Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

618 KOMMENTIT

  1. Pentti Martti 08.02.2025 07:35 Klo 07:35
    ”Minun ei tarvitse tehdä parannusta. Olen jo saanut kaiken ja minut on jo pelastettu ja saan kaikki synnit anteeksi.” Eikö tämä kuvaa pikemminkin sinua itseäsi, Ari Pasanen? Et tosin perusta pelastustasi kasteeseen vaan kokemukseesi uskoontulosta. Katsot tehneesi kertakaikkisen parannuksen ja saaneesi siinä uuden, Jumalalle kelpaavan elämän. Luterilaisuuteen kuuluu päivittäinen parannuksen pyytäminen, jotta pysyisimme kasteen armossa.””””

    Martti Pentti hyvä kysymys, tosin tuot taas esille sellaista jota olen korjannut jo monta kertaa.

    Selitän nyt yksinkertaisesti mitä Raamattu selkeästi sanoo uskoontulosta ja mitä siinä tapahtuu.

    Siis jokainen ihminen syntyy ja elää ilman Pyhää Henkeä kuulematta Jeesuksen ääntä paatuneella sydämellä ja näin tekee syntiä tietämättömänä, sitten kun synti tulee suureksi kuolee ihminen (ei ruumiillisedsti) ja kun Jumala kutsuu ja ihminen tekee parannuksen ja ottaa kasteen niin saa ennen tehdyt synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan. Kasteessa vanha ihminen haudataan, siis niinkuin Nooa ja Israelin kansa pelastuvat kasteessa siitä saastaisuudesta joka maailmassa vallitsee eli synnin orjuudesta palvelemaan Jumalaa uudessa tilassa kun on Jumalan voima ja rakkaus. Siis enää ei olekkaan tietämätön ja voimaton ja näin alkaa pyhitys elämä, vanha lihan mieli tulee korvata Jeesuksen sanalla ja näin muuttaa teot niiden mukaisiksi, sitten on syntiä joka on kuolemaksi eli niiden tähden voi pelastuksen menettää eli ei ole vielä pelastunut mutta matkalla kohti sitä.

    • Ari

      Lapsena saamasi kasteen halveksuntasi on jumalanpilkkaa. Sillä kaste on JUMALAN TEKO ja hän tekee sen kertakaikkisesti koko elämää varten. Ajallinen syntymä synnyttää vain tämän elämän ajaksi, mutta kaste synnyttää iankaikkiseen elämään. Tästä syystä KASTEESSA VASTAANOTETTU parannus on Jumalan lahjaksi antama iankaikkisen elämän osallisuus.

      Niin kuin luomisessa Pyhä Henki vaikutti veden päällä liikkuen ja niin valo tuli maailmaan ja elämä tämän maapallon päällä alkoi, niin hän kasteen veden vihmonnan kautta toimien antaa meidän elämäämme iankaikkisen valistuksen ja osallisuuden iankaikkisesta elämästä.

      Tähän viittaavat Jeesuksen sanat Nikodemuksen kanssa ALUSTA SYNTYMISESTÄ, joka lauseeseen sisältyvän KASTEESEEN viittavan ajatuksellisen kytköksen takia on suomennettu ”uudesti, ylhäältä syntymiseksi”.

      Johanneksen evankeliumi:

      3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei SYNNY UUDESTI, YLHÄÄLTÄ, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”.

      Sitten jakeessa viisi kerrotaan miten PYHÄN HENGEN TYÖ TAPAHTUU VEDEN VÄLITYKSELLÄ, eli siis ALUSSA ollut Pyhän Hengen työ veden välityksellä uudistuu ihmisen kohdalla.

      3:5 Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei SYNNY VEDESTÄ JA HENGESTÄ, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

      Joten tee parannus alkuperäisestä kasteen armosta pois poikkeamisestasi ja käänny alkuperäisen JUMALAN ANTAMAN KASTEEN turviin.

    • Matias,

      Kirjoitat:

      ”Lapsena saamasi kasteen halveksuntasi on jumalanpilkkaa. Sillä kaste on JUMALAN TEKO ja hän tekee sen kertakaikkisesti koko elämää varten. Ajallinen syntymä synnyttää vain tämän elämän ajaksi, mutta kaste synnyttää iankaikkiseen elämään. Tästä syystä KASTEESSA VASTAANOTETTU parannus on Jumalan lahjaksi antama iankaikkisen elämän osallisuus.”

      Kaste ei ole Jumalan teko, vaan toinen ”tekemisistä”, minkä Jeesus on asettanut seuraajilleen.
      Ihmisen täytyy ensin synty, ”veden kautta”, jotta hän voi syntyää uudesti Ylhäältä, Pyhästä Hengestä.

      Usko on jumalan lahja sitä haluavalle, siihen suostuvalle.
      Kasteessa ei vastaanoteta mitään, mutta uskovainen, niinkuin minä koin, saa siinä hyvän omantunnon, niinkuin muukin kuuliaisuus tuottaa.

      Matias, olet ahkerin ei-kasteessa uudestisyntyneitten halveksija. Perustelusi lapsiksten armosta ovat myös täysin ulkopuolelta Raamatun. Olenhan tämän useinkin sinulle maininnut, mutta muistuttaminen on paikallaan.

    • Reijo

      Minulla ei ole mitään tarvetta mollata toisia ihmisiä, mutta kun väärää oppia keppihevosena käyttäen kielletään meidän uudestisyntymisemme Jumalan lapseksi pyhän kasteen välityksellä, niin silloin on aihetta oikaista, jotteivat nuo Saksan talonpoikaiskapinan johtoon pyrkineen, mutta siinä epäonnistuneen Hubmeierin vuosina 1525-27 kirjoittamat kasteopin vääristelyt veisi ihmisiltä heidän pelastuksensa perustaa eli siis sitä armollisen Jumalan meille hyvyydessään suomaa Jumalan lapseutta kasteen ihanassa tapahtumassa.

      Niinpä siis

      וְעַתָּה

      τοίνυν

      לָכֵן

      Ota tosissasi JUMALAN SANA

      1.Pietarin kirje:

      3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena –

      eli Agricolan 1548 käännöksenä

      21 Joka (JUMALA) nyt myös meitä autuaaksi tekepi kasteesa, joka sillä (KASTEELLA) merkitty on, jolla ei lihan saastaukset poispanna, vaan että se ( KASTE ) on yksi liitto hyväs omastunnosa Jumalan tykenä Jeesusen Kristusen ylesnousemisen kautta, 22 joka on Jumalan oikialle kädelle taivaaseen ylesmennyt ja hänelle ovat enkelit ja vallat ja voimat alamaiset.

      Tätä raamatunkohtaa vastaan sinä Reijo hyvä tappelet sanoillasi: ”Kasteessa ei vastaanoteta mitään —”

    • ”Kaste ei ole Jumalan teko, vaan toinen ’tekemisistä’, mitkä Jeesus on asettanut seuraajilleen.” On kovin yksinkertaista erottaa seurakunnalle annetut tehtävät ja Jumalan teot toisistaan. Onhan seurakunta Kristuksen maanpäälinen ruumis, joka toteuttaa hänen tahtoaan. Jeesuksen seuraajien oikein suorittamat kasteet ja oikein jakama Herran ateria ovat Jumalan tekoja.

    • Martti

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Edesmennyt ensimmäinen vaimoni oli juristi. Oikeudellinen vertaus kuvaa hyvin tätä kirkon JEESUKSEN NIMESSÄ tekemän kasteen merkitystä.

      Nimittäin

      Kun asiamies päämiehen valtuuttamana tekee sopimuksen päämiehen nimissä, niin sopimuksen juridinen persoona on päämies. Asiamies on vain käytänön juoksupoika päämiehensä tekemässä sopimuksessa.

      Samalla tavalla kun pyhä kaste on tehnyt Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, niin silloin kasteen toimittava pappi on vain asiamies ja Jumala itse on kasteessa tekemään liiton varsinainen päämies eli sopimuksen osapuoli. Näin lähetyskäskyssäkin todetaan että Kolmiyhteisen Jumalan nimessä tehdyn kasteen toimituksella kastetusta tulee Jeesuksen opetuslapsi ja myös se että JEESUS ON TÄMÄN KASTETUN MUKANA JOKAISENA PÄIVÄNÄ eli siis KASTEESEEN LIITTYY LUPAUS IANKAIKKISESTA ELÄMÄSTÄ, joka tässä uskossa pysyvä myös saa omakseen niin, että Jumala itse pysyy lupauksessaan niin, että usko muuttuu näkemiseksi ja lupaus täyttymykseksi. Ilo iankaikkinen odottaa Jeesuksen seuraajia.

  2. Jumala siis valaisee sydämen, mutta sanan kautta (Ps. 19:8-9). Hän avaa Lyydian sydämen, mutta Paavalilta kuullun sanan kautta (Ap. t. 16:14). Hän käännyttää, mutta sanan kautta (Ap. t. 26:17-18). Hän toimii ja antaa katumuksen, mutta kuullun sanan kautta (Ap. t. 2:37-38). Hän herättää uskon, mutta saarnatun sanan kautta (Room. 10:14, 17). Hän on kaiken lohdutuksen Jumala, mutta kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta (Room. 15:4). Hän vaikuttaa kuuliaisuuden, mutta apostolisen paimenviran kautta (Room. 1:5, 15:18). Ihmisiä on siksi alati muistutettava siitä, että he lukisivat, kuulisivat ja mietiskelisivät kirjoitettua ja julistettua sanaa tarkkaavaisesti, jos he tahtovat, että Jumala toimisi heissä näillä suurenmoisilla ja autuaaksitekevillä lahjoillaan ja lisäisi, vahvistaisi ja säilyttäisi ne heissä.

    Martin Chemnitz, Enchiridion – Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 52, Concordia ry, 2023.

    • Mika

      Kiitos ”Toisen Martin” selkeistä sanoista.
      Tämä suuri opettajamme on alati ajankohtainen.
      Hoitamastaan piispan virasta hän käytti saksannettua nimitystä, josta meidän nykyaikainen nimityksemme on superintendentti.

  3. Martti Pentti toteat:”” On kovin yksinkertaista erottaa seurakunnalle annetut tehtävät ja Jumalan teot toisistaan. Onhan seurakunta Kristuksen maanpäälinen ruumis, joka toteuttaa hänen tahtoaan. Jeesuksen seuraajien oikein suorittamat kasteet ja oikein jakama Herran ateria ovat Jumalan tekoja.””

    Ensinnäkin mitkä ovat apostoleille annetut tehtävät, eikö niihin kuulu opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää???

    Eikö tärkein maan päällä näkyvä ole rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään?? Eikö tästä näe oikean Jeesus ruumiin eli teoista?

    • Ari

      Opetuslapseksi tullaan kastamalla.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      Koska kaste on vain YKSI, niin sinunkin AINOA oikea kasteesi on sinun lapsena saamasi kaste. Siinä sinut sitten on opetuslapseutettu.
      Mutta
      valitettavasti näyttää siltä, ettet sitten ole käytännössä halunnut toteuttaa saamaasi Jeesuksen oppilaan asemaa hyväksesi, koskapa sinun omiasi puhuvien ajatustesi laadusta voi todeta sinun jääneen todella heikoille tiedon eväille, koskapa alati puhut perättömiä väitteitä KRISTUSTA rehellisesti seuraavien opetuksia epämääräisillä verukkeillasi torjuen.

      Anna siis jo lopultakin päästä käyntiin sen opetuksen vastaanottaminen, mistä Jeesus on lähetyskäskyssään puhunut:

      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

      Ja muista se, että Jeesus on alati sinun lähelläsi. Hän vain odottaa että sinä tiedostat tämän liittymällä takaisin Jeesuksen opetuslasten KONKREETTISEEN JOUKKOON eli siis pyhän kristikunnan yhteyteen eli siis kirkon jäsenyyteen.

      Sinun lapsena saamasi kasteen perusteella nimittäin Jeesus vain odottaa sitä että palaat armoyhteisön jäsenyyteen:

      Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

    • Ari

      Kirjoitat: ”Eikö tärkein maan päällä näkyvä ole rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään?? Eikö tästä näe oikean Jeesus ruumiin eli teoista?”

      Jospa sinäkin alkaisit noudattaa esiin nostamaasi ohjetta, niin ettet enää mene puhumaan pöpejä meistä kristityistä, Jeesuksen seuraajista.

      Ala sinäkin elää ihmisiksi, kuten kehotan jo ylhäällä aivan tämän blogin avaustekstissäni:

      Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

      Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

      antakaa anteeksi toisillenne,

      vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

      Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

      niin antakaa tekin.

  4. Matias Roto kehoitat minua:””Ala sinäkin elää ihmisiksi””

    Siis mitä on ihmisiksi eläminen, eikö se ole vaikkapa lihallisena ns ”kristittynä” elämistä, henkeä siinä ei ole.

    Haluan elää hengellisesti kristittynä, siis mitä on:

    ””antakaa anteeksi toisillenne,
    vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

    Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
    niin antakaa tekin.””

    Minulle tuo tarkoittaa etten voi ”velkoa” mitään toisilta tekivätpä he mitä tahansa, siis en voi tuomita ketään, mikään ei ole täällä maanpäällä niin arvokasta että käyttäisn väkivaltaa sitä puolustaessa. Miksi, koska itse olen saanut niin suuret synnit anteeksi vain ja ainoastaan armosta niin minunkin tulee olla armollinen lähimmäisilleni.

    • Ari

      Jos todellakin toteutat tuon, mitä sanot: ”– koska itse olen saanut niin suuret synnit anteeksi vain ja ainoastaan armosta niin minunkin tulee olla armollinen lähimmäisilleni.” niin silloin et mene töräyttelemään todellisuuden vastaisia väitteitä kristillisestä kirkosta etkä mollaamaan sen jäseniä muka parannusta tekemättömiksi.

    • Matias Roto rakkaudesta näytän sen valheen jossa elätte ja ehkäpä Jumala kutsuu joitakuita teistä ja voitte tehdä parannuksen.

    • Ari

      Sinun vuosina 1525-1527 keksitty kasteoppisi kumosi Luther jo heti alkuunsa. Jo muutama vuosi tuon harhan synnyn jälkeen Luther osoitti harhasi syvän olemuksen, kun kasteen antama perusta uskon kiinnittymisestä Jumalan lupaukseen vietteli omien illuusioidensa vieteltäväksi.

      Luther kirjoittaa

      Nuo hurmahenget ovat niin päästään sekaisin, että erottavat toisistaan uskon ja sen asian, mihin usko kohdistuu ja mihin se on sidottu, vaikka tuo asia onkin ulkonainen. Pitäähän sen pakostakin olla ulkonainen, jotta se voitaisiin aistein havaita ja käsittää sekä viedä niiden välityksellä sydämeen. Onhan näet koko evankeliumikin ulkonaista, suullista saarnaa. Sanalla sanoen: kaiken sen, minkä Jumala meissä tekee ja vaikuttaa, sen hän tahtoo vaikuttaa tällaista ulkonaista järjestystä käyttäen. Uskon on siis suunnattava katseensa sinne, missä ja mihin suuntaan Jumala puhuu, jopa siihen suuntaan, minkä välityksellä hän puhuu, ja tartuttava siihen sanaan. Meillä on siis tässä sanat: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” Mitä ne sitten tarkoittaisivat, elleivät ne puhuisi juuri kasteesta, siitä vedestä, joka sisältyy Jumalan asetukseen? Siksi tästä seuraa johtopäätös: joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen.

      Kolmanneksi. Kun olemme vakuuttuneet kasteen suuresta hyödystä ja voimasta, voimme jatkaa eteenpäin ja katsoa, millainen ihminen ottaa vastaan kasteen hyödyn ja lahjan.

      Myös tämä on lausuttu erittäin kauniisti ja selvästi äskeisissä sanoissa: ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu.” Tämä tarkoittaa sitä, että yksin usko tekee ihmisen kelvolliseksi ottamaan vastaan tämän pelastavan, jumalallisen veden niin, että siitä on hyötyä. Sillä koska pelastus annetaan ja luvataan veteen liittyvillä ja vedessä olevilla sanoilla, emme voi ottaa sitä vastaan muulla tavoin kuin uskomalla sen koko sydämestämme. Ilman uskoa kasteesta ei ole mitään hyötyä, vaikka se itsessään onkin ylenpalttisen suuri, jumalallinen aarre. Siksi tämä yksi ainoa sana ”joka uskoo” pystyy sulkemaan pois ja ajamaan pakosalle kaikki mahdolliset teot, joita teemme saavuttaaksemme ja ansaitaksemme pelastuksen. Tämä asia näet on varma: mikä ei ole uskoa, se ei hyödytä mitään eikä myöskään saa mitään.”

  5. Matias Roto selitäppä nyt minulle jos kirkko olisi perustettu Raamatun sanalle niin miksi se on muuttanut opetustaan kuinka tulisi suhtautua tiettyihin synteihin, kuten homous, aviorikos, haureus, uudelleen avoituminen, avoliitto jne…?

    Minä en ymmärrä jos Jumala olisi ilmoittanut kuinka kohdella syntiä tekevää ihmistä niin kuinka kohtelu on kirkon osalta muuttunut, siis itse uskon ettei Jumala ole muuttanut suhtautumistaan synteihin?

    • Ari

      Kirkkolaki sanoo kirkkomme tunnustuksesta seuraavaa

      ”2 §

      Kirkon tunnustus ja tehtävä

      Kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.

      Tunnustuksensa mukaisesti kirkko julistaa Jumalan sanaa ja jakaa sakramentteja sekä toimii muutenkin kristillisen sanoman levittämiseksi ja lähimmäisenrakkauden toteuttamiseksi.”

      Ota opiksesi!

    • Matias Roto edelleen väistät vastaamasta siihen mitä kysyn, olen pitänyt sinua viisaana, mutta nyt en ota selvää mitä olet, joko et ymmärrä selkeää suomea tai sitten et rehellisesti vastaa kysymyksiin, miten on miksi ohitat kysymykset?

    • Ari

      Aistin kysymyksesi olleen vain kirkkomme näykkimistä omien tekoihin perustuvan lakihenkisyytesi pönkittämiseksi eikä aitoa tiedon halua sielun pelastuksesta Jumalan kasteeseen liittämän armon varassa, kun Jumala yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden julistaa meille joka päivä synninpäästön eli jokapäiväisen parannuksen ja uskon päivittäisen vahvistuksen Pyhän Hengen armollisen opastuksen tukemana.

      Siksi vastasin sen mitä vastasin, että oppisit suuntaamaan katseesi omiin tekoihin tuijottamisesta Jumalan kirkkaan armon auringon loisteen huomioimiseen, kun suureksi ilokseen joka päivä saa tuta Jeesuksen antaman armon ja anteeksiannon rajattoman suuruuden.

    • Matias Roto älä ala kiertelemään, siis kun tuon esille että kirkko on muuttanut oppejaan niin mihin se on perustunut, onko Raamatun sana muuttunut?

    • Ari

      Viittaamassani Kirkkolain kohdassa sanotaan selvästi, että oppi ei ole muuttunut.
      Sen sijaan kysymykseesi vastausta jatkaakseni, muutamien ihmisten mielipiteet ovat muuttuneet..
      Mutta kirkon perusta EIVÄT ole yksittäisten ihmisten mielipiteet, vaan kirkon perusta on Jumalan sanaan sidottu oppi. Seuraa puhdasta oppia, niin opit tuntemaan armollisen Jumalan, joka ei rajoitu joidenkin yksittäisten mielikuvien varaan vaan Kaikkivaltiaan rajattomaan rakkauteen, joka puhtaassa evankeliumissa vapauttavana esiin tuodaan.

  6. Matias Roto tuolla aiemmin sanoitit ns ”uskonpuhdistuksesta” että siinä ei kukaan teologi sanonut toisesta teologista ettei tämä olisi uskossa ja kuitenkin paavi oli antanut pannapullan Lutherille ja Luther taasen sanonut paavia antikristukseksi, siis vaikka tiesit nämä niin miksi selitit ettei yksikään tologi olisi epäillyt toisen uskoa??

    Ymmärrän että aikoinaan oli kirkon helppo hämätä omilla ”viisauksillaan” ”tyhmää” kansaa kun Raamatut oli vain latinaksi tai muilla vierailla kielillä, nyt taasen tuo hämäys ei onnistu kun jokainen voi lukea puhtaan evankeliumin ja koko Raamatun, niin miksi näyttä että koetat yhä hämätä omalla ”viisaudellasi” näitä keskusteluja jättäen hyvin tietämiäsi asioita piiloon???

    • Ari

      2)

      Olen jo aiemminkin kertonut sinulle, että ennen Lutheria oli jo tehty ainakin 70 eri saksannosta ainakin muutamista Raamatun kirjoista.

      Joten en suinkaan sorru pitämään tuota lahkolaisten syöttämää ongenkoukun matoa voidakseen ujuttaa omia harhakäsityksiään muka toisten pimittäminä totuuksina. Salaliittoteoriat kuuluvat harhaoppisten käyttämiin viettelyteknikoihin.

      Toinen asia on että vasta Vihkiraamattujen jako ensi kerran koko maamme historiassa teki Raamattujen saannin tavalliselle kansalle. Nimittäin kirjat olivat aikaisemmin liian kalliita eikä Raamattu tehnyt siitä poikkeusta. Esimerkiksi Agricolan Uutta testamenttia painettiin 300 kappaletta, mutta viimeinen saatiin myydyksi vasta 1700 luvulla, siis noin parisen sadan vuoden jälkeen sen painamisesta.

    • Ari

      3)

      Raamattu puhuu oikeasta Raamatun tutkimisesta, että sitä on tutkittava viisaudella.
      Erityisesti sanan julistajan pitää omata sekä viisaus että Pyhän Hengen voima, kuten seitsemän kreikankielisen palvelijan vaatimuksiin sisällytettiin.

      Tyhmyyden ihannointi EI OLE Jumalasta.

      Jumalan sana kehottaa: Hanki viisautta!

      Muista, että Jumala sanan palvelijan tehtävä on tuoda julki TOTUUS, siksi minäkin olen yrittänyt sinua oikaista mielettömistä Jumalan sana vääristelyistäsi totuuden tuntoon. Toivon mukaan jo pian avaat korvasi ja mielesi aitoon ja luotettavaan sanan ymmärtämiseen.

    • En ryhdy penkomaan, missä yhteydessä Luther on nimittänyt paavia antikristukseksi. En epäile lainkaan, että hän on näin tehnyt. Oletan kuitenkin, että hän on tarkoittanut paavin virkaa ja asemaa eikä silloista paavia henkilönä. Paavia pidetään usein Kristuksen sijaisena, mikä oli varmasti Lutherin mielestä antikristillistä.

    • Martti Pentti teidän selityksistä kuinka yritätte selittää Lutherin teot ja kirjoitukset ”pois” tulee vaan mieleen yks juttu Raamatun alusta kuinka saatana sai valheellaan houkuteltua ihmisen syntiin ja samoin kun isä on sanonut lapselleen ettei jäälle saa mennä kuinka tälle pienelle lapselle toiset selittävät ettei siinä mitään vaaraa ole eikä isän sanoja kannata ottaa todesta.

    • Koetko, Ari Pasanen, että sinua houkutellaan syntiin, kun kehotetaan ottamaan tarkempi selko 1500-luvun kirkkohistoriasta. Onko uskosi mukaan Jumalan tahto, että käyt taisteluun puoli vuosituhatta sitten elänyttä teologia vastaan?

    • Jatkan vielä kuinka pienestä lapsesta näkee kuinka tämä haluaa ihan pienenä seurata isää mutta ajan saatossa ei enää hyväksykkään isän neuvoja/käskyjä vaan alkaa ”luottamaan” omaan ymmärrykseen ja ”viisauteen”, samoin tulisi meidän suhde olla Jumalaan tuon pienen lapsen kaltainen eli halu (rakkaus) seurata Häntä eikä luottaa omaan ”ymmärryksen ja viisauteen”, siis jokaisen tulee nöyrtyä pienen lapsen kaltaiseksi aikuisena, eihän lapsenkaltaiseksi voi lapsena nöyrtyä, eihän voi???

      Siis kuinka vaikeaa on aikuisen myöntää täydellinen ”tyhmyytensä” eli luopua kaikesta oppimastaan ja alkaa ottaa pienen (tabula rasa) lapsen kaltaisesti oppia Pyhän Hengen kirkastamasta Jeesuksen sanoista.

    • Keskusteluun paavista liittyen

      Keskiajalla paavi oli myös Kirkkovaltion hallitsija. Eräässä sodassa Kirkkovaltion ja Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan välillä paavi erehtyi nimittämään keisaria Ilmestyskirjan pedoksi. Keisari vastasi siihen väittämällä paavia antikristukseksi tai Ilmestyskirjan portoksi. (En muista kumpi näistä oli täsmällisesti tuon hetken nimitys, koska nämä molemmat ovat myöhemmin sekaantuneet toisiinsa.
      Koska eräät yhä edelleen käyttävät näitä nimityksiä katolista kirkkoa mollatakseen, niin voin sanoa että tuollaiset näyttävät ottaneen kantaa tuossa sodassa keisarin sotapolitiikan puolesta paavia vastaan. Eivät mokomat huomaa että sodasta on ehtinyt kulua jo noin 3/4 vuosituhatta. Tällaiset mollaajat ovat siis ajastaan älyttömän paljon jälkeen jääneitä.
      Lutherin ja paavin välinen sananhelistely oli myös pitkälti saksalaisten ja italialaisten välistä kinastelua siitä, paljonko saksalaisten pitää maksaa rahoja paavin kassaan Pietarin kirkon rakentamista varten.

      Niin kuin suomalaisten ”ryssäviha” on peräisin ison vihan ajalta 1700-luvun alusta, mutta vaikutti voimakkaasti vielä sotiemme aikana ja taas uudelleen näyttää pulpahtaneen esiin,

      niin myös saksalaisten kauna italialaisten pyrkimyksestä ylivaltaan sai mielet kiihtymään, joten puheet paavista antikristuksena tai Ilmestyskirjan petona eivät liittyneet sen paremmin raamatuntulkintaan eikä myöskään arviointiin paaviuden todellisesta olemuksesta yhteisen kirkon yhteyttä korostavana virkana,
      VAAN saksalaisen asenteen ja poliittisen ja taloudellisen halun päättää itse omista oloistaan ja käyttää itse omista varoistaan tulleita tuottoja.

      Tämä on huomattava tuon ajan tilanteesta, kun arvioidaan Lutherin kielenkäyttöä läntisen kirkon johtajan virasta. Luther liittyi saksalaisten rintamaan omia oikeuksiaan puolustamaan.

    • Martti

      1)

      Kiitos puheenvuorostasi

      2) Paavin asemasta

      En ota tässä yhteydessä kantaa Lutherin mielipiteestä asiasta: ” Paavia pidetään usein Kristuksen sijaisena.” Keskustelumme kannalta se veisi vain isoon määrään nippelitietoa.

      Sen sijaan kerron edelleenkin virallisesti olevasta paavin arvonimestä ”Kristuksen sijainen”.

      Nimen tehtävä on ymmärrettävissä latinan välityksellä:

      Latinan sana ”vicarius” on suomeksi ”kirkkoherra”.

      Latinan sanonta ”Vicarius Christi” on suomeksi ”Kristuksen sijainen”.

      Nimen sanoma siis on, että paikallisten pappien sijaan kirkolla on myös yhteinen sananpalvelija, jonka toimivalta koskee koko kristikunnan laajuisena Jumalan sanan palvelijana toiminta siis koko kirkkoa edustava maailmanlaajuisen seurakunnan yhteinen kirkkoherra.

      Tämä tehtävän luonteesta.

      Sitten sen raamatullinen esikuva.

      Paavin tehtävän nimike viittaa myös siihen, mikä koskee kaikkia virassa olevia sananpalvelijoita. Me TEEMME TYÖMME KRISTUKSEN PUOLESTA. Kuten Pyhä Paavali sanoo

      2.Korinttolaiskirje:

      5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

      Joten älkäämme halveksuko tämän hetken maailman voimakkaimmin evankeliumia levittävän yhteisön johtajaa hänen virassaan, vaan rukoilkaamme hänen puolestaan samalla innolla kuin muidenkin Jumalan sanan palvelijain puolesta.

    • Yleisen pappeuden kannattajana Luther varmaankin vierasti ajatusta, että paavi olisi varannut vicarius-aseman yksin itselleen.

    • Ari

      Puheenvuoroissasi tuot esille, ettet ole ollut vanhemmillesi kuuliainen. Tästä olet sitten myös itse saanut kärsiä. Panenpa tähän vielä Lutherin tekstiä, jotta ymmärtäisit että vanhempiensa halveksiminen on Perkeleen hommaa ja että PYHÄ HENKI opastaa ihmistä kunnioittamaan vanhempiaan:

      Lisäksi olemme toki velvolliset osoittamaan myös maailmalle, miten kiitollisia olemme kaikesta hyvästä, mitä olemme vanhemmiltamme saaneet. Mutta tämäkin asia on maailmassa Perkeleen hallinnassa: lapset unohtavat vanhempansa, samoin kuin me kaikki Jumalan, kun kukaan ei ajattele, miten hän ravitsee, varjelee ja suojelee meitä sekä antaa meille runsain määrin ruumiillista ja hengellistä hyvää. Erityisesti vaikeuksiin joutuessamme äkeilemme ja nurisemme kärsimättöminä, ja heti on tiessään kaikki se hyvä, minkä olemme elämämme mittaan saaneet osaksemme. Aivan samoin teemme vanhemmillemmekin, eikä yksikään lapsi anna heille tunnustusta heidän huolenpidostaan, ellei Pyhä Henki sitä hänessä vaikuta.

    • Martti

      Vicarius -asema tarkoittaa sananpalvelijan tehtävää. Kirkkoherroilla vastuualueenaan on yksi seurakunta tai muutoin rajattu alue. Paavilla SAMA virka eroaa muista julistajista vain siinä, että vastuualueena on koko kristikunta.

      En tässä lähde Lutherin lausuntoa analysoimaan, koska se siirtäisi keskustelumme tähtäyspisteen kokonaan toiseen aiheeseen.

    • Ari

      Kirjoitat: ”— jokaisen tulee nöyrtyä pienen lapsen kaltaiseksi aikuisena, eihän lapsenkaltaiseksi voi lapsena nöyrtyä, eihän voi???”

      1)

      Onko sinulla lapsia? Jotenkin lauseesi antaisi mielikuvan sellaisesta tilanteesta, että pitää kysyä, onko sinulla lapsia.

      2) Puhe ”lapsen kaltaisuudesta” Matteuksen evankeliumin luvussa 18 käyttää sellaista sanamuotoa, että on helppoa huomata siinä puhuttavan kasteesta. Juutalaisilla oppineilla nimittäin oli sellainen opetus kääntymyksen kasteesta, että siinä pakanasta eli epäjumalanpalvelijasta tuli juutalainen eli oikean Jumalan palvelija. Näin käännynnäisen KOKO PERHE vauvasta vaariin alkoi kokonaan uuden elämän elikä he alkoivat elämänsä aivan alusta, HE SIIS TULIVAT LAPSEN KALTAISEKSI aivan uudesti syntymästä asti. Uusi elämä oli elämää Jumalan yhteydessä, YHTEISEN LITURGISEN jumalanpalvelusyhteisön jäsenenä.

      Joten Vapahtajamme Jeesus viittasi tuossa tilanteessa siihen että ihmisen on saatava Jumalan lapseus pyhän kasteen kautta. Ja juutalaisen käytännön mukaisesti, perheiden pitää kääntyä yhdessä samaan aikaan. Ja muista että meillä kristityillä ei jo kastettuja kasteta uudelleen, koska Raamattu sanoo, että KASTE ON YKSI.

    • ”Vicarius -asema tarkoittaa sananpalvelijan tehtävää.” Sananmukaisesti vicarius ei tarkoita muuta kuin sijaista. Sen kantasana on vuoroa tai vaihetta tarkoittava vicis. Tunnetuin käyttö lienee ilmaisussa vice versa, päinvastoin. Sananpalvelijan tehtävä ilmaistaan selvemmin sanalla minister.

  7. Matias Roto toteat:””Tyhmyyden ihannointi EI OLE Jumalasta.””

    Siis en minä ainakaan ole ”ihannoinut” tyhmyyttä, olenhan päässyt siitä eroon kun tulin uskoon ja sain Pyhän Hengen, siis todellisen viisauden joka kirkastaa Jeesusta.

    Miksi maan päällä on pahaa, onko se Jumalan tahto, haluaako Jumala että Hänen lapsensa sitä tekevät, voiko Jumala sen suhteen auttaa??

    Noihin on helppo vastata kun Jumala ilmoittaa evankeliumin ihmiselle.

    • Ari

      Kirjoitat: ”— en minä ainakaan ole ”ihannoinut” tyhmyyttä,”

      Tässä kiellät aikaisemmin suurella innolla suorastaan kiihkoille kirjoittamistasi kannanotoista viisauden hankkimista vastaan.

      Ja koska olet kerta toisensa jälkeen kieltäytynyt antamasta kunniaa omille vanhemmillesi ja myös niin kirkolliselle kuin maallisellekin esivallalle (esim. sanoillasi sotilasvalasi rikkomisella), niin sinuun näyttävät sopivan sanat, jotka asettavat kyseenalaiseksi edellä mainitsemasi ajatuksen siitä, että noudatat Pyhän Hengen ohjausta.

      Aivan samoin teemme vanhemmillemmekin, eikä yksikään lapsi anna heille tunnustusta heidän huolenpidostaan, ellei Pyhä Henki sitä hänessä vaikuta. (Luther)

      Sinun on aihetta ottaa tosissasi se, että Jumala on KOLMIYHTEINEN.

      Tämä merkitsee sitä että

      – Sinun on otettava todesta luomakunta JUMALAN, ISÄN KAIKKIVALTIAAN, LUOMANA, ja sen järjestykseen kuuluu myös yhteiskunnallinen järjestys.

      – Sinun on otettava todestaJUMALAN POJAN JEESUKSEN täytetty sovintotyö, niin ettet mene omine itse keksimiesi muka ansioita tuottavien tekojesi vietteleminä tekemään omista teoistasi Jeesuksen ristinkuolemaa halveksivaa epäjumalaa.

      – Sinun on otettava todesta Pyhän Hengen olemus JUMALA ja hänen toimintaympäristönsä kirkko sekä työnsä syntien anteeksi antamisesta iankaikkiseen elämään:

      ”Minä uskon Jumalaan, —- ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25