Kristuksen tulo on kuin aamun koitto

Kuvassa tulkkaan lähetysjohtaja Pekka Huhtista, taustalla tuolloinen lääninrovasti myöhemmin Kamerunin luterilaisen kirkon varapresidentti Adolphe Telesam.

SUNNUNTAI 15.11.2020

Valvomisen sunnuntai

Valvokaa!

Ensimmäinen lukukappale:   Mal. 3: 13-18

Uskonto on sivistyksen korkein ilmentymä.  Uskonnolla on arvo sinänsä.  Jos se olisi vain keino jonkun muun hyödyn saamiseksi, niin silloin tuo toinen olisi itsessään merkittävämpi kuin uskonto.  Mutta nytpä uskonnon olemus on itse Jumalan edessä eläminen ja koska Jumalan löytäminen ja hänen edessään eläminen on elämämme kallain asia, niin mikään muu ei saa tulla tärkeämmäksi kuin Jumala.

Jo muinaiset roomalaiset oppineet totesivat, että sellainen hyve, joka olisi vain väline jonkun toisen hyvän saamiseen ei olisikaan hyve.  Niipä hyve on hyvää vain siksi. että se otsessään on tavoittelemisen arvoista.

– Te puhutte uskaliaasti minua vastaan,
sanoo Herra.
”Miten me olemme puhuneet sinua vastaan?”
te kysytte.
Olette sanoneet näin:
”Turha on palvella Jumalaa.
Mitä hyötyä on siitä,
että noudatamme hänen käskyjään,
palvelemme Herraa Sebaotia

Kateus kalvaa mutta rakkaus rakentaa

Toisinaan huomaamme, miten kateus saa pahaa aikaan.  Jos jollain toisella menee ulkonaisesti  paremmin kuin itsellä, niin moni tulee pahoille mielin. Valitettavasti toisinaan joku on valmis uhraamaan omastaan satasen voidakseen tehdä jollekin toiselle viidenkympin vahingon.  Tuollaisessa ei ole mitään järkeä.

Sen sijaan rakkaus saa aikaan myönteisen asenteen. Kun näkee, että lähimmäisellä menee hyvin, niin iloitsee yhdessä hänen kanssaan ja on tyytyväinen siitä, että saa olla sellaisten joukossa, joilla menee hyvin.  Kun ihmissuhteet ovat kunnossa, niin yhden ilo on kaikkien ilo ja yhden menestys on kaikkien menestys.

Valitettavasti kateus ei ole ainoastaan muutamien harvojen pahe, vaan myös monet muutoin hyvinkin hurskaat voivat siihen langeta, kuten kävi Malakiankin aikana:

Me näemme, kuinka röyhkeät ovat onnellisia,
kuinka he menestyvät
vaikka ovat tehneet pahaa.
He saavat elää,vaikka ovat koetelleet Jumalan kärsivällisyyttä.

Suuri ei ole sellainen, joka voi kukistaa jonkun toisen, vaan sellainen joka voi nostaa toisen ylöspäin, on USA:n tuleva varapresidentti Kamala Harris lausunut eräissä yhteyksissä. Tässä hän on sisäistänyt jotakin todella merkittävää oman baptistisen perinteensä parhaista puolista.  Vaaleissa voittoon riittävän enemmistön saanut  Joe Biden puolestaan on hurskas katolinen.

Iloitkaamme siitä,

että nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan

Jeesus oli lähettänyt opetuslapsensa evankelioimaan kotomaassaan. Oppilaat tulivat suuresti iloiten matkalta. He olivat kokeneet suuria ja nähneet merkittäviä ihmeitä ja merkkejä työnsä tuloksina.

Tuossa tilanteessa Jeesus halusi kiinnittää huomion kaikkein oleellisimpaan asiaan: Iloitkaamme siitä, että nimemme on kirjoitettu elämän kirjaan.

Tuohon aikaan jo juutalaisessa yhteisössä kaupungeilla oli omat jäsenluettelonsa. Se joka oli kaupungin vakituinen asukas, saattoi rakentaa kaupunkiin ja harjoittaa liiketoimintaa vapaammin kuin tilapäiset kävijät, joiden oikeudet olivat rajoitetumpia.

Nimen esiintyminen yhteisön kirjoissa oli suuren etuoikeuden merkki.

Niinpä  Jeesus kertoo iloitseville oppilailleen,  että nimen esiintyminen Jumalan valtakunnan kirjassa, elämän kirjassa, on ihmisen suurin etuoikeus. Silloin saa iloita vielä enemmän kuin vain hyvin onnistuneen työmatkan jälkeen.  Saa iloita kaikkein tärkeimmästä.  Ilolla on suurin mahdollinen aihe: Taivasten valtakunnan kansalaisuus.

    Mutta kun ne, jotka Herraa pelkäävät,
puhuvat kaikesta tästä,
Herra kuulee, mitä he sanovat.
Kaikki kirjoitetaan muistiin hänen edessään.
Se koituu iloksi niille,
jotka kunnioittavat häntä
ja pelkäävät hänen nimeään.

Jumalan lapsi suuren sisaruskatraan yhteydessä

Jumala on meidän Isämme taivaassa. Me olemme hänen lapsiaan.

Pyhän kasteen kautta on päässyt Jumalan perheväkeen ja nyt saa kuulua Jumalan suureen lapsikatraaseen. Jumalan lapsena elämämme on täysipainoista ja merkittävää. Saamme olla Jumalan perillisiä ja tulevan ilon täysivaltaisia osallisia.  Jumalan huolenpito on jo nyt mukana ja kerran se tulee esille täysipainoisena, kun Jeesus tulee takaisin kirkkaudessaan. Silloin Jumala ilmestyy kaikkien yhtä aikaa nähtävänä kirkkaana kuin vanhurskauden aurinko.

– Sinä päivänä, jonka minä määrään,
he jälleen ovat minun oma kansani,
sanoo Herra Sebaot.
 Ja minä olen hyvä heitä kohtaan,
niin kuin isä on hyvä pojalleen,
joka tottelee häntä.

Kristuksen tulo on lähellä

Kukaan ei tiedä Kristuksen takaisin tulon hetkeä. Sen vain tiedämme, että joka päivä hänen tulonsa on päivän verran lähempänä.  Meille on tästä ilmoitettu vain vähän, mutta kuitenkin riittävästi. Saamme riemuiten odottaa Jumalan valtakunnan tuloa voimassaan.. Silloin Kristus tulee täydessä kunniassaan ja kirkkaudessan. Silloin Jumalan vanhurskauttamat saavat periä ikuisen ilon ja pääsevät taivaan onneen ja autuuteen. Silloin paha kukistetaan ja kaikki itku, vaiva, vääryys ja suru kukistetaan lopullisesti, kun Jumalan Poika, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa taivaan valtaistuimella tuo esiin koko totuuden ja elämän täyteyden.

Silloin usko vaihtuu näkemiseksi. Taisteleva seurakunta muuttuu voittaneitten seurakunnaksi. Katoavaisuus katoaa ja ikuisuus astuu sijaan. Silloin koko kristikunta kaikkialta maailmassa tuo kiitosta ja ylistystä rakkaalle Vapahtajallemme, joka kalliilla sovintoverellään Golgatan kummulla on meidät vapauttanut ja ylösnousemuksellaan nostanut meidät voittajien joukkoon. Silloin näkyy kirkon koko olemus: Jumala on kaikki kaikessa ja hänelle yksistään kuuluu kaikki kirkkaus ja kunnia ja valta ja voinma iankaikkisesta iankaikkiseen.

Tuosta Jumalan omien suuresta tulevaisuudesta ja siitä, että Jumala pitää huolen omistaan kertoo Malakian profetia seuraavaa:

Te näette jälleen eron
vanhurskaan ja jumalattoman välillä.
Te näette, kuka on palvellut Jumalaa
ja kuka ei ole häntä palvellut.

    • Kun nyt viittasit Harrisiin ja Bideniin myönteisessä mielessä, haluan kommentoida asiaa.
      En väheksy Kamala Harrisin myönteistä lausahdusta, mutta kun on tutkinut Demokraattien ja sen johtajien Bidenin ja Harrisin linjauksia ja tavoitteita yleensä, en ymmärrä miten uskovana kristittynä itseään pitävä voi yhtyä pitämään Bideniä hurskaana katolisena jos hurskaalla tarkoitetaan Jumalan mielen mukaista ja elämässään Hänen tahtoaan toteuttavaa henkilöä.

      Nämä kaksi eivät sellaisia ole, se on varmaa, kun heidän tavoitteenaan on syntymättömien lasten tappaminen äitinsä kohtuun, aborttien saamisen vapauttamisella sekä samaa sukupuoltaolevien liittojen helpottaminen.
      Liberaalinen maailmankatsomus tekee sen, että konservatismilla ei ole siinä sijaa eli kun näin ollen Raamatun arvovallan vähentyminen on yksi seuraus, niin en ymmärrä mitä hyvää heillä todellisuudessa on tarjota.

      Jos saan lausua ennustuksen, niin näiden ihmisten valtakaudella maailma kulkee yhä synkkenevää tietään yhä kauemmas Raamatun Jumalasta ja Bidenin tavoite Demokraattisten valtioiden liitosta avaa tietä uudelle maailmanjärjestykselle ja toteutuessaan veisi meitä yhä lähemmäksi maailmanhallitusta, jonka Raamattu lopun ajalla sanoo syntyvän.
      Mitään suurta helpotusta ei kannata tuntea Trumpin väistymisestä eikä iloa koska se tulee jäämään lyhytaikaiseksi. Eivätkä asiat mene parempaan suuntaan kuin ehkä aluksi, mutta lammasten vaatteessa oleva susi tulee ennemmin tai myöhemmin esiin.

      Sain jo ennen vaaleja ymmärtää, että kyse on enemmästä kuin henkilöistä, kyse on siitä pysyykö USA konservatiivisena vai saako liberaalinen linja vallan. Nyt sen tiedämme.
      Siitä oli mahdollista ennustaa kuinka pitkällä olemme lopun ajoissa. Olemme hyvin pitkällä.
      Luopumus on yksi suuri merkki ja nimenomaan luopumus Jumalan sanasta mikä täällä meilläkin on nähtävissä kun ev.lut kirkko horjuu Jumalan säätämässä avioliittokysymyksessä vastoin Hänen tahtoaan.
      Jumala on kuitenkin näin sallinut Amerikassakin koska kansa saa usein niittää sitä mitä on kylvänyt.
      Olen täysin varma, että Trumpin aika nähdään vielä aivan toisessa valossa kuin mitä nyt on annettu ymmärtää ja sitä tullaan kaipaamaan, niin uskomattomalta kuin se nyt monen mielestä tuntuukin.

  1. Matias

    On usein ollut puhetta uskontunnustuksista ja lueskelin Augsburgin tunnustusta ja sen kohtaa Perisynti ihmettelin, enkä ihan vähän.

    Siellä sanotaan luonnollisen lisäääntymisen johtavan perisyntiin:

    ”Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.”

    Luonnollinen lisääntyminen on siis alkusairaus. Mutta millainen on sitten luonnoton, tai epäluonnollinen lisääntyminen/ syntymä, joka olisi terveys ?
    Onko se juuri kaste, kuten tuossa annetaan ymmärtää ?

    Jos Jumala loi luonnollisen syntymän niin eläimille, kuin ihmisillekin, niin miksi se olisi sairaus, joka ihmisten pitäisi korjata epäluonnollisella uudesti syntymisellä kasteen kautta?

    Eihän ympärileikkauskaan pyri korjaamaan luomistyötä, vaan suojelemaan naisia, koska kaikilla ei ole puhtaussäädöksiä. Puhtaussäädöksiä pidetiin turhina perinnäissääntöinä. Se on myös Aabrahamin liitossa säädetty liiton merkki.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Syntyminen ja lisääntyminen ovat Jumalan työtä ja perustuvat Jumalan ihmiselle antamaan tehtävään: ”Lisääntykää ja täyttäkää maa.”

      Perisynti ei tee tyhjäksi tätä Jumalan antamaa tehtävää, jonka toteutuminen on Jumalan suuren lahjan eli rakkauden hedelmä. Sen sijaan oppi perisynnistä kertoo että vaikka tehtävä itsessään on aian ihana ja ihmisen perustarpeita eniten tyytyttävä, niin valitettavasti tähänkin elämän kauneimpaan lahjaan sisältyy myös syntiinlankeemuksen mukanaan tuoma turvelus.

      Lapsen silmiä voi katsoa miltei loputtomasti suuren ihastuksen vallassa ja lapsen hymy on valloittavan suloista ja vielä myöhemminkin heistä on paljon iloa. Tänänkin viikonloppuna olen onnellinen kun meidänkin nuortemme onnen seuraaminen on ollut mieltä ilahdututtavaa. Eilenkin ruokaillessamme kysyin eräältä luonamme vierailevalt, miksi olen onnellinen. Vastasin tuohon: Koska Jumala on antanut minulle niin suloisen vaimon ja niin ihanat lapset. Tällaisesta saa koko sydämestään kiittää Jumalaa, joka on meidät luonut elämään yhteydessään.

      toisinaan kuitenkin myö tämän suuren lahjan varjopuolena voi esiintyä syntiinlankeemuksesta johtuvia vaivoja, milloin suurempia milloin elämyksellisesti pienempiä, mutta kuitenkin elämän taakkoihin kuuluvia ilmiöitä. Toisinaan lastenkin hoito voi olla väsyttävää ja uuvuttavaa, kun vauvaa hoitaessa yön uni saattaa jäädä liian lyhyeksi tai kun tulee surusanoma, kuten minulle aikoinaan kävi, kun ensimmäisen sarjan kuopus kuoli 17 vuoden iässä sydänlihaksen tulehdukseen. Monia muita elämän vaivoja ja ongelmia voi tulla vastaan koko elämämme ajan.

      Vaikka siis luomisen lahjana elämä on ihanaa ja todella arvokasta, niin syntiinlankeemuksen takia elämäämme sisältyy myös vaivoja ja kärsimystä, milloin enemmän milloin vähemmän, mutta kokonaan emme voi tätä välttää.

      Tunnustuskirjat tuovat tämän elämän keskukseen meidän suhteemme Jumalaan. Tämän yhteyden luomisessa me itse emme pysty tekemään ratkaisevia toimenpiteitä, emmehän omin voiminemme voi edes uida Turusta Tukholmaan saati sitten nostaa itse itseämme tukasta ilmaan. Vielä vaikeampaa meille on päästä ikiaikojen Jumalan yhteyteen omien voimiemme varassa, vaan kaikki riippuu Jumalan omasta suuresta armosta ja avusta. Tämän suuren lahjan hän on meille lahjoittanut pyhän kasteen kautta. Kasteessa meidät on liitetty Jumalan yhteyteen ja näin saamme luottaa lujasti siihen että meidän kasteemme takia me saamme olla Jumalan lapsia ja Jumalan perillisiä. Jumala pitää huolta lapsistaan ja kerran, kun elämä tässä maailmasa päättyy, saamme käydä ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään tuvaisen maailmankauden elämään Jumalan luona iäti iloiten ja riemuiten taivaan onnesta.

    • Tarja

      Mielestäni tässä mitä sanot on siis jotain siitä mitä synti merkitsee meidän elämässämme. Se on jotain sellaista mikä turmelee elämän varsinaisen luomistarkoituksen vääristelemällä elämän epäaidoksi ja hyvyyden sijaan tuo elämään rikkonaisuutta ja turmiota.

  2. Matias

    Toinen mielenkiitoinen asia on Jeesuksen neitseestä syntyminen. Ikuinen neitsyt.

    Kun nyt kuitenkin uskotaan, että hän sikisi vaimon kohdussa, mutta ei miehestä vaan hengestä, niin eikö hän silloin kuitenkin kasvanut kohdussa. Arvoitus onkin se, että mitä kautta hän tuli sieltä ulos? Sitä ei liene kukaan koskaan kysynyt ?

    Tapahtuiko siinä niin sanottu Keisarinleikkaus, ( jota ei silloin tietenkään tunnettu)
    (nyk. Sektio )
    Keisarinleikkaus on kuitenkin mielenkiintoinen sana, siinä mielessä, että Keisari todella leikkasi kristinuskon Jeesuksen irti emouskonnosta, eli juutalalaisuudesta, kun teki Kristinuskosta valtionuskonnon ja juutalaiset opetukset kiellettiin. Vaikka Jeesus oli juutalainen.

    • Tarja

      Kiitos mielenkiintoisesta kysymyksestä.

      Kristilliseen perinteeseen kuuluu se että

      1I Maria oli neitsyt ennen synnytystä. Kun Jumala otti ihmisyyden Marian kohdussa niin silloin Jeesus lapsen inhimillinen puoli tuli äidistä. Maria siis ole paljon enemmän kuin vain postilaatikko.
      Jumala hän on ollut jo ikuisuudesta, joten tämä puoli ei muuttunut mitenkään, vaan ainoastaan liittyi inhimilliseen puoleen sikiämisessä. Tästä käytetään nimitystä ”siksi Pyhästä Hengestä”. Näin jo sikiämisestä alkaen Jeesus on ollut sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa.

      2) Jeesuksen synnytyskin oli siinä mielessä erityinen, että perimätiedon mukaan Maria ei menettänyt neitsyyden merkkejä, eli synnytys siis oli neitseellinen.

      3) Kolmas kohta Marian neitsyydestä on se että myös Jeesuksen synnyttämisen jälkeenkin hän säilytti neitsyytensä. Raamatussa kerrotut Jeesuksen veljet ja siskot ovat sosiologisia sisaruksia. He ovat olleet Joosefin lapsia tämän aikaisemmasta avioliitosta. Jaakob Vanhurkas esimerkiksi oli vanhempi kuin Maria.

      Tästä kysymyksestä on aikoinaan käyty hyvinkin vilkas keskustelu täällä Kotimaa24 sivustolla. Siihen tuli kaikkiaan 281 kommenttia. Viittaan siihen, koska sen kuluessa suurin osa aiheeseen liittyvistä näkökulmista on jo sen aikana käyty läpi.

      https://www.kotimaa.fi/blogit/maria-ikuinen-neitsyt/

    • Mikäli joku haluaa perehtyä kysymykseen Marian ikuisesta neitsyydestä perusteellisemmin

      niin:

      Suosittelen Joensuun yliopiston professorin Serafim Seppälän kirjaa

      Elämän äiti

      Neitsyt Maria varhaiskristillisessä teologiassa.

      Helsinki 2010

      ISBN 978-952-5652-87-1

      Siinä on esitelty kaikki tärkeimmät mariologiaa käsittelevät tekstit noin ajanlaskumme alusta noin vuoteen 750 j.Kr.. Se on perusteellinen ja kuitenkin selkeällä suomella kirjoitettu kirja, jonka kuka tahansa vähääkään valveutunut kansalainen pystyy lukemaan.

    • Koska kaikki eivät ole tietoisia siitä, että meidän luterilainen kirkkomme seuraa vanhan kirkon yhteistä perintöä niin panen tähän vielä näkyviin sen kohdan tunnustuskirjojamme missä tästä puhutaan.

      Tunnustuskirjamme tuovat esille tunnustuksenamme Yksimielisyyden ohjeen kappaleessa 8. Kristuksen persoona seuraavat neljä kohtaa:

      1) Neitsyt synnytti eli siis sikiäminenkin oli neitseellinen,

      2) neitsyyttänsä menettämättä eli että hän ei synnyttämisessä menettänyt neitsyytensä merkkejä,

      3) Maria on Jumalan äiti elikä siis että Jeesus lapsen Jumaluus on ollut jo ikuisuudesta ja että Jumalan luonto ei postunut hänestä sikiämisen hetkelläkään vaan jo äidin kohdussakin hänen olemuksessaan Jumalan ja ihmisen luonnot olivat yhdessä persoonassa,

      4) ja hän on säylynyt neitsyenä eli että Autuas neitsyt ei myöhemminkään menettänyt neitsyyttään.

      Tässä tunnustuskirjojen teksti johon olen lisännyt noiden kohtien valaisemiseksi numerot ja asioiden esiin tulon selkeyttämiseksi jakanut uudelleen riveille alkuaan yhtenäisen tekstin:

      Luontojen persoonalliseen yhtymykseen ja yhteyteen perustuu se, että suuresti ylistetty Neitsyt Maria ei synnyttänyt pelkkää ihmistä, vaan sellaisen ihmisen, joka enkelin todistuksen mukaan todella on Korkeimman Jumalan Poika. Jo (Luuk. 1:32) äidinkohdussa hän osoitti jumalallisen majesteettinsa siinä,

      1) että neitsyt synnytti hänet

      2) neitsyyttänsä menettämättä.

      3) Maria on todella Jumalan äiti,

      4) mutta on silti säilynyt neitsyenä.

      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/8.html

  3. Todella mielenkiintoista ajatella kirkon opin mukainen ajatus Jeesuksen uudelleen käynnistä planeetallamme. Päättävätlö jumalat taas, että Jeesuksen jumala kaveri Pyhä Henki sikiää kaverinsä neitsyt tyttöön. Ja sitten Jeesus jumala pääsee taas nauttimaan äidin maidosta ja rakastelusta maanpäällisen tytön kanssa. Ja ehkä saada omia lapsia Marian kanssa. Ja nyt missä, Aasiassa, Afrikassa, Austraaliassa vai missä ? Ja näin Pyhästä Hengestä tuli Jeesuksen toinen isä.

    Jokainen voi itse ajatella kirkon opin realistisuuden.

    • Reino

      1) Jeesuksen takaisintulo ei ole mikä tahansa uudelleen käynti tänne maan päälle. Silloin tulee täydessä kirkkaudessaan ja kunniassaan esille se että hän ei ole vain tämän meidän telluksemme eikä vain meidän aurinkokuntamme eikä vain meidän linnunratamme Herra ja Valtias, vaan Hän jolla on kaikki valta koko maailmankaikkeudessa. Koko universumi on hänen silmissään kuin pieni kaunis kukka poimijansa kämmenellä, jota tämä ihaillen katselee ja hellästi hyväilee suloisen kukan tuoksun innoittamana.

      2) Pyhä Henki ei ole mikä tahansa kaveri, vaan Pyhän Kolminaisuuden kolmas persoona. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmena eri persoonana.

      Augsburgin tunnustus 25.6.1530 sanoo Pyhästä Kolminaisuudesta seuraavaa.

      I Jumala

      Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä.

      Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.

      Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen, areiolaisen, eunomiolaisen, muhamettilaisen ja muut näiden kaltaiset.

      Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.

    • Reino

      3) Jeesuksen sikiämisessä Neitsyt Marian kohdussa ei ole mitään seksuaalista mukana, vaan tämä sikiäminen ilmaisee sen että ikuinen Jumala otti oman Jumalan olemukseensa mukaan ihmisen luonnon niin, että hän sikiämisestä alkaen on elänyt ihmisenä olemisen täyden elämänkaaren: Sikiäminen, sikiönä eläminen, syntymä, vauvana varttuminen, lapsena kasvaminen, nuorena miehistymisen ja aikuisena rakennusmiehenä toimimisen sekä ihmisen elämään kuuluvan opiskelun ja opin eteenpäin viemisen, vasta 30 vuotiaana sallitun rabbiksi vihkimyksen ja sen jälkeen synagogissa julistamisen sekä myöhemmin elämänsä loppuvaiheessa aikansa juutalaisten korkeimmassa oppilaituksessa Jerusalemin temppelissä opettamisen sekä saamansa valtaisan kansansuosion ja toisaalta vastustuksen sekä viimeiseksi kärsimyksen ja kuoleman ja hautaamisen. Kaiken tämän hän on läpi käynyt Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa.

      Ylösnousemuksessaan hän näytti että koska Jumala on ikuinen, niin kuolemakaan ei voinut häntä pidättää, vaan hän nousi kuolleista ennustusten mukaan, nousi taivaisiin ja istuu nyt Jumalan, Isän Kaikkivaltiaan, oikealla puolella, yhä edelleen täysin Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa.

      Sikiäminen siis kertoo Jeesuksen täyden samaistumisen meidän elämämme todellisuuteen, kuten Johannes sanoo evankeliumissaan: ”Sana tuli lihaksi.”

      Maria oli neitsyt ennen syntymää, synnytyksen aikana ja myös lapsen saannin jälkeen. Yhä edelleen Jumalan äitinä taivaan kirkkaudessa yhdessä muiden uskossa perille päässeitten eli siis pyhien kanssa saa ylistää Jumalaa, joka hänelle teki suuria, kun hän sai Jumalalta tehtävän synnyttää meille Vapahtajamme.

      Ilmaus sikisi Pyhästä Hengestä ei tee Pyhää Henkeä toiseksi Isäksi vaan ainoastaan kertoo että Jeesuksen sikiäminen on Jumalan työ ei ihmisen aikaansaannosta.

    • 4) Kirkon oppi on reaalinen, koska Jumala itse on luonut kaiken sekä henkisen että aineellisen, kaiken näkyvän ja näkymättömän.

      Koko maailmankaikkeus on Jumalan tekoa ja myös pysyy voimassa vain hänen jatkuvan huolenpitonsa ansiosta.

      Jumala on luonut myös sen säännönmukaisuuden jonka perusteella on mahdollista matemaattisesti laskea luonnonlait. Mikään tieteellinen maailmankaikkeuden tutkiminen ei missään vaiheessa ole mitään sen enempää eikä vähempää kuin Jumalan luoman ja ylläpitämän maailmamme ilmiöiden ja lainsalaisuuksien yhä parempaa ymmärtämistä.

      Koska kaikki mikä on olemassa on hänen työnsä tulosta, niin kaikki täysin realistinenkin on hänen kättensä tekoa. Siksi realisuuskin on todella reaalista, koska Jumala on sen tehnyt ja alati sitä pitää voimassa.

    • Tarja

      1) Kolminaisuusoppi käyttää nimitystä Isä, Poika ja Pyhä Henki ilmaisemaan sitä että on ero kolmen persoonan välillä vaikka lukumääräisesti Jumala on yksi.

      Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala ja kuitenkin on vain yksi Jumala.

      Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä. Isä ei ole Pyhä Henki eikä Pyhä Henki ole Isä. Poika ei ole Pyhä Henki eikä Pyhä Henki ole Poika.

      Ilmaus ”itsensä isä” ei siis sovi mukaan Jumalan olemuksen kuvaukseen.

      2) Maria on Jumalan luoma ihminen niin kuin me muutkin ihmiset. Jumalaa kukaan ei ole luonut eikä tehnyt. Hän on ikuinen ikuisuudesta jo ennen ajan luomista.

      Me ihmiset olemme luotuja eli siis Jumalan tekemiä ja ylläpitämiä. Tässä elämässä me olemme osa katoavaa luomakuntaa. Mutta Jeesuksen tuoman pelastuksen ansiosta, meillä on Jumalan antamana lahjana pääsy hänen lapsikseen ja näin Jumalan perillisinä päästä ikuiseen elämään taivaan asuntoihin.

      Jeesus on koko ihmiskunnan Vapahtaja, niin siis myös Marian Vapahtaja.

      Koska lapsi, jonka Maria synnytti on sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa niin siksi Maria on synnyttänyt Jumalan. Oikein siis on sanoa, että hän on Jumalansynnyttäjä ja Jumalan äiti.

      Emme voi sanoa, että Jeesus on itsensä eno eli äitinsä veli, vaan hän on äitinsä poika, joka tässä tapauksessa täytenä Jumalana on Jumalan Poika.

      Luomistyön on tehnyt Jumala Isä Kaikkivaltias. Hän on Isä, häntä Jeesus nimitti Isäksi ja myös Maria voi nimittää meidän Isäksemme joka on taivaissa.

      3) Oppi on selkeää kun ei lähde sekottamaan käsitteitä vastoin niiden omaa olemusta.

      Kun koko Raamatun sanoma Kaikkivaltiaasta Jumalasta yritetään tiivistää lyhyeksi oppilauselmaksi, niin silloin jokaiselle sanalle tulee oma tarkoin määritelty merkityksensä. Siksi jopa muutaman sanan muuttaminen voi muuttaa kaiken aivan toisenlaiseksi mitä on yritetty sanoa tiivistetyssä määritelmässä.

      4) Jotta voisimme tarkastella kaikessa rauhassa niin panen koko Athanasiuksen tunnustuksen tähän, jotta sitä voi mielessään kerrata niin moneen kertaan, että voi tajuta sen tarkoituksen: Kertoa muutamalla sanalla hänestä, joka on suurempi ja salatumpi kuin koko universumin syvimmät salaisuudet ja kuitenkin Raamatussa kirkkaammin ilmoitettu kuin aurinkomme valo kauniina kesäisenä päivänä, kun poutapilvet luovat kauniita kuvioita sinisen taivaan hellään hipiään.

      Athanasioksen tunnustus


      Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

      Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.

      Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma,
      mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

      Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.

      Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.

      Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.

      Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.

      Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

      Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.

      Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.

      Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

      Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu – kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

      Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin.

      Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

      Oikea oppi on tämä: Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen:

      Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen.

      Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä.

      Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi.

      Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden.

      Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista,

      astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

    • Matias Roto otat ”taasen” tämän tunnustuksen ja siinä on seuraava:

      ””Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.””

      Siis ihmistenkö kirjoittamat sanat nyt tuomitsevat kadotukseen?

      Onko parannusta jolla voi päästä Jumalan valtakutaan?

      Miten liität armon tuohon kylmään tuomioon?

    • Ari

      Kiitos kysymyksestä.

      1) Yhteisen kirkon eli siis sanan alkuperäisessä merkityksessä katolisen eli maailmanlaajuisen kristikunnan yhteinen usko on tässä kysymyksessä. Latinaksi tuo lainaamasi teksti kertoo juuri tästä että meidän on pitäydyttävä yhteisessä eli siis katolisessa eli siis jakamattoman kirkon alkuperäisessä tunnustuksessa. Panen tähän myös englanninkielisen käännöksen säe säkeeltä jotta näkee siitäkin miten tämä oikeassa uskossa pysyminen on pelastuksen perusta. Numerot minun lisäämiäni.

      1.

      Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa.

      QUICUMQUE vult salvus esse, ante omnia opus est, ut teneat catholicam fidem:

      WHOEVER wishes to be saved must, above all, keep the Catholic faith.

      2

      Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

      Quam nisi quisque integram inviolatamque servaverit, absque dubio in aeternam peribit.

      For unless a person keeps this faith whole and entire, he will undoubtedly be lost forever.

      3

      Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala,

      Fides autem catholica haec est: ut unum Deum in Trinitate, et Trinitatem in unitate veneremur.

      This is what the catholic faith teaches: we worship one God in the Trinity and the Trinity in unity.

      Tämän lisäksi panen saman asian tuon tunnustuksen lopusta

      40

      Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua.

      Haec est fides catholica, quam nisi quisque fideliter firmiterque crediderit, salvus esse non poterit. Amen.

      This is the catholic faith. Everyone must believe it, firmly and steadfastly; otherwise He cannot be saved. Amen.

      Pyrin tällä sanomaan, että oikeaan oppiin sitoutuminen ei ole uskon opin teoreettisen osaamisen koe, vaan siihen sitoutuminen eli siis oman luottamuksensa paneminen siihen, että juuri kolmiyhteisessä Jumalassa meillä on armo ja anteeksiantamus kaikesta synnistä, kuolemasta ja saatanan vallasta, niin ettei ole mitään kadotustuomiota niille jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat, mutta että jokainen tämän pyhän yhteisön ulkopuolella olevan joka siis ei pitäydy aitoon Jumala -uskoon joutuu vastaamaan omista teoistaan eikä sen vuoksi voi päästä ikuisessta elämästä osalliseksi.

    • Ari

      2) Toiseksi haluan vastata tuohon tekstisi jälkiosaan:

      ”Onko parannusta jolla voi päästä Jumalan valtakutaan? Miten liität armon tuohon kylmään tuomioon?”

      Tähän uskontunnustus vastaa:

      Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.

      Tässä Vapahtajassamme, joka on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa on meidän parannuksemme ja pelastuksemme. Tämän uskon osallisuuteenhan meidät on jo kasteen pyhässä toimituksessa yhdistetty, joten pysykäämme siis uskossamme lujina niin, ettemme luovu pois yhteisen pelastuksemme perustalta.

  4. Kirkon oppi.

    Jeesus valittiin jumalaksi Nikean kirkolliskokouksessa 325. Puhä henki valittiin jumalaksi Konstantinopolin kirkolliskokouksessa 381. Isä jumalaa ei ole kirkolliskokouksissa valittu jumalaksi.

    Ihmisten kirjoitukset ovat ihmisten kirjoituksia. Niissäkään en ole tavannut tekstiä ennen 381 jumalasta Pyhä Henki. Oma ajattelu on elämän rikkaus.

    Mitä pitempi viittaus ihmisten kirjoituksiin sen ontompi se on huolimatta kauniista sanoistaan.

    • Reino

      Historian vääristelyillesi sanon, että höpö höpö.

      1) Nikean kirkolliskokouksen asialistalla oli Areioksen esittämän Kristuksen jumaluuden kieltävän opin aiheuttama riita. Kirkolliskokous päätyi selkeästi torjumaan Areioksen harhaopin. Näin kirkko pysyi alkuperäisessä opissaan, että Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

      Olet lukenut päätöksen sisällöstä oikein sen, että siellä tunnustettiin Jeesus Jumalaksi, mutta sitten olet taivaan tuulien pyörteiden mukana tulkinnut tuon päätöksen nurinniskoin, kun kuvittelet sitä uutuudeksi. Kokoushan pitäytyi alkuperäisessä opissa. Jo siitemmin Intian apostolina tunnetuksi tullut opetuslapsi Tuomaskin tunnusti Jeesuksen Herraksi Jumalaksi: ”Minun Herrani ja minun Jumalani.”

      2) Saman virheellisen vääristymän voimme huomata puheessasi Konstantinopolin kirkolliskokouksesta 381. Siellä toki puhuttiin Pyhästä Hengestä mutta toisin kuin annat ymmärtää, niin siellä ei keksitty tuota oppia, vaan päin vastoin sielläkin alkuperäisen uskon pohjalta torjuttiin virheellisiä väitteitä joita olivat esittäneet sellaiset jotka eri tavoin ja kukin omalla näkökulmaltaan kielsivät Hänen olevan tosi Jumala tai vääristivät hänen olemuksensa persoonana.

      3) Olen aikoinaan pitänyt viikon seminaarin Raamatun kolmen ensimmäisen jakeen pohjalta. Käytin hyväkseni ikivanhaa juutalaista tulkintaperiaatetta ja katsoin miten tuota on sovellettu Uudessa testamentissa. Totesin että erittäin suuri määrä Uuden testamentin aineksesta oli saanut lähtökohtansa juuri noista Raamatun ensimmäisistä sanoista.

      Ja voitko tajuta. Noiden ainesten suurena rikkautena on se, että tästä aineksesta tulee esille kolminaisuusopin keskeinen sanoma: Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä kolmena persoonana Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä.

      4) Luther on aikoinaan oman aikansa teologisissa mittelöissä toisten katolisten kanssa kirjoittanut Schmalkaldenin opinkohdat.

      Ne ovat tulleet osaksi meidän kirkkomme tunnustuskirjoja. Niissä sanotaan kolminaisuusopista seuraavaa:

      Ensimmäinen osa: Jumalan majesteettia koskevat yleiset opinkohdat

      1. Isä, Poika ja Pyhä Henki, kolme eri persoonaa mutta yhtä ainoaa jumalallista olemusta ja luontoa, ovat yksi ainoa Jumala, joka on luonut taivaan ja maan.

      2. Isä ei ole syntynyt kenestäkään, Poika on syntynyt Isästä, Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta.

      3. Ei Isä eikä Pyhä Henki vaan ainoastaan Poika on tullut ihmiseksi.

      4. Poika on tullut ihmiseksi siten, että hän ilman miehen myötävaikutusta sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi puhtaasta, pyhästä neitsyestä, Mariasta. Sitten hän kärsi ja kuoli, hänet haudattiin, hän meni helvettiin, nousi kuolleista, astui ylös taivaaseen, istuu Jumalan oikealla puolella ja on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, niin kuin apostolinen ja Athanasioksen uskontunnustus sekä yleisesti käytetty lasten katekismus opettavat.

      Näitä opinkohdista ei ole kiistaa eikä riitaa, molemmin puolin me tunnustaudumme niihin. Siksi niitä ei nyt ole tarpeen käsitellä laajemmin.

    • Matias Roto.

      Minun kirjoitukseni eivät ole minun omia keksimiäni vaan niillä kaikilla on perusteet, lähtökohdat, ensisijassa tutkijoiden teksteistä. Niitä lähtökohtia en ole useinkaan kirjannut muistiin.

      Ymmärräm täysin että ne ovat täysin höpöjä sinulle koska ne eivät sovellu sinun ajatteluusi.

    • Reino

      Vastuulliset tutkijat eivät vääristele historian kulkua, joten olet seurannut jotain puoskaria noiden kirkolliskokousten päätökien tiedotuksessa.

      Dogmihistoriallisesti nuo vaikuttavat nimittäin täysin asiaan perehtymättömän töheryksiltä.

  5. Vatikaani on ryvettänyt itsensä jo niin pahasti, että ihmettelen vain miten ihmiset vielä kuuluvat siihen uskoon. Samoin Luther puheissaan, ja jopa teoissaan, joten hevetistä puheen ollen, ihmiset tekevät helvettejä toisilleen, se ei voi olla oikeudenmukaisen Jumalan tahto. Viittaan tässä holokaustiin.

    Ihminen on vallanhaluinen reppana, kilpailutahtoinen pelaaja, myös uskonnoissa, siksi se on valmis vaikka tappamaan toisen uskonnon edustajat uskonpuhdistuksissaan.

    Jumala ei laskeudu helvettiin ja nouse siitä ylös, koska hän ei ole helvettiä luonut. Jumala ei myöskään voi kuolla, koska silloin koko maailma kuolisi.

    Maapallo on valtakunta taivaissa, oikeammin sanottuna avaruudessa ja perusoikeudet ja velvollisuudet saa jokainen syntyessään, mutta syntyessään hän ei vielä niistä mitään tiedä. Siksi meillä on koululaitos, ja muu oikeaan ohjaus, kuten vanhempien opetus.
    Kaikki eivät synny ihanteellisiin olosuhteisiin, ja siksi maailman pitäisi korjautua siihen suuntaan, että leipä kuuluu laillisena oikeutena kaikille, eikä kenenkään tarvitsisi alentua hyväntekeväisyyden kohteeksi, vain sen takia, että toiset voivat leikkiä hyväntekijää ja kerskailla sillä.

    • Tarja

      1) Natsien aika Saksassa oli sellaisen henkisen tilanteen alainen, ettei katolisella kirkolla ollut mitään mahdollisuutta estää natsien juutalaisvihaa. Kirkon oli pakko tyytyä tekemään edes sen verran kuin oli mahdollista. Käytännössä se jäi erittäin pieneksi, vaikka yksittäisissä tapauksissa voitiin pelastaa moniakin ihmisiä, vaikka itse suuronnettomuutta ei voitukaan estää.

      Eräs luterilainen teologian professori puolestaan kertoo sodan jälkeen, kuinka hän monen muun aivan tavallisen kansan ihmisen joukossa ajatteli ympärysvaltojen tiedotuksen silloin tälläin esille nostamien juutalaisiin kohdistuneitten vääryyksien uutisten olevan pelkästään sotapropagandaa vailla pienintäkään tosipohjaa. Niin hyvin natsihallinto oli onnistunut pimittämään juutalaisten tuhon tavallisilta kansalaisilta.

      Katolisten tiedotus toimi tässä suhteessa vähän paremmin, mutta heidänkin mahdollisuutensa auttamiseen oli käytännössä estetty mitä voimakkaimmilla poliittisilla toimenpiteillä. Kaikki yritykset pysähtyivät kuin seinään.

      Sodan jälkeen joidenkin nostama syyteryöppy katolista kirkkoa kohtaan on myöhemmissä historian arvioissa osoitettu väärin mitoitetuksi reaktioksi, joka ei ottanut huomioon tilanteen reaalisia mahdollisuuksia. Myöhempi tutkimus on todennut, että Paavi teki sen minkä hän tuossa tilanteessa saattoi tehdä, enempään eivät mahdollisuudet antaneet tilaa tuona ajankohtana.

      2) Lutherin kirjoitus juutalaisuutta vastaan oli perussanomaltaan uskontoa käsittelevää. Vasta natsiliike muutti tuon kirjan pääasiallisen tavoitteen juutalaisten kansallisen tuhoamisen ohjelman propagandan yhdeksi plakaatiksi.

      3) Länsimailla on historian kuluessa ollut useitankin pahoja juutalaisvihan ilmauksia. Nämä ovat historian todella järkyttäviä kausia. Osa niistä selittyy kunkin ajan poliittisesta tilanteesta, missä juutalaiset ovat joutuneet sijaiskärsijöiksi joidenkin toisten väestöryhmien kamppaillessa vallasta. Osa puolestaan on ollut joidenkin sotaisten hallitsijoitten halusta rikastua, kun juutalaisten hävittämisellä ovat halunneet päästä veloistaan tai muutoin päästä käsiksi heidän omaisuuteensa. Syitä on monia ja valitettavasti noissa vainoissa esiintyneet vääryydet ovat todella synkkää kuvausta kansojen historiassa.

      Niiden syy ei kuitenkaan ole ollut katolisen kirkon varsinaisessa sanomassa. Niiden syyt kuitenkin ovat eri tasolla olevia kuin kirkon toiminta evankeliumin julistamisessa ja ihmisten voittamisessa pelastuksen yhteyteen.

    • Tarja

      4) Maailmassa on hyvin erilaisia uskontoja, joiden perusrakenne on hyvinkin erilainen toisinaan ulkonaisesti samantapaisissakin ilmiöissä. Esimerkiksi islamissa uskonto, filosofia, politiikka, yhteiskuntaihanne sekä sodan ja rauhan kysymykset eivät ole periaatteellisesti eri tason kysymyksiä, vaan yhden ja ainoan uskonnon islamin toteutumia eri yhteyksissä ja tilanteissa.

      Tämä on nähtävä jo ennen kuin mietitään miten asennoitua eri uskontojen ideaalien ja käytäntöjen vertailussa, jotta ei tee vääriin ennakko-oletuksiin perustuvia virheellisiä tulkintoja joistakin havainnoista käytännön tasolla.

      5) Tämän vuosituhannen alkupuolella julkaistiin erittäin laaja tutkimus kaikkien tutkijoiden tietoonsa saaneista yli 1300 sodasta, joista löytyi niin paljon lähdeaineistoa että sotien syitä voitiin tutkia riittävän perusteellisesti.

      Tulokseksi osoittautui että valtaosa sotien syistä oli jossain aivan muualla kuin uskonnoissa. Uskontojen osuus kaikista historian sotien todellisista syistä oi noin seitsemän prosenttia, ja näistä noin neljä prosenttia oli islam toisena osapuolena ja kaikkien muiden uskontojen osuus oli noin kolme prosenttia. Osoittautui että monet sellaisetkin sodat joiden syyksi pinnallisia oikosulkuja harrastaneet ovat väittäneet uskontoa ovat asiaan paneutumisen jälkeen osoittautuneet aivan toisten syiden aiheuttamisiksi. Uskontoa on käytetty ikään kuin verukkeeksi eli naamariksi aivan toisten syiden aiheuttamien sotien ”laillistamiseksi” tai ”oikeuttamiseksi”.

      Tuon tutkimuksen jälkeen erään ateistin lonkalta heittämä propagandistinen väite, että uskonto muka olisi maailman suurin syy sotiin, on osoittautunut todella vääristyneeksi urbaanilegendaksi.

    • Tarja

      6) Toisin kuin väität, ettei Jumala muka ole luonut helvettiä, on huomattava Raamatun ajatus, että Jumala on luonut helvetin Saatanan ja sen enkelien rangaistukseksi ja kaiken pahan lopulliseksi pois kitkemiseksi Jumalan hyväksi luomaaa maailmaa tuhoamasta. Paholainenkan pyrkii kaikessa tekemään tyhjäksi Jumalan luomistyön, josta luomiskertomus sanoo: ”Katso. Se oli todella hyvää.”

      Ilmestyskirja toteaa että Väärä profeetta eli siis kaikkien valheiden, vääryyksien ja väärien oppien perussyy heitetään tuliseen järveen. Perkele joka on kaiken pahan alkusyy ja kaikkiin pahuuksiin yllyttämisen taustapiru, heitetään tuliseen järveen. Kuolema henkivaltana eli siis katoavaisuuden ja häviävyyden todellinen alkusyy heitetään tuliseen järveen.

      Käy kuin keväisessä puutarhan siivouksessa, kun roskat poltetaan ja siisti puutarha jää jäljelle, kun kaikki häiritsevät risut on poltettu ja kaunis nurmikko ja ihanat kukat pääsevät vapaasti ja esteettä kasvamaan siistissä ympäristössä.

      7) Jeesuksen astuminen alas tuonelaan eli Lutherin ajan saksalaisen käännöksen mukaisesti alas helvettiin astuminen, on kuvaus siitä, että Jeesuksen työ Golgatan ristillä on jo tapahtunut todellisuus ja nyt tuon sovintotyön voittoisaa sanomaa julistettin niille, jotka jo ennen muinoin ovat tästä elämästä siirtyneet kuoleman rajan toiselle puolelle.

      Raamatun ilmoitus tästä on melko rajallinen, joten valitettavasti toisinaan saa sitten lukea joitakin ihmisten itse keksimiä päätelmiä yli sen mihin väitteiden perusteena olevat raamatunkohdat antavat rehelliset perusteet. Niinpä en tässä lähde edelleen kehittämään ajatusta, vaikka edessäni juuri päällimmäisenä onkin myös tätä aihetta käsittelevä teos John R. Stephenson. Eskatologia. Suomentanut Jarmo Heikkilä ja käännöksen tarkistanut Lassi Mattila. ISBN 978-952-68793-2-1-

    • Tarja

      8) Suomalainen koululaitos oli maailman paras useimmilla mittareilla silloin kun saavuimme Kamerunista Suomeen vuonna 2007. Lapsemme olivat tulleet siihen ikään että piti valita käyvätkö he koulunsa Suomessa vai jatkavatko he Kamerunin kolmivuotiaana aloittamaansa koulujärjestelmää koko uransa loppuun asti. Kamerunin järjestelmä aloittaa aikaisemmin ja myös yliopisto-opinnot on mahdolista suorittaa nuorempana. Päädyimme suomalaisen koululaitoksen korkeampaan tasoon. Nyt he ovat abiturientteja.

      Kamerunissa kirkkomme teki merkittävää lukutaitotyötä erittäin monien heimojen keskuudessa. Periaatteessa kaikkien pitäisi saada maassa kouluopetusta, mutta todellisuudessa tätä tavoitetta ei kuitenkaan ole tavoitettu, vaan tilastojen mukaan noin neljä viidestä on päässyt kouluun, todellisuudessa lienee parempi sanoa varovasti vain että yli puolet on päässyt kouluopetuksesta osallisiksi. Vaikka periaatteessa koulujen pitäisi olla oppilaille ilmaisia, niin käytännössä kuitenkin on koulujen ylläpitämiseksi pakko periä koulumaksuja, jotta rahat riittävät toimintaan.

      Niinpä kirkkomme lukutaitokampanjojen merkitys koko maan kulttuurille oli erittäin merkittävä.

      Varsinkin naisten mukaan saaminen on ollut erittäin merkittävää kulttuuriapua useankin Kamerunin heimon kerskuudessa.

      Suomen Pipliaseuralla on menossa merkittäviä lukutaitokampanjoja Itäisessä Afrikassa.

      Pyydän kohteliaasti, että kaikki joilla on mahdollisuutta auttaa lukutaidon edistymisessä, voisivat tehdä oman osuutensa tässä työssä.

      https://www.piplia.fi/

      Katolinen kirkko on tehnyt valtavasti kulttuurityötä eri puolilla maailmaa. Jesuiitat ja monet muut katolisen kirkon lähetysjärjestöt ovat perustaneet yliopistoja, yksittäisiä tiedekuntia, instituutteja, opistoja ja kouluja eri puolille maailmaa. Heidän työnsä tässä suhteessa on maailman suurimittaisimpien joukossa.

      Suomen koululaitos ja yliopistotason opetus on saanut alkunsa kirkon työstä. Kansan sivistystason nousu ja myös Turun yliopisto saaminen toteutui piispa Isaacus Rothoviuksen aikana.

      Suomen Lähetysseuran työ Namibiassa on tehnyt tuosta maasta Afrikan lukutaitoisimman kansan.

      Jne luettoloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mutta nämä hajanaiset välähdykset riittäköön tällä kertaa näyttämään mistä todellinen sivistys on peräisin: Kirkon vuosituhantisessa voiman esille tulossa kulttuurin kehittämisessä ja ylläpitämisessä kokonaisten kansojen hyväksi.

  6. ”Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen, lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!” Gal.4:6

    ”Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen (tuo pitäisi olla Kristuksen synnyttämisen) kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.” 1.Tim 2:13-15

    Kuten Aadam ei syntynyt naisen kautta vaan ilman naista, samoin on toinen Aadam (Kristus) syntynyt ilman miestä Jumalasta, näin he ovat kummatkin: ”Jumala Jumalasta.” Kristus on toinen Aadam.

    Kun nainen, (Eeva) joka on kaiken elävän äiti, otettiin miehestä, niin hän ei ollut enää Jumala Jumalasta, vaan oli otettu miehestä. Luotu luodusta.

    Maria taas ei ollut Jumala, kun hän synnytti maailmaan Messiaan. Mutta kuitenkin se, mikä syntyi oli alkuisin Jumalasta, eli Jumala Jumalasta. Maria on siis Jumalan synnyttäjä, vaikka ei ole Jumala.

    Kun aika tuli täyteen… Marian oma todistus tapahtuneesta löytyy Luuk.1:26-35

    ”Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret, neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.
    Ja tullessaan sisälle hänen tykönsä enkeli sanoi: ”Terve, armoitettu! Herra olkoon sinun kanssasi.”

    Mutta hän hämmästyi suuresti siitä puheesta ja mietti, mitä tämä tervehdys mahtoi tarkoittaa. Niin enkeli sanoi hänelle: ”Älä pelkää, Maria; sillä sinä olet saanut armon Jumalan edessä. Ja katso, sinä tulet raskaaksi ja synnytät pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus. Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.”

    Niin Maria sanoi enkelille: ”Kuinka tämä voi tapahtua, kun minä en miehestä mitään tiedä?” Enkeli vastasi ja sanoi hänelle: ”Pyhä Henki tulee sinun päällesi, ja Korkeimman voima varjoaa sinut; sentähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi.

    Kun Jeesus oli erämaassa, niin Hän keskusteli saman käärmeen kanssa, minkä kanssa Eeva oli keskustellut enne lankeemusta, mutta Jeesus ei suostunut puheisiinsa, eikä Häntä petetty, vaan täytti Hänelle annetun tehtävän loppuun asti, eli tuli ihmisen Lunastajaksi Jumalan tahdon mukaan. Todistaahan myös Paavali: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa…” (2.Kor.5:19)

    Näin siis tapahtui, että Jumalan Aadamille ja Eevalle antama Lupaus täyttyi Marian kautta, sillä Pelastus synnistä ja perkeeen vallasta (kuolema) tuli maailmaan toisen Aadamin (Kristus) kautta joka pysyi uskollisena loppuun kuolemaansa asti, kuten on kirjoitettu.

    Mutta kuten on kirjoitettu, ei Hän jäänyt hautaan, vaan nousi kuolleista ja Jeesus todisti maailmalle ylösnousemuksesa kautta Jumalan Vanhurskauden ja ilmoitti Armoistuimensa ja Lähetti mailmaan Henkensä, jonka kautta Hän on todistava meille Jumalan sovitusta, anteeksiantoa vaikuttaen Rakkautta tässä maailman ajassa edelleen.

    Joka vastustaa Kristusta, vastustaa itse Jumalaa, sillä tahtonsa on, että kaikki tulisivat tuntemaan Herran ja antaisivat Hänelle kunnian, joka on Kaikki Valtias, Korkeimman Jumala taivaan ja maan Luoja.

    ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman. 1.Kor.5: 19-24

    • Tarja

      Aikoinaan vuosituhannen puolella valmistellessani luentosarjaa juutalaisuuden ja kristinuskon välisistä suhteista keskustelin erään erittäin oppineen juutalaisen kanssa perusteellisesti.

      Keskustelussamme totesimme, että monien eri asteisten kysymysten joukossa muut ovat sivuasioita tai vähemmän oleellisia sen rinnalla, missä suurin periaatteellinen ero käsitystemme välillä vallitsee: Synagogan juutalaisuudessa Messias ei vielä ole tullut, mutta kristinuskossa Messias on jo tullut. Hän on Jeesus Kristus. Oli todella ilo keskustella tuon erittäin lahjakkaan ja valveutuneen persoonallisuuden kanssa, jonka laaja-alainen tietämys tuli esiin miellyttävinä ja asiaa syvällisesti hallitsevan henkilön huomioissa ja linjauksissa.

      Puheenvuorossasi otat kantaa tähän keskeiseen kysymykseen. Minä ja minun perheen – Me tunnustaudumme Jeesukseen Kristukseen.

    • Aamunkoitto, niinpä. Vain sillä erolla, että toinen näistä tapahtuu varmasti, niin kauan kuin maapallo pyörii. Toisen pysyvyydestä ei ole takeita.

    • Pentti

      Tuo Jumalan lupaama aamunkoitto on vielä varmempi kuin maan ja taivaan pysyminen paikollaan, koska sen on luvannut Herra itse, hän joka on maailmankaikkeutemme luonut ja sitä alati pitää pystyssä.

      Yllä olevan lukukappaleen jatkossa kerrotaan Jumalan antaman ihanan armon auringon eli Jumalan vanhurskauden auringon nousemisesta kirkkoa eli Jumalan kansan suuremmoisena tulevaisuutena.

      Malakia 3: 20-21

      Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni,
      on nouseva pelastuksen aurinko,
      ja te parannutte sen siipien alla.
      Te astutte ulos, hypitte riemusta
      kuin vasikat laitumella.

      Jos Herra suo niin käsittelen tätä tekstiä tarkemmin seuraavassa blogissani.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25