Jumala ei armahtanut ainokaista Poikaansakaan, vaan heitti kaikkien mustat synnit hänen kannettavakseen Golgatan kauhujen puulle. Siellä ilmestyi se sovintoarmo, joka on koko maailman syntien sovitus. Nyt on avautunut se armollisen Isän avara armotaivas, joka ulottuu niin leveälle kuin itä on lännestä. Nyt meillä on jokahetkinen anteeksiantamus.
Kalle Jokinen, Lohduttakaa, lohduttakaa!, s. 6, Concordia ry, 1999.
Rakkaan Vapahtajamme sovituksen veri on avannut meille taivaallisen paratiisin helmiportin ja tien, joka vie minutkin tästä portista sisälle. Meidän Herramme veren ansio riittää, koska sillä Jumalan viha lepytettiin. Sillä on sielumme Siinain lain kirouksesta lunastettu, ylistys olkoon Karitsan veren.
Kalle Jokinen, Lohduttakaa, lohduttakaa!, s. 55, Concordia ry, 1999.
Jumala siis valaisee sydämen, mutta sanan kautta (Ps. 19:8-9). Hän avaa Lyydian sydämen, mutta Paavalilta kuullun sanan kautta (Ap. t. 16:14). Hän käännyttää, mutta sanan kautta (Ap. t. 26:17-18). Hän toimii ja antaa katumuksen, mutta kuullun sanan kautta (Ap. t. 2:37-38). Hän herättää uskon, mutta saarnatun sanan kautta (Room. 10:14, 17). Hän on kaiken lohdutuksen Jumala, mutta kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta (Room. 15:4). Hän vaikuttaa kuuliaisuuden, mutta apostolisen paimenviran kautta (Room. 1:5, 15:18). Ihmisiä on siksi alati muistutettava siitä, että he lukisivat, kuulisivat ja mietiskelisivät kirjoitettua ja julistettua sanaa tarkkaavaisesti, jos he tahtovat, että Jumala toimisi heissä näillä suurenmoisilla ja autuaaksitekevillä lahjoillaan ja lisäisi, vahvistaisi ja säilyttäisi ne heissä.
Martin Chemnitz, Enchiridion – Taivaallisten opinkohtien käsikirja, s. 52, Concordia ry, 2023.
Nyt kun meillä kristittyinä on Pyhä Raamattu, ehdottoman totuuden sana, meillä on murtumaton puolustuslinnake. Raamatussa sanotaan: ”Herran sana on vahva torni, vanhurskas juoksee sinne ja tulee varjelluksi.” Kaikessa tarvitsemme Pyhää Henkeä, kun tulee kysymys meidän kristillisyydestämme. Kaikessa tarvitsemme myös Pyhää Raamattua, sillä se on ainoa välikappale, jonka kautta Pyhä Henki on vaivaisen ihmisen kanssa tekemisissä autuuttavan uskon saamista varten. Kristuksen sana, evankeliumi, valaisee ja antaa yksinkertaiselle ymmärrystä hänen autuutensa tähden.
Kalle Jokinen, Lohduttakaa, lohduttakaa!, s. 12, Concordia ry, 1999.
Ja koska Herra Jeesus asuu meissä, niin kunnioittakaamme myös Häntä sentähden! Ajatelkaamme useammin Kristusta, notkistakaamme polvemme Hänen edessään useammin kuin silmämme avaamme ja suljemme, ja sanokaamme: ”Ah, rakas Jumalan Poika ja Vapahtajani, sinä Immanuelini! (Ks. Matt. 1:23) Sinulle olkoon kiitos ja ylistys! Ole ja pysy aina minussa, hallitse ja varjele minua voimallisesti! Ajattele ja puhu minussa ja anna menestystä kätteni töille!”
Stefan Prätorius, Uskovaisten Hengellinen Aarre-aitta, s. 336, SLEY, 1925. Sulku on allekirjoittaneen lisäys.
Maailma ei tiedä mitään tästä armosta, mutta me tiedämme siitä ja kuitenkin usein olemme kiittämättömät ja huolimattomat ja unhotamme, että olemme Kristuksen kautta vapahdetut synnistä ja kuolemasta. Hän sanoo meille: teitä ei voi synti eikä kuolema vahingoittaa, sillä te olette minun kuolemani kautta saaneet iankaikkisen pelastuksen.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 324, SLEY, 1945.
Mika Rantanen miksi tuot näitä laittomuuden oppeja, siis eikö Jeesus selkeästi sano:
Joh. 5:14
Sen jälkeen Jeesus tapasi hänet pyhäkössä ja sanoi hänelle: ”Katso, sinä olet tullut terveeksi; älä enää syntiä tee, ettei sinulle jotakin pahempaa tapahtuisi”.
Ari, evankeliumia sinäkin tarvitset niin kuin minäkin.
Mikä on kristinuskon ja natsismin ero?
Kristinuskossa yksi kuolee kaikkien puolesta, natsismissa kaikki kuolevat yhden puolesta.
Mika Rantenen julistiko Jeesus lakia, ei.
Hän kysyy tahdotko seurata Häntä ja jos vastaa kyllä niin Hän antaa voiman.
Ari, Jeesusta seurataan uskomalla Häneen.
Järki ajattelee, että jos Jumala pitäisi meistä huolta ja meitä rakastaisi, hän varmaan varjelisi meitä kaikesta onnettomuudesta, antamatta meidän mitään kärsiä. Mutta kun meitä kohtaavat milloin mitkäkin vastoinkäymiset, niin järki päättää: joko Jumala on meidät unhottanut taikka hän on meille vihainen eikä meistä välitä, muussa tapauksessa hän varmaan auttaisi meitä eikä jättäisi meitä valittamaan näin suuressa surkeudessa. Vastustaaksemme tuollaisia ajatuksia, joita luontomme synnyttää, meidän täytyy varustautua Jumalan sanalla: emme saa päätellä oman mielemme, vaan Jumalan sanan todistuksen mukaan. Jos arvostelemme asiaa ilman Jumalan sanaa, on arvostelumme väärä ja harhaanvievä.
Mutta mitä todistaa sana? Ensiksikin sen, ettei hiuskarvaakaan voi pudota päästämme Jumalan sallimatta. Sen joka siis arvostelee asiaa rakkaan Herramme Kristuksen sanan mukaan, täytyy päättää, että olkoot perkele ja maailma kuinka mahtavat ja väkevät tahansa, he eivät kuitenkaan voi tehdä vähintäkään pahaa kristitylle ilman Jumalan sallimista. Sen osoittaa Herran Kristuksen vertaus varpusista. Nämä ovat hyödyttömiä lintuja, jotka tekevät enemmän vahinkoa kuin hyötyä, mutta kuitenkin Kristus sanoo, ettei yksikään niistä putoa maahan taivaallisen isän sallimatta (Matt. 10:29). Ellei siis kristitty halua tehdä Kristuksesta valehtelijaa, niin hänen täytyy olla vakuuttunut siitä, että Jumalan edessä ihmiset ovat varpusia kalliimmat, niinkuin Kristus itsekin toisessa paikassa sanoo. Hän pitää heistä siis tarkan vaarin ja huolen eikä anna perkeleelle ja maailmalle niin suurta valtaa, että nämä voisivat tehdä kristitylle, mitä tahtovat; mutta jos saavat jotakin tehdä, niin Jumala sen kyllä tietää ja on sen varmaan sallinut muutoin eivät heidän hankkeensa menestyisi. Ota siis ensiksikin tästä tarkoin vaarin: vastoinkäymisten kohdatessa älä luule Jumalan sinua unhottaneen, ja että sinun muka kävisi toisin, jos hän sinua muistelisi, sillä hän sallii vastoinkäymisiä, vaikka oletkin hänen muistossansa.
Martti Luther, Huonepostilla, s. 392-393, SLEY, 1945.
Tiedämme, ettei Pyhä Henki tee mitään muuta kuin, että hän evankeliumin saarnalla Kristuksesta todella lohduttaa murheellisia ja arkamielisiä sydämiä, jotka tuntevat syntinsä, ja käskee heidän olla hyvässä turvassa ja iloisia Jumalan lupaamasta armosta Kristuksessa.
Armon välähdyksiä Lutherin seurassa, s. 49, Uusi Tie, 2004.
Lainaa meille kaikkivaltias Jumala! että sinun pyhäis esimerkki ja esikuva meitä parempaan elämään kehoittaisi; ja niinkuin me heidän muistoansa pidämme, mahtaisimme myös uskossa ja hyvissä teoissa heitä seurata. Saman sinun Poikas Jesuksen Kristuksen meidän Herramme kautta. Amen.
Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 616, Raumalla 1963.
1.Korinttolaiskirje:
4:16 Kehoitan siis teitä: olkaa minun seuraajiani. 11:1 Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja.
Filippiläiskirje:
3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.