Pitkällä sillalla on oltava varovainen, kun siinä on yllättäviä ongelmia. Niitä ei kuitenkaan pidä pelätä liikaa. Työmatka edellyttää sillan ylityksen, joka siis kuuluu osana työn toteuttamista.
SUNNUNTAI 12.7.2020
Apostolien päivä
Herran palveluksessa
Ensimmäinen lukukappale: Hes. 2:1-8
Apostolien päivä puhuu Jumalan sanan julistajista. Apostolit menivät eri puolille maailmaa julistamaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Johannes Teologia lukuun ottamatta kaikki päätyivät marttyyrikuolemaan.
Hesekielin kutsu
Hesekiel kuului korkeampaan papistoon. Niinpä hänet siirrettiin Babyloniaan pakkosiirtolaisuuteen jo vuonna 597 eKr. yhdessä kuningas Jekonjan kanssa. Siellä asuessaan hän sai kutsun profeetaksi vuonna 593 eKr. Hänen työnsä profeettana kesti vähän yli 20 vuotta. Viimeinen päivätty profetia on vuodelta 571 eKr.
Apostolien päivän 1. lukukappale kertoo Hesekielin kutsusta. Siinä on kerrottu samaan aikaan sekä työn vaikeudesta että tehtävän tärkeydestä. Häntä kehotettiin rohkeuteen ja urhoollisuuteen. Minkäänlaiset vastukset eivät saaneet pysäyttää hänen julistustaan.
Vaikea tilanne
Israelin kansan tilaa kuvattiin vaikeaksi. Kansa oli luopunut Jumalasta ja tuomio odotti sitä. Luopumuksesta käytetään sanaa kapinointi Jumalaa vastaaan. Kansan piti olla Jumalan kansa, mutta siitä käytetäänkin nimityksiä: Kapinalliset, Jumalaa vastaan nousseet, uskottomat, kovakasvoiset, sydämeltään taipumattomat, uppiniskaiset ja niskoittelijat.
Tämä tilanne oli niin vaikea, että Hesekiel sai tehtäväkseen kertoa Jerusalemin hävityksen, joka sitten toteutuikin 587 / 586 eKr. Sitä ennen hänen piti pyrkiä varottamaan kansaa tämän väärinkäytöksistä ja vääryyksistä ja ennen kaikkea monenlaisesta epäjumalanpalveluksesta, jota oli sekoittunut aidon elävän Jumalan palveluksen rinnalle.
Älä pelkää
Jumala antoi tehtävän julistaa Jumalan sanaa. Hesekielin ei tarvinnut pelätä, koska Jumala piti hänestä huolta. Vastaan sanomisiakaan ei tarvinnut säikkyä, vaan profeetan oli vain oltava uskollinen totuuden sanan palveluksessa.
Sama kehotus oli aikoinaan annettu jo patriarkka Aabrahamille, Sama kehotus on sitten toistunut lukemattomia kertoja eri puolilla Raamatun kertomuksia.
Vuoden 1933 / 1938 käännöksessä ilmaus ”Älä pelkää” esiintyy 63 jakeessa. Se siis on mitä suuremmoisin rohkaisun sana. Jumala pitää huolen omistaan. Meidän ei siis tarvitse surra.
Kun on Jumalan asialla niin ei tarvitse säikkyä vastuksia ei tarvitse väistyä oikealta tieltä vaan voi rohkeasti kulkea eteenpäin vastuksia pelkäämättä.
Esimerkiksi yllä kuvassa näkyvällä sillalla oli yhdellä kerralla iso rako lankkujen välissä. Menin katsomaan mitä pitäisi tehdä. Paikalla sattui olemaan kaksi miestä, jotka kertoivat että juuri edellä toinen paljon pienempikin auto oli ylittänyt tuon raon ajamalla sopivan vauhdikkaasti tuon kohdan, joten meidän isommalla maasturillemme tuo ei tuota ongelmia, koska raon molemmilla puolilla lankut ovat tukevasti paikallaan. Näin saatoimme jatkaa matkaa ilman että pienet vaivat pääsivät estämään työmatkaamme.
Kuunnella ja julistaa
Profeetan tehtävään kuuluu kuunnella Jumalan puhetta ja julistaa tämä kansalle. Kun on tehtävässään uskollinen niin silloin ei tarvitse säikkyä vastuksia.
Samalla tavalla apostolit aikoinaan saivat kuulla Vapahtajamme puhetta ja sitten heidät lähetettiin julistamaan sanaa eri puolille. Esimerkiksi Matteus lähetettiin Etiopiaan, Tuomas puolestaan meni aina nykyiseen Intiaan asti, apostoleista Andreas ja Simon Kananeus tuli Georgian ortodoksisen kirkon perustajia jne. Kukin sai uskollisesti palvella Jumalan heille uskomaa tehtävää aina elämänsä loppuun asti.
Sama tehtävä kulkee eteenpäin yhä edelleen. Yhä meidänkin aikanamme meidät on kutsuttu palvelemaan maailmanlaajuista kristikuntaa Jumalan sanan uutta luovalla voimalla.
On sanottu että lähetystyö kuuluu koko kirkon toimintaan. Voidaampa jopa sanoa vieläkin enemmän: Kirkko on lähetys. Kirkko on Pyhän Hengen työväline pelastavan evankeliumin eteenpäin viemiseen.
Apostolinen uskontunnustus puhuu kirkosta Pyhän Hengen työnä seuraavasti: ”Minä uskon Jumalaan, — ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, — .”
Tässä Hesekielin kutsusta kertova Apostolien päivän ensimmäinen lukukappale
Hes. 2: 1-8
Herra sanoi: ”Ihminen, nouse. Minä tahdon puhua sinulle.” Hänen puhuessaan minuun tuli henki, se nosti minut seisomaan, ja minä kuulin hänen puhuvan minulle.
Hän sanoi: ”Ihminen, minä lähetän sinut israelilaisten luo, noiden kapinallisten pariin, jotka ovat nousseet minua vastaan. Alusta alkaen he ja heidän isänsä ovat olleet minulle uskottomia. Minä lähetän sinut ihmisten luo, joilla on kovat kasvot ja taipumaton sydän. Sinun tulee sanoa heille: ’Näin sanoo Herra Jumala.’ Kuulkoot tai olkoot kuulematta – he ovat uppiniskaista kansaa – he tulevat kuitenkin tietämään, että heidän keskellään on ollut profeetta. Älä sinä, ihminen, pelkää heitä, älä kauhistu heidän sanojaan, vaikka olet heidän keskellään kuin piikkipensaikossa ja skorpionien seassa. Älä pelkää heidän puheitaan, älä säiky heitä – he ovat uppiniskaista kansaa. Sinun tulee puhua minun sanani heille, kuulkoot tai olkoot kuulematta – he ovat uppiniskaisia. Mutta sinä, ihminen, kuuntele mitä sinulle sanon. Älä niskoittele, niin kuin tämä niskuroiva kansa. Avaa suusi ja syö, mitä sinulle annan.”
Luulisi omaa nahkaa katsoen ja koko maailmaa, ettei epäilisi synnin olemassa oloa, niin perittynä kuin tehtynä omainaisuutena. Se on kuitenkin Jumalan työ ja armo, saada ihminen todelliseen itsensä tuntemiseen,,niin jää turha kiista pois. Silloin tulee tärkeäksi kasteen armo ja synnin tunnustaminen jo meidän olemuksessamme. Näin armo nousee arvoonsa.
”Jos et vihaa isääsi ja äitiäsi, siskojasi ja veljiäsi vaimoasi ja lapsiasi, et ole minulle kelvollinen.” Tarja klo 8:26
Tuo sana ”vihaa” on murheellinen käännös, josta on koitunut paljon väärinkäsitystä.
Oikeammin tuo tarkoittaa: ”joka ei rakasta minua enemmän, kuin isääsi ja äitiäsi, siskojasi ja veljiäsi, vaimoasi ja lapsiasi, et ole minulle kelvollinen”
”Perisynti” taas on alkuperäinensynti, josta kaikki synti eli vääryys maailmassa johtuu. (Raamattu on tässä hyvin yksiselitteinen.)
Jos tuota vääryyden syvintä olemusta ei tunnusta, eli ole Jumalan Sanan kanssa samaa mieltä, niin tuo alkusynti on todeksi näytetty. Sillä Herra sanoo: ”Ei ole yhden yhtä joka hyvää tekee.” Synti on myös rakkaudettomuutta. Jos me siis sanomme, vääryyttämme hyväksi, niin kuin suuri onkaan meidän vääryys. Jos taas tunnustamme Jumalalle syntimme, niin on Hän vanhurskas ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä ja tekee meistä Totuudelle kuuliaiset. Synti on siis ennenkaikkea sitä, ettei ihminen usko Kristukseen. (epäusko = luottamuksen puutetta)
”Kun hän tulee, (Pyhä Henki) niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion: synnin, koska he eivät usko minuun.” Joh.16:8-9
Toisaalla Jeesus sanoo: ”Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, ei heillä olisi syntiä; mutta nyt heillä ei ole, millä syntiänsä puolustaisivat. Joka vihaa minua, se vihaa myös minun Isääni. Joh 15:22-23
Ismo Malinen tuot esille perisynnin jota pidät Raamatullisena.
Yksinkertaistettuna kaikki on lähtöisin siitä ettei ihmisessä itsessään ole rakkautta, sydän on täynnä pahuutta ja Jumalaa vastaan.
Siis sydämestä kaikki lähtee.
Nyt kun Jeesus parantaa sydämen niin sinne vuodatetaan Pyhän Hengen kautta Jumalan rakkaus ja Jumalan laki laitetaan sinne, siis tulee sydämen halu elää Jumalan tahdossa ja on Jumalan rakkaus rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiä. Tämä on evankeliumin mukaista ja Pyhän Hengen kirkastamaa.
Niinpä juuri. Sydän se on jokaisella ja sieltä lähtee kaikki pahuus. Mistä se on sinne tullut? Eikö ihminen ole saanut jo syntymälahjana sydämmen? On tärkeää ymmärtää, että Raamatusta ei löydy vain yhtä synti käsitystä. Pitää ainakin osata erottaa synnin tekeminen ja synnin olemus tai oikeammin syntinen. Tai kuten Paavali sanoo: ”Synti asuu minussa” eli on ”sisällä” minussa. Synti on meissä kun puhumme ja teemme, se on asenne, jolla katsomme maa parastamme ja silloin kun jätämme hyvän tekemätt , vaikka siihen pystyisimme. Liha on heikko, vaikka henki on altis. Tahtoa on, mutta voima puuttuu. Jos nyt siis teen jotain hyvää, niin se en ole minä, vaan Kristus minussa. Kiitos Jumalan, että saan näin palvella Jumalaa.
Ari
Perisyntikäsitteen yksi todiste sisältyy tuohon Jeesuksen sanaan sydämestä lähtevästä pahasta. Paha lähtee sis liikkeelle omasta itsestä ja on mahdolista, koska jo Aadamissa olemme langenneet syntiin.
Matias Roto lueppa nyt kerrankin Raamattua ilman ”silmälasejasi”, siis niinkuin siellä kirjoitetaan, eksyt kun et tunne kirjoituksia ja JUMALAN VOIMAA.
Hes. 36:26
Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Ari
Minä kyllä käytän silmälaseja +4 kun luen jotakin vähääkään pienempää pränttiä.
Miksi puhut useinkin rakkaudesta vaikka oma käytöksesi valitettavan usein on kuin ärisevän rakkikoiran räikytystä. Muista että rakkaus tunnetaan rakentavasta kielenkäytöstä. Rakkaus kuuluu Hengen hedelmiin, joten lopeta hyvä ihminen ruokoton kielenkäyttösi.
Ari
Viittaat Hesekielin kirjan lukuun 36, mutta jätät ratkaisevan avaimen oven lukkoon käyttämättä. Sinulta jää huomaamatta, että Hesekiel puhuu aikansa kastekaavan mukaisin sanoin Israelin kansan kääntymyksestä. Edellisessä jakeessa tämä kerrotaan: ”Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä ——.”
Kaikki se, mitä kerrotaan Jumalan suurista teoista kansansa uudistamisesta sisältyy tuohon veden pisaroiden ripotteluun.
Pyhän kasteen välityksellä Jumala antaa
– puhdistuksen saastutuksista
– kääntymyksen epäjumalista elävän Jumalan palvelijaksi
– uuden sydämen eli Jumalan vastaisesta asenteesta Jumalaa kunnioittavaan asenteeseen eli siis parannuksen
– Pyhän Hengen lahja, ”Minun Henkeni minä annan—-”
– jne
Joten Ari hyvä.
Ota Pyhän Hengen antama Pyhän Raamatun sana sellaisena kuin se on kirjoitettu, ettet oman eksytyksiin viettelevän mielen houkutuksia seuraten mene puhumaan omiasi.
Tässä Ihanan profeetan Hesekielin sanassa tuo Raamatun todesta ottaminen merkitsee sitä, että otat todesta kasteen vesipisarat, joiden välityksellä nämä valtaisat Jumalan suuret voimateot tapahtuvat. Alkukielessä hepreassa tuo ripotella, vihmoa, priiskotella, tiputella -sana on sellainen että sitä käytettiin myös käsin kasvimaalle kylvettäessä, kun sormien välistä annettiin siementen tipahtaa yksi paikkaansa.
Matias Roto kovin olet itsesi kanssa ristiriitainen, ensin kirjoitat:
””Perisyntikäsitteen yksi todiste sisältyy tuohon Jeesuksen sanaan sydämestä lähtevästä pahasta. Paha lähtee sis liikkeelle omasta itsestä ja on mahdolista””(Matias Roto)
Ja sitten:
””– uuden sydämen eli Jumalan vastaisesta asenteesta Jumalaa kunnioittavaan asenteeseen eli siis parannuksen””(Matias Roto)
Siis muuttelet kameleontin lailla ”väriä”, ei pyörrytä kun pää kääntyy minkäkin tuulen mukaan?
Ari
Asetat ero tasoilla liikkuvat palaset samalle suoralle ja siksi näet ristiridan, jota ei ole olemassakaan. Tämä on useinkin itse oppineitten ja oman ymmärryksensä varassa olevien huomamattomuus, omaan järkeensä luottavien oikosulkumainen kuvitelma, kun ei nähdä lauseiden kuluvan eri loogiselle tasolle.
Hesekielin profetiassa se tarkoittaa aikaisemman kansan keskuudessa esiintyneen pakanajumalien palvonnan hylkäämistä. Kyseessä siis oli parannukse teko epäjumalan palveluksesta.
Jeesuksen sanoman yhteydessä taas kymys oli jo oikean jumalanpalvelusyhteisön keskellä olevan aiheettoman kritiikin torjunta ja siihen samalla liittynyt kehotus tarkkailemaan oman sydämensä viettelyksiä yleisesti pahan tekemiseen ja erityisesti toisten uskovien aiheettomaan kritisointiin, jota Jeesuksen puhuttelemat juuri olivat harjoittaneet Jeesuksen opetuslapsia kohtaan. Jeesus siis kehottaa tarkkailemaan omaa sydäntään, ettei se pääse viettelemään Jumalan kansaa hajoittamaan.
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Ari
Kirjoitat hyvän raamatunlauseen.
Toimi myös tämän mukaisesti ja jätä toisten uskovien mieletön kritisointi. Kun nimittäin lausut julki täysin perättömiä väitteitä toisten uskosta niin silloin liikutaan aina hyvin vaarallisilla vesillä. Nimittäin silloin ei halveksita vain tuota toista uskovaa, vaan kritiikki kohdistuukin Vapahtajaamme, joka tuon uskon on antanut.
Samaten puhut myös Pyhän Hengen toiminnasta. Pyhä Henki ei koskaan, ei todellakaan milloinkaan, puhu itseään vastaan. Jos siis esität Raamatun vastaisen väitteen, niin silloin et tee sitä Pyhän Hengen työnä, vaan oman Jumalasta pois päin kääntyneen Aadamin perintönä olevan syntisen olemuksesi puolelta. Raamatun sana nimittäin on Pyhän Hengen puhetta.
Matias >Roto et sitten ottanut kantaa selkeään Raamatun sanaan eli eikö tuo juuri todista ettei perisynnillä voi olla enää otetta uudestisyntyneestä kun sydän on parannettu eli sinne on laitettu Pyhä Henki ja Jumalan rakkaus eli enää sieltä ei tulekkaan pahaa vaan rakkautta.
Ari
Toisin kuin sanot, niin otinhan minä kantaa tuohon lauseeseen. Totesin, että se om hyvä lause.
Mutta miksi kummassa luettelet pikän rimpsun raamatunlauseita, jos sinun tavoitteesi kuitenkin on todistella Raamatun vastaisia ajatuksia. Saksalaisten hurmahenkien ensimmäisen vaiheen edustajat ” Zwickaun profeetat sentään reilusti tunnustivat, etteivät he edes yritä ottaa oppejan Raamatusta, vaan omasta päästään omia ajatuksiaan, Mutta heidän tyyliään välikäsien kautta jatkavat, vaikkakin tietämättään, yrittävät naamioida samantapaisia ajatuksiaan sellaisten raamatunlauseitten taakse, jotka puhuvat aivan eri asiasta, kuin mitä he kuvittelevat.
Edelleenkään et ota tosissasi Jumalan sanaa siitä, että Adamin perillisinä synti asuu meissä koko tämän maailman elämämme ajan.
Etkö huomaa, että tuo viittaamasi Raamatun kohta puhuu Jumalan rakkaudesta, mutta se ei puhu siitä, että me olisimme muuttuneet rakkauden alkuperäksi. Me siis emme ole muuttuneet auringoksi, vaan olemme yhä edelleen kuu, verrataksemme aurinkokuntaamme.
Edelleen et ota tosissasia sanaa ”vuodatettu”, joka viittaa Pyhän Hengen lahjaan, joka annettiin kasteen veden valamisen sekä muinaiseen kastetoimituksessa mukana olleen öljyn vuodatuksen välityksellä.
Kyseessä siis on tässäkin Jumalan lahja eikä meidän muuttumisestamme pikku jumaliksi.
Elikä yhä edelleen meidän on Pyhän Paavalin tavoin tunnustettava, että synti asuu meissä. Room. 7 luku.
Verbi ”asuu” preesensissä, eli siis syvästi Kristuksen pyhittämässä Paavalissa, kuten meissäkin, häneltä paljon oppia saaneissa.
ismo malinen
Jeesus on yksi juutalainen ja minä rakastan kaikkia juutalaisia, mutta se on teille kuin punainen vaate, jota vastaan pitää hyökätä, kuin sarvipää härkä. Pitäisi rakastaa vain yhtä juutalaista joka on kuollut. Ikäänkuin vain kuollut juutalainen olisi hyvä ihminen.
Rakkaus ei siitä vähene niin, etten voisi rakastaa myös sukulaisia. Ja vaikka he eivät uskoisikaan kuten minä, voin minä siitä huolimatta sietää heitä ja pitää ystävinä.
Se on Allah joka vaatii muuta.
” Uskovaiset, älkää ottako isiänne ja veljiänne ystäviksi, jos he rakastavat epäuskoa enemmän kuin uskoa. Joka teistä ottaa heidät ystävikseen tekee väärin. ” Sano, jos isänne, poikanne, veljenne, vaimonne, ja sukunne, ja hankkimanne omaisuus, kaupankäynti, jonka pelkäätte kärsivän ja teille mieluisat asuinpaikat ovat teille rakkaampia kuin Jumala, ( Allah ) Hänen lähettiläänsä ja kamppailu Hänen tiellään, niin odottakoo vain, kunnes Jumala ratkaisee asiansa, Jumala ei rakasta syntisiä. ”
Tarja, en oikein ymmärrä viestiäsi. Olenko vihannut Juutaiaisia? Päinvastoin, he ovat minulle rakkaita veljiä ja siskoja. Vähentääkö rakkauteni Kristukseen sitä rakkautta, mikä minulla on Juutalaisia kohtaan? Jos rakastan veljiä ja siskoja, omaisia ja pyhien perhekuntaa, niin onko jotain heiltä pois, jos rakastan Kristusta enemmän?
ismo
en minäkään ymmärtänyt sinun viestiä, sinä muuttelet sanoja oman mielesi mukaan.
Minun evankeluimissa lukee, että Jeesus sanoi ” jos et vihaa isääsi ja äitiäsi, siskojasi ja veljiäsi jne. ” ei siitä kannata kinastella.
Tarja
Jo kahdessa puheenvuorossa on selitetty, mikä on Jeesuksen ajatus tuossa kahden hyvän välisessä vertailussa. Jumalan rakkaus olkon suurempi kuin muutoin kaikkein suurin rakkaus eli rakkaus oman ihanan perheen ja onnellisen kodin jäsenten kesken
Pitää nähdä myös ajatus eikä vain yksittäisiä sanoja yhteydestä irroitettuina.
Ismo ja Samuel.
Kiitos kommenteistanne.
Matias
”Jo kahdessa puheenvuorossa on selitetty, mikä on Jeesuksen ajatus tuossa kahden hyvän välisessä vertailussa. Jumalan rakkaus olkon suurempi kuin muutoin kaikkein suurin rakkaus eli rakkaus oman ihanan perheen ja onnellisen kodin jäsenten kesken
Pitää nähdä myös ajatus eikä vain yksittäisiä sanoja yhteydestä irroitettuina. ”
Sanoilla on hyvinkin suuri merkitys, kun raamatussa lukee niinkuin sanoin, niin miten minä voisin ymmärtää, että viha tarkoittaakin rakkautta. Kun siellä vielä sanotaan, että lopussa pahimpia vihamiehiä tulevat olemaan omat perhekuntaliset. Ja ”Älkää luulko, että olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle, en ole tullut tuomaan rauhaa vaan eripuraa jaa miekan.”
Muutetaanko tuokin, että olenkin tullut tuoman rauhaa ja sovintoa ja aseet taotaan auroiksi ja miekat auranteriksi. Eikö tämä olisi ollut messiaan tehtävä.
Tarja
Jeesus on Kristus (kreikkalaisperäisistä sanoista johtaen)
eli Joosua on Messias (sama heprealaisperäisistä sanoista johtaen.
Tarja, tuo kyseinen asia on nähtävä Raamatun kokonaisilmoituksen yhteydessä-
Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimmäistäsi kuin itseäsi. eivät nuo ole toisiansa kumovia rakastamisia.
Luukkaassa
49Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt! 50 Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!
Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.
52Sillä tästedes riitautuu viisi samassa talossa keskenään, kolme joutuu riitaan kahta vastaan ja kaksi kolmea vastaan, 53
isä poikaansa vastaan ja poika isäänsä vastaan, äiti tytärtänsä vastaan ja tytär äitiänsä vastaan, anoppi miniäänsä vastaan ja miniä anoppiansa vastaan.”
Tarja
Myös rauhan sanaa esillä pidettäessä tulee toisinaan eteen tilanteita, joissa sanomaa ei oteta vastaan vaan se torjutaan, toisinaan rajustikin.
Tuollaisia tilanteita varten Jeesus sanoo sanansa, silloinkin on pysyttävä uskollisena Jumalan sanalle. Nämä sanat liikkuvat samalla linjalla kuin Jumalan sanat profeetta Hesekielille yllä olevassa lukukappaleessamme. Ei pidä säikähtää vastusta vaan mennä rohkeasti eteen päin. Saman sanoi Englannin pääministeri Churchill kerran eräälle poikakoululle pitämässään puheessa, jonka sisällön kirjoitan tähän kokonaan: ”Never giv up!”
Matias
Kyllä minäkin puolustuksen hyväksyn, vaikka kovinkin ottein, mutta en miekkalähetyksiä.
Ei siinä ole kysymys mistään rauhan sanan levittämisestä vaan lisäalueiden valtaamisesta ja uusien veronmaksajien hankkimisesta, ihmisten tappamisesta ja orjuuttamisesta.
Tarja
Monissa kulttuureissa ei uskontoa, filosofiaa eikä politiikkaa eroteta toisistaan, kuten me olemme tottuneet täällä Suomessa. Noissa tilanteissa on sen takia toimittava sen mukaan, mitkä ratkaisut parhaiten sopivat noihin olosuhteisiin.
Kiitos Matias kärsivällisyydestäsi, se lohduttaa minua suuresti.
Ismo
Kiitos puheenvuorostasi.