Luonnossa virtaavaa vettä Kamerunissa 5.2.2006.
Raamatun maailmassa vapaasti virtaavaa vettä sanottiin eläväksi vedeksi.
Sunnuntai 07.10.2018
20. sunnuntai helluntaista
Usko ja epäusko
Evankeliumi: Joh. 7:40–52
Oli lehtimajajuhla. Kokonainen viikko sitä vietettiin. Joka aamu vettä tuotiin Siiloan lähteestä. Erityisen vaikuttava oli viimeisen aamun valtaisa kulkue, kun väki kulki soihdut käsissään pitkänä jonona. Todella paljon väkeä oli paikalla.
Jeesuksen veljet, biologisesti hänen kasvattajansa Joosefin ensimmäisestä avioliitosta, olivat tulleet paikalle jo juhlan alusta. Jeesus saapui vasta myöhemmin. Temppeliin tultuaan Jeesus sekä opetti että saarnasi kuuluvalla äänellä. Todella vaikuttava oli hänen saarnansa juhlan viimeisenä päivänä. Evankeliumimme kertoo sanotun vaikutuksesta paikalla olleen väkeen, erittäinkin vastustajien huti -verukkeista.
Elävä vesi virtaa Jeesuksesta
Lehtimajajuhlan aikana kultamaljasta hopea-altaisiin kaadettu vesi ja soihtukulkueen valomeri loivat valtaisan vaikutelman. Näihin Jeesus liittyi opetuksessaan, missä hän kertoo itse olevansa elämän vesi ja valo. Hänen luonaan ihminen virvoittuu, saa elämän ja valon elämäänsä.
Kun Israel kulki Siinain autiomaassa niin se sai vettä kalliosta juodakseen. Paavali puhuu tämän olevan esikuva Jeesuksesta, joka on elämän vesi.
Jeesuksen puhe liittyy Vanhan testamentin lukuisiin kohtiin. Erittäinkin Siirakin kirja kuvaa profeetallisesti miten Jeesuksen sana kuuluu koko maailmalle.
Siir. 24:
24 Ammentakaa väsymättä voimaa Herrasta,
pitäkää hänestä kiinni, niin hän vahvistaa teitä.
Herra, Kaikkivaltias, on ainoa Jumala,
hän on meidän pelastajamme, ei kukaan muu.
25 Laki tulvii viisautta kuin Pison vettä,
kuin Tigris kevään sadonkorjuun aikaan.
26 Se vuodattaa ymmärrystä kuin tulviva Eufrat,
kuin Jordan elonleikkuun päivinä.
27 Se vyöryttää opetustaan kuin Niili vesiään,
kuin Gihon viininkorjuun koittaessa.
28 Ensimmäinen ihminen ei viisautta saavuttanut,
ja yhtä vähän yltää siihen viimeinenkään,
29 sillä sen ajatukset ovat merta laajemmat,
sen mietteet syvemmät kuin syvin meri.
30 Minä olen virran vähäinen haara,
puutarhan kastelukanava.
31 Minä sanoin: »Ryhdyn kastelemaan puutarhaani,
annan taimilleni runsaasti juotavaa.»
Mutta kanavani kasvoi virraksi,
ja virrastani tuli meri.
32 Aamunkoiton lailla on opetukseni levittävä valoaan,
minä ulotan sen loisteen kaukaisiinkin maihin.
Vastustajien väitteet ja yllätys yllätys niihin sisältyvä oikean totuuden sanoma
Jeesuksen vastustajat luulivat kumoavansa Jeesuksen opetuksen muutamilla väitteillä. Kun näitä tarkastelee lähemmin niin huomaa heidän erehtyneen.
Vastustajat tiesivät, että Jeesus oli asunut Nasaretissa. Tämän perusteella he nostivat esille Raamatun ennustuksen, että Messiaan piti syntyä Beetlehemissä. Eivät mokomat tienneet, että juuri siellähän Jeesus oli syntynyt. Tietämättään he olivat sanoneet sellaista, joka todistaa Jeesuksen puolesta.
Vastustajat sanoivat, ettei Galileasta nouse profeettaa. He unohtivat, että Ninivessä saarnannut profeetta Joona oli syntynyt Galileassa. Muutoin, profeetta Joonan hauta on ollut yksi Niniven raunioiden merkittävimpiä muistomerkkejä. Tässä viime vuosien sodissa se on vahingoittunut. Miten paljon, en tiedä.
Kun Jeesus puhui menostaan Taivaan Isän luo, niin hän viittasi pelastuksensa huipentumiseen ristin kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tuosta muutamat alkoivat pohtia, meneekö Jeesus saarnaamaan eri puolilla asuvien juutalaisten siirtolaisten keskuudessa. Yksistään Rooman valtakunnassa hajallaan asuvia juutalaisia oli noin viisi kertaa enemmän kuin Pyhällä maalla asuvia. Idässä Parttian puolella aina Intiaan asti heitä oli valtavasti jo pakkosiirtolaisuuden ajoista alkaen.
Vaikka tuo olikin kuulijoiden väärinkäsitys, niin Johanneksen teologiaan kuuluva viitteen omainen sanoma kertoo, että Taivaan Isän luo mentyään Vapahtajamme kirkkonsa kanssa eläessään toimi kirkon lähetystyön varsinaisena olemuksena, nimenomaan juuri noiden kansanryhmien evankelioinissa ja heidän keskuudestaan edelleen jatkoi työtään kirkkonsa Herrana pakanalähetyksen aloittamisessa, kirkon maailmanlähetyksen alkuaikoina.
Juhlan aamunkoiton tapahtumasta evankeliumin aamunkoittoon koko maailmassa
Jeesusen puhe liittyi lehtimajajuhlan aamuiseen huipennukseen. Jeesuksen opetuksen vaikutuksesta syntyneissä keskusteluissa käsiteltiin sellaisia aiheita, jotka vievät ajatuksen eteenpäin evankeliumin aamunkoittoon maan ääriin asti.
Tästähän jo parisen vuosisataa ennen Kristusta elänyt Jeesus Siirak antoi profeetallisen sanansa, jota jo yllä siteerasin, puhuu tavalla, joka sopii yhteenvedoksi myös tämänkertaiselle Jeesuksen opetukselle:
”Aamunkoiton lailla on opetukseni levittävä valoaan,
minä ulotan sen loisteen kaukaisiinkin maihin.” Siir. 24:32.
Matias. Hyvä on. Antaa kommenttien jäädä, jos olet sitä mieltä. Mutta korostan vielä, että uskon Jeesuksen olleen Jumalan Poika, kolmiyhteisen Jumalan persoona jo ikuisuudesta asti. Sanoohan hän itse olleensa olemassa jo ennen Abrahamia ja sekä Paavali että Johannes opettavat hänen olemassaoloaan ikuisuudesta asti. Psalmissa 110 hän ilmaisee ollensa läsnä jo luomisessa, joka tapahtui juuri hänen kauttaan ja häntä varten. Tästä myös Paavali opettaa hienosti Kolossalaiskirjeen 2. luvussa.
Mutta tämän uskoakseni minun ei tarvitse uskoa Marian ikuiseen neitseyteen, ainoastaan hänen neitseyteensä siihen asti, kun Jeesus syntyi.
Keskstelu jatkukoon päähenkilöstä, eli Jeesuksesta.
Anita
Aito kristillinen mariologia on aina oppia hänen Pojastaan, Vapahtajastamme.
Mainitsin psalmin 110. Tuleehan se siinäkin ilmi, mutta ajatuksissani oli kyllä Sanalaskut 8: 22 – 31. Näin käy, kun ulkomuistista laittaa viittauksia eikä tarkista.
Matias Roto pitkän vuodatuksen kirjoitit mitä Jeesus mielestäsi on, et kuitenkaan ottanut kantaa Pyhän Hengen osallisuuteen etenkään mitä ihmiselle tapahtuu uudestisyntymisessä Pyhästä Hengestä?
Kuka on uudestisyntyneen Isä ja ketä hän kuulee ja tottelee?
Jatkona mitä on mielen uudistus, miksi ihmisen täytyy uudistaa mielensä kun syntyy Jumalan Hengestä?
Ari
Kirjoitin sellaisesta aiheesta, joka lähti liikkeelle siitä, että sinun tekstisi varomattomasta ilmauksesta sai sen vaikutelman, kuin olisit ajatelut, että Jeesuksella Jumalan Poikana olisi ollut
_ a l k u _ –
Totesin että Jumalana Hän on ollut olemassa jo ennen maailman luomista. Hän on ikuinen myös lähtökohdistaan menneisyydestä eikä vain tulevaisuuden suuntaan.
Muuta en pyrkinyt sanomaan. Kuin tämän näkökulman selkeyttäminen.
Ari
Vastauksena kysymykseesi uudestisyntymisestä viittaan että varsinainen sana uudestisyntymä,
paliggenesia
παλιγγενεσία, ας, ἡ
esiintyy kahksi kertaa koko Raamatussa.
https://biblehub.com/greek/3824.htm
Matt. 19:28 se kuvaa sitä koko maailman uudistumista, mikä tapahtuu Kristuksen tullessa takaisin kirkkaudessaan. Silloin koko maailmankaikkeus syntyy uuteen kukoistukseensa, Jumalan kunnian ylistykseen.
Tiituksen kirjeen luvussa kolme jakeessa viisi tapahtuma liittyy jakeisiin 3:4-7.
Siinä todetaan ettei meillä ihmisillä ole mitään arpaa eikä osaa pelastukseen meidän omasta voimastamme tai omista ansioistamme.
Vaan _ k a i k k i _ on tapahtunut vain ja ainoastaan Jumalan omasta hyvyydestä ja
hänen _ a r m o s t a a n _ .
Työvälineenään Jumala on käyttänyt kastetta eli vedellä _ p e s u a _ .
Tämän vedellä pesemisen välityksellä Jumala itse on toiminut. Vain hän yksinnään, ainoastaan hän. Hän on antanut kaksi lahjaa, jotka molemmat kuuluvat yhteen:
1) Uudestisyntymisen
ja
2) Pyhän Hengen uudistumisen.
Tämän tapahtuman, missä olemme uudestisyntyneet ja saaneet Pyhän Hengen uudistuksen kasteen veden välityksellä, meillä on pelastus, ilo, onni ja iankaikkinen elämä Jumalan kirkkaudessa.
Nämä kaksi Matt. 19:28 ja Tiit. 3:5 kuuluvat yhteen sillä tavain, että täällä maailmassa tapahtunut kasteen antama armolahja antaa meille osallisuuden Jeesuksen takaisin tulossa esiin tulevaan ikuiseen elämään taivaaan kirkkaudessa.
Matias Roto toteat:””Siinä todetaan ettei meillä ihmisillä ole mitään arpaa eikä osaa pelastukseen meidän omasta voimastamme tai omista ansioistamme.
Vaan _ k a i k k i _ on tapahtunut vain ja ainoastaan Jumalan omasta hyvyydestä ja
hänen _ a r m o s t a a n _ .””
Siis voiko sitten ihminen toisen puolesta päättää pelastuksesta?
Tällä tarkoitan vauva kastetta eli eikö vanhemmat (tai toinen) päätä kastetaanko vauva vai ei?
Muistan kun äitini puhui olleensa töissä sairaalassa ja siellä syntyi aviottoman äidin lapsi joka oli kuolemaisillaan, äitini (n.18v) olisi halunnut kastaa tämän mutta ylihoitaja sanoi ettei aviottoman vauvaa kasteta, mitä ajattelet, päättikö ylihoitaja nyt vauvan pelastuksesta?
Ari
Jumalan työ kasteen välityksellä on aina Jumalan työ.
Kaikki on jätettävä hänen käsiinsä.
Menneitten polvien työ on viisainta jättää Jumalan käsiin, niistä voimme vain ottaa oppia, jotta, jos mahdollista, voimme välttää samoja kömmähdyksiä.
En siis ota kantaa menneeseen tapaukseen, kun suosittelen, että hätäkaste kannattaa tehdä aina kun tilanne näyttä sitä edellyttävän.
Pyrkikäämme siis tekemään tehtävämme mahdollisimman hyvin, mutta jättäkäämme menneet Herramme haltuun. Vain hän tuntee kaiken kaikesta, mutta me ihmiset vain rajoittuneesti.
Kiitos aktiivisesta keskustelusta!
Terveisiä Ypäjältä. Pidin saarnan kirkossa. Yllä olevasta otin esille vain Joonaksen valaskalan vatsassa ja Ninivessä ja loput meni siitä eteenpäin ihmisten kiistelyyn Jeesuksesta.
Jokaisesta tekstistä löytyisi ainesta useampaan juttuun, koska yhteen voi ottaa vain pienen osan siitä aineistosta, mitä aiheena oleva Raamatun teksti voisi tukea.