Kristuksen sana asukoon runsaana keskuudessamme

Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.

Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.

Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.

Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.

Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Sunnuntai 9.2.2025

5. sunnuntai loppiaisesta

Kahdenlainen kylvö

Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17

Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3

Te, jotka olette Jumalan valittuja,

pyhiä ja hänelle rakkaita,

pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,

ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.

Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,

antakaa anteeksi toisillenne,

vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.

Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,

niin antakaa tekin.

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,

sillä se tekee kaiken täydelliseksi.

Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,

johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.

Olkaa myös kiitollisia.

Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.

Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella

ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle

psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.

Mitä teettekin, sanoin tai teoin,

tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,

kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

618 KOMMENTIT

  1. Ari Pasanen

    ”Nyt kun tämä siirretään Jeesus puuhun niin mitä hedelmää sieltä löytyy, voiko sieltä löytää väkivaltaa tai pakottamista, ei voi vaan rakkauden kautta vaikuttavia tekoja, Jeesuksen sanan mukaisia tekoja, EI muuta, eikö olekkin yksinkertaista.” (Ari Pasanen)

    Löytyikö vapaakirkosta pakottamista vai muuta mainitsemaasi Raamatun vastaisuutta kun jätit kirkon, jossa sinut omasta pyynnöstäsi kastettiin uudelleen?

    • Kari Paukkunen olen täällä jo useamman kerran tuonut asian esille eli kun olin täydellisesti luterilaisessa seurakunnassa niin kun Pyhä Henki nosti Pietarin sanojen kautta mennä kasteelle niin etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan koska en aikonut erota omasta luterilaisesta seurakunnasta, vapaakirkosta löytyi kastaja. Siis tarkoitukseni ei todellakaan ollut muuta kuin olla kuuliainen Pyhän Hengen johdatukselle.

    • ”kasteelle niin etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan” (Ari Pasanen)

      Keskustelet blogissa edellä olevissa kommenteissa Matiaksen kanssa hyvästä puusta ja sen hedelmästä. Pohdit miten erotat hyvän ja pahan hedelmän.

      Toinen kaste vapaakirkossa oli mielestäsi hyvää hedelmää. Muuta hyvää hedelmää et vapaakirkosta löydä, koska et halunnut liittyä jäseneksi?

    • Ari

      Pyhä Henki on antanut meille Raamatun.

      Hän on Totuuden Henki.

      Niinpä sisäinen hinkusi mennä uudestaan kasteelle EI OLLUT PYHÄN HENGEN ILMOITUS.

      koska Raamattu sanoo, että KASTE ON YKSI.

      Olet siis mennyt jonkun valheellisen hengen kuiskausten mukaan luullen sitä Pyhän Hengen puheeksi.

      Efesolaiskirje:

      4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;

    • ”etsin kuka kastaisi ilman että minun olisi liityttävä ko seurakuntaan koska en aikonut erota omasta luterilaisesta seurakunnasta, vapaakirkosta löytyi kastaja” (Ari Pasanen)

      Et eronnut. Olet kaksi kertaa kastettu luterilainen?

    • Kari Paukkunen keskityt kasteeseen, etenkin minun, siitä emme taida helposti päästäkkään yksimielisyyteen onhan kyse yksinkertaisesti siitä onko vauvakaste oikea kaste vai ei, minun mielestä ei ja sinun on, minulle vauvakaste ei antanut yhteyttä Jumalaan enkä kuullut Jeesuksen ääntä eikä minulla näin ollen ollut mitään käsitystä Jumalan tahdosta eikä voimasta.

    • ”Vauvakaste ei antanut yhteyttä Jumalaan enkä kuullut Jeesuksen ääntä eikä minulla näin ollen ollut mitään käsitystä Jumalan tahdosta eikä voimasta.” Nyt kirjoitat vastoin sitä, mitä olet itsestäsi kertonut. Muistan, että olet sanojesi mukaan lapsena käynyt pyhäkoulua ja nuorena päässyt ripille. Olet siis kuullut Jeesuksen ääntä ja saanut käsityksen Jumalan tahdosta. Sitä, miksi sana vaikutti sinuun vasta ns kääntymiskokemuksesi yhteydessä, on mahdotonta tietää. Joka tapauksessa sama Jumala, jonka oma olit lapsuudesta asti, tarttui sinuun ja ravisti hereille.

    • Martti Pentti tässä tuleekin ero luonnollisen/lihallisen ja hengellisen hmisen välillä, kirjoitat että kuulisit Jeesuksen äänen mutta sitä ei voi tehdä ilman Pyhää Henkeä eli vaikka osaisit evankeliumin ulkoa niin silti et ymmärrä sitä kun Jumala sen sinulta salaa. Ihminen kyllä osaa useimmiten lukea mutta Jumalan sana ei kasva hedelmää ja tämän ”näkee” vasta sitten kun Pyhä Henki valaisee.

    • Ari

      Miksi kiellät sen Jumalan työn jonka vastaanotit jo vauvana eli siis JEESUKSEN ANTAMAN LÄHETYSKÄSKYN MUKAISESTI SINUT TEHTIIN JEESUKSEN OPETUSLAPSEKSI PYHÄSSÄ KASTEESSA ISÄN JA POJAN JA PYHÄN HENGEN NIMEEN.

      Sen jälkeenkin sait KUULLA PYHÄN HENGEN PUHETTA PYHÄKOULUSSA JA RIPPIKOULUSSA.

      Muista että usko syntyy kuulemisesta ei joidenkin sisäisten kuvitelmien perusteella omien haaveittensa oikosuluista.

      Mutta kun kuultu sana saa tehdä työnsä iniin silloin HÄN, PYHÄ HENKI, AVAA SANAN JA KIRKASTAA SAKRAMENTTIEN SUURENMOISEN TYÖN PELASTUKSEN ANTAJANA JA YLLÄPITÄJÄNÄ.

      Vain muutama vuosi sinut orjakseen vanginneen harhan keksimisen jälkeen kirkkomme julkaisi vuonna 1530Augsburgin tunnustuksen, jossa nuo vuosina 1525-27 keksityt kapinallispäälliköksi pyrkineen, mutta siinä epäonnistuneen Hubmeierin uudenlaisten kapinoiden yllytysten harhat kumottiin .

      Siinä sanotaan:

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

  2. ”…siis kun VT.n puolella lakia yritettiin suorittaa ilman Jumalan henkeä, siis lihallisesti, niin se ei onnisutunut eikä olisi voinutkaan sillä laki on hengellinen, nyt siis uudestisyntyneet elävät hengen johdatuksessa eli onkin mahdolista elää lain mukaan.” Ari Pasanen

    Olen tästä ennenkin kirjoittanut ja tämä Arin käsitys on ikävä kyllä kovin yleistä. Ajatus, että ”Kristus vie meidät lain luokse”, eli käsitys, että voimme vasta uudestisyntymän jälkeen noudattaa ”lakia” oikein, on täydellisesti Kristinuskon vastaista.

    Raamattu opettaa, nimenomaan, että laki ajaa meidät Kristuksen luokse, joka on ainoa Tie Jumalan luokse. Ja Taivasten Valtakuntaan. Lain tie on suljettu kaikilta, myös uudelleensyntyneiltä!

    Tuo Arin ajatus, että ”uudestisyntyneet elävät hengen johdatuksessa eli onkin mahdollista elää lain mukaan.”
    On juuri sitä, mistä meitä varoitetaan, eli Jeesuksesta tehdään Mooses ja sotketaan Laki ja Armo sekaisin.

    Paavali varoittaa meitä Kristittyjä ajautumasta lain alle. Joka on ihmiselle niin luontaista:

    ”Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen. Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi. Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, (tai antaa kastaa itsensä uudelleen) että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain. Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta. Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta. Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.” Gal.5:1-6
    (Suluissa oma huomautus)

  3. Mielenkiintoista kun verrataan ympärileikkausta ja ns”uudelleen kastatamista”, eikö ennemmin vauvakaste ole lain teko eli vanhemmille valehdellaan että jos vauvaa ei kasteta ja tämä menehtyy niin joutuu kadotukseen?

    Sitten vielä ”antaa kastaa uudestaan”, minulta ei ainakaan vauvana kysytty annanko vai en, enkä siis itse ottanut kastetta vaan voi sanoa että minut pakkokastettiin.

    • Ari

      Miksi riistät Jumalalta kunnian ottaa sinut lapsekseen sanoillasi: ”Sitten vielä ”antaa kastaa uudestaan”, minulta ei ainakaan vauvana kysytty annanko vai en, enkä siis itse ottanut kastetta vaan voi sanoa että minut pakkokastettiin.”

      Ota todesta mitä Ismo tuossa sanoo. Teitkö sinä itse päätöksesi syntyä tänne maailmaan. Teitkö sinä itse päätöksen, että sinä haluat opetella suomen äidinkieleksesi. Vielä vähemmän sinulla on valtaa komennella Jumalaa siitä, mitä hän tekee. Hän sinut sai syntymään vanhemmistasi. Hän sinut sai puhumaan suomea. Hän myös yksinään jo ennen maailman luomista oli päättänyt ottaa sinut pelastuksen yhteyteen pyhässä kasteessasi, jonka vauvana sait.

      Efesolaiskirje:

      1:4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,

      Hän joka jo ennen kuin meitä oli olemassakaan oli lunastanut meidät ei vain osaa elämästämme vaan koko elämämme eikä vain meitä, vaan maailman kaikki ihmiset kaikkina aikoina.

      Johanneksen evankeliumi:

      1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!

      Ja edelleen kun vastoin Jumalan sanaa ylpeydessäsi eli siis pahimmassa kuolemansynnissä, kuvittelet itse tehneesi valinnan Jumalan omaksi tulemisesta, etkä ota todesta Raamattua jossa Jeesus sanoo

      ETTE EMME ME OLE VALINNEET HÄNT’,

      VAAN HÄN ITSE ON VALINNUT MEIDÄT.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:16 Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi: että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän sen teille antaisi.

      HUOMAATKO MITEN LYHYEEN LAUSEESEESI SISÄLTYY KOLMEKIN RAAMATUN SANAN VASTAISTA NÄKÖKULMAA!

  4. Ari, oletko koskaan ajatellut, miksi Raamatussa käytetään”syntymää” (ylhäältä syntyminen) viittaavaa verbiä?
    Evankeliumissa asuu Jumalan synnyttävä Voima.

    Oletko itse syntynyt, vai onko sinut synnyttänyt joku muu? Eikö vanhempasi saanut sinun syntymäsi aikaan?
    Kutsutko sitä myös pakoksi, koska et voinut itse valita?

    Kun ihminen syntyy ylhäältä, Evankeliumin kautta, Hengen mukaan, niin synnyttämisen on saanut aikaan Jumalan tahto. Näin Raamattu yksikantaan asian ilmaisee.

    Onkin sanottu, että Jumala on synnyttävä ihmisen oman tahtonsa päättämän mukaan Evankeliumin Sanalla Kristuksen kautta. Onko tämä ”pakottamista”?

    Jos tähän ”synnyttämiseen” sotketaan ihmisen oma valinta, ratkaisu tai tahto, niin tehdään Raamatun Sanalle väkivaltaa. Tästä voisi paljonkin, mutta monet eivät ole tätä ”syntymän” luonnetta edes ajatelleet, kun puhuvat ihmisen osuudesta pelastukseen. Jumala on alkaja, ylläpitäjä, ja täyttäjä.

    ”Minä kiitän Jumalaani, niin usein kuin teitä muistan, aina kaikissa rukouksissani ilolla rukoillen teidän kaikkien puolesta, kiitän siitä, että olette olleet osallisia evankeliumiin ensi päivästä alkaen tähän päivään saakka, varmasti luottaen siihen, että hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, on sen täyttävä Kristuksen Jeesuksen päivään saakka.” Fil.1:3-6

    ”Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
    ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.”1.Kor:12:4-6

    Kirkko on Jumalan teko maailmassa ja Hänen lapsensa ovat Hänen tekonsa.

  5. Ismo Malinen toteat:””Jos tähän ”synnyttämiseen” sotketaan ihmisen oma valinta, ratkaisu tai tahto, niin tehdään Raamatun Sanalle väkivaltaa.””

    Aika yksoikoisesti ajattelet tuon ””synnyttämisen”, siis eikö Jeesus kutsunut kaikkia juutalaisia, kyllä kutsui, ottivatko he Jeesuksen vastaan, eivät kaikki vain muutama. Onko evankeliumissa esimerkki kuinka rikas nuorukainen kääntyi pois Jeesuksen kutsuessa, kyllä.

    Mitä Pietari sanoi helluntaina kenelle lupaus oli, eikö niille joita Jumala kutsuu, ottivatko kaikki kutsutut Pietarin sanat vastaan ja tekivtkö parannuksen???

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
    39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
    40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
    41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.(Ap.t.2)

    Mitä ihmettä, siis eikö tuossa RAAMATUN SANASSA sanota ”ottivat hänen sanansa vastaan”” siis tekivätkö nämä nyt väärin ja silti heidät kastettiin????

    • Ari

      Toimit kuin Aleksis Kiven Nummisuutarien Esko. Hän pyrki väen väkisin panemaan kosimisasiakirjaan oman puumerkkinsä eli siis nykyaikaisesti OMAN NIMENSÄ.

      Vielä syvemmin asiaan kuulumattomasti sinä yrität vängätä OMAN PÄÄTÖKSESI sellaiseen asiaan, mikä on alusta loppuun asti Jumalan asia ja hänen ratkaisunsa varassa.

      Asuin yhteen aikaan Ahvenanmaalla. Viking Line on sikäläinen firma. Tapasi yrittää komennella Jumalaa on kuin menisit Maarianhaminan satamaan ja komentaisit, että Ruotsiin lähdössä olevan laivan pitääkin kääntyä Turkuun päin kulkemaan niiltä sijoiltaan, koska sinä olet mielessäsi tehnyt sellaisen ratkaisun tämän laivan kulusta.

      Sinä et myöskään voi omin nokkinesi mennä päättämään toisten puolesta, ketkä pääsevät lautalle mukaan ja ketkä eivät pääse, niin kuin sinä valitettavan monta kertaa olet näissä keskusteluissasi sortunut yrittämään tehdä näissä keskusteluissamme omine hölmöine kuvitelminesi, etteivät toiset muka ole tehneet oikeaa parannusta.

  6. Niinpä Ari, kaikki eivät usko, vaikka kuolleet herätettäisiin. Älä sotke asioita. Älä ihmettele, niinkuin Nikodeemus, sillä se ei muuta Jumalan järjestystä.

    Etkö ole lukenut: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Taivasten valtakuntaan.”
    Tuo on toteamus. Evankeliumi ei saa aikaan kaikissa kääntymystä, mutta meidän tulee sitä kaikille julistaa, koskaan ei tiedä, kenelle Herran käsi ilmoitetaan.

    Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa”. Nikodeemus sanoi hänelle: ”Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?”
    Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

    ”Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä. Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
    Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.” 1.joh.2:24-26

    Huomaa tuossa, kuinka Apostoli tähdentää, kuinka Evankeliumi on kaiken alkaja alusta asti. Evankeliumi yksin muuttaa ja uudistaa ihmisen. Kristus on Elämä kuolleista.

    Kenellä on korva se kuulee. Tätä ihmetteli jo Jesaja aikanaan.

    ”Ja vaikka hän oli tehnyt niin monta tunnustekoa heidän nähtensä, eivät he uskoneet häneen,
    että kävisi toteen profeetta Esaiaan sana, jonka hän on sanonut: ”Herra, kuka uskoo meidän saarnamme, ja kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?” Joh.12:37-38

    • Ismo Malinen mitä tarkoitat ” ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Taivasten valtakuntaan.”??

      Siis eikö sinulle ”kelpaa” Pietarin sanat:

      37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”
      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”
      40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: ”Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta”.
      41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.(Ap.t.2)

      Siis kun Jumala kutsuu ja saa piston sydämeen niin kun toimii Pietarin sanojen mukaan niin eikö silloin kaikki ole OK ja AAAMEN???

    • Ari Pasanen

      Uusi aika oli koittanut. Paikalla olleet eivät olleet kastettuja lapsena. He saivat kasteen.

      Lupaus annettiin myös lapsille, jotka eivät olleet paikalla. Lupaus on voimassa kaikille kansoille kaikkina aikoina. Kaste ei ole lapsikaste eikä aikuiskaste, vaan kristillinen kaste on kaste Kristukseen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Ongelmasi on sulkea lapset kasteen ulkopuolelle, vaikka selvästi sanotaan ”lapsillenne”.

      Lähetyskentillä kastetaan edelleen kokonaisia perheitä. Yksi usko, yksi kaste. Pietarin sanat ovat OK ja AAMEN.

    • Kari Paukkunen hyvin otat esille että lupaus on annettu myös lapsille jotka eivät olleet paikalla, siis mikä on tuo ””LUPAUS”” josta Pietari puhuu, eikö se ole:

      ”” ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.””

      Siis kaikille joita Jumala KUTSUU on tuo lupaus voimassa eli kun tekee parannuksen ja ottaa kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi niin SAA Pyhän Hengen lahjan.

      Minulle tuo on selvääkin selkeämpää, ei ole muuta keinoa!!!!!

    • Ari

      Kuinka monesti olenkaan yrittänyt puhua sinulle järkeä juutalaisen suurjuhlan, parhaimmillaan yli miljoona ihmistä Jerusalemissa tuon juhlan aikana, yhden juhlapuhujan eli Jeesuksen opetuslapsen Pietarin juhlasaarnan vetoomuksesta. Siinä logiikan pääosat ovat

      ” —- KASTE —- NIIN te saatte PYHÄN HENGEN LAHJAN — ” ja

      kaikki tämä yhteensä SIIS KASTEEN VÄLITYKSELLÄ SAATU PYHÄN HENGEN LAHJA on se luvattu parannus, minkä JUMALA ANTAA KOKO KANSALLE, niin iän puolesta ”teille ja lapsillenne” kuin myös siitä asuvatko he Jerusalemissa vaiko Etiopiassa tai nykyisten Irakin, Iranin tai siitä aina Intian länsialueisiin itään olevien alueiden eli tuon ajan Partiassa asuvia ihmisiä
      ” teille ja kaukana oleville ”

      SIIS PERIAATTEESSA LOOGISESTI AJATELLEN

      K A I K I L L E

      jokaikiselle ihmiselle vauvasta vaariin koko maailmassa kaikkina aikakausina.

    • Matias Roto ei minun sisäluku taidossa ole mitään vikaa, kyllälupauksessa on tehkää parannus, siis tulee TEHDÄ parannus ja siinä on myös OTTAKAA kaste, näin siellälukee kun rehellisesti sen ottaa.

    • Ari

      Tulkintasi on kuin sillä kaverilla, joka tuli tuvan ovelle, kun toinen pyysi istumaan, niin tuo tulija stuutui oven rakoon kynnykselle.

      Alkukielessä tuo kasteen ottaminen on PASSIIVI -muodossa. Lisäksi se on AORISTI eli EI aikaan sidottu aikamuoto kunhan se vain on jossain vaiheessa toteutunut tekemisen todellisuus.

    • Ari

      Ota siis todesta se mitä sinäkin tuossa toistat. JUMALA kutsuu eli siis tapahtuma on Jumalan teko.
      Anna siis kunnia Jumalalle äläkä yritä omia tekojasi sotkea siihen mukaan, missä kaiken alku, itse toteutus ja päätökseen asti koko teon tapahtuma on Jumalan toteuttama.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25