
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa. Hebr. 10:10. (Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan. Hebr. 10:10, KR-38. Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydelliseksi ne, jotka pyhitetään. Hebr. 10:14.)
Jeesus on meidän vanhurskautemme ja pyhityksemme. (1. Kor. 1:30) Niin sen täytyykin ollakin, jos mielimme pelastua. Pyrimme toki Jumalan mielen mukaiseen elämään, mutta emme pelastuaksemme, vaan koska meidät on jo pelastettu.
Juha Vähäsarja, Jumalan kämmenellä, tämän päivän teksti, Symbolum Oy, 2024. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.
Mika
Kiitos hyvästä Juhan tekstistä
Jaaha, ajattelin, etten enää, mutta onhan meidän velvollisuus tuoda rehellisesti Kristuksen oppia esille…
Ari, oletko koskaan ajatellut, että kuolema tuli Adamin synnin kautta maailmaan? Sanoohan Paavalin, että ”Synnin palkka on kuolema.” Ihminen siis kuolee, koska ihminen on syntinen. Raamatussa kirjoitetaan myös langenneesta sukukunnasta, kun puhutaan koko ihmiskunnasta. Synti on Raamatun mukaan kollektiivinen ominaisuus ihmisessä. Ihminen on synnin tähden kuolevainen olento. Tämä nousseen Raamatun omasta teologiasta, eikä ole ihmisen kiellettävissä, paitsi jos ihminen vastustaa Raamatun Totuutta.
Alkuperäinen synti, on siis kaiken tekosynnin syy ja seuraukset nähdään kautta ihmiskunnan.
perisynnin kieltäminen on kuin lukisi Raamattua sokein silmin.
Jeesusta ei kuolema voinut saada, koska Hän on synnitön. Samoin ovat kaikki Kristuksen kuolemaan kastetut, nouseva kerran ylös, kuten Jeesus nousi esikoisena, lahjoitaen meille toivon.
”Sillä jos kuolleita ei herätetä, ei Kristuskaan ole herätetty.
Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.
Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut.
Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.”1.Kor.15:16-24
Ismo
Kiitos sinulle hyvästä tekstistäsi
Älkäämme siis nukkuko niin kuin muut. 1. Tess. 5:6
On monta tapaa pitää kristityt valveilla. Tahtoisin muiden tapojen ohella suositella, että kristityt keskustelisivat keskenään Herran teistä. Matkatessaan Taivaan maahan Kristitty ja Toivorikas sanoivat toisilleen:
”Estäkäämme uneliaisuutta, alkakaamme hyvä keskustelu.”
Kristityt, jotka eristäytyvät ja vaeltavat yksinään, joutuvat helposti uneliaisuuden valtaan. Seurustele kristittyjen kanssa, niin pysyt valveilla ja virkistyt ja rohkaistut etenemään nopeammin matkallasi taivasta kohti.
C. H. Spurgeon, Hiljaisiin hetkiin, Päivä, 1996.
Apostoli Paavalikin kävi keskusteluja eri ihmisten kanssa. Ks. esim. Apt. 17:2-3, 18:4, 19:9.
Mika
Kiitos hyvästä tekstistäsi
Kristittyjen keskinäinen yhteys on todellakin oleellista meidän uskonelämässämme.
Kuuluuhan kristinuskon olemukseen, että usko on YHTEISTÄ USKOA.
Roomalaiskirje:
1:12 se on, että me yhdessä ollessamme virkistyisimme yhteisestä uskostamme, teidän ja minun.
Muistaakseni nämä Kristitty ja Toivorikas puhuvat näin John Bunyanin kirjassa Kristityn vaellus (The Pilgrim’s Progress from This World to That Which Is to Come).
”Perisynti-opin ’harjoittajat’ ovat synnin palvelijoita. He eivät ole vanhurskauden ’harjoittajia’.” Asia taitaa olla juuri päinvastoin. Ne, jotka tunnistavat itsessään taipumuksen syntiin ja tunnustavat sen, voivat taistella syntiä vastaan. Ihmiset, jotka luulevat olevansa synnistä vapaita, ovat sokeita omalle raadollisuudelleen ja lankeavat helposti sitä itsekään huomaamatta.
Martti
Syvä elämän viisaus sisältyy sanoihisi
Kiitos kommentistasi
Martti Pentti toteat:””Ne, jotka tunnistavat itsessään taipumuksen syntiin ja tunnustavat sen, voivat taistella syntiä vastaan.””
Tunnistatko sinä itsessäsi taipumuksen syntiin? Ketkä tunnistavat edes mitä on synti? Voiko teoista ja puheista nähdä ja kuulla ketkä tunnistavat mikä on syntiä??? Kenellä on paatunut sydän, voiko sen nähdä ja kuulla???
Siis kyllä on todella tärkeää että tietää mikä on syntiä jos haluaa taistella sitä vastaan, eikö vaan??
Kuka muuten määrittää mikä on syntiä???
”Voiko teoista ja puheista nähdä ja kuulla, ketkä tunnistavat, mikä on syntiä?” Eiköhän. Ne, jotka tunnistavat synnin synniksi, välttävät sen tekemistä ja yrittävät elää mahdollisimman hyvää elämää.
Ari
Jälleen kerran kysymyksien muodossa propagoit näkökulmaasi, jossa petät itseäsi ja teet Jumalasta valehtelijan.
1. Johanneksen kirje 1
8
Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
9
Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10
Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.
Ari Pasanen
Luther opetti, että ihmisen on vaikeampi nähdä oma syntisyytensä kuin uskoa yliluonnollisiin asioihin, koska syntisyyden tunnustaminen vaatii nöyryyttä ja Jumalan sanan vaikutusta. Vaikeaa se taitaa olla sinullekin?
Matteuksen evankeliumi:
13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he TYÖLÄÄSTI kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Martti ja Kari
Kiitos kommenteistanne
Ne ovat hyviä
Matias Roto tuot 1.Joh.1 tuolla ja koetat todistella sillä jotain, no ymmärrätkö mitä siinä sanotaan, tuo puhuu juuri parannuksesta eli kaikki juutalaiset ovat syntisiä ja heidän tarvitsee tunnustaa syntinsä (tehdä parannus) niin Jumala antaa synnit anteeksi ja puhdustaa kaikesta vääryydestä.
Tulkitset siis, Ari Pasanen, että Johanneksen kirjeen ’me’ tarkoittaa juutalaisia. Viesti on kuitenkin osoitetu kristillisille seurakunnille, mahdollisesti Vähässä-Aasiassa. Lauseen voisi siis hyvinkin täydentää tällaiseks: ”Jos väitämme, ettemme me kristityt ole syntisiä, me petämme itseämme.”
Ari
Jälleen kerran kirjoitat verukkeitasi kuvitellen noiden vääristelyjesi menevän läpi, kun niitä toistetaan.
Jo 1960 -luvulla pidin saarnan Porissa, missä käsittelin parannuksen tekoa. Siinä kerroin sanan heprealaisesta taustasta.
Verbi šūḇ , שׁוּב tarkoittaa ”kääntyä takaisin” eli siis ”tehdä täyskäännös takaisin päin”.
Tämä siis viittaa, että palataan siihen, mistä ennen luopumusta oltiin lähdetty pois eli siis jumalattomalta tieltä palataan Jumalan yhteyteen.
Tämä siis jo suunnilleen niihin aikoihin, kun sinä ensi kerran rääkäisemällä availit henkitiehyitäsi.
Tähän meidän nykytilanteeseemme. Jos et ota tosissasi aitoa parannuksen tekemistäsi palaaMALLA takaisin jo vauvana saamaasi kasteen armoon, jolloin sinut Kolmiyhteisen Jumalan nimessä liitettiin hänen armoliittoonsa, niin pysyt luopumuksessasi. Tee siis aito parannus eli siis
P A L A A
T A K A I S I N
KOLMIYHTEISEN JUMALAN YHTEYTEEN.
Ota huomioon että parannus on Jumala -suhteen takaisin saamista, eli siis Jeesuksen yhteyteen palaamista, hänen joka on Herrojen Herra ja PIISPOJEN PIISPA. Niinpä palaa takaisin Raamatun järjestyksen mukaisen kirkon jäseneksi eli siis sellaisen kirkon missä on piispan virka. Piispan virkahan heijastaa piispojen piispan eli Kristuksen kirkkauden valoa, niin kuin kuu auringon valoa.
Jumala kutsuu sinuakin palaamaan Jeesuksen yhteyteen niin, että toteutuu se mitä Pietarin kirje sanoo:
1. Piet. vuoden 1776 käännöksen mukaan
2:21 Sillä sitä varten olette te kutsutut, että Kristus myös kärsi meidän edestämme ja jätti meille esikuvan, että teidän pitää hänen askeleitansa noudattaman,
2:22 Joka ei yhtään syntiä tehnyt eikä yhtään petosta ole hänen suustansa löydetty,
2:23 Joka ei kironnut, kuin häntä kirottiin, ei uhannut, kuin hän kärsi; mutta antoi hänelle koston, joka oikein tuomitsee;
2:24 Joka meidän syntimme itse uhrasi omassa ruumiissansa puun päällä, että me synneistä pois kuolleet eläisimme vanhurskaudelle; jonka haavain kautta te olette terveiksi tulleet.
2:25 Sillä te olitte niinkuin eksyväiset lampaat, vaan nyt te olette palanneet teidän sieluinne paimenen ja piispan tykö.
Martti
Kiitos kommentistasi!
1. Pietarin kirje todellakin on kirjoitettu kristityille.
Panenpa tähän vuoden 1776 käännöksen mukaisesti sen alun,
JOTTA JOS MAHDOLLISTA ARIKIN VOISI YMMÄRTÄÄ
sen missä meidät on yhdistetty Jeesuksen ”priskotetun” armoveren turviin, minkä sovintoveren osallisuuteen Jumala on meidät SYNNYTTÄNYT JÄLLEEN pyhässä kasteen vihmonnassa.
Ja jotta Arikin huomaisi kasteen tapahtuan KOLMIYHTEISEN JUMALAN NIMEEN, NIIN NOSTETAANPA TÄSTÄKIN TEKSTISTÄ
– JUMALA KAIKKIVALTIAS ISÄ: Isän Jumalan aivoituksen jälkeen
– JUMALA JEESUS KRISTUS: Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen
– JUMALA PYHÄ HENKI: Hengen pyhittämisen kautta
Tässä siia on toisin sanoin kerrottu sama kuin Jeesuksen kastekäskyssä, missä kaikki maailman kansat pitää opetuslapseuttaa kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
1.Pietarin kirje:
1:1 Pietari, Jesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, hajalla asuvaisille Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Asiassa ja Bityniassa,
1:2 Isän Jumalan aivoituksen jälkeen Hengen pyhittämisen kautta, kuuliaisuuteen ja Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen: armo ja rauha lisääntyköön teille!
1:3 Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä suuresta laupiudestansa on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista,
Matias Roto tuot taasen vain osan Raamatun sanasta jolla todistelet omaa oppiasi, siis nyt 1.Pietarin kirje joka jatkuu:
13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä”.
17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
Mietippä nyt tuota.
Ari
Olen tuota lukenut jo ennen kuin sinä olit edes syntynyt.
Joten ota lusikka kauniiseen käteen ja huomaa, että turvamme on yksistään kasteessa, jossa me pelastumme Jeesuksen ylösnousemuksen voimassa elämään eli siis päivittäin uudistumaan jokapäiväisessä syntiemme anteeksiantamuksessa.
TÄMÄN ANTEEKSIANTAMUKSEN ANTAVAN SANAN SINÄKIN KIRJOITIT TUOHON: ME OLEMME LUNASTETTUJA.
18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
Tämän lunastuksen osallisiksi me olemme tulleet KASTEESSA, missä meidät on PELASTETTU eli siis meidät on siirretty Jeesuksen lunastuksen yhteyteen.
3:21 Se (VESI) nyt meitäkin kasteessa autuaaksi tekee, joka sitä aavisti (ei että lihan saastaisuudet pannaan pois, vaan että se on hyvän omantunnon liitto Jumalan tykönä) Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta,
JOTEN ARI HYVÄ
LOPETA IHMEESSÄ KAPINASI JUMALAN SANAA VASTAAN!
”Älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.” Tässä ei luvata, että ’ne himot’ katoaisivat. Sen sijaan kehotetaan olemaan mukautumatta niihin nyt, kun tiedetään niiden todellisuus.
Ari
Kirjoitat yllä:
Matias Roto tuot taasen vain osan Raamatun sanasta jolla todistelet omaa oppiasi, siis nyt 1.Pietarin kirje joka jatkuu:
13 Vyöttäkää sentähden mielenne kupeet ja olkaa raittiit; ja pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
14 Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,
15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
16 Sillä kirjoitettu on: ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä”.
17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
Mietippä nyt tuota.
Jotta kaltaiseesi kuvitelmissasi haihattelevaan asenteesi saisit edes vähäsen suhteellisuuden tajua,
ilman että sinun tarvitsisi tehdä, kuin kukonpoikaa leikkivän Kalevalan Joukahaisen, joka suohon lauletuksi tultuaan lupasi Aino sisarensa Väinämöisen vaimoksi, niin saanenpa kertoa,
Ensinnäkin, että tuollainen lahja ei minulle kelpaa.
Minulla on jo nyt ihana vaimo prinsessa Colette, jonka kanssa voimme kymmeniä kertoja päivittäin kertoa toisillemme, että rakastan sinua!
Tposelso. että rohkaistakseni sinua hankkimaan viisautta
saanen kertoa, että
14.02.2025 21:12 Klo 21:12 alkaen
en ole tutkinut ainoastaan siteeraamiasi jakeita, vaan
olen kuunnellut
KOKO 1. Pietarin kirjeen äänikirjana
unkariksi, saksaksi, englanniksi, brasilian portugaliksi, portugalin portugaliksi,
espanjaksi, ranskaksi, italiaksi, latinaksi, romaniaksi,
venäjäksi, puolaksi, tšekiksi, serbiksi, bulgariaksi,
ukrainaksi, hindiksi, urduksi, bengaliksi, alkukielellä kreikaksi,
nykykreikaksi, hepreaksi, arabiaksi, amhariksi, burmaksi,
kantoninkiinaksi, mandariinikiinaksi, persiaksi, gudžaratiksi, indonesiaksi,
japaniksi, kannadan kielellä, khmeriksi ja koreaksi.
Siis tähän iltaan 20.02.2025 21:39 Klo 21:39 mennessä yhteensä 34 kielellä.
JOTEN ARI
Montako kertaa sinä olet kuluneen viikon aikana
lukenut tai kuunnellut viittaamasi tekstin
entä koko yhteyden eli siis KOKO KIRJEEN ??????? ( Seitsemän päivää – seitsemän kysymysmerkkiä koko viikon ajaksi!)
Martti
Kiitos erittäin selkeästä kommentistasi
Näytät osuvasti mitä 1, Pietarin kirjeen teksti sanoo.
Martti Pentti milloin oli sinun tietämättömyytesi aika, oliko se ennen kastetta? Sama kysymys Matias Rotolle.
Ari
Kirje on kirjoitettu lähetystilanteessa. Ennen evankeliumin tuloa paikkakunnille ihmiset elivät pimeyden aikaa.
Sitten kun evankeliumi saapui paikkakunnalle, niin silloin valo koitti.
Niin kuin luomiskertomuksessa Pyhä Henki liikkui sadepilven mukana niin että autiomaa sai Pyhän Hengen lahjoittaman pelastavan veden niin silloin elämä nousi esiin: kasvit, eläimet ja lopuksi ihminen luotiin.
Silloin kun Jumala, Jumalan Kolmas Persoona, Pyhä Henki saapui veden mukana niin Jumalan ensimmäiset sanat olivat: ”Tulkoon valo!” ja valo tuli.
Näin myös evankeliumin lähettiläitten saapuessa lähetyspaikkakunnille, valkeus ilmestyi heidän keskuuteensa: Silloin valo koitti heidän elämäänsä.
Sitten kasteessa tämä yhteisöllinen valon saapuminen kosketti ihmisiä henkilökohtaisemmin, hekin saivat UUDEN OSALLISUUDEN ALKUPERÄISESTÄ ELÄMÄN SYNNYSTÄ, eli siis he uudestisyntyivät, käyttääksemme Tit. 3:5 ilmausta he pääsivät Jumalan valkeudesta osallisiksi uudestisyntymISEN PESON JA PYHÄN HENGEN UUDISTUMISESTA osallisiksi.
Joten otapa teksti huomioon YHTEISÖLLISESTI ja silloin kaikki on sinulle päivänselvää.
Minulla oli onni kasvaa ympäristössä, mistä ei kristillistä kasvatusta puuttunut. Se oli paitsi tiedollista, myös lämpimän sydämellistä.
Martti
Kiitos selkeästä vastauksestasi!
Olen iloinen että sinäkin koit elinympäristösi rakkauden täyttämän ilmapiirin.
Minäkin olen aloittanut iltarukouksessa mukana olon jo ennen puhumaan oppimista. Seuroissa äitini sylissä istuen elämääni ympäröi rakkaudellinen ilmapiiri kaikkien paikalla olleitten taholta.
Jo kasteessa saatu uskon osallisuus kasvoi jo äidin sylistä alkaen kävelemään opettelevan pojan askelissa ja siitä eteenkin päin. Hengellinen elämä kasvoi samaa tahtia kuin poikakin.
Ari
Ennen kastetta ihminen on pakana.
Kun Luther kastoi ensimmäisen lapsensa kohta tämän syntymän jälkeen, niin hän lausui sen jälkeen, että jälleen yksi pakana on tullut kristityksi.
Joten tässä vastaus tiedusteluusi, mitä ihminen on ennen kastetta.
Matias Roto tuolla on 1.Pietarin kirjeessä:
””lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,””
siis kommentisi mukaan olet vielä kiinni tuossa turhassa isiltä perityssä vaelluksessa.
Koko uskosi perustuu opittuun ihmisoppiin, et käytä omaa ”järkeäsi” vertaamaan sitä siihen mitä Raamattu sanoo, kuten tuon yllä olevan edellistä jaetta:
17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan,
siis kun sinulle on opetettu kasteen armo joka peittäisi kaikki syntisi kuolemaan asti niin tuossahan selkeästi sanotaan KAIKKI tuomitaan tekojensa mukaan.
Ari
Valitettavasti sotket pahanpäiväisesti Raamatun sanoman. Muutat kaiken mitä Raamatussa sanotaan pelkästään itsekeskeiseksi omaan napaan tuijottamiseksi, Jumalan pelastavan työnkin väännät omiksi teoiksesi.
1. Pietarin kirjeen sanoma on, että JUMALA PELASTAA.
Jumala vapauttaa ihmisten omien tekojen ansaitsemasta tuomiosta.
Jumala kääntää ihmisen väärään suuntaan menostaan.
Pyhässä kasteessa JUMALA OTTAA IHMISEN PELASTUKSEN OSALLISUUTEEN.
Pietarin kirjeessä ENNEN evankeliumin saapumista paikkakunnille ihmiset olivat tuomion alaisia. Heidän turhat tekonsa eivät heitä PELASTANEET.
Ihmisten parhaimmatkin teot olivat yksinomaan tuomion ansaitsevia tekoja.
Tässä siis lain saarna sanoo, ettei kukaan voi pelastua, koska kaikkien kaikki teot ovat tuomion ansaitsevia.
Sen sijaan evankeliumin sanoma kertoo, että Kristus armahtaa meidät, antaa meille syntimme anteeksi. Tuo ensiksi siteeraamasi lause kertoo JUMALAN ARMAHTAVASTA TEOSTA: JEESUS LUNASTI MEIDÄT.
ME SIIS OLEMME VAPAITA KAIKESTA TUOMIOSTA. SITTEN MYÖHEMMIN PIETARI SANOO, ETTÄ TÄMÄ PELASTUS ON MEILLE ANNETTU KASTEEN VÄLITYKSELLÄ.
Joten Ari hyvä
Siirrä katseesi omaan napaasi lukkiutuneesta omiin tekoihisi rajoittuvasta putkisilmäisyydestä. Parhaimmillaankin ne ovat vain tuomion ansaitsevia, koska sydämen pohjasta kumpuaa vain kaikkea pahaa, kuten Jeesus sanoo.
Avaudu Jumalan tekojen avaraan armoon, hänen pelastustyöhönsä, hänen lunastukseensa, hänen hyvyyteensä. Hän antaa syntimme anteeksi. Hän vie meidät perille taivaan kirkkauteen. Hänen kansansa pääsee voitolle taivaan kirkkauteen. Yhtenä Jumalan kansana saamme ylistää JUMALAN suuria tekojaan ja hänen rajatonta rakkauttaan ihmiskuntaa kohtaan.
Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa. Room. 8:28.
Se on Jumalan työ ja taito, että hän voi tehdä asiat hyviksi, kun me olemme ne turmelleet ja niitä huolimattomasti käyttäneet. Minä olen usein ymmärtämättömästi ja hurjasti toimittanut monta asiaa, minkä tähden sitten olen suuresti hämmästynyt tietämättä, kuinka niistä taas pääsisin, jotka minun hurjuuteni kautta ovat häiriintyneet ja turmiolle tulleet. Mutta Herra on niin toimittanut, että se on parannettu, jota minä käytin huolimattomasti ja turmelin. Ja niin hallitsee Jumala kaikki pyhänsä, että he kyllä saattavat eksyä ja virheitä tehdä, mutta kuitenkin lopulta heille käy hyvin tai vähintäänkin pääsevät suuresta vahingosta. Jumala tekee tyhjästä kaiken, sen tähden voi hän myöskin pahasta hyvän tehdä.
Martti Luther, Raamatun kultajyviä, s. 108, Aurinko kustannus ja Arkki-kirjat, 2013.
Mika
Kiitos hyvästä Lutherin tekstistä
RAKKAUDESTA
“Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne” (Joh. 15, 17). Samoin kirjoittaa Paavali: “Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte” (Room. 13,8). Sovelias on siis Kristuksen ies ja hänen kuormansa keveä (Matt. 11, 30). Sanoessaan näin Jeesus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokaisella meistä olisi sydämen lempeys ja hyvä tahto lähimmäistä kohtaan sekä rakkaus niin todellisena ja teeskentelemättömänä, ettei se palaisi liikaa kohtuullisissa asioissa tai sammuisi kohtuuttomien vaatimusten edessä eikä myöskään tekisi lainkaan eroa ystävän ja vihollisen välillä. Tästä kirjoittaa Paavali myös toisaalla: “Mutta käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä ja hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta” (1 Tim. 1, 5).
Martti Luther, En minä kuole vaan elän, s. 204, WA 4, 683, käännös Ahti Hakamies (joka on opettanut aikoinaan allekirjoittanutta Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa), Aurinko Kustannus ja Arkki-kirja, 2016.
Mika Rantanen tuot esille Lutherin tekstiä, oletko koskaan miettinyt kuinka hän itse toteutti noita niin ”kauniita” sanojaan, siis kummasta näkee todellisen rakkauden lähimmäiseen, kauniista sanoista vai kun kiroaa lähimmäisiään????
””… jokaisella meistä olisi sydämen lempeys ja hyvä tahto lähimmäistä kohtaan sekä rakkaus niin todellisena ja teeskentelemättömänä, ettei se palaisi liikaa kohtuullisissa asioissa tai sammuisi kohtuuttomien vaatimusten edessä eikä myöskään tekisi lainkaan eroa ystävän ja vihollisen välillä….”””(Luther)
Ari Pasanen
”Mika Rantanen tuot esille Lutherin tekstiä…”
Ari Pasanen
Olet tuonut esille omaa tulkintaasi jo vuosia.
Ari Pasanen
Kun kohtaat etsikkoaikaa elävän ihmisen. Kerrotko hänelle, että hänen pitäisi ottaa kaste jossain seurakunnassa ja sopia, että siihen seurakuntaan ei tarvitse liittyä?
Mihin seurakuntaan ohjaisit Jumalan yhteyttä kaipaavan lähimmäisen? Et hyväksy minkään kristillisen seurakunnan oppia. Omalla opilla jättäisit esimerkin ihmisen heitteille, seurakunnan ulkopuolelle.
Ari Pasasen opetus ei vie evankeliumia kaikille kansoille kaikkeen maailmaan.
Mika
Kiitos hyvästä Lutherin tekstistä
Ari
Luther noudatti rakkauden käskyä paljon enemmän kuin vallankumouksellisten Hubmeierin ajatusten tietätämättäsi vangitsemana saatat aavistaakaan.
Pienenä esimerkkinä oli se, että hänen ruokapöydässään lähes päivittäin aterioi monia köyhiä opiskelijoita, joilla muutoin olisi ollut nälkä vieraanaan liian monia päiviä.
Jo vuodesta 1523 asti hän myös yritti estää talonpoikaiskapinaa suunnittelemia ihmisiä vääristä teoistaan. Eräästäkin kokouksesta mihin hän oli mennyt järkeä puhumaan, hän vain vaivoin pääsi karkuun, kun aikoivat hänet ottaa kiinni hänet pahoinpidelläkseen tai tappaakseen.
(Kuten muistat niin tuon kapinan 1524-25 takia kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä. Kapinalliset menivät ympäriinsä, ryöstivät, tappoivat, raiskasivat, varastivat jne ennen kuin ruhtinaitten sotaväki saatiin heitä rauhoittamaan. Erään sen johtoon pyrkineen Hubmeierin vääristeltyä kasteoppia, 1525-1527 julkaistuissa kirjoissaan, sinäkin sokeudessasi seuraat)
Tuossa toisessa Luther-sitaatissa hänkin tunnustaa toimineensa usein ymmärtämättömästi ja hurjasti, mutta Jumala on parantanut ne ja kääntänyt ne parhain päin. Hän siis sanoo saaneensa kaikki anteeksi, mutta sinä, Ari, et ilmeisesti koe enää tarvitsevasi anteeksiantamusta, koska olet mielestäsi jo täydellinen pyhimys ja pyhä.
Mika
Järkevästi tuumailet kommentissasi