”Kuulkaa, kaikki janoiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää. Tulkaa, ostakaa ilman rahaa ja ilman hintaa viiniä ja maitoa. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu runsauden ääressä. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun luokseni. Kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää. Minä teen teidän kanssanne ikuisen liiton, annan lujat Daavidin armot.” (Jes. 55:1-3)
Jes. 55:1-3 sisältyy Ev.lut.kirkon Evankeliumikirjan 4. paastonajan sunnuntain (3. vsk.) teksteihin.
Jesajan kirjan (55) selityksessä (Raamattu korjauksin ja selityksin, 1982) todetaan, että ”Jumalan armoa ja elämää janoavia kutsutaan ”ostamaan” eli pyytämään Hänen armonsa ”viiniä ja maitoa”.” Selityksessä kerrotaan, että ”viiniä ja maitoa” annetaan ilmaiseksi, koska Kristus on maksanut siitä hinnan kärsimyksellään ja kuolemallaan. Kristus antaa armonsa ”viiniä ja maitoa” Sanansa kuulemisen kautta. Selityksen mukaan Herraa on etsittävä (uudessa iankaikkisessa liitossa) silloin, kun hän antaa etsikkoajan, jolloin Hän kutsuu ja vetää puoleensa. Selityksessä viitataan Lk 19:44; Jh 6:44; 1Pt 2:12.
Luukkaan evankeliumin luvussa 19 (41-44) kerrotaan, kuinka Jeesus itki Jerusalemin tulevaa kohtaloa. ”Kun Jeesus tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, hän itki sitä ja sanoi: ”Jospa sinäkin tänä päivänä tietäisit, mitä rauhasi vaatii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu. Sinulle tulevt päivät, jolloin vihollisesi saartavat sinut vallilla, piirittävät sinua ja ahdistavat sinua joka puolelta. He kukistavat sinut maan tasalle, surmaavat sinussa olevat asukkaasi, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, koska et tuntenut etsikkoaikaasi. ” (Lk 19:41-44). (Jerusalem tuhoutui v. 70.)
Jh 6:44 : ”Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei isä, joka on minu lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”
1Pt 2:12: ”Vaeltakaa nuhteettomasti kansojen keskuudessa, että he siitä, mistä he parjaavat teitä kuin pahantekijöitä, teidän hyviä tekojanne tarkatessaan ylistäisivät Jumalaa etsikkopäivänä.”
Selityksen mukaan vain etsikkoaikana Herra on läsnä sillä tavalla, että syntinen voi ”löytää” Hänet, saada syntinsä anteeksi sekä hylätä väärät ajatuksensa ja tiensä kääntyen ajattelemaan ja vaeltamaan Jumalan sanan opettamalla tavalla. Jumala vaikuttaa kaiken tämän sanansa kautta ja tekee sen Hengellään sydämessä vaikuttavaksi. Selityksessä todetaan vielä lopuksi, että ”siitä tulee ihmisille virvoitus ja uusi elämä”.