Vertaus on tämä: siemen on Jumalan sana. Mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat. (Luuk. 8: 11,13)
Miksi Jumalan sanan siementä kylvetään tuhlaillen, eikä siemeniä säästellen; minkä tähden kylvetään myös huonoon maaperää, jopa kalliolle?
Mitenkä silloin kävisi, kun Jumala sanan siementä kylvettäisiin säästellen ja etsien hyvää ja sopivaa kasvualustaa; olisimmeko me sellaista hyvää kasvualustaa vai jäisimmekö ulkopuolelle?
Mikä merkitys on maaperän muokkaamisella ja miten se tapahtuu?
Miten suhtaudumme Jumalan sanaa, siihen oikeaan ja hyvään siemeneeseen?
Minkä tähden Jeesuksen vertaukset ovat kaksiteräisiä: ne sulkevat ja avaavat, jättävät pimeyteen tai vievät valoon?
Kaikki julkaistut blogini:
”Harmi, jos sanaa ei puhtaasti julisteta, vaan se sekoittuu ties mihin ihmisviisauden siemeniin.” Puhtaudesta huolehtiminen on kaksipiippuinen juttu. Sanaa voidaan käydä siivoamaankin ihmisviisauden voimalla ja lapsi saatetaan heittää pois pesuveden mukana. Tarkoitan lapsella tietysti Jumalan Poikaa, joka tuli lihaksi meidän keskellemme. Jos inhimillisyys siivotaan pois ja sanoma pelkistetään pelkiksi oppilauselmiksi, se ei enää sytytä ketään. Sana tuli lihaksi eikä Hänen lihallisuuttaan sovi unohtaa.
Martti Pentti, kiitos hyvästä kommentista. Paavali kertoi seuraavaa:
Martti Pentti :”” ”Harmi, jos sanaa ei puhtaasti julisteta, vaan se sekoittuu ties mihin ihmisviisauden siemeniin.””
Osaisiko joku kertoa, kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”? Oman tulkintani mukaan ainoa mahdollisuus on elää se todeksi omien kykyjensä sallimissa rajoissa ”ei sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa”.
” Siemen on Jumalan sana. Mitkä kalliolle putosivat, ovat ne, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta: ainoastaan ajaksi he uskovat ja kiusauksen hetkellä luopuvat”. (Luuk. 8: 11,13)
Osa siemenistä putosi tielle ja kalliolle tulos oli aivan sama. Kovalla ja karulla kasvualustalla ei synny toivottua kasvua. Mitenkä on asia tämä vertauksen kohdalla ? Minkälainen kasvualusta meillä on ? Eivätkö Raamatun mukaan kaikki ihmiset ole juuri tällaisia kovasydämmisiä ja kovakorvaisia, emmekä voi itseämme muuttaa. Sitä saa yrittää ja on hyvä kilvoitella tässä.
Mutta jos luulee sillä tulevansa paremmaksi, hän petty ennemmin tai myöhemmin, sillä Vanha Aatami ei muutu vaan on sama vanha kelmi vain eri vaatteissa.
Mutta sitä siementä, jonka kylväjä kylvi on elämä, jonka vaikutuksesta kuolleet luutkin heräävät eloon.Meidän toivomme on, että Jumala jatkaa uskollisesti kylvötyötään. Jumalan sanassa on voima -eikä meisssä: ” Niin käy myös sanan, joka minun suustani lähtee, se ei tyhjänä palaja, vaan tekee sen. mikä minulle otollista on”
( Jes.55:11 )
Osaisiko joku kertoa, kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”? Oman tulkintani mukaan ainoa mahdollisuus on elää se todeksi omien kykyjensä sallimissa rajoissa ”ei sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa”.>>>>
Minä veikkaisin pysymistä Kristuksen yhteydessä ja Pyhän Hengen johdatuksessa olemista.
”Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. 8. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää
Martti Luther kirjoitti sanan julistuksesta seuraavaa, kun selitti Jeremian kirjan kohtaa:
Jorma, kiitos hyvästä vastauksesta Tuulan kysymykseen. Koko Raamattu puhuu Kristuksesta. Ja oikea oppi on Kristuksen oppi.
Kari, kiitos hyvistä kommenteista. Pyhä Henki uudistaa meitä ja avaa Jumalan sanaa. Pyhän Hengen johdatuksessa meidän toiminta on Jumalan tahdon mukaista.
Arin ”evankeliumia” en kommentoi.
Kuinka ”sanaa puhtaasti julistetaan”?
”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä kadotukseen.” ( Athanasios.)
”Pyhä Henki tahtoo vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia, mutta kaikki eivät silti usko. Niin ne, jotka loppuun asti vastustavat Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä, joutuvat omasta syystään kadotukseen.” ( Kristinoppi.)
”Näin me uskomme, opetamme ja tunnustamme. Tämän me hylkäämme. ” Kaikki mikä ei perustu uskoon on syntiä ( Room.14: 23 ) ” Kaikki mikä ei ole sen mukaista, on syntiä” ( Luther ) Tämä on kristinoppimme määritelmä siitä kuinka Jumalan sanaa tulee puhtaasti julistaa.
”…pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa – – – vaikuttaa uskon jokaisessa, joka kuulee evankeliumia – – – mikä ei perustu uskoon on syntiä…” Martti Pylkkäsen kokoamissa katkelmissa näköjään ohitetaan laki kokonaan. Evankeliumin kuuleminen synnyttää uskon ja vain se vapauttaa synnistä. Näin se varmaan onkin.