Äskettäin kuulin vierasta opetusta. Puhuja väitti, että Jeesuksen omat muka temmattaisiin ylös taivaaseen ennen Jeesuksen lopullista takaisintuloa. Tätä niin sanottua ”salaista ylöstempaamista” Raamattu ei opeta.
Raamatun opetus kiteytyy uskontunnustukseen: ”— ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”
Raamattu puhuu Jeesuksen näkyvästä takaisintulosta.
Matteuksen evankeliumi 24:27: ”Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.”
Raamatun sanassa Jeesuksen takaisintuloon liittyy viimeinen tuomio.
Matteuksen evankeliumi 25:31: ”Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.”
Jeesuksen takaisintulon näkevät kaikki maailman silmät yhtä aikaa.
Ilmestyskirja 1:7: ”Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen.”
Jeesuksen takaisin tulo on suuri ilo ja vapautuksen hetki jokaiselle joka elää Kristuksen yhteydessä. Silloin täällä maan päällä kilvoitellut kirkko muuttuu perille päässeitten riemuitsevaksi kirkoksi.
Sen sijaan niille jotka ovat Jeesuksen hyljänneet tuo hetki on tuomion hetki.
Augsburgin tunnustus sanoo asiasta näin:
”XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.”
Uuden katekismuksen opetus tästä opinkohdasta näkyy sivulla
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/18.html
Matias Roto, kuinka luulet ”viisaan ja ymmärtäväisen” käsittävän evankeliumia KUN JUMALA SEN SALAA häneltä?
Et tunnu ymmärtävän tätä että Jumala SALAA evankeliumin toisilta ja avaa sen niille jotka NÖYRTYVÄT ottamaan sen lapsenkaltaisesti.
Ari
Raamatussa mainitaan sana viisaus lähes parisataa kertaa.
Tärkeä ohje on se mitä Sananlaskut sanovat. Noudata näitä periaatteita niin pääset eteenpäin eikä sinun tarvitse jatkuvasti vängätä totuutta vastaan. Huomaa että nämä sanat olivat jo Jeesuksen ajan Raamatussa, joten nämä sanat ovat myös Jeesuksen sanoja:
Sananlaskut:
1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.
2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –
2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.
2:10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,
3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.
5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni
7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,
8:1 Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua?
8:11 Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.
Suosittelen että opettelet mitä nuo Sananlaskujen kirjan sanat voisivat merkitä sinulle.
Koiranleukailu ei kuulu hengelliseen keskusteluun. Päin vastoin pyhä sana kehottaa meitä rauhanomaiseen ja yhteistyöhaluiseen uskonelämään yhteisessä kirkossamme.
Jumalan mielen mukaisesta viisaudesta kertoo Jaakobin kirje. Siinä viisaus on myönteinen asia. Se on hyve johon pitää pyrkiä.
Jaakobin kirje:
1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
3:15 Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
3:17 Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
Ari, oletko lukenut koskaan Hebrelaiskirjettä, jossa luvussa 11 kirjoittaja nostaa uskon sankareiksi ja esikuviksi ihmisiä, joista monet ovat olleet murhamiehiä, Moosesta myöten.
Kun lukee viestejäsi, niin niistä nousee esiin sellainen ihminen joka ei koskaan lankea, ei tee virheitä, ei suutu ja vihastu, koska hän on kristitty.
Raamatussa taas nousee Kristitystä ihmisestä hyvin inhimillinen kuva, sellainen joka kompuroi, eksyy ja taas nousee ylös Kristuksen Voimasta, antaa kanssa eläville anteeksi, eikä muista enää kärsimäänsä pahaa.
Joka on saanut paljot synnit anteeksi se myöskin paljon rakastaa. Pitääkö meidän siis tehdä paljon syntiä, että opimme rakastamaan paljon? Pois se, vaan synnin paljouden kautta näemme armon suuruuden, kun uskomme Sanansa.
Syntien anteeksi antaminen ja saaminen on itseasiassa meidän elämämme tärkein työ. Jos annamme toisillemme synnit anteeksi kuten Jumalakin on antanut meidän synnit anteeksi, niin olemme laupiaat ja rakastavaiset toisiamme kohtaan.
Jumala ei muista, enää meidän syntejämme, koska ne on laittettu Kristuksen päälle. Hän on kantanut koko maailman synnin, myös kaikki tulevatkin vääryydet, jotka teemme.
Tämä varmasti totta, vaikka et sitä Ari uskoisikaan. Sovitus on riittävä meille kaikille, jotka uskomme. Laitan tähän luvun Hebr kirjeestä joka saa olla minun puoletani tämän asian päätös. (Jos Matias sen sallit)
”Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: ”Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit; polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
Silloin minä sanoin: ’Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala’.”
Kun hän ensin sanoo: ”Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt”, vaikka niitä lain mukaan uhrataankin, sanoo hän sitten: ”Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi”.
Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen. Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa; mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle, ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Todistaahan sen meille myös Pyhä Henki; sillä sanottuaan:
”Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan”, sanoo Herra: ”Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä”;ja: ”heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista”.
Mutta missä nämä ovat anteeksi annetut, siinä ei uhria synnin edestä enää tarvita.
Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään, jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta, ja koska meillä on ”suuri pappi, Jumalan huoneen haltija”, niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä; pysykäämme järkähtämättä toivon tunnustuksessa, sillä hän, joka antoi lupauksen, on uskollinen; ja valvokaamme toinen toistamme rohkaisuksi toisillemme rakkauteen ja hyviin tekoihin; Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: ”Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: ”Herra on tuomitseva kansansa”.
Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
Sillä ”vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele; mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen”.
Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.” Hebr.10
Mitä sitten tarkoittaa tämä:
1. Tess. 4:15-17
15. Tämän me sanomme teille Herran sanana: me, jotka olemme elossa ja jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi poisnukkuneiden edelle,
16. sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.
17. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa.
Minä en kyseenalaista oppia ”salaisesta ylöstempauksesta”. Se saattanee hyvinkin tapahtua.
Merja
Tuo viittaamasi teksti on todella lohdullinen. 1. Tessalonikalaiskirje on vanhin meille säilyneistä Uuden testamentin kirjoituksista. Tässä
kirjeessä Jeesuksen takaisin tulo suuressa kunniassaan ja julkisesti on aivan kantavia voimia.
Otan tähän ensiksi tuon asiaa kuvaavan tekstin kokonaisuudessaan ja sen jälkeen kerron asian kannalta oleelliset huomautukset.
1. Tess. 4: 13-18
4:13 Mutta me emme tahdo pitää teitä, veljet, tietämättöminä siitä, kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niin kuin muut, joilla ei toivoa ole.
4:14 Sillä jos uskomme, että Jeesus on kuollut ja noussut ylös, niin samoin on Jumala Jeesuksen kautta myös tuova poisnukkuneet esiin yhdessä hänen kanssaan.
4:15 Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;
4:17 sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.
4:18 Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.
Tämän tekstin esittelyn jälkeen otan tilanteen selvityksen kohta kohdalta.
1) Ensinnäkin koko tekstin tarkoitus on rohkaista Jeesuksen takaisintulolla. Kaikenlainen pelottelu ja ihmisten säikyttelyyn tähtäävä on täysin vierasta raamatulliselle Kristuksen takaisin tulon odotukselle. Jae 4:18 ”Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.”
2) Paavali oli julistanut Kristuksen takaisintulosta myönteisenä asiana. Ihmiset olivat ottaneet tämän sanoman myönteisesti vastaan. Odotus oli suuri. Kristuksen takaisin tuloa odotettiin ja sitä pidettiin hyvin ajankohtaisena. Paluu oli hyvin pian. Seurakunta ahkeroi tämän riemullisen odotuksen innoittamana.
Mutta sitten tulikin suru. Jotkut seurakunnan jäsenet kuolivat jo ennen kuin Kristus oli tullut takaisin. Surun keskellä tuli myös pettymys. Miten nyt rakas läheisemme pääsee siihen suureen ilojuhlaan, johon taivaasta tulevan Jeesuksen valtakunnan saapuminen merkitsee Jumalan kansalle eli kirkolle.
Näiden ihmisten tulkinta lähti siis siitä että kuoltuaan nämä heidän läheisensä jäivät suuresta ilosta paitsi ja joutuivat siis huonompaan asemaan kuin me jotka olemme täällä maan päällä silloin, kun Jeesus suuren lupauksensa mukaisesti tulee suuressa kunniassaan kaikkien taivaan enkelien kuuluttaessa Jumalan kunniaa koko maailmalle.
3) Tähän surun ja pettymyksen herättämään ahdistukseen tulee Paavalin lohduttava sanoma. Keskuudestamme poistuneet eivät suinkaan jää huonompaan asemaan kuin me maan päällä elossa olevat. Sillä kun Kristus tulee takaisin niin ensimmäisenä hän herättää kaikki kuolleet uudelleen eloon ja tuo heidät meidän tykömme, niin että koko kirkko eli koko Jumalan kansa on uudelleen yhdistetty. Jae 4:16 ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin.”
4) Kun koko Jumalan kansa on yhdessä koolla, niin sitten koko kirkko käy riemuiten Herraansa vastaan. Kaikki ovat yhdessä, sekä he jotka Jumala herätti että me jotka elämme täällä maan päällä tuona hetkenä. Silloin kaikki kristityt saavat silloin suuren lohdutuksen. Heidät viedään taivaan kirkkauteen, valittuja varten varattuun ikuiseen onneen. Taivaassa saamme iloita ja riemuita täydellisessä autuudessa yhdessä kokonaisena voittajien kirkkona. Jae 4:17 ”sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
5) Kristuksen tulo on todella julkinen. Siitä kertovat enkelten orkesterin pasuunojen soitto, joka kiirii yli koko maan piirin. Jae 4:16 Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa.”
Tuo viittaus pasuunaan kertoo että tapahtuma on julkinen, koko maailmaa koskeva, yhteinen tapahtuman julistus.
Tähän vielä muutama jae Raamatusta, joista tulee ilmi että oppi ”salaisesta” tapahtumasta ei sovi pasuuna -käsitteen kanssa yhteen.
1) Koko kansa kuuli pasuunan ja jopa pelästyivät koska pasuunan ilmoittama asia oli niin suuri ja julkinen. Kukaan ei jäänyt kuulemisen ulkopuolelle.
2.Mooseksen kirja:
19:16 ”Ja kolmantena päivänä, kun aamu oli tullut, alkoi jylistä ja salamoida, ja paksu pilvi laskeutui vuoren ylle, ja kuului ylen kova pasuunan ääni, niin että koko kansa, joka oli leirissä, vapisi pelosta.”
19:19 ”Ja pasuunan ääni koveni kovenemistaan. Mooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä.”
20:18 ”Ja kaikki kansa havaitsi jylinän, tulen leimaukset, pasuunan äänen ja vuoren suitsuamisen; ja kun he sen havaitsivat, vapisivat he ja pysyivät taampana.”
2) Pasuunan soitto Kristuksen takaisin tulon yhteydessä kertoo että tuosta hetkestä lähtien kaikki tietävät että Kristus on ottanut kuninkuuden. Tuo tapahtuma ei jää keneltäkään huomaamatta tai kuulematta.
1.Kuningasten kirja:
1:34 ”Siellä pappi Saadok ja profeetta Naatan voidelkoot hänet Israelin kuninkaaksi. Ja puhaltakaa pasuunaan ja huutakaa: ’Eläköön kuningas Salomo!’ ”
1:39 ”Ja pappi Saadok otti öljysarven majasta ja voiteli Salomon. Ja he puhalsivat pasunaan, ja kaikki kansa huusi: ’Eläköön kuningas Salomo!’ ”
3) Pasunan soitto koskee koko maanpiiriä.
Jesaja:
18:3 ”Te kaikki maanpiirin asukkaat, te maata asuvaiset, katsokaa, milloin viiri nostetaan vuorille, ja kuunnelkaa, kun pasuunaan puhalletaan. ”
4) Pasuunan soitto ilmoittaa Herran päivän tulon.
Jooel:
2:1 ”Puhaltakaa pasunaan Siionissa, toitottakaa torvia minun pyhällä vuorellani. Jokainen maan asukas on vapiseva, sillä Herran päivä tulee. Niin, se on lähellä.”
5) Herran läsnäolo tulee olemaan näkyvä jo Vanhan testamentin profetiassa.
Sakarja:
9:14 ”Herra on näkyvä heidän yllänsä, ja hänen nuolensa lähtee kuin salama. Herra, Herra puhaltaa pasunaan ja kulkee etelän myrskytuulissa.”
6) Uudessa testamentissa tulee esille että Jeesuksen tulemus on julkinen, niin että Hänen tulonsa näkevät kaikki ihmiset maan äärestä sen toiseen ääreen asti eli nykyajan käsittein koko maailma ympäri koko maapallon.
Matteuksen evankeliumi:
24:31 ”Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.”
1.Korinttolaiskirje:
15:52 ”yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.”
Hebrealaiskirje:
12:19 ”ette pasuunan kaiun ettekä äänen tykö, joka puhui niin, että ne, jotka sen kuulivat, pyysivät, ettei heille enää puhuttaisi.”
* * *
Näin kuuden kohdan avulla olen halunnut tuoda esille ettei 1800 -luvun puolivälissä alkunsa saanut oppi ota huomioon koko Raamatun todistusta, vaan sen pohjana on vain pari väärin tulkittua raamatunkohtaa.
Opin keksi ja sitä rupesi saarnaamaan Plymouth -veli John Nelson Darby, 18.11.1800 – 29.4.1882.
Darbylaisuuden mukaan Jeesus tulee takaisin kahdesti, ensin näkymättömänä, jolloin hän tempaa ”morsius-seurakunnan” taivaaseen Karitsan häihin. Myöhemmin Kristus sitten tulee vielä kerran. Vasta silloin kaikki saavat nähdä hänet.
Darbylaisuuden hedelmänä on syntynyt suuri määrä erilaisia ryhmiä, jotka puolestaan ovat suoltaneet suuren määrän erilaista kirjallisuutta, missä Darbyn oppia on väännetty milloin mihinkin suuntaan aina sen mukaan mikä kullekin ryhmälle näyttää parhaiten sopivan. Suurin erimielisyyksien kohde näyttää olevan se tuleeko tämä ”salainen” tempaaminen tapahtumaan ennen ”vaivanaikaa” vaiko sen jälkeen vaiko tuon ajan keskellä.
Tuo ”vaivanaikakin” on käsite, joka saa erikoisen merkityksen Darbyläisten selityksissä, vaikka 1933/38 suomennoksessa sana ”vaivanaika” esiintyy vain kerran:
Jesaja:
40:2 ”Puhukaa suloisesti Jerusalemille ja julistakaa sille, että sen vaivanaika on päättynyt, että sen velka on sovitettu, sillä se on saanut Herran kädestä kaksinkertaisesti kaikista synneistänsä.”
Ennen tuota Darbylaisten markkinoimaa uudenlaista oppia koko kristikunta on selkeästi opettanut että Kristuksen takaisintulo merkitsee koko maailman asettamista Jumalan valtaistuimen eteen jolloin viimeinen tuomio antaa vapautuksen Jumalan kansalle mutta Jumalan kansan ulkopuolella olevat joutuvat paholaisen kanssa kadotukseen tuomituiksi.
Apostolinen uskontunnustus sanoo tuon kristikunnan yhteisen opinkohdan selkeästi: ”Ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.”
Athanasiuksen tunnustus sanoo saman:
”Kristus.
Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,
astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.”
Tässä jälkimmäisessä sanotaan vielä selvemmin se että kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti. Tässä siis ei jää pienintäkään sijaa ”salaiselle” tulemiselle.
Hyvä selvitys Matiakselta Kiitos. Noin se juuri sanan mukaan menee.
Ismo malinen kirjoitat TAASEN asiasta josta et ymmärrä, siis vaikka copy pastaat tekstiä raamatusta niin et ymmärrä mitä siinä lukee selkeällä suomen kielellä.
Siis kopioimassasi tekstissä on seuraava kohta.
. Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä, vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
Siis voitko edelleen väittää että kaikki tulevat synnit on annettu etukäteen anteeksi?
kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä! Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: “Minun on kosto, minä olen maksava”; ja vielä: “Herra on tuomitseva kansansa”. Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
Tuo tahallinen synnin teko koskee nimenomaan Kristuksen Armo uhrin kieltämistä. Synti on sana, jota pitää lukea asia yhteydestä, Suomen kieli on siinä vähän ongelmallinen. Tässä ei ole, kyse mistään muusta kuin Armon kieltämisestä, kuten teksti sen yhdistää ”armon hengen palkkaamiseen”
Kristuksen uhri on loppuun asti täytetty meidän edestä.
Armon Hengen pilkkaaminen on sen kieltämistä, että Jumalan uhria ei Kristuksessa pidetä riittävänä, vaan tallotaan se jalkoihin ja pystytetään omaa vanhurskautta ja vaaditaan lisäksi jotain, jonka kautta voisimme itse täyttää.
Koko maailman synti on sovitettu Kristuksessa. Kuka sen uskoo?
Ismo
Kiitos selkeästä vastauksesta. Noinhan se menee. Anteeksianto on rajaton. Mutta jos luopuu tuosta anteeksiannosta, niin silloin ei ole mitään enää tehtävissä. Luopumus joka vie tuomioon on saatavissa olevan anteeksiannon hylkäämistä.
Mitä on todellinen armo, sitä että kun syntinen tekee parannuksen ja kääntyy elävän Jumalan puoleen niin silloin saa KAIKKI ennen tehdyt synnit anteeksi JA VOIMAN tulla Jumalan lapseksi. Nyt tässä uudessa tilassa kun on Jumalan voima ja Pyhä Henki ja kun tuntee Totuuden niin JOS enää tekee syntiä joka on kuolemaksi niin enää ei ole näiden syntien sovitukseksi uhria ja Jumala tuomitsee näiden tekojen mukaan.
Jeesus Sanoo tämän selkeästi että jotkut jäävät ulkopuolelle:
Ilm.22:
14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!
15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
Mitä on valhetta rakastaminen, esimerkiksi juuri tämä laittomuuden julistaminen, kaikenkattavan armon rakastaminen.
Ari
Vääristät armon elikä ilman mitään ehtoja annetun Jumalan rakkauden lainalaisten tekojen kuorman orjuuteen. Sekotat lain ja evankeliumin.
Jotta huomaisit että pelastus on todellakin täysin lahjaksi saatua ilman pienimpiäkään ihmisen omia tekoja, annan sinulle selityksen siitä raamatunkohdasta minkä luulet puhuvan sinun ajatustesi puolesta, vaikka se puhuukin ehdottoman armon ja lahjaksi saadun pelastuksen puolesta.
Ilmestyskirjassa valkea vaate ja siihen liittyvät ilmaukset puhuvat aina kasteesta. Puvun peseminen tarkoittaa että Golgatan veressä meidän kaikki syntimme on pois pesty. Kasteen lahja on täydellinen syntien anteeksianto ilman pienintäkään ihmisen omaa ansiota tai ponnistelua. Se joka on saanut kasteen on saanut autuuden ja osallisuuden iankaikkiseen elämään.
Tästä lahjaksi saadusta kasteen armosta puhuu viittaamasi raamatunkohta
Ilm.22: 14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin
Tästä näkyy että kasteen takia meillä on pääsy uudistuneen paratiisin elämän puuhun eli siis iankaikkiseen elämään ja tämän samaisen kasteen takia meillä on pääsy taivaan ihanaan kotiin ikikaupungin kultakaduille kävelemään ja ikuisesta onnesta osalliseksi.
Kun siis Jumalan sanan antaa näin valtavia näköaloja niin mitä olemme me ihmiset rajoittamaan Jumalan hyvyyttä ja suloista armahtavaisuutta yrittämällä kampittaa kanssamatkaajiamme sälyttämällä heidän päälleen orjuuttavia taakkoja.
Matias Roto selitäppä minulle sanat ”ovat pesseet”, siis kuka on tekijä?
En vaan voi yhdistää tuota millään siihen että joku toinen kastaa itse sitä tiedostamatta ja haluamatta, näin sen lapsenmielisesti ymmärrän.
Ari
Kasteessa Jumalan Pyhä Henki tekee työn. Ihmiset ovat vain välikappaleita, kuten ihminen käyttää kynää kirjoittaessaan.
Olen jo edellä kertonut että myös lapset saavat kasteessa Pyhän Hengen. Näin sanoo Pietari helluntaisaarnassaan.
” — kasteen —- niin te saatte Pyhän Hengen lahjan —- teidän lapsillenne — tämä lupaus on annettu.”
Ap.t. 2: 38-39.
Se jo kieltää Pyhän Hengen saamisen pyhän kasteen toimituksessa kieltää Jumalan sanan. Myös se joka rajoittaa tuon lahjan saantia jollain tavalla jonka verukkeen perusteella muka tuo Pyhän Hengen lahja ei kuulu lapsille on yhtä lailla Raamatun selkeän sanan vastustaja.
Kysyn sinulta Ari ihan tosissaan. Onko sinulla halua olla kuuliainen Jumalan sanalle myös tässä kohdin vai haluatko olla Jumalan sanan edessä tottelematon?
Jakeesta 4:17 “sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
Ilmenee yksiselitteisesti ns. lähiodotus, joka perustui Jeesuksen lupaukseen tulla p i a n
(kr, takhy, erittäinlyhyt aika). Vaikka päivästä ja tunnista (hetkestä) ei tiedetty varmuus vuosista oli olemassa.
No 2000 vuotta on mennyt ja ollaan ns. eskatologisessa aukossa.
Seppo
Ilmaus ”päivä ja hetki” kertoi ettei aikaa tiedetä periaatteella pars pro toto.
Sen sijaan on aivan selvää että alkuaikoina tuota paluun ajankohtaa on pidetty suhteellisen läheisenä hetkenä. Tästä on osoituksena myös tässä ketjussa käsittelemämme Tessalonikan seurakunnan kysymyksenasettelu läheisten kuoleman ja Jeesuksen takaisintulon välisestä suhteesta.
Matt.24 luvussa on kerrottu paljon siitä millainen on se aika, kun tuo päivä ja hetki on lähellä tuloaan.
Emme voi arvioida päivää ja hetkeä, mutta aikaa meidän on tarkattava selkeästi. Viikuna ja viinipuun lehdet ovat myös tärkeä ajanmerkki (Israel ja Juutalaiset)
Kun Nooa saarnasi tulevasta, niin ihmiset eivät kuunnelleet ja jatkoivat loppuun asti teillään… Samaa puhuu tyhmistä ja viisaista neitseistä, osa oli valveilla ja perillä Taivaan valtakunnan asioista, osaa ei kiinnostanut, ja olivat auttamatta pihalla h-hetki tuli.