Onko tämä peltoa? Kyllä toki!
Keväinen tulva muutama vuosi sitten.
Vaulammin läpi menevä joki laajenee kevään lumien sulamisen aikaan.
Paljon lintuja liikkuu täällä keväisin.
Luonto elää.
Luonnon ihme: Jumalan luoma, Kaikkivaltiaan käden jälki.
Maailma luotiin Kristuksessa. Siksi kaikki oli hyvää luomisen aikaan. Jeesus on hyvä!
Runoilija on lausunut näin
On usko yksinkertainen
Vaan niin sangen syvä
Nelivuotias lapsi osaa sen
Kun sanoo: Jeesus on hyvä.
Marianpäivän sanoma on hyvä. Jumala ei jättänyt meitä yksin. Hän tuli luoksemme. Jumalan Poika Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Neitsyen kohtuun hän saapui. Nainen hänet synnytti.
Jumala, Isä Iankaikkinen, hänet lähetti. Meitä vapauttamaan sen teki. Synnin kahleet katkaisemaan. Syntiuhriksi antoi. Näin syntien anteeksianto on osamme. Jumala teki sovinnon ihmiskunnan kanssansa. Vanhurskautemme on Jeesuksen anti. Taivaan lahja meidän autuudeksemme.
Syntien sovittamiseksi
hän lähetti tänne oman Poikansa
syntisten ihmisten kaltaisena.
Jumalan hyvyys meitä kantaa. Siis eläkäämme rohkeasti hänen tahtonsa tietä. Pyhä Henki meitä johtakoon Jeesuksen seurassa kulkemaan. Koko elämämme Jumalan kanssa käsi kädessä.
SUNNUNTAI 17.3.2024
Marian ilmestyspäivä
Herran palvelijatar
Toinen lukukappale eli epistola: Room. 8:1–4
Kirjeestä roomalaisille, luvusta 8
Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin, jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.
Olen aikoinaan kirjoittanut blogin, missä käsittelen Marian päivää. Siinä kerron Pyhästä perheestä. Tuon blogin otsikko viittaa Anselmin kuuluisan teoksen nimeen Cur Deus homo. Anselmin kirjan otsikko kysyy, miksi Jumala tuli ihmiseksi. Tässä aikaisemmen blogini viite:
https://www.kotimaa.fi/blogit/cur-deus-homo-miksi-jumala-tuli-ihmiseksi-kysyi-anselmi/
Matias
”Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu. ”
Kun siellä nyt kuitenkin kristillisesti oli Jeesus, aikojen alussa, tai ikuisuudessa, jonka kautta kaikki (Viisauskirjallisuuden mukaan oli Viisaus, eli Sofia ) luotiin, niin miksi sitä ei mainita tässä Adamin luomisen yhteydessä. Olisi kiva tietää, että miten se tapahtui Jeesuksen kautta, Sentään maskuliininen olemus hänellä.
Viisauttahan ei tarvitse mainita, koska se on hengellinen ominaisuus. Luomista viisaudessa ja viisauden kautta.
Viisauskin puhuu kuin se olisi persoona, niin myös järki….näissä tarinoissa.
Tarja
7)
Kaikkea ei voi mahduttaa jokaiseen tekstiin. Kukin teksti on oma kokonaisuutensa.
Sen sijaan voin todeta, että juutalaisessa tulkintaperinteessä on Raamatun ensimmäisiä sanoja käsitelty valtavia määriä.
Näiden juutalaisten rabbien tekemien tarkastelutavassa on käytössä menetelmä, jota olen käyttänyt useammassa yhteydessä sekä luennoissani että kirjoituksissani.
Kerrankin pidin Sipoossa eräässä seminaarissa viikon pituisen istuntojen sarjan erään suomenruotsalaisen nuorisotapahtuman yhteydessä. Näissä toin esille sen miten jo ensimmäisen sanan pohjalta tehdyn juutalaisen menetelmän perusteella saatoin sanaan ”ALUSSA” sen heprealaisessa muodossa sisällyttää sanoman juutalaisen Messias -ajatuksen: Messiaassa Jumala loi taivaan ja maan. .
Tähän juutalaiseen aineistoon sitten toin sen uuden mikä tuli esiin Jeesuksessa, nimittäin, että Jeesus on kansan odottama Messias.
Näin kristillinen opetus, että Jumala, Isä Iankaikkinen, on luonut maailman Pojassaan Jeesuksessa, on suoraa jatkumoa Jeesuksen ajan juutalaisesta teologisesta pohdiskelusta.
Juutalaisten kirjanoppineitten menetelmään kuuluva aineisto on niin suuri, että tällainen blogikommentti ei ole oikea ympäristö yhden istunnon koko luennon referointiin. Erääseen lehteen tekemäni kirjoitus oli kahdeksan sivua pitkä.
Tarja
8)
Viittaamasi viisaus -kirjallisuus kokonaisuudessaan sisältää materiaalia josta edellä puhuin. Niiden Viisaus -käsitys sai kirjanoppineitten käsittelyssä persoonallisen luonteen. Näin ne olivat yhdeltä osaltaan muiden jo vanhempien TaNaKin tekstin kohtien kanssa osa sitä aineistoa, joista Messias -odostus tiivistyi ja lopulta sai täyttymyksensä Jeesuksessa.
Korinttolaiskirjeessä sanotaan Kristuksen olevan Jumalan viisaus: ”mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. (1. Kor. 1:24)
Jumalan viisaus persoonassa, Kristuksessa.
Kari
Kiitos nasevasta kommentistasi
”Kristus tuomittiin ettei meitä tuomita.”
Tulee mieleen ylipappi Kaifaan sana, jonka profeetallisen asiayhteyden hän taisi itse ymmärtää väärin: ”ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu.” (Joh. 11:50)
Yksi kuoli – lauma säästyi.
Kiitos blogista!
Kari
Kiitos hyvästä kommentistasi
Paukkunen Kari
”ettekä ajattele, että teille on parempi, että yksi ihminen kuolee kansan edestä, kuin että koko kansa hukkuu.” (Joh. 11:50) ”
Ensiksikin, juutalaisuudessa ei ole ihmisuhreja, joten lause ei ole uskottava. Farmakos riitti kuului kreikkalaiseen Dionysos kulttiin. Dionysos muutti myös veden viinksi jo ennen Jeesusta.
Ei sillä ole mitään merkitystäkään, että yksi kuolee kansan puolesta.
Olen lukenut toisenlaisen tarinan tästä.
Kun galilealaiset matkasivat Jerusalemiin viettämään sadonkorjuujuhlaa, samarialaiset eivät siitä pitäneet, vaan häiritsivät kulkuetta ja hyökkäilivät heidän kimppuunsa, jopa niin väkivaltaisesti, että yksi galilealainen kuoli.
Kun jerusalemilaiset tämän kuulivat, he vihastuivat ja heittivät tuhkaa päällensä ja hyppäsivät ratsujen selkään aikomuksena kostaa tapahtunut. Vanhimmat, kuitenkin estivät heitä sanoen, että ei kannata ryhtyä sotaan yhden galilealaisen tähden, siitä syntyy vain lisää ruumiita.
Ja niinhän siinä olisi käynyt ja niin on käynyt myös jeesuksen kanssa, kun Jeesuksen kuolemaa on lähdetty kostamaan.
Tarja
Lukemaasi tarinaa en ole aikaisemmin nähnyt. Tarinaan sisältyy hyvä opetus. Kostosta ei ole koskaan mitään hyvää seurannut.
Kaifaan kommentti on tallennettu evankeliumiin kontekstissa, jonka tottakai ymmärrät liittää kristinuskon opetukseen Kristuksesta.
Tarja
9) Dionysios -kultti ei mitenkään liity Jeesuksen kuoleman tematiikkaan. Pelkkä ulkonainen samankaltaisuus joissakin yksittäisissä ulkonaisissa ilmiöissä ei vielä todista näiden ideoiden samuudesta.
10) On tarpeetonta asian sivusta puhumista nostaa esiin ihmisuhrien toimittaminen Jeesuksen ajan ylipapin lausunnossa. Hänen näkökohtansa olivat puhtaasti POLIITTISIA. Ylipappi pelkäsi ulkonaista kapinaa ja pelkäsi tällaisen syntymisen johtavan kansan tuhoon.
Vasta kristittyjen kirjanoppineitten huomio kiinnittyi siihen, että omalla lausunnollaan ylipappi TIETÄMÄTTÄÄN tuli toimittaneeksi SOVITUSUHRIN, missä Jeesus otti JUMALAN KARITSAN aseman ja toimitti koko maaillmalle sovinnon tuottaman uhrin.
Kari
Kiitos kommentistasi
Todellakin. Koko Raamattu, sen kokonaissanoma, tuo esille Kristuksen.
Tarja
11) Jeesuksen kuoleman kosto ei nouse evankeliumista. Jeesushan kuoli SOVITTAAKSEEN maailman ihmiset Jumalan kanssa ja tästä sitten on seurauksena se, että ihmistenkin on elettävä SOVINOSSA toinen toisensa kanssa.
On huomattava, että Jeesus rukoili anteeksiantoa hänet ristiinnaulinneille. Ei siis kostoa vaan kaiken vihan voittavaa anteeksiantoa.
Luuk. 23:34
Mutta Jeesus sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät”. Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
Samoin lausui myös ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanus omien vainoajiensa puolesta.
Ap.t. 7:59-60
Ja niin he kivittivät Stefanuksen, joka rukoili ja sanoi: ”Herra Jeesus, ota minun henkeni!” Ja hän laskeutui polvilleen ja huusi suurella äänellä: ”Herra, älä lue heille syyksi tätä syntiä!” Ja sen sanottuaan hän nukkui pois.
Kristinuskon sanoma siis ei ole ollut kostava, vaan tasan tarkkaan päinvastainen: Anteeksianto on olut Jumalan antaman anteeksiannon seurauksena myös ihmisten ja heidän ryhmiensä välisissä suhteissa.
Matias Roto toteat:””Kristinuskon sanoma siis ei ole ollut kostava, vaan tasan tarkkaan päinvastainen: Anteeksianto on olut Jumalan antaman anteeksiannon seurauksena myös ihmisten ja heidän ryhmiensä välisissä suhteissa.””
Eipä tuota taida näkyä tämänkään päivän ns ”kristillisissä” ryhmissä, yksi räikein esimerkki o ukrainassa jossa sotivat saman ns ”kristillisen” ryhmän jäsenet keskenään.
Ari
Kummallisesti jaksat toistaa samoja lauseitasi kerta toisensa jälkeen. Viittauksesi Venäjän hyökkäykseen on niin paha asia ettei sitä kannata tuoda esiin muka omien näkökantojesi ajamiseksi.
Päin vastoin.
Juuri tuo mieletön Venään aloittama sotahan kertoo sen, että sinun kieltämäsi perisynnin sanoma on mitä räikeimmin ja rajuimmin todellisuutta meidänkin aikanamme. Aatamin jälkeläisinä kaikki ovat syntisen olemuksen vallassa. Erotuksetta kaikki.
Avaa siis silmäsi näkemään, että KOKO ihmiskunta on synnin vallassa. Kaikki ovat Jumalalle tottelemattomia.
Mutta juuri siksihän me ihmiset tarvitsemme Kristuksen armahdusta.
Roomalaiskirje:
11:32 Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
Matias Roto mistä otsikko on peräisin, ei ainakaan evankeliumista eikä Raamatusta??
Ari
Kysyt mistä blogini otsikko on peräisin.
Se on peräisin Marian päivän epistolan alkusanoista, omin sanoin kerrottu sama asia:
Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.
Otsikkoon sisältyy myös se ajatus mikä epistolassa sanotaan vähän myöhemmin koko maailman sovituksesta:
Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin.
Siis jo otsikko kertoo, että Jeesus otti päälleen meidän syntimme niin ettei mikään tuomio voi meitä kohdata.
Mielestäni väitteesi ettei otsikon ajatusta muka löydy Raamatusta kertoo vain ettet ymmärrä.
Ari
JOS OLISIT LUKENUT
edellä esille panemani vastauksen kysymykseesi ja siinä olevan Lutherin selityksen toiseen uskonkappaleeseen
NIIN OLISIT YMMÄRTÄNYT.
Mutta nytpä tuli esille laiminlyöntisi ja lukemattomuuttasi huomaat jääneesi ymmärrystä vaille.
https://www.kotimaa.fi/blogit/kristus-tuomittiin-ettei-meita-tuomita/comment-page-1/#comment-384901
Matias Roto toteat minulle niin kohteliaasti:””Mutta nytpä tuli esille laiminlyöntisi ja lukemattomuuttasi huomaat jääneesi ymmärrystä vaille.””
Siisantamasi selitys otsikkoon on ”Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa.””, siis ei tuossa sanota ettei tuomittaisi vaan että tuomio ei ole kadotustuomio, eikö näin?
Kyllä Raamattu sanoo että kaikki tuimitaan tekojensa mukaan, mietippä nyt teidän omaa ”uskontunnustusta”, eikö siellä ole selkeästi sanottu ””istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ””, ohitatko sinä Jeesuksen tuomion?
Mietippä nyt seuraavaa Jeesuksen sanaa:
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Sitten vielä kun Jeesus julisti ”tehkää parannus” niin kuvitteletko todella että ilman parannuksen tekemistä pelastut, eikö tuon sanan ylenkatsominen tuomitse kaikki jotka eivät parannusta tee.
Matias
”Mutta Jeesus sanoi: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät”. Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.”
Siis mitkä vaatteet, hakivatko kotoa Jeesuksen vaatteet, eivät ne ainakaan mukana olleet? Lause on otettu Psalmista, eikä sovi ollenkaan tähän yhteyteen.
Tarja
12) Ihmettelet Jeesuksen vaatetusta
Raamattu kertoo, että Jeesuksen rääkkäämisen jälkeen häntä kiduttaneet pukivat tämän OMIIN VAATTEIHINSA.
Markuksen evankeliumi:
15:20 Ja kun he olivat häntä pilkanneet, riisuivat he häneltä purppuravaipan ja pukivat hänet hänen omiin vaatteisiinsa. Ja he veivät hänet pois, ristiinnaulitakseen hänet.
15:24 Ja he ristiinnaulitsivat hänet ja jakoivat keskenään hänen vaatteensa heittäen niistä arpaa, mitä kukin oli saava.
Ari
1) Saivartelusi tuomion ja kadotustuomion välillä on tässä yhteydessä pelkkää saivartelua kiistelyn halua. Jokaiselle järkevälle ihmiselle otsikko tuo selvästi esille että tässä yhteydessä se tarkoittaa kadotustuomiosta vapautumista.
2.Timoteuksen kirje:
2:14 Muistuta tästä, ja teroita heille Jumalan edessä, etteivät kiistelisi sanoista, mikä ei ole miksikään hyödyksi, vaan niiden turmioksi, jotka kuulevat.
Huomaapa mikä kaava toistuu Vanhan testamentin Tuomarien kirjassa.
a) ensiksi kansa tekee syntiä, b) sitten kansa joutuu vihollisten sortamaksi, c) sitten kansa huutaa avuksi Jumalaa, d) sitten Jumala lähettää tuomarin, joka voittaa sortajat ja ryhtyy kansansa tuomariksi eli siis hallitsijaksi ja e) sitten kansa elää rauhassa ja onnellisena koko tuomarin elinajan.
Sama kaava toteutuu myös Kristuksen takaisin tulossa. Jumalan kansa saa vapautuksen sortajista ja pääsee iankaikkiseen iloon, koska meidän hallitsijamme eli tuomarimme on Ikuinen Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.
Kristuksen tuomiovalta ulottuu myös kuolleiden yli, koska kuolema heitetään ikuiseen tuleen. Silloin kuoleman kahleet murretaan ihmiset heräävät ruumiin ylösnousemukseen ja Kristuksen omat eli hänen kansansa eli siis kirkko viedään iankaikkiseen elämään.
Huomaapa että tuomiosunnuntain toinen nimi viittaa Kristuksen ikuiseen kuninkuuteen.
Tuomiosunnuntai (Kristuksen kuninkuuden sunnuntai)
Ari
2) Viittaat niihin, jotka eivät ota vastaan Jeesusta.
Otsikon ilmaus ”Kristus tuomittiin ettei meitä tuomita” sisältää jo itsessään sen, että me elämme hänen yhteydessään häneen turvamme pannen.
Kristuksen tuomiohan oli syntiuhri meidän syntiemme anteeksi antamiseksi. Tällä tavoin sen antama lahja oli syntien anteeksianto eli siis sovinto Jumalan ja ihmisten välille. Se että puhun koko kirkon puolesta sisältyy sanaan ”me”, koska olemme saaneet Jumalan lapseuden jo pyhän kasteen toimituksessa ja näin ollen meidät on otettu Jumalan perheeseen Jumalan lapsiksi eli maailmanlaajuisen Jumalan kansan yhteyteen eli siis kirkon yhteyteen, Jumalan lapsiksi eli siis Iankaikkisen Jumalan perinnöksemme antaneen iankaikkisen elämän perillisiksi.