
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
Ari Pasanen
Vältät toistuvasti puhumasta totta. Et suostu myöntämään, että olet syntinen ihminen, joka ajoittain lankeaa syntiin. Tässä ei ole kysymys julkiripistä, vaan raamatullisesta totuudesta, jonka kiellät koskevan itseäsi.
Sotilaasta,
Sadanpäämies oli jopa rakennuttanut juutalaisille temppelin. ”7:5 sillä hän rakastaa meidän kansaamme, ja hän on rakentanut meille synagoogan”. (Luuk.)
Kari
Kiitos kommentistasi
Filemonin kirjeessä mainittu Filemon oli rakentanut kirkon omaan taloonsa. Se oli asianmukaisesti vihitty kirkoksi.
Onesimus muuten vihittiin Efeson toiseksi piispaksi heti Timoteuksen jälkeen.
Hyvää ystävänpäivää kaikille! Pitäkäämme huolta itsestämme ja toisistamme! Rakastakaamme aidosti toisiamme ja kaikkia ihmisiä!
Mika
Kiitos ystävänpäivän toivotuksesta!
Tähän liittyen toivotan myös omalta osaltani
HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ KAIKILLE !
”En sano teitä enää palvelijoiksi, sillä palvelija ei tunne isäntänsä aikeita. Minä sanon teitä ystävikseni, olenhan saattanut teidän tietoonne kaiken, minkä olen Isältäni kuullut.”
Martti
Kiitos
Tangi
Kun sain kiitokset ’ihmisten kielellä’, lainaan saman ndongaksi (1945 Etestamenti Epe:stä muutettu uudelle oikeinkirjoitukselle):”Itandi mu ithana we aapia, oshoka ompia kee shi shi omuwa gwe shoka ta ningi; ihe onde mu ithana ookuume kandje, oshoka ayihe mbyoka nde yi uuvu mu Tate, onde mu tseyithile.”
Martti
Ihanalta kuulostaa teksti ndongan kielellä!
Tältä ndonga kuulostaa: https://www.youtube.com/watch?v=aXpyxyksOUk
Franciscus Assisilaisen (1181 tai 1182-1226) rukous
https://www.facebook.com/share/p/15wavEaN4r/
Mika
Kiitos tämän rukouksen esillepanosta
Kissa
Ari
Puhutko suomea vai ruotsia`?
Suomeksi kissa eli kesykissa tai kotikissa on tieteelliseltä nimeltään Felis catus.
Ruotsin ”kissa” on suomeksi ”pissata”.
Matias Roto kokeilin vaan että ”moderodaanko” minun kommentit automaattisesti vai ei, ei taida olla automaatti päällä, joku vaan ei kestä kommenttejani.
Siis suomeksi kirjoitin kissa, tästä tuli vaan mieleen kun olin töissä perhekodissa niin kerran saunassa juttelin yhden pojan kanssa toisesta pojasta kuinka tämä oli ennen niin herkkä ettei kärsinyt kissaakaan sanoa ettei hermostunut, no kohta tämä nuori tuli ja siinä sitten hetken päästä sanoin vaan kissa ja tämä poika ihmetteli mitä sillä tarkoitin ja kun selitin niin hän nauroi.
Täällä ei taida naurua löytyä kun kaikenlaista valhetta saa jakaa mutta kun kysyy perusteita niin sitä ei kestetä.
Ari
En tiedä minne kommenttisi hävisi. Olin jo vastannut niihin, mutta nuo järkevät oikaisutkaan eivät päässeet näkyviin, kun niiden pohjana olevat vääriä opetuksia sisältävä kommenttisi oli jo poistettu.
Selkeyden vuoksi huomautan, ettet puhunut totuuksia, vaan ainoastaan toistit jo useita kertoja esiin nostamiasi harhakuvitelmiasi.
Olisihan se rehellistä jos joku kertoisi että ilmoittaa kommenttini asiattomiksi ja miksi näin tekee?
Ari
Ketjun aloittaja voi yksinään poistaa asiattomia kommentteja, niin kuin olen tehnyt useillekin sinun kommenteillesi, kun olet sortunut loukkaaviin kommentteihisi. Tällä kertaa olet toki toistanut aikaisempia jo moneen kertaan oikaistuja vääriä opetuksiasi, mutta olet tehnyt ne paremmalla käytöksellä, joten olen ajatellut että olkoon siinä.
Mutta muillakin on oikeus huomauttaa jos pitää jotain kommenttia sopimattomana. En tiedä kuinka monta tuollaista huomautusta tarvitaan ennen kuin kommentit tiputetaan ketjusta. Mutta jossain se raja on. Joten kun on tarpeeksi kerjännyt verta nenästään niin silloin nuo sivullistenkin huomautukset pudottavat pois sopimattomiksi katsottuja.
Ari Pasanen
Minulle on tappio, että kommentteja on poistettu. Voisin kuvitella, että piiri, joka näitä lukee on hyvin suppea. Meitä keskustelijoita on ollut tässä viimeisessä ketjussa (ketju, ei koko blogi) vain sinä, Matias, Martti ja minä. Meidän kommentit eivät ole koskaan katkenneet siihen, että jonkun kantti ei muiden mielipiteitä kestäisi.
Haluaisin kovasti jatkaa keskustelua sinun erikoisesta suhtautumisesta syntiin. Se keskustelu omalta osaltani jäi kesken. Oma kommenttini on tallella omalla koneella, mutta sinun edeltävää ei minulla ole.
Keskustelu tosin on kestänyt jo vuosia, joten ladulle taidetaan päästä vielä uudelleen.
Matias Roto tuot minun ”harhakuvitelmia” esille, siis eikö olisi selkeää kun luettaisiin Raamatun sanaa nii kuin se on kirjoitettu ja keskusteltaisiin siitä?
Ari
Juuri näinhän olen koko ajan sinulle vastannut. Olen osoittanut miten sinä poikkeat Raamatun sanasta.
Esimerkiksi kuvitelmasi, että kirkon historiassa kulttuuristen olosuhteiden takia eri organisaatioiksi muovautuneet kirkkokunnat muka olisivat kääntyneet toisiaan kadotukseen tuomitseviksi lahkoiksi, kuten sinä Ari valittavasti olet useaan kertaan sortunut tekemään, puhuessasi itsekeskeisestä parannusopistasi ikään kuin muiden pitäisi taivaaseen päästäkseen seurata sinun kuvitelmiasi.
Olin jo varannut vastauksen:
Sinulla on lahkolainen näkemys kirkosta. Et ota tosissasi Raamatun sanaa
että
KIRKKO on KRISTUKSEN RUUMIS. Ef. 1:22-23
Kirkko on Kristus viinipuu, jossa me kristityt olemme oksia. Joh. 15
Kirkko on opetuslasten joukko eli siis kasteen saaneitten joukko.
Matteuksen evankeliumi:
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsiKSENI kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Tähän todellisuuteen, että kirkko on kastettujen yhteisö, viittasi myös paavi Suomessa vuonna 1999 käydessään Turun tuomiokirkossa kokoontuneelle luterilaiselle seurakunnalle. Siinä KATOLINEN PAAVI sanoi meille LUTERILAISILLE, että olemme KRISTUKSESSA YHTÄ MEIDÄN KASTEEMME ANSIOSTA.
Matias Roto oletko koskaan ajatellut miten ja mitä opetat lapsille, mitä kertoo esim Jeesus viinipuu vertaus, mitä ja vain ja ainoastaan mitä hedelmää viinipuu tuottaa? Tuohon varmaan osaat vastata ja varmaankin olemme samaa mieltä että viinirypäleitä, ei muuta eihän?
Siis kun ajatellaan seurakuntaa ”viinipuuna” niin millaista hedelmää se tuottaa??? Sitäkö mitä Jeesus vai jotain muuta, voiko Jeesus puu tuottaa muuta hedelmää kuin mitä Jeesus tuotti?
Ari
Mielestäni kiinnität huomion väärään asiaan viinipuu vertauksessa.
Taustalla on Vanhan testamentin puhe KOKO ISRAELIN KANSASTA yhtenä viinipuuna.
Psalmit:
80:9 Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.
80:15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu
Tähän koko kansaa koskevaan sanomaan Jeesus liittyy. Hän samaistuu tuohon pyhään kansaan. Hän on viinipuu, missä me uskovat olemme oksia. KOKO KANSA on yhtä toinen toisensa kanssa tässä viinipuussa, JOKA ON
sekä KOKO JUMALAN KANSA
että VAPAHTAJAMME JEESUS.
Tästä aukeaa tuon vertauksen näkökulma:
Olla kirkon jäsen merkitsee olla Kristuksen jäsen
ja olla Kristuksen jäsen merkitsee olla kirkon jäsen.
Tämä kokonaisvaltainen yhteys, missä me ihmiset olemme toinen toiseemme yhteydessä, koska meillä on elämän yhteys Kristukseen on avain ymmärtää perään kuuluttamaasi hyvää hedelmää. Siinä hedelmä ei ole meidän ansiostamme tuottamaamme hedelmää, vaan koko puun yhteistä hedelmää, joka vain sattuu roikkumaan milloin missäkin oksassa.
Siiskö hedelmästä ei näe mikä puu on kyseessä, tätkö opetat lapsille? Siis aivan hyvin voi syödä jonkun myrkkypuun hedelmää ku Han vaanjoku sen sanoo olevan viinipuu??
Ari
Lapsille ei tarvitse opettaa erottamaan hedelmiä toisistaan. Aivan luonnostaan he tietävät mistä hedelmistä he pitävät ja mistä ei. Tämä puheesi arkirealismista varsinkin maatalon lapsille, jotka pienestä pitäen ovat kasvaneet metsien, peltoen, puutarhojen ja kasvimaiden ympäröimässä arkisessa elämässä.
Sen sijaan hengellisessä elämässä ratkaisevaa on minkä puun tai pensaan oksilta hedelmiä noukkii syödäkseen. Jos ei tätä tajua niin silloin erehtyy menemään harhaan.
Otanpa esimerkin siltä ajalta kun olimme tulleet Suomeen. Rakkaani prinsessa Colette osasi 15 eri kieltä maahamme tullessaan, mutta niiden joukossa ei ollut maamme tuohon aikaan yleisimpiä suomea, ruotsia, venäjää eikä viroa. Kun hän erään papin luona käydessämme näki pihalla tyrniä, niin hän kiinnitti huomionsa noihin ja meille siitä kertoakseen hän nimitti näitä nimellä ” C -vitamiini ” ja kaikki me muut ymmärsimme mitä puita hän tarkoitti. Kun ei tuntenut puun nimeä suomeksi, niin sen tuottaman hedelmän perusteella pystyi kertomaan mistä oli kysymys.
Samalla tavalla meidän arkisessa elämässämmekin näkyy kenestä Jumalan rakkaus tulee esiin ilman pienintäkään tarvetta tuota piirrettä korostaa, kun taas elämässään itsensä jumalaksi korottaneen suusta tulee kerta toisensa jälkeen ”vieraslajikkeiden” tuottamaa puheen hedelmää, milloin minkäkinlaista sopimattomuutta ja kelvottomuutta.
Ari Pasanen
Kirjoitat,
”Siis aivan hyvin voi syödä jonkun myrkyllisen puun hedelmää kun joku sen sanoo olevan viinipuu?? (Ari Pasanen)
Ari Pasanen
Oliko vapaakirkosta saamasi kaste hyvää hedelmää?
Miksi vapaakirkko ei sen jälkeen voinut toimia sinun kirkkonasi, jos olet saanut sieltä vain hyvää hedelmää?
Uuden liiton välimies ja ylimmäinen pappi Jeesus Kristus on suurena sovituspäivänä kerta kaikkiaan antanut alttiiksi pyhän ruumiinsa ja vuodattanut kirouksen puussa kalliin verensä ikuisesti kelpaavaksi koko maailman syntien sovitukseksi. Siksi pyhä Johannes sanookin: HÄN ON MEIDÄN SYNTIEMME SOVITUS; EIKÄ AINOASTAAN MEIDÄN, VAAN MYÖS KOKO MAAILMAN SYNTIEN (1. Joh. 2:2). Nähdessään Jeesuksen tulevan luokseen Johannes Kastaja sanoi: KATSO, JUMALAN KARITSA, JOKA OTTAA POIS MAAILMAN SYNNIN! (Joh. 1.29). Tämä ainoa hänen ruumiinsa ja verensä uhri on iankaikkisiksi ajoiksi sovittanut ja pyhittänyt hänen liittonsa kansan, että itsekukin häneen uskova saisi syntinsä hänen nimessään anteeksi ja hänessä voiman tulla Jumalan lapseksi ja perilliseksi.
F. G. Hedberg, Ainoa Autuuden Tie, s. 110, SLEY-Kirjat Oy, 1987.
Mika
Kiitos hyvästä Hedbergin tekstin otteesta.
Tässä on pelastuksemme perusta selkeästi sanottu.
Luin Hedbergin kirjan aikoinaan Ahvenanmaalla Kumlingen kirkkoherrana toimiessani.
Meidän lapsemme tulivat jo tuolloin kaksikielisiksi, kun noin neljän tunnin sisällä ensiksi katsoivat Suomen ykkösen ja kakkosen lastenohjelmat suomeksi ja heti sen perään Ruotsin puolelta molempien sikäläisten kanavien lastenohjelmat ruotsiksi. Jätti tämä jälkensä jälkikasvuun.
HÄN ON MEIDÄN SYNTIEMME SOVITUS; EIKÄ AINOASTAAN MEIDÄN, VAAN MYÖS KOKO MAAILMAN SYNTIEN (1. Joh. 2:2).
Aamen,
Minäkin saan uskoa syntini anteeksi Jeesuksen tähden!
Ari Pasanen
Hedelmästä puu tunnetaan!
Sinä et uskonut, että lapsena saamasi kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen on liittänyt sinut Kristuksen ylösnousemukseen. Vapaakirkon pastori kastoi sinut omasta pyynnöstäsi uudelleen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Oliko vapaakirkosta saamasi kaste hyvää hedelmää?
Miksi vapaakirkko ei sen jälkeen voinut toimia sinun kirkkonasi, jos olet saanut sieltä hyvää hedelmää?
Kavahda siis näitä tekopyhyyden saarnaajia, jotka tosin tulevat luoksesi valkeuden enkeleinä. Opi tuntemaan ja erottamaan heidät siitä, että he opettavat näin: ”Jos sitä ja sitä teet, pelastut.” He eivät ikinä osaa ohjata sinua vapaaseen ja lapsenomaiseen Jeesuksen Kristuksen uskoon, mistä sinun sydämesi todella virvoittuisi, mielesi uudistuisi ja saisit myös vaatimatta halun kaikkeen hyvään. Vaikka he puhuisivat näön vuoksi Kristuksesta kuinka paljon hyvänsä, he eivät kuitenkaan päästä sinua hänen tykönsä uskomaan armoon ja syntien anteeksisaamista hänessä ilman ehtoja. Päinvastoin he neuvovat tekemään orjan töitä pelastuksen ansaitsemiseksi.
F. G. Hedberg, Uskonoppi Autuuteen, s. 64-65, SLEY-Kirjat Oy, 1986.
Mika
Tuot esille erittäin hyvän kohdan Hedbergin tuotannosta.
Sanoma liittyy erinomaisesti siihen keskusteluun, mitä Ari kerta toisensa jälkeen yrittää herättää tajuamatta Jumalan armon rajatonta suuruutta, minkä Vapahtajamme omalla kärsimisellään ja ristin kuolemallaan ihan oikeasti on meille antanut.
Perusteellisimmin luin teoksen kesällä 1966 ollessani Päiväkummun apuisäntänä. Silloin vertasin Hedbergin jokaisen viittauksen Raamattuun verraten sitä Lutherin käännökseen saksaksi mennen joka kerta useita jakeita sekä ennen että jälkeen Hedbergin sitaatin. Näin kaikki viittaukset minun mielessäni liittyivät alkuperäisen tekstiyhteyden kokonaistilanteeseen ja Uskon oppi autuuteen teoksen ymmärtäminen syveni hyvinkin paljon, koska sen perustava juuristo eli perustuminen Raamattuun osoittautui suurenmoisen syvällisesti
asioita hallitsevaksi.
Kun ajatellaan hedelmistä puu tunnetaan niin eikö se ole todella yksinkertaista, kyllä meistä jokainen nyt erottaa omenpuun, eikö vain, ei kaiketi kukaan meistä usko löytävänsä omanapuusta appelsiinia tai männynkäpyjä, siis todella todella yksinkertaista.
Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.
”Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.” (Ari Pasanen)
Sait toisen kasteen vapaakirkossa, Miksi jätit sen. Esitin yksinkertaisen kysymyksen.
Ari
Laiminlyöt kokonaan perisynnin aiheuttamn tuskan maailmaamme. Tähän ei parhainkaan inhimillinen elämän parantelu riitä. Esittät siis epärealistisia kuvitelmiasi reaalisen maailmamme keskellä elävää Jumalan kansan hirvittäväksi taakaksi.
Tee siis parannus Jeesuksen ajan juridisia vippaskonsteja harjoittavien tapaisesta taakkojen sälyttämisestäsi Jumalan kansan harteille.
Luukkaan evankeliumi:
11:46 Mutta hän sanoi: ”Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!
Ota sen sijaan todesta Vapahtajamme ansaitsema armo AINOANA toivonamme.
Olet selvästikin sokea ’rakkauden kautta vaikuttaville teoille’, Ari Pasanen. Sen sijaan tongit esille ja suurentelet erehdyksiä ja lankeemuksia historian eri vuosisadoilta.
Martti
Hyvä huomio tuosta Arin tavasta toimia pahimman historian roskakasan pöyhijänä.
Äidilläni oli tapana sanoa tällaisesta asenteesta. ” Jos paskaa pöyhii, niin itse paskaiseksi tulee.”
Hän puhui lehmien ulosteesta navetassa, mutta sopii kaikkiin, jotka kokevat elämäntehtäväkseen TOISTEN IHMISTEN heikkouksien pöyhimisen.
Matias Roto tuot minusta seuraavan:””Sanoma liittyy erinomaisesti siihen keskusteluun, mitä Ari kerta toisensa jälkeen yrittää herättää tajuamatta Jumalan armon rajatonta suuruutta, minkä Vapahtajamme omalla kärsimisellään ja ristin kuolemallaan ihan oikeasti on meille antanut.””
Luuletko todella etten tajua armon suuruutta, et tiedä kuinka paljon olenkaan saanut anteeksi kun tulin uskoon, luulisin ettei meidän syntejä voi edes verrata, oletko miettinyt Jeesuksen sanoja:
41 ”Lainanantajalla oli kaksi velallista; toinen oli velkaa viisisataa denaria, toinen viisikymmentä.
42 Kun heillä ei ollut, millä maksaa, antoi hän molemmille velan anteeksi. Kumpi heistä siis rakastaa häntä enemmän?”
43 Simon vastasi ja sanoi: ”Minun mielestäni se, jolle hän antoi enemmän anteeksi”. Hän sanoi hänelle: ”Oikein sinä ratkaisit”.(Luuk.7)
Olen saanut todella paljon anteeksi ja voisiko sanoa että Jeesus on kärsinyt minun syntieni tähden paljon uhratessaan niiden hinnan, nytkö pitäisin halpana tuota uhria kun olen päässyt totuuden tuntoon ja saanut Pyhän Hengen voiman ja Jumalan rakkauden?????
Ari
Kerrot Jeesuksen anteeksiannosta.
Anna siis tämän anteeksiannon myös vaikuttaa käyttäytymiseesi,
niin että lopetat mielettömän TOISTEN IHMISTEN MOLLAAMISEN.
Sillä
JOS todella olet itse saanut anteeksi,
NIIN SILLOIN myös sinä itse myös ANNAT ANTEEKSI toisille ihmisille.
JOTEN
lopeta hyvä ihminen typerä ja perusteeton toisten syyttely ja mollaaminen.
Muista Isä meidän rukouksen opetus: ” —- NIIN KUIN MEKIN ANTEEKSI ANNAMME —”
Eli siis lopeta RAKKIKOIRAN VIRKASI YLEISENÄ HAUKKUJANA, ja liity Jeesuksen opetuslasten joukkoon meidän yhteiseen kirkkoomme ja elä ihmisiksi Jeesukseen uskovien seurassa.