Kristus tuomittiin ettei meitä tuomita

Onko tämä peltoa? Kyllä toki!

Keväinen tulva muutama vuosi sitten.

Vaulammin läpi menevä joki laajenee kevään lumien sulamisen aikaan.

Paljon lintuja liikkuu täällä keväisin.

Luonto elää.

Luonnon ihme: Jumalan luoma, Kaikkivaltiaan käden jälki.

Maailma luotiin Kristuksessa. Siksi kaikki oli hyvää luomisen aikaan. Jeesus on hyvä!

Runoilija on lausunut näin

On usko yksinkertainen

Vaan niin sangen syvä

Nelivuotias lapsi osaa sen

Kun sanoo: Jeesus on hyvä.

Marianpäivän sanoma on hyvä. Jumala ei jättänyt meitä yksin. Hän tuli luoksemme. Jumalan Poika Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä. Neitsyen kohtuun hän saapui. Nainen hänet synnytti.

Jumala, Isä Iankaikkinen, hänet lähetti. Meitä vapauttamaan sen teki. Synnin kahleet katkaisemaan. Syntiuhriksi antoi. Näin syntien anteeksianto on osamme. Jumala teki sovinnon ihmiskunnan kanssansa. Vanhurskautemme on Jeesuksen anti. Taivaan lahja meidän autuudeksemme.

Syntien sovittamiseksi

hän lähetti tänne oman Poikansa

syntisten ihmisten kaltaisena.

Jumalan hyvyys meitä kantaa. Siis eläkäämme rohkeasti hänen tahtonsa tietä. Pyhä Henki meitä johtakoon Jeesuksen seurassa kulkemaan. Koko elämämme Jumalan kanssa käsi kädessä.

SUNNUNTAI 17.3.2024

Marian ilmestyspäivä

Herran palvelijatar

Toinen lukukappale eli epistola: Room. 8:1–4

Kirjeestä roomalaisille, luvusta 8

Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Hengen laki, joka antaa elämän Kristuksen Jeesuksen yhteydessä, on näet vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. Jumala teki sen, mihin laki ei pystynyt, koska se oli ihmisen turmeltuneen luonnon vuoksi voimaton. Syntien sovittamiseksi hän lähetti tänne oman Poikansa syntisten ihmisten kaltaisena. Näin hän tuomitsi ihmisessä ihmisten synnin, jotta meissä, jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.

Olen aikoinaan kirjoittanut blogin, missä käsittelen Marian päivää. Siinä kerron Pyhästä perheestä. Tuon blogin otsikko viittaa Anselmin kuuluisan teoksen nimeen Cur Deus homo. Anselmin kirjan otsikko kysyy, miksi Jumala tuli ihmiseksi. Tässä aikaisemmen blogini viite:

https://www.kotimaa.fi/blogit/cur-deus-homo-miksi-jumala-tuli-ihmiseksi-kysyi-anselmi/

234 KOMMENTIT

  1. Ari

    3) Olemme jo useita vuosia keskustelleet näiden blogien yhteydessä, etkä vieläkään näytä ymmärtävän että parannuksen perusta on pyhän kasteen antama lahja. Raamattu puhuu ”parannuKSEN kasteesta” eli siis kristillisestä kasteesta vedellä vihmoen tai valaen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen syntien anteeksiantamiSEKSI lahjoittaa meille Pyhän Hengen lahjan eli siis antaa meille uskon osallisuuden eli siis antaa parannuksen.

    Hesekiel:

    36:25 Ja minä (JUMALA) vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.

    • Ari

      Kummallinen on logiikkasi.

      Kuvittele arkinen tilanne.

      Kun nuoruudessani Rekolassa Vantaalla nostin erään ojaan ajaneen auton ojasta tielle, niin luuletko että tuo ihminen olisi ollut minulle äkäinen. Ei suinkaan vaan hämmästyksen ilmeen mukana oli myös mitä suurimman kiitollisuuden ilme kasvoillaan.

      Niin meidänkin pitää elää ihmisiksi, nimenomaan siitä syystä, että Jumala meitä rakastaa ja on antanut meille syntimme anteeksi. Olen ennenkin pannut sinulle raamatunkohdan Paavalin kirjeestä missä asiasta puhun.

      Roomalaiskirje:

      6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

      6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

      6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

      6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!

    • Matias Roto et ymmärrä että perisynti-opillasi ku moat tuon(kin) Paavalin kirjoittaman?

      Jos väität että kirkko pelastaa ja sen jäsenet ovat pelastuneita niin kuinka he voivat sitten tappaa toisiaan?

      Tuot kyllä kymmenen hyvää mutta sitten kumoat kaikki tuolla perisynti opillasi, et ymmärrä mitä on Jumalan voima uskovissa, mitä on Jeesuksen parantaminen, mitä on synnin orjuudesta vapautuminen………

    • Ari

      Edelleen syytät meidän oppiamme siitä, että ihmisten kesken esiintyy mm sotia.

      Sodathan juuri ovat yksi esimerkki lukemattomista vahingoista, mitkä johtuvat siitä, että koko ihmiskunta on synnin alla.

      Otanpa esimerkin jonka pitäisi näyttää kuinka asiaton logiikkasi on

      Kun Obama sai Nobelin rauhanpalkinnon niin siihen aikaan USA kävi kahta sotaa.

      Mutta tässä luettelossa kerrotaan että hänen presidentti aikanaan USA osallistui 12 aseelliseen toimintaan.

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_involving_the_United_States

      Jos ihmettelet miten tämä liittyy sinuun, niin saanen kertoa, että Obama oli yli 20 vuotta United Church of Christ -kirkon jäsenenä kunnes erosi kirkosta.

      Jos nyt menisin sanomaan että tuo HÄNEN kirkosta eroamisensa osoittaa SINUN OLEVAN kuusi kertaa sotaisempi kuin ennen kirkosta eroamistasi, siis että tällä perusteella sinun uskonkäsityksesi on mielettömän syntistä ja näin siis sinun oppisi kasvattaa vain huonoja hedelmiä.

      Juuri näin mieletön on sinun väärin asettamasi loogisen kaavan virhe jo aivan lähtökohdissaan. Olet asettanut yhtälösi väärään asetelmaan.

      ********

      Sen sijaan sinun tilanteesi ongelma on siinä, että kirkosta eroamisellasi sinä olet luopunut Jumalan kansan yhteydestä ja sellaisena olet pelastuvan yhteisön ulkopuolella. Et ole elävä oksa Kristus-viinipuussa, vaan puusta irrotettu yksikseen heitetty oksa joka kuihtuu kuoliaaksi, koska ei enää saa elämän nestettä puun antamista suonista. Joh. 15 luvun alku. ( Aikoinaan totesin kahdesta amharin kielisestä Uudesta testamentista että toisessa käännöksessä puhuttiin Taivaan Isästä maanviljelijänä ja toisessa käännöksessä puutarhurina.)

  2. Ari

    Vaikuttaa siltä, että ongelmasi on kuvitelma, että ihmisen pitäisi jo tässä ajassa synnittömäksi. Tällainen ei kuitenkaan ole mahdollista tässä maailmassa, vaan vasta tulevassa sen jälkeen, kun Jeesus on ottanut kuninkuuden näkyvällä tavalla, kun lupaus muuttuu täyttymykseksi ja usko vaihtuu näkemiseksi.

    Siksipä liimaan tähän vähän pidemmän tekstin.

    MAALISKUUN 14. PÄIVÄ, F.G.HEDBERG, ELÄMÄN SANOJA

    Jes. 33:24 Eikä yksikään kaupungin asukas sano: ‘Minä olen sairas.’ Kansa, joka siellä asuu, on saanut syntinsä anteeksi.

    Siion on Jumalan seurakunta, ja kaikki, jotka uskovat Kristukseen, ovat Siionin todellisia asukkaita. Vain Jumala näkee ja tuntee heidät. Siionin kirkkaus on kuitenkin salattua, ja sen asukkaat elävät vielä synnin ja kuoleman laaksossa. Täällä synti tarttuu vielä meihin ja tekee meistä saamattomia. Siksi me kaikki, jotka olemme ”ensi lahjana saaneet omaksemme Hengen” (Room. 8:23), odotamme ruumiimme lunastusta ja sitä, että meistä tulisi täydellisesti Jumalan lapsia. ”Meidät on pelastettu, se on varma toivomme” (Room. 8:24). Meistä tuntuu ja näyttää siis toisenlaiselta kuin se, mitä uskomme ja toivomme Kristuksessa.

    Kaikki Herran omat ovat surullisia, kun he näkevät ja tuntevat esimerkiksi synnin, joka asuu heissä ja aiheuttaa heille paljon vaivaa ja tuskaa. He haluaisivat uuden ihmisen innolla vapautua kaikista synneistään ja toteuttaa taivaallisen Isän tahtoa. He kaipaavat vanhurskautta, mutta eivät löydä koskaan itsestään sellaista vanhurskautta, jolla he voisivat kelvata Jumalalle. Siksi he tuntevat koko ajan olevansa Jumalan edessä hengellisesti köyhiä syntisiä.

    Uskovat valittavat usein: ”Olen heikko ja sairas ja synti ja Saatana kiusaavat minua.” Mutta kun katselemme uskossa kuningastamme ja Herraamme, Jeesusta Kristusta, ja pidämme häntä omanamme, näemme jotakin aivan toista. Voimme laulaa uutta laulua. Kun uskomme Kristukseen, ymmärrämme, mitä syntien anteeksi saaminen, vanhurskaus ja iankaikkinen elämä tarkoittavat. Meitä armahtava Jumala on antanut ne meille ilmaiseksi, lahjaksi. Tämä ennustus toteutuu silloin uskon kautta: ”Eikä yksikään kaupungin asukas sano: ‘Minä olen sairas.’ Kansa, joka siellä asuu, on saanut syntinsä anteeksi.”

    Asumme kasteen ja uskon kautta Siionissa. Se tarkoittaa Kristuksen armon valtakuntaa. Kaikki meidän syntimme otetaan siellä pois ja annetaan anteeksi. Niitä ei enää lueta meidän viaksemme. Valituksemme synneistämme ja heikkoudestamme vaihtuvat riemuun, ja voimme kiusaustenkin keskellä laulaa uskossa ja toivossa Paavalin kanssa: ”Kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!” (1. Kor. 15:57.) Kenenkään uskovan ei siis pidä jäädä suremaan omaa kurjuuttaan. Jos joku valittaa liian paljon, hän kieltää Kristuksen ja hänessä saamansa lunastuksen.

  3. Pastori Jussi Miettisen saarnasta joitakin vuosia sitten Maata Näkyvissä tapahtumassa: Oli vanki nimeltään Ykä. Hän vankilassa avasi Raamatun kohdasta Johannes 3:16. Kirjassa oli painovirhe. Sana ”yksikään” oli muuttunut muotoon ”ykäkään”. Jae kuului siellä: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei ykäkään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” Se varmasti puhutteli häntä suuresti!

    • Mika

      Kiitos hyvästä kommentistasi

      Oliko paino vaiko lukuvirhe

      Vai oliko hänen vitsaileva muunnoksensa tuosta kohdasta

      Miten tahansa niin hyvä oli juttu

  4. Matias Roto toteat minulle:””Et ole elävä oksa Kristus-viinipuussa, vaan puusta irrotettu yksikseen heitetty oksa joka kuihtuu kuoliaaksi, koska ei enää saa elämän nestettä puun antamista suonista.””

    Olisi mielenkiintoista tietää miten pärjäsit koulussa kasviopissa?

    • Ari

      Biologian opettajani Pertti Viitanen oli yksi suosikkiopettajistani. Hänen väitöskirjansa oli käärmeistä. Varsinkin lukion puolella oppitunneilla keskustelimme paljonkin, kuten nykyään me tällä blogialustalla.

      Kasveja keräsin joka kesä ison määrän.

      Toki viimeisenä kesänä käytin hyväkseni vaihtoehtoa hyönteisten keräämisestä. Keräsin monin verroin enemmän kuin oli vaadittu. Hyönteisten keräämiseen innoitti jo lapsuuden kaverini ja naapurini Heikki Hippa, joka myöhemmin jatkoi pidemmällekin tutkijaksi asti ja työskenteli Turun yliopiston eläinmuseossa, siirtyi Helsingin yliopiston eläinmuseoon ja myöhemmin Ruotsin luonnonhistorialliseen museoon Tukholmassa, missä hän toimi entomologian eli hyönteistieteen professorina.

      Kuvaavaa luonnon havainnoinnistani on esimerkiksi tapaus, missä muuan ihminen kysyi tietynlaisia yrttejä omiin juhannustaikoihinsa. Kerroin hänelle, mistä metsästä, minkä polkujen varrelta ja mistäkin paikasta nuo hänen kysymänsä kukat löytyisivät.

    • Ari

      Edelleen pieni esimerkki luonnon ilmiöistä.

      Tänä aamunakin panin kaurapuuroni päälle kolme isoa lusikallista aroniahilloa, joka on valmistettu puutarhamme aroniapensaiden sadosta.

      Kun vaimoni prinsessa Colette Suomeen muutettuaan näki ensi kerran tyrnipensaan, niin hän kekseliäästi kutsui sitä C-vitamiini pensaaksi.
      (Maahamme muuttaessamme hän osasi vain 15 eri kieltä, muttei niiden joukossa ollut yhtäkään maamme eniten puhutuista äidinkielistä, ei suomea, ruotsia, venäjää, viroa eikä arabiaa eikä myöskään puhumansa pidgin-englannin jälkeen seuraavia: persiaa, kurdia, mandariinikiinaa, albaniaa eikä vietnamia.)

      Luonnon huomioimisesta edelleen

      Viime kesänä jätin kevät-kesästä pitkälle heinäkuuhun asti pölyttäjähyönteisille kukkivaa nurmikkoa vajaat puolisen hehtaaria omasta puutarhastamme.

    • Matias Roto siis kun haluat ”oranioita” niin etkö menekkin ” oraniapensaasta” niitä etsimään etkä vaikka nokkospuskasta??

      Miksi etsit rakkautta väkivallan keskeltä?

    • Ari

      Väitteeseesi: ”Miksi etsit rakkautta väkivallan keskeltä?” sopii vastaukseksi se, että vain Kristuksen rakkauden turvissa meille on mahdollista osoittaa inhimillistä hyvyyttä, toinen toisensa kunnioittamista ja keskinäistä rakkautta tässä maailmassa, missä liian paljon esiintyy erilaisia vääryyksiä, ongelmia, väkivaltaa ja muuta pahuutta koko ihmiskunnan syynalaisuudesta nousevana, meissä olevasta Aatamin perintönä olevasta lankeemuksesta, perisynnistä rönsyävänä tekosyntinä.

      1.Johanneksen kirje:

      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

    • Edelliseen kommenttiin liittyen huomaan, että eilen lauantaina 16.3.2024 päivän pääaterialla ruokanani oli

      pinaattikeitto, pinaatti eli ruokapinaatti, Spinacia oleracea, johon lisukkeena oli keitettyä myskikurpitsaa,Cucurbita moschata,

      ja juomanani oli päärynämehu, päärynä, Pyrus communis,

      ja jälkiruokana omenaa, tarhaomenapuu, Malus domestica.

  5. Ari

    Kun kerran kyselet: ”Olisi mielenkiintoista tietää miten pärjäsit koulussa kasviopissa?”, niin voisitko sinä kertoa omasta pärjäämisestäsi.

    Kasveilla on koko elämän kannalta erittäin tärkeä tehtävä koko maapallollamme.

    Olihan jo paratiisi täynnään mitä ihanimpia kasveja ja Psalmi 23 puhuu paratiisiin vihjaisten, että Jeesus hyvä paimenemme vie meidät viheriäisille niityille ja virvoittavien vetten ääreen.

  6. Matias Roto kyllä mnun pärjääminen on siinä etten etsi orapihlajasta omenoita-

    Tulee vaan mieleen kuinka Aatami ja Eeva säivät kielletystä puusta, samoin tänäänkin etsitää Jumalaa sieltä mistä Jeesus selkeästi kieltää etsimästä, missä näkyy väkivalta ja pakottaminen.

    • Ari

      Tuleepa mieleeni eräs nuoruudessani esittämäni sketsi, missä näyttelin molempia rooleja puheeni havainnollistamiseksi.

      Ensin esittelin roolihahmot. Sitten toinen alkoi etsimään kadottamaansa tavaraa erään katulyhdyn alta. Toinen roolihahmo sitten kysyi, että mitä etsit, mitä se oli ja mihin se mahdollisesti putosi. Etsijä puolestaan sanoi, että tuonne se putosi ja näytti suuntaa. Siihen kysyjä ihmetteli, miksi hän sitten hakee sitä tästä kohdasta.
      Tähän etsijä vastasi, että tässä lampun alla näkee paremmin.

      Juuri tällaiselta vaikuttaa sinun haparointisi, kun aidon etsimisen sijaan moitit Kristukseen uskovia pimeyden alaisiksi, mutta kuvittelet omaa valoasi aidon tiedon oikeaksi etsimisesi kohdaksi. Ei omatekoinen kuvitelma kanna totuuteen, vaan Jeesuksen löytää sieltä, missä hän ihan oikeasti on.

      KIRKKO ON KRISTUKSEN RUUMIS.

      Jos siis haluat elää Kristuksen yhteydessä sinun on etsittävä hänen yhteyttään sieltä missä hän on eli siis kirkosta.

      Tai pysyäksemme kasveissa. .

      Viinipuu on Jumalan kansan ilmaus Vanhassa testamentissa

      Psalmit:

      80:9 Sinä siirsit viinipuun Egyptistä, sinä karkoitit pakanat ja istutit sen.

      80:15 Jumala Sebaot, käänny takaisin, katso alas taivaasta ja näe; ota hoitaaksesi tämä viinipuu

      Johanneksen evankeliumissa Jeesus puhuu itsestään viinipuuna.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:1 ”Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

      15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.

      15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

      Huomaapa Raamatun kollektiivisuus eli siis YHTEISÖLLISYYS.

      JEESUS VIINIPUU on Vanhan testamentin todistuksen mukaan KOKO JUMALAN KANSA.

      Siis olla Kristuksessa on mahdollista vain pysymällä Jumalan kansan eli kirkon jäsenenä. Irrallinen oksa ei voi ottaa vastaan Jeesus -puun tuoreiden oksien saamaa ravintoa.

      Niinpä Jeesus toteaakin irralleen joutuneista oksista, että ne heitetään tuleen poltettavaksi. .

      15:6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

    • Ari

      Viittaat Aatamiin ja Eevaan.

      Ota siis opiksesi Raamatun todistus perisynnin todellisuus KOKO maailman kaikkien aikoen ihmisiä koskevana todellisutena. Nimittäin jos ei olisi syntiä ei olisi kuolemaakaan, koska kuolema on synnin palkka.

      Roomalaiskirje:

      6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

      1. Kornttolaiskirje:

      15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,

    • ”Minun pärjäämiseni on siinä, etten etsi orapihlajasta omenoita.” Näyttää siltä, että et ole vielä löytänyt ainoaakaan omenapuuta, koska ne kaikki näyttävät sinusta orapihlajapensailta.

  7. Matias Roto tuot esille Johanneksen evankeliumista seuraavan:

    15:4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
    15:5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.

    Siis mitä on se hedelmä jota Jeesus viinipuun oksat tuottavat?

    Onko se rakkautta?

    VAI

    Onko se väkivaltaa?

    Minä ymmärrän ettei viinipuu voi tuottaa muuta kuin viinirypäleitä, miten sinä ymmärrät?

    • Ari

      Onko se muka rakkautta, että sanoo Kristukselle ja hänen omille, ettei halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan.

      Juuri näin näytät toimivan. Hylkäät kirkon jäsenet eli siis Kristus -ruumiin jäsenet ja sen sijaan pysyttelet hänen omiensa yhteisön ulkopuolella.

      Seuraavissa Raamatun kohdissa sana ”veli” tarkoittaa kirkon jäseniä.
      Samaten ilmaus ”toinen toistamme” tarkoittaa kirkon jäsenten välistä yhteenkuuluvuutta. Me kirkon jäsenet kuulumme yhteiseen Jumalan kansaan eli olemme Jeesuksen oman kansan jäseniä eli siis kirkon jäseniä.

      Muista että sana kirkko on peräisin kreikan kielen ilmaisusta ”kyriake ekklesia”, ”Herran kansa” eli siis Kristuksen oma kansa.

      1.Johanneksen kirje:

      2:10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta.

      3:10 Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä perkeleen lapsia. Kuka ikinä ei tee vanhurskautta, hän ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei veljeänsä rakasta.

      3:11 Sillä tämä on se sanoma, jonka te olette alusta asti kuulleet, että meidän tulee rakastaa toinen toistamme.

      3:14 Me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään, sillä me rakastamme veljiä. Joka ei rakasta, pysyy kuolemassa.

      3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meille käskyn antanut.

      4:7 Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.

      4:8 Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.

      4:11 Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.

      4:12 Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.

      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

      4:20 Jos joku sanoo: ”Minä rakastan Jumalaa”, mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.

      4:21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.

      5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

    • Matias Roto toteat minulle:””Onko se muka rakkautta, että sanoo Kristukselle ja hänen omille, ettei halua olla missään tekemisissä heidän kanssaan.””

      En ole missään kohden edes pienitäkään vihjausta antanut etten ”haluaisi olla missään tekemisessä luterilaisten kanssa”, siis minulle on selkeää että kaikkia tulee rakastaa kuin itseään.

      Se että taas ohitat sen että voiko Jeesus viinipuu tuottaa muita hedelmiä kuin viinirypäleitä, kun siis Jeesus sanoo selkeästi että hedelmistä puu tunnetaan niin eikö silloin jo ”omenat” näytä etteivät ole Jeesus viinipuusta?

    • Ari

      Jos todella tahdot rakkauden vallitsevan lähelläsi, niin lopeta vikoilusi. Verta nenästä kaivamisella et kavereita saa, vaan sellainen ainoastaan saa aikaan vikoilua.

      Muista että murjottavalla asenteella kohtaat vain murjottavia ihmisiä missä sitten liikutkin.

      Ole myönteinen, niin kohtaat myönteistä käyttäytymistä.

      Anna rakkauden säteillä sanoistasi ja kohtaat rakkautta.

      Muista että puhut meille, joille meidän rakastamamme luterilainen kirkkomme on meidän rakas hengellinen äitimme, jota rakastamme, koska jo pienestä pitäen olemme saaneet kokea armaan äitimme rakastavaa sylihoitoa ja lapsena ja nuorena olemme saaneet rohkaisevaa tukea ja turvallisen kasvuympäristön hyvää tahtovan ja hyväksyvän ilmapiirin vallitessa.

      Joten kylvä ympärillesi hyväksyvää asennetta ja silloin myös saat hyväksyvää käytöstä osaksesi.

      Kylvä rakkautta ja saat kokea että sinusta pidetään.

      Kylvä yhdessä tekemisen meininkiä ja saat kokea yhteisyyttä.

  8. Martti Pentti oletko koskaan ajatellut kuinka väärennöksen voi helposti erottaa oikeasta, no tuntemalla aidon, siis kun tuntee Totuuden niin Pyhä Henki kirkastaa kyllä varmasti jos joku yrittää syöttää valhetta.

    Minulle on sellainen Isä ettei Hän jätä lapsiaan epätietoisuuteen vaan antaa ymmärrystä siihen mitä kulloinkin tarvitaan.

    • Ari

      Älä ihmeessä syytä Pyhää Henkeä omien vastenmielisyytesi tuntemusten aiheuttajaksi. Niin näytät tässä tekevän.

      Aikaisemmin olet syyttänyt häntä väärien oppiesi alkuperäksi.

      Kummassakin tapauksessa sinun mielikuvituksesi on vetänyt sinua poispäin Jumalan kansan eli kirkon yhteisestä elämästä. Tällaisista erilleen pyrkivien voimien vallassa olevista Jeesus sanoo

      Matteuksen evankeliumi:

      23:37 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

      Luukkaan evankeliumi:

      13:34 Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

    • Matias Roto tuot seuraavan:””kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.””

      Siis eikö tuossa ole selkeästi etteivät he TAHTONEET, siis miten ihmeessä liität tuon kirkon jäseneksi liittämiseen jossa ei kysytä tahtooko vai ei vaan väkisin liitetään kirkonjäseneksi????

    • Ari

      Oletko sinä oman tahtosi mukaan pystynyt lentämään valtamerten yli?

      Onko oma tahtosi sinun tyrannisi, joka vie sinua kauemmaksi toisten ihmisten rakastavasta yhteydestä?

      Oletko tietoinen että ihmisen tahdon vapaudesta on filosofiassa keskusteltu niin länsimaisessa kuin kiinalaisessa filosofiassa.

      Miksi töksäyttelet syvästi filosofisesta aiheesta pelkistäen koko tuon kysymyksen rajoittumaan vain meidän rakkaaseen hengelliseen äitiimme, meidän kotomaamme armaaseen kirkkoomme.

      Miksi projisoit omat sisäiset ongelmasi ulkopuolellasi olevien ihmisten ongelmiksi?

      Ota huomioon, että kirkko on totuuden yhteisö

      Ja muista Vapahtajamme sana, että totuus tekee meistä vapaita.

    • ”Minulla on sellainen Isä, ettei Hän jätä lapsiaan epätietoisuuteen vaan antaa ymmärrystä siihen, mitä kulloinkin tarvitaan.” Isä toivoo, että Hänen lapsensa rakastaisivat toisiaan eivätkä hakemalla hakisi toisistaan virheitä. Hän tuntee omansa ja tietää, ettei puutteiden löytäminen ole vaikeaa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25