osallisuuteen pääsemiseksi.
Jeesuksen opetuslapseksi tullaan kasteen välityksellä. Huomaapa ma-infinitiivi lähetyskäskyssä!
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Ari
Puheesi autonomisista elimistä on epäselvä.
Puhutko tosiaankin autonomisista ELIMISTÄ vai oletko yrittänyt puhua vain autonomisesta hermostosta.
Autonomisista elimistä on juuri nyt 4.2. klo 14.18 oikein selkeä selostus autonomisesta hermostosta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Autonominen_hermosto
”sanon ettei ruumiin jäsenet voi toimia ilman että pää käskee niiden toimia ja ne toimivat juuri tämän käskyn mukaan kaikki” (Ari Pasanen)
Ari Pasanen. Pää (Kristus) on käskenyt ja yhä käskee (tehtävä on kesken) tehdä kaikki kansat hänen omikseen. Tämä ei onnistu olemalla seurakunnan ulkopuolella. Seurakunnan (Kristuksen ruumis) jäsenet kastavat ja opettavat käskyn mukaisesti. Seurakunnan ulkopuolelle jättäytyvä ei tottele päätä (Kristus).
Kari
Kiitos kommentistasi
Matias Roto toteat minulle:””Sinun jankutuksesi ruumiista on yhtä mieletön. Kuvittelet olevasi Kristuksen ruumiin jäsen, vaikka tietoisesti pysyttelet hänen yhteisönsä ulkopuolella.””
Siis mielestäsi ruumiin eri jäsent voivat toimia täysin erillään siitä mitä pää ohjaa, jopa ”tappaa” toisiaan, minä en ymmärrä tuota eli juuri tuosta näkee sokeutesi Jumalan sanalle. Et ymmärrä kaikkein yksinkertaistakaan vertausta.
Ari
Jälleen kerran ties monenneko kerran sivuutat ihmisten syntisyyden koko tämän elämän ajan. Kuvittelet olemattomia haihatteluja kuvitellessasi että ihminen tämän elämän aikana voisi tulla niin täydelliseksi, että olisi kokonaan vapaa synneistä.
Koko elämänsä ajan ihminen tarvitsee kohotusta, että pitää elää ihmisiksi eikä mennä riitelemään toinen toistaan vastaan.
Et ota todesta sitä, että Paavali nimittää pelastukseen VALITTUJA eli siis konkreettisia KIRKON JÄSENIÄ PYHIKSI, yllä olevassa blogin tekstissä. Mutta huomaapa tämä. Juuri näitä samoja konkreettisen kirkon jäseniä hän KEHOTTAA sydämelliseen armahtavaisuuteen!!!!
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
Ari
Sinun pasifistinen oppisi ei ole nykyajan pasifismia, missä aiheen siihen on tuonut nykysotien suuret tuhoisat vaikutukset,
vaan sinun pasifismisi on peräisin Saksan talonpoikaiskapinan ajalta. Eräät kiihottajat nostivat talonpojat kapinaan. Yksi kapinan johtoon pyrkineistä oli Hubmeier, joka aikaisemmin oli potkittu virastaan Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virasta. ( Nykyisin saman yliopiston jatkeena on Ludwig-Maximilians-Universität München , LMU. Se on kouluttanut 34 Nobel-palkinnon voittajaa. Siellä nykyistä edeltänyt Rooman paavikin on toiminut professorina.)
Kun kapinoiva porukka näki etteivät he pärjää ruhtinaitten sotajoukoille, niin he keksivät muka moraalisen periaatteen, ettei aito uskova kristitty saa palvella esivaltaa eikä käyttää asetta. Näin he kuvittelivat vaikuttavansa voitolle päässeitten joukkojen moraaliin. Mutta se ei tuolloin tehonnut, ruhtinaitten joukot kukistivat kapinan, mutta tämä opetus on myöhemmin tuottanut kaltaisiasi harhaoppiin kytköksissä olevia pasifisteja.
Hubmeier nimittäin on ENSIMMÄISENÄ KOKO MAAILMANHISTORIASSA kirjoittanut uudestikastajien opin, jonka orjuuteen sinäkin olet langennut. Hän kirjoitti vuosina 1525 – 1527 nämä teoksensa. Hänet tuomittiin kuolemaan 10.3.1528 kapinallisena.
Tuossa kapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.
Ari
Mielestäni aivan omaa ymmärtämättömyyttäsi syytät minua sokeaksi Jumalan sanalle.
” —tuosta näkee sokeutesi Jumalan sanalle.”
Väitteesi kertoo vain kieroon kasvaneesta asenteesta. Luulen sinun jo huomanneen, että opetan Raamattua perusteellisten opintojen pohjalta. Sen sijaan sinun opetuksesi olen huomannut perustuvan vain joidenkin harhojaan kirjoittaneitten opetuksesta poikineisiin omiin päähänpinttymiisi. Annat Raamatun sanalle merkityksiä, joilla ei ole mitään tekemistä Raamatun keskeisen sanoman kannalta.
Esimerkiksi et ole ottanut todesta sitä, että suuri lähetyssaarnaaja ja syvästi kaksi kulttuuria, juutalaisen ja kreikkalaisen, suvereenisti hallinnut Pyhä Paavali toteaa olevansa syntisistä suurin.
Ja koska aikoinaan pyysit minua kysymään äidinkielen opettajalta yhden kohdan selitystä, kun et tiennyt että minäkin olen ollut suomen kielen opettaja, niin kerronpa sinulle, että seuraavassa kohdassa PYHÄN PAAVALIN käyttämä olla -verbi on preesensissä: OLEN.
1.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä OLEN suurin.
”Kari Paukkunen en esitä mitään omaa, näytä missä sen tekisin, jos siis tuon jotain Raamatun ulkopuolelta niin näytä se?” (Ari Pasanen)
Ari Pasanen. Ohitatko UT:sta kaikki kohdat, jotka kertovat seurakunnasta, Kristuksen ruumiista? Toimimalla näin olet Raamatun opetuksesta piittaamaton.
Ovatko sinulle seurakunnan jäsenet, Jeesuksen omat, näkymättömiä? Mikään näkyvä kristillinen seurakunta ei kelpaa sinulle. Tämä oppisi on Raamatun ulkopuolelta.
Kari
Kiitos kommentistasi
Arin ongelman tuot selkeästi esille.
Kari Paukkunen tuot esille että minä olisin piittamaton Raamatun opetuksesta, siis etkö ”näe” mitä yritän sanoa eli kun jokin seurakunta/kirkko tuottaa huonoa hedelmää niin sen tähden sieltä on lähdettävä pois, ei Jeesus ruumis voi olla niin että sen jäsenet jopa tappavat toisiaan vaan siellä rakkaus vallitsee/hallitsee.
Itse kun tulin uskoon niin etsin luterilaisesta seurakunnasta ”Jumalaa”, elin siellä aktiivina usean vuoden, en ”nähnyt” mitään pahaa siellä vaan kaikki toimi niin hienosti, mutta kun Pyhä Henki ohjasi kasteelle niin silloin aloin näkemään mitä kaiken takana on, siis siellä ne jotka opettivat itse elivät vaikka mllaisessa Raamatun vastaisessa elämässä. En olisi lähtenyt sieltä heti mutta kun toin esille selkeää Raamatun sanaa hyökkäsi seurakunnan johtaja minua vastaan, se mitä toin oli juuri tämä syntinen/pyhä asetelma, onko uskova enää syntinen, ei ole, sanoohan Paavali sen selkeästi:
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
Ei sillä ollut mitään merkitystä että Raamattu sanoo:
1 Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen.
2 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
3 ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne,
4 vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina;
5 sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta?(1.Tim.3)
Kritisoit niin kovasti etten ole missään seurakunnassa, kyllä se saa ajattelemaan, itse koen että Jumala haluaa riisua minut kaikesta ja siihen kuuluu etten etsi ihmisistä turavaatai hyväksyntää vaan aikessa olisin Jumalasta riippuvainen, voisiko hienosti sanoa että Jumala kasvattaa minua erämaassa yksin että kaikessa olisin Hänestä riippuvainen. Seura tekee kaltaisekseen eli kun opetetaan perisynti oppia niin silloin synnillä on valta eikä sitä haluta/tarvitse vastustaa vaan yleisessä ja yhtäläisessä synnintunnustuksessa saa kaikki synnit anteeksi.
Ari Pasanen.
Kiitos vastauksesta. Se vahvisti ajatustani sinun hengellisestä todellisuudestasi. Olet yksin ja muodostat yksin tulkintoja Raamatusta. Sinä olet valinnut osasi. Näin on ollut jo vuosia. Totean, että siinä mielessä olet oikeassa, että kaikkea opetusta tulee arvioida onko se Raamatun mukaista. Jos kuitenkin vuorovaikutus muiden vajavaisten ihmisten kanssa puuttuu, niin oma käsitys omasta erinomaisuudesta ei välttämättä ole totta.
Tämä ”valittu erämaa” ei saisi asettaa sinua muiden yläpuolelle. Tulkintasi mukaan muut eivät kuule Jeesusta. Siinä olet syvällä metsässä, jälleen yksin. Oma valinta yksin oloon, voi omassa mielikuvituksessa vaikuttaa vaikka sellaisen ajatuksen, että kuvittelee olevansa yhtä valittu kuin esim. Mooses tai Johannes Kastaja.
Kommenttisi usean vuoden ajalta sisältävät paljon sellaista, johon kristityt, Raamattunsa lukeneet, eivät voi yhtyä. Voit pohtia yksinäisyydessäsi, onko uskosta osallisten joukko todella niin pieni kuin vain yksin sinä? Golgatan ”kattaus” on jotain aivan muuta.
Toistan vielä, kuten edellä kirjoitin kommentissani, että Raamattu opettaa paljon seurakunnasta (Kristuksen ruumis). Joudut jättämään Raamatusta paljon pois, koska et ymmärrä miten Kristus toimii seurakuntansa kautta. Jos muut olisivat toimineet kuten sinä (valitsit oman erämaan), Jumalan erityinen ilmoitus Jeesuksesta Kristuksesta ei olisi levinnyt kaikkialle maailmaan. Pakanain täysi luku ei täyttyisi.
Ehkä ajan mittaan Pyhä Henki paljastaa sinulle jotain lisää itsestäsi? Jumalan kansan jäsenet VT:sta UT:n apostoleihin ja seurakuntiin asti ovat omistaneet kaksi erilaista ”luontoa”, jotka kamppailevat keskenään. Pyhä Paavali myös tästä opettaa. Sinulta se on salassa. Ehkä se vielä avautuu?
Kari Paukkunen kiitos kiihkottomasta kommentistasi, ymmärrän kyllä pointtisi, siis kuinka siinä peilaat omaa näkemystäsi ja uskoasi, oletko miettinyt mistä olet tuon kaiken saanut, onko se sinulle opetettu vai oletko löytänyt Raamatusta?
Se että tuot seurakuntaa esille ei poista sitä mitä Jeesus sanoo vääristä opettajista ja heidän hedelmistään, eivätkö nuo hedelmät kerro sinulle mitään? Tai paremminkin mitä oma hedelmä kertoo omasta uskosta?
Siis minä itse elin 40 vuotta sokana omalle hedelmälle, kuvittelin eläväni/eläneeni ”hyvää” elämää kohdellen toisia ihan hyvin, uskosta en ymmärtänyt mitään, ei se koskettanut vaikka olin mennyt luterilaisen mankelin läpi kohtuu hyvin. Sitten kun elämäni meni umpikujaan ja todella huusin Jumalalta apua niin kun Hän näytti yhden ”pienen” asian omasta parisuhteestani niin silloin tajusin kuinka olin elänyt täydellisesti pimeydessä ja JUMALAN HYVYYS veti puoleensa, antoi todellisen Toivon elämään.
Meillä on täydellisesti erilainen sisältö uskoon eli sinulle syntien anteeksisaaminen on tärkeä, minulle taasen Jumalan voima elää satuttamatta lähimmäisiä on tärkeä, siis ensinnäkin kun nyt ymmärrän Jumalan tahdon niin kun Hän on pyhittänyt minut niin en tahdo rikkoa Hänen tahtoaan vastaan ja siihen kuuluu juuri lähimmäisen rakastaminen ja siihen kuuluu myös nöyryys ettei itse ole itsessään sen parempi kuin muutkaan vaan kun tietää/muistaa oman saastaisen vaelluksen ennen uskoontuloa niin ei voi millään pitää itseä parempana kuin muita, armosta olen pelastettu en todellakaan omien tekojeni takia.
”Kun jokin seurakunta tai kirkko tuottaa huonoa hedelmää, sieltä on sen tähden lähdettävä pois. Jeesuksen ruumis ei voi olla sellainen, että sen jäsenet jopa tappavat toisiaan, vaan siellä rakkaus vallitsee ja hallitsee.” Eikö kristityn velvollisuus olisi pikemminkin seurakunnan jäsenenä vaikuttaa niin, että huonon hedelmän tuottaminen muuttuisi hyvän hedelmän tuottamiseksi? Eikö hänen tulisi toimia niin, että vihan sijaan rakkaus saisi tilaa? ”Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen. – Vanhurskauden siemen kylvetään rauhan tekoina, ja se tuottaa hedelmän niille, jotka rauhaa rakentavat.” Onko vastuun pakeneminen koskaan hyvä ratkaisu?
Ari Pasanen.
Et sinä ole kirjoituksillasi kertonut minulle mitään uutta. Tässä on sinun tulkintasi Raamatusta?:
Sinä et usko, että kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on pätevä sylilapsille suoritettuna.
Sinä et usko, että kristityn tulisi pysyä seurakunnan yhteydessä.
Sinä uskot, että kristitty ei ole enää syntinen uskoontulon jälkeen.
Sinä uskot, että uskoontulon jälkeen ei ole enää lupa uskoa sydämen pahoja ajatuksia anteeksi.
Sinä uskot, että Jeesus ei enää armahda syntistä uskoontulon jälkeen.
Ari
Panet esille raamatunkohdan, missä käyttämässäsi käännöksessä käytetään sanaa ”seyrakunnan kaitsijan virka”. Tekstin ajatus on se että kyseessä on PIISPAN VIRKA. Aitoon kirkon järjestykseen kuuluu piispuus. Kun Saksassa aikoinaan käännettiin piispan virka ”superintendentiksi” niin tästä ovat jotkut tehneet sen johtopäätöksen, että johtaja voisi olla joku muukin. Tekstin alkuperäinen ajatus kuitenkin on se että piispan virka kuuluu aitoon hyvässä järjestyksessä toimivaan kirkkoon. Tämän tuo esille vanhimmat käännöksemme vuosilta 1548, 1642 ja 1776.
Agricolan käännös 1548 sanoo tämän näin
1. Tim. 3:1–7
1 Se on juuri totinen tosi: jos joku pispan virkaa pyytäpi, hän halaapi hyvän työn.
Joten Ari
Jos tahdot olla täydellinen, niin liity sellaiseen kirkkoon, missä toimii RAAMATUN mukainen järjestys. Tuossa nimittäin on puhetta ihan konkreettisesta virasta eikä mistään pilvilinnoissa liihottelevista kuvitelluista päiväunien tuotteista.
Ari
Kirjoitat:
— onko uskova enää syntinen, ei ole, sanoohan Paavali sen selkeästi:
Room. 5:8
Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
Tulkintasi tästä tekstistä on päänsä lyömistä kiviseinään. Irrotat yhden jakeen yhteydestään ja väännät sen merkityksen täysin mielettömäksi järjettömyydeksi. Nimittäin OMAN MIELIKUVITUKSESI TUOTETTA on kuvitella että tuossa puhuttaisiin synnittömyyden saamisesta. Tuo kohtahan puhuu päin vastoin SYNTISTEN ARMAHDUKSEN LUPAUKSESTA.
Roomalaiskirje:
5:1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän ARMOON, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
5:6 Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
5:11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.
5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska KAIKKI ovat syntiä tehneet –
5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden LAHJAN runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. –
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen (JEESUKSEN) vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.
Huomaapa tästä että tässä
EI PUHUTA MEIDÄN MUUTTUMISESTA SYNNITTÖMIKSI,
VAAN JUMALAN ARMON VOIMASTA ARMAHTAA MEITÄ SYNTISIÄ.
Joten valitettavasti Ari
Osoitat täysin jumalatonta Jumalan sanan vääristelyä.
Tee siis parannus. Pyydä anteeksi siltä papilta, jota vastaan olet mielettömästi omaa typeryyttäsi ruvennut rettelöimään ja liity takaisin kirkkoon.
Ari
Kirjoitat: ”—-kun opetetaan perisynti oppia niin silloin synnillä on valta eikä sitä haluta/tarvitse vastustaa vaan yleisessä ja yhtäläisessä synnintunnustuksessa saa kaikki synnit anteeksi.”
Jälleen kerran kerrot mielettömän suuresta ymmärtämättömyydestäsi täysin vääristynyttä puhetta kirkkomme opista.
Haihattelusi siitä, ettei syntiä muka ”haluta/tarvitse vastustaa” kumoutuu jo Katekismuksemme ensimmäisessä pääkappaleessa, mikä puhuu kymmenestä käskystä.
”Kymmenen käskyä
Ensimmäinen käsky – Toinen käsky – Kolmas käsky
Neljäs käsky – Viides käsky – Kuudes käsky
Seitsemäs käsky – Kahdeksas käsky
Yhdeksäs käsky – Kymmenes käsky
Käskyt – rakkauden laki”
https://katekismus.fi/
Joten suosittelen sinulle alkeiden alusta kertauksen aloittamista eli siis Katekismuksemme ensimmäisestä pääkappaleesta alkaen, jotta voisit oppia edes sen verran kuin mitä minä opin pyhäkoulussa jo 1950-luvun alkupuolella.
Kari
Kiitos sinulle kommenteistasi.
Selkeästi tuot esille sen, mikä minun mielestäni osoittaa Arin aseman uskon suhteen vastaavan heitteille jätetyn vauvan ulos pakkasessa paleltuvaa tilannetta – siis yksin heitteille joutunutta.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Näen puheenvuorossasi kypsän ihmisen tervettä otetta.
Kuten itse ajattelen, ettei käden pidä lähteä ruumiista irti, jos jalka reistailee. Tuollainen ruumiista erkaneminenhan merkitsee käden kuolemaa. Olen saanut sen vaikutelman, ettei Ari huomaa tätä ihmiselämän todellisuutta, että yhteisössä pitää armahtaa toinen toistaan, kuten yllä olevassa blogini pohjana olevassa epistolassakin sanotaan:
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Matias, kiitos hyvästä opetuksesta!
Ari vääristelee lähes kaiken uudelleen ja uudelleen. Samoja asioita on kerrattu hänelle vuosien ajan. Kaikki valuu pois kuten vesi sen kuuluisan hanhen selästä.
Kaikenkaikkiaan on kyse uskosta, siis mitä ja mihin uskoo, uskooko kaikkivaltiaaseen Jumalaan hyvänä Isänä vai mihin.
Minulle evankeliumista avautuu kuva kuinka Jeesus varjeli opetuslapsiaan ettei heihin pahalla ollut valtaa, siis eivät opetuslapset olleet synnin vallassa (lue synnin orjuudessa/perisynnin hallinnassa). Sitten Jeesus selkeästi sanoo että on parempi kun Hän menee pois että Jumala lähettää toisen puolustajan, Pyhän Hengen, siis kun Jumala on hyvä Isä niin kun Hän rakastaa lapsiaan nin en voi ymmärtää ettei Hän varjelisi lapsiaan pahalta jos nämä sitä haluavat eli tahtovat elää Hänen tahdossaan. Ei vaan mene todellakaan jakeluun että rakastava kaikkivaltias Isä jättäisi lapsensa avuttomiksi kun nämä Häneltä apua pyytävät eli haluavat synnistä eroon.
Ari
Synnittömyysoppisi vie sinut harhaan. Muista että vain Jeesus on ollut synnitön.
Niinpä lauseesi: ” — eivät opetuslapset olleet synnin vallassa (lue synnin orjuudessa/perisynnin hallinnassa).” kumoutuu jo siinä, että ihanasta JUMALAN KUTSUSTA JA ARMAHDUKSESTA HUOLIMATTA Juudas petti Jeesuksen ja siinä, että Pietari kielsi Jeesuksen jne.
Olen jo edellä kertonut sinulle että PYHÄ PAAVALI kertoi olevansa (PREESENS-muodossa) SYNTISISTÄ SUURIN.
Joten aitoon pyhyyteen kuuluu se, että itsessämme olemme vain ja ainoastaan syntisiä, mutta Jumalan armosta olemme armahdettuja, vanhurskautettuja ja pyhitettyjä.
Edelleen PYHIÄ OVAT VAIN KIRKON JÄSENET
Roomalaiskirje:
1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
Pyhyys tulee siis seurakuntalaisille. Muista että Rooman ensimmäinen piispan virkaa alkoi juuri noihin aikoihin hoitamaan Pyhä Pietari, nykyisten paavien viran ensimmäinen viranhaltija.
Ari
Lain saarna kertoo, että olemme syntisiä.
Evankeliumin saarna kertoo, että saamme syntimme anteeksi yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden.
Tässä valossa tulkintasi lauseessasi ”—Isä jättäisi lapsensa avuttomiksi kun nämä Häneltä apua pyytävät eli haluavat synnistä eroon.” sotkee lain ja evankeliumin toisiinsa. Tämän sotkun takia, et huomaa että tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantoa KOKO ELÄMÄMME AJAN.
Huomaapa, että tuo osa eli synnistä eroon pääseminen EI OLE OMAN ITSENSÄ SYNNITTÖMÄKSI TULOA, VAAN NIIDEN ANTEEKSIANTOA.
Muista että jo Aatamissa me kaikki olemme langenneet syntiin. Aatamin perillisinä me kaikki olemme koko maallisen elämämme ajan syntisiä. Vasta ylösnousemuksessa saamme kirkastuneen ruumiin, koska syntiä, kuolemaa eikä perkelettä ei enää ole Jumalan kansaa eli kirkkoa häiritsemässä. Nämä turmiovallathan on heitetty tuliseen järveen eli niiden valta on ainaisesti lopetettu.