Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

618 KOMMENTIT

  1. On näköjään kohtalokasta, kun Armo ja laki sekoitetaan keskenään, ilman oikeaa opetusta…
    Ei ole kovinkaan harvinaista, että Jeesuksesta tulee Mooses ja näin menetetään Armo ja Jumalan lupauksista tulee jälleen ehdollisia; ”tee näin, niin saat elää” ja luotetaan jälleen omaa vaellukseen, eikä Kristukseen.
    On unohdettu, ettei meistä kukaan, olkoon kuinka jumalallinen Kristitty tahansa, saata tehdä vain hyvää elämässään. Ihminen kuitenkin tahtoo yrittää elää oikein ja ottaa mielellään tähän työhön avukseen Jeesuksen ja Pyhän Hengen. Näin on alkanut monen synerginen vaellus jälleen orjuudessa ilman Jumalan todellista Vanhurskautta Kristuksessa.

    Sokeus omalle todelliselle vääryydelle sekoitetaan usein inhimillisen erehdyksen mahdollisuuteen ja lopulta oma viheliäisyys jää huomaamatta ja omavanhurskaus saa aikaan ikävää tuomio henkeä, niitä kohtaa, jotka eivät noudata Jumalan sanaa, kuten he mielestään tekevät…

    Ainoastaan Jumalan Sanan valo voi paljastaa (Pyhän Hengen työ) ihmisessä asuvan vääryyden. Ihminen on mestari harhauttamaan omaatuntoa ja on varsinainen viekastelija. Kun tämä oma paha paljastuu lopulta ihmiselle, niin silloin on lain kuolettava virka saanut työnsä tehtyä ja ihminen saattaa löytää Jumalan Armo työn Kristuksessa kohdalleen.

    Viekastelijan tunnistaa parhaiten siitä, ettei hän tunnusta omaa vääryyttään, tosin omavanhurskaus saattaa ilmetä myös liiallisella oman syntisyyden korosttamisella. Ihminen voi elää monenlaisessa valheellisuudessa.
    Oikein on Jeesus sanonut: ”Jos te sanotte pimeyttä valkeudeksi, niin kuinka suuri onkaan pimeys”

    Lain alla elävän Kristityn tunnistaa yleensä ahdistuksesta ja masennuksesta, sillä laki karkoittaa rakkauden ja ARMON ja kaiken siitä juontuvan ilon ja rauhan. Omavanhurskas taas elää tyytyväisenä itseensä, koska hän ei ole niinkuin muut syntiset, sillä hän on vakuuttunut omasta oikeasta ja synnittömästä vaeluksestaan. Onhan hänellä sentään apuna Jumala ja Pyhä Henki…

    • ”Ainoastaan Jumalan Sanan valo voi paljastaa (Pyhän Hengen työ) ihmisessä asuvan vääryyden. Ihminen on mestari harhauttamaan omaatuntoa ja on varsinainen viekastelija. Kun tämä oma paha paljastuu lopulta ihmiselle, niin silloin on lain kuolettava virka saanut työnsä tehtyä ja ihminen saattaa löytää Jumalan Armo työn Kristuksessa kohdalleen.”

      Aamen!

      Jotkut jäävät seurakunnasta pois siinä vaiheessa kun oma hengellisyys paljastuu vilpilliseksi ja naamiot pitää riisua. Pois ei pitäisi jäädä, vaan jäädä edelleen sanan alle ja katsoa täytettyyn työhön, jolloin armo voi avautua.

      Itselleni riitti oma uskoontulon kokemus viisi vuotta. Pärjäsin sen avulla. Muut vaikuttivat ”hengettömiltä”, kunnes oma hengettömyys paljastui. Tuli yhä syvempi toivottomuus, sitten Armo aukesi. Kristus on ainoa toivoni ja uskoni kohde, ei oma hengellisyyteni.

    • Ismo malinen tuot seuraavan:””Ihminen voi elää monenlaisessa valheellisuudessa.
      Oikein on Jeesus sanonut: ”Jos te sanotte pimeyttä valkeudeksi, niin kuinka suuri onkaan pimeys”””

      Siis mitä on pimeyden sanominen valkeudeksi, eikö seurakunnan/kirkon joka on historiassaan ollut tilanteessa jossa sen jäsenet ovat tappaneet toisiaan, sanominen oikeaksi Jeesuksen ruumiiksi?????

      Evankeliumissa on Jumalan voima, siis kun Jumala kutsuu ihmistä parannukseen niin kun tämän tekee niin saa Pyhän Hengen, Jumalan voiman ja nyt onkin eri tila elää Jumalan tahdossa, siis kyse on haluaako todella seurata Jeesusta eli luopua kaikesta Jeesuksen tähden. Tätä voi verrata israelin kansan vapautuksesta egyptin orjuudesta kuinka he ”pääsivät” palvelemaan Jumalaa vapaana egyptin hallinnan alta.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Tätä voi verrata israelin kansan vapautuksesta egyptin orjuudesta kuinka he ”pääsivät” palvelemaan Jumalaa vapaana egyptin hallinnan alta.”

      Tähän voi vastata,

      Ensinnäkin yksilö – yhteisö näkökulma.

      Tuo lähtö oli YHTEISÖLLINEN. Noin nykyisen Helsingin väkimäärän kokoinen joukko LÄHTI YHDESSÄ EGYPTISTÄ. Tuossa lähdössä ei ollut pätkänkään vertaa kovasti mainostamaasi yksilöllistä kääntymystä, vaan kokonaisen joukon MUKAAN TULOSTA. Tähän yksilö – yhteisö näkökulmaan liittyen
      PARANNUS ON AINA YHTEISÖLLINEN.

      Toiseksi näkökulma alkuperäinen yhteisöllinen kaste – mainostamasi yhden ihmisen oman henkilökohtaisen ratkaisunsa jälkeen läpikäymä kaste.

      Otapa todesta se, mitä Egyptistä lähtö merkitsi kasteopin kannalta. 1. Kor. 10. luvun alussa Paavali sanoo, että Egyptistä lähteneessä vähän yli puolimiljoonaisessa kansassa KAIKKI SAIVAT KASTEEN.

      JOS sinä kynsin hampain kiinni pitäen yrität pitäytyä 1525-27 keksityssä kasteopissasi, niin SILLOIN sinun on johdonmukaisuuden nimissä myönnettävä, että noin Helsingin kaupungin kokoisessa kaupungissa EI OLE AINOATAKAAN VAUVAA.

      Viimeksi kiinnitin huomiota Paavalin käyttämään KAIKKI -sanaan äsken, kun luin Raamattua bulgariaksi. Siinä sana всички , suomeksi ”kaikki”, kumoaa kaikki vauvojen kasteen kieltävät opit osoittaen ne Raamatun vastaisiksi pilvilinnoissa liikkuneiksi elämälle vieraiksi kuvitelmiksi.

      Kolmanneksi. Pyhä kansa lähti vapauteen kokonaisina perheinä.
      Ketään ei jätetty matkan ulkopuolelle, vaan perheet lähtivät yhdessä matkalle. Samoinhan oli jo ennen Jeesuksen aikaa, että jos joku ei-juutalainen eli siis pakana halusi kääntyä Elävän Jumalan palvelijaksi, niin silloin rabbin oli tarkistettava, että KOKO PERHE sai kääntymyksen kasteen samalla kertaa. Jos yksikin aiottiin jättää pyhän kansan ulkopuolelle, niin ketään ei saanut vastaanottaa kääntymyksen kastetta eli siis kaikki jäivät ulkopuolelle.

      Tähän periaatteeseen liittyi myös Paavalin ja Siilaan neuvo Filipin vanginvartijalle. Ap.t. 16. luku. Kun vanginvartija pohdiskeli omaa pelastumistaan, niin apostoli neuvoi uskomaan Jeesukseen ja näin pelastamaan koko talonväkensä, äsken lukemassani bulgarian kielisessä tekstissä и ще се спасиш, ти и домът ти , suomeksi ” niin sinä pelastut, sinä ja sinun talonväkesi.” ja tämä usko sitten vastaanotettiin kasteen välityksellä, ja huomaapa tämä: Kaste annettiin koko talonväelle. KOKO PERHE KASTETTIIN ja sitten kerrotaan että näin tällä tavalla kaikki koko perhe oli Jeesukseen uskoviksi tulleita.

      Joten tässäkin tulee esille, että me elämme Jumalan yhteydessä kokonaisina yhteisöinä.

  2. Matias Roto toteat minulle:””Ja koska olet kerta toisensa jälkeen kieltäytynyt antamasta kunniaa omille vanhemmillesi ja myös niin kirkolliselle kuin maallisellekin esivallalle (esim. sanoillasi sotilasvalasi rikkomisella), ””

    Voisitko edes pitäytyä siinä mitä olen kirjoittanut etkä toisi omia valheellisia kuvitelmiasi, siis missä olen osoittanut kunnioittamattomuutta vanhempiani kohtaan?? Olen täällä monesti todennut että minulla oli todella hieno maallinen isä, hän ei ollut ns ”uskovainen” mutta varmasti rakasti meitä lapsia tosissaan ja teki meidän eteen niin paljon. Se että itse toimin miten toimin niin se ei edellä mainittua poista ja ”ongelmia” isä suhteessa tuli vasta kun olin 20 vuotias.

    Maalliselle esivallalle olen kyllä kuuliainen ja toimin sen lakien mukaan kuten Jumalan tahto on, mutta aseeseen en koske sotiakseni ketään vastaan.

    • Ari

      Anteeksi että sekoitin ne tekstit missä kerrot myöhemmistä vaikeuksista aikaisempiin myönteisiin kokemuksiisi.

      Milloinkahan opit antamaan kunnian myös hengelliselle esivallalle eli siis Jumalan kansan yhteiselle elämälle tässä maailmassa, minkä Jumala, Isä, on luonut, Jumala ja ihminen, Jumalan Poika, on lunastanut ja missä Jumala, Pyhä Henki toimii evankeliumia julistaen ja sakramentit jakaen.

    • Matias Roto hengellinen kuuliaisuuteni on selkeä Jumalalle ja Hänen sanalleen, kirkko ei edusta sitä ja sen näkee kun yhtään ajattelee kuinka suomessa yksi kirkko vaikutti liki 100% väestöstä ja sen jäsenet alkoivat tappamaan toisiaan, silloin on täydellisen selvää ettei kirkko ole Jeesuksen ruumis, AAAMEN.

    • Ari

      Miksi kiinnität huomiota vain ihmisten varjoihin, kun pitäisi iloita siitä, että aurinko paistaa. Kaiken lisäksi näet vain toisten varjot, mutta omaa varjoasi et tiedosta, vaikka sinun OMA varjosi on täysin YHTÄ ISO suhteessa sinun kokoosi.

      Samaan aikaan kiellät perisynnin olemassaolon, mutta näet synnin vaikutukset vain toisissa muttet omassa itsessäsi.

    • Ari

      Lähimmäisen rakkauteen kuuluu myös se, että voi tulla toimeen eri tavoin ajattelevien seurassa ollessaan. Näissä keskusteluissa olen tavannut sinut täysin tällaisen asenteen vastaisesti, todella ahdasmielisesti ajattelevaksi.

      1)

      Vertauksessa laupiaasta samarialaisesta Jeesus asetti samarialaisen hurskainta Jumalan rakkauden osoituksen esimerkiksi. Samarialaiset nimittäin olivat monista asioista HYVIN ERI TAVOIN AJATTELEVIA.

      2) Roomalaiset olivat Pyhällä maalla miehittäjiä. Tästä syystä juutalaiset olivat hyvinkin harmissaan näiden läsnäolosta. Kun Jeesus kohtasi roomalaisen sadanpäämiehen, joka pyysi apua pojalleen, niin hän auttoi kaukoetäisyydeltä tämän pojan. Sen tapaamisen jälkeen Jeesus sanoi, että tämä ROOMALAISEN SODANPÄÄMIEHEN USKO OLI SUURIN kaikkien niiden joukossa, jotka Jeesus maan päällä näkyvänä ihmisenä asui.

      Mietipä tätä:

      Sadanpäämiehellä eli Rooman armeijan upseerilla eli siis miekkaa kantavalla miehittäjällä oli KOKO MAAN SUURIN USKO.

  3. Ari Pasanen

    Kyselen näitä, koska olen kokenut uskovien yhteyttä ja siten keskinäistä rakkautta monissa kristittyjen kokoontumisissa erilaisista näkemyksistä riippumatta. Sinä et ole kommenteissasi hyväksynyt minkään kristillisen seurakunnan tunnustusta omaksesi.

    Siksi kysyn, onko sinun ajattelemasi Kristuksen ruumis maan päällä näkymätön?

    • Kari Paukkunen kohdistat jatkuvasti katseen minuun, eikö tärkeämpää ole se mitä kirjoitan eli nyt esimerkiksi voiko Jeesuksen ruumiin jäsenet tappaa toisiaan, siis kuinka ruumis toimii, voiko eri jäsenet toimia omin ”päin” vai ohjaako ruumista pää ja siis Jeesus ruumiin päänä on Jeesus itse eikö silloin kaikki jäsenet toimi sen mukaan mitä pää tahtoo/sanoo????

    • Ari

      Jälleen kerran osoitat mielettömän ihmiskuvan haihattelusi, että nimittäin ihminen voisi olla synnitön tämän elämänsä aikana. Tästä syystä et voi rakastaa ketään joka syntiä tekee eli siis et voi rakastaa ketään kanssaihmistäsi, joten ollaksemme johdonmukaisia: et siis voi hyväksyä itseäsikään. Sillä terveestä itsetunnosta seuraa vääjäämättä, että antaa arvon myös toisille.

      Muista 1. Johanneksen kirjeen eka luvun sana, että sellainen joka kuvittelee itseään synnittömäksi PETTÄÄ ITSEÄÄN.

    • Matias Roto tuot seuraavan ”haihattelusi” tänne kaikkien näkyville:””Jälleen kerran osoitat mielettömän ihmiskuvan haihattelusi, että nimittäin ihminen voisi olla synnitön tämän elämänsä aikana. Tästä syystä et voi rakastaa ketään joka syntiä tekee eli siis et voi rakastaa ketään kanssaihmistäsi,””

      Kyllä ihminen voi olla synnitön ja rakastaa syntisiä, siitä on hyvä esimerkki Jeesus.

      Siis mikä ihme teillä on tuo ”synnitön” väittämä, ei se ole evankeliumin keskeinen sanoma vaan kyllä tärkeämpää on rakkaus, siis kun ihminen tulee uskoon saa hän Jumalan rakkauden sydämeen Pyhän Hengen kautta, siis silloin on kaikki että voi voittaa kaikki kiusaukset, Jumala takaa voiman. Näin sanoo Raamattu.

      Mielenkiintoista kun voit kertoa minusta niin paljon vaikkemme ole tavanneet, silti tuot minusta asioita esille, eikö tärkeämpää olisi kommentoida mistä on kyse, siis vaikkapa kuinka Jeesus ruumis toimii, voiko jokainen jäsen toimia oman päänsä mukaan vai toimiiko kaikki jäsenet Jeesuksen sanan mukaan yhdessä rakastaen toisiaan????

    • Ari

      Lausut: ”Mielenkiintoista kun voit kertoa minusta niin paljon vaikkemme ole tavanneet,—”

      Itsehän sinä menet henkilökohtaisuuksiin, kun menet väittämään, että HENKILÖKOHTAISEN parannuksen tehnyt ei tee syntiä.

      Ensinnäkin Raamattu ei tunne HENKILÖKOHTAISTA parannusta. Panepa tuollainen hakusana Raamatun hakukoneeseen ja tulos on NOLLA.

      https://www.koivuniemi.com/raamattu?tila=pikahaku&hakuehto=HENKIL%D6KOHTAINEN+&kaannos=fi-38&kirjat=kr

      Raamatussa parannus on kasteen antama tulos.

      ” parannuKSEN KASTE”

      Kirjoitat: ”Kyllä ihminen voi olla synnitön ja rakastaa syntisiä, siitä on hyvä esimerkki Jeesus.”

      Huomaapa, että Raamattu puhuu synnittömyydestä VAIN JEESUKSEN TAPAUKSESSA, TÄMÄKIN VAIN KOSKA JEESUS ON JUMALA JA IHMINEN YHDESSÄ PERSOONASSSA.

      Hebrealaiskirje:

      4:15 Sillä ei meillä (IHMISILLÄ) ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän (IHMISTEN) heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. (VAIN JEESUS, JUMALA JA IHMINEN ON ILMAN SYNTIÄ. TÄSSÄ JEESUS MAINITAAN POIKKEUKSENA MEISTÄ MUISTA AINOANA ILMAN SYNTIÄ!)

  4. Matias Roto toteat minulle:””Samaan aikaan kiellät perisynnin olemassaolon, mutta näet synnin vaikutukset vain toisissa muttet omassa itsessäsi.””

    Jos ajatellaan mitä on ”perisynti” niin se on ero Jumalasta, siis kun syntiinlankeemus tapahtui niin ihmnen joutui eroon Jumalasta eikä senjälkeen ollut yhteyttä Jumalaan eki ei kuulla Jumalaa. Jumala ilmoitti itseään kuitenkin eri tavoilla mutta ihmisten yhteys Jumalaan oli mennyt.

    Nyt Jeesus tuli korjaamaan tätä yhteyttä eli kun ihmnen tekee Jumalan kutsuessa parannuksen ja ottaa kasteen niin saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahjan eli nyt yhteys Jumalaan on taas kunnossa eli kuulee Jeesuksen äänen Pyhän Hengen kautta ja Pyhän Hengen kautta on uskovan sydämeen vuodatettu Jumalan rakkaus. Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, AAAMEN.

    • Ari

      Tässä vuodatuksessasi ei ole mitään sellaista, jota et olisi jo aikaisemmin tässä keskustelussa sanonut. Olet siis uralleen juuttunut gramofonin neula, joka ilkeästi, korvia särkien kirskuen junnaa paikoillaan.

      1) Edellä viittasin 1. Johanneksen kirjeen eka lukuun.

      Siinä sanotaan myös että jos joku väittää olevansa synnittön, niin sellainen karjuu Jumalaa vastaan möykäten, että JUMALA ON VALEHTELIJA.

      Eli tässä siis sanotaan sama, kuin Paavali sanoo Roomalaiskirjeessä, että KAIKKI IHMISET OVAT SYNTIÄ TEHNEET ELI SIIS OVAT SYNTISIÄ.

    • Matias Roto:””Siinä sanotaan myös että jos joku väittää olevansa synnittön, niin sellainen karjuu Jumalaa vastaan möykäten, että JUMALA ON VALEHTELIJA.””

      Siis kyse on 1.Joh kirjeestä, tuot tuolla aiemmin että näen varjoja, no kuka nyt tässä näkee varjoja eli minä näen tuossa todellisen vapautuksen eli kun tunnustaa synnit (tekee parannuksen) niin Jumala antaa synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä eli antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset.

    • ”Jumala antaa synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä eli antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset.” Ari Pasanen

      Jumala antaa anteeksi synnit ei ole sama asia ”kuin antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset”

      Vääryys/kiusaukset asuvat sydämessä, sydämen ajatuksissa. Sydän ei puhdistu kokonaan kuin vasta kuolemassa. Jeesus on ainoa, joka on voittanut kaikki kiusaukset. Hänen sydämessään ei ollut eikä ole vääryyttä.

    • Ar

      Kirjoitat: ”kun tunnustaa synnit (tekee parannuksen) niin Jumala antaa synnit anteeksi ja puhdistaa kaikesta vääryydestä eli antaa voiman voittaa kaikki kiusaukset.”

      Tässä on oikein se, että Jumala antaa synnit ANTEEKSI ja puhdistaa vääryydestä,

      mutta tässä on väärin kuvitelma, että ihminen voittaisi KAIKKI kiusaukset.

      Koska sinä Ari JANKUTAT SAMOJA ASIOITA, niin sinullekin pitää toistaa se, mitä juuri vähää aikaisemmin olen kirjoittanut että Heprealaiskirjeen mukaan AINOASTAAN JEESUS voitti kiusaukset ILMAN SYNTIÄ.

      Hebrealaiskirje:

      4:15 Sillä ei meillä (IHMISILLÄ) ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän (IHMISTEN) heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. (VAIN JEESUS, JUMALA JA IHMINEN ON ILMAN SYNTIÄ. TÄSSÄ JEESUS MAINITAAN POIKKEUKSENA MEISTÄ MUISTA AINOANA ILMAN SYNTIÄ!)

  5. Matias Roto:””Lähimmäisen rakkauteen kuuluu myös se, että voi tulla toimeen eri tavoin ajattelevien seurassa ollessaan. Näissä keskusteluissa olen tavannut sinut täysin tällaisen asenteen vastaisesti, todella ahdasmielisesti ajattelevaksi.””

    Edelleenkin tuot minusta esille henkilökohtaisuuksia joista sinulla ei ole mitään tietoa, siis se että tuon puhdasta evankeliumia esille saa kyllä lihalliset uskovat loukkaantumaan eli hyökkäämään tuojaa vastaan, sen ymmärrän.

    Mielenkiintoista kun puolustetaan synnin tekemistä eli ei haluta päästä siitä eroon vaan niinkuin evankeliumi olisi synnissä eläville syntien anteeksi saamisen automaatti.

    • Ari

      Kirjoitat: ”Mielenkiintoista kun puolustetaan synnin tekemistä eli ei haluta päästä siitä eroon ”

      Höpö ! Höpö !! Höpö!!!!

      Juuri päin vastoin.

      Jumalan sana lakina paljastaa että olemme syntisiä

      Jumalan sana evankeliumina julistaa meille syntien ANTEEKSIANNON.

      Emme siis kiellä omaa syntisyyttämme, mutta julistamme, että elämme anteeksi annettujen syntien tilassa. Olemme siis vapaita synnin kirouksesta ANTEKSIANTAMUKSEN varassa.

  6. Kiusauksia voidaan voittaa Jumalan avulla, mutta synti ei lakkaa vasta kuin kuoleman kautta. Jos olet synnitön, niin sydämestäsi ei voi nousta kiusauksia Ari Pasanen.

    Sydämestä nousevat kiusaukset osoittavat todeksi Herran Jeesuksen sanat. Sydämestä nousevat…jne…

    Jeesusta eivät erämaassa kiusanneet omasta sydämestä nousseet kiusaukset, koska hän oli synnitön. Jeesusta kiusasi erämaassa Jumalan vastustaja, jonka nimen, edes kirjoittaminen, on minulle vastenmielistä.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25