”…, jotta hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla kuolema on vallassaan, nimittäin Paholaisen. (Hepr. 2:14)
Tällä kertaa lähteena on Suomen lähetysseuran julkaisu (1981): Levähtäkää vähän (Sana vuoden jokaiselle päivälle). Kyseessä on suomennos norjalaisesta Fredrik Wislöffin kirjasta (1935) Hvil eder litt.
Huhtikuun 22. päivän sanana on Hepr. 2:14, joka onWislöffin kirjassa vuoden 1933/1938 mukaan:”…että hän kuoleman kauttai kukistaisi sen, jolla on kuolema vallassaan, se on: perkeleen.”
Wislöff kirjoittaa: ”Kuoleman valta on hirvittävää ja valtavaa. Sen hallitsija on perkele. Sen vaikutuspiiri on saatanan valtakunta. Sen valtikka on synti. Siinä asuvat kärsimys ja intohimo. Sen palkkana ovat kyynelett ja lopuksi kuolema.”
Wislöff jatkaa: ”Mutta Kristus astui itse saatanan valtakuntaa, kuoleman vallan alaisuuteen. Hänet itsensä tehtiin synniksi, ja sen kautta hän mursi kuoleman valtikan: synnin. Käymällä kuolemaan hän voitti kuoleman vallan.”
Raamatussa (2.Kor. 5:21) kerrotaan, kuinka ”Hänet, joka ei synnistä tiennyt, Jumala teki meidän tähtemme synniksi”. ”Hänet , joka ei synnistä tiennyt, Jumala teki meidän tähtemme synniksi, jotta me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.”
Wislöff jatkaa: ”Ja nyt Kristus on voittaja. Kuolema, missä on sinun otasi? Helvetti, missä on sinun voittosi? Kristus on kukistanut sen, jolla on kuoleman valta, se on :perkeleen.”
”Kuolema, missä on sinun otasi” löytyy Raamatusta 1.Kor. 15:54-55: ”Kuolema on nielty ja voitto saatu. Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun pistimesi?” — Tässä Raamattu kansalle (1999) käännöksessä ”otasi” sijalla on käytetty sanaa ”pistimesi”.
Wislöff kirjoittaa tekstinsä viimeisessä kappaleessa: ”Tie kuoleman valtakunnasta Elämän valtakuntaan on auki. Jokainen, joka tahtoo, voi paeta pois kuoleman vallan alaisuudesta. Saatanan valta on murrettu. Kristus on voittaja. Se, joka asettuu Kristuksen sotajoukkoon, saa elää voitokasta elämää – ja lopulta on hän elävä, vaikka olisi kuollut.”
Raamatussa pienoisevankeliumi (Joh. 3:16) puhuu iankaikkisen elämän mahdollisuudesta.: Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainutsyntyisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.