Pitkällä sillalla on oltava varovainen, kun siinä on yllättäviä ongelmia. Niitä ei kuitenkaan pidä pelätä liikaa. Työmatka edellyttää sillan ylityksen, joka siis kuuluu osana työn toteuttamista.
SUNNUNTAI 12.7.2020
Apostolien päivä
Herran palveluksessa
Ensimmäinen lukukappale: Hes. 2:1-8
Apostolien päivä puhuu Jumalan sanan julistajista. Apostolit menivät eri puolille maailmaa julistamaan evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Johannes Teologia lukuun ottamatta kaikki päätyivät marttyyrikuolemaan.
Hesekielin kutsu
Hesekiel kuului korkeampaan papistoon. Niinpä hänet siirrettiin Babyloniaan pakkosiirtolaisuuteen jo vuonna 597 eKr. yhdessä kuningas Jekonjan kanssa. Siellä asuessaan hän sai kutsun profeetaksi vuonna 593 eKr. Hänen työnsä profeettana kesti vähän yli 20 vuotta. Viimeinen päivätty profetia on vuodelta 571 eKr.
Apostolien päivän 1. lukukappale kertoo Hesekielin kutsusta. Siinä on kerrottu samaan aikaan sekä työn vaikeudesta että tehtävän tärkeydestä. Häntä kehotettiin rohkeuteen ja urhoollisuuteen. Minkäänlaiset vastukset eivät saaneet pysäyttää hänen julistustaan.
Vaikea tilanne
Israelin kansan tilaa kuvattiin vaikeaksi. Kansa oli luopunut Jumalasta ja tuomio odotti sitä. Luopumuksesta käytetään sanaa kapinointi Jumalaa vastaaan. Kansan piti olla Jumalan kansa, mutta siitä käytetäänkin nimityksiä: Kapinalliset, Jumalaa vastaan nousseet, uskottomat, kovakasvoiset, sydämeltään taipumattomat, uppiniskaiset ja niskoittelijat.
Tämä tilanne oli niin vaikea, että Hesekiel sai tehtäväkseen kertoa Jerusalemin hävityksen, joka sitten toteutuikin 587 / 586 eKr. Sitä ennen hänen piti pyrkiä varottamaan kansaa tämän väärinkäytöksistä ja vääryyksistä ja ennen kaikkea monenlaisesta epäjumalanpalveluksesta, jota oli sekoittunut aidon elävän Jumalan palveluksen rinnalle.
Älä pelkää
Jumala antoi tehtävän julistaa Jumalan sanaa. Hesekielin ei tarvinnut pelätä, koska Jumala piti hänestä huolta. Vastaan sanomisiakaan ei tarvinnut säikkyä, vaan profeetan oli vain oltava uskollinen totuuden sanan palveluksessa.
Sama kehotus oli aikoinaan annettu jo patriarkka Aabrahamille, Sama kehotus on sitten toistunut lukemattomia kertoja eri puolilla Raamatun kertomuksia.
Vuoden 1933 / 1938 käännöksessä ilmaus ”Älä pelkää” esiintyy 63 jakeessa. Se siis on mitä suuremmoisin rohkaisun sana. Jumala pitää huolen omistaan. Meidän ei siis tarvitse surra.
Kun on Jumalan asialla niin ei tarvitse säikkyä vastuksia ei tarvitse väistyä oikealta tieltä vaan voi rohkeasti kulkea eteenpäin vastuksia pelkäämättä.
Esimerkiksi yllä kuvassa näkyvällä sillalla oli yhdellä kerralla iso rako lankkujen välissä. Menin katsomaan mitä pitäisi tehdä. Paikalla sattui olemaan kaksi miestä, jotka kertoivat että juuri edellä toinen paljon pienempikin auto oli ylittänyt tuon raon ajamalla sopivan vauhdikkaasti tuon kohdan, joten meidän isommalla maasturillemme tuo ei tuota ongelmia, koska raon molemmilla puolilla lankut ovat tukevasti paikallaan. Näin saatoimme jatkaa matkaa ilman että pienet vaivat pääsivät estämään työmatkaamme.
Kuunnella ja julistaa
Profeetan tehtävään kuuluu kuunnella Jumalan puhetta ja julistaa tämä kansalle. Kun on tehtävässään uskollinen niin silloin ei tarvitse säikkyä vastuksia.
Samalla tavalla apostolit aikoinaan saivat kuulla Vapahtajamme puhetta ja sitten heidät lähetettiin julistamaan sanaa eri puolille. Esimerkiksi Matteus lähetettiin Etiopiaan, Tuomas puolestaan meni aina nykyiseen Intiaan asti, apostoleista Andreas ja Simon Kananeus tuli Georgian ortodoksisen kirkon perustajia jne. Kukin sai uskollisesti palvella Jumalan heille uskomaa tehtävää aina elämänsä loppuun asti.
Sama tehtävä kulkee eteenpäin yhä edelleen. Yhä meidänkin aikanamme meidät on kutsuttu palvelemaan maailmanlaajuista kristikuntaa Jumalan sanan uutta luovalla voimalla.
On sanottu että lähetystyö kuuluu koko kirkon toimintaan. Voidaampa jopa sanoa vieläkin enemmän: Kirkko on lähetys. Kirkko on Pyhän Hengen työväline pelastavan evankeliumin eteenpäin viemiseen.
Apostolinen uskontunnustus puhuu kirkosta Pyhän Hengen työnä seuraavasti: ”Minä uskon Jumalaan, — ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, — .”
Tässä Hesekielin kutsusta kertova Apostolien päivän ensimmäinen lukukappale
Hes. 2: 1-8
Herra sanoi: ”Ihminen, nouse. Minä tahdon puhua sinulle.” Hänen puhuessaan minuun tuli henki, se nosti minut seisomaan, ja minä kuulin hänen puhuvan minulle.
Hän sanoi: ”Ihminen, minä lähetän sinut israelilaisten luo, noiden kapinallisten pariin, jotka ovat nousseet minua vastaan. Alusta alkaen he ja heidän isänsä ovat olleet minulle uskottomia. Minä lähetän sinut ihmisten luo, joilla on kovat kasvot ja taipumaton sydän. Sinun tulee sanoa heille: ’Näin sanoo Herra Jumala.’ Kuulkoot tai olkoot kuulematta – he ovat uppiniskaista kansaa – he tulevat kuitenkin tietämään, että heidän keskellään on ollut profeetta. Älä sinä, ihminen, pelkää heitä, älä kauhistu heidän sanojaan, vaikka olet heidän keskellään kuin piikkipensaikossa ja skorpionien seassa. Älä pelkää heidän puheitaan, älä säiky heitä – he ovat uppiniskaista kansaa. Sinun tulee puhua minun sanani heille, kuulkoot tai olkoot kuulematta – he ovat uppiniskaisia. Mutta sinä, ihminen, kuuntele mitä sinulle sanon. Älä niskoittele, niin kuin tämä niskuroiva kansa. Avaa suusi ja syö, mitä sinulle annan.”
Mitä miekasta ……
” Voittoa ei koskaan saavuteta ilman verenvuodatusta ja vaikka te nyt olettekin vuodattaaneet runsaasti juutalaista verta, olette te antaneet vasta pienen vastalahjan sodan jumalalle ” Vepasianus sotilailleen.
” Mutta nyt on toisin. Jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaan, samoin laukun. Jolla ei ole rahaa myyköön viitan päältään ja ostakkoon miekan. ” Jeesus Luukkaan mukaan.
” Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu ”
” On jalompaa kuolla, kun miekka erottaa sielun ruumiista, kuin tulla vanhaksi ja raihnaiseksi ” roomalainen sotaan innoituslause, josta jäänteenä on sana
’sankarivainaja. ’ Edelleen siis ihailtu tapa kuolla.
Miekat ovat nykyisin museotavaraa, ja aseet sitä luokkaa, että kenenkään ei tarvitse kitua miekan haavoissa, jos lähtö tulee, se tulee äkkiä, kuin alkuräjähdys.
Täällä taivastiellä, eli pilvipalvelussa voimme käydä vain sanasotaa ja jopa veetuilla sivistyneesti. Olla pisteliäitä, käärmeitä kun olemme. Onhan meillä sekin taito ollut pakko oppia, kun emme ole missään yöllisessä kokouksessa kuulustelemassa, vaan ihan päivänvalossa ja katseiden alla.
Ei voi tarttua miekkaan ja sivaltaa vastaantulijalta korvaa syystä, että sinusta ei ole papiksi, vaan meidän on noudatettava sääntöjä ja lakia sananvapaudesta, joka ei ole enää saarnaajien yksinoikeus yksinpuheluun, vaan meni interaktiiviseksi, eli vuorovaikutteiseksi. Hiukan hankala tietysti heille, jotka eivät ole tottuneet kysymyksiin, mutta Paineensietokyky kasvaa vain paineessa, ei pakenemisessa.
Tarja
Kiitos puheenvuorostasi
Maailmassa on ollut ja vaikuttaa että jatkossakin tulee olemaan mielettömiä sotia ihan päättömän paljon.
Onneksi Putin ja Trump aikoinaan sopivat maittensa sotilasmenojen pienentämisestä. Venäjällä se meni heti läpi, mutta USA:ssa kongressi ei hyväksynyt supistusta, mutta itsepäisenä miehenä Trump on presidenttinä jättänyt täytäntöönpanematta jättiläismäisen isoja summia noista budjetoiduista määrärahoista. Hän on myös saanut aikaan, että USA on vähentänyt joukkojaan
ulkomailla valtavan määrän. (Ja ehkä yllättävää joillekin joukkojen suuruuteen luottaville: Afganistanissa, missä supistukset ovat olleet hyvin suuria, on rauhallisempaa kuin moniin vuosiin!)
Room. 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
””Etkö huomaa, että tuo viittaamasi Raamatun kohta puhuu Jumalan rakkaudesta, mutta se ei puhu siitä, että me olisimme muuttuneet rakkauden alkuperäksi””(Matias Roto)
Matias Roto olet tuonut monta kertaa omia vertauksiasi niin tuompa minäkin tässä yhden.
Siis kun ajatellaan autoa, kuinka se liikkuu jos tankissa ei ole bensaa, eipä liiku, entäpä kun tankkiin laitetaan bensaa niin johon auto sai ”voiman” liikkua, no muuttuiko auto siis bensaksi tai bensan lähteeksi, ei.
Siis kun JUMALAN rakkaus laitetaan ihmisen sydämeen niin mitä se siellä vaikuttaa, vaikuttaako ”bensan” lailla antaen voimaa rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä, KYLLÄ JA AAAMEN.
Ari
Annat ymmärtää, että Jumalan rakkaus asuu sinussa.
Miksi sitten sinun puheenvuorosi ovat niin täynnä hyökkäyksiä toisia Kristukseen uskovia kohtaan että olen joutunut poistamaan sinun puheenvuorojasi enemmän kuin kaikkien muiden kommentteja yhteensä, koska sanoissasi on ollut ikävän rakkaudetonta asennetta toisia ihmisiä vastaan milloin minkäkinlaisen asian yhteydessä?
Ari
Huomaa, ettei pensakaan korjaa moottorin viottuneita asia, vaan ne kolisevat siellä aina siihen asti, kunnes moottorissa tehdään tarvittavat korjaukset, elikkä siis aina siihen asti kuin elämme tässä maailmassa, meidän on elettävä sen todellisuuden kanssa, että synti asuu meissä, ja että vasta siinä ”moottorin peruskunnostuksessa”, missä Pyhä Henki herättää meidät kuolleista ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään perisyntimme poistetaan lopullisesti.
Ari, tottahan Jumalan Rakkaus vaikuttaa Kristityissä kaikkea hyvää, mutta jotta ihmisestä tulisi sellainen, joka ei koskaan suutu tai kohtele lähimmäistä välinpitämättömästi, täytyisi ihmisen olla kokonaan ilman perisynnin vaikutusta.
On hyvä ymmärtää, jos ja kun Kristitty toimii rakkauden mukaan, niin on se aina Jumalan aikaan samaa Kristuksen tähden, mutta jos Kristitty toimii inhimillisen heikkouden tähden töykeästi tai jos ihminen on itsekäs, eikä anna kaikkia rahojaan köyhille, (lain vaatimus) niin silloin on kyseessä aina syntinen ihminen, vaikka hän olisi Kristitty.
Näin pääsemme siis Kristityn ihmisen todelliseen olemukseen, eli hän on Jumalan Armosta elävä ihminen. Lain alla elävä kristitty taas tarkkailee kaiken aikaa itseään ja toisia ihmisiä, ja kuinka hyvin nämä selviävät Jumalan vaatimuksista, hän ei ole armollinen itselleen, eikä varsinkaan muille, sillä hän on jatkuvasti veljiensä kimpussa ja syyttää heitä rikkomustensa suuruudesta. Hän väittää omistavansa Jumalan rakkauden, koska hänestä on tullut itsestään täydellinen, kuten Jumala. Hänestä kehittyy väkevä tuomari, eikä lain noudattaja. Hän näkee muiden vääryyden selkeästi, mutta oma raadollisuus on häneltä jäänyt huomioimatta. Hän on nimeltään kristitty, mutta Armosta hän ei ole ymmärtänyt mitään…
Jokainen Kristitty haluaisi olla parempi ihminen lähimmäiselle, mutta usein Hän kokee heikkoutta ja hän kärsii siitä, kuinka vähään hän kykenee, sillä hänen tahtonsa olisi, että kaikki ihmiset saisivat tuntea Jumalan Armon Kristuksessa. Hän kärsii yhdessä Kristuksen kanssa.
Kun Paavali koki heikkoutta omatuntonsa syyttelyiden keskellä, niin Herra vastasi hänelle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. 2.Kor.12:9 ja Paavali toteaakin: ”Sillä, kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.”
Jumalan Rakkaus ilmeneekin siis erityisesti siinä, miten Kristitty kohtelee toista heikkoa ihmistä. Sanotaanhan meille: ”Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.”
”Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi. Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: ”Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun”.
Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan, niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.” Room.15:2-7
kiitos Ismo kommentistasi.
Ismo Malinen:””Jumalan Rakkaus ilmeneekin siis erityisesti siinä, miten Kristitty kohtelee toista heikkoa ihmistä. Sanotaanhan meille: ”Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.”””
Entäpä kun ei kohtele hyvin vaan väkivallalla?
Onko ns ”kristittyjen” väkivallan teot kunniaksi Jumalalle?
Kohteliko Jeesus ketään väkivalalla?
Ari
On ratkaiseva ero ihmisen oman väkivallan ja julkisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisen voimankäytön välillä
Edellinen lisää koko yhteiskunnan väkivaltaa.
Toisen tehtävänä on vähentää väkivallan kokonaismäärää.
Jeesuksen opetus tähtää tuon kokonaisväkivallan vähentämiseen.
Käsitteitä sotkeva opetus on peräisin tilanteesta, missä ryöstelevät, raiskaavat, varastelevat ja ihmisiä tappaneet (erään aikalaisen kuvaus) kapinalliset 1520-luvun talonpoikaiskapinan aikana huomasivat ruhtinaiden lähettämien ammattisotilaiden lyövän heidän joukkonsa (Äitiiii! Toi löi takasin!}. Silloin he keksivät ajatuksen ettei kristitty muka voisi toimia sotilaana.
Olen jo ennenkin kirjoittanut tästä, mutta edellenkään et näytä oppineen, mistä sylttytehtaasta tämä erilaisia elämäntilanteita sotkeva opetuksesi on peräisin.
Muista että Kesarean ensimmäinen piispa Kornelius oli siviiliammatiltaan upseeri. Hänen kääntymyksestään kertoo Apt. 10-11.
Matias Roto siis missä kohden Jeesus sanoo että kristitty voi tappaa?
Kuinka kristitty voi palvella ihmisiä (esivaltaa) esim sodassa kun Jumalan tahto on rakastaa lähimmäistä?
Kuinka voin rakastaa vihollista jos tappaisin hänet?
Joh. 5:42
mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
Room. 13:10
Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Room. 5:5
mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
Ari
Olen jo useasti viitannut Room. 13 tekstiin, josta sittemmin Kuopion piispana toiminut Wille Riekkinen aikoinaan teki väitöskirjansa, jossa todetaan esivallan tehtävä.
Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, ettet sinäkään olisi tässä keskustelussamme ”kalevalan joukahaisena” lausumassa omia mielipiteitäsi ”kalevalan väinämölselle”, elleivät sotiemme veteraanit ilisi panneet rajoillamme hanttiin silloin, kun maahamme hyökättiin. Heidän ansiostaan Helsinki jäi yhdeksi kolmesta Euroopan sotaan mukan joutuneitten maiden pääkaupungeista, jota ei miehiteety. Toiset olivat Lontoo ja Moskova.
Ja näin jälkeen päin tuloskirja kädessä voimme todeta, että maamme kärsimät raskaat tappiot olivat kuitenkin suhteellisesti ottaen pienemmät kuin naapurimaame Viron menetykset, vaikka he olosuhteiden pakosta joutuivatkin antautumaan ilman vastaan panemista. Stalinin ajan erilaisissa touhuissa he menettivät enemmän väestään kuin täällä Suomessa. Ja vielä meidänkin elinaikanamme menetykset ovat olleet suuria naapurimaamme käymissä sodissa. Täällä meilläkin päin asuu muuan nuori virolainen sotainvalidi, jolla on molemmat jalat proteeseja.
Tällaistako kohtaloa, missä et olisi itse voinut valita, menetkö sotilaaksi vai et, sinä olisit toivonut itsellesi tässä vain muutaman vuosikymmenen sisällä?
Matias Roto kuka on sinun lähimmäinen?
Onko vihollinen sinun lähimmäinen?
Ari
Kaikki ihmiset ovat lähimmäisiä. Emme saa tehdä rajausta mihinkään suuntaan.
Mutta tarvittaessa on pystyttävä sanomaan myös lähimmäiselle, että noin ei pidä tehdä. Mikäli tämä jatkaa väärintekoaan, niin siihen on puututtava.
Jos ei puutu, niin tuho voi olla paljon isompi kuin siihen puuttumisella.
Siksi jokaisella itseään kunnioittavalla maalla on omat puolustusvoimansa, että voidaan puuttua esiintyvään väkivaltaan mikäli sellaisten kohteeksi joutuu.
Oletko koskaan pohtinut miksi Japanilla on maailman toiseksi suurin laivasto USA:n jälkeen. Siksi, että sen ulkomaankauppa on riippuvainen merenkulusta. Ilman tuota laivastoaan se ei voisi varmistaa kaupankäyntinsä täyttä turvallisuutta. Aina voisi tulla riski merirosvouksesta muodossa tai toisessa. Mutta nyt tavara kulkee Kauko-Idästä tänne Pohjoismaihin niin edullisesti, että tavaran kuljetus satamasta kauppaan tulee kalliimmaksi, kuin tuolta kaukaa tänne meidän satamiimme.
Mutta tämän turvaamiseksi tarvitaan riittävän vahvoja merivoimia. Joten päätteleppäs itse, miten paljon tässä maailmassa on ihmiskunnan yhteistä ja läpi kaikkien elämänmuotojen menevää pahuutta, että hyvän järjestyksen ja perustavien kansainvälisten toimien varmistamiseksi tarvitaan tuollainen määrä huipputekniikalla varustettua uivaa asevoimaa.
Matias Roto siis turvasi on ihmisvoimassa, minun turva on Jumalassa.
Kun ajattelee että vastaan tulisi rosvo joka aikoisi ryöstää minut, niin mitkä ovat mahdollisuudet, luottaa omaan voimaan, omaan juoksunopeuteen tai Jumalan varjelukseen, minkä valitset?
Minulle on selvää tehdä Jumalan tahto eli rakastaa myös tätä rosvoa, Jumala vastaa sen jälkeen mitä tapahtuu.
Ari
1) sotket asioita, kun panet Jumalaan luottamisen ja ihmisen tehtäviin kuuluvat asiat aivan käsittämättömällä tavalla vastakkain. Ethän sinä syödessäsikään jätä Jumalan sinulle siunaamaa ruokaa lautaselle ja odota, että Jumala ilman sinun käsiesi työtä panee sen suuhusi. Yhtä pöhköä sinun on panna vastakkain Jumalaan luottaminen ja ihmisen yhteiskunnallisesta järjestyksestä ja turvallisuudesta huolehtiminen.
2) Kun katsot asiaa yksittäisenä ihmisenä niin ratkaisu on sinun vallassasi, mutta esivalta ei voi heittäytyä tuolla tavalla holtittoman välimpitämättömäki kansalaistensa turvallisuudesta. Se olisi Jumalan antaman tehtävän laiminlyöntiä.
Matias Roto Jeesus kieltää herroina hallitsemasta kansoja, siis kyllä yksittäinen ihminen kun lukee Jeesuksen sanat niin ei hallitse herrana ketään, siis kun kuulee Jeesuksen sanat ja on kuuliainen niille.
Ari
Miksi sotket asioita näkemättä niiden oikeita mittasuhteita.
Huomaapa , että jo Vanhassa testamentissa tulee esille se, että jokaisella kansalla on oma hallituksensa. Ei Jeesus tätä tullut kumoamaan, vaan täyttämään sen oikean sisällön.
Jeesus on taivaan ja maan kuningas. Hänen kunnioittamisensa on avain onnistuneeseen asioiden hoitoon.
Etkö ole huomannut miten sellaista maata, missä hallinto ei toimi, pidetään jumalattomana. Ei tämäkään ole kumoutunut Jeesuksen julistuksessa.
Jeesuksen opetuksen tavoitteena on valtakunnassa vallitseva rauha. Tämän vastakohtana väärä vallantavoittelu vie voimat ja varsinaisten asioiden hoito tulee laiminlyödyksi.
Jeesus itse noudatti muuten jo muinaisten egyptiläisten faraoiden ideaalia hallinnossa: Hallinnon tehtävänä on palvella kansaa. Tämän Jeesus sanoo: ”En ole tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan.”
Etkö huomaa, missä yhteydessä Jeesus nuo viittaamasi, mutta väärin tulkitsemasi sanat sanoi, hän sanoi sen porukassa, missä oli selvä johto, Jeesus itse, mutta missä oppilaat yrittivät tapella porukan toisesta paikasta, kuka heistä oli suurin. Puheellaan Jeesus esti porukan hajoamisen keskinäiseen tappeluun. Tämä toimenpide on hyvän johtajan toimenpide. Porukassa ei siedetä epäjärjestystä, vaan niihin puututaan ennen kuin ne laajenevat riitelyksi ja pääsevät turmelemaan porukan ilmapiiriä.
Matias
”Maailmassa on ollut ja vaikuttaa että jatkossakin tulee olemaan mielettömiä sotia ihan päättömän paljon. ”
Ei välttämättä, se riippuu ihmisistä, jos kaikki haluavat rauhaa, niin kuka silloin sotii ?
Gandhi sanoi: ” Rauhaan ei ole tietä, rauha itsessään on tie.” joka tarkoittaa, että pitää kulkea rauhan tietä.
Jesaja
”8 Rauhan tietä he eivät tunne,
oikeus ei johda heidän askeliaan.
He astelevat mutkaisia polkuja
– joka niitä kulkee, ei saavuta rauhaa. ”
Matias Roto oletat koko ajan että minä sotken kaiken aikaa asioita, et voi yhtään miettiä etten niin tee, miksi, onko viisautesi ja ymmärryksesi niin paljon korkeampaa?
Siis näytä nyt missä Jeesus hallitsi Herrana, eli sen vallan mukaan joka Hänellä oli ja on?
Ei Hän pakottanut ketään seuraamaan itseään eikä pakolla pitänyt opetuslapsista kiinni vaan olisi päästänytheidät pois, eikä Hän estänyt vangitsemistaan vaikka kaikki voima siihen olisi ollut, siis mistä saat tämän että Jeesuksen seuraajat voisivat käyttää yhtään mitään väkivaltaa ketään kohtaan, et mistään.
Ari
Jo aikoinaan kun yhtä lailla käsitteitä sotkien yritit sänkkäsit erään huippupätevän naisteologin kanssa, jolla oli huippuarvosanat yliopistossa ja joka yksinään uskonnonopettaja sai ylioppilaskirjoituksissa opettamiensa aineiden avulla oman lukionsa tuloksen paranemaan kymmenen prosenttiyksikköä korkeammalle sijalle kuin oppilasaineksen perusteella olisi pitänyt, jo silloin kiinnitin huomiota siihen miten sotket asioita.
Ongelmasi näyttää olevan siinä, että olet joutunut sellaisen perinteen vangiksi, missä pyritään kieltämään teologisen tiedon hankinta, jotta tällaista yrittävä ei huomaisi kuinka päin seiniä heidän tulkintansa ovat olleet.
Miksi sinun on niin vaikeaa ottaa vastaan Raamatun näkemystä viisaudesta ja tiedosta.
Hankin viisautta, sanoo Sananlaskut.
Stefanuksen saama Pyhän Hengen lahja ilmeni nimenomaan hänen viisaudessaan.
Muista edelleen, että Jeesus oli aikansa oppinein kirjanoppinut. (Juutalaisen Jerusalemin yliopiston professorin David Flusserin lausunto)
Mitä sanovat evankeliumit Jeesuksen oppineisuudesta aikansa huippuoppineiden saddukeusten suhteen
Matt. 22:34 Mutta kun fariseukset kuulivat, että hän oli tukkinut saddukeuksilta suun, kokoontuivat he yhteen;
Ja miten kävikään sitten näille fariseusten liikkeen kirjanoppineille, kun he halusivat mitellä tietojaan aikansa oppineinta kirjanoppinutta vastaan. Tulos oli että he jäivät toiseksi, kuten todetaan tämän yrityksen jatkoksi.
Matt. 22:46 Ja kukaan ei voinut vastata hänelle sanaakaan; eikä siitä päivästä lähtien yksikään enää rohjennut kysyä häneltä mitään.
Ari
Panen tähän muutaman jakeen Sananlaskujen kymmenestä ensimmäisestä luvusta.
Sananlaskut:
1:5 Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta
1:6 ymmärtääkseen sananlaskuja ja vertauksia, viisasten sanoja ja heidän ongelmiansa.
1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.
2:2 niin että herkistät korvasi viisaudelle ja taivutat sydämesi taitoon –
2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.
2:10 sillä viisaus tulee sydämeesi, ja tieto tulee sielullesi suloiseksi,
3:13 Autuas se ihminen, joka on löytänyt viisauden, ihminen, joka on saanut taidon.
3:19 Herra on viisaudella perustanut maan, taivaat taidolla vahvistanut.
3:35 Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.
4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.
4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.
4:11 Minä neuvon sinut viisauden tielle, ohjaan sinut oikeille teille.
5:1 Poikani, kuuntele minun viisauttani, kallista korvasi minun taidolleni
7:4 Sano viisaudelle: ”Sinä olet sisareni”, kutsu ymmärrystä sukulaiseksi,
8:11 Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.
9:9 Anna viisaalle, niin hän yhä viisastuu; opeta vanhurskasta, niin hän saa oppia lisää.
9:10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. –
9:12 Jos olet viisas, olet omaksi hyväksesi viisas; ja jos olet pilkkaaja, saat sinä sen yksin kestää.”
Ari
Unohdat, että Jeesus on Jumala. Jumalana hän on kaikkivaltias. Hän siis tosiasiallisesti hallitsee enemmän kuin kukaan maailman suurimmistakaan hallitsijoista on milloinkaan hallinnut.
Ristin työn toteutumista varten hänen piti antautua kiinniottajilleen vapaaehtoisesti. Muutoin maailman sovitusta ei olsi tapahtunut. Jos hän olisi halunnut käyttää valtaansa koko maailmankaikkeuden Herrana, niin se olisi ollut mahdollista hänelle. Tästä han sanoo mm seuraavaa
Matteuksen evankeliumi:
26:53 Vai luuletko, etten voisi rukoilla Isääni, niin että hän lähettäisi heti minulle enemmän kuin kaksitoista legionaa enkeleitä?
Yksi legiona oli noin 4 000–6 000 miestä, vastaa noin prikaatia nykyisessä Suomessa. Vastaava kenraalin nimitys prikaatinkenraali otettiin Suomeen EU:n järjestelmän vastaavuuden saamiseksi.
Loogisesti teet sellaisen virheen, että teet tästä Jeesuksen sovitustyön toteuttamisen takia välttämättömästä antautumisesta eli siis erityistapauksesta kaikkia uskovia ihmisiä koskevan yleissäännön. Et suinkaan ole tätä itse keksinyt vaan sinua on viety 1520 -luvun saksalaisen talonpoikaiskapinan epäonnistumisen jälkeen keksityn vastuutaan pakoilevien selitysyritysten mukana, kun he keksivät syyttää esivaltaa sanoen ettei kristityn muka sovi palvella esivallan pakkotoimenpiteissä, jotka tuossa kapinatilanteen väkivallan kukistamisen takia oli pakko toteuttaa avoimella sodalla kapinallisia vastaan.
Talonpoikien kapinan kaikkien uhrien määrä Saksassa oli noin 100 000 – 200 000 ihmistä.
Ari
Tuon käsittämättömän vastuuttomuuden asenteesi vastapainoksi tuon tähän kirkkomme tunnustuksen otteen, jotta näet miten Raamattua pitää tulkita oikein niin että kukin omalta osaltaan ottaa oman vastuunsa yhteiskuntamme yhteisistä asioista.
XVI Yhteiskunnallinen elämä
Yhteiskunnallisen elämän asioista seurakuntamme opettavat, että yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimukisia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka kieltävät kristittyjä osallistumasta näihin yhteiskunnallisiin tehtäviin.
Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa. Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).
Ari
Siihen aikaan, kun uskonpuhdistus oli menossa, Saksan keisarikunta oli sodassa turkkilaisia vastaan. Nämä olivat yhteen aikaan tulleet jopa Wienin lähistölle. Tuossa tilanteessa saksalaisten isänmaallisuus nousi vieraita vastaan.
Tämä näkyy myös kirkkomme tunnustuksessa kuvauksena tuon ajan sotilaspoliittisesta tilanteesta, kun Augsburgin tunnustus luettiin julki 25.6.1530 Augsburgin kaupungissa.
XXI Pyhien palvonta
Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: ”Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne.” (1 Joh. 2:1).
Tässä näkyy oikean isänmaallisuuden merkitys kokonaisten kansojen elämän yhteisessä hoidossa. Tässä mainitaan David ja Saksan keisari esimerkkeinä siitä, että esivallalla on oikeus puolustaa isänmaataan. Oikea looginen yhteys vallitsee Davidin ja keisarin välillä. Sen sijaan sinun yrityksesi kumota tämä yleislause kehittämällä yksittäisestä erityistilanteesta kaikkiin tilanteisiin sopivaa yleissääntöä osoittautuu ilmausten loogisen tason väärin arvioinniksi.
Rauha on sanassa Shalom, ja siitä tulee myös sana Salomo, hänen valtakuntaansa pidetään hänen viisautensa ansiosta Rauhan valtakuntana. Hän oli Rauhan ruhtinas.
Salomoa moititaan siitä, että hän salli vierasmaalaisten vaimojensa palvella jumaliaan kaupungin ulkopuolella, ja hänen jälkeensä tulevien onnettomuuksien uskottiin johtuvan siitä syystä. En tiedä johtuiko siitä, vai poikiensa riitaisuudesta. Tässä ajassa häntä ehkä sanottaisiin uskonnonvapauden kannattajaksi.
Assurialaisten kertomusten mukaan Persian kuningas Kyyros otettiin ihan mieluusti vastaan valloittajana, koska hän salli uskonnonvapauden. Kuten muistamme, miten myös israelilaiset siirtolaiset saivat lähteä rakentamaan Jumalan temppeliä Jerusalemiin.
Roomalaisetkin antoivat ensin juutalaisille uskonnonvapuden, mutta hallitsijoiden vaihtuessa he ryhtyivätkin vaatimaan keisarin palvontaa ja Rooman jumalien kuvia palvottavaksi, Rooman puolesta rukoilemista ja Roomalle uhraamista, eli pettivät.
Tarja
Yhdistät heprean rauha sanan ja Salomon nimen. Ne ovatkin lähellä toisiaan. Molemmat ovat johdannaisia samasta sanasta šālam , שָׁלַם , joka merkitsee: Olla kokonainen, täytetty, täydellinen tai vakaa.
Vanhoissa kulttuureissa uskonnonvapaus oli eri kansoille tai ihmisryhmille myönnetty vapaus. Näin sekä Kyyros että Rooman imperiumi olivat myöntäneet juutalaisille kokonaisena kansana viettää omaa jumalanpalvelustaan. Tämä uskonnonvapaus ei ulottunut yksittäisen ihmisen vapauteen valita itse omaa uskoaan.
Roomassa keisarit olivat pitkään myös Rooman valtion uskontoasioiden johtava pappi Pontifex maximus, mikä tarkoitti että poliittisen valtansa ohella hän oli Rooman valtakunnan pontifex-papiston johtaja eli pontifex-kollegion esimies.
Yksilön vapaus valita oma uskontonsa on syntynyt vasta aivan nykyaikana, Suomessa noin 100 vuotta sitten.
Yksityistä ihmistä koskeva uskonnonvapaus mainittiin Suomeen Hallitusmuodossa 17.7.1917 ja siitä sitten säädettiin uskonnonvapauslaissa 1923.
Yleensäkin yksilön henkilökohtaista vapautta korostava individualismi on syntynyt hyvin myöhään. Suomenruotsalaiseen kirjallisuuteen individualismi tuli vasta 1880 -luvulla ja suomenkieliseen vasta myöhemmin.
Miten Ari Pasasen ja Tarja Parkkilan jutut liittyvät alkuperäiseen blogiin? Eivät mitenkään.
Tarja Aarnio taisit itse jo vastata omaan kysymykseesi, mutta mielestäni löyhästi ainakin, siis kyse minun kommenteissa on siitä voiko kristitty ”herrana hallita” toisia ja vieläpä uskosta osattomia, minun mielestä ei voi.
Tarja Aarnio
Olen aloituksesta sanonut sanottavani jo ihan alussa, muun muassa tästä nimittelystä.
”Kapinalliset, Jumalaa vastaan nousseet, uskottomat, kovakasvoiset, sydämeltään taipumattomat, uppiniskaiset ja niskoittelijat.”
Ihmiset eivät osaa erottaa muinaisia israelilaisia tämän ajan Israelin valtiosta, ja he uskovat, että tämä tarkoittaa myös nykyisiä israelilaisia. On siksi, jopa vaarallista antisemitismin lietsontaa.
Kaiken lisäksi, nuo muinaiset ovat kuolleet kauan sitten, siinä puhutaan siis vainajista, jota en pidä sopivana enää. Uskonnollisesti ajatellen, he ovat taivaassa. Vai voitko heiltä kieltää sen ?
Ei minulla tuosta muuta sanottavaa ole, kuin mitä olen sanonut. Muut kommenttini saavat innoituksensa muista kommenteista. Minulla on tapana lukea ihmisiä, koska on kiinnostavaa tietää, miten he ajattelevat. Alun kommentit eivät ole enää näkyvissä, jos et ole kaikkia lukenut, ei pitäisi syyttelläkkään.
Ari
Kirjoitat: ”—- kyse minun kommenteissa on siitä voiko kristitty “herrana hallita” toisia ja vieläpä uskosta osattomia, minun mielestä ei voi.”
Johdonmukaisesti loppuun asti johtopäätökset tehden tämä johtaisi yhteiskunnassa siihen, että kukaan ei ohjaisi yhteiskuntaa, vaan kaikki tekisivät mitä heitä itse huvittaa. Niinpä sellainen jota huvittaisi viedä tavaroita kaupasta maksamatta niitä, pitäisi tätä täysin luonnollisena ja tekisi niin ilman, että kukaan panisi häntä edesvastuuseen, tai jos joku juovuspäissään hakkaa toisen hengiltä niin kukaan ei piittaisi siitä mitään vaan ruumis jäisi lojumaan paikalleen ja selvittyään tuo tappaja jatkaisi elämäänsä niin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tämäkö on ihanteesi yhteiskunnastamme sen parhaassa merkityksessä.
Etkö huomaa, miten päätön tällainen ajattelutapasi on, kun sen seuraukset otetaan todesta.
Sananlaskut:
11:14 Missä ohjausta ei ole, sortuu kansa,
Kyllä olen lukenut kommenttinne.
Voihan tuosta aloituksesta sanoa vielä sen verran, että emme itsekkään noudata niitä säädöksiä mitä Hesekielin aikana oli, ja joiden naudattamatta jättämistä pidettiin niskurointina.
Kristinusko opettaa, että ei tarvitse noudattaa, emme ole lain alla, joten kai me sitten olemme niskuroijia, jumalattomia, kovakasvoisia ym. kapinallisia.