
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Forssan lehdessä oli Sana sunnuntaiksi kirjoitukseni 8.2.2025 numerossa.
Tässä sen sisältämä teksti, vinokirjaimin oleva osa on sitaatti epistolasta:
Rakkaus on Jumalan lahja
Jumala on rakkaus. Hän hoitaa meitä ihmisiä. Jeesus on meidät pelastanut. Kasteessa hän on meidät omakseen ottanut. Valinta ja mielisuosio on hänen. Olemme hänelle rakkaita. Saamme elää hänelle.
Hänen uskollisuutensa on vakaa. Siksi uskomme ei ole omien voimiemme varassa, vaan luottamusta häneen.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Jumalan rakastaa meitä. Meitäkin kutsutaan rakastamaan toinen toistamme. Niin kuin kuu heijastaa auringon valoa, niin heijastukoon Jumalan hyvyys meistä lähimmäisiimme. Rakastakaamme toisiamme.
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Kun ihmisten välille tulee hankauksia, niin sopikaamme ne kohta, kun on mahdollista. Anteeksianto rakentaa elämää. Eläkäämme siis ihmisiksi.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Tiivistääkseni ajatukseni: Jumalan rakkaus luoksemme tulkoon. Vallitkoon keskinäinen kunnioitus ja rakastava mieli: Rauha ihmisten välillä.
Kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
Sunnuntain epistola: Kol. 3:12–17
Matias Roto
Rovasti
Somero
Matias Roto tuot:””Tiivistääkseni ajatukseni: Jumalan rakkaus luoksemme tulkoon. Vallitkoon keskinäinen kunnioitus ja rakastava mieli: Rauha ihmisten välillä.””
Toimiiko ja onko toiminut sinut kirkossasi?? Jos ei niin miksi ei??
Ketä Jumala rakastaa??
Joh. 14:23
Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
Sitten Jeesus sanoo:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Luuk. 13:5
Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.”
”Ketä Jumala rakastaa?” Tähän löytyy helposti vastaus: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. – Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.”
Martti Pentti ota nyt kuitenkin myös Johanneksen evankeliumin jatko:
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen.
19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
Tuossa on:”” Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.”” Eikö tuossa ole että tulee tulla valkeuteen siis tehdä parannus (nyt tuon kyllä omaa ”tulkintaa”, mutta se on kyllä oikeaa koska Pyhä Henki sen avaa.)
Sitten vielä tuot:
”” Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.””
Eikö tuo kumoa juuri teidän niin korkeasti mainostaman ””syntinen/pyhä”” oppinne eli siinä samalla menee alas perisynti oppinnekin.
Ari
Kirjoitat: ””” Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus kuoli meidän puolestamme, kun vielä olimme syntisiä.””
Eikö tuo kumoa juuri teidän niin korkeasti mainostaman ””syntinen/pyhä”” oppinne eli siinä samalla menee alas perisynti oppinnekin.”
Pitäisi ymmärtää mistä Raamatun sana puhuu.
Viittaamasi tektihän kertoo ETTÄ JEESUS KUOLI MEIDÄN SYNTISTEN PUOLESTA.
Hän siis otti päälleen meidän, sinun ja minun ja muidenkin tänäänkin tekemiemme syntien TUOMION antamalla ne anteeksi
JO ENNEN KUIN ME NIITÄ TEIMMEKÄÄN.
EDELLEEN
Viittaat raamatunkohtaan: ”16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi. —- jne”
Sinun henkisesti ympärillesi häkin kaltaisesti rajaamasi pelastuneitten piirisi, johon et suvaitse päästää itsesi lisäksi ketään muuta, koska mielestäsi kukaan muu ei ole tehnyt parannusta juuri sinun mielikuvituksesi mukaan,
tuo raamatunkohta avaa ovet avoimina KOKO MAAILMAN PELASTUKSEEN
Ensiksi siinä todetaan että JEESUS RAKASTAA KOKO MAAILMAA, eikä siis ainoastaan sinun itsesi rajaamiesi rajojen sisällä olevaa eli muitakin kuin sinua.
Toiseksi siinä todetaan että tämä pelastus avataan JOKA IKISELLE, JOKA SIIHEN TOIVONSA PANEE, eli siis uskoo häneen ja hänen pelastavaan työhönsä.
ETTEI YKSIKÄÄN, joka häneen uskoo, HUKKUISI,
Joten Ari hyvä
AVAA SILMÄSI JA NÄE ARMON AVARUUS.
”AVARTUKAA!” sanoo PYHÄ Apostoli PAAVALI, joka kiittää Jumalaa siitä, että hän syntisistä suurinkin saa armosta autuas olla.
2.Korinttolaiskirje:
6:13 Antakaa verta verrasta – puhun kuin lapsilleni – avartukaa tekin.
.Timoteuksen kirje:
1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
Martti
Kiitos siitä, että tuot esille sopivat jakeet, jotka puhuvat JEESUKSEN ARMON AVARUUDESTA KOKO MAAILMAA KOSKEVANA ILOSANOMANA.
Ari Pasanen. kysyit, ketä Jumala rakastaa. Se onkin eri kysymys, ketä tai mitä ihmiset rakastavat. Siihen Joh 3:19 vastaa: ”Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.”
Martti
Kiitos kommentistasi
”Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!” Room.4:7-8
Kristityn vanhurskaus ei ole ihmisen tekojen palkka, vaan Jumalan oma vanhurskaus luetaan syntiselle ihmiselle Jeesuksen tähden, kun ihminen uskoo Evankeliumin.
Kristitylle ihmiselle sanotaan edelleen, älkää vihaako, vaan rakastakaa. Meille, jotka olemme pelastettuja Kristuksen kautta, joudutaan edelleen lihamme heikkouden tähden julistamaan ja muistuttamaan Jumalan Armosta, sillä heikkoutemme tähden synti edelleen asuu meissä luonnollisen ihmisemme tähden, kuten myös Paavali vahvasti todistaa itsestään.
Kristityille Paavali kirjoittaa myös; ei sen tähden, etteivät he olisi Kristittyjä, vaan juuri sen tähden, että he ovat Pyhän Hengen omaavia Kristittyjä:
”Joka on varastanut, älköön enää varastako, vaan tehköön ennemmin työtä ja toimittakoon käsillään sitä, mikä hyvää on, että hänellä olisi, mitä antaa tarvitsevalle. Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat. Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Kaikki katkeruus ja kiivastus ja viha ja huuto ja herjaus, kaikki pahuus olkoon kaukana teistä.
Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut. Ef. 4:28-32
Jos meissä ei olisi enää vääryyttä (syntiä), niin ei meitä tarvitsisi enää kehoittaa rakastamaan toisiamme, joten tämä jo itsessään todistaa myös Arille, että Kristityissä asuu edelleen synti ja myös vaikuttaa meissä lihan mukaan. Ei se, että meille sanotaan, älkää eläkö lihan mukaan, vaan Hengen, tee meistä lihasta vapaita…
Kristitty on Armahdettu syntinen, ei synnitön Armahdettu…
Arille tekisi hyvää mennä Kirkkoon yhteiseen pöytään ja yhteiseen synnin ja uskon tunnustamiseen… Näin siis kehotan ja ajattelen…
Ismo
Kiitos hyvästä kommentistasi
21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
Tämänkin on moni ymmärtänyt kuten Ari, vaikka tuossa on harvinaisen hyvin tuotu esiin, Jumalan Vanhurskaus suhteessa ihmisen omaan vanhurskauteen.
Tuossa Arin lainaamassa kohdassa Jeesus tuo esiin kuinka: Toinen on Jumalan tahdon mukaan ja toinen ihmisen tahdon mukaan.
”Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.
Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.
Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”Joh.6:37- 40
Tuossa on selvästi ilmaistuna Jumalan tahto, eli se, että ne, jotka uskovat pääsevät Taivasten valtakuntaan yksin Kristuksen tähden, eivät siis tekojensa tähden.
Sitten on niitä, jotka käyttävät Jeesusta omien tekemistensä keppinä ja sanovat, MINÄ olen tehnyt Jeesuksen nimessä kaiken elämässäni… Olen tehnyt parannuksia tuhat määrin ja ja ja… Kaiken keskuksena on lopulta ihmisen omahyväisyys ja omat valinnat, jossa Jeesus on vain uskonnollisen tuohuamisen verhona.
Näitä omavanhurskaita Jeesus ei tunnista omikseen… He sanovat yhteen ääneen: ”Emmekö me ole tehneet paljon Jeesuksen nimissä…” He kerskuvat itsestään, ja omista teoistaan, eivät Herran tahdosta.
Jeesus sanoo heille: ”En ole koskaan teitä tuntenut…” Ja Fariselaiset nurisivat Häntä vastaan…
Kiitos Ismo!
MINÄ voitan kaikki synnit Jumalan avulla, vai Jeesus Kristus (Jumala) on voittanut kaikki minun syntini?
”Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle ei ole mikään mahdotonta.”
Oma tarmo vai Jumalan armo? Annetaan nyt vain kunnia yksin Jumalalle!
Nurina jatkuu?
Ismo
Kiitos hyvästä tekstistäsi kommentissasi
Kari Paukkunen vai olisi Jeesus jo voittanut kaikki tulevat syntisi, siis kuoliko Jeesus sen tähden että voit luottaa tuohon?
Minä en löydä tuollaista lupausta vaan että Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja antaa Pyhän Hengen voiman ja rakkauden.
Uskotko että Jeesuksen sanat toteutuvat, jos uskot niin tee parannus sillä Jeesus sanoo että ellette tee parannusta te hukutte.
Ari
Omien harhaoppisilta saamiesi ennakkoluulojen sijaan sinun pitäisi lukea Raamattua.
Sinä kirjoitat: ”—-vai olisi Jeesus jo voittanut kaikki tulevat syntisi, siis kuoliko Jeesus sen tähden että voit luottaa tuohon?”
Vastaus on se että Jeesus on voittanut MAAILMAN SYNNIN. Synti sana on YKSIKÖSSÄ. Tämä tarkoittaa KAIKKIA SYNTEJÄ KOKO MAAILMASSA KAIKKINA AIKAKAUSINA:
Johanneksen evankeliumi:
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
Hebrealaiskirje:
9:26 sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä.
Joten Ari hyvä
Avaa silmäsi näkemään Raamatun sana, äläkä enää suostu kaiken maailman harhaoppien pitää sinua vankinaan väärän opin kahleissa.
”HANKI VIISAUTTA!” sanoo Raamattu.
Matias Roto otetaampa nyt sitten hiukan edemmäksi Hebrealais kirjettä:
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: ”Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: ”Herra on tuomitseva kansansa”.
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.(Heb.10)
Ari
Tuossa viittaamassasi kohdassa verrataan Vanhan liiton ja Uuden liiton välistä suhdetta. Aluksi siinä todetaan miten vakavaa on luopua Mooseksen lain liitosta. Sellaisia luopioita kohtaa tuomio. Sitten siinä kerrotaan että Uudesta liitosta luopuminen on vieläkin tuhoisampaa.
KYSYMYS SIIS ON JUMALAN JA IHMISEN VÄLISEN LIITON HYLKÄÄMISESTÄ ELI SIIS USKOSTAAN LUOPIOKSI TULEMISESTA.
Jos jää luopion tilaan, niin silloin tuomio on todellisuutta ja vääjäämätön.
ON SIIS PALATTAVA JUMALAN KANSAN YHTEYTEEN ENNEN KUIN ARMON AIKA PÄÄTTYY.
Vanhan liiton luopiot saivat rangaistuksen esimerkiksi Siinain autiomaassa
4. Moos.
14:29 Tähän erämaahan kaatuvat teidän ruumiinne, teidän kaikkien, jotka olette katselmuksessa olleet, niin monta kuin teitä on kaksikymmenvuotisia ja sitä vanhempia, jotka olette napisseet minua vastaan.
Heprealaiskirje varottaa vielä vakavammista seurauksista, jos joku luopuu taivasta kohti matkalla olevasta kansasta omille teilleen. On siis ajoissa tultava uskolle kuuliaiseksi ennen kuin etsikkoaika päättyy.
Vuoden 1948 Kristinoppi selittää, mitä etsikonajalla tarkoitetaan
68. ETSIKKOAIKA
Ihmisen elämässä on aikoja, joina Jumala erityisesti vetää häntä puoleensa. Sellaista aikaa sanotaan etsikkoajaksi. Useimmiten Jumala kutsuu meitä jo nuoruudessa.
Etsikää Herraa silloin, kun hänet löytää voidaan; huutakaa häntä avuksi, kun hän läsnä on. Jes. 55:6.
Me kehotamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi. Sillä hän sanoo: »Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut». Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. 2 Kor. 6:1–2.
Muista Luojaasi nuoruudessasi, ennenkuin pahat päivät tulevat. Saarn. 12:1.
Matias Roto tuot omaa selitystäsi, minulle on selvää että on syntiä joka pilkkaa armon Henkeä.
Uskotko että voit selittelemällä selvitä, koeta nyt lukea niin kuin on kirjoitettu.
Ari
Saanen kertoa sinulle, että tapoihini kuuluu tutkia Raamattua hyvinkin tarkasti. Kerrankin mietin yhden sanan genetiivi muodon merkitystä muiden töiden ohella koko tekstiin lähes koko päivän.
Voitko sinä sanoa, missä kohtaa Vanhaa testamenttia on yhdellä WAV -kirjaimella tehty vallankumous? Tämän löydön tein jo yli puoli vuosisataa sitten.
JOTEN
Kun väännät Raamatun tarkasta lukemisesta niin otapa haaste vastaan ja kerro, missä Raamatunkohdassa yhdellä kirjaimella on tehty vallankumous?
Ja jos et vastaa, niin pidä suusi kiinni asiattomista huuteluistasi tarkkaa lukemistani vastaan.
Ari
Otetaanpa tarkasteltavaksi yksi jae, minkä olet pannut esille:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
Tapoihisi kuulunut teko-oppi ei tähän liity mitenkään.
Sen sijaan tässä puhutaan LIITOSTA JUMALAN JA IHMISEN VÄLILLÄ.
Tämän liiton solmimiseksi Jeesus kuoli ristillä. Hän vuodatti verensä KOKO MAAILMAN SYNNIN PUOLESTA.
Tähän liittoon sisään käydään pyhän kasteen kautta. Heprealaiskirje puhuu kasteesta uskon alkeena eli siis uskoon sisälle käymisenä. Tässä liitossa uskon antaja ja ylläpitäjä on Pyhä Henki. Hän on armon Henki. Hän jakaa joka päivä meille Kristuksen armon osallisuutta.
Jos nyt joku lähtee tästä liitosta ulos, niin silloinhan hän pilkkaa Jeesuksen sovintoveren antamaa armoa ja tämän armon jakajan Pyhän Hengen työtä uskon alkajana ja ylläpitäjänä.
Joten vertausta käyttäen: Joidenkin männynkäpyjen sijaan tässä onkin kysymys koko maan metsien tuotannosta ja ksnsallisesta metsäteollisuudesta.
Ari Pasanen
Esität minulle kysymyksen,
”Kari Paukkunen vai olisi Jeesus jo voittanut kaikki tulevat syntisi, siis kuoliko Jeesus sen tähden että voit luottaa tuohon?
Minä en löydä tuollaista lupausta vaan että Jeesus parantaa paatuneen sydämen ja antaa Pyhän Hengen voiman ja rakkauden.
Uskotko että Jeesuksen sanat toteutuvat, jos uskot niin tee parannus sillä Jeesus sanoo että ellette tee parannusta te hukutte.” Ari Pasanen
Jeesus Kristus on armahtanut minut täydellisesti kuollessaan minun puolestani. ”Se on täytetty.” Kukaan ei voi ryöstää minua häneltä.
Otat esille lainauksen Raamatusta:
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, 27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat. 28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: 29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! 30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: ”Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: ”Herra on tuomitseva kansansa”. 31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.(Heb.10)
Hyvä kohta, kiitos siitä.
Jakeesta 26: En tee tahallani syntiä. Olen silti syntinen kuolemaani asti, sovitettu syntinen. Minulla on rauha Jumalan kanssa. Olet kertonut, että SINÄ Jumalan voimalla voitat kaikki synnit, mutta jos teet syntiä, teet sen tahallasi. Ei Raamattu anna lupaa synnin tekemiselle. Olen kirjoittanut sinulle tästä monta kertaa. Koskaan et ole tähän vastannut.
Jakeesta 29: en pidä epäpyhänä Herrani verta, vaan Pyhänä ja kalliina sovintoverenä. En pilkkaa Pyhää Henkeä, joka muistuttaa minua kaikesta siitä, mitä Jeesus on sanonut.
Jakeesta 31: Jumalan tuomio on oikea. Kristus tuomittiin, jotta minua ei tuomittaisi. Ilman Kristusta olisi hirmuista langeta elävän Jumalan käsiin.
Vielä,
Kun kommentoin, se on myös Taivaan Isällä tiedossa mitä kirjoitan. Mikään ei pysy häneltä salassa. On hyvä, että haastat minut puolustamaan Jeesuksen työtä ja korottamaan hänen kunniaansa.
Vielä,
Esität vakavia syytteitä minua kohtaan, kuvittelen, että Jumalan vastustaja on paljon, paljon sinua taitavampi syyttäessään minua. Kristus puolustaa. Hän on voittanut sielunvihollisen vallan.
Kari
Kiitos hyvästä vastauksestasi Arille
Valitettavasti Ari väärien opettajien viettelemien virhetulkintojen takia ymmärtää usean kohdan niiden varsinaisen sanoman sivuuttaen kuvitellen niiden puhuvan jostain aivan muusta, kuin mihin ne varsinaisesti viittaavat.
Matias Roto tuot minulle:””Valitettavasti Ari väärien opettajien viettelemien virhetulkintojen takia ymmärtää usean kohdan niiden varsinaisen sanoman sivuuttaen kuvitellen niiden puhuvan jostain aivan muusta, kuin mihin ne varsinaisesti viittaavat.””
Tuo voisi olla tottakin jos siihen vaihtaisi ”Ari” sanan tilalle ”Matias”.
Siis näyttäisitkö edes yhden kohdan jossa vääristän Raamatun sanaa, todisteeksi ei riitä sinun omat oppisi.
Ari
Vääristelyjesi syynä on väärä yleiskäsitys. Tästä seuraa että omasta vinksahtaneesta näkökulmastasi katsoessasi kuvittelet jotain asian vierestä menevää mielikuvaasi koko totuudeksi.
Otetaanpa vaikkapa tuo edellä mainittu Heprealaiskirjeen ymmärtäminen.
Oletko lukenut Keijo Nissilän teosta DAS HOHEPRIESTERMOTIV IM HEBRÄERBRIF.
EINE EXEGETISCHE UNTERSUCHUNG.
Helsinki 1979. ISSN 0356-2786 . ISBN 951-95184-8-7.
Luepa se niin ymmärrät paremmin Heprealaiskirjeen johtavia linjoja. Ei siinä ole kuin 308 sivua saksankielistä tekstiä, joten sinulta se pitäisi sujua, jos vain halua tietoon on mielessäsi.
Ari
Jos et muka halua minulta Raamatun viisautta kuulla, pannaanpa Kalevalasta Joukahaisen törppöilystä viisasta Väinämöistä vastaan yksi lause, missä kerrotaan kuinka viisas Väinämöinen lauloi typerän Joukahaisen syvemmälle ja syvemmälle:
”Sang den jungen Joukahainen sang im tiefer noch und tiefer.”
Lause toistuu käsiini sattuneessa saksannoksessa useammankin kerran sivuilla 21-22.
Kalevala
Das finnische Epos
des Elias Lönnrot
Aus dem finnischen Urtext übertragen
von Lore und Hans Fromm. Nachwort und Kommentar von Hans Fromm.
ISBN 3-15-010332-0.
Ari
Kirjoitat: ” Siis näyttäisitkö edes yhden kohdan jossa vääristän Raamatun sanaa—”
Olemme keskustelleen jo useamman vuoden ja miltei kaikissa keskusteluissa olen yrittänyt korjata sinun asiavirheitäsi Raamatun tulkinnassa. Yhteensä niitä virheiden osoittamisia on satoja. Jos olisit järkevämpi kirjoittaja, niin noista olisi tullut satoja korjattuja raamatunkohtia. Mutta koska sinulla on heikon yleistiedon takia taipumus toistaa ja jankuttaa alati samoja virheitäsi, niin mahtaakohan noita virheistään oikaistuja raamatunkohtia olla enempää kuin kymmenissä laskettava määrä.
Tuo Hebrealaiskirjeen kohta ”tahallisen synnin tekemisestä” tulee ymmärtää juuri, kuten Matias oikein aikaisemmin selvitti.
Tässä ”tahallisen synnin tekemisessä” on kyse Jumalan Armon halveksimisesta, jos ja kun, joku on päässyt Totuuden tuntoon, eli käytännössä ihminen kääntyy jälleen pois Oikealta Tieltä, pystyttämään omaa vanhurskauttaan ja näin tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty…
Raamatussa on monia hyvin vakavia kirjoituksia ja hyvin aralla mielellä meidän tulee niihin suhtautua ja syvällisesti tutkia niitä yhdessä rukoillen…
Ismo
Kiitos hyvästä, syvästä ja sydämellisesti asioita tarkastelevasta kommentistasi
Ismo Malinen selität asian niin kuin olisi vain yksi synti joka olisi kuolemaksi eli jo Totuuden tuntemisen jölkeen voisi kadottaa, omavanhurskaus, onko näin, ei ole vaan jo VT.n puolella Jumala tuo esille syntejä joista rangaistuksena oli kuolema, onko jossain Jumala muuttanut mieltään eli sanonut ettei ole enää syntiä joka olisi kuolemaksi, sillä me kaikki tuomitaan tekojemme mukaan, myös uskovat??
Evankeliumissa on täydellinen syntien anteeksi anto, siis kun ihminen uudestisyntyy niin silloin ei vanhoja syntejä enää muistella, olivatpa ne kuinka veriruskeat tahansa, ei ole ketään niin hyvää että ilman parannusta olisi vanhurskas vaan jokaisen ihmisen tulee tehdä parannus ja saada syntinsä anteeksi, ei ole mitään ”hokkus pokkus-korttia” jolla olisi jo pelastettu.
Ari
Kirjoitat: ” sillä me kaikki tuomitaan tekojemme mukaan, myös uskovat??”
Mitä sanoo Raamattu:
Ensin sanotaan ettei töitä TEKEMÄLLÄ vaan pelkästään Jumalan armoon luottamalla eli siis uskolla meille annetaan vanhurskaus.
Sama kohta vuoden 2020 käännöksenä yhteyksineen
5 Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi. 6 Ylistäähän Daavidkin autuaaksi sellaista ihmistä, jonka Jumala katsoo vanhurskaaksi hänen teoistaan riippumatta:
7– Autuaita ne, joiden pahat teot on annettu anteeksi
ja joiden synnit on pyyhitty pois.
8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue viaksi hänen syntiään.
Sitten vuoden 1938 käännös
Roomalaiskirje:
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
Sitten sanotaan myös että tämä uskon vanhurskaus annetaan ILMAN TEKOJA PYHÄN KASTEEN ANTAMAN UUDESTISYNTYMÄN JA PYHÄN HENGEN UUDISTUKSEN KAUTTA.
Tiituksen kirje:
3:5 pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Sama kohta vuoden 2020 käännöksenä yhteys mukaan ottaen
4 Mutta kun Jumalan, meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, 5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. 6 Tämän Hengen hän vuodatti (ELI SIIS VALUTTAMALLA AMMENSI VETTÄ) runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, 7 jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
Joten Ari hyvä
Lopeta tappelu Raamatun armo-oppia vastaan, että me itsessämme syntiset saamme vapaasti turvautua VAPAHTAJAMME ARMON VARAAN.
On kaksi eri asiaa: synti ja synnit. Yksikössä synti tarkoittaa jumalanvastaista asennetta. Monikossa synnit tarkoittavat tuosta asenteesta nousevia Jumalan tahdon vastaisia ajatuksia, sanoja, tekoja ja laiminlyöntejä. Omavanhurskaus on eräs nimi jumalanvastaiselle asenteelle. Se tarkoittaa ihmisen kuvitelmaa, että hän voisi omalla hurskaalla elämällään pelastua turvautumatta Jumalan armoon.
Matt. 16:27
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
1. Piet. 1:17
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,
Kuinka ohitat nuo tai seliseliselität pois???
Martti
Kiitos hyvästä selvityksestä kommentissasi.
Martti Pentti entäpä kun ihminen kuvittelee olevansa jo pelastettu vanhempien teon kautta (lue vauvakaste), eikö tuo ole mitä suurinta omavanhurskautta????
”Entäpä, kun ihminen kuvittelee olevansa jo pelastettu vanhempien teon kautta (lue vauvakaste), eikö tuo ole mitä suurinta omavanhurskautta?” Ensiksi: kaste on Jumalan teko, jonka seurakunta toimittaa Jumalan nimeen. Toiseksi: juuri lapsikaste on kaukana omavanhurskaudesta, sehän ei ole kenenkään oma teko. Kun ihminen tulee kasteelle omalla päätöksellään, näen vaaran omavanhurskaudesta. Hän saattaa kokea ottaneensa kasteen sen sijaan, että ymmärtäisi saaneensa kasteen lahjan.
Martti Pentti kuinka voit näyttää että kaste olisi ”Jumalan teko” kun vanhemmat siitä päättävät eli kun vanhemmat voivat olla kastattamatta tai kastattaa??
Kuinka voit puhua ”omavanhurskaudesta” kun ottaa kasteen, eikö Raamatussa selkeästi sanota ”ottakaa kaste”, se että joissakin uskon suunnissa kastetaan väärin niin ei se tee kaikista kasteista vääriä?
Ari
Lapsen kastaminen ON JUMALAN TEKO.
Vänkäämisesi vanhempien tekemästä kasteelle tuomisesta on typerää tasojen sotkemusta. Harhaoppisten sinuun syöttämää hölmöilyä. Vanhemmathan toimivat JUMALAN NIMISSÄ se mitä he tekevät on JUMALAN TYÖ. Hehän toimivat Jumalan käskyn mukaisesti ja Jumalan asialla sitä tehdessään.
Sen sijaan sinun oma tekosi sotii Raamatun sanaa vastaan, että KASTE ON YKSI.
Koska teet näin vastoin Jumalan sanaa, niin silloinhan sinua villitsee Jumalan tahdon vastainen henki eli siis teet sitä pahan yllytyksestäsi ja omien mielitekojesi viettelemänä. Silloinhan et tee Jumalan tahdon mukaista tekoa vaan HÄNTÄ VASTAAN KAPINOIT, KUN VÄITÄT ETTEI HÄN MUKA VOI PYSYÄ USKOLLISEN SIINÄ LIITOSSAAN, JONKA HÄN TEKI JO SILLOIN KUN VAUVANA SAIMME KASTEEN.
Efesolaiskirje:
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
Tarvitsetko Jeesusta enää mihinkään, Ari Pasanen? Olet mielestäsi tehnyt kertakaikkisen parannuksen. Et siis tarvitse enää Parantajaa. Miten Jeesus suhtautuu tällaiseen? Tästä Markuksen evankeliumin kohdasta saanee vastauksen: ”Kun fariseuksiin kuuluvat lainopettajat näkivät Jeesuksen syövän syntisten ja publikaanien seurassa, he sanoivat hänen opetuslapsilleen: ’Kuinka hän syö yhdessä publikaanien ja muiden syntisten kanssa!’ Jeesus kuuli sen ja sanoi: ’Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan hurskaita, vaan syntisiä.'”
Martti Pentti siis mitä tarkoittaa ”terve/sairas” tässä yhteydessä, minulle se tarkoittaa että ihminen on syntyään ”sairas” eli paatuneella sydämellä eikä kuule/ymmärrä Jeesusta ja Jeesuksen tulee parantaa tämä paatunut sydän jolloin ihminen alkaa kuulemaan/ymmärtämään Jeesusta.
Se mihin tarvitsen Jeesus on että kykenen seuraamaan Häntä, siis jos en kuulisi Häntä niin kuinka voisin seurata Häntä ja Hän rukoilee puolestani.
Martti Pentti jatkan kysymällä oletko/oletteko jo kasteenne perusteella vanhurskaita?? Jos ette niin miten sinusta/teistä tulee vanhurskaita??? Siis kysyn sinulta itseltä ja luterilaisuudessa.
Kristitty saa pukea Kristuksen vanhurskauden oman syntisyytensä peitteeksi. ”Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi (1. Kor. 1:30).”
Martti Pentti tuot nyt sanamuodon ”saa pukea” eli onko nyt niin että syntinen ”saa itse pukea” vai puetaanko hänelle jo vauvana kasteessa??
Tämä on näissä ”keskusteluissa” tärkeä pointti eli se milloin uskotaan tulleen vanhurskaaksi eli terveeksi???
”Tämä on näissä keskusteluissa tärkeä pointti: milloin uskotaan tulleen vanhurskaaksi eli terveeksi?” Miksi pidät tätä tärkeänä, Ari Pasanen?
Martti Pentti eikö kun on/uskoo olevansa vanhurskas ole jo terve eli tarviiko silloin Jeesusta parantajakseen??
Vai mihin tarvitset Jeesusta, jos parantajaksi niin mitä/miten Hän parantaa??
Parantaako Jeesus kerralla kuntoon vai yhä uudelleen ja uudelleen???
Ari Pasanen
Onko sinulla ollut uskoontulosi jälkeen koko ajan täysin puhdas, synnitön sydän (en siis tarkoita näkyviä syntejä), jonka voit esittää Jumalalle? Kerrot olevasi kokonaan puhdas (terve) synnistä.
Kari Paukkunen olenko jossain sanonut tuota mitä kirjoitat?
Se että oletat jotain niin se ei ole välttämättä totta, tosin olen jo tuota korjannut monta kertaa ja yhä tuot sitä esille.
”Kun uskoo olevansa vanhurskas eli jo terve, tarvitseeko silloin Jeesusta parantajakseen?” Ei raukka tiedä tarvitsevansa. Kristitty ei usko omaan vanhurskauteensa vaan Jeesukseen, jonka vanhurskauden varaan saa turvautua.
Ari Pasanen
Kerrot olevasi puhdas, mutta kerrot, että et ole kokonaan puhdas?
Olet sekä syntinen, että Kristuksessa vanhurskas.
Näin luterilaiset yrittävät opettaa.
Kari Paukkunen olen sanonut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset niinkuin Raamattu selkeästi sanoo. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut.
Ari
Älä vetoa Raamattuun muka ohjeenasi silloin, kun menet töräyttelemään epäraamatullisia väitteitä.
Se mitä itsestäsi kuvittelet, on eksytystä kuten Raamattu sanoo:
1.Johanneksen kirje:
1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
Joten lopeta harhaoppisilta omaksumasi harhaiset väitteesi ja ota opiksesi kirkkomme opettama PUHDAS OPPI.
Eikä kysymys harhaoppisten seuraamisessa ole vain oman itsemme eksyttäminen, vaan suorastaan Jumalan mollaaminen, hänet valehtelijaksi syyttämistä.
1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
Joten älä enää seuraa harhaoppisia
Tiituksen kirje:
3:10 Harhaoppista ihmistä karta!
Martti ja Kari
Kiitos hyvistä kommenteistanne
Arin ajatukset näyttävät jumiutuneen uralleen. Ajatukset eivät mene eteenpäin, vaan ovat pysähtyneet keskenään ristiriitaisiin väitteisiin, jotka sisäisen logiikan mukaan ovat kokonaan toinen toisensa kumoavia.
Väittää voittavansa kiusaukset, mutta kuitenkin tämän kanssa ristiriitaisena vastakohtaisena väitteenä kuvittelee, ettei muka ole missään väittänyt itseään synnittömäksi.
Valitettavasti ei ymmärrä puhuvansa EI ja KYLLÄ sanoista tajuamatta niitä vastakohdikseen.
Kristus kuolemallaan ja kuolemassaan voitti synnin, kuoleman, helvetin ja iankaikkisen kadotuksen.
Tunnustuskirjat, s. 536, SLEY, 1948.
Ilmestyskirja:
5:5 Ja yksi vanhimmista sanoi minulle: ”Älä itke; katso, jalopeura Juudan sukukunnasta, Daavidin juurivesa, on voittanut, niin että hän voi avata kirjan ja sen seitsemän sinettiä”.
Mika
Kiitos hyvistä lauseista !
Onko joidenkin teidän mielestä juutalaisilla eri tie taivaaseen kuin meillä kristityillä? Eikö juutalainenkin pelastu vain uskomalla Jeesukseen.
Kaikki pelastuu tekemällä parannuksen Jeesuksen sanojen mukaan.
Mutta te olette ”valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja”, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; te, jotka ennen ”ette olleet kansa”, mutta nyt olette ”Jumalan kansa”, jotka ennen ”ette olleet armahdetut”, mutta nyt ”olette armahdetut”. 1. Piet. 2:9-10
Joka uskoo Jeesukseen on jo tehnyt parannuksen eli mielenmuutoksen ja kääntynyt oikealla tavalla Jeesuksen puoleen.
Mika Rantanen arannus on imeydestä pois kääntymistä valheesta seuraamaan nTotuutta, kaikestamluopumista Jeesuksen tähden, kuinka siihen voi ottaa jotain vanhaa, ei voi.
Mika
Kiitos hyvistä teksteistäsi
Totta on, että uskovainen on myös uusi luomus Jumalan silmissä, mielessä ja edessä.
2.Korinttolaiskirje:
5:17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
Ari
Käytät puhetta parannuksen tekemisestä tavalla, jolla halvennat aidon parannuksen tekemisen, sen missä PYHÄ HENKI antaa vanhurskauttavan uskon Jumalan sanan saarnan ja pyhien sakramenttien välityksellä, joiden välityksellä Kristuksen täytetty sovintotyö ojennetaan meille täytenä lahjana yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Kristuksen tähden.
Matias Roto mitä on aito parannus, se on kun Jumala kutsuu ihmistä ja ihminen tekee parannuksen, siihen kuuluu nöytyminen, siis mitään omaa ei voi ottaa mukaan kun uudestisyntyy, eihän??? Et voi kääntyä hakemaan mitään vanhaa, siis vaikkapa kastetodistusta.
Apostolien teot:
15:9 eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
Ari
Jälleen kerran osoitat, ettet ymmärrä kasteen ja parannuksen välistä yhteenkuuluvuutta.
Siitä syystä irrotat parannuksen varsinaisesta tarkoituksestaan: Jumala -yhteyden alkamisesta tai palaamisena alkuperäiseen yhteyteen. Näin ohennat tämän koko elämää koskevan perusyhteyden kuntoon saamisen ihmisen omaksi rämpimiseksi omia heikkouksiaan vastaan.
Muista että sellaiselle joka ei vielä ole koskaan saanut kastetta parannus annetaan KASTEEN LAHJANA.
Raamattuhan EI PUHU sanamuodolla JO PARANNUKSEN TEHNEEN KASTE,
VAAN Raamattu mainitsee ilmauksen parannu K S E N kasteesta eli siis sellaisesta kasteesta JONKA TULOKSENA IHMINEN VASTAANOTTAA parannuksen.
Sellainen puolestaan, joka jo on saanut kasteen, mutta on uskostaan luopunut, parannus on PALUUTA JO KASTEESSA saatuun yhteyteen Jumalan kanssa.
Älä Ari hyvä
muuta tätä perusyhteyden syntyä tai korjaantumista vain joiksikin hiekkalaatikossa leikkivien lapsien väliseksi käyttäytymissääntöjen paranteluksi.
Ari Pasanen
Kiellät olevasi syntinen, mutta tunnustat:
”olen sanonut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset niinkuin Raamattu selkeästi sanoo. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut. Se että teen joskus lihan mielen mukaan ei tuota muuta, eikä se etten tee mitään synnin orjana koska Jeesus on minut siitä vapauttanut.” (Ari Pasanen)
EI JEESUS VAPAUTA TEKEMÄÄN SYNTIÄ, vaan vapahtaa synnin palkasta, kuolemasta. Jeesus antaa myös voimaa vastustaa syntiä. Sanoillasi osoitat, että olet toiminut lihan mukaan. Olet syntinen kuten muutkin ihmiset. Synnistä pitää tehdä parannus. Siksi opetamme jokapäiväisestä parannuksesta. Siksi rukoilemme joka päivä, ”ja anna meille anteeksi meidän syntimme”.
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. Room.
Kari Paukkunen miksi synnistä täytyy tehdä parannus?
Ari
Oletko pyytänyt TÄMÄN PÄIVÄN SYNTEJÄSI ANTEEKSI
ELI SIIS
oletko lukenut Isä meidän rukouksen
”Anna meille meidän syntimme anteeksi” ?
Jos et ole rukoillut, niin missä on hurskautesi?????????????????????
jos olet rukoillut, niin silloin olet käytännössä rikkonut omaa oppiasi vastaan, koska harhaoppisesti olet kuvitellut itseäsi sellaiseksi, ettet ole tämän päivän kiusauksiin langennut, vaan olet ne voittanut !!!!!!!!!!
Matias Roto toteat:”” koska harhaoppisesti olet kuvitellut itseäsi sellaiseksi, ettet ole tämän päivän kiusauksiin langennut, vaan olet ne voittanut !!!!!!!!!!””
En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.
Kiitos kysymästä kyllä rukoilen Isä meidan rukousta.
Ari Pasanen
Kysyt,
Kari Paukkunen miksi synnistä täytyy tehdä parannus?
Erikoinen kysymys sinulta, joka esität olevasi ainoa, joka Jeesuksen sanoja kuulee oikein. Mihin pyrit? Vastaan, jos et muka oikeasti tiedä.
”En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.” (Ari Pasanen)
Sekavaa puhetta, sotkua.
Kari Paukkunen kirjoitat että pitää tehdä parannus synneistä, no kuinka se sopii teidän armo- ja perisynti oppeihin, siis jos tekee syntiä orjana niin kuinka voi tehdä parannusta???
Mikä on siinä sekavaa kun sanoo Raamatun mukaisesti että on voima voittaa kaikki kiusaukset ja joskus kuitenkin lankeaa, se pitää nöyränä.
Ari
Toisaalla sanot: ”En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, olen kirjoittanut että minulla on voima voittaa kaikki kiusaukset kuten Raamattu sanoo.
Ja tässä sanot: En ole kertaakaan kirjoittanut että olisin voittanut kaikki kiusaukset, tuot omaa kuvitelmaasi, –.
Puhut siis kuin intiaanipäällikkö sanoi valkonahasta, että se puhuu ”KAHDELLA KIELELLÄ”.
Ari
Sekoitat käsitteet ”antaa anteeksi synnit” ja ”tulla syntiä tekemättömäksi”.
Tämän saman perusvirheen takia sinulla ovat sekaisin myös perisyntioppisi, parannuksen tekemisen jatkuvuus koko elämän aikaisena prosessina ja samaan sotkuun sekaantuu myös kasteoppisi yms.
Ota siis todesta se raamatullinen todellisuus, että tämän elämän ajan me olemme
”samaan aikaan syntisiä ja vanhurskaita”, ”simul iustus et peccator”,
eli siis itsessämme syntisiä, mutta Kristuksen armosta kokonaan vanhurskautettuja.
Ari Pasanen,
Sotket toistuvasti asioita etkä näköjään lue mitä sinulle vastataan?
”Kari Paukkunen kirjoitat että pitää tehdä parannus synneistä, no kuinka se sopii teidän armo- ja perisynti oppeihin, siis jos tekee syntiä orjana niin kuinka voi tehdä parannusta???” (Ari Pasanen)
1. En ole orja, vaan Kristuksen vapahtama. 2. Armo ei anna vapautta tehdä syntiä, synnistä on tehtävä parannus.
”Mikä on siinä sekavaa kun sanoo Raamatun mukaisesti että on voima voittaa kaikki kiusaukset ja joskus kuitenkin lankeaa, se pitää nöyränä.” (Ari Pasanen)
Sanot, että et ole syntinen, mutta lankeat syntiin. Synnitön ei lankea. Kuinka voit langeta, jos et ole syntinen?
Kari Paukkunen toteat:””1. En ole orja, vaan Kristuksen vapahtama. 2. Armo ei anna vapautta tehdä syntiä, synnistä on tehtävä parannus.””
Tuossa kumoat teidän perisynti-oppinne ja etkö samalla totea että sinulla on voima voittaa kaikki synnit kun et ole orja???
Onko mitään syntiä (kuolemaksi) joka hukuttaa eli kun VT.n puolella oli syntejä joista tuli kivittää eli poistaa kansasta?
Kuinka näet nyt tilanteen jossa saman kirkon jäsenet tappavat toisiaan, onko se syntiä ja jos on niin miksi sitä tekevät eivätkö he tiedä että se on syntiä (ja siitä on tehtävä parannus) vai miksi???
Ari
Jälleen kinaat asioista ymmärtämättä mistä puhutaan. Panen sekaisin sekä hyvää asiaa että kytket niitä väärin toisiinsa.
1)
Kristikunnassa on yleisesti tunnustettu periaate, että puolustussota on oikeutettua, mutta hyökkäyssota ei ole oikeutettua.
2)
Sotien tuhoisaan vaikutukseen sekä ihmisiin että luontoon perustuva pasifismi ei ole periaatteelliselta kannalta tuomittavaa, vaikka sen ongelmaksi muodostuu käytännölliset seuraukset, koska röyhkeimmät hirmuhallitsijat pääsevät riehumaan ilman suurempia esteitä, mistä syystä pahuus pääsee yhä lisääntyvässä määrin valtaan, ilman että sitä estetään.
3)
Saksan talonpoikaissodan aikana syntynyt ”uskonnollisesti perusteltu pasifismi” lähti liikkeelle kapinallisten huomattua, ettei heidän kapinansa onnistunut, vaan vastapuoli oli pääsemässä voitolle. Silloin he pyrkivät horjuttamaan vastapuolen moraalista pohjaa keksimällä, ettei esivallalla muka ole oikeutta käyttää asevoimia, eikä esivaltaa muutenkaan ollut lupa palvella.
Muka raamatulliseksi perusteluksi otettiin Jeesuksen sana Pietarille.
Matteuksen evankeliumi:
26:51 Ja katso, eräs niistä, jotka olivat Jeesuksen kanssa, ojensi kätensä, veti miekkansa ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois korvan. >> Jakeen lisätiedot
26:52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.”
Raamatunkohdassa Jeesus toimi sen mukaan, että hänen aikansa oli tehdä ristin sovintotyö. Siksi aseellista vastarintaa ei tarvinnut tehdä.
Johanneksen evankeliumi sanoo tämän tavoitehakuisen Jeesuksen toiminnan päämäärän esiin.
Johanneksen evankeliumi:
18:10 Niin Simon Pietari, jolla oli miekka, veti sen ja iski ylimmäisen papin palvelijaa ja sivalsi häneltä pois oikean korvan; ja palvelijan nimi oli Malkus.
18:11 Niin Jeesus sanoi Pietarille: ”Pistä miekkasi tuppeen. Enkö minä joisi sitä maljaa, jonka Isä on minulle antanut?”
4)
Tuo kapinallisten keksimä hätävalhe ei ota huomioon, että Jeesus EI PYYTÄNYT HEITTÄMÄÄN MIEKKAA POIS KOKONAAN VAAN PANEMAAN SEN TUPPEEN.
Jeesus siis torjui turhan verenvuodatuksen tuossa tilanteessa, mutta hyväksyi miekan pitämisen osana vapaan miehen luonnollista varustusta silloin, kun sitä olisi tarvittu oikeutettuun puolustautumiseen tai petoja vastaan puolustauduttaessa.
5
Huomaapa Ari myös tämä
Jeesus sanoi, että tuon ajan SUURIN USKO oli Rooman miehittäjävallan palveluksessa olleella upseerilla.
Matteuksen evankeliumi:
8:10 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli ja sanoi niille, jotka häntä seurasivat: ”Totisesti minä sanon teille: en ole kenelläkään Israelissa löytänyt näin suurta uskoa.
Luukkaan evankeliumi:
7:9 Tämän kuultuaan Jeesus ihmetteli häntä, kääntyi ja sanoi kansalle, joka häntä seurasi: ”Minä sanon teille: en ole Israelissakaan löytänyt näin suurta uskoa.”
Ja otapa tietoosi myös tämä, että Ap.t. luvuissa 10 ja 11 mainittu ROOMAN ARMEIJAN PALVELUKSESSA toiminut UPSEERI Kornelius oli KESAREAN TOINEN PIISPA aikaisemmin Jerikossa toimineen verovuokraaja Sakkeuksen jälkeen.
Voisikohan syntiä verrata parantumattomaan sairauteen? Alkoholismia voi pitää sellaisena. Raitistuneellakin alkoholistilla se tauti edelleen on, mutta hän ei ole sen orja, vaan pystyy vastustamaan sen kiusausta.
Ari
Olet oikein huomannut, että 1. Johanneksen kirjeen puhe kuolemansynneistä liittyy Vanhan testamentin oikeudenkäyttöön.
”Onko mitään syntiä (kuolemaksi) joka hukuttaa eli kun VT.n puolella oli syntejä joista tuli kivittää eli poistaa kansasta?”
Sen sijaan et ole tiedostanut, että kristikunnan historian aikana sinua oppineemmat ovat vuosisatojen kuluessa tutkistelleet tämän ilmauksen asemaa kristillisessä oppirakenteessa.
Maailman suurin tunnustuskunta katolinen kirkko on katekismuksessaan onnistunut määrittelemään kuolemansyntien käsitteen erittäin hyvin, suppeasti mutta selkeästi:
1861. Kuolemansynti on rakkauden tavoin radikaali mahdollisuus, jonka ihminen voi vapaudessaan valita. Kuolemansynnin seurauksena menetetään
jumalallinen rakkauden hyve ja pyhittävä armo eli armon tila. Ellei kuolemansyntiä pyyhitä pois katumuksella ja Jumalan anteeksiannolla, se sulkee ulos Kristuksen valtakunnasta ja johtaa ikuiseen kuolemaan helvetissä, koska meidän tahtomme valtaan kuuluu tehdä lopullisia ja peruuttamattomia
ratkaisuja. Mutta vaikka voimmekin todeta, että jokin teko on itsessään raskas rikkomus, meidän on jätettävä lopullinen arvio sen tehneestä ihmisestä Jumalan vanhurskauden ja laupeuden tehtäväksi.
Ja Ari hyvä
Ota tosissasi tuo mitä tässä viimeisenä lauseena sanotaan ja LOPETA HYVÄ IHMINEN YRITYKSESI TOIMIA JUMALANA. Älä siis enää mene tuomitsemaan ihmisiä. Se homma kuuluu yksistään Jumalalle.
Etkö ole koskaan oppinut huomaamaan että juuri tämä kanssakeskustelijoittesi tuomitseminen on se syy, miksi olet lukemattomissa keskusteluissa kerjännyt verta nenästäsi.
Martti
Kiitos hyvästä kommentistasi
Ari
Kirjoitat: ”Tuossa kumoat teidän perisynti-oppinne”
Tähän pitäisi sanoa kuin hieno japanilainen herrasmies, kun muuan shogin eli japanilaisen shakin harrastelija kysyi, missä hänen olisi parannettavaa pelaamisessa. Hyvin ystävälliseen sävyyn tämä herrasmies vastasi, että vähän parannettavaa on avauksissa, keskipelissä ja loppupelissä. Hän siis sanoi, että parannettavaa oli kaikessa.
Joten Ari hyvä,
Yllä olevalla lauseellasi kerrot, että sinulla on parannettavaa uskon alkeissa, uskon kokonaisymmärryksessä ja myös Raamatun kohtien oikeassa tulkinnassa eli siis kaikessa mitä uskon opista ja elämästä lausut.
Sillä väitteesi Karin kommentin luonteesta EI OSU Karin selkeään selostukseen, vaan ainoastaan paljastaa oman tekstin ymmärtämisesi vaillinaisuuden.
Voisitko ystävällisesti opetella lukemaan sisältä, niin että yrität ymmärtää mitä toiset ihan oikeasti sanovat.
Nyt menen nukkumaan
Hyvää yötä!
Jeesus myöstä!
Äläkä unohda lähetystyötä!