
Kuva Somerniemen kirkosta 18.8.2023.
Jumalan sana on alati voimallinen. Väkevä teoissaan. Sanallaan Jumala loi maailman. Hän sanoi sanan ja niin tapahtui. Hänen työnsä jatkuu. Hän huolehtii luomastaan. Viisaudessaan hän ylläpitää kaikkea olemassa olevaa. Jokaista koskee hänen hyvä huolenpitonsa. Heikointakaan ei jätetä. Jokaiselle kuuluu hänen rakkautensa, sillä hän on luonut jokaisen meistä. Jumalan työ on hyvää. Kaikki hyvä maailmassamme on Luojamme hyvyyden heijastusta. Niin kuin kuu heijastaa Auringon valoa, niin jokainen armollinen, hellä ja rakastava teko, jokainen hyvä sana on Jumalan taivaallisen kirkkauden heijastusta. Tulevan maailman esikuvaa. Pilkahdus Taivaan Isän hyvyyden säteilystä.
Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Jeesus Vapahtajamme tuli ihmiseksi. Hän, Ikuinen Jumala, Jumala Jumalasta, otti ihmisyyden omaan olemukseensa, syntyi keskuuteemme. Näin Jumala yhdisti luomakuntansa itseensä, Luojaamme, ja meidät ihmiset itseensä ihmiseksi tulleen Vapahtajamme persoonassa. Hänen täytetty pelastustyönsä on meidän apumme ja toivomme, vahva suojamme pahan hyökkäyksiä vastaan.
Vapahtajamme Jeesus on luottamuksemme aiheena. Elämme hänen turvissaan. Hänen hyvä työnsä on meidän vanhurskautemme. Taivaan Isä rakastaa meitä Jeesuksen tähden. Jeesuksessa Jumala on meidät kutsunut yhteyteensä.
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
Kun synti pääsi vaikuttamaan, niin ahdistuksen aiheita tuli maailmaamme. Yhä edelleen paha turmelee Jumalan työtä. Luomakunta huokaa. Monet vaivat kuuluvat elämäämme.
Rakkaudessaan Jumala ei jättänyt meitä ahdinkoomme. Kärsimisellään ja kuolemallaan Jeesus otti meidän vaivamme, meidän ahdistuksemme, meidän lankeemuksemme, sanalla sanoen syihin syventyen: syntimme, päälleen. Kristuksessa ne naulattiin ristille ja niiden tuoma syyllisyys poistettiin ja armo ja anteeksianto ojennettiin meidän avuksemme. Niin kuin Jumala on meille anteeksi antanut, niin antakaamme mekin anteeksi toinen toisellemme.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Keskinäinen armahtava mieli luo yhteishenkeä. Ihmiset liittyvät toisiinsa rakkauden sitein. Silloin kiitollisuus täyttää mielen ja ylistys kielen.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Sunnuntai 9.2.2025
5. sunnuntai loppiaisesta
Kahdenlainen kylvö
Toinen lukukappale eli epistola: Kol. 3:12–17
Kirjeestä kolossalaisille, luvusta 3
Te, jotka olette Jumalan valittuja,
pyhiä ja hänelle rakkaita,
pukeutukaa siis sydämelliseen armahtavaisuuteen,
ystävällisyyteen, nöyryyteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.
Pitäkää huolta, että tulette toimeen keskenänne,
antakaa anteeksi toisillenne,
vaikka teillä olisikin moittimisen aihetta.
Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi,
niin antakaa tekin.
Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi.
Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha,
johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu.
Olkaa myös kiitollisia.
Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne.
Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella
ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle
psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.
Mitä teettekin, sanoin tai teoin,
tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä,
kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.
”Etkö näe sitä ristiriitaa, mikä Jeesuksen sanojen ja kirkon oppien välillä on?” Näen toki ristiriitoja eri kirkkokuntien tulkintojen välillä. Pidän sitä kuitenkin vähemmän merkittävänä asiana kuin eri kirkkojen yhteistä uskoa samaan Herraan Kristukseen. – Riidat ovat tietysti surullinen asia, johon pitäisi löytää sovinto keskinäisen kunnioituksen hengessä.
Martti Pentti ei kyse ollut eri kirkkojen vaan sinun oman kirkkosi ja Jeesuksen sanojen välillä olevasta ristiriidasta??
Minulla ei ole omaa kirkkoa. Olen toki Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, mutta sitä kautta kuulun Kristuksen kirkkoon.
Ari
Älä heittäydy tyhmäksi
Se mitä sanotaan ennen kastetta ei ole mikään EHTO kasteen saamiselle.
Luitko tuon Room. 6:1 jakeen, missä pohdiskelusi siitä, onko joku tosiaankin tehnyt parannuksen, saa täystyrmäyksen yhdellä iskulla, koska se on täysosuma mielettömyyteesi, missä haaskaat aikaasi ja voimiasi sellaiseen, mikä pyhän kasteen toimituksessa jo on KOKO SYNTI anteeksi annettu, koska Room. 6:2-11 kertoo, että meidät on kasteessa yhdistetty ristin työn TÄYTEYTEEN ja ylösnousemuksen TÄYDELLISEEN voittosanomaan.
Sitä paitsi olet ymmärtänyt synnin ikään kuin vain näkyvä sieni olisi KOKO sieni. Suurin osa sienestähän sijaitsee MAAN PINNAN ALLA. Näkyvä osa on vain pienen pieni osa laajaa rihmastoa, joka on se varsinainen sieni.
Samaten PERISYNTI on meidän syntimme varsinainen olemus. Erilaiset tekosynnit ovat vain kuin pienenpieniä oksanhaaroja koko SYNTIMME järeässä perusrungossa ja ylen suuressa perusjuuristossa.
Matias Roto keskustellaan sitten kun olet lukenut tuon mainitsemasi Room.6 luvun, siis kuinka ihmeessä voit edes pieneltä osin yhdistää siihen perisynti.oppiasi, ei se siihen sovi millään kun ”tolkun immeinen sen lukee??????
Ari
Jos olisit tolkun ihminen, niin ymmärtäisit.
Matias Roto mitä en ymmärrä, näytä se???
Näytä missä tuossa luvussa olisi edes pienen pieni vihjaus perisynnistä, no et sitä voi tehdä kun sitä ei sieltä löydä.
Ari
Ongelmasi näyttää olevan se, ettet ymmärrä synnin (yksikössä eli kokonaisvaltainen Jumalan yhteisön ulkopuolinen tila) syvällisyyttä, vaan kuvittelet vain perussynnistä ulokkeina olevia hairahduksia muka ainoiksi synneiksi.
Tästä seuraa sitten se, ettet ymmärrä ANTEEKSIANNON syvyyttä, vaan kuvittelet voivasi itse MUUTTUA synnittömäksi tai ainakin pahimpia törppöilyitä välttäen, eli siis kuvittelet elämänsä ruokkoamista parannukseksi, tajuamatta, että aito parannus on koko syntisyyden ANTEEKSI SAAMISTA Jeesuksen sovintoveren turvissa, mihin kaste meidät on liittänyt. Eli siis parannus on Jumalan lapseuden saamista eli siis armosta elämiseen pääsyä.
Kun siis olet ymmärtänyt tekstissä käytettyjen käsitteiden varsinaisen merkityksen, niin viittaamasi teksti aukeaa kuin itsestään.
Matias Roto ei minun ymmärryksessä ole mitään vikaa, ymmärrän tuon tekstin juuri niinkuin se on kirjoitettu, siis ennen olin synnin palvelija ja nyt sitten vanhurskauden, ei tuossa sen ihmeellisempää ole.
evankeliumi on kuin sinun pitäisi mennä 1000km päähän ja huomaisit ettet omin voimin sinne pääse vaaditussa ajassa nin nöyrtyisit pyytämään apua että voisiy käyttää lentokonetta, samoin on taistelusi syntiä vastaan, sinun tulee nöyrtyä pyytämään Jumalalta apua eli tehdä parannus.
Ari
Jos ymmärtäisit SYNNIN (yksikössä) olemuksen, niin et olisi niin mielettömästi kiinnostunut TOISTEN ihmisten hairahduksista, vaan sen sijaan ylistäisit Vapahtajaamme armonsa suuruutta.