Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

620 KOMMENTIT

  1. Isien elämäkerroissa luetaan eräästä miehestä, joka piti itseään suurena pyhimyksenä. Kun hän tahtoi tietää, kuinka korkealla sijalla hän oli istuva taivaassa, osoitettiin hänelle muuan soittoniekka, jonka kaltaiseksi hänen piti pyrkiä. Mies heti tämän luo kysymään: Veikkonen, mitähän hyvää sinä teet? Soittoniekka vastasi: En mitään muuta kuin soittelen maalaisten tansseissa; kerran satuin näkemään, miten kumppanini aikoivat raiskata erään neidon, sen minä estin ja pelastin hänet.

    Toisen kerran hän taas kysyi, kenen kaltainen hänen pitäisi olla. Silloin vastattiin hänelle: Kahden aviovaimon. Näiltä hän taas kysymään samoin kuin soittajaltakin: Mitkä ovat teidän hyvät tekonne? He vastasivat: Emme tiedä mistään erikoisen pyhästä elämästä; meillä on kotimme ja lapsemme, joita me hoidamme parhaamme mukaan, – me olemme koettaneet elää niin, ettemme koskaan keskenämme riitaannu ja toisiamme soimaa.

    Silloin pyhä isä sanoi lähtiessänsä: Nyt tiedän, ettei saa halveksia mitään säätyä, vaikka se kuinka alhaiselta tuntuisi. Kaikissa oloissa voi Jumalaa palvella ja elää hurskaasti, ja hänelle on jokainen otollinen, joka vain häntä pelkää ja tekee oikein, olkoon missä säädyssä tahansa…

    Kristityksi tuleminen ja Jumalalle kelpaaminen ei riipu ulkonaisista olosuhteista, vaan sydämen muutoksesta: tiedät Jeesuksen oikeaksi Vapahtajaksi ja luotat häneen, Jumalaa kiittäen ja ylistäen hänen armostansa. Silloin Jumalalle kelpaa ulkonainen elämä ja säätykin.

    Martti Luther, Huonepostilla, s. 89-90, SLEY, 1945.

    • Mika

      Kiitos hyvästä tekstistäsi.

      Kauniisti tämä kuvaa sen,miten suuria tavoittelevat ihmiset eivät aina tule ajatelleeksi, että hurskas Jumalan mieleinen elämä ilmenee ennen kaikkea aivan yksinkertaisten askareitten uskollisena hoitamisena.

  2. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen. Joh. 17:3.

    Kuuntele, mikä on iankaikkinen elämä Herran oman selityksen mukaan. Se on tuntea Jumala ja Vapahtaja, eikä mitään muuta.

    Esimerkkinä hienoimmasta itsepetoksesta hengellisissä asioissa, omasta vanhurskaudesta, voimasta ja hengellisyydestä, Jeesus kertoi niistä monista, jotka viimeisenä päivänä sanovat: “Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?” Ja silloin hän ajaa heidät pois juuri näillä sanoilla: “Minä en ole koskaan teitä tuntenut” (Matt. 7:23).

    Samat sanat esiintyvät myös siinä ainiaaksi ulos ajamisessa, jossa tyhmien neitsyiden oli määrä mennä ylkää vastaan, mutta heillä ei ollutkaan öljyä lampuissaan. Silloin Herra sanoo vain tämän yhden huomion: “Totisesti minä sanon teille: minä en ole koskaan teitä tuntenut.” (Ks. Matt. 25:1-13, sulku allekirjoittaneen lisäys)

    Miten merkillinen tämä “tuntea” sana onkaan tässä yhteydessä. Tätä samaa tuomion sanaa hän käyttää silloin, kun hän selittää, miksi jotkut jotka koettivat päästä sisään ahtaasta portista, eivät siihen kyenneet. He sanoivat: “Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit.” Mutta hän on lausuva: “En tiedä, mistä te olette” (Luuk. 13:26,27).

    Eikö jokaisen, joka tätä lukee ja näkee kuinka Herra Kristus, ikuinen tuomari, puhuu näin painokkaasti, pitäisi ymmärtää, että kyseessä on erityisen tärkeä salaisuus? Ja eikö meidän pitäisi pysähtyä hänen sanansa edessä ja painaa se vakavasti mieleemme?

    Monet vakaat ja hurskaat ihmiset ovat heränneet näkemään oman tilansa vasta tehtyään vuosia innokkaasti työtä Jumalan ja hänen valtakuntansa hyväksi. Ja kun he saivat nähdä Jumalan valtakunnan salaisuuden, heidät temmattiin kuin kekäleet tulesta. He näkivät suuren ja pyhän ja verisen miehen, jonka kädet ja jalat ovat naulojen lävistämät. Ja niin hänestä ja hänen kuolemastaan tuli heidän koko elämänsä, heidän ilonsa ja ylistyslaulunsa. Siitä hetkestä lähtien he pitävät omaa pyhyyttään roskana ja kehnoutena.

    Näin käy sen, joka oppii tuntemaan Jeesuksen.

    C. O. Rosenius (1816 – 1868), Leipäset, Evästä vuoden jokaiselle päivälle, s. 237, PerusSanoma Oy, 1990.

    • Mika

      Kiitos suurenmoisesta tekstistä.

      Se että antaa kunnian yksistään meidän ”veriyljällemme” eli ristiinnaulitun Kristuksen kärsimyksen ja kuoleman tuottamalle sovinnolle, tuo sydämiin sen rauhan, missä Karitsan kiitos kaikuu täydellä voimallaan:

      ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

      psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

  3. ”Minulle evankeliumista avautuu kuva kuinka Jeesus varjeli opetuslapsiaan ettei heihin pahalla ollut valtaa, siis eivät opetuslapset olleet synnin vallassa (lue synnin orjuudessa/perisynnin hallinnassa). Sitten Jeesus selkeästi sanoo että on parempi kun Hän menee pois että Jumala lähettää toisen puolustajan, Pyhän Hengen, siis kun Jumala on hyvä Isä niin kun Hän rakastaa lapsiaan nin en voi ymmärtää ettei Hän varjelisi lapsiaan pahalta jos nämä sitä haluavat eli tahtovat elää Hänen tahdossaan. Ei vaan mene todellakaan jakeluun että rakastava kaikkivaltias Isä jättäisi lapsensa avuttomiksi kun nämä Häneltä apua pyytävät eli haluavat synnistä eroon.” Ari Pasanen.

    Taitaa Ari olla, niin, kun sinulle sanotaan: ”Rakastakaa Jumalaa ja lähimmäistä, niinkuin itseäsi”, niin olet tuon helposti tehnyt.

    Kun Seurakunnan vanhemmille sanotaan; ”Olkaa nuhteettomat”, niin miksi heiille tulee muistuttaa, jos heillä on kaikilla Jumalan antama Rakkaus, se rakkaus, mitä itsessäsi niin kovin arvostat, koska olet kaiken jo Jumalalta saanut.

    Miksi rakkaus vaatii meitä muita Kristittyjä sietämään itsessämme ja toisissa olevaa raadollisuutta ja kaikkea vääryyttä, jonka Pyhä Henki on meissä paljastanut, kun sinä saat olla kaikesta tästä vapaa? Vai oletko ymmärtänyt, että vetäytymällä pois pahasta maailmasta, varjelet tekosi, jotta kelpaat Jumalalle? Et kai vain ole eksynyt lain alle toteuttamaan fariselaisten tapaan, kunnollisuuden mittari peilinäsi?

    Vai onko niin, että me kuitenkin olemme Vapaat Kristuksessa, koska luonnostaan taas olemme olemme Jumalan vihollisia, kuten Paavali kirjoitti. Totuus kuitenkin on että synti asuu ihmisessä, emmekä pääse siitä irti, kuin kuolemassa. Tämän myöntäminen on Jumalan mielenmukaista parannusta…Ja kuitenkin Iloitsemme Kristuksessa, Jumalan vanhurskaudesta, joka on annettu meille lahjaksi Kristuksen Evankeliumin mukaan.

    Eikö juuri siinä ole ihmeellinen Jumalan Armo, että saamme tämmöisenään elää, emme lihan orjuudessa, vaan Kristuksen tähden ilman pelkoa rangaistuksesta, yksin Armosta, sillä olemme lihamme puolelta kuolleet ja haudatut Kristuksen kanssa, mutta vaellamme Hengen mukaan ylösnousemus elämää Hänessä.

    Kirkko elää Jumalaa kiittäen yhdessä kaikkien pyhien kanssa, joka on Kristuksen ruumis maan päällä. Tule Ari mukaan!

    • Ismo Malinen tuot hyvin seuraavan:”” sillä olemme lihamme puolelta kuolleet ja haudatut Kristuksen kanssa, mutta vaellamme Hengen mukaan ylösnousemus elämää Hänessä.””

      Nyt jos uskoisit tuon omalle kohdallesi etkä epäilisi niin silloinhan eläisit hengen mukaan eli et lihanmielen, eikö tässä ole koko evankeliumi, henki ei missään kohden tee Jumalan tahdon vastaisesti, eihän. Voisit heittää jotkut valheelliset perisyntiopit pois ja elää rakkauden kautta vaikuttavia tekoja.

    • Ismo

      Kiitos hyvästä analyysistäsi. Kiitoshyvästä vetoomuksestasi Arille. Kumpa Ari ymmärtäisikin, missä mennään, niin että tajuaisi elämänsä uudistuvan Jumalan kansan yhteyteen palaamisella, elämään jäsenenä Kristuksen ruumiissa.

    • Ari

      Miksi taistelet mieletöntä kapinaasi Jumalan sanaa vastaan. Näin teet joka kerta, kun kiellät perisynnin.

      Otapa todesta sana KAIKKI seuraavassa tekstissä ja huomaapa PREESENS MUOTO VERBISSÄ.
      Ja huomaapa myös että tässä puhutaan USKOSTA – EIKÄ SIIS TEOISTA – eli siis pelastuksen AINOA perusta on Jumalan Pojan sovintotyö eikä pätkänkään vertaa meidän oma tekomme.

      Roomalaiskirje:

      3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka TEKEE sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

      3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja KAIKILLE, jotka USKOVAT; sillä ei ole yhtään erotusta.

      3:23 Sillä KAIKKI ovat syntiä tehneet ja OVAT Jumalan kirkkautta vailla

  4. Mika Rantanen tuo seuraavan:””Esimerkkinä hienoimmasta itsepetoksesta hengellisissä asioissa, omasta vanhurskaudesta, voimasta ja hengellisyydestä, Jeesus kertoi niistä monista, jotka viimeisenä päivänä sanovat: “Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?” Ja silloin hän ajaa heidät pois juuri näillä sanoilla: “Minä en ole koskaan teitä tuntenut” (Matt. 7:23).””

    Todella ”härskiä” tuoda pieni lainaus ja jättää kokonaisuus pois todistaakseen omaa agendaa, siis ei tuossa kohden ole se että on tehnyt Jeesuksen nimissä tekoja se miksi Jeesus ei tunne vaan se että ei ole elänyt Jumalan tahdon mukaan, siis kuten Jeesus jatkaa:

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
    17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
    18 Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
    19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
    20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
    21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
    22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
    23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

    • ”15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?”

      Ari Pasanen.

      Sinä kuvittelet, että muut kuin sinä eivät kuule Jeesuksen sanoja. Tätä opetat ja samalla hylkäät kaikkien kristillisten seurakuntien jäsenyyden. Miten Jumalan valtakunta sinun mielestäsi leviää?

      Mitä hyviä hedelmiä sinä kasvat?

    • Kari Paukkunen olisi kyllä mielekkäämpää jos toisit esille missä tuon jotain muuta esille kuin Raamatun sanaa, osoittaisit että myös sinä kuulet Jeesuksen äänen.

    • 1:7 Hän sanoi heille: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, 
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”

      Jeesus antoi sanansa apostoleille, jotka alkoivat perustaa seurakuntia. Seurakunnat julistavat Jumalan valtakuntaa Jeesuksen toiseen tulemukseen asti. Se on hyvää hedelmää.

      Hebrealaiskirje:
10:25 älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän

      ”Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme”

    • Kari Paukkunen siis mikä on hyvää hedelmää, eikö Jeesuksen sanojen mukaan tekeminen? Varmasti ensimmäinen hyvä hedelmä on kun tekee parannuksen.

    • Ari Pasanen.

      Sinulla on tämä oma parannus-kupla, jonka olet tehnyt/rakentanut ja jäänyt sinne jumiin. Yksin olet myös ilman seurakuntaa.”Komeeta” alkua ei kruunata, vaan loppu kruunataan. Luulet myös, että vain sinä yksin seuraat/uskot Jeesusta.

      1.Korinttolaiskirje:
10:12 Sentähden, joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.

    • Kari Paukkunen vai minulla oma parannuskupla, oletko lukenut mitä Jeesus käski julistaa, parannusta, siis julistatko sinä parannusta Jeesuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi?

      Samoin Pietari selkeästi sanoo:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan(Ap.t.2)

      Jeesus sanoo:

      Luuk. 13:3
      Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

    • Ari Pasanen

      Sinulla on aivan ikioma käsitys (kupla) parannuksen tekemisestä. Siitä ovat monet keskustelleet kanssasi blogeilla useaan otteeseen. Pietarin sanat ovat oikein, juuri niinkuin ne ovat kristittyjen Raamattuun kirjoitetut. Sinun tulkintasi niistä on omasi.

    • Ari Pasanen

      Pietari julisti kääntymystä ja parannusta Jeesuksen käskyn mukaisesti. Kaikkien tuli kääntyä ja saada parannuksen kaste/ Pyhän Hengen lahja. Raamatussa ei erikseen mainita lasten kastetta, mutta kun perheen isä kääntyi, kastettiin samalla koko perhe. Raamatussa tosin puhutaan myös perhekunnan kastamisesta. Kristuksen kirkko (Kristuksen ruumis) kastaa ja opettaa edelleen Kristuksen käskyn mukaisesti hänen paluuseensa asti.

      Sinä et usko, että kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on pätevä sylilapsille suoritettuna.

      Sinä et usko, että kristityn tulisi pysyä seurakunnan (Kristuksen ruumiin) yhteydessä.

      Sinä uskot, että kristitty ei ole enää syntinen uskoontulon jälkeen.

      Sinä uskot, että uskoontulon jälkeen ei ole enää lupa uskoa sydämen pahoja ajatuksia anteeksi.

      Sinä uskot, että Jeesus ei enää armahda syntistä uskoontulon jälkeen.

      Sinä uskot, että parannus on yksi teko. Kerran tehdyn parannuksen jälkeen kristitty ei enää lankea syntiin edes ajatuksissaan. Eli ei tarvitse pyytää anteeksi anteeksi pahoja ajatuksia, koska niitä ei mielestäsi enää ole.

      Väität, että kukaan muu ei kuule Jeesuksen sanoja kuin sinä.

      Sinä tulkitset parannuksen tekoa omalla tavallasi (kupla) ilman yhteyttä toisiin seurakunnan jäseniin.

    • Ari

      Puhut koko ajan Jumalan tahdon tekemisestä.

      Otapa huomioon että pelastus on Jumalan tahto. Uskon ratkaisu on Jumalan tahdon ilmaus

      ei meidän ihmisten.

      Matteuksen evankeliumi:

      11:27 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle POIKA TAHTOO hänet ilmoittaa.

      Luukkaan evankeliumi:
      10:22 Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä; eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se, kenelle POIKA TAHTOO hänet ilmoittaa.”

      Johanneksen evankeliumi:

      6:40 Sillä minun ISÄNI TAHTO on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”

      Joten Ari

      Katso asioita JUMALAN tahdon näkökulmasta, niin opit tarvittavaa nöyryyttä

    • Ari

      Omaan napaansa tuijottaminen näyttää olevan sinun tapasi ymmärtää parannus. Etkö tajua että tällainen omaan napaan tuijottaminen on suuri synti. Luther sanoo, että omaan itseensä käpertyminen – latinaksi ”incurvatus in se” – on todella SUURI SYNTI.

      Luovu siis omanapaisesta uskonopistasi, missä tarkkaillaan vain omia tekojaan punniten ja pohtien josko nuo hyvät ansiot jo olisivat riittävän suuria,

      ja suostu seuraamaan kristinuskon opettamaa YHTEISTÄ USKOA YHTEEN HERRAAMME JEESUKSEEN. Tässä yhteisössä me olemme mukana pelastuksen YHTEISÖSSÄ.

      Ota todesta Raamatun näkökulma, missä JUMALAN VALINTA kohdistuu kokonaisiin kansoihin.

      1.Aikakirja:

      16:13 te Israelin, hänen palvelijansa, siemen, Jaakobin lapset, te hänen valittunsa. ( SIIS KOKO KANSA )

      Psalmit:

      105:6 te Aabrahamin, hänen palvelijansa, siemen, Jaakobin lapset, te hänen valittunsa.

      105:43 Niin hän vei KANSANSA pois sen iloitessa, VALITTUNSA heidän riemuitessaan.

      106:5 että minä näkisin sinun VALITTUJESI onnen, iloitsisin sinun KANSASI ilolla, kerskaisin sinun perintöosasi kanssa.

      Jesaja:

      43:20 Minua kunnioittavat metsän eläimet, aavikkosudet ja kamelikurjet, koska minä johdan vedet korpeen, virrat erämaahan, antaakseni KANSANI, minun VALITTUNI, juoda.

      45:4 Palvelijani Jaakobin ja VALITTUNI ISRAELIN tähden minä kutsuin sinut nimeltä ja annoin sinulle kunnianimen, vaikka sinä et minua tuntenut.

      Huomaa että näissä runomitallisissa teksteissä toisto kertoo edellä mainitun saman asian toisin sanoin. Näin sana VALITTUNI tarkoittaa KOKO KANSAA.

  5. Mikä on kristinuskon ja natsismin ero?

    Kristinuskossa yksi kuolee kaikkien puolesta, natsismissa kaikki kuolevat yhden puolesta.

    Tämän on kertonut minulle teologiharjoitteluni ohjaaja pastori Aki Paavola. Hän oli puhunut näin eräässä koulussa pitämässään aamunavauksessa. Kuulemma joku koulun opettajista oli myös suuttunut hänelle, kun hän puhui tällaista.

  6. En ymmärrä mistä on saatu tuo ”perhekuntakaste” jolla yritetään epätoivoisesti todistaa vauvakastetta, siis kaikki pitäisi perustua Raamatun sanaan, no löytyykö Raamatusta muuta perustetta kuin muutama maininta että perhekunta kastettiin?

    Sitten onko mitään jolla voisi näyttää asian olevan toisin, kun Jeesus kastettiin niin hänet kastettiin yksin, opetuslapsien kasteita ei mainittu, Jeesuksen tykö tuotiin lapsia eikä heitä kastettu…

    Sitten on vielä Jeesuksen sanat kuinka Hänen nimensä tähden riitaantuvat perheetkin.

    Voiko ketään pakottaa uskoon, onko se Raamatun mukaista?

    Voiko ketään pakottaa rakastamaan?

    • Ari

      Täysin historian olosuhteitten tunteMATTOMUUTESI takia et ymmärrä että tuon ajan ihmiset elivät yhteisöinä, perheinä, suurina ryhminä. KOKO heidän elämänsä oli KOLLEKTIIVISTA.

      Olisi pidetty täysin käsittämättömänä heitteillejättönä, jos vauva olisi jätetty kasteen ulkopuolelle. Jo lähtökohdissaan tuollainen olisi ollut mitä suurinta julmuutta pienokaista kohtaan.

      Kokonaisten perheitten kastaminen oli siis SOSIOLOGISESTI luonnollista ja nimenomaan ainoa todellinen mahdollisuus tuon ajan yhteisökeskeisessä elämässä.

      Tämä yhteisöllisyys eli koko porukan yhdessä kastaminen tulee esille myös Pietarin helluntaisaarnassa, missä hän sanoo että kasteen antama lahja

      – syntien anteeksianto
      ja
      – Pyhän Hengen lahja

      annettiin koko perukalle yhtä aikaa.

      NIINPÄ ILMAUS teille ja teidän lapsillenne tarkoittaa koko porukkaa vauvasta vaariin eli äskensyntyneestä yli satavuotiaaseen, jos noin vanhoja olisi ollut aikana, jolloin ihmisten keski-ikä oli noin 35-45 vuotta ja sitä vanhemmat olivat vähäisenä poikkeuksena tuosta keskiarvosta.

      Edelleen yhteisön sosiologinen laajuus otettiin huomioon siinä, että koko perheen saama kaste ulotettiin myös koko sukuun sitä mukaa kuin näitä sukulaisia tavattiin. Tähän viittaa ilmaus kaukana oleviin

      Apostolien teot:

      2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”

      Edelleen sinun IHMISKESKEISEN PERUSFILOSOFIASI VASTAKOHTANA tuo RAAMATUNKOHTA ei puhu ihmisen valinnasta vaan JUMALAN KUTSUSTA eli siis pyhän kasteen osallisuuteen saattamisesta koko porukkana

      ” K A I K I L L E ” eli siis kaikille ilman pienintäkään ikärasismin saastaista rajoittelua.

    • Ari

      Väität: ”Jeesuksen tykö tuotiin lapsia eikä heitä kastettu…”

      Koska et tunne tuon ajan kielenkäyttöä, niin et huomaa, että ilmaus ”lapsen kaltaiseksi tuleminen” viittaa kasteeseen. Tuon ajan kirjanoppineet nimittäin opettivat, että pakanan kääntymyksessä saama KASTE antoi kastetulle uuden elämän meidän kielenkäyttömme mukaan uudelleen nollapisteestä alkaen, tuon ajan matematiikan mukaan ”yhden päivän ikäisenä”. Kasteeseen liitetty ilmaus UUDESTISYNTYMÄ siis oli juutalaisilla käytössä ollut ajatus jo ennen Jeesuksen opetuksia. Kasteessa nimittäin koko perhe sai kokonaan uuden elämän aivan sen alusta alkaen uudelleen aloittaen.

      Edelleen yksilökeskeisen perusfilosofiasi vastaisesti tuolloin oli opetuksena se, ettei rabbi saanut antaa lupaa kasteelle, jos yksikin perheen jäsen aiotiin jättää kasteen ulkopuolelle. Sellaisessa tapauksessa ei ketään saanut kastaa. Ei nimittäin voitu suvaita sellaista että muun perheen tultua elävän Jumalan palvelijaksi heidän rauhaansa olisi jäänyt jäytämään joku saatanan riivaaman epäjumalanpalveluksen saastan levittäjä. Jotta koko koti olisi ollut Jumalan palvelukseen puhdas, niin koko koti eli siis sen jokainen jäsen vauvasta vaariin piti puhdistaa perkeleellisestä saastaisuudesta kasteen välityksellä.

    • Ari

      Kirjoitat: ” — tähden riitaantuvat perheetkin.”

      Tämä on ihmisten elämän perisynnin seurausta. Se on ilmausta yleisestä vainosta, joita saattoi syntyä siellä täällä. Sellaisessa tilanteessa pitää kuitenkin kestää uskossaan. Kyseessä olevan lauseen käyttö kasteopissa lapsikastetta vastustavaksi perusteeksi on yhtä onnistunut kuin, jos sanoisit että pitää syöttää halkoja jos hevonen on nälissään.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Voiko ketään pakottaa uskoon, onko se Raamatun mukaista?”

      Huomaan että sinulla on kulttuurihistoriallisesti HYVIN RAJALLINEN AJATTELUN NÄKÖKULMA. Olet kuin sellainen joka on tehnyt paperista viiden metrin putken, jonka läpimitta on yksi senttimetri ja sen läpi tarkastelet maailman menoa.

      Pientä yritystä avata näköalaasi

      Vuonna 301 jKr. Armenian kuningas sairastui. Lähetyspiispa toimitti hänelle sairaan voitelun sakramentin. Kuningas parani. Sen jälkeen hänen majesteettinsa kuninkaallisena määräyksenä antoi käskyn siitä, että Armeniasta tulee kristitty maa. Tuo oli Armenian KANSAN KÄÄNTYMYS KRISTINUSKOON.

      Ja edelleen kaikista muslimien ja ateistien vainoista sekä Turkin toimittamasta noin 1,2 – 1,5 miljoonaa marttyyria vaatineesta kansanmurhasta huolimatta kristinusko on maan suurin uskonto.

      Armenian tilastokeskuksen arvion mukaan väkiluku vuoden 2018 alkupuoliskolla oli 2 979 400 henkeä.

      Heistä suurin osa eli 2 796 519 henkilöä tunnusti uskonsa Jeesukseen Armenian apostoliseen kirkkoon kuulumalla, evankelikaalisiin 29 280 henkeä, jesideihin 25 204, katolisiin 13 843 ja ortodokseihin kuulumalla 7 532.

      Tai toisena esimerkkinä Pohjoismaista

      VUONNA 1000 jKr. ISLANNIN kansankäräjät, nykyistä eduskuntaa vastaava päättävä elin , TEKI PÄÄTÖKSEN, että Islannista tulee kristitty maa. Näin tuo saarivaltio on tunnustanut uskonsa Jeesukseen jo yli tuhat vuotta.

      JOTEN

      Ari hyvä

      Avaa silmäsi!

      Opettele edes vähäsen historian todellisuutta nähdäksesi, miten ulkonaisesti eri tavoin voidaan tulla uskosta osalliseksi.

      Oleellisestahan ei ole miten nämä ulkonaiset menot ovat toteutuneet,
      vaan se, että
      JUMALA TEKEE VALINNAN MEIDÄN PUOLESTAMME.

      Kuten blogini lähtökohtana oleva RAAMATUN SANAKIN sanoo,
      että me kristityt eli KRISTUKSEEN USKOVAT olemme

      V A L I T T U J A

      eli siis Jumalan valitsemia.
      Tämän valinnan HÄN on tehnyt omasta rakkaudestaan
      ja meidän pyhittämisemme on yksistään HÄNEN TEKONSA.

      Te, jotka olette Jumalan valittuja,

      pyhiä ja hänelle rakkaita,

      pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

  7. Ari Pasanen

    Lue Matiaksen vastaukset tarkasti. Vielä kuitenkin vastaan sinulle, koska toistuvasti haastat minua.

    Hyväksyt sen, että olet saanut ortodokseilta Raamatun. He ovat valinneet sen, mitä Raamattuun on kirjoituksista otettu.

    Ortodoksit kertovat, että apostoleilta (ylösnousemuksen todistajat) on peritty tapa kastaa lapsia. Näin Kirkko todistaa. Tätä sinä et hyväksy. Sinä kiellät historiallisen tosiasian. Raamatun siis hyväksyt, mutta et varhaista kastekäytäntöä.

    UT kertoo seurakuntien toteuttamista kasteista mainitsematta lapsia, koska ei ollut vielä seurakuntia, joissa olisi ollut mukana lapsena kastettuja jäseniä. Luterilainen kirkko kastaa uskoon tulleen aikuisen ellei häntä ole lapsena kastettu. ”Yksi usko, yksi kaste.” Golgatan työ on tehty kerran. Kaste liittää Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Usko omistaa Golgatan työn.

    Parannus on mielenmuutos, kääntyminen Jumalan puoleen. Olet minulle irvaillut, ”mitä se sellainen kääntyily on”? Se on sitä, että ihminen uskoo Jumalaan ja hänen lupauksiin, odottaa häneltä kaikkea apua, pyytää häneltä apua. Joka kerta on rukoillaan Isä meidän rukous, käännytään Jumalan puoleen. Jeesus kehottaa näin toimimaan myös omassa ”kammiossa”. Jeesus itse toistuvasti kääntyi Isän puoleen rukouksessa.

    Et ole lukenut Paavalin opetuksia huolellisesti. Paavali ei kerro olevansa synnitön. Hän opettaa uuden ja vanhan ihmisen välisestä taistelusta. Tämä ei suinkaan sulje pois sitä, että synnin tekeminen olisi luvallista, päinvastoin. Paavali kehottaa vaeltamaan hengessä. Sinä väität, että synnin tekeminen on luvallista luterilaisille. Väität väärin. Kymmenen käskyä on meille annettu. Rakkauden kaksoiskäsky nivoo Jumalan ja lähimmäisen rakastamisen yhteen. Ihmisen perustava synti on vihollisuus Jumalaa vastaan. Hengellisesti herännyt ymmärtää, että hänellä ei ole pelkästään yksittäisiä syntejä, vaan että koko hänen elämänsä suunta on väärä ilman yhteyttä Taivaan Isään ja Jeesukseen. Messussa seurakunta tunnustaa tämän ja antaa itsensä uudelleen ja uudelleen Jumalan hyvään hoitoon. Tätäkin sinä moitit.

    Sinun tapasi on kääntää asiat päinvastaisiksi. Et näköjään sitä huomaa. Tulkitset hengelliset tosiasiat todella oudolla tavalla. Sinä uskot, että sinulla on kanttia mitätöidä kristittyjen usko Jeesukseen.

    Pyydät minua perustelemaan Raamatulla. Kysyn sinulta: Miten voit perustella Raamatulla valintaasi, että olet jättäytynyt kaikkien kristillisten seurakuntien ulkopuolelle? Kaikki muut uskovat väärin? Eikö tämä ole sinun itse valittu jumalanpalvelus? Missä Raamattu kehottaa näin toimimaan?

    • Kari

      Kiitos selkeästä yhteenvedosta, mistä käy hyvin esille kuinka pahasti Arin paatti ajelehtii päämäärää vailla täysin tuuliajolla aavimmalla ulapalla ilman minkäänlaista mielekästä ohjausta peräsimen roikkuessa paatin perässä narun päässä.

  8. Matias Roto edelleenkin selität tätä ””2:39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.””” mitä ihmeellisimmin, siis miksi näin teet kun kukaan ei voi sitä noin selittää jos ei ole opetettu sitä tekemään.

    Et tunnu ymmärtävän mikä on ”tämä lupaus”, siis se on:

    ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.”

    Siis tuossa on ”tämä lupaus” jonka Pietari antaa kuulijoille, eikö vain???

    Tätä olen sinulle esittänyt että jos kysyisit tuota joltain suomenkielen opettajalta tai vaikka pieneltä lapselta niin mitä he vastaisivat mikä on lupaus??

    Sano miten minä voisin tuota ymmärtää jollain muulla tavalla, siis omasta mielestä osaan senverran lukea suomea että ymmärrän tuon vain ja ainoastaan että lupaus on ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.” eli kun TEIN parannuksen ja OTIN kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen NIIN SAIN syntini anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Minulle tuo on mitä selkeämpää, onko nyt sinullekkin??

    • Mikä sitten on se Pyhän Hengen lahja? ”Hän antaa Hengen ilmetä itse kussakin erityisellä tavalla, yhteiseksi hyödyksi. Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman, toiselle parantamisen lahjan, joku saa voiman tehdä ihmeitä, joku profetoimisen lahjan, joku kyvyn erottaa eri henget toisistaan, joku kielillä puhumisen lahjan, joku taas kyvyn tulkita tällaista puhetta. Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo.” Tästä 1. Kor. 12:7-11 kohdasta selviää ensiksikin se, että Hengen lahjat on tarkoitettu yhteiseksi hyödyksi. Toiseksi lahjoja on monia eikä kukaan saa niitä kaikkia käyttöönsä. Kolmanneksi Henki jakaa lahjansa oman tahtonsa mukaan, niitä ei kukaan voi oman mielensä mukaan omia.

    • Martti Pentti siis tuossa on Pyhä Henki joka herättää/uudestisynnyttää, ilman tätä Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää Jeesuksen sanoja alkaen ihan yksinkertaisista vertauksista. Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja Hänen sanojaan, tämän Pyhä Henki tekee kaikille jotka ovat saaneet Hänet.

    • Matias Roto vaikka minulla olisi ollutkin -100 niin minun ei tarvitse valehdella tai oikeastaan en voi valehdella sillä minulla on rakkaus Totuuteen.

    • ”minulla on rakkaus Totuuteen.” (Ari Pasanen)

      Miten voit perustella Raamatulla valintaasi, että olet jättäytynyt kaikkien kristillisten seurakuntien ulkopuolelle? Eikö tämä ole sinun itse valittu jumalanpalvelus? Missä Raamattu kehottaa näin toimimaan?

    • Ari

      Kirjoitat: ”Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta ja Hänen sanojaan, tämän Pyhä Henki tekee kaikille jotka ovat saaneet Hänet.”

      Tämä pitää paikkansa. Sen sijaan osoittaa pelkkää typeryyttäsi kinata Raamatun sanaa vastaan, kuten teet kun kiellät sen totuuden, että KASTE ANTAA PYHÄN HENGEN LAHJAN, myös pienille vauvoille (alkukielen teknon, ”synnytyksen tulos”, ”synnytetty”, ”vauva”, ”lapsi”, sanasta tikto, ”synnyttää”.)

      ” —- KASTE —- NIIN TE SAATTE PYHÄN HENGEN LAHJAN —- LAPSILLENNE —”

    • Martti

      Kiitos puheenvuorostasi

      Hyvin tuot esille sen miten armolahjat ovat nimenomaan kirkon rakentumiseksi. Ne ovat yhteiseksi hyväksi, yhteisen Jumalan kansan rohkaisuksi ja tueksi.

    • Ari

      Väität: ”—oikeastaan en voi valehdella sillä minulla on rakkaus Totuuteen.”

      Miksi sitten päästelet suustasi mitä sattuu perättömyyksiä. Miksi levittelet ympärillesi väärinkäsityksiäsi kuin tuulen pyörteet maan tomua. Omia oikosulkujasi kuin ne muka olisivat arvokkaampia kuin perusteellisen tutkimuksen tuloksiin perustuvat syvästi harkitut luotettavaan perinteeseen kuuluvat ja vuosisatojen kulutusta kestäneet totuuden sanat.

      Ota todesta kirkon todistus omasta julistuksestaan Paavalin sanoin:

      2.Korinttolaiskirje:

      4:2 vaan olemme hyljänneet kaikki häpeälliset salatiet, niin ettemme vaella kavaluudessa emmekä väärennä Jumalan sanaa, vaan julkituomalla totuuden me suositamme itseämme jokaisen ihmisen omalletunnolle Jumalan edessä.

    • Ari

      Annoit vastauksen suomen kielen arvosanastasi tavalla, joka kertoo ettei siinä ole kehumista: ” — vaikka minulla olisi ollutkin -100 niin minun ei tarvitse valehdella –”

      Sen sijaan yrität väistää tästä heikosta suomen kielen arvosanastasi tehtävän johtopäätöksen, että menit typeryyttäsi möläyttämään epäilysi siitä, ettei keskustelukaverisi muka osaa suomen kieltä, kun ei kerran suostu hyväksymään sinun vääristeleviä tulkintojasi Pietarin juhlasaarnan kastekohotuksesta.

      Jäit kiinni, ja vahingossa kutisi osui omaan koipeesi.

      Koska tunnen Raamatun sanan, niin tekisin totuutta loukkaavan vääryyden, jos menisin sinun seuraamiesi 1525 – 1527 kirjallisesti ensi kerran koko maailmanhistorian kuluessa esiin tulleitten vääristelyjen mukaan.

    • ”Ilman tätä Pyhää Henkeä ei voi ymmärtää Jeesuksen sanoja alkaen ihan yksinkertaisista vertauksista.” Jos Pyhä Henki avaisi Jeesuksen sanojen ymmärtämisen vasta uudestisyntyneille, kaikkinainen evankeliointi olisi turhaa. Eihän kenelläkään olisi mahdollisuutta tajuta, mistä puhutaan. Tämä Pyhän Hengen vaikutus on siis eri asia kuin Pietarin tarkoittama lahja.

    • Apt 2: 38 sselittänee, mitä Pietari tarkoitti sanomalla: tämä lupaus. Näin se jae on alkukielellä: ”πετρος δε εφη προς αυτους μετανοησατε και βαπτισθητω εκαστος υμων επι τω ονοματι ιησου χριστου εις αφεσιν αμαρτιων και ληψεσθε την δωρεαν του αγιου πνευματος.” Tästä voit sinäkin, Ari Pasanen sen lukea ’kirjain tarkasti’. Googlen kääntäjä antaa ystävällisesti translitteroinninkin: ”petros de efi pros aftous metanoisate kai vaptisthito ekastos ymon epi to onomati iisou christou eis afesin amartion kai lipsesthe tin dorean tou agiou pnevmatos.”

    • Ari

      Sanot, ettet muuta kirjaintakaan Pietarin puheesta.

      Kuitenkin koko tulkintasi osoittaa, ettet ole alkuunkaan ymmärtänyt Pietarin puhetta etkä sen tähtäyspistettä, vaan olet vain pannut omat riepusi Pietarin kuvaaman taulun päälle ja sitten tätä riepua esittelet muka aitona alkuperäisenä tauluna. Tämä aivan yksinkertaisena kuvauksena, millä tasolla sinun tekstin ymmärtämisesi liikkuu.

      Ensinnäkin

      Huomaa, että Pietarin puhe pidettiin kansallisessa suurjuhlassa, mihin eri puolilta maailmaa saattoi parhaimmillaan tulla niin paljon väkeä, että Jerusalemissa juhlan aikana liikkui yli miljoona ihmistä. (Vrt nykyaikana islamissa Mekkaan kokoontuneita valtavia väkimääriä, tai katolisilla paavin joissain maissa kokoamiin monen miljoonan ihmisen kokoontumisiin yhteistä liturgista juhlaa vietettäessä. Yhdessä nuorten juhlassakin oli pari kolme miljoonaa nuorta koolla, kun pitivät katolisen kirkon nuorison suurjuhlaa.)

      Tuon suuren helluntain juhlan ajaksi jokaiseen rukoushetkeen eli liturgiseen toimitukseen valittiin koko oppineistosta vain sen kaikkein etevimmät edustajat.

      Tuossa yhteisen väen yhdessä yhtenä kansana viettämässä liturgiassa Pietari piti juhlasaarnansa. Tuossa tilanteessa hän puhui Pyhän Hengen lahjasta.

      Toiseksi

      Jottet kuvittelisi Pyhän Hengen alkaneen toimintaansa vasta tuolloin, saanen kertoa, että HÄN TOIMI JO LUOMISESSA. Jo silloin hän toimi VEDEN yhteydessä liikkuen ja HÄN oli mukana jo silloin kun elämä luotiin ensimmäisen kerran koko maapallolla. Hänen liikkumisensa jälkeen Jumala julisti valon tulon ja se tuli. Näin hän Jumalan Kolmas Persoona jo luomisen yhteydessä osoittautui Jumalan valon ja kaiken elämän antajaksi.

      Joten kolmanneksi

      Yhä edelleen meidänkin aikanamme Hän, Pyhä Henki, Jumalan Kolmas Persoona, valistaa ja luo elämää. Yhä edelleen hän liikkuu kasteen veden mukana ja valistaa meidät, tekee meistä valon lapsia, ja antaa uuden elämän meille, elämän Jumalan lapsena.

      Näin ollen Pietarin juhlasaarnan puhe Pyhän Hengen luovasta toiminnasta kasteen ojentama lahjana liittyy koko maailman luomisessa ojennettuun valoon ja elämän luomiseen.

      Huomaa miten ”autio ja tyhjä” maa heräsi Pyhän Hengen vihmoman veden välityksellä elämän rikkauteen, kuten nykyaikanakin kuivuuden karrelle polttama autio maaperäkin sateen saatuaan herää henkiin työntäen maasta runsaan ruohikon ja valtaisat kukkameret.

      1.Mooseksen kirja:

      1:2 Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
      1:3 Ja Jumala sanoi: ”Tulkoon valkeus”. Ja valkeus tuli.
      1:4 Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; —

      1:11 Ja Jumala sanoi: ”Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on”. Ja tapahtui niin:

      1:12 maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.

      Joten älä hyvä ihminen vähättele PYHÄN HENGEN työn rajoittuvan vain joidenkin yksittäisten ihmisten elämään.

    • Martti

      Kiitos kommentistasi

      Ari kinaa asiasta jota ei ymmärrä vaan omahyväisyydessään omaan napaansa tuijottaen kuvittelee että koko maailmaa pyörii vin hänen ympärillään.

    • Kreikan sana, joka on tässä käännetty lupaukseksi on επαγγελια. Sen merkityksiä ovat sanakirjani mukaan: ilmoitus, sanoma; lupaus, myönnytys, myöntämiskäsky.

    • Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksi saamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

      Ei tässä ole mitään ongelmaa Ari Pasanen. Lapsen ei tarvitse tehdä ns. näkyvää parannusta, koska parannus sisältyy kasteeseen, samoin Pyhä Henki.

      Jumalalle selkänsä kääntyneelle, synnin hätään joutuneelle, syntinsä tunnustavalle, julistetaan synninpäästö Jeesuksen nimessä ja veressä. Kastetta ei uusita, jos kääntynyt on lapsena kastettu.

      16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

      Kaste ei hyödytä ilman uskoa. Raamattu kehottaa pysymään uskossa loppuun asti.
      Lupaus kasteesta annettiin ”teille ja teidän lapsillenne”, kaikille.

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. (Jeesus)

      7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään, 
7:10 ja he huusivat suurella äänellä sanoen: ”Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta” (Ilmestyskirja)

    • Ari

      Kirjoitat: ” —- yritätte kiertää vaikka ymmärrätte että olen oikeassa kun puhutaan kirjaimellisesti noista kahdesta jakeesta.”

      Kukaan Raamattua aidosti ymmärtävä ei myönnä sinun tulkintaasi oikeaksi.

      Väärinkäsityksinesi olet yksinäsi kuin keskelle lähteetöntä autiomaata eksynyt vaeltaja. Yrität ammentaa janoosi kangastuksen luoman mielikuvituksesi vedestä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25