”Kuin olisin tullut ulos valtavan pressun alta”

Enpä olisi koskaan uskonut ajattelevani tällaisia ajatuksia, minä, vanhoillislestadiolaisen suurperheen äiti. Uuvuttuani perheen kasvaessa ja saadessani ehkäisykysymykseen vuosien varrella niin hämmästyttävän erilaisia vastauksia, jouduin uskonkriisiin. Se on ollut kamalaa.

Ensin sanottiin loppuun palaneelle sairaalassa makaavalle pikkulasten äidille, että uskovaisia ei ole koskaan neuvottu ehkäisemään. Luotamme että Taivaanisä antaa voimia jokaiseen hetkeen. Tällainen neuvo tuntui minusta, sairastuneesta ihmisestä nyrkin iskulta päin kasvoja. Pelkäsin ja rukoilin, etten tulisi raskaaksi. Toisin kävi.

Synnytin ja imetin ja synnytin ja imetin ja taas synnytin ja imetin ja vielä. Ja taas makaamassa osastolla uupuneena. Muutamassa vuodessa oli tapahtunut jotain merkillistä. Yhtäkkiä sainkin yhteisön piiristä ohjeeksi käyttää ehkäisyä, terveydellisistä syistä.

Tämä oli se ratkaiseva hetki, jolloin koko tämän vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen todellisuus minulle avautui. Kaikki alitajunnassa piilottamani ajatukset tulvahtivat ryöppynä mieleeni ja pystyin vihdoin toteamaan itselleni, että olen uskonnon, vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen uhri. Minut on kasvatettu olemaan kuuliainen ja uskomaan kaikki opetukset mitä tässä herätysliikkeessä saarnataan viikko toisensa jälkeen saarnatuoleista. Minulla ei ole ollut mahdollista kuunnella mitkä ovat voimavarani, koska kaikkia väsymyksiä ja epäilyksiä on sanottu sielunvihollisen ääneksi.

Pikkuhiljaa uskalsin katsoa silmiin karua todellisuutta ja aloin tajuta, että nämä uskovaisten opillisina ja muuttumattomina pidetyt asiat eivät olekaan opillisia alkuunkaan, vaan ihmismielen tuottamia elämäntapanormeja, joilla hallitaan toisia, kontrolloidaan, pidetään lauma kasassa. Ollaan kestämättömällä pohjalla. Uskallatko sinä vanhoillislestadiolainen katsoa tätä minun todellisuuttani, vai tekeekö mielesi kääntää katse toisaalle?

Minulle on ollut järkytys tajuta, että olen ollut uskomassa tähän vanhoillislestadiolaiseen yhteisöön. Olen pitänyt sitä erehtymättömänä Jumalan valittuna joukkona. Ja nämä ulkonaisesti erottuvat asiat, kuten suurperheet, oikein sen todistavat. Miten omavanhurskas olenkaan ollut. Yhtäkkiä eteeni avautuu toinen todellisuus, jossa Jumalan poika, Jeesus Kristus sovittaa koko maailman synnit, ja minä pieni raukka armosta vaan voin uskoa. Enkä minä pystykään sitä sanomaan, kuka täällä maan päällä on uskomassa. Minä en voikaan tehdä sitä päätelmää siitä onko korvakorut vai ei, onko meikkiä vai ei, kuunteleeko iskelmämusiikkia vai ei jne.

Kaikki nämä vuodet olen synnyttänyt synnyttämästä päästyäni, terveyttä uhmaten ja lasteni tarpeet unohtaen ja kuvitellen, että näin Jumala tahtoo. Tällä tavalla uskoen, olemalla KUULIAINEN, pysyn tässä joukossa ja pääsen perille. Olen järkyttynyt. Kuinka monesti olen unohtanut ja kääntänyt katseeni pois lasteni tarpeista ajatellen, että en minä nyt vaan pysty, kun Taivaanisä on halunnut antaa meille näin paljon lapsia.  Tunnen itseni todella höynäytetyksi. Tuntuu, että minun äänelleni ja kysymyksilleni ei ole ollut tilaa tässä yhteisössä. Korvissani soi vain se julma paatos puhujankorokkeelta, että uskovaiset haluavat ottaa kaikki lapset vastaan ja kuinka meille voi tulla kiusauksia aivan sinne aviovuoteeseenkin, että jaksanko vielä ottaa lapsia vastaan. KOSKAAN, EI YHTÄÄN AINUTTA KERTAA, en ole kuullut VIELÄKÄÄN, että ehkäisystä puhuttaisiin seurapuheissa muulla tavalla. Ei edes sitä, että terveydellisistä syistä voisi olla joskus tarpeen käyttää ehkäisyä.

Juuri tälläkin hetkellä sadat ja tuhannet äidit kamppailevat tässä Suomen maassa samanlaisessa ahdingossa. Monta naista tiedän salaa mieheltään lukeneen Pauliina Rauhalan Taivaslaulun. Salaa.

Olen kuin olisin tullut ulos valtavan pressun alta. Pressun alla lauletaan virsiä kovalla äänellä ja hoetaan, usko vaan, älä ajattele, älä mieti, älä sure lapsiasi, kyllä ne pärjää, älä ajattele omia tunteitasi, älä lue mitään internetistä, älä lue Kotimaan palstoja, voi usko mennä, tärkeintä, että uskot kaiken mitä täällä sanotaan, äläkä ala kyselemään perusteluja, äläkä nyt tähän Raamattua ala sotkemaan, nämä asiat on jo kauan ymmärretty näin, onko sielunvihollinen saanut sinut eksytettyä.

Pressun alla pätee samat pelisäännöt kuin suuressa perheessä. Se joka on vahva, puhuu kovalla äänellä, että meillä on täällä kaikki hyvin, media vain meitä vainoaa. Pienten, heikkojen ja loukattujen pieni ääni ei kuulu. Ei kuulu. Sillä särjettyjä olisi kuunneltava hiljaa, jotta ääni kuuluisi. Pienten ääni kiittää Taivaanisää, että media nostaa esiin aihe aiheen perään heikkojen asiaa esiin. Pieni ja heikko haluaisi kuulla Hyvän Paimenen ääntä ja karkaa etsimään sitä sieltä missä on tilaa hänen heikkoudelleen. Kovaäänisimmät jäävät puhisemaan, miten niin paljon nykyään ihmiset kieltävät uskonsa. Ai kieltää? Vai löytää? Riippuu katsojan näkökulmasta. Usko on lahjaa. Sinulle. Ja minulle. Sieltä mistä kuuluu Hyvän Paimenen ääni, sinne tahdon mennä.

Kyyneleet kirvelevät poskiani. Kristuksen kasvot näyttäytyvät minulle uudenlaisessa valossa. Minä uskonkin Jeesukseen, enkä näihin vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen opetuksiin. Vihdoinkin tunnen syvää iloa, rauhaa ja vapautta. Saan kaltaisenani uskoa.

Minä rukoilen, että tämä minulle edelleenkin rakas herätysliike ja kaikki sen piirissä elävät rakkaat sisaret ja veljet saisivat voiman avata silmät ja rohkeuden nähdä. Ja uskon synnyttämän rakkauden pohjalta halun tutkia asioita, ihmetellä ja hämmästellä, milloin on menty harhaan, miten se kävi, miten siltä jatkossa vältyttäisiin. Mihin Raamattu meitä ohjaa? Tarvitseeko minun ja sinun pelätä eriseuraa, mistä se pelko juontaa juurensa? Mikä merkitys oli hoitokokouksilla minulle ja sinulle? Saako sanoa, että pelottaa. Saako kertoa miltä tuntui tulla hoidetuksi kovilla sanoilla ja pakkoparannuksella? Saako tuntea ja käsitellä vihaa yhdessä matkaystävien kanssa, jotta traumojen ote heltiäisi? Miten kohtaan lauman ulkopuolelle heitetyn syystä että katsoi uutisia televisiosta? Miten estetään lisätraumatisoitumiset? Miten kollektiivinen trauma ylipäänsä puretaan? Entä lapset jotka vielä viime päivinä ovat olleet todistamassa yksittäisen aikuisen ihmisen kiusaamista? Tuollaistako saa tapahtua, kysyy lapsen mieli? Saako kysyä miksi mies ajaa kiiltävän hohtavan punaisella audillansa, mutta nainen ei voi laittaa huulipunaa? Etsitäänkö yhdessä raamatusta se kohta jolla nuorille opetetaan itsetyydytys synniksi? Luettaisiinko se kohta uudestaan ja pohdittaisiin mistä siinä onkaan kysymys. Löytyykö tilaa yhdessä rakkauden ilmapiirissä etsiä vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin Jumalan sanan pohjalta? Mihin sinä uskot? Mihin sinun uskosi pohjautuu? Mitkä ovatkaan uskon hedelmät?

Uskallatko lukea tutkimustietoa rakkaasta herätysliikkeestämme? Pelkäätkö että sinulla herää epäilyksiä ja usko menee? Ei kai usko Jumalan Poikaan ja syntien sovitukseen mene, vaikka tiedostaa ja oppii uusia asioita. Tiedän että kollektiivisessa harhassa on hyvä olla. Se tarkoittaa että kaikki pysyy ennallaan eikä mikään muutu. Miten helpottavaa! Kenenkään ei tarvitse ottaa vastuuta ja ryhtyä muutokseen. Voi kääntää selän tai katsoa sormien lävitse niin kuin tähänkin asti. On kuitenkin mahdollista tuoda asioita valoon ja ymmärtää mitä hyvää se voi tuoda sekä koko yhteisölle ja henkilökohtaisesti itselle.

Saako kysymyksiä esittää? Vastaako näihin kysymyksiin se vahva ja kovaääninen, joka luulee, että kaikkiin kysymyksiin on löydyttävä vastaukset tai muuten usko menee ja lampaat karkaa.

Minä rukoilen, että minäkin, nainen korvakoruissani, uskaltaisin tulla seurapenkkiin istumaan ja sinä sisareni uskaltaisit minua tervehtiä Jumalanterveellä. Etkä puhuisi ja kauhistelisi takanapäin, että kun tuokin rouva on noin eksynyt. Niin, en minä ole eksynyt. Minä olen löytänyt. Löysin aarteen, omakohtaisen uskon Herraan Jeesukseen. Onko minulla tilaa kertoa tästä aarteesta? Vai hämmennytkö koruista, jotka kertovat naiseudestani? Saanko olla nainen? Vai torjutko minut? Pitääkö minun mennä pois?

P.S. Jos tämä kirjoitus saa sinut tuntemaan häpeää siitä, että mitä ne muutkin meistä nyt ajattelee, olet tärkeän asian äärellä. Kohtaa se häpeän tunne. Kysy siltä, mitä haluat häpeä minulle kertoa. Kuuntele rauhassa. Ole armollinen itsellesi ja toisille. Sitä minäkin yhä opettelen joka päivä.

Nimimerkki ”Uskovainen”

  1. ”Kultaomenoita hopeamaljoissa ovat oikeaan aikaan lausutut sanat.” (Snl 15:21).

    Mielestäni meillä suomalisilla on perusvikana olla antamatta myönteistä palautetta toinen toisillemme.
    Sillä on paljon helpompaa räksyttää ja arvostella, kuin kehua ja kiittää. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole täydellinen. Mutta kristittyinä meidän tulisi opetella olemaan sellaisia, ettemme tahallisesti loukkaa toisiamme kovalla arvostelulla.
    Sen tähden meistä jokainen tarvitsee myönteistä palautetta, sillä ne jos mitkään ovat
    ”Kultaomenoita hopeamaljoissa oikeaan aikaan lausut sanat”. Raamattu kehoitta ”Toinen toisensa kunnioittamisesta kilpailkaa keskenänne”

    • Hyvä kun otit puheeksi M Pylkkänen.
      Minä ainakin haluan antaa myönteistä palautetta Heikki Palmulle. Häntä vetää keskusteluun henkilökohtaisen asian vuoksi myös tutkiva mieli.

  2. >>>Kuten olen täällä jo sanonut, näin toimi myös Kiusaaja erämaassa: hän heitteli Jeesukselle raamatunlauseita.>>>>
    (Lainaus erään blogin johdantotekstistä)

    Jeesus ”heitteli” myös raamatunlauseita ja vaiensi kiusaajan.
    Samoin teki Pietari Helluntaina ja 3000 sielua pelastui.
    Nyt pitäisi sitten luoda keskustelemalla Raamatun kokonaisnäkemys ja jättää ydinasiat. Kuka silloin meitä johtaa?

    • JORMA,

      totta, minä kirjoitin siitä, että Kiusaaja erämaassa kiusasi Jeesusta irrallisilla VT:n sanoilla ja toivoin, että Raamattua enempi luettaisi kokonaisuuksina kuin irtolauseina. Tällä blogilla irtojakeiden viljely on sääntonä ja varsin usein niissä puhutaan Saatanasta. Vihjailua, manipulointia, ihmisten, Raamatun ja kirkkohistorian nimien jatkuvaa arvottamista, ylistämistä ja moittimista. Välillä on herännyt epäilys, että kun Saatanasta niin mielellään puhutaan, onko tarkoitus rivien välissä sanoa: SINÄ olet Saatanasta, mutta MINÄ olen pyhä ja hurskas, kunnioitan oikeita nimia ja vaikka toimintani olisikin ristiriidassa heidän puheittensa kanssa, uhraan heille kiitoksen ja ylistyksen-

    • Huomaan sinun vastanneen, Heikki Palmu, tuohon kommenttiini.

      Kun en osaa ottaa omakseni puheita Saatanasta, osaatko auttaa minua? Olen usein perustellut ajatuksia Raamatun jakeilla, mutta missä olen puhunut Saatanasta tai tarkoittanut sinun olevan Saatana?
      Kun Raamattua sinun toiveittesi mukaan luettaisiin ”enempi kokonaisuuksina”, miten siinä voidaan noin vain ohittaa Jumalan selvä tahto ja väittää ettei synti olekaan enää synti? Eikö sellainen julistustyö ole varsin arveluttavaa ja tuhoisaakin?
      Kun eletään ilman uskoa ja oman luonnon ohjaamana, ei voida olla armon alaisuudessa – ellei sitten mieli muutu.

      >>Raamatun ja kirkkohistorian nimien jatkuvaa arvottamista>>>
      Mitä sanot, Heikki, eikö se kirjefragmentti Talonpoikaissodan ajalta myös jollakin tavalla arvottanut kirkkohistorian
      nimeä??

      Olisiko tässä nyt kaiken kaikkiaan vähäsen myös sellaista, mistä Paavali sanoo korinttilaisille:
      Ette ahtaalla ole meissä, vaan itse teissänne te ahtaalla olette.
      (Biblia)

  3. JORMA,

    en viitannut Sinuun, vaan blogin pitäjään. Hän ei vastaa, kun suoraan kysyy, vaan viittailee ja vihjailee Raamatun lauseilla, joskus myös omin sanoin.
    15.12.:
    ”Tänäpänä voi olla ongelmana se, että on julistajia (keitä?), jotka eivät osaa erottaa Jumalan lakia evankeliumista. Kun nämä asiat on sekaisin, niin tällainen pullamössö ei saa mitään hyvää aikaan.”
    15.12.:
    ”On harmillista, että jotkut (kutka?) tänäpänä luulevat olevansa Paavalia viisaampia ja eksyvät pois Kristuksen opista.”
    15.12.:
    ”Jorma, kiitos hyvästä kommentista. Kristuksen seuraaminen on pysymistä Kristuksen opissa. Ajan hengen mukana ei seurata Kristusta. Musta Saatana on helppo tunnistaa ja hylätä, mutta valkeuden enkeliksi tekeytyvänä hän on ajan hengen mukana kulkevien (siis keiden?) herra.
    14.12.:
    ”On hienoa, kun meilä on kirjoitettu Jumalan sana, Raamattu. Meidän ei tarvitse silloin ailahdella tunteiden vietävänä. Saatana ja maailma (siis ketkä?) saavat syytellä MEITÄ, mutta niillä ei ole mitään merkitystä, koska MEILLÄ on Jumalan kirjoitettu sana, johon ME luotamme. Jeesus on Herrani ja Jumalani.”

    Minusta on outoa, että blogisti kieltäytyy avaamasta minuun kohdistamaansa pahanpuhumista, (niin Jeesuksen, Paavalin kuin Lutherinkin neuvojen vastaisesti), mutta vihjailee, heittelee raamatunlauseita ja antaa ymmärää, että Jumala on hänen puolellaan, mutta ei toisella tavalla ajattelevalla, tämän rinnalla ei ole Jumala vaan Saatana.

    Onko tällainen hybris ja omavanhurkauttaminen yhdistettävissä sen Jeesuksen oppiin, joka kertoi kahdesta rukoilijasta temppelissä ja opetti anteeksipyytämisestä ennen alttarille menoa? Kysyn vaan. En koskaan sanoisi itse itseäni vanhurskaaksi, mutta en ole myöskään luopio, kuten JH itseriittoisesti ja tekopyhästi vihjailee.

    • Oletkohan sinä nyt itse tuo mielevä mies La Manchasta, Palmu?
      Koko ajan otat kaiken kirjoitetun itseesi! Ei siihen ole tuollaista syytä, ei edes sana ME.
      ”Maailma ei saa syytellä meitä”, poimit tuolla tekstinäytteen itsellesi.
      Eikö tuolla uutispalstalla käy varsin kova polemiikki Kirkkohallitusta vastaan. Etkö näe, mitä kirkossa nyt tapahtuu ja millä hengellä asioita runnotaan eteenpäin?
      Tottahan se on, että nykyinen muotijulistus – ei sinun tarvitse kuin kuunnella radiota – on usein yksipuolista lakisaarnaa. Lain omaisesti tulee esiin velvoitteet lähimmäiseen, mutta ei sanaakaan suhteesta Jumalaan eikä varsinkaan siitä, että kaiken – lähimmäisenrakkaudenkin – alku on siinä, että itse ensin tulemme armolla ja rakkaudella parannetuksi.
      Ihminen ei saa tulla syylliseksi, vaan hänen tulisi suoraan siitä kiiruhtaa tekemään lain tekoja. ”Kun parhaansa tekee ja yrittää, Jumalakin lopulta armahtaa”, on ajan sävel.
      Minä en näe ollenkaan, että sinun persoonasi on tässä kirjoitusten aiheena, hyvä Heikki.

    • JORMA

      ei toki niin, en ole vainoharhainen ja narsismini on sekin niissä rajoissa, että itse sen tiedostan. En väittänyt että kaikki kohdistuisi minuun, vaan väitin, että vika on aina toisissa eli oma oppi on puhdasta, toisten ei. Mutta nythän hän näyttää yllätykseksi minulle osoittavan yhtäkkiä jo itsekritiikkiä, ehkä huumorin pilkahduskin on siinä, mitä hän näkee vessan peilissä.

      Olen jo kerran luvannut jättää tämän blogin rauhaan, palasin, kun haastoit. Yritän nyt uudelleen, vaikka niinkuin M.Luther sanoo, parannuksen täytyykin olla jokapäiväistä, aina vaan uudestaan.

    • Minkä asianomainen sille voi, että on opillisissa asioissa oikeassa?
      Jotain tolkkua kai pitäisi olla siinäkin, mitä kristinuskona kansalle opetetaan. (Papilla on vielä kova vastuu)

    • ”Minkä asianomainen sille voi, että on opillisissa asioissa oikeassa?” Sitten hänen pitää elää niin kuin tietää oikeaksi. Totuuden oppineelta vaaditaan kai enemmän kuin oppimattomalta. Eihän Jeesuskaan moittinut aikansa kirjanoppineita väärästä opista vaan siitä, etteivät eläneet oppinsa mukaan.

  4. Valtavan suuri ihme on kirjoituksesi! Minut on erotettu rauhanyhdistyksestä, tai sidottu synteihin, vai oliko se väärään henkeen. Minulla vaimoni kanssa meni vuosia, ennen kuin aivomme alkoivat toimia. Olivat meidän aivomme niin ympätty täyteen sääntöjä ja väärää oppia, että uskoimme vanhoillislestadiolaisuuden olevan Jumalan valtakunnan.

    Olen kirjoittanut vuosia S24:selle opista, mutta olen tuntenut, että turhaan teen työtä, että ihmisten silmät avautuisivat näkemään, mihin johtajat heitä taluttaa. Olen itse ollut monien sääntöjen orja, myös ehkäisyn. Kun sitten olen itse tutkinut, en löytänytkään kieltoa, vaan vapauden käyttää yhtä Jumalan lahjaa – ihmisen älyä!
    http://keskustelu.suomi24.fi/node/6207150

    Kyllä minä sen ymmärsin, että henkioppi on väärää, mutta en sitä, miten ihmis-säännöillä paimennetaan laumaa, eikä anneta Hyvän Paimenen paimentaa.
    Nykyisin kun olen kohdannut rivi vl – uskovia, he, salaa ovat vastaan raamatunvastaisia sääntöjä. He myös pitävät saamaani pannaa vääränä, mutta eivät uskalla sinun lailla rohkeasti tunnustaa uskoaan.

    Sinä uskallat: ”Minä rukoilen, että minäkin, nainen korvakoruissani, uskaltaisin tulla seurapenkkiin istumaan ja sinä sisareni uskaltaisit minua tervehtiä Jumalanterveellä.”
    Totisesti Jumala ei yhtään piittaa miten vaimomme kaunistavat itseään! Jospa selkeyden aika koittaisi vl – uskovien kohdalle ja taakkojen alta uskovat pääsisivät vapauteen. Miten Jeesus sanoikaan: ”Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.”

  5. Kirjoitin: Sinä uskallat: ”Minä rukoilen, että minäkin, nainen korvakoruissani, uskaltaisin tulla seurapenkkiin istumaan ja sinä sisareni uskaltaisit minua tervehtiä Jumalanterveellä.”

    Oikeasi sinä uskallat kirjoittaa tänne vain nimettömänä, et omalla nimelläsi! Se mitä oikeastaan ihmettelin, on se, että ymmärryksesi on avautunut – meitä on johdettu harhaan! Tuo tervehtimismuoto; Jumalan terve, sekin on ihmisten keksimä, ei raamatullinen.

    Jeesuksen aikana ja taitaa tänäkin päivänä juutalaiset tervehtiä toisiaan sanalla; shalom – rauhaa Jumalalta. ”Messias on oleva ”Rauhan ruhtinas”. Eli toivotetaan, että rauhan ruhtinas saisi olle myös tervehdittävän sydämessä ja tällä tervehtimismuodolla tervehditään esimerkiksi turistina maahan tulleita ihmisiä. Rauhanyhdistyksen uskoville tervehdyksestä on muodostunut tunnussana. Tämän kirjoitin selventääkseni edellistä viestiäni. Shalom

  6. Heino! Minäkin olen yrittänyt muutamia kertoja kirjoittaa S24:än, mutta operaattorini mokkula ei päästä läpi kuin hyvin harvoin. Siellä on kysyntää ja myös etsijöitä, joskin suurin osa tyhjän puhujia. . Kiitos tästä kirjoituksesta. Minulle itselleni lopullisesti loksahtivat asiat paikalleen erään kerran 1880-luvun lopulla, kun olin ottanut pappisvihkimyksen. Koulussani oli yksi suuri lestadiolaisperhe. Sen perheen isä oli koulun johtokunnassa. Meillä oli sattunut niin, että parit opettajat käyttivät hyväkseen todistettavasti nuoria tyttöjä. Minä tein tästä muutamia kanteluja ja jouduin vainotuksi ja sitä tietä eläkkeelle. ”Epäuskoiset” juristit ja lääkärit auttoivat minua. Soitin sitten hädissäni tuolle lestadiolaisisälle ja pyysin tukea. Arvatkaapa, mitä hän sanoi. Joo: Papiksivihkiminen on moninkerroin suurempi synti kuin tyttöjen hyväksikäyttäminen. Avot!!!!Päätin, että noin pimeää uskoa en halua kantaa povessani.

kirjoittaja anonyymi
kirjoittaja anonyymi
ANONYYMI-blogissa voi kirjoittaa nimettömästi asiasta, joka on arkaluonteinen tai sillä tavoin hankala, että oman nimen käyttäminen ei ole mahdollista. Kirjoittaaksesi ota yhtyettä Ylläpitoon.