Tiesitkö, että ohdakkeessa on kauniit kukat? Ehkä tässä olemme jonkin asian ytimessä, kun puhumme ohdakkeesta. Kaunis kukka kiehtoo, mutta kenenkään ei pitäisi jäädä pitkäksi ajaksi kukkia ihailemaan, kun se pitäisi leikata poikki, ellei halua itselleen ohdakepeltoa. Ilisiko siinä kiusauksen vertauskuva, kun katsoo tarpeeksi kauan, niin se siementää!
Joskus olen ihmetellen katsellut ja kuunnellut sanan kukkasia. Yksi äkkipysäys tapahtui vankimielisairaalan hartaushetkessä, siis Anneksessa. Tämä sopii tähän hetkeen, kun Annes on myyty ja siitä värkätään luxus-asuntoja. Meillä oli kolme tilaisuutta samana päivänä eli sunnuntaina. Viimeiseksi menimme Annekseen. Olin tarkistanut tekstit ja Joh 3. kertoi pienoisevankeliumista, no sehän on tuttu ja paljon käytetty lause. Kun sitten aloin lukea ja se alkoikin niin, että niinkuin Mooses ylensi käärmeen korvessa… Hämmästykseni oli aito, kun tuntui vaikealta sovittaa käärmeitä siihen, jota niin laupiaasti aina käytetään. Herra on kuitenkin valmis auttamaan umpikujaan joutunutta lastaan, niin silloinkin. Se alku teki siitä 16. vielä tärkeämmän. He uskoivat kuoleman ja synnin hädässä käärmeitten puremina ne, jotka Moosesta seurasivat! Pääsevätkö Jeesuksen seuraajat ohitse niin, ettei synnin käärme koskaan pure kuolettavasti? En usko!
Yksi kukkanen on jäänyt mieleeni entisestä elämästäni. Se kohta sisältää sanat: sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä! Pysäytyskuva siihen ja sitten pitkä selitys mitä kaikkea Kristuksen rakkaus meiltä vaatii siis kuulijoilta. Sen sijaan olisi voinut lukea vähän eteenpäin, niin olisi selvinnyt koko asia, mutta se ei ollut tarkoituksenmukaista.
Paavalin kirjettä mielellään luetaan: Mikään ei voi erottaa mitä Hänen rakkaudestaan… Siis ei mikään. Voiko sen lukea niin, lukea voi, mutta ei oikeasti uskoa, jos lukee mitä siinä edellä sanotaan. Toinen: Ette te ole jotka puhutte… Tämäkin on sanottu kohtaan, jossa uskova joutuu tunnustamaan uskonsa katsoen kiväärin pyöreään reikään. Ei siis aina silloin, kun seisoo saarnatuolissa ja puhuu. Kokonaisen Jumalansanan omaksuminen niinkuin on kirjoitettu on tärkeä, se on elinehto kaikille niille, joille pelastus on tärkeä!
Lauri Lahtinen :”Ette te ole jotka puhutte… Tämäkin on sanottu kohtaan, jossa uskova joutuu tunnustamaan uskonsa katsoen kiväärin pyöreään reikään. Ei siis aina silloin, kun seisoo saarnatuolissa ja puhuu. Kokonaisen Jumalansanan omaksuminen niinkuin on kirjoitettu on tärkeä, se on elinehto kaikille niille, joille pelastus on tärkeä!”
Olin koko elämäni yrittänyt leikkiä Mathilda Wredeä. Olin mennyt heidän luokseen, jotka joutuivat vankilaan rikostensa tähden ja jotka olivat tumpanneet tupakkansa heidän käsivarsiinsa, jotka halusivat alistaa valtansa alle. Isäni oli kieltänyt ”leikkimästä Mathilda Wredeä”, mutta sitten tuli yö. jolloin katsoin otsaani kohti suunnattua ladattua pistooliai yli yön ja puhuin kuin ”Ruuneperi”, että pistoolin pitelijä ei olisi toteuttanut aikomuksiiaan. Oli aamu viisi, kun hän lopulta luovutti pistoolin, ja siihen loppuivat myös Mathilda Wrede-leikkini. Puhutaanpa pelastuksesta sitä tai tätä, tuon kokemuksen jälkeen mielestäni tärkeintä on ollut, että väkivalta ja vihan lietsominen vaikka ”maan tavalla” maassa loppuu.