Tampereella hiljattain käyttöön otettu Rantatunneli sai uudenvuodenyönä toimittaa synnytyssalin virkaa, kun vauhdikas poikalapsi päätti tulla tunnelin keskivaiheilla maailmaan neljä vuorokautta ennen laskettua aikaa. Kyseessä oli äidin neljäs synnytys, kätilönä toimi pikkuista Golfiaan rallikuskin elkein ohjastanut anoppi. Kuten oheisesta linkistä selviää, kaikki meni aivan mallikkaasti: Pojasta tuli Sankari, jota Tieliikennekeskuksen väkikin kävi kumartamassa ja tuomassa hänelle lahjoja.
Tarina teki minuun suuren vaikutuksen. Kun en oikein tiennyt, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, niin varmuuden välttämiseksi tein juttua lukiessani kumpaakin, samanaikaisesti. Tulin ajatelleeksi, että tämän jälkeen se, että joku syntyi tallissa ja otti ekat unensa eläinten syöttökaukalossa, ei enää olekaan niin kova juttu. Kertoo ehkä enemmänkin vanhempien hyvästä ongelmanratkaisutaidosta. Tai kenties asia kuuluukin luokkaan Hätä keinot keksii? Voin myös ymmärtää härkää, joka ihmetteli, mitä Jumalan Poika tekee hänen ruokakupissaan.
Autosynnytykset eivät ole mikään uusi keksintö. Toinen kummitätini toimi koko työelämänsä ajan Hauholla kunnankätilönä. Pitäjä oli laaja, bussivuorot 1950-luvulla harvassa (aamulla sinne, illalla takaisin). Kummitätini virkapolkupyörä matkusti uskollisesti mukana linjurin peräkoukkuihin kiinnitettynä. Todellinen parannus työoloihin tuli, kun kummitäti osti ikioman auton, jolla jatkossa kulki kaikki työmatkansa, kuskaten samalla myös omaa työtiimiään. Auto toimi useitten hauholaisten synnytyssalina, kun matka Hämeenlinnaan synnyttämään oli liian pitkä tai syntyjä hätähousu. Kummitäti kertoili eläkkeellä ollessaan, miten se-ja-se syntyi tuossa-ja-tässä tienmutkassa tai töyssyssä.
Jos entisaikaan oli synnytyssairaalaan pitkä matka, niin tämä päivä ei tuo asiaan yhtään helpotusta: säästösyistä synnytyssairaalat lipsahtavat luvattoman kauas synnyttäjistä. Tästä seuraa se, että muualla kuin sairaalassa syntyneitten määrä kasvaa. Ja tästä taas seuraa, että yhä useampi ihminen joutuu hoitamaan lapsenpäästäjän hommia ilman koulutusta. Jonkinlaista synnytysavustajavalmennusta pitäisi vissiinkin saada. Luontevasti se voisi kuulua esim. ensiapukoulutuksen yhteyteen. Tosin pitää muistaa, että synnytyksen ja syntymän pitäisi olla mitä luonnollisin asia, siihen ei pidä suhtautua kuin johonkin luonnonkatastrofiin.
Ns. Laskettu aika ei ole mitään Jumalan sanaa vaan arvio kahden viikon tarkkuudella. Uudessa testamentissa apostoli Paavali sanoo (Gal. 4:4), että ”kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa”. Jeesuksen tulo ihmisten nahkoihin kesti kuitenkin Maria-äidin sisällä yhtä kauan kuin se on aina ihmisten kyseessä ollen kestänyt, Jeesus ei saanut mitään erityiskohtelua. Ei silloin. Eikä myöhemminkään. Ellei sitten erityisen huonoa kohtelua: Jeesuksen henkeä haviteltiin jo ihan vauva-ajasta lähtien.
Toivottavasti sinä, Tunnelilapsi, pääset elämässäsi helpommalla kuin Seimen lapsi. Ainoa, mikä sinua voisi vainota, on media (vaikkapa Aamulehti, joka saattaa ruveta kummiksesi) ja Tieliikennekeskus, joka on luvannut tarjota sinulle ekan harjoittelupaikkasi, jos niin tahdot. Tuskin syntymäpaikaksesi merkitään Rantatunnelia, mutta Tunnelipojaksi saatat tulla kutsutuksi koko loppuelämäsi ajan. Vaan älä sure: Tunneli on aivan erinomainen vertauskuva elämästä. Matkalla ollaan, eteenpäin mennään, karavaani kulkee, koirat haukkuvat. On pimeä korpi ja kivinen tie, ja usein se käytävä liukaskin lie. Mutta lopulta tunnelin päässä loistaa valo. Sitä ei ole säästösyistä sammutettu. Kun ei ole voitu. Sillä kyse on Maailman Valosta.
Elämä on seikkailu, todistajana Aamulehti:
Tulevaisuudessa tuo lapsi voi sanoa sitten leikillisesti, että: ”Synnyin säästö syistä tunnelissa autoon.”
Säästösyistä siksi, että tulevaisuuden historiassa saatetaan mainita, että noin v 2015 tienoilla, alkaneesta sote uudistuksesta johtuen Suomessa alkoivat säästösyistä lapset syntymään pellolle ja autoihin, josta johtuen myös lapsikuolleisuus alkoi pikkuhiljaa nousta pulavuosien tasolle, jolloin se ollut korkeimmillaan Suomen historiassa… Samoihin aikoihin Afrikassa alkoi kehitys, joka vähensi lapsikuolleisuus määrää… jne.
Mutta kun ihminen on laumaeläin, niin eikö, Ismo, ole pelättävissä, että tästä tulee muotivillitys? Rantatunnelin turvakaista täyttyy synnytysautoista koko 2,3 kilometrin matkalta?
Näin voi tietysti käydä, varsinkin jos vastasyntyneille ja vanhemmille ei löydy enää muuta suojaa, päänsä päälle kuin ”tunnelit” 🙂
Ismo: Voitaisiinkohan jouluevankeliumin tapahtumat siirtää tähän aikaan siten, että Jeesus syntyykin autotallissa? Beetlehemin tallikin oli mesta, jossa säilytettiin erilaisia kulkuneuvoja (aaseja, härkiä…).
Lisäksi autotalleissa on vuosikymmenien aikana syntynyt paljon kaikenlaista: Musiikkia, menestyviä firmoja (mm. Apple). Näille kun ei ole ollut sijaa varsinaisissa asuintiloissa…
Kun pieni lapsi kastetaan, hänet liitetään Jeesuksen talliin, jotta hän voisi ottaa osaa kristilliseen ralliin…
Tunneli oli myös ravintola, enempi juoma-kuin ruokatarjoiluun erikoistunut, Tampereen Asematunnelin kupeessa joskus ammoisella 1970-luvulla, jolloin lapsosena niillä kulmin taapersin. Lapsista en tiedä, mutta moni aikuinen oli aika tunnelissa oltuaan Tunnelissa…
Osaatkos, Elias, sanoa, miksi Tampereelle rakennettiin Rantatunneli, joka näyttäisi olevan enempikin ohitustie, sen sijaan, että olisi bygattu Keskustatunneli?
Asiasta oli – ja on – monenlaista poliittista vääntöä. Suurin todellinen syy lienee se, että saatiin kovalla rahalla myytyä Näsijärven ranta gryndereille ökykerrostalojen rakentamista varten, kun pistettiin Kekkosentie siltä kohtaa ns.rullalle…
Sama metku täällä Espoon Tapiolassa: Kehä ykkönen pistetään alkupäästään tunneliin, jotta kannen päälle voi rakentaa kaikenlaista kivaa: Toimistoja, asuntoja…