Kemijärven läpi virtaava Kemijoki on pääosin vapautunut jäistä, vain yksittäisiä jäälauttoja huilailee virran uomassa. Vietämme helluntaita täällä Kemijärvellä suurten vesien keskellä.
Myös evankeliumissa (Joh. 7:37-39) Jeesus puhuu Jerusalemin temppelialueelle kokoontuneille kuulijoilleen vedestä, tällä kertaa tosin elävästä vedestä, virtaavasta lähdevedestä, jolla on hyvä sammuttaa janonsa. Raamattu tuntee hyvin myös veden tuhoavan voiman myrskyjen ja tuhotulvien yhteydessä. Nyt lehtimajajuhlan viimeisenä päivänä Jerusalemin temppelissä kuitenkin juhlittiin sitä erämaavaelluksen janojuomaa, jota Mooses Jumalan ohjeen mukaisesti löi sauvallaan kalliosta. Vertauskuvallisesti Siiloan altaan lähdevettä kannettiin kultaisessa astiassa temppeliin.
Jeesus ottaa puheensa lähtökohdaksi tuon veteen liittyvän juhlaperinteen ja kutsuu ihmisiä: ”Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon!” Näin hän sanoi ääneen sen, mitä hänet kohdanneet ihmiset olivat itsekin todenneet. Herra Jeesus oli opettanut ja parantanut ihmisiä niin, että kukin oli saanut avun hätäänsä. Tämä Vapahtajan sana kuuluu myös meille. Jos tarvitset apua, tule Jeesuksen luokse. Hän sanoo: ” Joka uskoo minuun, ’hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’, niin kuin kirjoituksissa sanotaan.” (Joh. 7:38)
Kun sinä lähetät henkesi, se luo uutta elämää. ( Ps. 104: 30 ) Lukiessamme Raamattua on Pyhä Henki mukana jo alussa. Luomiskertomuksessa kuvataan, kuinka Jumalan henki liikkui vetten päällä. Tähän uutta luovaan Henkeen on helppo eläytyä juuri helluntaina keskellä itäisen Lapin maisemia: Kaikki ympärillä herää eloon kevään lämmössä ja auringon valossa. Maisema alkaa kukkia ja vihertyä.
Pyhän Hengen tehtävä on saada sisimpämme kukoistamaan ja tuottamaan hengellistä hedelmää. Hengen hedelmiä ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. ( Gal. 5: 22-23 ) Henki myös varustaa meidät moninaisilla armolahjoillaan, joilla Hän hoitaa paitsi omaa sieluamme myös seurakuntaa ja koko kirkkoa.
Jumalan Pyhä Henki toimii meissä ja saa sijaa meissä luetun ja saarnatun Jumalan sanan eli Raamatun välityksellä sekä pyhien sakramenttien kasteen ja ehtoollisen kautta. Kastamisen ja ehtoollisen vieton yhteydessä on erityinen ”epikleesirukous”, jossa pyydetään Pyhää Henkeä tulemaan ja täyttämään uskovien sydämet. Hän ei ole jokin kasvoton voima, vaan persoona, kolmiyhteisen Jumalan yhteydessä.
Pentti Tepsa
Pentti
Kiitos miellyttävästä blogistasi
Tervehdys Matias ja hyvää helluntaita.
Toivottavasti jotakin Pyhän Hengen hyvyydestä välittyi.
”hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat’ on yksi Raamatun ihmeellisempiä kohtia. Toinen saman kaltainen on Joh 4:14 ”Siitä vedestä jonka minä annan tulee hänessä lähde, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään”.
Tämä lähden on Jeesuksen sisällinen tunteminen. Tämä lähde vaikuttaa meissä hengen hedelmän. Kyse on yhdestä hedelmästä, jossa on monta hyvää ominaisuutta. Mitä lähempänä olemme Jeesusta sitä enemmän nuo asiat saavat meissä valtaa.