Kristus alensi itsensä – tie vei ristin kuolemaan

Palmuja on koko maailmassa noin 2500 lajia. Kamerunissa kasvaa monia erilaisia palmuja. Siellä palmujen oksat heiluivat kirkoissa laulujen tahtiin palmusunnuntaisin. Yhdessä liturgiassa saattoi olla lukuisia kuoroja. Ne esiintyivät vuoron perään. Minun aikanani ennätys oli kahdeksan kuoroa yhdessä messussa.

Tässä esitteessä toivotetaan hyvää palmusunnuntaita.

Palmusunnuntain nimi on peräisin päivän evankeliumista. Siinä kerrotaan Jeesuksen tulosta Jerusalemiin. Hän ratsasti aasilla. Kansaa oli paljon liikkeellä. Tiet täyttyivät tulijoista.

Jeesus oli aikansa kuuluisimpia julistajia. Missä hän liikkui, sinne väki kerääntyi häntä kuulemaan. Hänen tuloaan juhlistettiin monin tavoin. Evankeliumissakin väki puhkesi riemuun. kun hän tuli Jerusalemiin. Kansa nousi raikuvaan hoosianna -ylistykseen. Tie koristeltiin palmujen oksin. Vaatteita laskettiin reitille. Ilo oli suunnattoman suuri.

Joku saattoi muistaa Sakarjan ennustuksen; Sak: 9:9:

Iloitse, tytär Siion!

Riemuitse, tytär Jerusalem!

Katso, kuninkaasi tulee.

Vanhurskas ja voittoisa hän on,

hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla,

aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.

Juhlariemun läpi Vapahtajamme näki, mitä oli odotettavissa. Monesti hän oli siitä puhunut. Kärsimys ja kuolema olisivat edessä päin. Toinen linja ikivanhoja ennustuksia toteutuisi. Abelin uhrin tapaus toistuisi. Vanhurskas kuolisi.

Samalla Herramme näki syvemmälle. Kärsimys ja kuolema toisivat sovinnon Jumalan ja ihmisten välille. Vapauttaja lunastaisi kuolemallaan koko ihmiskunnan.

Jesaja oli tästä ennustanut. Jes. 53:5

Hän kärsi rangaistuksen,

jotta meillä olisi rauha,

hänen haavojensa hinnalla

me olemme parantuneet.

Palmusunnuntain epistolassa kerrotaan Jeesuksen alennustiestä. Hän laskeutui taivaasta, otti ihmisyyden olemukseensa. Näin hän omassa itsessään yhdisti Jumalan ja ihmisen. Hän luopui maallisesta kunniasta ja suostui kuolemaan. Näin hän teki täydellisen pelastustyön koko ihmiskunnan puolesta.

Ollen Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa hän täytti kaiken, mitä tarvittiin, että meillä rauha olisi.

  Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti.

Hänen tiensä ei päättynyt kärsimykseen ja kuolemaan. Hän nousi kuolleista. Näin hän kukisti kuoleman vallan. Elämä voitti, ikuinen elämä. Ylösnousemus julistaa toivoa ja uskallusta, uuden elämän voittokulkua katoavaisuuden yli. Tulevaisuus koittaa kuin nouseva aurinko aamun sarastaessa. Iankaikkisuuden säteet loistavat tiellemme. Taivastoivo kirkastuu. Ylösnousemus on meidänkin tulevaisuutemme.

Silloin odotus vaihtuu täyttymykseen. Jumala saa kiitoksen ja ylistyksen.

Jumala on korottanut hänet yli kaiken
    ja antanut hänelle nimen,
    kaikkia muita nimiä korkeamman.

Sunnuntai 13.4.2025

Palmusunnuntai

Kunnian kuninkaan alennustie

Toinen lukukappale: Fil. 2:5–11

Kirjeestä filippiläisille, luvusta 2

Olkoon teilläkin sellainen mieli, joka Kristuksella Jeesuksella oli.
    Hänellä oli Jumalan muoto,
    mutta hän ei pitänyt kiinni oikeudestaan
    olla Jumalan vertainen
    vaan luopui omastaan.
    Hän otti orjan muodon
    ja tuli ihmisten kaltaiseksi.
    Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa,
    hän alensi itsensä
    ja oli kuuliainen kuolemaan asti,
    ristinkuolemaan asti.
    Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken
    ja antanut hänelle nimen,
    kaikkia muita nimiä korkeamman.
    Jeesuksen nimeä kunnioittaen
    on kaikkien polvistuttava,
    kaikkien niin taivaassa kuin maan päällä ja maan alla,
    ja jokaisen kielen on tunnustettava
    Isän Jumalan kunniaksi:
    ”Jeesus Kristus on Herra.”

66 KOMMENTIT

  1. Martti Pentti vastaat minulle:”””Olisiko siis asiallista ja kohteliasta ja toista kunnioittavaa, jos nyt olettaisin täällä kommentoivien olevan…” Ei olisi. Huomaa, että kysymys ei ole olettamus.”Olisiko siis asiallista ja kohteliasta ja toista kunnioittavaa, jos nyt olettaisin täällä kommentoivien olevan…” Ei olisi. Huomaa, että kysymys ei ole olettamus. Kysymykseni kuului: ”Viittaatko omaan menneisyyteesi, Ari Pasanen?” Vastaukseksi olisi riittänyt: ”En viittaa.”Vastaukseksi olisi riittänyt: ”En viittaa.”””

    Siis koetat jotenkin hämärtää mitä aiemmin kirjoitit eli tuot vain tuon ”””Olisiko siis asiallista ja kohteliasta ja toista kunnioittavaa, jos nyt olettaisin täällä kommentoivien olevan…” Ei olisi. Huomaa, että kysymys ei ole olettamus. Kysymykseni kuului: ”Viittaatko omaan menneisyyteesi, Ari Pasanen?” mutta alkuperäisessä oli vielä jatkona: ”” Muuten en ymmärrä, mitän kysymyksesi liittyy keskusteluumme…”” siis et voi ymmärtää minua jos en olisi ”vaimon hakkaaja”???<

    • Ari

      Olemme koko ajan yrittäneet sanoa sinulle, että uskon perustana eivät ole omat kokemukset, vaan Jumalan oma teko meidän hyväksemme. TÄSTÄ ON KYSYMYS.

      Kirkon virkaa koskevassa artiklassa kerrotaan, että Pyhä Henki toimii sanan ja sakramenttien välityksellä ja että hän NÄIDEN OSALLISUUDESSA OLEVILLE ANTAA USKON MISSÄ JA MILLOIN HÄN ITSE HALUAA.

      V Kirkon virka

      Jotta saisimme tämän uskon, on asetettu evankeliumin opettamisen ja sakramenttien jakamisen virka. Sanaa ja sakramentteja välineinä käyttäen lahjoitetaan Pyhä Henki, joka niissä, jotka kuulevat evankeliumin, vaikuttaa uskon missä ja milloin Jumala hyväksi näkee. Toisin sanoen Jumala vanhurskauttaa Kristuksen tähden eikä meidän ansiomme tähden ne, jotka uskovat, että heidän Kristuksen tähden otetaan armoon, jotta me uskon kautta (Gal. 3:14) saisimme luvatun Hengen (Gal. 3).

      Seurakuntamme tuomitsevat kasteenuusijat ja muut, jotka katsovat, että Pyhä Henki tulee ihmisiin ilman ulkonaisen sanan välitystä heidän omien valmistelujensa ja tekojensa avulla.

      https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Kirkonvirka

    • Matias Roto siis et tollekaan ymmärrä kuinka yrität todistella omia juttujasi omilla jutuillasi jotka olet oppinut kirkon omista kirjoista??????

      Siis et tuo mitään evankeliumista, et ota edes Jeesuksen sanoja ettei ilman että TEKEE parannuksen (huomaa yksikkö) voi pelastua.

    • Edelleen tuot omaan oppiisi nähden ristiriitaa eli kun opetat niin korkeasti että kaste pelastaa ja nyt todistelet ettei kaaste olekkaan pelastuksen perusta vaan usko, siis nyt tuot ettei kastetut uskokkaan jokainen, et ymmärrä miten sekasotkua kirjoittelet, ei päätä ei häntää????????????????????

    • ”Et siis voi ymmärtää minua, jos en olisi ’vaimon hakkaaja’.” Oikaiset taas mutkia suoriksi Ari Pasanen. Väkivaltainen aviomies on voinut olla kokemuspiirissäsi muullakin tavalla kuin niin, että olisit itse ollut sellainen. Isäsi tai muu lähisukulaisesi on voinut olla sillä tavalla ongelmainen. Olet saattanut seurata naapurisi perhgeen vaikeuksia. – – – Jos en jotain ymmärrä, se on minun vajavaisuuttani. Jos ei jotain tajua, asiaa voi kysyä.

  2. Ari

    Jatkoa toiseen kysymykseesi

    2) Kysyt, miksi toisin uskovat menettivät henkensä Lutherin aikana.

    Vastaus. Nuo uudesti kastamisen keksijät käyttivät lasten kastamatta jättämistä kapinallisen protestin tekemiseksi esivaltaa ja sen päätöksiä vastaan.

    Menossa oli talonpoikaissota, missä kapinoitsijat tappoivat, ryöstivät, raiskasivat jne väkeä katkeruudestaan parempiosaisia kohtaan. Tuo väkivalta oli niin voimakasta, että esivallan piti lähettää sotajoukkojaan tuota kapinaa kukistamaan.

    Tuossa kapinassa kuoli noin 100 000 – 200 000 ihmistä henkensä, riippuen siitä mitkä Kaarle keisarin aikaiset monet kymmenet kapinat lasketaan siihen mukaan ja mitä lasketaan erillisiksi kapinoiksi.

    Tuon kapinan aikana muodostuneissa pienissä kapinallisten muodostamissa väliaikaisissa hallintoalueissa ihmisten saamat kuolemantuomiot olivat suhteellisesti huomattavasti ENEMMÄN käytössä kuin aikaisemmin vastaavan alueen ryhtinaitten aikaisissa järjestäytyneissä oloissa oli ollut käytössä.

    Joten syytöksesi Lutheria kohtaan ovat huti.

  3. Ari

    3)

    Väität. Jumalan työtä ja ihmisen työtä toistensa ristirridaksi sekoittaessasi nämä muka samalla tasolla oleviksi suureiksi. Asetat ihmisten pakottamiset ja Jumalan pelastavan työn ikään kuin saman tason kysmyksiksi.

    Työ on Jumalan

    Työnsä välineiksi hän on antanut kirkkonsa, joka hoitaa sakramentteja ja julistaa Jumalan sanaa.

    Sanan saarnan ja sakramenttien välityksellä Jumala antaa osallisuuden pelastukseen.

    Usko panee luottamuksensa ja turvansa tuohon Jumalan antamaan armoon. Tämä uskallus Jumalan tekoon ja hyvyyteen on aitoa Jeesukseen uskoa.

    Joten kysymyksenasettelussasi sekotat eri tason kysymukset ikään kuin ne olisivat saman tason kysymyksiä

  4. Ari

    4)

    Edellen ihmettelet 1520 -luvun keksityn kasteopin sitomat rätit silmilläsi pitäen, miten vauvakaste sopisi ihmisen vapaasen valintaan.

    Vastaus: Lapsikin pitää ottaa pelastuksen osallisuuteen. Kastamatonhan on pakana, joka ei vielä,ole pelastuksen osallisuudessa.

    5)

    Edelleen oppi ihmisen omasta ratkaisun teosta ihmisen kristityksi tulemiseksi syntyi vasta 1840 tienoilla reformodun kirkon piirissä.

    Finney oli reformoitu saarnaaja, joka nousi reformodun kirkon oppia vastaan, jonka mukaan toiset ihmiset on jo etukäteen määrätty taivaaseen ja toiset helvettin. Finney luopui tästä opista ja sen sijaan alkoi opettaa, että ihmisen oma ratkaisu vaikuttaa sen tuleeko ihmisestä uskova vaiko ei-uskova eli toisin sanoen pelastuuko hän vai eikö.

    Meitä luterilaisia tämä ei koske, koska me yhdessä toisten perinteisten kirkkojen kanssa opetamme että Pyhä Henki vaikuttaa sanan saarnan ja sakramenttien vältyksellään pyhän kristikunnan eli siis kirkon yhteydessä ja näitä välineenään käyttäen antaa uskon oman mielisuosionsa mukaan.

  5. Ari

    6)

    Jälleen rääkkäät tuota itsessään ihanaa sanaa parannuksen tekemisestä omien mielettömien tuomionhalujesi aiheuttamaan kivittelyysi.

    Juuri edellä,kerroin miten jo lähtökohdissaan tuollainen IHMISEN ITSENSÄ TEKEMÄÄN oman ratkaisuun perustuva tlkinta on syntynyt vasta vajaat pari vuosisataa sitten.

    Olen jo ennenkin kertonut sinulle että synoptikkojen eli siis Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeiumien julistuksen parannuksen tekemisestä Johanneksen evankeliumi kuittaa sanoilla: ”Jeesus KASTOI.” Muuta ei tarvinnut kertoa, koska kaikki aikaisemmin sanottu jo SISÄLTYI KASTEESEEN.

    Joten käytä parannus -sanaa sen oikeassa merkityksessä kasteen suloisen armon osallisuuteen pääsyn antamiseen eli siis joka päivä rohkeasti uutta luovaan ja uutta voimaa elämään antavaan Jumalan lapseuden virvoittavaan ja toivorikkaaseen tulevaisuuteen avaavaan käyttöön.

  6. Ari

    7)

    Opetuksesi kasteen ja uskon välisestä suhteesta osoittaa, ettet vieläkään ole löytänyt yhteisen kirkon opetusta kasteen lahjasta eli siis Kristuksen yhteyteen pääsystä eli siis uskon osallisuuteen pääsystä. Uskohan on Pyhän Hengen antama lahja meidän elämäämme.

    ”—— KASTE——- NIIN. te saatte Pyhän Hengen lahjan —— lapsillenne —-” Ap.t. 2:38-39,

  7. Olisi hyvin raamatun valossa sopivaa lapsi kastaa 8päivän ikäisenä , kuten Jumalan liitossa vanhassa testamentissa kerrotaan . Jumalan pelastusteiossa ei ole mitään ihmisen ansioita . Uudessa liitossa meidät kastetaan Kristuksen kuolemaan eli siihen voittoon jonka Kristus kuolemalla ja ylösnousemisella ansaitsi. Olisi hyvä kysyä jokaisen missä me on saatu tämä Kristuksen voitto osaksemme ? Paavali kirjoittaa ; jos olemme kuolleet yhdessä Kristuksen kanssa niin saamme elää yhdessä hänen kanssaan . Ehtoollisessa julistamme Kristuksen kuolemaa , sitä voittoa golgatalla . Liitto on Jumalan asettama eikä ihmisen kuuliaisuuden askel . Anabaptismi – sana tarkoittaa uudestikastajia , ovat keksineet tämän joskus 1600-1700 luvulla . Onhan meillä selvä traditio , jatkumu jossa Jumala on aina pitänyt yllä vanhurskautta uskovien kesken . Ei raamattu kerro että tulee tälläinen uudestikastajien oppi ja Jumalan liitto mitätöityy . Kaikki meille kirkastetaan Kristuksen sovitustyön kautta , siihen liittyy kaste ehtoolinen , lunastus , sovitus , pyhitys . Jos nämä eivät löydy ristiinnaulitun Kristuksen työstä oppiimme niin oppi on harhaoppia

    • Timo

      Kiitos sinulle kommentistasi

      Tuot hyvin esille sakramenttien osuuden pelastuksen saamisessa. Kiitos siitä!

      Yksi pieni yksityiskohta. Karthagon konsiilissa 250 -luvulla keskusteltiin kasteopista.

      – Vanhempana vaihtoehtona oli apostoleilta periytynyt tapa kastaa vauva kohta kun se oli mahdollista.

      – Uudeksi vaihtoehtoiseksi tavaksi yksi piispa esitti ympärileikkaukseen verrattavissa olevaa kahdeksan päivän ikää. Hänen perustelunsa oli se, että lapsi ehtisi kunnolla kuivua synnytyksen jälkeen. Tämä puolestaan olisi hänen mukaansa miellyttävämpää sen aikaisessa käytännössä ollutta tapaa pyhän suudelman antamisessa kastetulle heti kasteen jälkeen.

      Kasteen siirtäminen viikon päähän samana viikonpäivänä tehtäväksi oli siis saanut hyvin arkisen käytännöllisen perustelun.

      Tuon konsiilin aikainen kirjeenvaihto on säilynyt meidän aikaamme.

      Konsiilin päätökseksi tuli, että aikaisempi apostolien aikainen käytäntö pidettiin voimassa.

      Tämä muuten on minun tietooni tulleista konsiilien kannanotoista ensimmäinen, missä kasteikää on käsitelty. Aikaisemmin sellaiseen ei ollut tarvetta, koska jo ikivanha juutalainen kääntymyksen kaste piti suorastaan pakollisena sen, että koko perhe vauvasta vaariin, isäntäväestä palvelijoihin, talossa kortteeria pitäviin kerjäläisiin saakka piti kastaa samalla kertaa, että olisi voitu antaa kenellekään lupaa vastaanottaa kääntymystä pyhän kasteen välityksellä.

      Pyhä suunanto esiintyy Uudessa testamentissa näissä viidessä jakeessa:

      Roomalaiskirje:

      16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

      1.Korinttolaiskirje:

      16:20 Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

      2.Korinttolaiskirje:

      13:12 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.

      1.Tessalonikalaiskirje:

      5:26 Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.

      1.Pietarin kirje:

      5:14 Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla. Rauha teille kaikille, jotka Kristuksessa olette!

  8. Ari

    Olen poistanut mielettömiä puheenvuorojasi.

    Ota todesta se, että voimme sanoa, että Jeesus on Herra vain Pyhässä Hengessä. Jeesuksen kunnian ylistäminen, että hän on Herra Jumala, on Pyhän Hengen tehtävä ja HÄN antaa tämän mielen sydämiimme eli siis uskon lahjan.

    1.Korinttolaiskirje:

    12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

    • Matias Roto tuolla aiemmin kyllä tuot esim Lutherista että hän toimi ”oman aikansa” tavalla kun antoi mm perusteet toisuskoisten vainoille, nyt sitten et ymmärrä kuinka Paavali sanoo tuon ””ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.”” juuri oman aikansa tavalla eli tuolloin oli kyllä vaarallista tuoda julki olevansa kristitty.

      Tämän todistaa selkeästi Jeesus sanoillaan:

      21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: ’Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: ’Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät’.(Matt.7)

      Eikö tuossa ole juuri kinka jotkut sano Jeesusta Herraksi eikä Jeesus heitä tunne.

    • Ari

      Koska olet mennyt lausumaan kadotustuomioita Jeesuksen seuraajista, niin tuolla menettelyllä sinä itse itsesi kadotukseen tuomitset eli siis kaikki helvetilliset tuomion sanasi osuvat sinuun itseesi.

      Luukkaan evankeliumi:

      6:37 Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.

      Joten teepä parannus tästä jumalaomuudestasi, ettäs perille pääset!

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25