Kylvetty siemen

Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana. Mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat. (Luuk. 8: 11,13)
b2ap3_thumbnail_Kylvetty-siemen.jpg
Miksi Jumalan sanan siementä kylvetään tuhlaillen, eikä siemeniä säästellen; minkä tähden kylvetään myös huonoon maaperää, jopa kalliolle?

Mitenkä silloin kävisi, kun Jumala sanan siementä kylvettäisiin säästellen ja etsien hyvää ja sopivaa kasvualustaa; olisimmeko me sellaista hyvää kasvualustaa vai jäisimmekö ulkopuolelle?

Mikä merkitys on maaperän muokkaamisella ja miten se tapahtuu?

Miten suhtaudumme Jumalan sanaa, siihen oikeaan ja hyvään siemeneeseen?

Minkä tähden Jeesuksen vertaukset ovat kaksiteräisiä: ne sulkevat ja avaavat, jättävät pimeyteen tai vievät valoon?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. ”Harmi, jos sanaa ei puhtaasti julisteta, vaan se sekoittuu ties mihin ihmisviisauden siemeniin.” Puhtaudesta huolehtiminen on kaksipiippuinen juttu. Sanaa voidaan käydä siivoamaankin ihmisviisauden voimalla ja lapsi saatetaan heittää pois pesuveden mukana. Tarkoitan lapsella tietysti Jumalan Poikaa, joka tuli lihaksi meidän keskellemme. Jos inhimillisyys siivotaan pois ja sanoma pelkistetään pelkiksi oppilauselmiksi, se ei enää sytytä ketään. Sana tuli lihaksi eikä Hänen lihallisuuttaan sovi unohtaa.

  2. Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Paavali kertoi seuraavaa:

    Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan. Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna. Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan. (1. Kor. 2:1-5)

  3. Martti Pentti :”” ”Harmi, jos sanaa ei puhtaasti julisteta, vaan se sekoittuu ties mihin ihmisviisauden siemeniin.””

    Osaisiko joku kertoa, kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”? Oman tulkintani mukaan ainoa mahdollisuus on elää se todeksi omien kykyjensä sallimissa rajoissa ”ei sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa”.

  4. ” Siemen on Jumalan sana. Mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat”. (Luuk. 8: 11,13)
    Osa siemenistä putosi tielle ja kalliolle tulos oli aivan sama. Kovalla ja karulla kasvualustalla ei synny toivottua kasvua. Mitenkä on asia tämä vertauksen kohdalla ? Minkälainen kasvualusta meillä on ? Eivätkö Raamatun mukaan kaikki ihmiset ole juuri tällaisia kovasydämmisiä ja kovakorvaisia, emmekä voi itseämme muuttaa. Sitä saa yrittää ja on hyvä kilvoitella tässä.
    Mutta jos luulee sillä tulevansa paremmaksi, hän petty ennemmin tai myöhemmin, sillä Vanha Aatami ei muutu vaan on sama vanha kelmi vain eri vaatteissa.
    Mutta sitä siementä, jonka kylväjä kylvi on elämä, jonka vaikutuksesta kuolleet luutkin heräävät eloon.Meidän toivomme on, että Jumala jatkaa uskollisesti kylvötyötään. Jumalan sanassa on voima -eikä meisssä: ” Niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee, se ei tyhjänä palaja, vaan tekee sen. mikä minulle otollista on”
    ( Jes.55:11 )

  5. Osaisiko joku kertoa, kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”? Oman tulkintani mukaan ainoa mahdollisuus on elää se todeksi omien kykyjensä sallimissa rajoissa ”ei sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa”.>>>>

    Minä veikkaisin pysymistä Kristuksen yhteydessä ja Pyhän Hengen johdatuksessa olemista.
    ”Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. 8. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää

  6. Osaisiko joku kertoa, kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”? Oman tulkintani mukaan ainoa mahdollisuus on elää se todeksi omien kykyjensä sallimissa rajoissa ”ei sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa”.

    Martti Luther kirjoitti sanan julistuksesta seuraavaa, kun selitti Jeremian kirjan kohtaa:

    Katso, minä tahdon niitä profeetoja vastaan tehdä, sanoo Herra, jotka omia puheitansa puhuvat, ja sanovat: hän on sen sanonut. Katso, minä tahdon tehdä niitä vastaan, jotka pettäväisiä unia ennustavat, sanoo Herra, ja saarnaavat niitä, vietellen minun kansaani heidän valheillansa ja turhilla jutuillansa; vaikka en minä ole heitä lähettänyt enkä käskenyt, eivätkä he myös ole tälle kansalle ensinkään hyödylliset, sanoo Herra. (Jer. 23: 31-32)

    Kuka taitaa saarnata, ellei hän ole apostoli; kuka on apostoli, vaan se, joka Jumalan sanaa ilmoittaa, kuka taitaa Jumalan sanaa ilmoittaa, vaan se, joka on Jumalaa kuullut? Taidammeko me toiselta puolen apostoliksi kutsua sitä, joka kansalle ei muuta saarnaa, kuin omia uniansa, ihmisjuoniansa ja viisaustieteellistä oppiansa? Ei, vaan hän on varas, murhaaja, sieluin turmelia. Hän ei ole lähetetty, vaan tulee itsestänsä, ja sen murheelliset ja levottomat omattunnot sangen hyvin huomaavat. Niin usein kuin Jumalan sana oikein saarnataan, antaa se tunnolle iloa, rauhaa ja lohdutusta, koska se on armon ja anteeksi antamisen sana, ja sen lisäksi hyvä ja ilahduttava sana. Kun sitä vastoin ihmissanaa saarnataan, niin se sitoo tunnon ja tekee sen alakuloiseksi ja vapisevaksi, sillä se on lain, vihan ja synnin sana, joka näyttä, mitä ihminen on jättänyt tekemättä siitä, kuin hänen olisi pitänyt tehdä.
    Martti Luther, Hengellinen aarre-aitta

  7. Kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”?
    ”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä kadotukseen.” ( Athanasios.)

    ”Pyhä Henki tahtoo vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia, mutta kaikki eivät silti usko. Niin ne, jotka loppuun asti vastustavat Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä, joutuvat omasta syystään kadotukseen.” ( Kristinoppi.)

    ”Näin me uskomme, opetamme ja tunnustamme. Tämän me hylkäämme. ” Kaikki mikä ei perustu uskoon on syntiä ( Room.14: 23 ) ” Kaikki mikä ei ole sen mukaista, on syntiä” ( Luther ) Tämä on kristinoppimme määritelmä siitä kuinka Jumalan sanaa tulee puhtaasti julistaa.

  8. ”…pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa – – – vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia – – – mikä ei perustu uskoon on syntiä…” Martti Pylkkäsen kokoamissa katkelmissa näköjään ohitetaan laki kokonaan. Evankeliumin kuuleminen synnyttää uskon ja vain se vapauttaa synnistä. Näin se varmaan onkin.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.