Kumpi on meille tärkeämpi: laki vai evankeliumi?

Apostoli Paavali opettaa meille roomalaiskirjeessä Jumalan lain merkityksen. ”Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää” (Room 2:18). ”Lain tehtävä on opettaa tuntemaan, mitä synti on” (Room. 3:20). ”Laki hallitsee ihmistä niin kauan kun hän elää” (Room 7: 1).

Jumalan laki voidaan tiivistää muotoon: ”Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.” (Mark 12:30–31). Tämä kattaa kokonaan vanhan testamentin mukaisen Jumalan lain.

On kuitenkin syytä muistaa että Jumala on rakkaus ja me ihmiset rakkaudettomia. Meille rakkaudettomille ihmisille Herra on antanut myös yksityiskohtaisempia ohjeita. Meidän tulee välttää mm. ylpeyttä, kateutta, haureutta ja puuttumista toisen omaan.

Me ihmiset emme kuitenkaan noudata Jumalan lakia. Apostoli Paavali opettaa, ettemme edes kykenen elämään lain mukaan vaikka haluaisimme (esim. Room. 7:7–25).

Niinpä me kaikki ihmiset olemme omien ansioidemme myötä tuomion alla. ”Ne jotka ovat tehneet syntiä lakia tuntematta, myös tuhoutuvat laista riippumatta. Ne jotka ovat lain tuntien tehneet syntiä, myös tuomitaan lain nojalla” (Room. 2:12). Tästä tuomiosta meidät kuitenkin vapauttaa Herran evankeliumi.

Evankeliumin sanoma voidaan tiivistää: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.” (Joh. 3:16)

Kuten Paavali opettaa: ”Jumala antoi Kristuksen kuolla meidän rikkomustemme tähden ja herätti hänen kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden” (Room. 4:25) Laki ei siis meitä pelasta vaan evankeliumi. ”Jos suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra ja sydämessäsi uskot että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva” (Room. 10:9)

Otsikon kysymykseen laki vai evankeliumi, vastaan kuitenkin molemmat. Suunnattomasta rakkaudestaan Jumala on antanut meille ensin lain ja sitten  evankeliumin ja evankeliumi auttaa myös meitä rakastamaan, siis noudattamaan lakia.

 

Edellinen kirjoitukseni:

https://www.kotimaa.fi/uskotko-ylosnousseeseen-kristukseen-kuten-kirkko-opettaa-vai-jotenkin-muuten/

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Olisin voinut jättää kommentoimatta Vesa Ahlforsin kirjoitusta, mutta ihan
    ystävällisin ajatuksen sanoin muutaman sanan.

    Hyvä Vesa, kirjoituksissasi ei tule esille sanaakaan siitä, että ymmärtäisit
    lain ja evankeliumin hengellisen merkityksen.

    ”Tottelevaisuus, kuuliaisuus jne. ei ole Jumalan edessä mikään pantti tai vaihdon väline, sillä ei jehovantodistajakaan voita yhtään mitään.
    Pelastus on vain syntisenä, tottelemattomana ja epäkuuliaisuutena Kristuksessa.
    Joka aamu ja ilta.

    Kaikki tottelavaisuus on Pyhän Hengen työtä ja uskon hedelmää Jeesuksen Kristuksen yhteydessä – ja vajaaksi se aina jää.
    ”Kerjäläisiä olemme kaikki!”

    Sitä on varmaan vaikea uskoa, jos evankeliumi ja laki ovat sekaisin, kuten ne
    Vesa Ahlforsin kirjoituksissa ovat.
    Jumala johdattakoon sinua, Vesa, tuntemaan hänen tahtonsa ja armonsa.

    • jorma ojala: ”Sitä on varmaan vaikea uskoa, jos evankeliumi ja laki ovat sekaisin, kuten ne Vesa Ahlforsin kirjoituksissa ovat.”

      ??!! Sekaisin??!! Toin esiin, että kun Uudessa testamentissa puhutaan laista, viittaa se yleensä ns. Mooseksen lakiin, joka sellaisenaan ei enään sido kristittyjä.

      Evankeliumit ja muu Uusi testamentti sisältävät myöskin Jumalan periaatteita, käskyjä ja lakeja. Niitä tietysti kristityn täytyy parhaansa ja mahdollisuuksiensa mukaan pyrkiä noudattamaan, eikä ajatella, että tekee mitä hyvänsä, niin Kristuksen lunnaat takaavat automaattisen ja kaikenkattavan anteeksiannon kaikesta mahdollisesta, myös tahallisen tietoisesta ja katumattomasta niiden rikkomisesta

      jorma ojala: ”Tottelevaisuus, kuuliaisuus jne. ei ole Jumalan edessä mikään pantti tai vaihdon väline, sillä ei jehovantodistajakaan voita yhtään mitään. Pelastus on vain syntisenä, tottelemattomana ja epäkuuliaisuutena Kristuksessa.”

      ??!! Useaan kertaan olen todennut, ettei epätäydellinen ihminen voi saavuttaa Jumalan hyväksymistä omin voimin, vaan avuksi tarvitaan Kristuksen lunnaita/sovitusta.

      jorma ojala: ”Kaikki tottelavaisuus on Pyhän Hengen työtä ja uskon hedelmää..”

      ??!!. Jumalan toimiva voima pyhä henki ei ohjaa kaikkea uskovan henkilön toimintaa kuin tämä olisi jokin kauko-ohjattu robotti, niin että tämä aina automaattisesti osoittaisi sitä ”tottelevaisuutta” Jumalaa ja Jeesusta kohtaan.

      Ihmisen omalla tahdolla ja tämän sisäiset vaikuttimet ja ns. hengellinen kypsyys ja se mitenkä tämä ”ravitsee” itseään Jumalan Sanalla ja käyttää rukousetua vaikuttaa myöskin asiaan ja tekemisiin, jotta toteuisi Jeesuksen sanat: ”Joka loppuun asti kestää, se pelastuu.” Uskon omaksuminen ei ole mikään lopullinen tae pelastumisesta. Jos niin ajattelee, niin se vasta omavanhurskasta kuvittelua on.

      jorma ojala: ”Jaakobin kirjeen 2. luku: ”17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
      Päinvastoin kuin Vesa meille kertoo, Jaakob EI puhu tästä syntisen ihmisen vanhurskaaksi tulemisesta eli pelastuksesta.”

      Se sanoo yksinkertaisesti ja selvästi, että ”usko ilman tekoja on kuollutta.” Jotta ihminen voisi pelastua, tarvitsee tietysti synnin ja kuoleman orjuudessa oleva ihminen avukseen siinä Kristuksen lunnaita/sovitusta.

      En ole ikinä missään kommentissani väittänyt, että ihminen voisi pelkillä omilla teoillaan ansaita pelastuksen. Etkö pysty ymmärtämään oikein kirjoitettua tekstiä, vai vääristeletkö mahdollisesti tahallaan toisten sanomisia? Toivottavasti ensiksi mainittua. Se olisi ainakin lieventävä asianhaara Jumalan edessä.

  2. >>>Jaakobin kirjeen 2. luku (uusi kirkkoraamattu):

    “14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? 15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, 16 niin turha teidän on sanoa: “Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin”, jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat. 17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.”>>> Vesa Ahlfors

    Päinvastoin kuin Vesa meille kertoo, Jaakob EI puhu tästä syntisen ihmisen
    vanhurskaaksi tulemisesta eli pelastuksesta.
    Ei todellakaan!
    Jaakob puhuu tässä vanhurskaana olemisesta.

    Joksikin tuleminen on ihan eri asia kuin jonakin oleminen.
    Jotta voi olla, pitää sellaiseksi ensin tulla.

    Kun sinä, Vesa, saat liittyä Kristuksen kirkon jäseneksi, saat pelastuksen ja iankaikkisen elämän silkasta armosta!

    • Vesalle vielä, Toora eli käytännössä 5 Mooseksen kirjaa sisälsi ns. Lain opetuksen ja uskonnolliset säädökset. “Vanhurskas” mies osasi nuo lait ja säädökset hyvin, noudattamisessa oli ongelmia ja aikalais tekstit kertovat, että uskonoppineilla oli Jeesuksen elinaikoihin noin 600 ja ylikin laki kirjaa, jotka täydensivät Mooseksen lakia. Suurin osa noista keskittyi siihen miten ja missä oloissa Mooseksen lakeja voidaan soveltaa ja kiertää. Kyse oli lisäyksiä mm. erokirjaan ja työn tekemiseen ja sapatin pitämisen tiimoilta. Lakia Lain päälle siis.

      Uuden liiton tullessa, Jumala antoi Armonsa maailmaan ja katsoo nyt Kristukseen lain täyttäjänä, ja nyt ne ihmiset, jotka ovat Kristuksen turvissa, ovat teologisessa mielessä KristukseSSA.

      Jumala ei lue näille ihmisille enää Lakia, koska nämä ihmiset ovat kuolleet lain alle ja elävät nyt Kristuksessa. Heidät on vapautettu lain alta. He noudattavat nyt Uskon Lakia, josta on syytä ottaa selvää. Sen sanoma on pääpiirteittäin, niin, että Jumalan Pyhä Henki muistuttaa ja vaikuttaa ihmisessä Rakkauden hedelmää ja pitää ihmisen oikeassa suhteessa Jumalaan. Laki on ja pysyy voimassa. Samoin pysyy Kristuksen Armo. Näiden ymmärtämisestä kirjoitin aikaisemmin. Kristus ei ole Lain opettaja vaan sen Täyttäjä.

    • ismo malinen: ”noudattamisessa oli ongelmia ja aikalais tekstit kertovat, että uskonoppineilla oli Jeesuksen elinaikoihin noin 600 ja ylikin laki kirjaa, jotka täydensivät Mooseksen lakia.”

      Juuri niin. Jeesusta ja kristittyjä vastustaneet kirjanoppineen ja fariseukset pyrkivät niitä ylläpitämään.

      ismo malinen: ”Sen sanoma on pääpiirteittäin, niin, että Jumalan Pyhä Henki muistuttaa ja vaikuttaa ihmisessä Rakkauden hedelmää ja pitää ihmisen oikeassa suhteessa Jumalaan..”

      Toivottavasti vaikuttaa mahdollisemman monessa itseään kristittynä pitävässä henkilössä. Ei kyllä aina siltä vaikuta.

      ismo malinen: ”Jumala ei lue näille ihmisille enää Lakia, koska nämä ihmiset ovat kuolleet lain alle ja elävät nyt Kristuksessa.”

      Johan se nyt on jo miljoona kertaa todettu, että uuden liiton alaisuudessa olevat kristityt eivät enään ole vanhan liiton Lain alaisuudessa. Samaa ei nyt tarvitse sinunkaan jatkuvasti toistaa. Useat sen Lain periaatteista, käskyistä ja laeista on tosin toistettu muualla Raamatussa, ja ne velvoittavat kristittyjä.

      ”Olla ja elää Kristuksessa” ei nyt sentään tarkoita, että kristitty olisi jokin ikään kuin kauko-ohjattu robotti ja tekisi aina ja kaikki Jumalan tahdon mukaisesti.

    • jorma ojala: ”Päinvastoin kuin Vesa meille kertoo, Jaakob EI puhu tästä syntisen ihmisen vanhurskaaksi tulemisesta eli pelastuksesta. Ei todellakaan! Jaakob puhuu tässä vanhurskaana olemisesta.”

      Mielestäni vähän turhaa jaarittelua sinulta arvoisa jorma ojala. Jaakobin kirjeen 2. lukuhan osoittaa, että aito ja oikea usko tuo myöskin mukanaan uskon tekoja. Ne kuuluvat siis yhteen. Alla siteeraus siitä (vanha kirkkoraamattu):

      ”19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. 20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? 21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? 22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; 23. ja niin toteutui Raamatun sana: “Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”, ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. 24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. 25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? 26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.”

      Selvää on, että epätäydellinen ja synnin ja kuoleman orjuudessa oleva ihminen ei pelkästään omilla teoilla ja voimillaan voi alkuunkaan ansaita pelastusta, vaan siihen tarvitaan avuksi Kristuksen lunnaita/sovitusta. Se on osoitus Jumalan JHWH/Jehova/Jahven ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

      Kohta sanoo kuitenkin, ettei se pelkkä uskokaan riitä pelastukseen. On helppo vain sanoa jotain, vaikka ei sisimmässään aivan sitä tarkoitakaan. Sehän sanoo, että myös Jumalan vastustaja Saatana Panettelija uskoo häneen, vaikka tekeekin kaikkensa vastustaakseen tätä ja hänen palvelijoitaan.

  3. Täydellisesti rakastava ei vihaa eikä varsinkaan kohdista rakauttensa kohteeseen raakoja ja julmia rankaisutoimenpiteitä on tämä tehnyt mitä tahansa. Piste! Enpä usko että kutsuisit ihmistä.,joka on ruoskinut lapsena hengiltä tämän rikottua peilin ’täydellisesti rakastavaksi’ isäksi.

    • Jumalan vertaaminen ihmiseen on mielekästä vain silloin, kun tarkoitetaan lihaksi tullutta Jumalan Poikaa, Jeesusta. Maailmankaikkeuden Luojan päätöksien mittaaminen samoilla perusteilla kuin tolkkunsa kadottaneen isän on järjetöntä. Minusta on käsittämättömän rakkauden osoitus jo sekin, että meillä ylipäätään on asuttavanamme elinkelpoinen planeetta.

    • Heh heh. Minä kyllä ihmettelen, miksi Jumala yleensä halusi luoda tylsimyksen, jota kutsutaan ihmiseksi. Taisi tulla aika tökerö erehdys, jota on saanut katua.

    • Noinhan vedenpaisumuskertomuksessa sanotaankin: ”Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään.”

    • Eikös jotain samanlaista ole odotettavissa tulevaisuudessakin?

      Apostolien tekojen 17. luku: ”sillä hän on asettanut päivän, jona hänen tarkoituksensa on tuomita asuttu maa vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän on määrännyt, ja hän on antanut kaikille siitä takeen herättämällä hänet kuolleista.”

      Matteuksen 24. luku: ”) Sillä niin kuin Nooan päivät olivat, niin tulee Ihmisen Pojan läsnäolo olemaan. 38 Sillä niin kuin ihmiset olivat noina päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, miehet menivät naimisiin ja naisia naitettiin aina siihen päivään saakka, jona Nooa meni arkkiin, 39 eivätkä panneet merkille, ennen kuin vedenpaisumus tuli ja pyyhkäisi heidät kaikki pois, niin tulee Ihmisen Pojan läsnäolo olemaan.”

      Matteuksen 25. luku: ”Kun Ihmisen Poika saapuu kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu loistoisalle valtaistuimelleen. 32 Ja kaikki kansakunnat kootaan hänen eteensä, ja hän erottaa ihmiset toisistaan niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista. 33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle. 34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: ’Tulkaa, te Isäni siunaamat, perikää se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti………..Ja nämä menevät ikuiseen pois karsiintumiseen, mutta vanhurskaat ikuiseen elämään.”

    • Ei sovi unohtaa Jumalamme kolmiyhteisyyttä. Kaikkivaltia itse asiassa uhrasi ristillä itsensä.

  4. Vesa A. on esittänyt täällä synergistisen pelastuskäsityksen.
    Onko siinäkään kysymys pelastuksesta, on asia erikseen.
    >>jYksinään, ilman tekoja, se on kuollut>>>>
    Ilmeisesti Vesa ei ymmärtänyt, missä kritiikissäni oli kysymys.
    Jaakob ei puhu mitään syntisen ihmsien vanhurskaaksi tulemisesta, vaan hän puhuu uskovan elämästä. Ne ovat eri asioita.

    On surullista todeta, että Vesan mukaan ihminen ei pelastu yksin uskosta. Hänen pelastusoppinsa on synerginen.

  5. jorma ojala: ”Jaakob ei puhu mitään syntisen ihmsien vanhurskaaksi tulemisesta, vaan hän puhuu uskovan elämästä. Ne ovat eri asioita.”

    ??!! Jaakobin kirjeen 2. luvun edelliset jakeet (ennen toteamusta että ”usko ilman tekoja on kuollutta”) osoittaa, että myös ihmisen teoilla ja asenteilla on asiaan vakutusta. Alla siteeraus vanhasta kirkkoraamatusta kyseisistä edeltävistä jakeista:

    ”19. Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
    20. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
    21. Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
    22. Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
    23. ja niin toteutui Raamatun sana: ”Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”, ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
    24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
    25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
    26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.”

    Jottet nyt arvoisa jorma ojala taas ”ala pyörittämään samaa vanhaa levyäsi”, niin siitähän tietysti olemme samaa mieltä, että epätäydellinen ja synnin ja kuoleman orjuudessa oleva ihminen ei pelkästään omilla teoilla ja voimillaan voi alkuunkaan ansaita pelastusta, vaan siihen tarvitaan avuksi Kristuksen lunnaita/sovitusta. Se on osoitus Jumalan JHWH/Jehova/Jahven ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

    Kohta sanoo, ettei se pelkkä uskokaan riitä pelastukseen. On helppo vain sanoa jotain, vaikka ei sisimmässään aivan sitä tarkoitakaan. Sehän sanoo, että myös Jumalan vastustaja Saatana Panettelija uskoo häneen, vaikka tekeekin kaikkensa vastustaakseen tätä ja hänen palvelijoitaan.

  6. Erilaisten raamatunkäännösten sanavalinnat vaikuttavat näköjään joskus paljon sisältöön. On eri asia tulla tekojen kautta vanhurskaaksi ja osoittautua vanhurskaaksi. Jälkimmäinen tukee uskon merkitystä. Uskon kautta saavutettu vanhurskaus ilmenee teoissa ja osoittaa sen todelliseksi.

  7. En haluaisi jankuttaa, mutta totean vain, että Vesan näkemys on ns. galatalaisten uskoa. Itsevanhurskautta.
    Synergia = usko + teot.

    Turha tässä on enää toistaa, että Jaakob ei ouhu syntisen vanhurskauttamisesta vaan vanhurskaan elämästä ja kuolleesta uskosta.
    Ne ovat eri asioita kuin uskosta pelastuminen.

    Sinun pitäisi ymmärtää tämä, Vesa Ahlfors!
    Ethän sinä halua todellisuudessa pelastuakaan iankaikkiseen elämään Jumalan kanssa.
    Surullista epäuskoa!
    On yleisesti todettu asia, että jehovalaisuus on synkkä lakiusko, josta puuttuu Kristus.

  8. Se, mitä Jaakob opettaa, on uskon sisältöä.
    Usko ilman tekoja on kuollut.
    Teot eivät kuitenkaan tee uskoa.

    Teot vaikuttaa Jumalan antama rakkaus Pyhässä Hengessä.
    Koska ne ovat Jumalan lahja, ei ihminen voi saamaansa lahjaa käyttää
    vaihtorahana armoon.

    Armo tulee ilman tekoja, ei se muuten armo olisikaan.

    Syntisellä ihmisellä ei ole turvanaan tekoja, vaan ilman tekoja hänet
    tehdään vanhurskaaksi Kristuksen tähden.
    KRISTUKSEN TEOT ovat hänenkin tekojaan.

    Tämä on autuas vaihtokauppa.

    Näkyköön uskomme tekoina, mutta Jumalan edessä tekomme eivät auta
    yhtään mitään.

  9. >>>24. Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta. 25. Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois? 26. Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.”>>>>>

    Joo, teot kertoivat hänen olevan uskossa, ja usko teki vanhurskaaksi,
    Usko yksin.

    Kannattaa lukea Raamatusta muutakin kuin Jaakobia, niin ymmärtää kokonaisuuden, mitä sovitus Kristuksessa on.
    Yksin uskosta!

  10. Kiitos Vesa Ahlfors!

    Jää siis pieni mahdollisuus, että sinä kirjoitat vastoin jehovantodistajien oppia jotain omaa oppiasi…?

    Tähän mennessä olemme sinun teksteistäsi saaneet lukea, että
    ihminen EI pelastu yksin uskosta.
    Kirkkomme opettaa, Jumalan kiitos, toisin!¨

    Room 4: 3. Sillä mitä Raamattu sanoo? Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi.
    4 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;

    1Moos. 15:6 Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi.
    Gal. 3:6 samalla tavalla kuin Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi?
    Jaak. 2:23 ja niin toteutui Raamatun sana: Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi, ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

    Kutsu koskee sinuakin, saat armosta kaiken anteeksi ja saat elää Jumalan luona iankaikkisesti.

    • On hyvä muistaa että myös jehovantodistajiin eksynyt veli on edelleen tervetullut takaisin Kristuksen Kirkkoon.

    • Jukka Kivimäki: ”On hyvä muistaa että myös jehovantodistajiin eksynyt veli on edelleen tervetullut takaisin Kristuksen Kirkkoon.”

      🙂 No, eihän se huumorikaan ole koskaan pahitteeksi, ettei menisi touhu liian vakavaksi. Pitäydyn kuitenkin mieluimmin Raamatunmukaiseen kristillisyyteen.

      Johannes 8:32: ”Ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus vapauttaa teidät.”

      Ilmestyskirjan 18:4 ”Suuresta Babylonista”: ”
      ”Lähtekää siitä ulos, minun kansani, jos ette tahdo osallistua hänen kanssaan hänen synteihinsä ja jos ette tahdo saada osaa hänen vitsauksistaan.”

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.